Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2021 16:05

Burgemeester Staphorst wil niet oproepen tot vaccineren
Het aantal positieve coronatests loopt sinds begin deze maand hard op in de gemeente Staphorst. Bij het RIVM werden tot 10.00 uur vanochtend 43 nieuwe positieve tests gemeld. Eind september was het aantal positieve coronatests per dag in de gemeente nog slechts een handjevol.

Burgemeester Jan ten Kate van Staphorst maakt zich zorgen over zieke inwoners en roept de bevolking op samen de besmettingen terug te dringen. Zo zouden Staphorsters anderhalve meter afstand moeten houden en zich moeten laten testen. Toch wil de burgemeester inwoners niet oproepen om zich te laten vaccineren, zegt hij tegen RTV Oost.

"Ik ben niet van pertinente dingen, niet van de uitersten. Ik denk dat we elkaar vinden in het midden - zeker in Staphorst. Natuurlijk is het zo dat vaccineren enorm helpt om deze pandemie de kop in te drukken. Maar er zijn mensen die daar niet voor kiezen en daar heb ik respect voor. Ik hoop dat mensen elke dag goed hun eigen afweging maken", aldus Ten Kate.


Vaccinatie is niet verplicht. Niet vaccineren heeft wel gevolgen voor het virus. Gevolg: de burgermeerster roept de mensen op zich te testen en weer afstand te gaan houden. Niet om die mensen te dwingen om zich te laten vaccineren of om hun leven zuur te maken maar simpelweg omdat het virus door de lage vaccinatiegraad te makkelijk om zich heen kan grijpen. Het maakt duidelijk dat, ondanks dat men dat niet zou willen, de keuzes die je hierin maakt wel gevolgen heeft voor wat het virus doet. Veel mensen hebben het over vrije keuze wat je met je lichaam doet maar bedoelen dan dat hun keuze geen gevolgen mag hebben of geen andere gevolgen dan wanneer een andere keuze wordt gemaakt. Maar de praktijk van het virus is dat dat wel gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 07:38

Marnix schreef:Burgemeester Staphorst wil niet oproepen tot vaccineren
Het aantal positieve coronatests loopt sinds begin deze maand hard op in de gemeente Staphorst. Bij het RIVM werden tot 10.00 uur vanochtend 43 nieuwe positieve tests gemeld. Eind september was het aantal positieve coronatests per dag in de gemeente nog slechts een handjevol.

Burgemeester Jan ten Kate van Staphorst maakt zich zorgen over zieke inwoners en roept de bevolking op samen de besmettingen terug te dringen. Zo zouden Staphorsters anderhalve meter afstand moeten houden en zich moeten laten testen. Toch wil de burgemeester inwoners niet oproepen om zich te laten vaccineren, zegt hij tegen RTV Oost.

"Ik ben niet van pertinente dingen, niet van de uitersten. Ik denk dat we elkaar vinden in het midden - zeker in Staphorst. Natuurlijk is het zo dat vaccineren enorm helpt om deze pandemie de kop in te drukken. Maar er zijn mensen die daar niet voor kiezen en daar heb ik respect voor. Ik hoop dat mensen elke dag goed hun eigen afweging maken", aldus Ten Kate.


Vaccinatie is niet verplicht. Niet vaccineren heeft wel gevolgen voor het virus. Gevolg: de burgermeerster roept de mensen op zich te testen en weer afstand te gaan houden. Niet om die mensen te dwingen om zich te laten vaccineren of om hun leven zuur te maken maar simpelweg omdat het virus door de lage vaccinatiegraad te makkelijk om zich heen kan grijpen. Het maakt duidelijk dat, ondanks dat men dat niet zou willen, de keuzes die je hierin maakt wel gevolgen heeft voor wat het virus doet. Veel mensen hebben het over vrije keuze wat je met je lichaam doet maar bedoelen dan dat hun keuze geen gevolgen mag hebben of geen andere gevolgen dan wanneer een andere keuze wordt gemaakt. Maar de praktijk van het virus is dat dat wel gebeurt.


Vaccineren is volgens mij ook wel mosterd na de maaltijd in Staphorst 8-[ volgens mij is zo ongeveer iedereen wel besmet of besmet geweest. Als je nu je vaccin haalt werkt dat pas over ongeveer 1 a 2 weken. Je reactie erop is vaak iets minder weerstand want je lichaam gaat hard aan het werk. Volgens mij moet je dat nu juist even niet willen. En als je tot nu toe nog geen vaccin heb gehaald dan heeft dat toch een reden, is dit dan opeens veranderd? Je zou de twijfelaars over de streep kunnen trekken, maar meer ook niet denk ik...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 07:42

Hier zijn de vo scholen nu de brandhaarden. Bij ons hebben ze allemaal zelftesten mee gekregen zodat ze 2x in de week mogen testen, preventief. Ik vind het voor deze week niet meer nodig, die 2 dagen voor de vakantie...
Er waren al jongeren die ze gingen verkopen in het centrum. Dus ik ben een beetje bang dat het verspilde moeite is. Maar er zullen vast serieuze leerlingen zijn. Ik heb er gewoon 4 thuis gekregen gelukkig :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 09:08

lammetje schreef:Vaccineren is volgens mij ook wel mosterd na de maaltijd in Staphorst 8-[ volgens mij is zo ongeveer iedereen wel besmet of besmet geweest. Als je nu je vaccin haalt werkt dat pas over ongeveer 1 a 2 weken. Je reactie erop is vaak iets minder weerstand want je lichaam gaat hard aan het werk. Volgens mij moet je dat nu juist even niet willen. En als je tot nu toe nog geen vaccin heb gehaald dan heeft dat toch een reden, is dit dan opeens veranderd? Je zou de twijfelaars over de streep kunnen trekken, maar meer ook niet denk ik...


Mwah dat valt nog wel mee, Staphorst is geen Urk of zo hoor. Met het oog op de korte termijn helpt het misschien niet zoveel, op de iets langere termijn wel. Als je dan 1 a 2 weken even wat meer afstand houdt scheelt dat daarna wel. Wat mensen over de streep kan helpen is dat ze ontdekken dat hun keuze ook wel gevolgen heeft omdat er veel mensen om hen heen ziek worden, men daar weer extra maatregelen voor moet gaat instellen die op de meeste andere plaatsen niet nodig zijn. Het kan het besef geven dat het misschien toch wel verstandig is om je te laten vaccineren. Veel mensen denken op voorhand toch "ach het zal wel loslopen" totdat scholen dicht zijn omdat het personeel ziek is, mensen om hen heen (of ze zelf) ziek worden en sommigen er toch wel flink last van hebben, de burgermeester opeens oproept om maar weer afstand te gaan houden in het dorp enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 11:13

Staphorst is geen urk 8) geen idee hoor ik ken Staphorst verder niet. Maar inderdaad, je keus heeft gevolgen.

Ik las gister een aantal reacties op nieuwsberichten. Als je geen vaccin wil dan 5000 euro eigen risico bij ic opname. Schreef iemand anders, als je wel een vaccin wil dan 5000 euro bij opname ivm trombose /myocarditis. Tja, hoe krijg je de wereld verdeeld hé. Echt zo zwart wit kun je het niet stellen. Het maakt me wel bezorgd, laten we geen 2 kampen maken maar samen werken en elkaar verdragen ook al ben je het er niet mee eens.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:20

lammetje schreef:Vaccineren is volgens mij ook wel mosterd na de maaltijd in Staphorst 8-[ volgens mij is zo ongeveer iedereen wel besmet of besmet geweest. Als je nu je vaccin haalt werkt dat pas over ongeveer 1 a 2 weken. Je reactie erop is vaak iets minder weerstand want je lichaam gaat hard aan het werk. Volgens mij moet je dat nu juist even niet willen. En als je tot nu toe nog geen vaccin heb gehaald dan heeft dat toch een reden, is dit dan opeens veranderd? Je zou de twijfelaars over de streep kunnen trekken, maar meer ook niet denk ik...

Daar heb je een punt, en ik denk ook niet dat je vaccinweigeraars en masse over de streep kunt trekken.
Wat ik wél belangrijk vind is dat die keuze op juiste informatie gebaseerd is. En van alle vaccinweigeraars die ik tot nog toe gesproken heb heb ik bij niet één daarvan het idee gehad dat het op juiste informatie gebaseerd was. Nu ken ik niet direct een gaval uit Staphorst, maar in Altena hoor ik van vaccinweigeraars dat de groepsdruk de leidende reden is om niet te prikken.
En net zo min als groepsdruk een goede reden is om wél te prikken is het een goede reden om dat níet te doen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:22

lammetje schreef:Staphorst is geen urk 8) geen idee hoor ik ken Staphorst verder niet. Maar inderdaad, je keus heeft gevolgen.

Ik las gister een aantal reacties op nieuwsberichten. Als je geen vaccin wil dan 5000 euro eigen risico bij ic opname. Schreef iemand anders, als je wel een vaccin wil dan 5000 euro bij opname ivm trombose /myocarditis. Tja, hoe krijg je de wereld verdeeld hé. Echt zo zwart wit kun je het niet stellen. Het maakt me wel bezorgd, laten we geen 2 kampen maken maar samen werken en elkaar verdragen ook al ben je het er niet mee eens.

Dat is inderdaad geen juiste weg om te gaan.
Toch vind ik het wel verdedigbaar als een ongevaccineerde in het geval van een ziekehuisopname niet automatisch voorang heeft boven iemand die andere zorg nodig heeft.
Het is toch slecht uit te leggen dat er mensen niet behandeld kunnen worden aan bepaalde aandoeningen, terwijl iemand die willens en wetens een risico op Covid19 genomen heeft ineens met voorang behandeld wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 15:58

StillAwake schreef:Dat is inderdaad geen juiste weg om te gaan.
Toch vind ik het wel verdedigbaar als een ongevaccineerde in het geval van een ziekehuisopname niet automatisch voorang heeft boven iemand die andere zorg nodig heeft.
Het is toch slecht uit te leggen dat er mensen niet behandeld kunnen worden aan bepaalde aandoeningen, terwijl iemand die willens en wetens een risico op Covid19 genomen heeft ineens met voorang behandeld wordt.


Eens. Maar dan moet dat ook met roken, ongezonde levensstijl, roekeloos rijgedrag met ongeval als gevolg (bestuurder dan...)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 14 okt 2021 17:53

lammetje schreef:Eens. Maar dan moet dat ook met roken, ongezonde levensstijl, roekeloos rijgedrag met ongeval als gevolg (bestuurder dan...)


Je zou zo ondertussen enigzins kunnen weten dat roken en een ongezonde levensstijl verslavingen zijn, door onder andere milieu waar iemand opgroeit, opleiding, werk en nog veel meer "omstandigheden"oorzaken.
Daar kun je niet zomaar het weigeren van een heel simpele vaccinatie tegenover zetten... dwarsigheid is geen verslaving.

Bij vele ongelukken zijn jongeren betrokken, en ook daarvan is bekend dat die soms te weinig inzicht hebben in consequenties van keuzes. Niet om goed te praten, maar allemaal wel van een heel andere orde.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2021 18:09

We mogen hierin toch ook niet discrimineren.
Grootste knelpunt is tekort aan ziekenhuis capaciteit inclusief.
Nederland moet veel meer stuurt, zeker in de coronacrisis, op ziekenhuis en zorgcapaciteit. Dus hangt de vrijheid van Nederlanders af van het aantal patiënten dat ziekenhuizen aankunnen, en dus ook van het aantal zorgmedewerkers, waar ook een tekort aan is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2021 18:42

Weer even lachen om de complotwappies van Xandernieuws. Volgens hen is het aantal vaccindoden in Europa ondertussen opgelopen tot bijna een half miljoen! Hoe komen ze aan deze cijfers? Nou, zoals altijd baseren ze zich op de databases van EudraVigilance, de rapportage-site waar mensen zelf bijverschijnselen kunnen melden en die verder nauwelijks worden gecontroleerd. Dit zijn dan de "officiële" cijfers volgens Xander.

Maar wacht! Omdat het aantal gemelde sterfgevallen te laag is, wordt er door de wappie-rekenmeesters een willekeurige 'correctiefactor' aan toegevoegd om op het 'juiste' aantal uit te komen. Deze week is het blijkbaar zo dat slechts 6% van de gevallen gemeld wordt en 94% niet. Hoe ze op die 6 procent komen? Geen idee; het wordt gewoon gesteld dat "uit onderzoek blijkt..." dat dat het percentage is.

Maar het grappige is als je dit circus al een tijdje volgt, dat je dan weet dat dat percentage met de tijd steeds lager wordt. Ik herinner mij nog artikelen van een paar weken terug waarin het percentage 14% was, en 23%. Maar omdat ze een bepaalde groeicurve nodig hebben in het aantal doden, en die curve niet bestaat, doen ze het zo maar. Als je van 14% melding naar 6% melding gaat, verdubbelt je aantal doden, net zo gemakkelijk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 18:44

hans0166 schreef:Je zou zo ondertussen enigzins kunnen weten dat roken en een ongezonde levensstijl verslavingen zijn, door onder andere milieu waar iemand opgroeit, opleiding, werk en nog veel meer "omstandigheden"oorzaken.
Daar kun je niet zomaar het weigeren van een heel simpele vaccinatie tegenover zetten... dwarsigheid is geen verslaving.

Bij vele ongelukken zijn jongeren betrokken, en ook daarvan is bekend dat die soms te weinig inzicht hebben in consequenties van keuzes. Niet om goed te praten, maar allemaal wel van een heel andere orde.


hysterisch-smile

Je hebt altijd een keus. Een verslaving begint niet zomaar uit zichzelf

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 22:48

lammetje schreef:hysterisch-smile

Je hebt altijd een keus. Een verslaving begint niet zomaar uit zichzelf


Beetje off-topic, recent ook nog besproken maar het ligt wat moeilijker dan je stelt. Misschien is het wel zo dat de anti-vaccinatiecultuur in sommige kerken wat vergelijkbaar is en mensen daardoor (net als bij een verslaving) worden meegezogen en verblind en daarom moeilijk tot een andere keuze komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 23:03

Feiten, cijfers:

https://nos.nl/artikel/2401692-drie-op- ... vaccineerd

Zo’n 80 procent boven de 12 is gevaccineerd. Van de coronapatienten in het ziekenhuis is 75% niet gevaccineerd en 25% wel. Op de IC 80 om 20 procent. Dus 20% van de mensen is verantwoordelijk voor 80 procent van de ic-opnamen en 75% van de ziekenhuisopnamen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 15 okt 2021 05:39

lammetje schreef:hysterisch-smile

Je hebt altijd een keus.


van mij mogen ze een vaccinatie verplichting instellen voor beroepen en werk waarbij men in aanraking komt met anderen.
Als je dan niet wil, ontslag, dan wordt je maar putjesschepper in de Sahara of zo .... is ook een keus.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten