Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 23 jun 2020 13:26

Mortlach schreef:Van wat ik zo zie gaat het redelijk goed in Nederland met Corona. Weinig nieuwe gevallen, enkele sterfgevallen. Een hele opluchting.

Gisteren voor het eerst geen nieuwe sterfgevallen gemeld.
Er komt echter wel steeds minder draagvlak voor de maatregelen, vooral uit de reisbranche, entertainment en horeca.
Vanmorgen hoorde ik echter dr. Gommers (Intensivist) op de radio en hij riep op tot handhaving van de anderhalve meter.
Er gebeurt nu weinig, maar dat dachten we in februari ook!.
Er is nu een hele basisschool op slot, omdat enkele ouders en een leerkracht besmet bleken te zijn.

"Momenteel liggen nog zo'n vijftig mensen op ic's in heel Nederland. Steeds minder mensen worden opgenomen. Maar de anderhalvemeterregel opeens overboord gooien, is volgens Gommers geen strak plan.

"Het reproductiegetal, het getal dat aangeeft aan hoeveel mensen je het virus doorgeeft, blijft rond de 1 liggen. Dat getal wil nog niet hard genoeg dalen. We moeten ons realiseren dat er nog steeds een risico is dat je het virus oploopt. Het is een ongelooflijk goed bericht dat maandag niemand is overleden, maar het virus is nog niet weg."


Dat mensen nu meer risico nemen, door bijvoorbeeld in een vliegtuig te gaan zitten, kan Gommers zich voorstellen. Of het verstandig is, is een ander verhaal. "In februari dachten we ook dat het meeviel en lieten we carnaval doorgaan. Maar met de kennis van nu hadden we dat nooit gedaan. We gunnen iedereen dat die anderhalve meter wordt afgeschaft, maar het gevaar ligt op de loer."
bron: Rijnmond.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2020 17:53

Je kunt aan de VS prima zien wat er gebeurt als je de maatregelen te vroeg weer opheft. In meerdere staten gaat de grafiek met dagelijkse nieuwe gevallen verticaal omhoog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 13:50

Wat ik mij inmiddels wat af ga vragen of we wel zo slim bezig zijn om dit virus met z'n allen nu zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Straks komt de winter en is iedereen wat vatbaarder, meer en vaker grieperig en verkouden.
En als we dán dit virus er overheen krijgen, zou het dan niet veel ernstiger kunnen uitpakken dan in deze periode?

Want weg is het zomaar niet hoor, ook niet nu het hier in Nederland op het moment gelukkig beter gaat en wat rustiger is.
Ik ga er nog steeds van uit dat we er allemaal in meer of mindere mate mee te maken zullen krijgen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 16:37

Dorpeling schreef:Wat ik mij inmiddels wat af ga vragen of we wel zo slim bezig zijn om dit virus met z'n allen nu zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Straks komt de winter en is iedereen wat vatbaarder, meer en vaker grieperig en verkouden.
En als we dán dit virus er overheen krijgen, zou het dan niet veel ernstiger kunnen uitpakken dan in deze periode?

Want weg is het zomaar niet hoor, ook niet nu het hier in Nederland op het moment gelukkig beter gaat en wat rustiger is.
Ik ga er nog steeds van uit dat we er allemaal in meer of mindere mate mee te maken zullen krijgen.


Het is volgens mij niet zo dat je in de winter een veel mindere kans hebt om het virus te overleven. Los daarvan blijft het zaak om verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan zodat er goede zorg is voor wie het virus wel krijgt. Dat zijn redenen om niet allemaal maar te proberen het virus op te lopen zodat je er daarna resistent voor bent. En ook is dan de vraag hoeveel immuniteit je dan hebt opgebouwd voordatEn daarnaast, het virus blijft er inderdaad voorlopig, in ieder geval totdat er een vaccin tegen is. Tot die tijd zullen er ook wel maatregelen blijven om de verspreiding tegen te gaan. Thuisblijven als je ziek bent / verkouden bent, afstand houden. Op die manier zal een "tweede golf" veel rustiger verlopen dan de golf die we nu hebben gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2020 18:23

Dorpeling schreef:Wat ik mij inmiddels wat af ga vragen of we wel zo slim bezig zijn om dit virus met z'n allen nu zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Straks komt de winter en is iedereen wat vatbaarder, meer en vaker grieperig en verkouden.
En als we dán dit virus er overheen krijgen, zou het dan niet veel ernstiger kunnen uitpakken dan in deze periode?

Want weg is het zomaar niet hoor, ook niet nu het hier in Nederland op het moment gelukkig beter gaat en wat rustiger is.
Ik ga er nog steeds van uit dat we er allemaal in meer of mindere mate mee te maken zullen krijgen.


Maar wat is je alternatief dan? Mensen 'gecontroleerd' besmet laten raken is in een aantal landen geprobeerd en mondde desastreus uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 20:28

Mortlach schreef:Maar wat is je alternatief dan? Mensen 'gecontroleerd' besmet laten raken is in een aantal landen geprobeerd en mondde desastreus uit.

Marnix schreef:Los daarvan blijft het zaak om verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan zodat er goede zorg is voor wie het virus wel krijgt. (..) Tot die tijd zullen er ook wel maatregelen blijven om de verspreiding tegen te gaan. Thuisblijven als je ziek bent / verkouden bent, afstand houden. Op die manier zal een "tweede golf" veel rustiger verlopen dan de golf die we nu hebben gehad.


Allemaal waar, en een alternatief heb ik ook niet. En die regels moeten we ons inderdaad ook zoveel mogelijk aan houden, ook waar. Maar er zijn weleens dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb, net als iedereen waarschijnlijk. Een pasklare oplossing heeft niemand. En iedereen zit te wachten op een medicijn, wat ook het enige lijkt wat dit virus op dit moment kan tegengaan. Of het moet milder worden, dat het een 'gewone' griepvariant gaan worden.

Ook zoiets en los hiervan, vanuit het geloof gezien ben ik er vast van overtuigd dat dit een roepstem is van God voor de hele wereld, een oproep om bekering nu het nog kan. En wij rennen zo hard mogelijk weg, willen het zo gauw mogelijk achter de rug hebben zodat we weer 'gewoon' kunnen doorgaan. Terwijl we juist naar Hem toe moeten gaan..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2020 20:57

Dorpeling schreef:Allemaal waar, en een alternatief heb ik ook niet. En die regels moeten we ons inderdaad ook zoveel mogelijk aan houden, ook waar. Maar er zijn weleens dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb, net als iedereen waarschijnlijk. Een pasklare oplossing heeft niemand. En iedereen zit te wachten op een medicijn, wat ook het enige lijkt wat dit virus op dit moment kan tegengaan. Of het moet milder worden, dat het een 'gewone' griepvariant gaan worden.


Het wordt niet 'milder'; de enige vraag is of er ruimte is op de Intensive Care. Draag dus een masker als je naar buiten moet.

Ook zoiets en los hiervan, vanuit het geloof gezien ben ik er vast van overtuigd dat dit een roepstem is van God voor de hele wereld, een oproep om bekering nu het nog kan. En wij rennen zo hard mogelijk weg, willen het zo gauw mogelijk achter de rug hebben zodat we weer 'gewoon' kunnen doorgaan. Terwijl we juist naar Hem toe moeten gaan..


Ja, zie je zelf ook hoe problematisch dat is? Waarom zou ik een vredesnaam naar iemand toegaan die als ik niet luister een plaag stuurt met tot nu toe minimaal een half miljoen doden wereldwijd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 24 jun 2020 21:44

Inmiddels zijn we hier en daar weer met een tweede uitbraak bezig. Wij mochten vanaf zondag weer vrij binnenlands reizen, en prompt breekt er in Noordspanje weer een uitbraak los. Gaan we weer, ik doe het nog wel ff rustig aan. Ik mag toch alleen maar thuiswerken, dus ik zit hier helemaal prima.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 jun 2020 01:41

Amerika voorkomt de tweede golf door gewoon de eerste golf eindeloos voort te zetten. Vandaag een nieuw record aan nieuwe gevallen, en nee, dat komt niet omdat er meer getest wordt; ook het aantal positieve tests neemt namelijk hard toe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 08:45

Mortlach schreef:Het wordt niet 'milder'; de enige vraag is of er ruimte is op de Intensive Care. Draag dus een masker als je naar buiten moet.


Hier is het advies een masker te dragen als anderhalve meter afstand houden niet haalbaar is. Bijvoorbeeld in de trein. Je ziet af en toe wel buiten mensen met een masker lopen of fietsen maar dat zijn er weinig en volgens mij is dat meestal ook niet nodig, tenzij het ergens heel druk is.



Ja, zie je zelf ook hoe problematisch dat is? Waarom zou ik een vredesnaam naar iemand toegaan die als ik niet luister een plaag stuurt met tot nu toe minimaal een half miljoen doden wereldwijd?


Dat is een beetje kort door de bocht. Of het een plaag van God is, daarover verschillen de meningen in christelijk Nederland nogal, ik denk dat de meesten dat niet geloven. Maar dat het een "roepstem" is houdt niet in dat God de plaag dus heeft gestuurd. Dat zijn twee verschillende dingen. Voorbeeld: Door de zondeval kwam de dood in de wereld. God wilde de zondeval niet maar gaf de mens wel keuzevrijheid. De zondeval komt niet van God en dat de dood in de wereld kwam ook niet. Maar als mensen sterven kan daar wel een roepstem van God uitgaan: Kom bij mij, bij mij is er leven. God stuurt niet het kwaad maar kan het wel gebruiken. "Het kwade doen meewerken ten goede" heet dat in chirstelijk jargon. En zo kan God ook ziekte en andere ellende gebruiken om mensen terug bij hem te brengen. En dan kan het zijn dat jij dat niet begrijpt maar zo werkt het wel geregeld. Je ziet geregeld dat in mindere tijden, mensen juist weer op zoek gaan naar iemand die hen echt helpt, begrijpt etc. Nood leert bidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 25 jun 2020 13:09

Mortlach schreef:Het wordt niet 'milder'; de enige vraag is of er ruimte is op de Intensive Care. Draag dus een masker als je naar buiten moet.

Nee hoor, mij niet gezien.

Muteren kan wel, in bijv. een agressievere of mildere vorm. Waardoor een vaccin dus zijn effect ook gedeeltelijk kan verliezen.
Uitspraak van bijv. viroloog Koopmans: "Het gedrag van het virus kan veranderen, dat weten we. Maar we zien op dit moment niet dat dat gebeurt. We zien dus niet dat het virus gevaarlijker wordt op dit moment." Daarnaast geeft het RIVM aan dat ze 'gelukkig niet vaak zien dat een virus gevaarlijker wordt als het muteert'.
Inmiddels is het blijkbaar al gemuteerd in een besmettelijker vorm.

Ja, zie je zelf ook hoe problematisch dat is? Waarom zou ik een vredesnaam naar iemand toegaan die als ik niet luister een plaag stuurt met tot nu toe minimaal een half miljoen doden wereldwijd?

Zie Marnix, beter kan ik het niet uitleggen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 jun 2020 15:46

Dorpeling schreef:Nee hoor, mij niet gezien.


Waarom niet? Is dat zo'n aanslag dan? Wat is een beetje ongemak als je weet dat je er je naasten mee dient en levens mee redt?

In de VS is het echt een breekpunt geworden, waarbij mensen het zien als een inbreuk op hun vrijheid. Met alle bijbehorende desinformatie dat maskers het juist erger zouden maken - grappig, dat hebben ze destijds ook met condooms geprobeerd, bedenk ik me nu net. En dan zie het het feit dat Amerika de komende paar weken weer record op record gaat breken qua besmettingen. 4 maanden (eigenlijk 7) in een pandemie en dat land is terug bij af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 25 jun 2020 22:53

Mortlach schreef:Waarom niet? Is dat zo'n aanslag dan? Wat is een beetje ongemak als je weet dat je er je naasten mee dient en levens mee redt?

Omdat het gelukkig niet hoeft, daarom niet. En omdat ik voor aap loop in m'n eentje. En omdat ik het al benauwd krijg als ik er aan denk.
Bovendien houd ik netjes afstand, blijf thuis bij koorts en hoest niemand in het gezicht. Daarmee dien ik ook mijn naaste.


Over die zorgbonus, kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zoveel reacties van 'veel te weinig', 'mes in de rug', 'zoethoudertje', weet ik wat allemaal. Ik zou m'n handjes dichtknijpen met 1000 euro onbelast zo in de pocket! Daar wist ik wel een bestemming voor.

Maar dat scheelt dan weer, dan nemen die mensen dit natuurlijk ook niet op. En dan blijft het mooi in de pot.
Kan het straks naar anderen die óók volop moesten doorwerken in diezelfde tijd, om de economie draaiend te houden. Niet op een zolderkamer, maar als chauffeur, bouwvakker, schoonmaker in andere sectoren, postbezorger, politieagent, enz enz die ook een groot risico liepen/lopen. Vooral de eerste tijd toen er nergens meer desinfectie en ander beschermingsmateriaal te krijgen was.
En daarvan zitten er straks misschien zonder werk, door dezelfde crisis. Er zijn al bedrijven die vakantiegeld achtergehouden, waar werknemers verplicht vrije uren moeten opnemen, contracten niet verlengd, opdrachten die verminderen, en we zijn er nog lang niet.
Misschien waarderen deze mensen het wel. Of degenen die mede hierdoor bij de voedselbank terecht kwamen ofzo.

Ik gun al dat zorgpersoneel het van harte hoor, ze hebben het echt verdiend. Maar wees er dan ook gewoon tevreden mee. Wat is dan wel genoeg?
Of zie ik het nu zo verkeerd? Dan hoor ik het graag van iemand die het wél begrijpt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2020 10:35

Dorpeling schreef:Omdat het gelukkig niet hoeft, daarom niet. En omdat ik voor aap loop in m'n eentje. En omdat ik het al benauwd krijg als ik er aan denk.
Bovendien houd ik netjes afstand, blijf thuis bij koorts en hoest niemand in het gezicht. Daarmee dien ik ook mijn naaste.


Over die zorgbonus, kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zoveel reacties van 'veel te weinig', 'mes in de rug', 'zoethoudertje', weet ik wat allemaal. Ik zou m'n handjes dichtknijpen met 1000 euro onbelast zo in de pocket! Daar wist ik wel een bestemming voor.

Maar dat scheelt dan weer, dan nemen die mensen dit natuurlijk ook niet op. En dan blijft het mooi in de pot.
Kan het straks naar anderen die óók volop moesten doorwerken in diezelfde tijd, om de economie draaiend te houden. Niet op een zolderkamer, maar als chauffeur, bouwvakker, schoonmaker in andere sectoren, postbezorger, politieagent, enz enz die ook een groot risico liepen/lopen. Vooral de eerste tijd toen er nergens meer desinfectie en ander beschermingsmateriaal te krijgen was.
En daarvan zitten er straks misschien zonder werk, door dezelfde crisis. Er zijn al bedrijven die vakantiegeld achtergehouden, waar werknemers verplicht vrije uren moeten opnemen, contracten niet verlengd, opdrachten die verminderen, en we zijn er nog lang niet.
Misschien waarderen deze mensen het wel. Of degenen die mede hierdoor bij de voedselbank terecht kwamen ofzo.

Ik gun al dat zorgpersoneel het van harte hoor, ze hebben het echt verdiend. Maar wees er dan ook gewoon tevreden mee. Wat is dan wel genoeg?
Of zie ik het nu zo verkeerd? Dan hoor ik het graag van iemand die het wél begrijpt.


In de zorg willen ze graag eem structurele loonsverhoging ipv een bonus. Dat begrijp is wel. Maar tegelijkertijd ben ik het ermee eens dat dat geen taak voor de overheid is maar iets tussen wergevers en werknemers en de organisaties die hun belangen behartigen.

Ik vond de reactie van de CU wel helder:
https://www.christenunie.nl/blog/2020/0 ... gverleners
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2020 14:39

Dorpeling schreef:Omdat het gelukkig niet hoeft, daarom niet. En omdat ik voor aap loop in m'n eentje. En omdat ik het al benauwd krijg als ik er aan denk. Bovendien houd ik netjes afstand, blijf thuis bij koorts en hoest niemand in het gezicht. Daarmee dien ik ook mijn naaste.


Allemaal begrijpelijk. Helaas blijkt dat asymptomatische mensen het virus wél kunnen verspreiden, dus is het best mogelijk dat je al een paar dagen mensen besmet zonder dat je door hebt dat je het zelf hebt. En met dat voor aap lopen, valt echt wel mee. Dat is echt iets waar je je even overheen kunt zetten.

Ik volg de Nederlandse cijfers een beetje en misschien is het daar niet langer noodzakelijk. Ik zit zelf in Canada waar we net over de piek heen zijn en het dus nog alle kanten op kan. Daarnaast wonen we dus dicht bij de grens met de VS waar het een enorme teringbende is en blijft. De grens blijft geloof ik nog minimaal tot 21 juli dicht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten