Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 19 jan 2022 10:37

Marnix schreef:Klopt, dat perspectief is in de loop van de tijd wel verschoven, bij de Alfaversie was er met vaccins veel mogelijk, waarschijnlijk nog steeds binnen een beperkte tijd maar de "auto kon in eerste instantie aardig vliegen mits je er af en toe wat periodiek onderhoud aan deed. Er kwamen alleen nieuwe varianten waarbij die "vlieger niet meer opging" en het werkte minder lang dan gehoopt. Oversold vind ik trouwens geen passend woord want ondanks dat werkt het vaccin nog steeds heel goed tegen ernstig ziek worden, ziekenhuisopname etcetera. En het primaire doel was vanaf het begin "flatten the curve" of wel: Zorg dat de pieken zodanig worden ingedamd dat de zorg de toestroom van patienten aan kan. Daar hebben de vaccins nog steeds enorm aan bijgedragen.
Ook virologen verwachtten dat vaccins voor immuniteit zouden zorgen. Maar helaas.
Verder: er valt geen piek meer af te vlakken. De ziekenhuiscijfers gaan omlaag, ook met sterk oplopende besmettingscijfers.
Afbeelding
Hier een ander plaatje met het bewijs hoeveel milder omikron is ten opzichte van delta: veel besmettelijker maar ook veel minder ziekmakend.
Het wordt dus tijd om weer normaal te doen. Het rapport over 2G door de TU Delft geeft hopelijk het laatste zetje om die plannen definitief de ijskast in te doen. Nu kraait de ChristenUnie victorie omdat 1G (alleen testen) beter uit de bus komt dan 2G en 3G, maar ze vertellen er niet bij dat dit dusdanig duur en complex wordt (want je moet echt overal testen om effect te krijgen op het R getal en dan nog blijft die boven de 1), dat het feitelijk onuitvoerbaar is.
Het wordt dus hoog tijd om snel naar het oude normaal te gaan. Zweden is dat al aan het doen en ook in het Verenigd Koninkrijk zijn ze al flink op weg. De vraag is dus of Nederland deze landen gaat volgen, of Duitsland en Oostenrijk gaat volgen die nog steeds inzetten op verplichte vaccinatie. Ik hoop op het eerste.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2022 12:59

elbert schreef:Ook virologen verwachtten dat vaccins voor immuniteit zouden zorgen. Maar helaas.


Klopt, ook al waren er ook wel die aangeven dat de immuniteit mogelijk niet permanent zou zijn. Maar ook een tijdelijke immuniteit was ook al wel erg gewenst en er waren inderdaad veel dingen nog niet bekend.

Verder: er valt geen piek meer af te vlakken. De ziekenhuiscijfers gaan omlaag, ook met sterk oplopende besmettingscijfers.
Afbeelding
Hier een ander plaatje met het bewijs hoeveel milder omikron is ten opzichte van delta: veel besmettelijker maar ook veel minder ziekmakend.


Zeker, maar je wijst nu alleen naar Nederland waar je eerder ook telkens wees naar Denemarken en Engeland. Misschien moeten we dat hier ook even doen want dan zie je wel een toename van het aantal opgenomen mensen als Omikron-effect. En niet alleen daar, bijna overal zie je het. Zoek maar even naar de cijfers van Spanje, Italie, Belgie (hoewel het daar maar licht stijgt) Amerika en ga zo maar door. Sowieso moet je die grafieken dus wel lezen in het licht van de huidige maatregelen. Die zijn hier wat strenger dan daar, dat speelt mogelijk een rol. Dus dat men wat voorzichtig is is wel logisch.



Het wordt dus tijd om weer normaal te doen. Het rapport over 2G door de TU Delft geeft hopelijk het laatste zetje om die plannen definitief de ijskast in te doen. Nu kraait de ChristenUnie victorie omdat 1G (alleen testen) beter uit de bus komt dan 2G en 3G, maar ze vertellen er niet bij dat dit dusdanig duur en complex wordt (want je moet echt overal testen om effect te krijgen op het R getal en dan nog blijft die boven de 1), dat het feitelijk onuitvoerbaar is.
Het wordt dus hoog tijd om snel naar het oude normaal te gaan. Zweden is dat al aan het doen en ook in het Verenigd Koninkrijk zijn ze al flink op weg. De vraag is dus of Nederland deze landen gaat volgen, of Duitsland en Oostenrijk gaat volgen die nog steeds inzetten op verplichte vaccinatie. Ik hoop op het eerste.


Dat hoop ik ook, met als enige aanvuling dan "snel" een rekbaar begrip is. Stap voor stap weer terug lijkt me prima. (dat omdat er ook mensen zijn die ervoor pleiten om in 1x alles los te laten, wat ook weer niet goed zou zijn)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 00:09

Onderzoekje naar de effectiviteit van de boosterprik:

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... e-covid-19

Na een boostervaccinatie was de kans om met het coronavirus in het ziekenhuis te worden opgenomen de afgelopen weken 33 keer lager dan wanneer je niet was gevaccineerd en 5 keer lager dan wanneer je alleen de basisserie had afgerond. Voor opname op de IC was die kans na een booster 50 keer zo klein ten opzichte van niet gevaccineerd zijn en 4 keer zo klein ten opzichte van alleen de basisserie.

Toelichting in artikel en gekoppeld onderzoek. Werkzaamheid zal vast wat afnemen door de tijd en de kans om besmet te raken is vast een stuk hoger maar alle fabeltjes dat boosteren bij Omikron zinloos is zijn wel een beetje ontkracht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 jan 2022 07:17

Dit is wat overheidspropaganda met kleine kinderen doet (Quebec, Canada):
Presentatrice: "Ben je voor verplichte vaccinatie"?
Kinderen: "Ja, ja"
Juf of moeder (lachend): "Het lijkt dat ik ze goed dril"
Presentatrice: "Wat moeten we doen met mensen die zich niet willen laten vaccineren?"
Kind: "De politie bellen".
Volwassenen: "JA, JA!"
Kinderen: "Als ze het vaccin niet nemen dan brengen ze heel veel mensen in gevaar"
Kinderen: "Daarom moet de overheid beetje bij beetje alles van ze afpakken totdat ze toegeven en zich laten vaccineren".
Presentatrice: "Het lijkt dat we hier een toekomstige politicus hebben!".
Kind kijkt alsof ze iets heel goeds heeft gezegd.
Luid applaus.

Als westerse landen zijn we diep, diep gezonken dat dit blijkbaar normaal is geworden. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 jan 2022 08:33

Marnix schreef:Werkzaamheid zal vast wat afnemen door de tijd en de kans om besmet te raken is vast een stuk hoger maar alle fabeltjes dat boosteren bij Omikron zinloos is zijn wel een beetje ontkracht.
Eh, nee.
Citaat uit hetzelfde artikel:
"Een schatting van de vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname door de omikronvariant is nu nog niet mogelijk."
Het enige wat dit artikel dus concludeert is dat boosteren helpt tegen de deltavariant: "De vaccineffectiviteit tussen 19 november en 13 januari heeft dus vooral betrekking op de deltavariant."
Dat is juist, maar ook alweer het nieuws van gisteren. We hebben nu te maken met een andere variant waarvan we dus niet weten of een booster daartegen helpt of zelfs maar nodig is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 10:26

Kan zijn maar als de booster echt niet of nauwelijks zou werken zou je dat in cijfers van 19 november tot 13 januari zeker veel meer terugzien aangezien omikron sinds eind november is Nederland is en sinds eind december dominant is. De cijfers gaan niet alleen over deltabesmettingen maar over beiden. Daardoor is een exacte schatting een inderdaad nog niet mogelijk maar dat wil niet zeggen dat je helemaal geen conclusies kan trekken.

elbert schreef:Dit is wat overheidspropaganda met kleine kinderen doet (Quebec, Canada):
Presentatrice: "Ben je voor verplichte vaccinatie"?
Kinderen: "Ja, ja"
Juf of moeder (lachend): "Het lijkt dat ik ze goed dril"
Presentatrice: "Wat moeten we doen met mensen die zich niet willen laten vaccineren?"
Kind: "De politie bellen".
Volwassenen: "JA, JA!"
Kinderen: "Als ze het vaccin niet nemen dan brengen ze heel veel mensen in gevaar"
Kinderen: "Daarom moet de overheid beetje bij beetje alles van ze afpakken totdat ze toegeven en zich laten vaccineren".
Presentatrice: "Het lijkt dat we hier een toekomstige politicus hebben!".
Kind kijkt alsof ze iets heel goeds heeft gezegd.
Luid applaus.

Als westerse landen zijn we diep, diep gezonken dat dit blijkbaar normaal is geworden. :(


Ik dacht dat jij tegen polariseren was rondom vaccinatie. Dan moet je daar zelf niet aan mee gaan doen. “Als westerse landen zijn we diep gezonken, dit is blijkbaar normaal geworden”.

Omdat er ergens in een westers land op een school een debiele juf zit met een extremistische visie…. Denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlander het door jou genoemde voorbeeld normaal vindt? Er zitten er vast een paar bij. Net als dat er in het anti-kamp het normaal vinden om ruiten in te gooien, agenten aan te vallen en politiebusjes in de fik te steken maar ik niet het idee heb dat de gemiddelde niet-gevaccineerde dat normaal vindt.

Dus prima om dit soort voorbeelden te noemen als voorbeelden van dom gedrag maar ga anderen niet aanpraten dat ze dit blijkbaar heel normaal zijn gaan vinden en jij daar als een van de weinigen ver boven staat :roll: beetje teleurstellend dit. Weinig mensen die dit normaal vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 jan 2022 13:46

Onderstaande vind ik een applausje waard! De spijker op z'n kop. \:D/
https://www.maurice.nl/2022/01/19/het-b ... -sijpelen/

En dit is wat hier al maanden geroepen wordt maar steeds aan de kant geschoven. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2120326 ... -opgenomen
De modellen van met name RIVM waarop steeds de maatregelen en beslissingen zijn genomen, zijn vertekend. Deze geruchten komen inmiddels ook uit Duitsland en andere landen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 15:23

Dorpeling schreef:Onderstaande vind ik een applausje waard! De spijker op z'n kop. \:D/
https://www.maurice.nl/2022/01/19/het-b ... -sijpelen/

En dit is wat hier al maanden geroepen wordt maar steeds aan de kant geschoven. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2120326 ... -opgenomen
De modellen van met name RIVM waarop steeds de maatregelen en beslissingen zijn genomen, zijn vertekend. Deze geruchten komen inmiddels ook uit Duitsland en andere landen.


Over dat tweede, dat heeft het RIVM zelf ook naar buiten gebracht dat je nu ziet dat steeds meer mensen met corona in het ziekenhuis dat als bijverschijnsel hebben waar dat eerder nog een hoofdverschijnsel was. En dat de modellen te somber waren met eenuitleg waarom. Dus het afschilderen van het OMT als een groepje mensen die heel eigenwijs zijn en tegen beter weten in een zo streng mogelijk beleid willen hanteren is net zo goed een voorbeeld van polarisering.... Iedere misrekening en verkeerde inschatting overbelichten om de instanties vervolgens te kunnen zo negatief mogelijk te kunnen afschilderen en roepen: Zie je wel, wij riepen al 2 jaar dat het allemaal wel meeviel.... =D> :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 jan 2022 19:20

Marnix schreef:Over dat tweede, dat heeft het RIVM zelf ook naar buiten gebracht dat je nu ziet dat steeds meer mensen met corona in het ziekenhuis dat als bijverschijnsel hebben waar dat eerder nog een hoofdverschijnsel was. En dat de modellen te somber waren met eenuitleg waarom. Dus het afschilderen van het OMT als een groepje mensen die heel eigenwijs zijn en tegen beter weten in een zo streng mogelijk beleid willen hanteren is net zo goed een voorbeeld van polarisering.... Iedere misrekening en verkeerde inschatting overbelichten om de instanties vervolgens te kunnen zo negatief mogelijk te kunnen afschilderen en roepen: Zie je wel, wij riepen al 2 jaar dat het allemaal wel meeviel.... =D> :roll:

Laten we wel zijn, dat het rivm dat nu naar buiten brengt is natuurlijk geen bewijs dat eerdere cijfers niet gemanipuleerd kunnen zijn geweest. Dit is natuurlijk niet de eerste keer. Herinner je je die grafieken met exploderende toekomstcijfers van eerdere varianten nog? Hebben we die uit zien komen? Goddank niet, maar het is niet erg geloofwaardig om constant te strooien met eventuele, mogelijke, waarschijnlijke aantallen besmettingscijfers en IC bed opnames te goochelen en daarmee keer op keer paniek te creëren.
Pure paniekzaaierij, dat was het meerdere malen. Doemscenario's die nooit uitgekomen zijn. Maar, daarop werden wel de maatregelen gebaseerd..
En daarbij zijn meerdere gevallen bekend van iemand die met een ongeluk binnenkwam en als covid dode werden bijgeschreven. Dat is echt niet iets van de laatste weken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 20:08

Dorpeling schreef:Laten we wel zijn, dat het rivm dat nu naar buiten brengt is natuurlijk geen bewijs dat eerdere cijfers niet gemanipuleerd kunnen zijn geweest. Dit is natuurlijk niet de eerste keer. Herinner je je die grafieken met exploderende toekomstcijfers van eerdere varianten nog? Hebben we die uit zien komen? Goddank niet, maar het is niet erg geloofwaardig om constant te strooien met eventuele, mogelijke, waarschijnlijke aantallen besmettingscijfers en IC bed opnames te goochelen en daarmee keer op keer paniek te creëren.
Pure paniekzaaierij, dat was het meerdere malen. Doemscenario's die nooit uitgekomen zijn. Maar, daarop werden wel de maatregelen gebaseerd..


Oh ja? Wanneer dan? Wat jij even lijkt te vergeten is dat die grafieken werden gepresenteerd (met beperkte kennis van een nieuw virus) en er daarna maatregelen kwamen om te zorgen dat het niet zo erg werd. We hebben wel gelezen van landen waar men dacht dat het allemaal we mee zou vallen en wat een ellende daarvan kwam. Ziekenhuizen, mortuariums en begraaafplaatsten waar het overvol was. Jij hebt altijd geklaagd dat de regels te streng waren en achteraf ga je beweren dat de modellen onjuist waren en lasterpraatjes rondstroooem. Paniekzaaierij? Gemanipuleerd? Goddank sta jij niet aan het roer, dan was het pas een hel geworden.

En daarbij zijn meerdere gevallen bekend van iemand die met een ongeluk binnenkwam en als covid dode werden bijgeschreven. Dat is echt niet iets van de laatste weken.


Leugens waar je logischerwijs totaal geen bewijs voor hebt. Het uit Amerika overgenomen fabeltje dat er veel minder mensen aan corona zijn overleden maar ziekenhuizen corona als reden opgaven zijn honderden keren gefactcheckt en constant als leugens ontmaskerd. Je roept hier in je strijd waarin je tegen corona en het coronabeleid probeert te ageren regelmatig dingen die (bewezen) onwaar zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 jan 2022 20:31

@marnix, dat heeft niet zoveel met lasterpraatjes of leugens te maken,, als wel het gegeven dat het rivm werkt met modellen die nu eenmaal niet altijd even relevant zijn.
Ik heb met deze variant ook wel grafieken voorbij zien komen met richting de tienduizenden op de IC. Met dat soort gegevens moet je niet blindelings in het rond gaan zwaaien, op den duur wordt je geloofwaardigheid gewoon iets minder. Op basis van beperkte kennis kun je geen grafieken presenteren.
En dan heb ik het dus niet gehad over oa de eerste golf waarin inderdaad dat soort verschrikkelijke beelden te zien waren. En dan zeg ik daarmee ook niet dat alle maatregelen onzin waren of zijn, dat heb ik trouwens nooit beweerd. Maar ik zeg wel dat bij elke variant uit voorzorg alom beweren dat code zwart eraan komt en mede op basis daarvan vergaande maatregelen of zelfs een lockdown uitgeroepen wordt terwijl de werkelijkheid is dat de ziekenhuizen leeg lopen.. Dan verlies je de werkelijkheid uit het oog en ga je beslissingen nemen op basis van angst. En of dat verstandig is...
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 21:09

Dorpeling schreef:@marnix, dat heeft niet zoveel met lasterpraatjes of leugens te maken,, als wel het gegeven dat het rivm werkt met modellen die nu eenmaal niet altijd even relevant zijn.


Bij een nieuw virus en een nieuwe variant zijn modellen niet altijd accuraat en moeten ze soms bijgesteld worden. Ik zag laatst een weermodel die voorspelde dat het winter zou worden en in plaats daarvan werd het 10 graden. Dat kan en dan hebben we hier te maken met een nieuw virus / nieuwe variant met veel onzekerheden. En je kan niet van tevoren maar van het meest gunstige scenario uitgaan. Overigens zag je in de zomer dat men weinig mensen in het ziekenhuis voorspelden dus doe nou niet alsof de modellen altijd maar te negatief waren. Maar belangrijkste: het roddelgedeelte, is niet zozeer dat, maar dat jij er een ook motief aan hebt weten te koppelen: men verdraait het bewust om mensen bang te maken, paniek te zaaien. Dat soort nonsens.

Ik heb met deze variant ook wel grafieken voorbij zien komen met richting de tienduizenden op de IC. Met dat soort gegevens moet je niet blindelings in het rond gaan zwaaien, op den duur wordt je geloofwaardigheid gewoon iets minder. Op basis van beperkte kennis kun je geen grafieken presenteren.
En dan heb ik het dus niet gehad over oa de eerste golf waarin inderdaad dat soort verschrikkelijke beelden te zien waren. En dan zeg ik daarmee ook niet dat alle maatregelen onzin waren of zijn, dat heb ik trouwens nooit beweerd. Maar ik zeg wel dat bij elke variant uit voorzorg alom beweren dat code zwart eraan komt en mede op basis daarvan vergaande maatregelen of zelfs een lockdown uitgeroepen wordt terwijl de werkelijkheid is dat de ziekenhuizen leeg lopen.. Dan verlies je de werkelijkheid uit het oog en ga je beslissingen nemen op basis van angst. En of dat verstandig is...


Dit was helemaal in het begin toen er nog heel veel onbekend was over deze variant. De besmettelijkheid was bekend, die was flink hoger. Hoe ziek het virus maakte niet zo, dat was dus blijven staan op de vorige variant, das is aangepast want toegegeven (door het RIVM) dat bleek veel minder heftig. Maar achteraf is het weer makkelijk praten he. En vooral verdachtmaken want je beweer dat dit een structureel is. Maar als we zo beginnen heb ik jouw een stuk meer onwaarheden zien verkondigen dan het RIVM :roll: over de werkelijkheid uit het ook verliezen gesproken….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 jan 2022 22:23

Marnix schreef:Bij een nieuw virus en een nieuwe variant zijn modellen niet altijd accuraat en moeten ze soms bijgesteld worden. Ik zag laatst een weermodel die voorspelde dat het winter zou worden en in plaats daarvan werd het 10 graden. Dat kan en dan hebben we hier te maken met een nieuw virus / nieuwe variant met veel onzekerheden. En je kan niet van tevoren maar van het meest gunstige scenario uitgaan.

Beetje manke vergelijking. Een foutje in ons weermodel heeft m.i nog nooit geleid tot wekenlange sluiting van horeca en culturele sectoren, werkgevers die op het randje van faillisement staan, ontslagen werknemers en een toename in zelfmoord van jongeren. Je kunt niet een besluit nemen wat zoveel impact heeft op miljoenen mensen terwijl je niet eens goed weet waar mee bezig te zijn en dan de bijbehorende maatregelen ook nog eens wekenlang volhouden terwijl al lang gebleken is dat de cijfers bij lange na niet zo deprimerend zijn dan verwacht. Oa. deze microbioloog heeft dat goed gezien. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/06/mi ... n-a4075956
]Maar belangrijkste: het roddelgedeelte, is niet zozeer dat, maar dat jij er een ook motief aan hebt weten te koppelen: men verdraait het bewust om mensen bang te maken, paniek te zaaien. Dat soort nonsens.(..)
En vooral verdachtmaken want je beweer dat dit een structureel is. Maar als we zo beginnen heb ik jouw een stuk meer onwaarheden zien verkondigen dan het RIVM :roll: over de werkelijkheid uit het ook verliezen gesproken….

Dat zie ik eerlijk gezegd niet zozeer als roddel en in dat geval zou het wel om een collectief soort 'roddel' gaan. Ik ben namelijk bij lange na niet de enige die het rivm model beschouwd als natte vinger werk. Het is namelijk nog steeds de vraag hoe ze toch aan die modellen komen, en waar men zo blindelings op vertrouwd.. Er zou echt op z'n minst nog een ander rekencentrum als uitgangspunt naast gelegd moeten worden.
Zo vreemd is de gedachte achter het bewust angst zaaien ook niet, in Duitsland werd daarvoor zelfs door het ministerie samengewerkt met wetenschappers.. https://nos.nl/artikel/2367971-duits-mi ... -te-wekken. Of dit soort koppen, wat zou hier de bedoeling van zijn denk je? https://www.nu.nl/coronavirus/6115409/r ... aling.html. En waar is de beruchte britse variant gebleven?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2022 00:08

Dorpeling schreef:Beetje manke vergelijking. Een foutje in ons weermodel heeft m.i nog nooit geleid tot wekenlange sluiting van horeca en culturele sectoren, werkgevers die op het randje van faillisement staan, ontslagen werknemers en een toename in zelfmoord van jongeren. Je kunt niet een besluit nemen wat zoveel impact heeft op miljoenen mensen terwijl je niet eens goed weet waar mee bezig te zijn en dan de bijbehorende maatregelen ook nog eens wekenlang volhouden terwijl al lang gebleken is dat de cijfers bij lange na niet zo deprimerend zijn dan verwacht. Oa. deze microbioloog heeft dat goed gezien. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/06/mi ... n-a4075956


Voor een deel moet je dat dus wel want niets doen is geen optie als er een pandemie is en je niet exact weet hoe groot de impact is. Daarom heeft het RIVM niet iets gedaan wat men nergens anders deed. Je ziet overal een redelijk gelijkwaardig pakket aan maatregelen. Alleen bij de omikron-variant is dat wat verschillend geweest maar de rest van de bijna twee jaar niet. Daarom, prima als je het over nu hebt en vindt dat het beleid nu te strict is, er versoepeld mag worden. Maar jij hebt het niet alleen over nu maar over de afgelopen bijna 2 jaar en structurele onwetendheid en cijfermisbruik en dergelijke (zie je reactie hieronder) en op dat punt sla je de plank wel mis.

Dat zie ik eerlijk gezegd niet zozeer als roddel en in dat geval zou het wel om een collectief soort 'roddel' gaan. Ik ben namelijk bij lange na niet de enige die het rivm model beschouwd als natte vinger werk. Het is namelijk nog steeds de vraag hoe ze toch aan die modellen komen, en waar men zo blindelings op vertrouwd.. Er zou echt op z'n minst nog een ander rekencentrum als uitgangspunt naast gelegd moeten worden.
Zo vreemd is de gedachte achter het bewust angst zaaien ook niet, in Duitsland werd daarvoor zelfs door het ministerie samengewerkt met wetenschappers.. https://nos.nl/artikel/2367971-duits-mi ... -te-wekken. Of dit soort koppen, wat zou hier de bedoeling van zijn denk je? https://www.nu.nl/coronavirus/6115409/r ... aling.html. En waar is de beruchte britse variant gebleven?


RIVM kijkt bij zijn modellen heel veel naar omliggende landen en buitenlands onderzoek. Het beeld dat men zelf maat wat in elkaar flanst is nogal vertekend.

Wat de Britse variant betreft, mooi voorbeeld van je vertekende beeldvorming…. Verdiep je er eens iets meer in. De Britse variant was dominant van eind januari totdat hij werd weggeconcurreerd door de deltavariant. Alleen waar het in het begin de “Britsevariant” werd genoemd veranderde dat in de volksmond al snel in de “alphavariant” en zo staat hij beter bekend tegenwoordig. Maar het is de zelfde variant.

Wat je wel zal zien, heel logisch ook, is dat bij iedere nieuwe variant er ook onzekerheid ontstaat. Een nieuwe variant is doorgaans besmettelijker anders overleeft hij niet. Maar hoeveel
precies? En maakt hij ook zieker of is hij juist milder? Dat wordt vanzelf duidelijker maar voor die tijd moeten de modellen al worden aangepast omdat je erop moet reageren en daarna moeten ze op basis van nieuwe informatie worden bijgesteld. Iedere wetenschapper kan je dat uitleggen maar helaas zit Nederland vol amateurvirologen die denken dat ze het veel beter weten, meestal vooral achteraf. Plus wat ik eerder al zei, je kan het je niet veroorloven dat het achteraf enorm tegenvalt dus je moet de modellen altijd onder het motto “better safe than sorry” scherp starten en als het mee lijkt te vallen naar beneden bijstellen. Als je het andersom doet loop je achter de feiten aan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 21 jan 2022 09:50

Marnix schreef:Ik dacht dat jij tegen polariseren was rondom vaccinatie. Dan moet je daar zelf niet aan mee gaan doen. “Als westerse landen zijn we diep gezonken, dit is blijkbaar normaal geworden”.

Omdat er ergens in een westers land op een school een debiele juf zit met een extremistische visie…. Denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlander het door jou genoemde voorbeeld normaal vindt? Er zitten er vast een paar bij. Net als dat er in het anti-kamp het normaal vinden om ruiten in te gooien, agenten aan te vallen en politiebusjes in de fik te steken maar ik niet het idee heb dat de gemiddelde niet-gevaccineerde dat normaal vindt.

Dus prima om dit soort voorbeelden te noemen als voorbeelden van dom gedrag maar ga anderen niet aanpraten dat ze dit blijkbaar heel normaal zijn gaan vinden en jij daar als een van de weinigen ver boven staat :roll: beetje teleurstellend dit. Weinig mensen die dit normaal vinden.
Juist omdat ik tegen polariseren ben, stel ik dit soort polariserende dingen aan de kaak.
Net zoals ik de polariserende opmerkingen van Hugo de Jonge aan de kaak stelde ("pandemie van de ongevaccineerden", "arm na arm, deur na deur", "we weten waar ze wonen", "geen enkel begrip voor ongevaccineerden" enz. enz.).
Of de polariserende woorden van PvdA kamerlid Atje Kuiken die gisteren doodleuk voorstelde dat we dissidente zorgverleners maar hun BIG registratie moeten afnemen als ze niet precies de lijn van het RIVM en het kabinet volgen.
Of de polariserende opmerkingen van Emanuel Macron ("we moeten de ongevaccineerden pesten tot het einde" enz.).
Of de polariserende opmerkingen van Justin Trudeau ("we zullen ervoor zorgen dat de ongevaccineerden niet naast je in het vliegtuig kunnen zitten").
Of de polariserende vaccinatieplicht in Oostenrijk (duizenden euro's boete als je je niet laat prikken)
Of de polariserende klucht rondom Djokovic in Australie (zo'n beetje de gezondste man van de wereld wordt het land uitgezet "vanwege de volksgezondheid") of de polariserende quarantainekampen die het land heeft ingesteld en waarbij er een klopjacht op je wordt ingezet als je daaruit wegloopt.
Of de polariserende woorden van de nieuwe Duitse minister van VWS die zegt dat ook al wordt er een vaccinatieplicht ingesteld, dat je je dan uiteindelijk nog "vrijwillig laat vaccineren". Dat dit orwelliaanse newspeak is ontgaat hem blijkbaar.

De lijst is eindeloos met dit soort (jouw woorden) "debiele en extremistische" dingen. En dan suggereer jij dat dit maar uitzonderingen zijn?
Echt?
Was het maar een uitzondering. De meest idiote dingen worden momenteel gezegd door politici, niet alleen de gekkies van FvD, maar juist ook mensen die echt aan de touwtjes trekken en ook mensen in de media.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten