Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 11 mei 2021 13:48

@Lammetje; mensen die zeggen ; ik neem geen vaccin want God bepaald of ik ziek raak of niet. Ik ben het niet met ze eens maar ik respecteer dat zeker en ik kan hun zienswijze wel volgen hoor
Maar waar ik zo moeite mee heb zijn juist de mensen die het virus bagatelliseren of juist complottheorieën over het vaccin aanhangen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 11 mei 2021 13:51

Chaya schreef:Hoe verklaar je dit dan?
"Je test positief op corona, loopt hoestend en proestend door het huis, maar je man en kinderen raken niet besmet. Het huis is klein en anderhalve meter afstand nemen, lukt niet. "We wonen op elkaars lip, maar ik ben de enige die positief is getest. Dat zet mij aan het denken, want het is een ontzettend besmettelijk virus." Harriët uit Hoogeveen (44) is verbijsterd.

Eerder spraken we met Sandra (47) die corona kreeg, maar haar man niet. Ze kusten elkaar elke dag.
Teresa: "Yep same here! Heel herkenbaar dit verhaal. In juni ben ik positief getest op corona. M'n vriend zei: 'Ik laat mij m'n bed niet uitjagen door corona. Juist nu laat ik je niet alleen slapen'. En eigenlijk veranderde er niks in ons gezin. Tot op de dag van vandaag ben ik de enige die positief is getest..."
Sandra: "Bij ons werd een collega (in de zorg) begin maart zwaar verkouden. Ze had geen reuk en smaak meer. Paar maanden later ging ze naar de huisarts, vanwege haaruitval en nog steeds niet kunnen proeven en ruiken. Ze heeft al die tijd gewoon (veel) gewerkt met kwetsbare ouderen en geen enkele cliënt of collega is ziek geweest."
Maquelie: "Herkenbaar. Hier hadden mijn man en twee wat oudere kinderen (23 en 18 jaar) echt zwaar corona. Ik ben gewoon in hetzelfde bed blijven slapen en we zijn ook samen aan tafel blijven eten. Ook ben ik al die tijd in hun buurt geweest dus was er een grote kans om besmet te raken. Toch zijn zowel ik als onze jongste van 15 jaar raadselachtig niet besmet geraakt."
bron: RTLnieuws


ja hoe verklaar je dat?

Er zijn blijkbaar 'superspreaders' , mensen die in hun eentje tijdens een bijeenkomst 50 mensen kunnen besmetten ondanks ruime afstand.
En er zijn mensen die niemand besmetten.

Zelf heb ik corona gehad maar mijn man en kinderen niet, ik was blijkbaar niet erg besmettelijk. Toch heb ik het wel ergens opgelopen.


Bij patiënten zie ik dat ook terug, soms zijn ze de enige die het hebben en kennen ze niemand om hun heen. Soms ligt de hele familie in het ziekenhuis, druppelen omstebeurt familieleden binnen. Laatst nog, echtpaar, zij een paar liter zuurstof en knapte snel weer op. Hij naar de IC en is niet meer thuisgekomen. Zelfde virus Rara hoe kan het.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2021 14:05

Chaya schreef:Ik heb mazelen gehad, sowieso iedereen van mijn leeftijd. De M zat nog niet in het vaccin.
Ik ben trouwens helemaal niet ingeënt.
Heb sommige kinderziektes doorstaan. Kinkhoest en bof kan ik me goed herinneren, omdat ik wat ouder was.


Dat zeg ik. Van mazelen is het ook zo goed als gegarandeerd dat je het krijgt als je niet gevaccineerd bent.

https://www.popsci.com/story/health/how ... es-spread/

Hier een leuk grafiekje met R-waarden (hoe besmettelijk iets is). Iemand met mazelen besmet blijkbaar gemiddeld 12 tot 18 anderen en is dus extreem besmettelijk. Corona heeft een R van 2,5. Gemiddeld dus. Dus 1 iemand besmet misschien 10 anderen, en 3 anderen dan niemand.

Dat is van een andere orde. We wonen in een waterrijk land, dus brengen we onze kinderen naar zwemles.
We leren hen de regels van het verkeer.

Ik geloof ook dat Covid niet meer weggaat, het zal muteren en blijvend onder ons zijn.
Zoals veel andere virussen.


Des te meer reden om ervoor te zorgen dat je vaccineert, toch? Niet vaccineren is alsof je zonder ooit rijles te hebben gehad achter het stuur kruipt. Het gaat misschien lange tijd goed, maar op een gegeven moment... En trouwens, een virus is alleen een 'blijvertje' als er een natuurlijk reservoir voor is. Dat is er voor Covid niet, voor zover ik weet, dus lijkt het mij waarschijnlijker dat het net als pokken en mazelen in principe uitroeibaar is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2021 14:08

meribel schreef:@Lammetje; mensen die zeggen ; ik neem geen vaccin want God bepaald of ik ziek raak of niet. Ik ben het niet met ze eens maar ik respecteer dat zeker en ik kan hun zienswijze wel volgen hoor


En als ze konden garanderen dat alleen ZIJ de gevolgen van een besmettelijk virus zouden moeten dragen, gaf ik je groot gelijk. Maar dat is niet zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2021 14:17

meribel schreef:@Lammetje; mensen die zeggen ; ik neem geen vaccin want God bepaald of ik ziek raak of niet. Ik ben het niet met ze eens maar ik respecteer dat zeker en ik kan hun zienswijze wel volgen hoor
Maar waar ik zo moeite mee heb zijn juist de mensen die het virus bagatelliseren of juist complottheorieën over het vaccin aanhangen.

Nog even voor de goede orde, in het reformatorisch verpleeghuis werd ook gevaccineerd hoor.
Het werd wel gevraagd aan de bewoners, of aan de naaste familie i.g. iemand zelf niet meer kon beslissen of het aangeven.
En voorzover mij bekend zijn alle personeelsleden ook gevaccineerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 11 mei 2021 14:54

Marnix schreef:Het risico is heel klein, zeker als het om bijwerkingen op lange termijn gaat. Omdat de werking er vooral op korte termijn is, zeker de onderdelen die in dit vaccin uniek zijn. Als je na een maand gaat kijken is er behalve de antistoffen volgens mij niet meer iets van het vaccin zelf te vinden. Er is dus op zich al wel goed over nagedacht en ik snap dat als je de tijd hebt, je alle dingen helemaal wil uitsluiten. Maar het ging me erom dat het beeld dat we als een soort proefkonijnen fungeren, die een stof ingespoten krijgen waarbij men geen idee heeft wat het precies gaat doen en of het veilig is of niet, in ieder geval niet klopt :-)
Onderzoekers van de Radboud, Erasmus en Duitse universiteiten zijn hier niet zo zeker over. Want het Pfizer vaccin veroorzaakt een complexe herprogrammering van aangeboren immuunresponsen waarmee rekening moet worden gehouden bij de ontwikkeling en het gebruik van op mRNA gebaseerde vaccins. De lange termijn effecten van die mRNA vaccins zijn daarmee nog een open vraag. Want het vaccin zelf mag dan wel weg zijn na een maand of wat, de effecten ervan niet en je weet niet precies in hoeverre die effecten progressief zijn. Het moet dus echt nog verder worden onderzocht en zeker ook omdat mRNA vaccins zoals Pfizer en Moderna een nieuwe techniek zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 19:25

Ik denk nog steeds dat ze wel meer weten dan er wordt gezegd en men echt niet zomaar de wereldbevolking vaccineert met iets waarvan ze nog geen idee hebben wat het op lange termijn precies met je afweer gaat doen. Je kan dat alleen niet bewijzen omdat er geen grootschalige resultaten daarvan zijn omdat dat tijd kost.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2021 19:55

Marnix schreef:Ik denk nog steeds dat ze wel meer weten dan er wordt gezegd en men echt niet zomaar de wereldbevolking vaccineert met iets waarvan ze nog geen idee hebben wat het op lange termijn precies met je afweer gaat doen. Je kan dat alleen niet bewijzen omdat er geen grootschalige resultaten daarvan zijn omdat dat tijd kost.


Ik neem aan dat de mensen waarop het in eerste instantie is getest begin vorig jaar nog steeds goed in de gaten worden gehouden. En verder zijn er in de VS ondertussen 152 miljoen prikken gezet, geloof ik en 110 miljoen mensen zijn volledig gevaccineerd. De "grootschalige resultaten" komen er dus aan :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 11 mei 2021 20:18

We zullen het gaan merken inderdaad

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2021 22:13

....er komt een dag dat dit ook allemaal weer voorbij is :D (tot die dag vele onrustige "schepsels" hier op aarde :wink: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 mei 2021 09:22

Ik las net een berichtje op LinkedIn over het vaccineren. Ambulance verpleegkundige die aangeeft dat er zeker wel veel mensen na hun eerste of tweede prik schadelijke bijwerkingen ondervinden en in acute nood komen. Maar dat dit niet in de media verteld wordt (mag worden?)

Zou iemand dit nu echt verzinnen en een nep account hebben aangemaakt? Er komen natuurlijk heel veel reacties. Ook van verzorgenden in de thuiszorg /vp huizen die aangeven dat er veel ouderen na hun vaccinatie zijn overleden aan zogenaamde algehele achteruitgang. Dit is wat ik ook zelf heb gezien, dus dat geloof ik wel meteen.

En dan krijgt manlief vandaag zijn uitnodiging om het vaccin te halen. 36 jaar oud en valt niet in de risicogroep... Hij is wel onder behandeling in het ziekenhuis, mogelijk dat het daarom al zo vroeg is :-k

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 14 mei 2021 09:40

eerlijk gezegd? ja ik geloof zeker wel tegenwoordig dat mensen een nep account aanmaken om valse informatie te verspreiden

zo stonden er bij een anti vax emonstratie ook 'dokters' , mensen die gewoon een witte jas van de feestwinkel hadden aangetrokken

mbt ouderen in verpleeghuizen, ik ken wel mensen ( 2 hoor ) die in een huis werken waar een uitbraak was en waar ze zo 10 bewoners konden wegdragen in heel kort tijdsbestek. Mbt vaccinatie daar heb ik ze allemaal nog niet over gehoord. '

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 14 mei 2021 10:05

Ik sprak deze week 2 IC vpk. Een uit Rotterdam en een uit Apeldoorn. Daar liggen de IC's vol met 20-, 30- en 40 jarigen ( aan de beademing) zonder medische voorgeschiedenis.

Wat ik minder laatste weken wel afvraag is waarom ze eerst de ouderen vaccineren. Ik begrijp wel dat zij een risico lopen, maar ik denk dat het risico van de werkenden in Nederland veel groter is. Deze groep loopt het meeste risico door schoolgaande kinderen, werk, mantelzorg etc.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor gravo » 14 mei 2021 10:14

Ik ben geen arts, ook geen viroloog of vaccindeskundige. En toch voel ik direct ongemak bij de suggesties die van je post uitgaan. Ik heb ze er maar even tussen gezet
lammetje schreef:Ik las net een berichtje op LinkedIn over het vaccineren. Ambulance verpleegkundige die aangeeft dat er zeker wel veel [hoeveel is veel? nu blijft dit onbekend en hoe heette de ambulance verpleegkundige? gravo] mensen na hun eerste of tweede prik schadelijke bijwerkingen ondervinden en in acute nood [heeft een ambulance te maken met gevaccineerde? en wat is acute nood? is dat hetzelfde als hoge nood? gravo] komen. Maar dat dit niet in de media verteld wordt [ o nee? en hoe kom jij dan aan dit verhaal, ken je die verpleegkundige? gravo] (mag worden?) [dus jij gaat echt mee in de gedachte dat er ambulancepersoneel is dat niet in de media mag vertellen dat er veel mensen na hun vaccinatie in acute nood komen? Waarom gaan die mensen of hun familieleden zelf dan niet massaal naar de (sociale) media. Ik heb daar niets van gehoord! gravo]

Zou iemand dit nu echt verzinnen en een nep account hebben aangemaakt? [Dat zou heel goed kunnen. Mensen die onzeker zijn nemen snel hun toevlucht tot verhalen, waarin de ergst mogelijke dingen verondersteld worden, zodat ze aandacht en bevestiging krijgen. gravo] Er komen natuurlijk heel veel reacties. Ook van verzorgenden in de thuiszorg /vp huizen die aangeven dat er veel ouderen na hun vaccinatie zijn overleden aan zogenaamde algehele achteruitgang. Dit is wat ik ook zelf heb gezien, dus dat geloof ik wel meteen.
[ vergeet niet dat veel ouderen sowieso te maken hebben met algehele achteruitgang, zeker ouderen in vp-huizen, dat gaat natuurlijk gewoon door na vaccinatie. Het is geen geneesmiddel tegen oud zijn. [gravo]

En dan krijgt manlief vandaag zijn uitnodiging om het vaccin te halen. 36 jaar oud en valt niet in de risicogroep... Hij is wel onder behandeling in het ziekenhuis, mogelijk dat het daarom al zo vroeg is :-k
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2021 11:23

gravo schreef:Ik ben geen arts, ook geen viroloog of vaccindeskundige. En toch voel ik direct ongemak bij de suggesties die van je post uitgaan. Ik heb ze er maar even tussen gezet

gravo schreef:dus jij gaat echt mee in de gedachte dat er ambulancepersoneel is dat niet in de media mag vertellen dat er veel mensen na hun vaccinatie in acute nood komen? Waarom gaan die mensen of hun familieleden zelf dan niet massaal naar de (sociale) media. Ik heb daar niets van gehoord!

Er komt maar weinig in de media, w.b. gebeurtenissen in de zorg.
Je hoeft geen deskundige te zijn.
Iedereen die te maken heeft (gehad) met een spoedeisende kwestie, kan een verhaal vertellen dat niet erg aangenaam is.
Maar mensen zijn terughoudend om zoiets in de media te melden. Een enkel verhaal komt wel naar buiten.
Veel mensen denken dat er juiste 24 uurs zorg is voor iedereen, maar dat is niet zo.
Een nichtje van mij, werkzaam in de zorg, is 12 dagen doodziek geweest na haar 2e inenting. De eerste was een eitje, niks gemerkt, maar de 2e bleek forse bijwerkingen te hebben. Ze moest maar uitzieken zei de huisarts. Maar ze had dus de coronaverschijnselen.
Dat is dan in feite geen bijwerking, maar kennelijk een reactie van haar afweersysteem, dat te heftig reageerde.
Ze heeft 4 weken niet kunnen werken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten