Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 08:46

elbert schreef:Jouw uitleg is een alles of niks benadering: we streven naar 100% elimineren van het virus zodat je 0% kans loopt om het te krijgen. Zo zwart-wit ligt het niet (dat doel is onbereikbaar) en het zou ook niet je streven moeten zijn om corona te elimineren ten koste van al het andere. Het gaat er uiteindelijk om wat je doel is. Gegeven het feit dat corona vooral gevaarlijk is voor ouderen en zwakkeren en het doel van de maatregelen was om de zorg niet overbelast te laten raken (dus niet: het virus uitroeien), is ben je mijns inziens al heel ver als de risicogroepen gevaccineerd zijn. Dan ben je in elk geval van de druk op de zorg af (het doel van de coronamaatregelen). Je voorkomt natuurlijk niet alle gevallen (dat kan ook helemaal niet), maar je hoeft niet de IC capaciteit te vergroten of andere zorg uit te stellen. Verder is het natuurlijk helpend als ook andere groepen gevaccineerd zijn, omdat het virus dan minder (lang) rond gaat, maar een morele verplichting is dat niet. Zij lopen immers minder gevaar dan risicogroepen en in de niet-risicogroepen krijg je uiteindelijk ook een natuurlijke immuniteit.


Er is niets "alles of niets" aan. Helemaal elimineren doe je corona niet snel. Net als dat dat bij pokken of mazelen niet zal lukken bijvoorbeeld. Maar daar is al wel duidelijk gebleken dat het hebben van een goede dekkingsgraad essentieel is om te voorkomen dat er meer slachtoffers vallen dan nodig. Zo is dat bij Corona ook. Ik zag gisteren te cijfers over in hoeverre het vaccin ouderen beschermt en die cijfers zijn erg goed, zowel de bescherming tegen ernstige klachten als tegen overlijden. Maar die kan is niet 0. Plus dat er dus mensen zijn die geen vaccin willen of kunnen krijgen. Als dus met een miniem risico die vaccinatiegraad omhoog kan brengen waardoor en minder overdracht is en dus minder zieken / slachtoffers zou ik dat mensen niet verplichten maar ik zou wel aanraden om het sterk te overwegen.

In je opmerking zit een moreel oordeel opgesloten over wat mensen moeten doen. Die moeten zich volgens jou vaccineren en anders zijn het harteloze beesten zonder gevoel voor hun medemens (ik zeg het ook maar even cru). Dat is niet mijn morele oordeel. Ik laat het graag aan de eigen verantwoordelijkheid over, zonder hier een zedenprediker in te willen zijn die aan anderen vertelt wat ze moeten doen.
Overigens ben ik nog geen jongere tegengekomen die zich laat vaccineren voor een ander. Wel jongeren die zich laten vaccineren zodat ze weer naar een feestje of op vakantie kunnen. Mensen doen vaak dingen uit eigenbelang. Daar valt dit ook onder.


Je legt me dingen in de mond die ik niet heb gezegd en waar ik me ook totaal niet in kan vinden. Iets goed vinden betekent nog niet dat je een andere keuze slecht vindt. Daarnaast heb ik heel veel mensen gehoord die juist anderen ook aandragen als reden om zich te laten vaccineren. Omdat ze het zelf al gehad hebben of verwachten er niet of nauwelijks ziek van te worden maar het (ook) doen voor hun ouders, opa en oma enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2021 08:49

elbert schreef:Overigens ben ik nog geen jongere tegengekomen die zich laat vaccineren voor een ander. Wel jongeren die zich laten vaccineren zodat ze weer naar een feestje of op vakantie kunnen. Mensen doen vaak dingen uit eigenbelang. Daar valt dit ook onder.

Ik heb er wel een aantal gesproken. Deels vanuit het gegeven dat ze mantelzorg verlenen, of een baan in de zorg hebben/ambieren.
Maar ook voor een deel omdat ze hun (groot)ouders willen beschermen. Natuurlijk ook om weer naar feestjes te kunnen en het normale leven weer langzaam op te pakken. Maar het een sluit het ander niet uit.
Als ik naar mijzelf kijk, ik heb me laten vaccineren omdat mijn werk vrijwel onmogelijk is als ik ongevaccineerd de wereld over wil reizen.
Daarnaast ben ik heel blij dat ik daarmee ook weer vakantiemogelijkheden heb. Bovendien heb ik een aantal kwetsbare personen in mijn omgeving, en ik wil niet dat zij ziek worden door mijn laksigheid.

Alle drie de redenen zijn doorslaggevend geweest, maar ik zou naar eer en geweten niet durven zeggen wat voor mij de belangrijkste reden geweest is.

Het is dus te zwart-wit om te stellen dat jongeren die voor het vaccin kiezen dat op een heel ééndimensionale wijze overwogen hebben.
De meeste jongeren die ik ken (studenten die ik begeleid) willen zich laten prikken vanuit een meer complexe denklijn, niet vanuit slechts 1 reden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 10 jun 2021 09:12

Marnix schreef:Als dus met een miniem risico die vaccinatiegraad omhoog kan brengen waardoor en minder overdracht is en dus minder zieken / slachtoffers zou ik dat mensen niet verplichten maar ik zou wel aanraden om het sterk te overwegen.
Ik denk dat er ook weinig mensen zijn die het niet overwegen. Maar als mensen eenmaal de keuze hebben gemaakt, dienen we dat te respecteren. Dat is mijn punt.
Marnix schreef:Je legt me dingen in de mond die ik niet heb gezegd en waar ik me ook totaal niet in kan vinden. Iets goed vinden betekent nog niet dat je een andere keuze slecht vindt.
Ik meende uit onderstaande regels toch een bepaalde voorkeur op te maken:
Marnix schreef:De vraag is of het een moreel goede keuze is om te zeggen: Jullie kunnen stikken (sorry wat cru maar ik vond hem ivm covid wel gepast). Dat veel jonge mensen zich ook om die reden wel laten vaccineren is moreel gezien wel een goede keuze.
En ook gezien je posts over een "morele verplichting" is het toch duidelijk wat je vindt. Dat is je goed recht, al ben ik dan zelf iemand die daar wat tegengas tegen geeft.
StillAwake schreef:Het is dus te zwart-wit om te stellen dat jongeren die voor het vaccin kiezen dat op een heel ééndimensionale wijze overwogen hebben.
De meeste jongeren die ik ken (studenten die ik begeleid) willen zich laten prikken vanuit een meer complexe denklijn, niet vanuit slechts 1 reden.
Dat is zeker zo: de keuze om iets wel of niet te doen, hangt meestal af van meerdere factoren. De argumenten om wel of niet te vaccineren zijn er immers ook meer dan 1. Het is wel zo (en daarom noemde ik dit juist) dat een mate van vooral aan jezelf denken niet alleen voorkomt bij tegenstanders van vaccinatie, maar ook bij voorstanders. Juist daarom is het geen zwart-wit verhaal waarbij je zou kunnen zeggen: "deze groep doet iets uit edele motieven en die groep doet dat niet".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 10 jun 2021 09:30

lammetje schreef:Gaat echt nergens over om een test te vergelijken met een rijbewijs, de rekening van het eten etc. Die test zegt weinig. Die test is niet nodig, als je geen klachten hebt ben je net zo gevaarlijk als iemand die het vaccin heeft gehad. En daarnaast, als men dat vaccin heeft hoef je het virus niet meer als vijand te zien. Iets wat ik ook al lang niet meer doe. De maatschappij is een vijand aan het worden. Er zijn mensen die niet eens durven te zeggen dat ze vaccin weigeraars zijn. Toch te zot voor woorden? Maar ik begrijp het wel, hier krijg je ook de volle laag als je anders denkt en wordt je weggezet als egoïstisch en idioot. We zullen nog wel zien hoe fijn dat vaccin is. Ben benieuwd, ik vind het prima dat jullie mijn proefkonijn zijn, als het zo goed bevalt ga ik hem misschien ook nog wel halen over een jaar of 10


https://www.npvzorg.nl/wp-content/uploa ... inatie.pdf

Heb je dit artikel al gelezen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2021 09:38

elbert schreef:Juist daarom is het geen zwart-wit verhaal waarbij je zou kunnen zeggen: "deze groep doet iets uit edele motieven en die groep doet dat niet".

Dat heb ik dan ook niet beweerd.
Ik denk dat in beide groepen mensen zitten die een volledig ondoordachte keuze maken, op vooral egoistische gronden.
Dat is echter niet op de hele groep van toepassing...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 09:38

elbert schreef:Ik denk dat er ook weinig mensen zijn die het niet overwegen. Maar als mensen eenmaal de keuze hebben gemaakt, dienen we dat te respecteren. Dat is mijn punt.


Daar zijn we het ook wel mee eens.

Ik meende uit onderstaande regels toch een bepaalde voorkeur op te maken


Natuurlijk maar dat je iemands keuze acceptert is wat anders dan dat je een voorkeur hebt. 99% van de de experts en wetenschappers delen die voorkeur overigens en dat is niet helemaal voor niets. Ik heb een voorkeur op basis van de gevolgen. Net als bij andere vaccinaties. Omdat het levens redt. Omdat het nieuwe lockdowns voorkomt en dus ook verdere economische (en persoonlijke) schade, sociale schade etcetera. Natuurlijk heb ik een voorkeur voor vaccineren.

En ook gezien je posts over een "morele verplichting" is het toch duidelijk wat je vindt. Dat is je goed recht, al ben ik dan zelf iemand die daar wat tegengas tegen geeft.


Tja je bent zelf begonnen met Ab Osterhaus zijn "een soort morele verplichting" enorm uit te vergroten. Laten we het er op houden dat ik het van belang vind dat er (voor welke ziekten dan ook waar vaccins voor zijn) dat er de vaccinatiegraad zo hoog is dat het zorgt dat de ziekten niet oplaaien en dat ik tegelijkertijd niet wil dat het verplicht is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 10 jun 2021 10:40

Marnix schreef:Tja je bent zelf begonnen met Ab Osterhaus zijn "een soort morele verplichting" enorm uit te vergroten.
Dat deed ik omdat in de huidige omstandigheden de maatschappelijke druk zo hoog is dat mensen zich gedwongen/gedrongen kunnen voelen om zich te laten vaccineren. Ik wil geen Orwell in de polder, om de titel van een nieuw te verschijnen boek maar eens te gebruiken. We hebben het afgelopen jaar al zoveel gedragsregels om onze oren gekregen (zo moet je je gedragen, zo moet je denken) dat het helemaal niet gek is om eens op te komen voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Marnix schreef:Laten we het er op houden dat ik het van belang vind dat er (voor welke ziekten dan ook waar vaccins voor zijn) dat er de vaccinatiegraad zo hoog is dat het zorgt dat de ziekten niet oplaaien en dat ik tegelijkertijd niet wil dat het verplicht is.
Daar zijn we het beiden over eens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 12:36

elbert schreef:Dat deed ik omdat in de huidige omstandigheden de maatschappelijke druk zo hoog is dat mensen zich gedwongen/gedrongen kunnen voelen om zich te laten vaccineren. Ik wil geen Orwell in de polder, om de titel van een nieuw te verschijnen boek maar eens te gebruiken. We hebben het afgelopen jaar al zoveel gedragsregels om onze oren gekregen (zo moet je je gedragen, zo moet je denken) dat het helemaal niet gek is om eens op te komen voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen.


Ik denk dat er niet eens zoveel veranderd is ten opzichte van vroeger. De meesten die ik ken die zich niet laten vaccineren voelen zich door hun omgeving naar wel in vrijgelaten. Extremere meningen heb je altijd wel hier en daar gehad, het probleem is dat die door sociale media wat duidelijker klinken. Maar de meesten trekken zich daar vervolgens ook niet zoveel van aan. En op een bepaalde manier is het wel goed dat die discussie meer gevoerd wordt ipv dat men klakkeloos doet wat de meesten in de (sociale) omgeving doen. En de vraag is wanneer mensen gedwongen worden of wanneer het opgedrongen wordt. Als je regelmatig op televisie van expert hoort: "Om van corona en alle bijbehorende maatregelen af te komen en niet opnieuw in lockdowns te vervangen hebben we een vaccin nodig en voldoende mensen die zich laten inenten" lijkt me dat niet meer dan logisch Dat heeft niets te maken met het onder druk zetten van mensen. Net als wanneer landen zeggen: Vanwege het risisco willen we deze zomer graag een bewijs dat je gevaccineerd bent of anders een negatieve test.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2021 13:04

Houd men wel rekening met het feit dat om de luxe te hebben om het vaccin te weigeren, je in een omgeving moet zitten die grotendeels wél vaccineren. Dus eigenlijk is het de morele plicht van anderen om zich te laten prikken zodat jij het zonder al te veel risico kunt weigeren....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 13:33

Mortlach schreef:Houd men wel rekening met het feit dat om de luxe te hebben om het vaccin te weigeren, je in een omgeving moet zitten die grotendeels wél vaccineren. Dus eigenlijk is het de morele plicht van anderen om zich te laten prikken zodat jij het zonder al te veel risico kunt weigeren....


Ja dat punt heb ik ook wel gemaakt. En dan kan iemand zeggen. Als je tegen bent maakt het niet uit of de rest het wel doet of niet. Maar in de praktiijk blijkt dat wel wat anders te zijn. Ik las in het artikel dat AJL deelde dat na polio-epidemieën op de Biblebelt de mening over vaccineren verschoof van "dat doe je als christen niet" naar "het is een gewetenskwestie". En bekend is wel dat tijdens en kort latere uitbraken van ziekten een hoop ouders die hun kind niet hadden laten vaccineren besloten dat alsnog te doen. Het heeft dus wel invloed en het is makkelijker nee te zeggen als de meeste anderen ja zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2021 13:39

Mortlach schreef:Houd men wel rekening met het feit dat om de luxe te hebben om het vaccin te weigeren, je in een omgeving moet zitten die grotendeels wél vaccineren. Dus eigenlijk is het de morele plicht van anderen om zich te laten prikken zodat jij het zonder al te veel risico kunt weigeren....

Volledig waar.
En daarmee blijft in mijn optiek de morele plicht bestaan om die prik te halen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2021 13:40

Marnix schreef:Ja dat punt heb ik ook wel gemaakt. En dan kan iemand zeggen. Als je tegen bent maakt het niet uit of de rest het wel doet of niet. Maar in de praktiijk blijkt dat wel wat anders te zijn. Ik las in het artikel dat AJL deelde dat na polio-epidemieën op de Biblebelt de mening over vaccineren verschoof van "dat doe je als christen niet" naar "het is een gewetenskwestie". En bekend is wel dat tijdens en kort latere uitbraken van ziekten een hoop ouders die hun kind niet hadden laten vaccineren besloten dat alsnog te doen. Het heeft dus wel invloed en het is makkelijker nee te zeggen als de meeste anderen ja zeggen.

Het is makkelijker nee te zeggen als je hele omgeving dat ook doet.
Het is veiliger om nee te zeggen als jeomgeving Ja zegt.
Maar het veiligst is het als jij ja zegt, en je omgeving ook.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 19:54

StillAwake schreef:Het is makkelijker nee te zeggen als je hele omgeving dat ook doet.
Het is veiliger om nee te zeggen als jeomgeving Ja zegt.
Maar het veiligst is het als jij ja zegt, en je omgeving ook.


Ja dat bedoel ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 11 jun 2021 08:59

ajl schreef:https://www.npvzorg.nl/wp-content/uploads/2021/02/2021-02-25-GezinsGids-artikel-vaccinatie.pdf

Heb je dit artikel al gelezen?


Ja tijdje geleden al gelezen in de gezinsgids, mooi artikel en met veel dingen kan ik het volledig eens zijn. Maar mijn punt, waarover ik 'val' komt niet echt aan bod. En dat vind ik best jammer. Er is weinig informatie te vinden over dat het vaccin nog niet volledig is goedgekeurd. Het is en blijft voorlopig een medisch experiment. Dat je dan risico groepen laat vaccineren begrijp ik volkomen. Op eigen initiatief. Maar als je dat niet wilt en je de risico's van corona accepteert... Laat die mensen!

Ik ben van de week in een speeltuin geweest die lang dicht moest vanwege de lockdown. Nu weer open gelukkig, voldoende ruimte om afstand te houden. Goede ventilatie. Waarom zou je daar perse een vaccinatie bewijs of negatieve testuitslag moeten overhandigen om naar binnen te kunnen? Kijk, dat begrijp ik niet.
En nogmaals, wat mij betreft interesseert het me niks als we nog 3 jaar in gedeeltelijke lockdown zouden moeten. Voor mij persoonlijk. Maar ik weet dat er heel veel mensen wel sociaal contact nodig hebben. Er even uit moeten. Maar als je dan dus niet mee wil doen aan het vaccin wat voorlopig is goedgekeurd, dan ben je dus verplicht een dure test af te laten nemen. Dat vind ik niet realistisch. En een stukje chantage.

Ik heb al die tijd gezegd, voorlopig voor mij geen vaccin. En mijn laatste zin over die 10 jaar zou ook best eens volgend jaar of het seizoen erna kunnen worden. Maar nu nog niet. En ik begrijp al die gezonde jonge mensen ook echt niet die alles zo klakkeloos laten inspuiten. Maar goed, ik begrijp ook al die ouders niet die hun kinderen kleurstoffen voeren. Of zonnebrand met microplastic laten smeren. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Andersom zeggen zij waarschijnlijk, waar maak je je druk over...? Tja, dat is een stukje ervaring. Actie - reactie van gedrag, vermoeidheid, huiduitslag etc. Dan ga je op onderzoek uit en uitproberen waardoor iets komt.
En ja, dat was voor mij dus ook de reden om te stoppen halverwege het rijksvaccinatieprogramma. Waarom reageert mijn kind zo? Ik geloof niet dat autisme veroorzaakt wordt door vaccinatie want mijn zoon is nooit gevaccineerd maar wel autistisch. Maar mogelijk wordt bepaald gedrag wel versterkt. En bepaalde ziektes ook, door het eten van bewerkt voedsel. Ik zeg niet dat het daardoor komt, maar het komt misschien wel eerder openbaar. Je kunt bepaalde groei van tumoren verminderen door voeding/dieet. Niet dat je daarmee geneest, maar het is voor mij wel een teken dat je goed voor je lichaam moet zorgen. Ik vind een experiment vaccin daar niet onder vallen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2021 09:27

lammetje schreef:Ja tijdje geleden al gelezen in de gezinsgids, mooi artikel en met veel dingen kan ik het volledig eens zijn. Maar mijn punt, waarover ik 'val' komt niet echt aan bod. En dat vind ik best jammer. Er is weinig informatie te vinden over dat het vaccin nog niet volledig is goedgekeurd. Het is en blijft voorlopig een medisch experiment. Dat je dan risico groepen laat vaccineren begrijp ik volkomen. Op eigen initiatief. Maar als je dat niet wilt en je de risico's van corona accepteert... Laat die mensen!

Ik ben van de week in een speeltuin geweest die lang dicht moest vanwege de lockdown. Nu weer open gelukkig, voldoende ruimte om afstand te houden. Goede ventilatie. Waarom zou je daar perse een vaccinatie bewijs of negatieve testuitslag moeten overhandigen om naar binnen te kunnen? Kijk, dat begrijp ik niet.
En nogmaals, wat mij betreft interesseert het me niks als we nog 3 jaar in gedeeltelijke lockdown zouden moeten. Voor mij persoonlijk. Maar ik weet dat er heel veel mensen wel sociaal contact nodig hebben. Er even uit moeten. Maar als je dan dus niet mee wil doen aan het vaccin wat voorlopig is goedgekeurd, dan ben je dus verplicht een dure test af te laten nemen. Dat vind ik niet realistisch. En een stukje chantage.

Ik heb al die tijd gezegd, voorlopig voor mij geen vaccin. En mijn laatste zin over die 10 jaar zou ook best eens volgend jaar of het seizoen erna kunnen worden. Maar nu nog niet. En ik begrijp al die gezonde jonge mensen ook echt niet die alles zo klakkeloos laten inspuiten. Maar goed, ik begrijp ook al die ouders niet die hun kinderen kleurstoffen voeren. Of zonnebrand met microplastic laten smeren. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Andersom zeggen zij waarschijnlijk, waar maak je je druk over...? Tja, dat is een stukje ervaring. Actie - reactie van gedrag, vermoeidheid, huiduitslag etc. Dan ga je op onderzoek uit en uitproberen waardoor iets komt.
En ja, dat was voor mij dus ook de reden om te stoppen halverwege het rijksvaccinatieprogramma. Waarom reageert mijn kind zo? Ik geloof niet dat autisme veroorzaakt wordt door vaccinatie want mijn zoon is nooit gevaccineerd maar wel autistisch. Maar mogelijk wordt bepaald gedrag wel versterkt. En bepaalde ziektes ook, door het eten van bewerkt voedsel. Ik zeg niet dat het daardoor komt, maar het komt misschien wel eerder openbaar. Je kunt bepaalde groei van tumoren verminderen door voeding/dieet. Niet dat je daarmee geneest, maar het is voor mij wel een teken dat je goed voor je lichaam moet zorgen. Ik vind een experiment vaccin daar niet onder vallen.


Je zal echt niet overal een test nodig hebben. In een speeltuin met voldoende ruimte hoeft dat echt niet. Dan moet je eerder denken aan grootschalige dingen, evenementen, festivals, misschien pretparken en dergelijke waarbij je geen afstand kunt houden. En landen zullen als mensen op vakantie komen mogelijk willen weten of je negatief bent of ingeent.

Verder heb ik al vaker gezegd, dat de vaccins tijdelijk zijn goedgekeurd is niet omdat men geen idee heeft wat het vaccin precies gaat doen maar omdat we wat moeten bet maar tijdelijk wordt goedgekeurd. Het testen en het keuren is niet anders dan normaal. En de ingredienten van het vaccin zijn bekend. Je doet net alsof een tijdelijke goedkeuring inhoudt dat de veiligheid van het vaccin niet is gewaarborgd maar het tegendeel is waar. En daarom is het niet een experiment waarbij men niet precies weet wat er gaat gebeuren en laat ik me ook gerust vaccineren. Gisteravond de eerste prik gehad. Daar werd trouwens ook aandacht besteed aan het feit dat je ook goed voor je lichaam moet zorgen door goede voeding en voldoende beweging :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron