Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2020 14:04

Chaya schreef:De mensheid was er teveel aan gewend geraakt dat bijna alle ziektes beheersbaar zijn geworden.
In de middeleeuwen stierven de mensen van de builenpest, ja, maar dat was toen, die mensen wisten niks van hygiëne.
De Spaanse griep kwam direkt na W.O. 1, dus iedereen was verzwakt en was blij elkaar weer te zien, dus zaten bijeen in te kleine huisjes.

Maar anno 2020 worden er vieze beesten verkocht op een openluchtmarkt.
En gaan we gewoon door met carnaval vieren...


Die rare beestenmarkten mogen ze wat mij betreft verbieden. Carnaval is het probleem niet, als er geen pandemie is kan je gewoon dat soort dingen doen en toen het dit jaar carnaval was had niemand nog een idee dat ze daarmee zouden bijdragen aan een snelle verspreiding van het virus. En nou heb ik niets met carnaval maar er zijn normaal natuurlijk tal van bijeenkomsten met veel mensen die normaal prima zijn maar als er een pandemie is opeens gevaarlijk is. Maar je kan dan niet een willekeurig iets wat je niet zo licht de zwarte piet toespelen.

Wat de beheersbaarheid van ziektes betreft, ten dele waar... maar kanker is nog steeds niet echt beheersbaar. De dood sowieso niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2020 16:28

elburger schreef:Dat klopt, met abola in Afrika is het precies hetzelfde.
Men eet wilde dieren.
Misschien een rare kronkel van mij, maar het zijn allemaal schepselen gecreëerd door God.
En de mensheid, of een deel van de mensheid gaat er niet goed mee om.
De toorn van God?
Ik geloof daarin.


Maar wat is nu echt het verschil tussen een kip en een pangolin? Bij ons komen ze uit een broedfabriek, kant en klaar in een stukje piepschuim. Maar ik ben nog op genoeg markten geweest waar je gewoon levende kippen en eenden/ganzen kon kopen hoor.

En een ander punt is dat de mens zichzelf bijna god waant.
Men vindt altijd wel iets tegen de ziekte. ( terwijl de kanker al in de Bijbel genoemd wordt,)
Als er een geneensmiddel gevonden wordt, waar dan ook tege, dan is Gods hand daarin.
Men knoeit met DNA.
Ik ben er zeker van dat God dat niet wenst.


Wacht, men waant zich God als men iets tegen een ziekte vindt, maar als er een geneesmiddel wordt gevonden, is Gods hand daarin? Dat komt een beetje tegenstrijdig op me over.

En over die kanker in de Bijbel, dat moet je met een flinke korrel zout nemen, want met een koppel duiven offeren gaat die "huidvraat" echt niet meer over tegenwoordig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2020 17:31

Marnix schreef:Die rare beestenmarkten mogen ze wat mij betreft verbieden.


Ik las vandaag een uitgebreid artikel in The Atlantic dat een paar van mijn vooroordelen wist weg te nemen. Die 'rare beestenmarkten' zijn de zogenaamde 'wet markets' (voedselmarkten, tegenover 'dry markets' waar ze boeken, elektronica, kleding, etc verkopen). In principe dus 'gewoon' de markt zoals wij die in NL ook kennen, zij het dan dat er naast kaas en vis en groente ook wild wordt verkocht.

Maar het artikel wist een aanname die ook ik impliciet maakte, weg te nemen. Covid-19 is niet ONTSTAAN op zo'n markt. Het is niet zo dat iemand een stuk wild eet (een delicatesse, net als hert, fazant of everzwijn bij ons) en daardoor het coronavirus opliep. Nee. Die markten zijn een verspreider omdat mensen die al eerder zijn besmet zich in de drukte begeven en daar dus een hoop anderen besmetten (een 'super spreader event').

Vleermuizen zijn een natuurlijk reservoir van coronavirussen. Men vermoedt dat er onder de verschillende populaties vleermuizen ruim 40.000 varianten van corona heerst, sommige vormen gevaarlijk, anderen niet. En omdat de mens door de eeuwen heen zo is opgerukt en de habitats van die beesten tot zo goed als niets heeft gereduceerd, is er nu veel meer contact. De vleermuizen wonen op de zolders van huizen, of de mensen gebruiken vleermuisgrotten om te schuilen tegen noodweer of om de poep (guano) te verzamelen omdat het een geweldige mest voor je tuin vormt.

Ergens in DAT contact is het gewraakte virus dus overgesprongen, waarna de besmette persoon een week of wat later boodschappen gaat doen op de 'wet market' en de rest is bekend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2020 19:51

Mortlach schreef:Ik las vandaag een uitgebreid artikel in The Atlantic dat een paar van mijn vooroordelen wist weg te nemen. Die 'rare beestenmarkten' zijn de zogenaamde 'wet markets' (voedselmarkten, tegenover 'dry markets' waar ze boeken, elektronica, kleding, etc verkopen). In principe dus 'gewoon' de markt zoals wij die in NL ook kennen, zij het dan dat er naast kaas en vis en groente ook wild wordt verkocht.

Maar het artikel wist een aanname die ook ik impliciet maakte, weg te nemen. Covid-19 is niet ONTSTAAN op zo'n markt. Het is niet zo dat iemand een stuk wild eet (een delicatesse, net als hert, fazant of everzwijn bij ons) en daardoor het coronavirus opliep. Nee. Die markten zijn een verspreider omdat mensen die al eerder zijn besmet zich in de drukte begeven en daar dus een hoop anderen besmetten (een 'super spreader event').

Vleermuizen zijn een natuurlijk reservoir van coronavirussen. Men vermoedt dat er onder de verschillende populaties vleermuizen ruim 40.000 varianten van corona heerst, sommige vormen gevaarlijk, anderen niet. En omdat de mens door de eeuwen heen zo is opgerukt en de habitats van die beesten tot zo goed als niets heeft gereduceerd, is er nu veel meer contact. De vleermuizen wonen op de zolders van huizen, of de mensen gebruiken vleermuisgrotten om te schuilen tegen noodweer of om de poep (guano) te verzamelen omdat het een geweldige mest voor je tuin vormt.

Ergens in DAT contact is het gewraakte virus dus overgesprongen, waarna de besmette persoon een week of wat later boodschappen gaat doen op de 'wet market' en de rest is bekend.


Oke. Ik ken het artikel niet. Wat ik tot nu toe veel heb gelezen:

- wet markets vs dry markets gaat niet over eten vs electronica, boeken etcetera maar over hoe je vlees verkoopt. In China wordt wild als beter vlees gezien dan gewoon vlees. Daarnaast bevattem de markten heel veel levende dieren die vers worden geslacht voor de koper. En daarnaast ook veel exotische dieren als vleermuizen, civetkatten, en allerlei andere exotische dieren omdat die worden gegeten, dicht bij elkaar worden gehouden etc is er een grotere kans dat het coronavirus (direct of via een ander dier dat levend op de markt aanwezig is en dood de markt verlaat) overspringt op mensen. Dat zijj wel wezenlijke verschillen met onze markten waar je zelden levende dieren vindt.

- het virus zou dus op een markt zijn overgesprongen en vervolgens mensen (29 van de eerste 42 patienten zouden aan de markt gelinkt zijn) hebben besmet. Omdat de markten enorm zijn en enorm druk, kan het virus zich snel verspreiden.

Maar goed, misschien heeft men nieuwe kennis opgedaan en is mijn informatie op sommige punten alweer achterhaald? Feit is wel dat de Chinese markten meermalen gelinkt zijn aan virusuitbraken
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2020 20:41

Marnix schreef:Oke. Ik ken het artikel niet.


https://www.theatlantic.com/newsletters ... ed/614917/

Sowieso is The Atlantic goed voor grondige artikelen als je echt even wat tijd hebt om ervoor te gaan zitten.

- wet markets vs dry markets gaat niet over eten vs electronica, boeken etcetera maar over hoe je vlees verkoopt. In China wordt wild als beter vlees gezien dan gewoon vlees. Daarnaast bevattem de markten heel veel levende dieren die vers worden geslacht voor de koper. En daarnaast ook veel exotische dieren als vleermuizen, civetkatten, en allerlei andere exotische dieren omdat die worden gegeten, dicht bij elkaar worden gehouden etc is er een grotere kans dat het coronavirus (direct of via een ander dier dat levend op de markt aanwezig is en dood de markt verlaat) overspringt op mensen. Dat zijj wel wezenlijke verschillen met onze markten waar je zelden levende dieren vindt.


Nou, markten in Nederland dan. In Ierland waren er op elke markt wel levende kippen/eenden en dergelijke te koop. Dat onderscheid wet/dry had ik dan weer ergens anders gehoord. Het feit dat mensen zich vaak op plaatsen begeven waar vleermuizen wonen, was iets waar ik nooit eerder aan had gedacht.

- het virus zou dus op een markt zijn overgesprongen en vervolgens mensen (29 van de eerste 42 patienten zouden aan de markt gelinkt zijn) hebben besmet. Omdat de markten enorm zijn en enorm druk, kan het virus zich snel verspreiden.


Men zal er waarschijnlijk nooit helemaal achter komen waar de eerste 'sprong' is gemaakt, maar aangezien het 5-14 dagen duurt voordat iemand de besmet raakt, zelf ook besmettelijk wordt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat patiënt 1 op zo'n markt besmet is geraakt EN anderen heeft besmet. Tenzij het de markt van de week erna was.

Maar goed, misschien heeft men nieuwe kennis opgedaan en is mijn informatie op sommige punten alweer achterhaald? Feit is wel dat de Chinese markten meermalen gelinkt zijn aan virusuitbraken


Ja, maar dat kan dus zijn vanwege de drukte. In het westen worden café's of sportevenementen gelinkt aan uitbraken en toch denkt niemand dat het door dat café of die sport zelf komt. Waar ook enorm veel besmettingen zijn, zijn slachtfabrieken. Komt ook omdat men daar heel dicht op elkaar werkt. En ik vrees nu de scholen in de VS weer open gaan, dat scholen de volgende besmettingshaard zullen gaan vormen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2020 21:30

Mortlach schreef:https://www.theatlantic.com/newsletters/archive/2020/08/coronavirus-pandemic-america-failed/614917/

Sowieso is The Atlantic goed voor grondige artikelen als je echt even wat tijd hebt om ervoor te gaan zitten.



Nou, markten in Nederland dan. In Ierland waren er op elke markt wel levende kippen/eenden en dergelijke te koop. Dat onderscheid wet/dry had ik dan weer ergens anders gehoord. Het feit dat mensen zich vaak op plaatsen begeven waar vleermuizen wonen, was iets waar ik nooit eerder aan had gedacht.


Ik zal het morgen lezen. Hier kom ik nooit levende dieren tegen op een markt. Misschien in het buitenland af em toe pluimvee maar die verspreiden hooguit vogelgriep.



Men zal er waarschijnlijk nooit helemaal achter komen waar de eerste 'sprong' is gemaakt, maar aangezien het 5-14 dagen duurt voordat iemand de besmet raakt, zelf ook besmettelijk wordt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat patiënt 1 op zo'n markt besmet is geraakt EN anderen heeft besmet. Tenzij het de markt van de week erna was.



Ja, maar dat kan dus zijn vanwege de drukte. In het westen worden café's of sportevenementen gelinkt aan uitbraken en toch denkt niemand dat het door dat café of die sport zelf komt. Waar ook enorm veel besmettingen zijn, zijn slachtfabrieken. Komt ook omdat men daar heel dicht op elkaar werkt. En ik vrees nu de scholen in de VS weer open gaan, dat scholen de volgende besmettingshaard zullen gaan vormen.


Tja maar je hebt oorzaak en gevolg. Drukke plekken hier verspreiden het virus maar het ontstaat er niet. En het is wel opmerkelijk dat de eerste gevallen vaak in China op een markt ontstaan terwijl je overal op de wereld plekken hebt waar veel mensen bijeen komen. En vleermuizen overal ter wereld voorkomen, ook in bebouwde gebieden. Daarom lijkt het erop dat er toch wel ergens een link is, niet zozeer met de verspreiding maar met het ontstaan van het virus (in de zin van bij mensen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 06 aug 2020 07:36

Er wordt momenteel gepraat over een tweede golf en in politiek en media wordt daar druk over gespeculeerd met mondkapjes verplichtingen enzovoorts.
Wie die tweede golf hier ziet, mag het zeggen. Ik zie het namelijk niet.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 06 aug 2020 08:44

We hebben tegenwoordig goed geïsoleerde gebouwen met een ventilatie systemen ook om energie te besparen.

Dit zijn gebouwen die corona verspreiden en in mijn optie direct gesloten moeten worden.
Om dergelijke luchtbehandeling systemen aan te passen moet een half gebouw gesloopt worden.

Vertrouwelijk RIVM-rapport bevestigt gevaar verspreiding coronavirus via ventilatie: 'Dit is het missende puzzelstukje'
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... s-het-mis/

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 06 aug 2020 10:33

benefietdiner schreef:Vertrouwelijk RIVM-rapport bevestigt gevaar verspreiding coronavirus via ventilatie: 'Dit is het missende puzzelstukje'
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... s-het-mis/
Dat artikel over het ventilatiesysteem bewijst dat het RIVM er de hele tijd naast gezeten heeft. Volgens het RIVM verspreidde het virus zich via druppels die maximaal anderhalve meter ver reiken. Alleen: druppels verspreiden zich niet via ventilatiesystemen, aerosolen wel. Dat betekent dat iemand als Maurice de Hond (geen expert, maar wel iemand die onafhankelijk onderzoek doet en de wetenschappelijke literatuur serieus neemt) al die tijd gelijk heeft gehad (en de experts niet): aerosolen zijn de boosdoener bij verspreiding van het virus. We hebben dus maandenlang met verkeerd beleid gezeten en dat is nog steeds zo, gezien het feit dat mensen nu ook in de buitenlucht mondkapjes op moeten doen in sommige steden, wat echt nul komma niks helpt. Binnen mondkapjes dragen is overigens een andere zaak, maar betere ventilatie is dus nog beter.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2020 10:50

Innsbruck (zitten we nu 12 km vanaf) is vanochtend op oranje gegaan. Gelukkig genieg leuke dingen in de bergen te doen, hoewel ik het jammer vindt dat mijn geplande bezoek aan de skispringschans niet doorgaat.

Wel steeds meer landen en regio’s weer op oranje nu.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2020 20:15

Nou, daar gaan we weer. Wat vinden we van de nieuwe maatregelen?

Ik vind het op zich wel oke, het is niet anders. Hoewel sommige dingen wel vervelend zijn voor al die mensen die zich wel goed aan te maatregelen houden. Wat ik wel heel slecht vindt is dat men (in de randstad) dringend adviseert mondkapjes te dragen maar het niet verplicht. Een winkelier mag wel iemand weigeren maar ja, als je klant dan naar de concurrent gaat..... verplicht het dan ook gewoon. Ik heb de afgelopen 3 weken niets anders gedaan dan mondkapjes op in winkels en zo erg is het niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 sep 2020 08:57

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... besmetten/

Gekkies genoeg, zo blijkt. Maar goed, ik merk er tot nu toe weinig van, behalve dat mijn spaarrekening explosief gegroeid is. Wat wel lekker is :mrgreen:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 30 sep 2020 09:45

irmo schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27969/moedwillig-met-coronavirus-besmetten/

Gekkies genoeg, zo blijkt. Maar goed, ik merk er tot nu toe weinig van, behalve dat mijn spaarrekening explosief gegroeid is. Wat wel lekker is :mrgreen:


:-k :lol: #-o

Tja, we hebben te dealen d'r mee.... dus relaxed :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 sep 2020 10:16

Tja, ik heb 3 maanden geleden een salarisverhoging van 1000 euri gekregen….maar alles is dicht hier, dus ik kan het nergens uitgeven…...achja, dan zet ik het maar verplicht op mijn spaar. Is ook echt heul erg.... :roll: :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2020 11:05

irmo schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27969/moedwillig-met-coronavirus-besmetten/

Gekkies genoeg, zo blijkt. Maar goed, ik merk er tot nu toe weinig van, behalve dat mijn spaarrekening explosief gegroeid is. Wat wel lekker is :mrgreen:


rare vraag. Het probleem is natuurlijk dat je geen echte immuniteit opbouwt en als je het gehad hebt kan je het over een paar maanden gewoon weer krijgen. Dat je dit doet zodat je kind de waterpokken maar gehad heeft kan ik dus nog wel begrijpen. Maar je gaat toch ook niet in het najaar je kind met verkouden / grieperige kinderen laten spelen zodat ze dat zelf ook krijgen en maar gehad hebben. Want je kan het meerdere keren krijgen. Dus is het met corona zinloos.

Wat dat spaargeld betreft, prima toch? Er komt vanzelf een moment dat je het wel weer kan uitgeven en dan heb je genoeg om er wat leuks mee te doen :-) Zelf net op vakantie geweest en iedere dag uit wel ergens lunchen, dineren en wat andere uitstapjes dus hier is de spaarrekening niet zo hard gegroeid. Voor de vakantie wel iets meer maar toen lieten we nog wel regelmatig eten bezorgen ter compensatie van gemiste restaurant-bezoeken en zo :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten