Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2022 19:32

Marnix schreef:
Allicht, maar het is wel wat ingewikkeld want juist arme mensen raken vaak verslaafd omdat ze weinig te doen / besteden hebben en omdat dat het enige is wat ze voldoening geeft zakken ze er juist steeds verder in weg. En dan kan je zeggen: "O wat dom, je hebt al niet zoveel en dan drink / rook je veel" en rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Maar het probleem zit veel dieper, het is wel goed om dat te erkennen voordat er gekeken kan worden naar een oplossing.

Klopt, daarom is het ook zo goed dat er hulp geboden wordt en liefst iemand die echt goed meekijkt en meedenkt. Al is meestal de persoon in kwestie zelf degene die het aan moet willen pakken. En met willen bedoel ik er dus echt voor gaan en je best ervoor doen.
Maar in mijn ogen moet je niet 'klagen' dat je niet naar een restaurant kan of dierentuin als je wel geld uitgeeft aan andere, niet broodnodige, zaken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2022 20:09

Geerkk schreef:Als dat eigenlijk nooit voor zou komen, vind ik dat geen logische vraag, dat een ambulanceverpleegkundige daar naar vraagt. Zelfs voordat ze een hartfilmpje gaan maken. Logisch dat ze vragen of iemand bekend is met hartklachten o.i.d. Dat maakt wat uit. Maar als hartklachten een zeer zeldzame bijwerking zou zijn van een vaccin, is daarnaar vragen bijzonder.


Als er net miljoenen mensen gevaccineerd zijn is dat geen gekke vraag maar ik lees nergens dat dit de standaard vragen zijn bij hartproblemen dus vraag me sowieso af of dit verhaal klopt.

En ja, er stierven zeker voor corona ook mensen plotseling. Maar deze sterfgevallen waren wel degelijk opvallend, een paar, in een paar dagen tijd en kort nadat ze een booster gekregen hadden. Van een weet ik dat ze geen onderzoek wilden, snap ik volkomen, want het geeft zo'n rompslomp bij al het verdriet wat er is.


Opvallend omdat het meer voorkwam of omdat sommige mensen iedere gevaccineerde opeens onder een vergrootglas legden in de hoop wat te kunnen vinden? Waarom zegt een onafhankelijek belangenvereniging als de hartstichting dan niets over verhoogd risico door vaccins en wel op verhoogd risico door corona zelf? Als de kans op hartproblemen bij vaccinatie veel kleiner is dan. In het krijgen van corona zelf, hoe goed werkt het dan als je mensen dus maar niet vaccineert? Dan wordt het risico juist groter. Dat is de reden.

En vanuit ziekenhuizen komen die berichten idd niet in het nieuws. Maar als ik hoor van een cardioloog die zegt dat ze zijn gestopt met turven hoeveel meer er op de poli komen met hartklachten, ook jongeren, kort na vaccineren. Als ik hoor van een ambulancemedewerker die zegt dat de leeftijd van meldingen van hartklachten geleidelijk zakte, net als dat de leeftijd van gevaccineerden zakte. (En nee, dat heb ik niet gelezen op internet, deze verhalen)


Omdat corona risico geeft op hartklachten? Verder heb je allerlei dingen van anderen gehoord maar zie ik ze niet in de statistieken terug. Dan moet je voorzichtig zijn met het toeschrijven van de problemen aan het vaccin als onderzoeken een andere kant pp wijzen.

Maar ook als ik hoor van verschillende jonge meiden die een half jaar niet menstrueren, of langere tijd geen normale menstruatie hebben, denk ik echt dat het vaccin meer doet, als dat waarvoor het is bedoeld.


Dat is bekend en wordt verder onderzocht.

En nee, ik wijs vaccineren niet volledig af. Maar geloof echt wel dat er meer bijwerkingen zijn, als dat er gemeld zijn, ook sterfgevallen.
Vind het nu echt een beetje lijken, iedereen die overleden is aan of met corona, wordt als corona dode meegeteld. Ook mijn oma, die lichamelijk al op was. Maar als er mogelijk een verband is met vaccineren en overlijden, ja, dat gebeurde ook voor corona, dat kan bijna niet. En daar geloof ik niet meer in.


Aan de andere kant gebeurt dat ook, iedereen die overlijdt na vaccinatie wordt door sommigen als vaccindode bestempeld. Laten we het maar bij de feiten houden.

Resultaten

In de gevaccineerde groep waren er op 100.000 personen 2,7 extra gevallen van ontsteking van de hartspier (myocarditis) ten opzichte van de ongevaccineerde groep.
Na een infectie met covid-19 is het risico op myocarditis echter hoger. Zo waren er in de besmette groep op 100.000 personen 11 extra gevallen in vergelijking met de niet-besmette controlegroep.
De onderzoekers focusten ook op andere bijwerkingen. Zo waren er in de gevaccineerde groep ten opzichte van de ongevaccineerde groep meer gevallen van:

vergrote lymfeklieren (78,4 extra gevallen op 100.000 personen);
gordelroos (herpes zoster) (15,8 extra gevallen op 100.000 personen);
blindedarmontsteking (appendicitis) (5 extra gevallen op 100.000 personen).
Een besmetting met covid-19 leidde daarentegen niet tot een toename van die bijwerkingen.

Bijwerkingen die vaker voorkwamen na besmetting, maar niet na vaccinatie waren:

hartritmestoornissen;
schade aan de nieren;
longembolie;
diepveneuze trombose;
hartaanval;
ontsteking van het hartzakje (pericarditis);
hersenbloeding.


Bron: https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... vaccinatie
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 22 feb 2022 21:42

Marnix schreef:Als er net miljoenen mensen gevaccineerd zijn is dat geen gekke vraag maar ik lees nergens dat dit de standaard vragen zijn bij hartproblemen dus vraag me sowieso af of dit verhaal klopt.



Opvallend omdat het meer voorkwam of omdat sommige mensen iedere gevaccineerde opeens onder een vergrootglas legden in de hoop wat te kunnen vinden? Waarom zegt een onafhankelijek belangenvereniging als de hartstichting dan niets over verhoogd risico door vaccins en wel op verhoogd risico door corona zelf? Als de kans op hartproblemen bij vaccinatie veel kleiner is dan. In het krijgen van corona zelf, hoe goed werkt het dan als je mensen dus maar niet vaccineert? Dan wordt het risico juist groter. Dat is de reden.



Omdat corona risico geeft op hartklachten? Verder heb je allerlei dingen van anderen gehoord maar zie ik ze niet in de statistieken terug. Dan moet je voorzichtig zijn met het toeschrijven van de problemen aan het vaccin als onderzoeken een andere kant pp wijzen.



Dat is bekend en wordt verder onderzocht.



Aan de andere kant gebeurt dat ook, iedereen die overlijdt na vaccinatie wordt door sommigen als vaccindode bestempeld. Laten we het maar bij de feiten houden.


Mijn zwager stond ernaast toen het gevraagd werd, dat verhaal klopt echt wel. Dat heeft hij zeker niet uit zijn duim gezogen. Net als het verhaal van de cardioloog en de ambulancemedewerker, dat zijn geen verhalen die ik via, via, via, via gehoord heb en ook niet van mensen waarvan ik denk dat ze hierover zouden liegen.
Ik zeg niet dat iedereen die na vaccinatie overlijd, een vacccindode is. Maar wat ik wel geloof dat het er meer zijn, als dat er gemeld zijn. Want mensen hebben geen zin in de vele rompslomp als iemand plotseling overlijd. Er wordt dan geen onderzoek naar gedaan en is dan overleden aan een hartstilstand. Dus nee, dan zul je het niet weten. Maar uitsluiten ook niet mijns inziens.
En ja, ook na corona komen deze klachten voor, voorkomen vaccins heel veel leed. Ook geloof ik dat er meer mensen met corona in de ambulance gelegen hebben, dan mensen met mogelijke klachten door een vaccin. Maar om corona als het gevaar te zien, waarbij een vaccin dé uitkomst is, kan ik niet meer zo zien.
Want er is altijd geroepen, dat het echt geen invloed heeft op de vruchtbaarheid, maar nu blijkt dat er bij best een grote groep voor langere tijd een ontregelde menstruatie is, kan ik me voorstellen dat zij zich hier wel degelijk zorgen over maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2022 22:05

:cry:
Geerkk schreef:Mijn zwager stond ernaast toen het gevraagd werd, dat verhaal klopt echt wel. Dat heeft hij zeker niet uit zijn duim gezogen. Net als het verhaal van de cardioloog en de ambulancemedewerker, dat zijn geen verhalen die ik via, via, via, via gehoord heb en ook niet van mensen waarvan ik denk dat ze hierover zouden liegen.
Ik zeg niet dat iedereen die na vaccinatie overlijd, een vacccindode is. Maar wat ik wel geloof dat het er meer zijn, als dat er gemeld zijn. Want mensen hebben geen zin in de vele rompslomp als iemand plotseling overlijd. Er wordt dan geen onderzoek naar gedaan en is dan overleden aan een hartstilstand. Dus nee, dan zul je het niet weten. Maar uitsluiten ook niet mijns inziens.
En ja, ook na corona komen deze klachten voor, voorkomen vaccins heel veel leed. Ook geloof ik dat er meer mensen met corona in de ambulance gelegen hebben, dan mensen met mogelijke klachten door een vaccin. Maar om corona als het gevaar te zien, waarbij een vaccin dé uitkomst is, kan ik niet meer zo zien.
Want er is altijd geroepen, dat het echt geen invloed heeft op de vruchtbaarheid, maar nu blijkt dat er bij best een grote groep voor langere tijd een ontregelde menstruatie is, kan ik me voorstellen dat zij zich hier wel degelijk zorgen over maken.


Het vaccin is niet de uitkomst in de zin dat het alles voorkomt en 0 bijwerkingen heeft nee. Het verkleint alleen de kans op problemen. Daar begon deze discussie ook mee.

Wat menstruatie betreft, ook dat wordt uitgebreid bijgehouden en onderzocht, welk deel daadwerkelijk door de vaccina komt enz. En uit onderzoeken blijkt dat dit vrij veel wordt gemeld maar dat het geen onvruchtbaarheid tot gevolg heeft

https://www.lareb.nl/news/menstruatiest ... onavaccins

Het wordt allemaal heel nauwkeurig bijgehouden en daar is men ook transparant in. Er wordt eerder teveel gemeld dan te weinig. Ik kan dus niet zoveel met het denkbeeld dat er heel veel onderliggende problemen zouden zijn die (wereldwijd) blijkbaar nergens aan het licht komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 23 feb 2022 00:15

Ik had recent een patient met ernstige longembolien tgv corona, pas bevallen, kind moest vervroegd gehaald want ging niet goed in de buik door dat de moeder corona had Ze was niet gevaccineerd want durfde dat niet aan…was bang dat het vaccin mss schadelijk zou zijn voor het kind
Ergens zou je zeggen…ik snap de angst…waar doe je nou wijs aan…


Echter ze had tijdens de zwangerschap wel gewoon doorgerookt…. #-o

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 23 feb 2022 09:02

meribel schreef:
Echter ze had tijdens de zwangerschap wel gewoon doorgerookt…. #-o


Dat snap ik inderdaad ook niet. Geen vaccin maar wel roken 8-[ al zeggen ze soms dat stress erger is voor de baby dan roken. Misschien wordt het tijd dat as moeders eerst afkicken voor ze zwanger mogen worden =;

Oh ik lees net dat dat van de stress volledig achterhaald is.

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 23 feb 2022 09:54

Marnix schreef::cry:

Het vaccin is niet de uitkomst in de zin dat het alles voorkomt en 0 bijwerkingen heeft nee. Het verkleint alleen de kans op problemen. Daar begon deze discussie ook mee.

Wat menstruatie betreft, ook dat wordt uitgebreid bijgehouden en onderzocht, welk deel daadwerkelijk door de vaccina komt enz. En uit onderzoeken blijkt dat dit vrij veel wordt gemeld maar dat het geen onvruchtbaarheid tot gevolg heeft

https://www.lareb.nl/news/menstruatiest ... onavaccins

Het wordt allemaal heel nauwkeurig bijgehouden en daar is men ook transparant in. Er wordt eerder teveel gemeld dan te weinig. Ik kan dus niet zoveel met het denkbeeld dat er heel veel onderliggende problemen zouden zijn die (wereldwijd) blijkbaar nergens aan het licht komen.


Het vaccin voorkomt veel leed, dat heb ik ook gezegd. Er zijn mensen die spijt hebben dat ze zich niet hebben laten vaccineren. Maar er zijn ook mensen die wel degelijk spijt hebben dat ze zich hebben laten prikken. Dan gaat het niet om korte bijwerkingen, waar mensen maar even last van hebben. Maar met blijvende schade. Een collega van mijn man heeft na vaccinatie pijnlijke gewrichten in haar hand. Niet te bewijzen dat hier hiervan komt, maar wel ontstaan na vaccineren.
Pas een intervieuw met een huisarts in het RD, een patiënt van hem heeft voor 99 procent zeker een auto immuunziekte opgelopen door vaccinatie en hij noemde meer opvallende zaken na vaccinatie. Meerdere sterfgevallen, kort na vaccinatie bij ons in het dorp. En nee, dat zijn geen vage geruchten die ik via allerlei vage omwegen heb gehoord. Wat was er gebeurd als ze corona hadden gekregen? Geen idee. Misschien ook wel overlijden. En nee, nogmaals, ik zeg niet dat het door de prik komt, dat valt niet te bewijzen. Maar ik snap heel goed dat nabestaanden vragen hebben bij de oorzaak van dat plotselinge overlijden. Waren nog vrij jonge mensen ook, geen 70 plussers.

En om nu al te zeggen dat het geen effect heeft op de vruchtbaarheid, terwijl nu pas sinds kort bekent is, dat het vaccin wel degelijk invloed lijkt te hebben op de menstruatie, vind ik zelf te kort door de bocht. De problemen met de menstruatie waren niet bekend toen men begon met vaccineren, dus dat ze nu al zeggen, dat dat echt geen invloed heeft? Ik betwijfel dat. Heel veel van de jonge meiden hebben nu nog geen kinderwens, maar moet de toekomst dat uitwijzen. Want waarom is het een half jaar of nog langer van slag en dan niet een klein beetje, maar volledig?
En ik blijf erbij dat het echt bijzonder is dat een ambulanceverpleegkundige als eerste vroeg naar de booster. Noem het onder een vergrootglas leggen, maar andersom kan ik het kop in het zand steken noemen om te blijven beweren dat het echt niet zo is, want de cijfers zeggen wat anders. Want heel veel valt niet te bewijzen en zal niet meegenomen worden in de cijfers. Maar naar mijn mening kun je niet hard zeggen, het is niet bewezen, dus is het niet waar.
En nogmaals, ik ben echt niet tegen het vaccineren van kwetsbaren e.d., maar wel de druk die uitgeoefend wordt op jonge gezonde mensen om toch echt dat vaccin te nemen. Helemaal nu met deze variant.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2022 10:01

lammetje schreef:Dat snap ik inderdaad ook niet. Geen vaccin maar wel roken 8-[ al zeggen ze soms dat stress erger is voor de baby dan roken. Misschien wordt het tijd dat as moeders eerst afkicken voor ze zwanger mogen worden =;

Oh ik lees net dat dat van de stress volledig achterhaald is.


Precies, los van de zwangerschap is roken veel schadelijker dan corona of het coronavaccin dus het vaccin wantrouwen maar wel roken is wel wat bijzonder. En los daarvan is het vaccin er om problemen te voorkomen. Blijkbaar hebben mensen niet door dat corona voor vrouw en ongeboren kind veel gevaarlijker is dan het vaccin. Je zal dus altijd dingen moeten vergelijken. Je kan zeggen: Ik neem het vaccin niet want er is een minieme kans dat je een of andere bijwerking krijgt. Maar dat houdt in dat als je corona krijgt, de kans op die bijwerking waarschijnlijk veel groter is. Dat laatste vergeten mensen blijkbaar nog wel eens.

Geerkk schreef:Het vaccin voorkomt veel leed, dat heb ik ook gezegd. Er zijn mensen die spijt hebben dat ze zich niet hebben laten vaccineren. Maar er zijn ook mensen die wel degelijk spijt hebben dat ze zich hebben laten prikken. Dan gaat het niet om korte bijwerkingen, waar mensen maar even last van hebben. Maar met blijvende schade. Een collega van mijn man heeft na vaccinatie pijnlijke gewrichten in haar hand. Niet te bewijzen dat hier hiervan komt, maar wel ontstaan na vaccineren.
Pas een intervieuw met een huisarts in het RD, een patiënt van hem heeft voor 99 procent zeker een auto immuunziekte opgelopen door vaccinatie en hij noemde meer opvallende zaken na vaccinatie. Meerdere sterfgevallen, kort na vaccinatie bij ons in het dorp. En nee, dat zijn geen vage geruchten die ik via allerlei vage omwegen heb gehoord. Wat was er gebeurd als ze corona hadden gekregen? Geen idee. Misschien ook wel overlijden. En nee, nogmaals, ik zeg niet dat het door de prik komt, dat valt niet te bewijzen. Maar ik snap heel goed dat nabestaanden vragen hebben bij de oorzaak van dat plotselinge overlijden. Waren nog vrij jonge mensen ook, geen 70 plussers.


Ja dat kan, er is een hele kleine kans op auto-immuunziekte door vaccinatie maar ook hier geldt dat die kans stukken groter is bij een besmetting. En ja, je weet niet wat er was gebeurd als je wel of niet je had laten vaccineren, dat is het punt. Dat weet je van tevoren niet dus het beste wat je dan kan doen is de keuze maken die op voorhand de minste risico's geeft. En daarover zijn wetenschappers het massaal eens, ook bij Omikron als het gaat om volwassenen: vaccinatie verkleint de risico's enorm.

En om nu al te zeggen dat het geen effect heeft op de vruchtbaarheid, terwijl nu pas sinds kort bekent is, dat het vaccin wel degelijk invloed lijkt te hebben op de menstruatie, vind ik zelf te kort door de bocht. De problemen met de menstruatie waren niet bekend toen men begon met vaccineren, dus dat ze nu al zeggen, dat dat echt geen invloed heeft? Ik betwijfel dat. Heel veel van de jonge meiden hebben nu nog geen kinderwens, maar moet de toekomst dat uitwijzen. Want waarom is het een half jaar of nog langer van slag en dan niet een klein beetje, maar volledig?


Er is al best uitgebreid onderzoek naar gedaan en de menstruatieproblemen komen sporadisch voor maar leiden niet tot onvruchtbaarheid en zijn doorgaans in 1-2 maanden weer over. Los van de vraag welk deel door vaccinatie wordt veroorzaakt want een menstruatiestoornis is sowieso een veel voorkomend probleem. En ook nu: Waarom waarschuwen gynaecologen niet masaal? Omdat de weten dat dit goed onderzocht is. Twee linkjes:

https://www.trouw.nl/binnenland/ja-de-c ... gle.com%2F
https://www.endometriose.nl/index.php?page=1201&sid=1

Die laatste is ook interessant omdat die weer kijkt naar problemen na besmetting en na vaccinatie. Blijft goed om dat ook te vergelijken.

En ik blijf erbij dat het echt bijzonder is dat een ambulanceverpleegkundige als eerste vroeg naar de booster. Noem het onder een vergrootglas leggen, maar andersom kan ik het kop in het zand steken noemen om te blijven beweren dat het echt niet zo is, want de cijfers zeggen wat anders. Want heel veel valt niet te bewijzen en zal niet meegenomen worden in de cijfers. Maar naar mijn mening kun je niet hard zeggen, het is niet bewezen, dus is het niet waar.
En nogmaals, ik ben echt niet tegen het vaccineren van kwetsbaren e.d., maar wel de druk die uitgeoefend wordt op jonge gezonde mensen om toch echt dat vaccin te nemen. Helemaal nu met deze variant.


Er kunnen tal van redenen voor zijn. Bijvoorbeeld: 1. Het beeld dat de ambulanceverpleegkundige van vaccinatie heeft, dat deze persoon dat deed wil niet zeggen dat dit de standaard procedure is. Aangezien Covid een veel grotere kans geeft zou "bent u recent besmet geweest of bent u kort geleden gevaccineerd" een logischer vraag zijn. 2. Omdat het een zeldzame bijwerking van het vaccin kan zijn is het best logisch om er naar te vragen. 3. Omdat er een andere reden is waarom men dit wil weten, bijvoorbeeld ivm toediening van bepaalde medicijnen enzovoorts. Jij hebt op basis van dit feit (ik ga er vanuit dat dit waar is) al een eigen invulling gegeven: Hij vroeg dit omdat er blijkbaar opeens heel veel mensen met hartproblemen in de ambulance terechtkomen die recent zijn gevaccineerd. Maar waarom trekken belangenorganisaties dan niet aan de bel? Ik geloof er niet zo in dat wanneer mensen bij bosjes met hartproblemen in het ziekenhuis komen, dit wereldwijd onder de radar zou blijven.
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 feb 2022 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 23 feb 2022 11:14

lammetje schreef:Dat snap ik inderdaad ook niet. Geen vaccin maar wel roken 8-[ al zeggen ze soms dat stress erger is voor de baby dan roken. Misschien wordt het tijd dat as moeders eerst afkicken voor ze zwanger mogen worden =;

Oh ik lees net dat dat van de stress volledig achterhaald is.


Ja dat praatje van die stress is volledige onzin, zal wel door de tabakslobby zijn verzonnen en wordt gretig geloof door verslaafden

Mensen geloven het liefst wat in hun straatje past. Dat geldt ook voor elk nieuws of bericht over het corona vaccin trouwens

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 23 feb 2022 11:35

meribel schreef:Ik had recent een patient met ernstige longembolien tgv corona, pas bevallen, kind moest vervroegd gehaald want ging niet goed in de buik door dat de moeder corona had Ze was niet gevaccineerd want durfde dat niet aan…was bang dat het vaccin mss schadelijk zou zijn voor het kind
Ergens zou je zeggen…ik snap de angst…waar doe je nou wijs aan…


Echter ze had tijdens de zwangerschap wel gewoon doorgerookt…. #-o


Zo heeft mijn collega een bevriende (ex( junk in haar vriendenkring. Hij wil zich niet laten vaccineren, omdat je niet weet welke rommel je in je lichaam krijgt. :lol:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 23 feb 2022 11:44

ajl schreef:Zo heeft mijn collega een bevriende (ex( junk in haar vriendenkring. Hij wil zich niet laten vaccineren, omdat je niet weet welke rommel je in je lichaam krijgt. :lol:

Jaaa die kom ik héél veel tegen in het zkhuis

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 23 feb 2022 23:07

Okee, toch maar weer even een berichtje.

Geerkk schreef:Maar als ik van mijn zwager hoor dat hij vorige week een ambulance moest bellen voor iemand met benauwdheidsklachten en de eerste vraag is van de ambulance verpleegkundige of diegene pas geboosterd is, voordat er een hartfilmpje is gemaakt, zegt dat wel wat.
Het is een van de standaardvragen. En het stellen van de vraag kan wel wat zeggen, maar ook totaal iets anders dan de conclusie die jij er nu uit trekt. Ik stel zelf deze vraag ook als een van de eerste wanneer een patiënt zich met benauwdheidsklachten presenteert. Simpelweg omdat het me helpt om te differentiëren: heb ik met een ernstige covid-19-infectie van doen of is er iets anders aan de hand? Zeg nou zelf, het is nu toch logisch om te vragen of iemand gevaccineerd is als diegene benauwdheidsklachten heeft?

Geerkk schreef:Ook helaas gehoord van een paar mensen die, kort nadat ze een booster gekregen hebben, plotseling zijn overleden.
Het probleem van dit soort beweringen is dat ze niets meer dan een vorm van correlatie zijn. Een post hoc ergo propter hoc. Ik ken ook mensen die kort na het eten van een banaan zijn overleden. Dat zegt niet meteen iets over de schadelijkheid van bananen en de overlijdensoorzaak. En alle mensen overlijden nadat ze kort daarvoor nog zuurstof hebben ingeademd, betekent dat dat het inademen van zuurstof schadelijk is?

Geerkk schreef:Of als ik hoor van zorgpersoneel die aangeven echt meer mensen met hartklachten, hartstilstanden, binnen te krijgen, geloof ik ook dat we voorzichtig moeten zijn om overal zomaar boosters in te drukken.
We zien ze inderdaad meer omdat er tijdens alle lockdowns 'patiëntenstuwmeren' zijn ontstaan, minder mensen naar de ziekenhuizen durfden te komen en we gezamenlijk in de lockdowntijd ongezonder zijn gaan leven. De boosters zijn daarentegen heel belangrijk om allerlei covid-19-gerelateerde klachten te voorkomen, dus we moeten niet terughoudend met het zetten van de boosters omgaan.

Geerkk schreef:Dan gaat het niet om korte bijwerkingen, waar mensen maar even last van hebben. Maar met blijvende schade.
Er zijn slechts enkele, zeer zeldzame bijwerkingen met blijvende schade na een coronavaccin beschreven. De 'gevreesde trombosebijwerking' kan daar een van zijn, hoewel deze goed te behandelen is en de meeste mensen er daardoor geen restschade aan overhouden. Deze bijwerking is zo zeldzaam dat de kans nog niet eens precies berekend kan worden. Het gaat om enkele casus op meer dan tientallen miljoenen vaccinaties. De EMA houdt het op een kans van 1 op 125.000 à 1.000.000 (bron). Andere, nog zeldzamere bijwerkingen die in dit rijtje horen zijn myelitis transversa en het capillairleksyndroom. Dat mensen het ontstaan van een nieuwe klacht koppelen aan een recente vaccinatie is post hoc ergo propter hoc omdat wij als mensen graag patronen in willekeurigheid (willen) zien. Het mooie is echter... (zie volgend stukje):

Geerkk schreef:Een collega van mijn man heeft na vaccinatie pijnlijke gewrichten in haar hand. Niet te bewijzen dat hier hiervan komt, maar wel ontstaan na vaccineren.
Het mooie is dat we dat dus wel kunnen bewijzen, en wel door middel van wetenschappelijk onderzoek. En dan blijkt dat pijnlijke gewrichtsklachten niet vaker na vaccinatie ontstaan dan spontaan.

Geerkk schreef:Maar als ik hoor van een cardioloog die zegt dat ze zijn gestopt met turven hoeveel meer er op de poli komen met hartklachten, ook jongeren, kort na vaccineren.
Bron?

Geerkk schreef:Maar ook als ik hoor van verschillende jonge meiden die een half jaar niet menstrueren, of langere tijd geen normale menstruatie hebben, denk ik echt dat het vaccin meer doet, als dat waarvoor het is bedoeld.
Er loopt nog onderzoek naar, maar ik ben sceptisch wat betreft een causaal verband tussen vaccinaties en menstruatieklachten. En wel om de volgende redenen: (1) Menstruatieklachten waaronder onregelmatigheid komen sowieso heel veel voor. (2) Bij jonge meiden/vrouwen en vrouwen richting de overgang is de menstruatie sowieso al onregelmatig of "regelmatig onregelmatig", als je snapt wat ik bedoel. (3) Het overgrote deel van menstruatieklachten is stressgerelateerd. Daarmee wil ik niet bagetalliseren en ik zeg ook niet dat vrouwen de klachten maar verzinnen. Wat ik bedoel is dat er bij de meeste menstruatieklachten een duidelijke psychosociale-stresscomponent aanwezig is. En wie heeft er de afgelopen twee jaar nou geen stress ervaren? (4) Mensen kunnen vrijelijk hun eigen bijwerkingen melden, waardoor de berichten enorm vertekend zijn. Nader onderzoek moet uitwijzen of er daadwerkelijk een verband is - en dat loopt nog - maar ik vermoed dat het resultaat een niet-significant verschil zal zijn.

Geerkk schreef:En om nu al te zeggen dat het geen effect heeft op de vruchtbaarheid, terwijl nu pas sinds kort bekent is, dat het vaccin wel degelijk invloed lijkt te hebben op de menstruatie, vind ik zelf te kort door de bocht. De problemen met de menstruatie waren niet bekend toen men begon met vaccineren, dus dat ze nu al zeggen, dat dat echt geen invloed heeft? Ik betwijfel dat. Heel veel van de jonge meiden hebben nu nog geen kinderwens, maar moet de toekomst dat uitwijzen.
Geerkk schreef:Want er is altijd geroepen, dat het echt geen invloed heeft op de vruchtbaarheid, maar nu blijkt dat er bij best een grote groep voor langere tijd een ontregelde menstruatie is, kan ik me voorstellen dat zij zich hier wel degelijk zorgen over maken.
Het is uiteraard al uitgebreid onderzocht en er is vooralsnog geen enkel bewijs voor een verminderde vruchtbaarheid na vaccinatie. Integendeel, alle studies wijzen juist aan dat de vruchtbaarheid niet afgenomen is. Voor de geïnteresseerden, zie hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier. Het is eveneens onder mannen onderzocht en daaruit blijkt dat er ook geen aanwijzingen voor een afgenomen mannelijke vruchtbaarheid zijn (zie bijvoorbeeld hier en hier). Verder zijn er aanwijzingen dat een ernstige covid-19-infectie de vruchtbaarheid wél kan aantasten, maar dat wordt nog nader onderzocht (zie bijvoorbeeld hier).

De denkfout is om te veronderstellen dat een onregelmatige of ontregelde menstruatie(cyclus) automatisch betekent dat de vruchtbaarheid is afgenomen, maar dat is in de meeste gevallen niet zo.

Geerkk schreef:En nogmaals, ik ben echt niet tegen het vaccineren van kwetsbaren e.d., maar wel de druk die uitgeoefend wordt op jonge gezonde mensen om toch echt dat vaccin te nemen. Helemaal nu met deze variant.
Ik schreef daar eerder al iets over: de sleutel om nu de pandemie in te dammen is massaal vaccineren. Meer vaccinaties en meer boosters betekenen minder ernstige infecties en dus minder doden en een lager aantal virusreplicaties, waardoor we het aantal nieuwe mutaties verkleinen en dus minder kans op nieuwe varianten hebben. Het vaccineren van jonge, gezonde mensen is dan juist belangrijk om de viruscirculatie te remmen.

En we moeten de vaccinatiecampagnes in arme landen eindelijk eens serieus op gang brengen en ondersteunen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 08:06

Dorpeling schreef:Ik ook niet. Wat heeft de dierentuin niet kunnen betalen te maken met het voor, dan wel tegen een QR zijn? :-k
\

De QR was een "tweedeling", armoede is een echte tweedeling.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 24 feb 2022 10:15

Optimatus schreef:\

De QR was een "tweedeling"


de QR was een gekozen tweedeling die heel eenvoudig op te lossen was. Armoede daarentegen is van een geheel andere orde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 10:19

Optimatus schreef:
De QR was een "tweedeling", armoede is een echte tweedeling.


Om als iemand iets ergs meemaakt te reageren met: "Ach ik ken iemand die iets nog ergers meemaakte" werkt doorgaans niet zo goed.... Ik snap motivatie voor de tijdelijke QR-code en mensen hadden hierin ook een keuze. Maar dat neemt niet weg dat het wel vervelend is als je op basis van die keuze dingen niet mocht die anderen wel mochten, ook al is het begrijpelijk. Een verkapt "stel je niet aan het kan allemaal nog een stuk erger" getuigt dan niet van heel veel empathie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten