Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2022 16:10

elbert schreef:Het had in het najaar ook geen nut. Weet je nog wanneer 3G is ingevoerd? September. Wanneer gingen de besmettingen als een speer omhoog, hoger dan de golven daarvoor? Oktober. Zeggen dat het allemaal veel erger zou zijn geweest als je het niet had ingevoerd is een onbewezen bewering die geen enkele waarde heeft. Er is vaker een correlatie tussen het invoeren van bepaalde maatregelen en een stijgend aantal besmettingen, dan omgekeerd.
Je kunt ook honkbalknuppels in de gereedschapskist doen omdat die ooit misschien op een goede dag handig zijn om een virus te bestrijden.
Echt, daar hebben we het nu over. :shock:
Je moet alleen bewezen middelen inzetten en niet aan voodoo praktijken doen, zoals nu met 2G en 3G.


Je kwam zelf met het onderzoek van de TU Delft. Uit het nieuwsbericht erbij (en het staat ook in het onderzoek zelf)

Onderzoekers van de TU Delft, UMC Utrecht en Populytics onderzochten in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in hoeverre verschillende varianten van het coronatoegangsbewijs (CTB) kunnen bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus in de samenleving. 3G en 2G zijn op dit moment een stuk minder effectief in het tegengaan van de verspreiding van het virus dan twee maanden geleden.
(...)
In november 2021 kon het CTB met 3G ervoor zorgen dat het reproductiegetal onder de 1,0 kon worden gebracht. De verspreiding van het virus kon worden afgeremd, omdat de minder besmettelijke Deltavariant op dat moment dominant was. In januari 2022 kan het CTB met 2G of 3G er niet voor zorgen dat het reproductiegetal onder de 1,0 wordt gebracht door de hogere besmettelijkheid van de Omikronvariant.
Het effect van 1G op de verspreiding van het virus in de samenleving is minder afhankelijk van de mate van immuniteit van de bevolking dan 2G of 3G. Het effect is vooral groot als 1G op veel locaties (en dus contacten) van toepassing is, en de kwaliteit van de toegangstesten hoog is.


De conclusie is dat het in januari een stuk minder nuttig is dan het in november was. Leuk dat je dat 1e heel erg benadrukt maar dat eerste gaat ontkennen. Blijkbaar spreekt dat deel van het onderzoek je wat minder aan?


Er liggen helemaal niet veel mensen op de IC. De reden daarvoor is dat de omicronvariant niet voor diepe longinfecties zorgt zoals bij eerdere varianten. Daardoor komen mensen hooguit op een gewone verpleegafdeling terecht en niet op de IC. Het zou me niets verbazen als de meeste mensen die nu nog op de IC liggen daar ofwel ook om andere redenen liggen, of daar nog liggen met de deltavariant.[/quote]

Iets beter lezen. Ik zei niet dat er veel mensen op de IC lagen. Van de mensen op de IC zijn er wel weer relatief veel ongevaccineerd. Daarnaast liggen er wel veel mensen in het ziekenhuis, 1656 coronapatienten in het ziekenhuis is nog steeds vrij veel.

Dus als we in 2020 direct met omicron begonnen waren, hadden we een gewone griepgolf gehad. Niks meer en niks minder.


Je vergeet dat we door de twee jaar heen veel antistoffen hebben opgebouwd en dat die ook bijdragen aan de mildheid van omikron. Zonder maatregelen en vooral antistoffen door doorgemaakte ziekte en vaccinatie was het meer geweest dan een gewone griepgolf. Het is namelijk een stuk besmettelijker dan griep.

Nee, dat gebeurt nu pas, maar de afgelopen 2 maanden absoluut niet. Nog op 31 januari (toen duidelijk was dat de modellen er faliekant naast zaten) keek Marion Koopmans (OMT) nog enkel naar de modellen. Je begint je af te vragen wanneer ze voor het laatst in een ziekenhuis is geweest i.p.v. blind te varen op modellen die er 95% naast zaten.
Bij het nemen van maatregelen zijn er altijd een aantal randvoorwaarden waar je aan moet voldoen:
1. is het middel proportioneel?
2. is het middel doeltreffend?
3. tref je er niet de verkeerde mensen mee?
enz.
V.w.b. de coronamaatregelen is duidelijk dat de regering de hele tijd een "one size fits all" beleid heeft gevoerd. In plaats van als een laserstraal te richting op het acute probleem, is er gekozen voor een aanpak die de hele maatschappij raakte, ook al treedt het probleem vooral in een beperkt deel van de maatschappij op. Dus waarom er gekozen is om kinderen van school thuis te houden terwijl ouderen in bejaardentehuizen niet voldoende beschermd werden, is iets waar ik niet met mijn hoofd bij kan. Degenen die het minste risico liepen, moesten voorzichtig doen, maar degenen die het meeste risico liepen, werden onvoldoende beschermd. Zo wordt iedereen getroffen, maar weinigen echt geholpen.
Dan vind ik je "klaag nou niet zo, het gaat toch prima" wel een beetje erg vergoelijkend. Uiteraard kun je niet alles perfect doen en zijn niet alle doden te vermijden (daar ga ik ook niet van uit), maar dit is wel het andere uiterste.


Je ontkomt bij een pandemie voor een groot deel niet aan een one-size-fits-all model tenzij je hele groepen totaal van de rest wil isoleren. Kinderen steken ouders aan, die steken hun ouders weer aan. Ja, je moet de ouderen extra beschermen (wat iets anders is dan alleen hen beschermen want ook genoeg niet-ouderen hebben langdurige klachten aan corona overgehouden) en op dat punt is er genoeg te evalueren. Maar je had in die fase niet moeten zeggen: Iedereen onder de 50 moet gewoon lekker alles doen wat hij/zij wil want die hebben er toch geen last van. Dan waren de problemen veel groter geweest. Ook dat is dan ook nergens gedaan in Europa. Dat geeft te denken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 feb 2022 17:01

Marnix schreef:De conclusie is dat het in januari een stuk minder nuttig is dan het in november was. Leuk dat je dat 1e heel erg benadrukt maar dat eerste gaat ontkennen. Blijkbaar spreekt dat deel van het onderzoek je wat minder aan?
Inderdaad. Daar heb ik ook mijn redenen voor. Als je kijkt naar de invoering van het CTB (25 september) en het verloop van het R-getal, dan zie je dat dat R-getal (data van het RIVM) in de hele maand oktober tot en met half november zo rond de 1,2 schommelde. Dat is dus 6 weken lang. Een effect van een maatregel duurt ongeveer een week of 2 om zichtbaar te worden, dus half oktober zou je verwachten dat het R-getal zou moeten dalen als het CTB zo'n grote invloed zou moeten hebben. Die invloed zien we helemaal niet terug. Het CTB heeft dus volgens mij helemaal niet de positieve invloed die onderzoeken (feitelijk modelmatige berekeningen) concluderen. We moeten naar de feitelijke cijfers kijken en dan blijkt er geen verband te zijn. Dat is ook logisch, omdat het CTB in een klein deel van de maatschappij wordt toegepast: de horeca en de cultuursector. Zo'n kleine toepassing kan onmogelijk een grote invloed hebben als er ondertussen honderdduizenden kinderen op scholen elkaar lopen te besmetten zonder toegangsbewijs en miljoenen mensen elkaar in drukke supermarkten tegenkomen en al die mensen ervoor zorgden dat de oudjes in verpleeghuizen (waar je ook geen CTB nodig hebt) ziek werden en vervolgens overleden.
Waarom daalde het R-getal in november dan wel? Omdat vanaf 2 november er ook andere verscherpte maatregelen werden genomen (zoals 1,5 meter die weer werd ingevoerd, thuiswerken werd weer verplicht enz.). Waarom steeg het R-getal in december dan wel weer? Door een nieuwe besmettelijker variant (omicron) die ook voor herbesmettingen kon zorgen onder (met name) gevaccineerden.
Marnix schreef:Iets beter lezen. Ik zei niet dat er veel mensen op de IC lagen. Van de mensen op de IC zijn er wel weer relatief veel ongevaccineerd. Daarnaast liggen er wel veel mensen in het ziekenhuis, 1656 coronapatienten in het ziekenhuis is nog steeds vrij veel.
Van die 1656 patienten (181 op de IC en 1475 op de reguliere zorg) weten we dat het voor een groot deel ook mensen zijn met corona en niet alleen door corona. Dus de patient die er bij wijze van spreken met een gebroken been ligt en bij wie een positieve test is afgenomen, wordt er ook bij geteld.
Marnix schreef:Je vergeet dat we door de twee jaar heen veel antistoffen hebben opgebouwd en dat die ook bijdragen aan de mildheid van omikron. Zonder maatregelen en vooral antistoffen door doorgemaakte ziekte en vaccinatie was het meer geweest dan een gewone griepgolf. Het is namelijk een stuk besmettelijker dan griep.
Ook bij griep zijn 70.000 besmettingen per dag of meer niet ongewoon. Bovendien weerleggen de gegevens uit (Zuid-)Afrika je opmerkingen over antistoffen: daar is de vaccinatiegraad zo'n 25% en ook daar is het verloop van omicron mild geweest. Hebben de rest van de mensen (75%) dan allemaal al covid gehad? Dat lijkt me sterk, dus het lijkt erop dat omicron van zichzelf een stuk milder is dan de voorgaande varianten. Dat wordt ook bevestigd door onderzoeken.
Marnix schreef:Je ontkomt bij een pandemie voor een groot deel niet aan een one-size-fits-all model tenzij je hele groepen totaal van de rest wil isoleren. Kinderen steken ouders aan, die steken hun ouders weer aan. Ja, je moet de ouderen extra beschermen (wat iets anders is dan alleen hen beschermen want ook genoeg niet-ouderen hebben langdurige klachten aan corona overgehouden) en op dat punt is er genoeg te evalueren. Maar je had in die fase niet moeten zeggen: Iedereen onder de 50 moet gewoon lekker alles doen wat hij/zij wil want die hebben er toch geen last van. Dan waren de problemen veel groter geweest. Ook dat is dan ook nergens gedaan in Europa. Dat geeft te denken.
Daar denken we dan anders over. Als je je afvraagt wat voor gezondheidswinst mensen onder de 50 nu eigenlijk hebben gehad van al die maatregelen de afgelopen 2 jaar, dan is mijn conclusie: bitter weinig. Feitelijk had je het aan hun eigen verantwoordelijkheid over kunnen laten en had je voor 50+ers echt maatregelen moeten nemen en dan nog zou daar deels het hun eigen verantwoordelijkheid moeten zijn. De gedachte dat de overheid altijd het beste is in het micromanagen van je leven, is iets wat eigenlijk heel vreemd is. Het inschatten van de gevaren is iets wat een weldenkende burger in zijn/haar eigen leven toch ook zou moeten kunnen, zeker als er een goede voorlichting is. Maar het wederzijdse vertrouwen tussen burger en overheid is weg, dus dan krijg je een elkaar versterkend effect.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2022 10:47

elbert schreef:Inderdaad. Daar heb ik ook mijn redenen voor. Als je kijkt naar de invoering van het CTB (25 september) en het verloop van het R-getal, dan zie je dat dat R-getal (data van het RIVM) in de hele maand oktober tot en met half november zo rond de 1,2 schommelde. Dat is dus 6 weken lang. Een effect van een maatregel duurt ongeveer een week of 2 om zichtbaar te worden, dus half oktober zou je verwachten dat het R-getal zou moeten dalen als het CTB zo'n grote invloed zou moeten hebben. Die invloed zien we helemaal niet terug. Het CTB heeft dus volgens mij helemaal niet de positieve invloed die onderzoeken (feitelijk modelmatige berekeningen) concluderen. We moeten naar de feitelijke cijfers kijken en dan blijkt er geen verband te zijn. Dat is ook logisch, omdat het CTB in een klein deel van de maatschappij wordt toegepast: de horeca en de cultuursector. Zo'n kleine toepassing kan onmogelijk een grote invloed hebben als er ondertussen honderdduizenden kinderen op scholen elkaar lopen te besmetten zonder toegangsbewijs en miljoenen mensen elkaar in drukke supermarkten tegenkomen en al die mensen ervoor zorgden dat de oudjes in verpleeghuizen (waar je ook geen CTB nodig hebt) ziek werden en vervolgens overleden.
Waarom daalde het R-getal in november dan wel? Omdat vanaf 2 november er ook andere verscherpte maatregelen werden genomen (zoals 1,5 meter die weer werd ingevoerd, thuiswerken werd weer verplicht enz.). Waarom steeg het R-getal in december dan wel weer?


Het is wat te makkelijk om in een enorm pakket van maatregelen met 1 regel naar het R-getal te kijken en te zeggen: Dus het werkte niet. Na de zsomer gaan de cijfers weer omhoog, het R-getal stijgt en soms onderdruk je verderre stijging met maatregelen waardoor het stabiel blijft. Je kan dan niet zomaar concluderen: Het daalt niet dus het werkt niet. Daarnaast bleek uit het onderzoek van de TU Delft (het was een gedragsonderzoek) dat het gedrag van mensen er voor zorgt dat het niet werkt omdat men elkaar dan wel ergens anders gaat opzoeken. Voor een deel is het ook wel de groep die lak heeft aan alle regels en het allemaal maar onzin vindt die dus wel alternatieven gaat zoeken en daardoor de werkzaamheid van zo'n regel enorm laat afnemen. De regel werkt ten dele niet omdat mensen hem zelf onwerkbaar maken. Hoe dan ook, 2G werkte in zekere mate (waarbij het sterk de vraag is of de mate van werking opwoog tegen de nadelen) en dat wordt in het onderzoek ook onderstreept. Maar in de loop van de tijd is het steeds minder gaan werken door Omikron, doordat er minder verschil is tussen ongevaccineerden en gevaccineerden omdat steeds meer ongevaccineerden nu ook antistoffen hebben door een besmetting enzovoorts. Het is nu dus zeker overbodig, maar je onderbouwing waarom het nooit zou hebben gewerkt is wel erg dun en wordt ook niet door de onderzoeken (onder andere die waar je zelf naar verwijst) gesteund. En het kan ook zijn dat er in de toekomst toch een variant (of virus) komt waarbij het opnieuw weer zou kunnen gaan werken.


Door een nieuwe besmettelijker variant (omicron) die ook voor herbesmettingen kon zorgen onder (met name) gevaccineerden.


Kans op herbesmetting was 25% als je eerder besmet was en 33% na vaccinatie (zonder booster, 68% met booster) dus dat scheelt niet zoveel.

Van die 1656 patienten (181 op de IC en 1475 op de reguliere zorg) weten we dat het voor een groot deel ook mensen zijn met corona en niet alleen door corona. Dus de patient die er bij wijze van spreken met een gebroken been ligt en bij wie een positieve test is afgenomen, wordt er ook bij geteld.


Dat zou kunnen maar dan de algehele bezetting van de ziekenhuizen van alle patienten bij elkaar, corona of niet, nog best aan de hoge kant. Dus opnieuw, prima om stapsgewijs te versoepelen ipv eind januari alles in 1x open te gooien.

Ook bij griep zijn 70.000 besmettingen per dag of meer niet ongewoon. Bovendien weerleggen de gegevens uit (Zuid-)Afrika je opmerkingen over antistoffen: daar is de vaccinatiegraad zo'n 25% en ook daar is het verloop van omicron mild geweest. Hebben de rest van de mensen (75%) dan allemaal al covid gehad? Dat lijkt me sterk, dus het lijkt erop dat omicron van zichzelf een stuk milder is dan de voorgaande varianten. Dat wordt ook bevestigd door onderzoeken.


Kan maar het was wel een flinke griepgolf, zowel qua piek als lengte geworden. Dus goed om na 2 jaar corona niet te communiceren dat het niet veel voorstelt.

Daar denken we dan anders over. Als je je afvraagt wat voor gezondheidswinst mensen onder de 50 nu eigenlijk hebben gehad van al die maatregelen de afgelopen 2 jaar, dan is mijn conclusie: bitter weinig. Feitelijk had je het aan hun eigen verantwoordelijkheid over kunnen laten en had je voor 50+ers echt maatregelen moeten nemen en dan nog zou daar deels het hun eigen verantwoordelijkheid moeten zijn. De gedachte dat de overheid altijd het beste is in het micromanagen van je leven, is iets wat eigenlijk heel vreemd is. Het inschatten van de gevaren is iets wat een weldenkende burger in zijn/haar eigen leven toch ook zou moeten kunnen, zeker als er een goede voorlichting is. Maar het wederzijdse vertrouwen tussen burger en overheid is weg, dus dan krijg je een elkaar versterkend effect.


Het probleem is dat we geregeld hebben gemerkt dat mensen die gevaren niet zo goed kunnen inschatten en de ziekenhuizen soms te vol dreigden te raken, voor een groot deel met mensen die inschatten dat ze er vast niet zo ziek van zouden worden. Experts kunnen doorgaans een betere inschatting maken dan mensen zelf, dan zie je dat sommigen veel te voorzichtig worden en anderen zichzelf enorm overschatten. Het probleem is dat je dan wel een beleid in grote lijnen krijgt. Verder zouden aparte regels voor mensen boven en onder de 50 net zo goed voor discussies zorgen die je nu ook hebt gehad en zouden ze alleen werken als ze die groepen strikt gescheiden zou houden, wat geen doen zou zijn en ook niet de handhaven zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2022 19:22

Marnix schreef:Dat zou kunnen, alleen de meeste extraverte mensen die ik spreek vinden fulltime thuiswerken toch echt saai en verschrikkelijk. Meer dan 50-50 thuis en op kantoor zien de meesten echt niet zitten. Een hoop introverte mensen trouwens ook niet, op een enkeling na.


Ik compenseer het met leuke activiteiten in dorp en streek (en soms in Duitsland). Maar ik koester ook deze uitzonderingspositie, we wonen vrijstaand, nooit gezeur met buren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2022 09:27

Optimatus schreef:Ik compenseer het met leuke activiteiten in dorp en streek (en soms in Duitsland). Maar ik koester ook deze uitzonderingspositie, we wonen vrijstaand, nooit gezeur met buren.


ja kan, zal ook liggen aan bedrijf en afdeling, hoe gezellig het daar is, wat voor band je met je collega's / organisatie hebt en dat laatste is vaak ook wel weer afhankelijk van de grootte van de organisatie. En vast ook van je soort werk en in hoeverre je daar elkaar bij nodig hebt of vooral zelfstandig opereert. Als ik een week thuiswerk mis ik mijn collega's enorm en vind ik het vreselijk saai, ook al is het lekker dat je tussendoor even de vaatwasser kan uitruimen en een wandeling kan maken. (kan ik op het werk trouwens ook wel)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2022 10:50

Marnix schreef:ja kan, zal ook liggen aan bedrijf en afdeling, hoe gezellig het daar is, wat voor band je met je collega's / organisatie hebt en dat laatste is vaak ook wel weer afhankelijk van de grootte van de organisatie. En vast ook van je soort werk en in hoeverre je daar elkaar bij nodig hebt of vooral zelfstandig opereert. Als ik een week thuiswerk mis ik mijn collega's enorm en vind ik het vreselijk saai, ook al is het lekker dat je tussendoor even de vaatwasser kan uitruimen en een wandeling kan maken. (kan ik op het werk trouwens ook wel)


Je bent van harte welkom, bij ons thuis de vaatwasser uit te komen ruimen. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2022 15:28

Optimatus schreef:Je bent van harte welkom, bij ons thuis de vaatwasser uit te komen ruimen. :mrgreen:


Haha nee dank je, ik heb aan mijn eigen huishouden de handen wel vol :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 17 feb 2022 18:46

He bah.. schaffen ze 2G / 3G af net nu ik een QR heb.. voor niks zo'n stok in m'n hersens gehad dus.. hysterisch-smile

Dat was sarcastisch bedoeld natuurlijk. Blij toe dat die ongein verdwijnt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2022 09:54

Dorpeling schreef:He bah.. schaffen ze 2G / 3G af net nu ik een QR heb.. voor niks zo'n stok in m'n hersens gehad dus.. hysterisch-smile

Dat was sarcastisch bedoeld natuurlijk. Blij toe dat die ongein verdwijnt.


Men heeft ingezien dat als zelfs jij zo’n code hebt, het echt niet meer werkt :mrgreen: :wink: :lol:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 18 feb 2022 15:32

Marnix schreef:Men heeft ingezien dat als zelfs jij zo’n code hebt, het echt niet meer werkt :mrgreen: :wink: :lol:

Aaaha, daar was het wachten dus op! |:)|

Gelukkig is het kwartje gevallen. Een qr zegt namelijk echt helemaal niks in dit geval. Massa's geboosterden liggen net zo ziek, of zieker, in hun nest dan nooit gevaccineerden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 18 feb 2022 15:40

Dorpeling schreef:Aaaha, daar was het wachten dus op! |:)|

Gelukkig is het kwartje gevallen. Een qr zegt namelijk echt helemaal niks in dit geval. Massa's geboosterden liggen net zo ziek, of zieker, in hun nest dan nooit gevaccineerden.



Ja maar... Als ze geen vaccin hadden gehad lagen ze zeker in het ziekenhuis :roll:

Jij hebt je qr, ik nog steeds niet, maar o wat ben ik toch gevaarlijk voor de samenleving als ongevaccineerde 8-[

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 18 feb 2022 15:56

lammetje schreef:

Ja maar... Als ze geen vaccin hadden gehad lagen ze zeker in het ziekenhuis :roll:

Jij hebt je qr, ik nog steeds niet, maar o wat ben ik toch gevaarlijk voor de samenleving als ongevaccineerde 8-[

Ja vanzelf.. :-oo

Dat verplicht testen om elke snottebel gaat er nog wel af en die QR kun je toch niks mee :lol: dus zou ik feestelijk bedanken als ik jou was.
Een verkoudheid kan nooit een reden zijn om als gevaar gezien te worden. Dat is erin gepeperd, net zo lang tot het nog geloofwaardig werd ook. We moeten terug naar hatsjoe! gezondheid. Dat.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2022 21:32

lammetje schreef:Ja maar... Als ze geen vaccin hadden gehad lagen ze zeker in het ziekenhuis :roll:

Jij hebt je qr, ik nog steeds niet, maar o wat ben ik toch gevaarlijk voor de samenleving als ongevaccineerde 8-[


Overigens is van de leeftijdsgroep 12-69 jaar in januari nog steeds 60% in het ziekenhuis ongevaccineerd, 31% niet geboosterd en 5% wel geboosterd. In de eerste twee weken van februari respectievelijk 55, 30 en 12% dus niet iedereen zou anders in het ziekenhuis liggen. Maar een klein gedeelte wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2022 09:06

even tussendoor: respect voor jou, Marnix, hoe je steeds rustig uitlegt. Ik heb het geduld daar niet voor. Denk ook niet dat mensen zich snel zullen laten overtuigen als ze eenmaal een bepaald standpunt hebben (dat waarschijnlijk ook nog door hun omgeving wordt beaamd), maar het is goed dat je het blijft proberen.

Ik kan dat plaatje met gevaccineerde en ongevaccineerde poppetjes in en buiten het ziekenhuis even niet vinden, maar dat laat ook zien dat ongevaccineerden relatief veel vaker in het ziekenhuis terechtkomen dan ongevaccineerden. En natuurlijk, de kans blijft klein voor jonge, gezonde mensen, maar het zijn juist jonge vrouwen die het post-covidsyndroom oplopen. Daar ben ik zelf angstiger voor dan om in het ziekenhuis te komen. Vaccinatie is de eenvoudigste manier om het risico daarop te verkleinen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2022 10:40

Lalage schreef:even tussendoor: respect voor jou, Marnix, hoe je steeds rustig uitlegt. Ik heb het geduld daar niet voor. Denk ook niet dat mensen zich snel zullen laten overtuigen als ze eenmaal een bepaald standpunt hebben (dat waarschijnlijk ook nog door hun omgeving wordt beaamd), maar het is goed dat je het blijft proberen.

Ik kan dat plaatje met gevaccineerde en ongevaccineerde poppetjes in en buiten het ziekenhuis even niet vinden, maar dat laat ook zien dat ongevaccineerden relatief veel vaker in het ziekenhuis terechtkomen dan ongevaccineerden. En natuurlijk, de kans blijft klein voor jonge, gezonde mensen, maar het zijn juist jonge vrouwen die het post-covidsyndroom oplopen. Daar ben ik zelf angstiger voor dan om in het ziekenhuis te komen. Vaccinatie is de eenvoudigste manier om het risico daarop te verkleinen.


Ja precies, ik heb deze week weer gebabbeld met een paar long covid-patienten en dat is echt geen pretje. Mensen die na een jaar nog steeds niet volledig aan het werk zijn en zo. En dat zijn geen mensen die heel oud zijn en al allerlei kwalen hebben. Dat lijkt me wel verschrikkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten