Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2020 08:01

StillAwake schreef:Wel moet bij jouw verhaal opgemerkt worden dar de reproductiewaarde uit de eerst golf niet heel nauwkeurig bekend is.
Daarom moeten we misschien stoppen met de vergelijkingen met de eerste golf: we kennen de getallen onvoldoende...


Klopt voor een groot deel. Met uitzondering van ziekenhuisopname en de IC-bezetting want die cijfers zijn helder, aangezien mensen niet minder vaak worden opgenomen als er minder wordt getest. Het feit dat de druk op de ziekenhuizen weer toeneemt (en dat zonder maatregelen die stijging exponentieel zou zijn geeft al voldoende aan dat de tweede golf serieus is en het afdoen met "ach logisch toch dat er meer besmettingen zijn, er wordt ook meer getest" nogal kort door de bocht en dus ook kortzichtig is. Ja dat leidt tot meer besmettingen en verhoudingsgewijs minder opnamen maar de absolute cijfers van ziekenhuisopnames, mensen op de IC en het sterftecijfer liegen niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 08:30

Marnix schreef:Klopt voor een groot deel. Met uitzondering van ziekenhuisopname en de IC-bezetting want die cijfers zijn helder, aangezien mensen niet minder vaak worden opgenomen als er minder wordt getest. Het feit dat de druk op de ziekenhuizen weer toeneemt (en dat zonder maatregelen die stijging exponentieel zou zijn geeft al voldoende aan dat de tweede golf serieus is en het afdoen met "ach logisch toch dat er meer besmettingen zijn, er wordt ook meer getest" nogal kort door de bocht en dus ook kortzichtig is. Ja dat leidt tot meer besmettingen en verhoudingsgewijs minder opnamen maar de absolute cijfers van ziekenhuisopnames, mensen op de IC en het sterftecijfer liegen niet.

De R-waarde uit golf 1 kennen we niet, en daar wordt wel vaak mee vergeleken (ook door het RIVM).
En er zijn mensen, zelfs binnen het OMT, die nu claimen dat het huidige virus wellicht iets milder is dan de vorige uitbraak (virussen muteren vaak naar een mildere variant), maar feit is dat we de mortaliteit van de eerst golf niet kennen. Wel de absolute cijfers, maar niet het totaaloverzicht.
Wel lijkt de sterfte ten opzichte van de ziekenhuisopnames af te nemen, en dat is goed nieuws. Zou echter ook kunnen komen doordat er in golf 1 leergeld betaald is...
Hoewel het in sommige ons omringende landen juist een tegenovergestelde trend is.
Kern van het probleem is het feit dat doemdenkers tegenover wishfull thinking staan, en niemand echt een zinnig antwoord kan geven op de vraag hoe lang dit nog gaat duren.
En het ontbreken van een stip aan de horizon maakt het voor mensen lastiger om zich actief in te blijven zetten om de regels te respecteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 okt 2020 11:59

StillAwake schreef:Daar heb je gelijk in, maar je doet nu exact hetzelfde als wat je anderen verwijt.
Je verwijt anderen dat ze een mentaliteit hebben van "waarom mag ik niet naar het stadion, en zij wel naar de kerk"

Volgens mij had ik het niet over een stadion, maar over een supermarkt.
Ik ga naar beide, maar in de kerk voel ik me qua maatregelen, hygiene en afstand veiliger. Dat was mijn punt eigenlijk.
StillAwake schreef:
Wel lijkt de sterfte ten opzichte van de ziekenhuisopnames af te nemen, en dat is goed nieuws. Zou echter ook kunnen komen doordat er in golf 1 leergeld betaald is...

Gisteren nog iemand geproken die in het zh werkt, en nu vooral nog ziet dat er in deze golf veel meer jongeren ziek worden. En dat ws daarom (nu nog) de verhoudingen van zieken/sterfgevallen mee lijkt te vallen. En dat lijkt me niet zo vreemd ook. Wat ik om me heen zie is dat ouderen heel netjes en stipt alle regels opvolgen, en veel jongeren daar nog wat (te) makkelijk in zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 okt 2020 13:09

*draait zich ontiegelijk op*

Kijk, dit gebeurd er dus wanneer de media de feiten verdraaid! :x ](*,) Te zot voor woorden!

'Diepe wonden, pijn en onrecht, versmading..' En ja, daar doen ook zgn refo's aan mee.... Schandalig!!

https://cip.nl/cip+/81809-kerkgangers-u ... IHLRjdyo3A
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2020 14:11

Inderdaad triest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 14:46

Dorpeling schreef:Volgens mij had ik het niet over een stadion, maar over een supermarkt.
Ik ga naar beide, maar in de kerk voel ik me qua maatregelen, hygiene en afstand veiliger. Dat was mijn punt eigenlijk.
Ik heb ook nergens gezegd dat jij het stadion erbij haalt, het is alleen dezelfde gedachtengang. Ik kom niet meer in supermarkten (alles wordt al jaren thuisbezorgd), maar kom nog wel in de sportschool (sinds deze week niet meer), de kerk (ik val als ambtsdrager onder "personeel") en soms ontmoet ik nog familie.
Van deze lokaties is de kerk degene waar het minst afstand gehouden wordt.
Dorpeling schreef:Gisteren nog iemand geproken die in het zh werkt, en nu vooral nog ziet dat er in deze golf veel meer jongeren ziek worden. En dat ws daarom (nu nog) de verhoudingen van zieken/sterfgevallen mee lijkt te vallen. En dat lijkt me niet zo vreemd ook. Wat ik om me heen zie is dat ouderen heel netjes en stipt alle regels opvolgen, en veel jongeren daar nog wat (te) makkelijk in zijn.

Herkenbaar, zie oo kde beelden van het feestje in Den Haag. Al moet ik zeggen dat in mijn omgeving juist de ouderen lak aan regels hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 15:12

Marnix schreef:Inderdaad triest.

En wat zou jij doen als je werkgever was?
Bij ons zijn alle mensen die in "de Kuip" zaten ook om veiligheidsredenen thuisgehouden.
Ik denk dat ook jij in deze op safe zou spelen.

De doodsbedreigingen zijn inderdaad te bizar voor woorden, maar verder snap ik de reacties wel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 15:14

Dorpeling schreef:*draait zich ontiegelijk op*

Kijk, dit gebeurd er dus wanneer de media de feiten verdraaid! :x ](*,) Te zot voor woorden!

'Diepe wonden, pijn en onrecht, versmading..' En ja, daar doen ook zgn refo's aan mee.... Schandalig!!

https://cip.nl/cip+/81809-kerkgangers-u ... IHLRjdyo3A

En wat is er precies verdraaid door de media als ik vragen mag?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2020 15:24

Ik hoop dat de "zgn Refo's" nu niet in de slachtoffer rol gaan zitten en blijven hangen...

Begrijp daar niets van eigenlijk :-k

"Help, ik wordt vervolgd" roept men al... :-&
of
"Dit is het begin van de christenvervolging...met een paar bijbelteksten als motivator...." =;
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 okt 2020 15:40

StillAwake schreef:Van deze lokaties is de kerk degene waar het minst afstand gehouden wordt.

Ga je er daarom maar vanuit dat het zo in alle kerken het geval is?
MoesTuin schreef:Ik hoop dat de "zgn Refo's" nu niet in de slachtoffer rol gaan zitten en blijven hangen...

Wie heeft het over een slachtofferrol? Dat is het niet, het is precies hoe de reacties (geweest) zijn, en ik ben blij dat dit openbaar gekomen is. Want ook deze kant mag belicht worden, de (vergaande)gevolgen hiervan voor de leden van zo'n gemeente.
Als jij gediscrimineerd, met de dood bedreigd, gekleineerd, afgewezen en uitgescholden wordt, zou je dan ook nog zeggen dat je niet in de 'slachtofferrol' moet kruipen?
StillAwake schreef:En wat is er precies verdraaid door de media als ik vragen mag?

Kijk ff terug naar publicaties in de Stentor, Telegraaf en meer van dat niveau, van 10 dagen terug. Weet je wat ik bedoel.
StillAwake schreef:(..) maar verder snap ik de reacties wel...

Ben ik ff blij dat ik niet zo'n kronkel heb.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2020 15:53

Dorpeling schreef:
Wie heeft het over een slachtofferrol? (...)



Je geplaatste "cip linkje" :wink:
na dat gelezen te hebben en wat reacties eronder daar.... :-({|=
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2020 15:55

Dorpeling schreef:*draait zich ontiegelijk op*

Kijk, dit gebeurd er dus wanneer de media de feiten verdraaid! :x ](*,) Te zot voor woorden!

'Diepe wonden, pijn en onrecht, versmading..' En ja, daar doen ook zgn refo's aan mee.... Schandalig!!

https://cip.nl/cip+/81809-kerkgangers-u ... IHLRjdyo3A


Johannes 15:18-27

De haat der wereld

Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
Gedenk des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.
Maar al deze dingen zullen zij doen om Mijns Naams wil, omdat zij Hem niet kennen, Die Mij gezonden heeft.
Indien Ik niet gekomen ware, en tot hen gesproken had, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde.
Die Mij haat, die haat ook Mijn Vader.
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.
Maar dit geschiedt, opdat het woord vervuld worde, dat in hun wet geschreven is: Zij hebben mij zonder oorzaak gehaat.
Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
En gij zult ook getuigen, want gij zijt van den beginne met Mij geweest.


Toch maar eens dit Bijbeldeel goed overdenken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 16:36

Dorpeling schreef:Ga je er daarom maar vanuit dat het zo in alle kerken het geval is?
Nee. Maar wat jij waarneemt bij bouwmarkten en supermarkten is wellicht ook niet helemaal het geval in alle supermarkten/bouwmarkten...
Dorpeling schreef:Wie heeft het over een slachtofferrol? Dat is het niet, het is precies hoe de reacties (geweest) zijn, en ik ben blij dat dit openbaar gekomen is. Want ook deze kant mag belicht worden, de (vergaande)gevolgen hiervan voor de leden van zo'n gemeente.
Als jij gediscrimineerd, met de dood bedreigd, gekleineerd, afgewezen en uitgescholden wordt, zou je dan ook nog zeggen dat je niet in de 'slachtofferrol' moet kruipen?
Die doodsbedreigingen zijn werkelijk te gek voor woorden. Laat ik daar volledig duidelijk in zijn. Wat betreft het kleineren, afgewezen worden en zelfs het uitgescholden worden: dat is iets wat beide kanten op werkt en gebeurt.
kijk eens hoe er hier op dit forum gereageerd wordt op moslims die ziek geworden zijn (gelukkig door een minderheid, maar de scheldkannonades richting Staphorst zijn ook van een minderheid afkomstig)
Dorpeling schreef:Ben ik ff blij dat ik niet zo'n kronkel heb.

Hoezo een kronkel? kun je dat uitleggen?
Een werkgever probeert de veiligheid van zijn eigen werknemers zo groot mogelijk te krijgen. En als hij hoort dat iemand op een feest is geweest mag diegene in thuisisolatie, of met een mondkapje aan de slag.
Als de werkgever hoort dat iemand in het Feyenoordstadion heeft staan juichen mag diegene in thuisisolatie of met een mondkapje aan de slag.
En als de werkgever hoort dat iemand met 600 man in een kerk heeft gezongen mag diegene ook thuis in isolatie, of eventueel aan de slag met een mondkapje.
Gelijke monniken gelijke mondkapjes...

En nogmaals: schelden of doodsbedreigingen: daarvan distantieert ieder weldenkend mens zich.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 16:44

Dorpeling schreef:Kijk ff terug naar publicaties in de Stentor, Telegraaf en meer van dat niveau, van 10 dagen terug. Weet je wat ik bedoel.

Ik heb ze even globaal doorgekeken (ik pretendeer niet alles gelezen te hebben), maar leg mij eens uit waar deze publicaties onjuist waren?
er zaten meer mensen dan het RIVM advies was, en alle media hebben benadrukt (en ter discussie gesteld) dat er geen regels overtreden zijn aangezien het een grondwettelijk recht betrof.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 15 okt 2020 16:49

Ik wil dit toch enigszins relativeren. Iedereen praat nu al over haat en vervolging. Ik moet zeggen dat ik de houding van de refo's in dezen over het algemeen wel iets té rechthebbend vind. Daarmee laat je weinig naastenliefde zien. En dan is het niet zo heel vreemd dat er negatieve reacties komen. Voor een deel aan ons eigen gedrag te wijten.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten