Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 14:02

Dorpeling schreef:Kijk, de oorzaak is al gevonden.. :cry:
Tja, dat is wat Hugo de Jonge als verklaring gaf (in mijn woorden). Als we niet in alles als Nederlanders de grens hadden opgezocht hadden we nu op een ander punt gestaan in de pandemiebestrijding. Het is niet anders, maar wel een keuze die veel mensen deels aan zichzelf te wijten hebben.
Dorpeling schreef:Inderdaad. En dat is ook waarom de heftigheid en noodzakelijkheid van deze harde maatregelen door veel mensen niet begrepen wordt. Want die aantallen, tja. En daar gaat je bedrijf voor dicht, ga je misschien zelfs failliet, wordt je operatie weer uitgesteld, kun je je oude oma geen goede kerst gaan wensen, moet je een schooljaar voor over doen.. Iedereen wordt er door geraakt, zij het de een meer dan de ander. Ik begrijp die frustratie wel, voel dat zelf ook.
Maar er worden al sinds maart mensen verschrikkelijk hard door het virus geraakt. Dat zijn echter de mensen die je over het algemeen niet hoort.
Mensen die nu gaan mekkeren hebben er tot nog toe ten diepste niet echt last van gehad.
En dan heb ik het niet over mensen die hun bedrijf naar de knoppen zien gaan, maar over de mensen die het nu ineens zogenaamd zwaar hebben omdat ze thuis zitten met kinderen.
Dorpeling schreef:Maar goed, ik hoor om me heen best wat kritiek op Rutte, maar uiteindelijk doet hij dit niet alleen. Hij wordt ook weer aangestuurd en mensen hijgen in zijn nek als hij niet deze dingen aankondigde. En rr zal ook wel een politiek luchtje aan hangen, want de verkiezingen komen eraan.
Er zal vast een politiek luchtje aan hangen, maar ik weiger te geloven dat deze lockdown is ontstaan door terug te tellen vanaf de verkiezingen. En natuurlijk krijgt Rutte dit op zijn brood, maar de meeste kritiek op die man die ik hoor is juist dat Nederland te laks is geweest in de regelgeving.
Dorpeling schreef:Trouwens ergens wel lachwekkend dat de onderbroeken bij de Hema niet verkocht/afgedekt moeten worden, maar babyspullen wel. En bij de Bruna wel pakketjes opgehaald mogen worden, maar voor een tijdschrift moet je naar de naastgelegen supermarkt.
Ik bedoel, 'goede' ontwikkeling voor die zaken hoor maar waar gáát dit nog over?

Mee eens. Maar discutabele zaken blijf je altijd houden. Maar waarom de grenzen belichten? Waarom niet gewoon je even 5 weken aan de regels houden, zodat we deze pandemie zo snel mogelijk achter ons kunnen laten?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 14:18

LordJava schreef:Niet zeuren nu. De mondkapjes zijn ook enkel voor “gedragsverandering”. En kinderen zijn wel degelijk een besmettingsbron. Dat heeft je overheid bij monde van de GGD gezegd. Veel mensen met Corona geven aan waarschijnlijk op de scholen besmet te zijn geraakt. Dus je kinderen naar een ander gezin sturen is asociaal. Gewoon je mondkapje op en je kindjes thuis houden. Braaf zijn Herr Biedermann.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/op ... ogle.nl%2F


- Als je kijkt naar de cijfers en naar het feit dat kinderen 5 dagen in de week bij elkaar op school rondlopen, door elkaar heen rennen en weinig afstand houden vallen het aantal besmettingen dat aan scholen gekoppeld is heel erg mee.
- Als je "scholen" zegt heb je het over 4-18 jarigen. Basisscholen en middelbare scholen. Ga je dat specificeren, dan zie je dat het aantal vastgestelde besmettingen op middelbare scholen veel hoger (ongeveer 6 keer zo hoog) is dan in de groep 4-11 jaar.
- Als je de basisscholen open zou houden en voor middelbare scholen naar online onderwijs zou gaan en zoveel mogelijk thuis werken vindt er thuis ook geen besmetting plaats tussen de verschillende leeftijdsgroepen.

Daarom denk ik dat het best veilig zou zijn om basisscholen (waar ook geen online alternatief is) open te houden en andere scholen te sluiten. En ik hoop dat ze inzien dat dat ook een van de eerste versoepelingen is die genomen kan worden omdat het weinig impact heeft op de verspreiding en voor ouders veel oplevert en bovenal omdat onderwijs voor kinderen heel belangrijk is en zoals ik al zei: Voor kleine kinderen is er geen alternatief. Maar zo lang de regering niet anders besluit hou ik me natuurlijk aan de maatregelen. En zoals je weet bieden de huidige maatregelen natuurlijk wel de mogelijkheid tot incidenteel contact of het uitwisselen van kinderen dus "Herr Biedermann" heeft daar helemaal geen problemen mee, ook al zijn er af en toe van die mensen die roomser willen zijn dan de Paus die daar dan kritiek op hebben. Daar kan ik alleen maar medelijden mee hebben :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 14:38

StillAwake schreef:Ik vond de uitleg niet heel duidelijk inderdaad. En laten we eerlijk zijn, afgezien van het idee dat de kinderen 2 en een halve week niet naar school gaan verandert er effectief voor de meeste mensen niks. Ikzelf zit al vanaf maart met een laptop op mijn slaapkamer, en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Lastig dat de kinderen er de komende week omheen stuiteren, maar als dat nu het enige is...
Ik heb al vanaf eind oktober buiten mijn vader om niemand meer fysiek gesproken, en ben sinds het einde van de zomervakantie het dorp pas 1x uitgeweest. Maar anderen die het lakser opnamen, en feitelijk op de oude voet doorgingen hebben het nu ineens zogenaamd zwaar.
Daarin is mijn situatie misschien niet gemiddeld, maar als we het allemaal wat serieuzer hadden genomen hadden we nu niet deze tweede lockdown voor de kiezen gekregen.
Juist mensen die het virus proberen weg te bagatelliseren hebben deze tweede lockdown veroorzaakt, en zijn daarmee verantwoordelijk voor de economische schade die voorkomen had kunnen worden.
En Duitsland heeft geen einddatum voor haar lockdown gemeld, maar gezegd dat deze tenminste tot 10 januari duurt. Duitsland kennende duurt dat langer dan ze nu zeggen.
En of de Duitsers er nu echt zo op voorbereid waren vraag ik me af, het ging daar niet heel veel anders dan hier in de aanloop naar de lockdown.
En dat de Chinezen met cijfers gerommeld hebben: Absoluut, maar ze hebben in alle gevallen het risico van het virus lager ingeschat dan het daadwerkelijk was. Nooit hoger.
En als jij me een link van een gerespecteerd viroloog kan sturen die al in maart van dit jaar een vergelijking maakte met een totaal ander type virus: I stand corrected.
Maar tot die tijd heb ik de indruk dat in de media, in publicaties in medische hoek (ik ben geen medicus overigens), in het groepsdenken en in de politiek het virus onderschat is, in plaats van overschat.

Waar jij een dalende lijn in de cijfers ziet is me nog steeds een raadsel overigens. In het meest optimistische geval kan ik er een gelijkblijvende lijn uit destilleren, maar eigenlijk is wel duidelijk dat de getallen stijgen. Van de eerste golf hebben we vrijwel geen cijfers, dus die vergelijking gaat wat mank, maar het percentage positief geteste personen vlakt niet af (wat je wel zou verwachten nu mensen zonder klachten getest mogen worden), de mortaliteit neemt niet af (wat je wel zou verwachten nu behandelaars beter weten wat te doen, nu ook mensen met milde klachten "ziek"-verklaard worden).
Al met al zitten we voorlopig met een probleem...


Het gaat denk ik vooral om deze cijfers:

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... re-opnames

Als je dan kijkt naar het aantal ziekenhuisopnames en op de IC over de afgelopen 5 weken zie je redelijk stabiele cijfers. IC-opnames stijgen momenteel licht maar zitten nog flink onder het niveau van november. Wat betreft het aantal Ziekenhuisopnamen zijn lager dan in november en momenteel is er sprake van een dalende lijn.

Voor de nuance, dat het nu daalt wil niet zeggen dat het blijft dalen, je moet ook naar het aantal besmettingen kijken want het aantal ziekenhuisopnamen en IC-opnamen loopt altijd achter de besmettingscijfers aan en daar kan je niet te laat op reageren. Waarschijnlijk stijgt het aantal patienten in de ziekenhuizen en op de IC de komende tijd ook nog wel. Wat dat betreft moet je ook goed naar het besmettingscijfer kijken en snap ik dat er flinke maatregelen genomen moeten worden. (voordat mensen gaan denken dat ik opeens tegen alle maatregelen ben)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 14:47

Marnix schreef:- Als je kijkt naar de cijfers en naar het feit dat kinderen 5 dagen in de week bij elkaar op school rondlopen, door elkaar heen rennen en weinig afstand houden vallen het aantal besmettingen dat aan scholen gekoppeld is heel erg mee.
- Als je "scholen" zegt heb je het over 4-18 jarigen. Basisscholen en middelbare scholen. Ga je dat specificeren, dan zie je dat het aantal vastgestelde besmettingen op middelbare scholen veel hoger (ongeveer 6 keer zo hoog) is dan in de groep 4-11 jaar.
- Als je de basisscholen open zou houden en voor middelbare scholen naar online onderwijs zou gaan en zoveel mogelijk thuis werken vindt er thuis ook geen besmetting plaats tussen de verschillende leeftijdsgroepen.

Daarom denk ik dat het best veilig zou zijn om basisscholen (waar ook geen online alternatief is) open te houden en andere scholen te sluiten. En ik hoop dat ze inzien dat dat ook een van de eerste versoepelingen is die genomen kan worden omdat het weinig impact heeft op de verspreiding en voor ouders veel oplevert en bovenal omdat onderwijs voor kinderen heel belangrijk is en zoals ik al zei: Voor kleine kinderen is er geen alternatief. Maar zo lang de regering niet anders besluit hou ik me natuurlijk aan de maatregelen. En zoals je weet bieden de huidige maatregelen natuurlijk wel de mogelijkheid tot incidenteel contact of het uitwisselen van kinderen dus "Herr Biedermann" heeft daar helemaal geen problemen mee, ook al zijn er af en toe van die mensen die roomser willen zijn dan de Paus die daar dan kritiek op hebben. Daar kan ik alleen maar medelijden mee hebben :-)

Het vervelende is alleen dat er nog (vrijwel) geen onafhankelijke studies zijn naar besmettingen op basisonderwijs (in Nederland).
De getallen die geroepen worden zijn voor een groot gedeelte niet onderbouwd met echte getallen.
En aangezien op de school van mijn zoon 6 leerlingen in 1 klas ziek zijn (gelukkig wel in de milde variant, en op de school waar mijn echtgenote werkzaam is een aantal zieke collega's vanuit bron- en contactonderzoek toch aan leerlingen gekoppeld worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de getallen in werkelijkheid anders liggen dan hoe ze voorgespiegeld worden (waarbij ik meteen toegeef dat het n=2 is, omdat ik slechts met twee basisscholen een binding heb).
Bovendien worden in ons omringende landen kinderen wel als een factor gezien die het virus doorgeeft (hoewel ze er inderdaad zelf weinig last van lijken te hebben).
En aangezien de basisschoolvakanties (net als de middelbare schoolvakanties) terug te vinden zijn als lokaal minimum in een overwegend stijgende lijn denk ik dat de getalsmatige onderbouwing die aantoont dat (kleine) kinderen niet meedraaien in dit circus ook nooit gegeven gaat worden.

En natuurlijk moeten we kinderen ook de mogelijkheid geven kind te zijn. Vervelend is alleen dat het de kloof tussen laag- en hoogopgeleid verder vergroot. Kinderen van laagopgeleide ouders leren thuis minder dan de kinderen van hoogopgeleide ouders. Als ik wiskunde uitleg aan mijn bruggerzoon heeft hij er meer aan dan dat hij op school leert (omdat de aandacht 1 op 1 is, en misschien weet ik er meer van dan zijn leraar ;-)). Als eeen kind met laagopgeleide ouders diezelfde les van zijn/haar ouders wil ontvangen moeten die ouders eerst zelf eens uitzoeken wat er nu eigenlijk bedoeld wordt.
Daar zit in mijn ogen wel een risico, en ik begreep dat dat uit de vorige schoolsluiting ook wel aantoonbaar naar voren kwam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 14:55

StillAwake schreef:Tja, ouders die dus weigerden thuis te werken (waar het wel kon) en werkgevers die die mogelijkheid niet boden (waar het technisch wel mogelijk was) hebben het verbruid voor de rest van de maatschappij.
Hoe vaak is er in de afgelopen tijd niet opgeroepen om thuis te werken? En hoe veel mensen lapten dat aan hun laars? Echt niet alleen de noodzakelijke beroepen hoor... Ik snap dat je baalt van de situatie, en dat doen we allemaal. Maar blijkbaar hebben Nederlanders het nodig om op deze manier achter de vodden gezeten te worden. Persoonlijk verwacht ik eerder dat de lockdown langer gaat duren dan dat hij korter gaat duren, maar als ze hem voor drie weken hadden afgekondigd, en dan een keer extra hadden moeten verlengen had heel Nederland tweemaal op zijn achterste benen gestaan.
Ik snap dat het lastig voor je is, en dat het voor je kinderen echt vervelend is, maar veel mensen zitten al maanden in de problematiek waar jij nu heel even aan kunt ruiken.


Ja, het niet houden aan de regels, dat gaat over thuiswerken (het was inderdaad veel te druk om de weg in de tweede golf) maar ook Sinterklaas vieren met teveel mensen, massaal inkopen daarvoor doen, zeker met Black Friday etcetera spelen daar zeker een rol in. En ja ik ben bang dat het dit keer wat langer duurt, de eerste golf begon in maart en verdween toen het zomer werd. Dat duurt nu nog heel lang. Een strenge lockdown kan wel positieve gevolgen hebben waardoor er daarna weer wat meer mogelijk word maar als je de teugelt teveel laat vieren ben je snel weer terug bij af, dat is helemaal waar. Het enige goede is dat er langzaam maar zeker mensen gevaccineerd gaan worden waardoor het virus ook langzaam maar zeker zich minder kan gaan verspreiden, maar voordat er voldoende mensen gevaccineerd zijn om het virus tegen te kunnen stoppen zijn we wel een poos verder. Ik denk dat het met de zomer weer inzakt en hopelijk na de zomer niet zo sterk meer terug kan komen. Mits een meerderheid van de Nederlanders het vaccin niet gaat weigeren omdat ze het niet vertrouwen en hun onderbuikgevoel dat zegt :roll:

We zitten al wel een eind in die richting, ten eerste is deze pandemie in het meest gunstige geval pas op de helft, en als je de volledige oversterfte aan het virus wijdt (wat in de schattingen rond de Spaanse griep wel gedaan wordt) zitten we momenteel zo rond de 28.000 (de precieze cijfers). Als je dat vermenigvuldigt met 2 (omdat we halverwege de pandemie zitten (wat me al een optimistische aanname lijkt) zit je procentueel zo rond de helft van "de Spaanse Griep". En dat is met alle vooruitgang die de medische wereld in de afgelopen eeuw geboekt heeft, de mondiale samenwerking in medische hoek, de hoop op een vaccin (wat het einde van de pandemie minimaal versnelt) best een schrikbarend getal).
Hoe dan ook: de vergelijking met de Spaanse griep is vooral door sensatiezoekers gemaakt in eerste instantie, maar de getallen liggen er dichter bij dan de cijferwirwar die we om de oren krijgen doet vermoeden.


Mwah we zitten denk ik niet halverwege de pandemie, met goedgekeurde en werkende vacins inmiddels. Maar als je naar de Nederlandse cijfers kijkt kom je misschien nog wel een eindje, wereldwijd wordt het aantal doden door de Spaanse Griep op 50 miljoen geschat op een wereldbevolking van nog geen 2 miljard. Bij Covid19 zitten we op 1,62 miljoen doden op 7,8 miljard mensen en dat echte aantal ligt vast ook een stuk hoger maar dan komen we nog niet in de buurt. Beter zorg, betere voeding, veel meer kennis van pandemieën en veel meer maatregelen dan met de Spaanse griep spelen natuurlijk een grote rol daarin maar de verhoudingen zijn nog steeds niet echt vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Marnix op 15 dec 2020 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 15:00

StillAwake schreef:En dan heb ik het niet over mensen die hun bedrijf naar de knoppen zien gaan, maar over de mensen die het nu ineens zogenaamd zwaar hebben omdat ze thuis zitten met kinderen.Er zal vast een politiek luchtje aan hangen, maar ik weiger te geloven dat deze lockdown is ontstaan door terug te tellen vanaf de verkiezingen. En natuurlijk krijgt Rutte dit op zijn brood, maar de meeste kritiek op die man die ik hoor is juist dat Nederland te laks is geweest in de regelgeving.
Mee eens. Maar discutabele zaken blijf je altijd houden. Maar waarom de grenzen belichten? Waarom niet gewoon je even 5 weken aan de regels houden, zodat we deze pandemie zo snel mogelijk achter ons kunnen laten?


Ja met dat laatste wel eens, ik vind dat er best kritisch gekeken mag worden maar uiteindelijk moeten er knopen worden doorgehakt en moeten we ons gewoon aan de afspraken gaan houden. Het "politieke luchtje" is misplaatst. Alsof je winkels, scholen en dergelijke gaat sluiten, mensen failliet laten gaan enzovoorts om er politiek beter van te worden want te verkiezingen komen eraan. Ik denk dat dit eerder een negatieve dan een positieve invloed heeft op hoe de VVD er voor staat. Die stonden er uitstekend voor en kunnen hiermee alleen maar verliezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 15:02

Marnix schreef:Het gaat denk ik vooral om deze cijfers:

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... re-opnames
juist de belangrijkste waarde (het getal "R") is al een poos niet bijgewerkt.
Marnix schreef:Als je dan kijkt naar het aantal ziekenhuisopnames en op de IC over de afgelopen 5 weken zie je redelijk stabiele cijfers. IC-opnames stijgen momenteel licht maar zitten nog flink onder het niveau van november. Wat betreft het aantal Ziekenhuisopnamen zijn lager dan in november en momenteel is er sprake van een dalende lijn.
als je over een relatief kort tijdsbestek meet, en alles vergelijkt met de piekwaarde kom je al snel tot dergelijke conclusies.
De opnames dalen, maar het aantal bedden wat bezet gehouden wordt is nog steeds stijgende.
En het aantal gemelde besmettingen neemt behoorlijk snel toe, dus ik deel je optimisme niet, en haal dat ook niet direct uit deze cijfers (hoewel de grafieken an sich inderdaad de exponentiele groei van het aantal besmettingen niet volgt (gesteld dat het inderdaad nog steeds 17 dagen achterloopt op de besmettingscijfers).
Marnix schreef:
Voor de nuance, dat het nu daalt wil niet zeggen dat het blijft dalen, je moet ook naar het aantal besmettingen kijken want het aantal ziekenhuisopnamen en IC-opnamen loopt altijd achter de besmettingscijfers aan en daar kan je niet te laat op reageren. Waarschijnlijk stijgt het aantal patienten in de ziekenhuizen en op de IC de komende tijd ook nog wel. Wat dat betreft moet je ook goed naar het besmettingscijfer kijken en snap ik dat er flinke maatregelen genomen moeten worden. (voordat mensen gaan denken dat ik opeens tegen alle maatregelen ben)

Je moet vooral de R-waarde goed monitoren. En aangezien die al een poos niet meer is bijgewerkt heb ik mijn twijfels bij het dashboard.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 dec 2020 15:12

Basisscholen zijn waarschijnlijk ook dicht omdat de docenten vaak in quarantaine moesten en er geen vervanging is...

Natuurlijk kunnen de kinderen op hun kamer met de laptop, maar zo groot is het bij ons niet dus heel prettig met boeken enzo werkt dat niet, dan is de keukentafel iets uitgebreider.
Lees nu iig dat ze inderdaad echt lessen moeten gaan volgen, via hun mobiel op teams want zoveel laptops hebben we niet eens. Mogelijk krijgen ze iets van school te leen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 15:13

StillAwake schreef:juist de belangrijkste waarde (het getal "R") is al een poos niet bijgewerkt. als je over een relatief kort tijdsbestek meet, en alles vergelijkt met de piekwaarde kom je al snel tot dergelijke conclusies.
De opnames dalen, maar het aantal bedden wat bezet gehouden wordt is nog steeds stijgende.
En het aantal gemelde besmettingen neemt behoorlijk snel toe, dus ik deel je optimisme niet, en haal dat ook niet direct uit deze cijfers (hoewel de grafieken an sich inderdaad de exponentiele groei van het aantal besmettingen niet volgt (gesteld dat het inderdaad nog steeds 17 dagen achterloopt op de besmettingscijfers).

Je moet vooral de R-waarde goed monitoren. En aangezien die al een poos niet meer is bijgewerkt heb ik mijn twijfels bij het dashboard.


Klopt, volgens mij zei van Dissel gisteren dat de R-waarde rond de 1,25 ligt. Ik vraag me wel af hoe dat gemeten is en waar dat meetpunt lig omdat de cijfers gisteren dan weer met 1400 daalden wat niet bij die R-waarde zou passen. Maar we gaan het de komende tijd in de cijfers terugzien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 15:16

lammetje schreef:Basisscholen zijn waarschijnlijk ook dicht omdat de docenten vaak in quarantaine moesten en er geen vervanging is...

Natuurlijk kunnen de kinderen op hun kamer met de laptop, maar zo groot is het bij ons niet dus heel prettig met boeken enzo werkt dat niet, dan is de keukentafel iets uitgebreider.
Lees nu iig dat ze inderdaad echt lessen moeten gaan volgen, via hun mobiel op teams want zoveel laptops hebben we niet eens. Mogelijk krijgen ze iets van school te leen...


Dat zou mooi zijn ja. Telefoon / tablet kan met teams op zich ook prima. Basisscholen gaan overigens niet dicht ivm quarantaine van leerkrachten, dan zou je hooguit bepaalde klassen dichtgooien maar niet hele scholen als er voor veel klassen nog voldoende personeel beschikbaar is, dat gebeurde al en sporoadisch zat een klas dan even thuis maar dat was het dan ook wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 15:17

Marnix schreef:Ja, het niet houden aan de regels, dat gaat over thuiswerken (het was inderdaad veel te druk om de weg in de tweede golf) maar ook Sinterklaas vieren met teveel mensen, massaal inkopen daarvoor doen, zeker met Black Friday etcetera spelen daar zeker een rol in. En ja ik ben bang dat het dit keer wat langer duurt, de eerste golf begon in maart en verdween toen het zomer werd. Dat duurt nu nog heel lang. Een strenge lockdown kan wel positieve gevolgen hebben waardoor er daarna weer wat meer mogelijk word maar als je de teugelt teveel laat vieren ben je snel weer terug bij af, dat is helemaal waar. Het enige goede is dat er langzaam maar zeker mensen gevaccineerd gaan worden waardoor het virus ook langzaam maar zeker zich minder kan gaan verspreiden, maar voordat er voldoende mensen gevaccineerd zijn om het virus tegen te kunnen stoppen zijn we wel een poos verder. Ik denk dat het met de zomer weer inzakt en hopelijk na de zomer niet zo sterk meer terug kan komen. Mits een meerderheid van de Nederlanders het vaccin niet gaat weigeren omdat ze het niet vertrouwen en hun onderbuikgevoel dat zegt :roll:
Helaas kom ik ook op deze site een aantal anti-vaccin-flappies tegen. Die zonder dat ze in de verste verte een idee hebben waar ze het over hebben Youtubefilmpjes nazwetsten van sprekers die het ook al niet helemaal begrepen hadden...
Marnix schreef:
Mwah we zitten denk ik niet halverwege de pandemie, met goedgekeurde en werkende vacins inmiddels. Maar als je naar de Nederlandse cijfers kijkt kom je misschien nog wel een eindje, wereldwijd wordt het aantal doden door de Spaanse Griep op 50 miljoen geschat op een wereldbevolking van nog geen 2 miljard. Bij Covid19 zitten we op 1,62 miljoen doden op 7,8 miljard mensen en dat echte aantal ligt vast ook een stuk hoger maar dan komen we nog niet in de buurt. Beter zorg, betere voeding, veel meer kennis van pandemieën en veel meer maatregelen dan met de Spaanse griep spelen natuurlijk een grote rol daarin maar de verhoudingen zijn nog steeds niet echt vergelijkbaar.

Ik help het je hopen. Er is nu meer kennis, en een vaccin is onderweg. Mensen kunnen vanuit hun huis werken, en de potentiele slachtoffers zijn gemakkelijker te voorzien van kennis.
In die zin vind ik het zorgelijk dat we voor Nederland niet eens heel veel beter scoren dan op Spaanse griep.
Of we halverwege de pandemie zitten: ik hoop het (maar denk het niet).
En als we de pandemie nu laten uitdoven zonder vaccin (wat je moet beschouwen als je echt een eerlijk vergelijk wilt hebben met de Spaanse Griep) denk ik dat we nog niet eens op een derde zitten.
Bovendien proef ik bij veel mensen (niet zozeer bij jou) twee smaken: dood of niet dood.
Maar mensen die het virus onder de leden gehad hebben kunnen er nog maanden last van hebben (misschien langer, maar zover gaat onze "testgroep" nog niet terug...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 15:19

Marnix schreef:Klopt, volgens mij zei van Dissel gisteren dat de R-waarde rond de 1,25 ligt. Ik vraag me wel af hoe dat gemeten is en waar dat meetpunt lig omdat de cijfers gisteren dan weer met 1400 daalden wat niet bij die R-waarde zou passen. Maar we gaan het de komende tijd in de cijfers terugzien.

1.24 had hij het over. Maar de R-waarde is altijd de waarde van een paar dagen terug, en is niet realtime te bepalen.
Dat de cijfers gisteren met 1400 daalden is leuk, maar je moet rekenen (en dat wordt nu ook gedaan) met het gemiddelde over de laatste 7 dagen.
Pas dan kun je iets zinnigs roepen, en om op een dagkoers (waar het weekend iedere keer in terug te zien is) een r-waarde te bepalen: lijkt me niet wenselijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 15:21

Marnix schreef:Dat zou mooi zijn ja. Telefoon / tablet kan met teams op zich ook prima. Basisscholen gaan overigens niet dicht ivm quarantaine van leerkrachten, dan zou je hooguit bepaalde klassen dichtgooien maar niet hele scholen als er voor veel klassen nog voldoende personeel beschikbaar is, dat gebeurde al en sporoadisch zat een klas dan even thuis maar dat was het dan ook wel.

Basisscholen gaan nu dicht vanwege nieuwe regels. Daar heeft een onderwijzer in quarantaine weinig mee te maken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 15:23

lammetje schreef:Basisscholen zijn waarschijnlijk ook dicht omdat de docenten vaak in quarantaine moesten en er geen vervanging is...

Natuurlijk kunnen de kinderen op hun kamer met de laptop, maar zo groot is het bij ons niet dus heel prettig met boeken enzo werkt dat niet, dan is de keukentafel iets uitgebreider.
Lees nu iig dat ze inderdaad echt lessen moeten gaan volgen, via hun mobiel op teams want zoveel laptops hebben we niet eens. Mogelijk krijgen ze iets van school te leen...

Het is verre van optimaal, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
En ook hier zitten we met een klein laptopprobleem, maar dat is op te lossen door van school iets te lenen.
Maar is het nu echt zo'n ramp als we met zijn allen 2 weken (want dat is wat de schoolsluiting effectief inhoudt) even moeten inschikken?
Nogmaals: heel veel mensen doen dat al maanden, maar die hoorde je al lang niet meer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 15:43

StillAwake schreef:Het is verre van optimaal, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
En ook hier zitten we met een klein laptopprobleem, maar dat is op te lossen door van school iets te lenen.
Maar is het nu echt zo'n ramp als we met zijn allen 2 weken (want dat is wat de schoolsluiting effectief inhoudt) even moeten inschikken?
Nogmaals: heel veel mensen doen dat al maanden, maar die hoorde je al lang niet meer...


Hoe bedoel je, heel veel mensen doen dit al maanden? Alsof mensen zonder kinderen al maanden thuiswerken en mensen met kinderen niet? Er zijn net zoveel mensen met kinderen die al maanden thuiswerken als zonder kinderen hoor. Je doet net alsof de mensen met kinderen nu moeten inschikken omdat de scholen dichtgaan maar dat de afgelopen maanden niet hoefden te doen terwijl de mensen zonder kinderen dat wel moesten doen?

En effectief maar 2 weken dicht gesloten? Naast dat het 2,5e week is is het misschien goed om te beseffen dat niet iedereen zo'n functie heeft dat je maar 2 weken vrij kan zijn tussen Kerst en Oud en Nieuw. Ik heb vorig jaar voor het eerst een keer 1 week vrij genomen in die periode. Maar heel veel mensen werken gewoon in die periode en zijn alleen met de feestdagen vrij of 1 week ipv 2. Wat je dan met je kinderen doet? BSO he. Maar ja, die is nu ook dicht. Wij hadden 1 week vrij gepland en 1 week BSO. Dus effectief is het dan al 3,5e week. En voor sommige anderen 4,5e week mis de feestdagen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten