Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 07:45

ajl schreef:Voor mij is een doorgemaakte besmetting niet gelijkwaardig aan een vaccinatie. Zeker niet als het een eigen conclusie is van degene ( o, ik ben erg verkouden, dus ik heb covid ). Daarnaast moeten ook degene die een besmetting hebben doorgemaakt nog een vaccinatie halen en als die besmetting langer dan 6 maanden geleden is nog 2 vaccinaties. Dat is ook niet zonder reden. In mijn omgeving heeft iemand covid gehad na zijn eerste vaccinatie en hem werd aangeraden om toch ook nog een tweede vaccinatie te gaan halen.

Ik had het over een doorgemaakte besmetting die ook daadwerkelijk gedocumenteerd is.
Als je daadwerkelijk positief getest bent geweest.
En inderdaad niet als je je twee dagen wat slapjes gevoeld hebt en bedacht hebt dat het wel mooi op je CV staat (besmetting vastgesteld bij Medich Centrum "De Hypochonder" telt dus niet...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 13 sep 2021 08:42

ajl schreef:Helemaal mee eens. En wat mij betreft stel je voor covid een beperkt aantal bedden beschikbaar en de rest wordt weer gebruikt voor overige patiënten.



Voor mij is een doorgemaakte besmetting niet gelijkwaardig aan een vaccinatie. Zeker niet als het een eigen conclusie is van degene ( o, ik ben erg verkouden, dus ik heb covid ). Daarnaast moeten ook degene die een besmetting hebben doorgemaakt nog een vaccinatie halen en als die besmetting langer dan 6 maanden geleden is nog 2 vaccinaties. Dat is ook niet zonder reden. In mijn omgeving heeft iemand covid gehad na zijn eerste vaccinatie en hem werd aangeraden om toch ook nog een tweede vaccinatie te gaan halen.


Klopt van die 6 maanden, maar wat ik raar vind, vaccinatie werking neemt ook af na 6 maanden. Dat weten ze, wil je nu echt ieder half jaar een extra prik gaan halen? Of moet je eerst getest op antistoffen? Ik vind het best meten met 2 maten. Ik ben een officieel geregistreerde positieve besmetting doorgemaakt in de eerste lockdown. Dat geldt nu niet meer. Maar de eerste vaccinaties zijn ook al even geleden gezet.

Krijg je een telefoontje van de ggd na het testen, heel timide stemmetje, mevrouw, ik heb geen goed nieuws voor u. Ik denk dat u positief best op het corona virus.

Dus ik: oh je denkt het, of is het zeker?? :-k

Volgens mij was het een student die dacht mijn doodvonnis te brengen en wilde dat heel voorzichtig doen ofzo. Maar was dus wel zeker.

Ik ga binnenkort langs de huisarts en wil dan bespreken of ik op antistoffen kan prikken. Ik ga zeker niet vaccineren als ik die nog heb. Als het niet via de huisarts kan, koop ik online een test.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 09:03

lammetje schreef:Klopt van die 6 maanden, maar wat ik raar vind, vaccinatie werking neemt ook af na 6 maanden. Dat weten ze, wil je nu echt ieder half jaar een extra prik gaan halen? Of moet je eerst getest op antistoffen? Ik vind het best meten met 2 maten. Ik ben een officieel geregistreerde positieve besmetting doorgemaakt in de eerste lockdown. Dat geldt nu niet meer. Maar de eerste vaccinaties zijn ook al even geleden gezet.

Krijg je een telefoontje van de ggd na het testen, heel timide stemmetje, mevrouw, ik heb geen goed nieuws voor u. Ik denk dat u positief best op het corona virus.

Dus ik: oh je denkt het, of is het zeker?? :-k

Volgens mij was het een student die dacht mijn doodvonnis te brengen en wilde dat heel voorzichtig doen ofzo. Maar was dus wel zeker.

Ik ga binnenkort langs de huisarts en wil dan bespreken of ik op antistoffen kan prikken. Ik ga zeker niet vaccineren als ik die nog heb. Als het niet via de huisarts kan, koop ik online een test.

Is het al aangetoond dat de vaccinatie-werkzaamheid afneemt na 6 maanden?
Alles wat ik er tot nog toe over gelezen heb lijkt te duiden op een langere geldigheid, maar niemand durft garanties te geven.

Ik heb een paar jaar geleden mijn gele koorts moeten laten bijprikken, maar ik hoorde dat als ik mijn vorige prik 2 maand later had gehad dat ie levenslang was (en dat id mijn huidige dus ook). exact dezelfde prik, maar opniew geanalyseerd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2021 09:08

lammetje schreef:Klopt van die 6 maanden, maar wat ik raar vind, vaccinatie werking neemt ook af na 6 maanden. Dat weten ze, wil je nu echt ieder half jaar een extra prik gaan halen? Of moet je eerst getest op antistoffen? Ik vind het best meten met 2 maten. Ik ben een officieel geregistreerde positieve besmetting doorgemaakt in de eerste lockdown. Dat geldt nu niet meer. Maar de eerste vaccinaties zijn ook al even geleden gezet.

Krijg je een telefoontje van de ggd na het testen, heel timide stemmetje, mevrouw, ik heb geen goed nieuws voor u. Ik denk dat u positief best op het corona virus.

Dus ik: oh je denkt het, of is het zeker?? :-k

Volgens mij was het een student die dacht mijn doodvonnis te brengen en wilde dat heel voorzichtig doen ofzo. Maar was dus wel zeker.

Ik ga binnenkort langs de huisarts en wil dan bespreken of ik op antistoffen kan prikken. Ik ga zeker niet vaccineren als ik die nog heb. Als het niet via de huisarts kan, koop ik online een test.


Mensen die twee prikken hebben gehad in januari hebben op zich nog wel antistoffen. Waarschijnlijk meer dan mensen die 1,5 jaar geleden besmet zijn geweest. Maar het kan zijn dat ze de kwetsbare groep nog wel een keer een verhaalprik gaan geven en dan ondertussen met meer mogelijkheden ook op natuurlijke manier de antistoffen laten opbouwen. Alleen wil je dat wel wat geleidelijk doen om te voorkomen dat je alsnog met volle ziekenhuizen komt te zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 sep 2021 12:45

StillAwake schreef:De denen werkten tot voor vandaag ook met een app, dus je kruistocht tegen de app is door de Denen ondergraven.
En of Van den Bosch uit zijn nek kletst? nee, maar ziekenhuisdirecties die de tegenovergestelde keuze maken hebben ook kennis van zaken, en komen tot andere keuzes.
De hang naar keuzevrijheid is misschien toch onterecht. Ik ben een principieel tegenstander van vaccinatiedwang, maar als ik de argumenten van (de meeste) ongevaccineerden hoor begin ik toch steeds meer te geloven dat het wel een goed idee zou zijn...
Churchill zei ooit dat het beste argument tegen democratie een gesprek met de gemiddelde kiezer was. Het beste argument vóór vaccinatiedwang is een gesprek met een wappie.
Nogmaals: ik ben behoorlijk fel tegen vaccinatiedwang, maar snap de groep die er om roept steeds beter...
Als je de argumenten voor vaccinatiedwang begint te snappen, dan snap je waarschijnlijk ook de noodzaak voor mensen met obesitas om verplicht af te vallen. Want mensen met obesitas (vooral de ouderen onder hen) zijn de nummer 1 risicogroep om corona te krijgen en nog een heel stel andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes enzovoorts.
Dus die mevrouw van 200 kg die straks een taartje met slagroom bestelt moet straks in de boeien geslagen worden en afgevoerd worden omdat ze de zorg in gevaar brengt met haar vraatzucht. We hebben per slot van rekening maar weinig plek op de IC's en mensen die nog dikker willen worden, moeten we daarvan af brengen.
Hetzelfde geldt voor mensen die roken: die mogen ook achteraan staan bij ziekenhuiszorg. Daar horen ze geen recht op te hebben.
Of voor mensen die niet bewegen: als mensen te lui zijn om aan hun conditie te werken, mogen ze ook niet mopperen als ze langer moeten wachten om geholpen te worden.
Dat is ongeveer de redenatie achter een vaccinatieplicht. Logisch toch? Het is inderdaad logisch, maar wat logisch is, is lang niet altijd wenselijk. We hebben in dit land het principe van lichamelijke integriteit (vervat in grondwetsartikel 11) dat stelt dat mensen een eigen keus hebben over hoe ze met hun lichaam omgaan en dat we hen op basis daarvan niet discrimineren (artikel 1 van de grondwet) en dat we ook niet in hun medische gegevens gaan snuffelen (artikel 10 van de grondwet).
Die grondrechten zijn mijns inziens te waardevol om ergens in de nadagen van een pandemie zomaar even bij het grofvuil te zetten.
Marnix schreef:Mensen die twee prikken hebben gehad in januari hebben op zich nog wel antistoffen. Waarschijnlijk meer dan mensen die 1,5 jaar geleden besmet zijn geweest.
Dat is vrijwel zeker niet zo, aangezien mensen die al besmet zijn geweest een zeer kleine kans hebben op herbesmetting. Aangezien nu in Israel grote aantallen gevaccineerden met een besmetting worden gemeld, is de kans dat je besmet raakt na vaccinatie hoogstwaarschijnlijk groter.
Marnix schreef:ps. we hebben al decennia ervaring met vaccinaties en op die manier zorgen voor immuniteit.
Niet voor coronavirussen en al helemaal niet met mRNA vaccins.
Het artikel waar benefietdiner naar verwijst, bevat mijns inziens wel een aantal terechte zorgen. Het geeft een contraire opinie waar mijns inziens naar geluisterd moet worden. De arts in kwestie is immunologe met een staat van dienst op dit gebied.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 12:54

elbert schreef:Als je de argumenten voor vaccinatiedwang begint te snappen, dan snap je waarschijnlijk ook de noodzaak voor mensen met obesitas om verplicht af te vallen. Want mensen met obesitas (vooral de ouderen onder hen) zijn de nummer 1 risicogroep om corona te krijgen en nog een heel stel andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes enzovoorts.
Dus die mevrouw van 200 kg die straks een taartje met slagroom bestelt moet straks in de boeien geslagen worden en afgevoerd worden omdat ze de zorg in gevaar brengt met haar vraatzucht. We hebben per slot van rekening maar weinig plek op de IC's en mensen die nog dikker willen worden, moeten we daarvan af brengen.
Hetzelfde geldt voor mensen die roken: die mogen ook achteraan staan bij ziekenhuiszorg. Daar horen ze geen recht op te hebben.
Of voor mensen die niet bewegen: als mensen te lui zijn om aan hun conditie te werken, mogen ze ook niet mopperen als ze langer moeten wachten om geholpen te worden.
Dat is ongeveer de redenatie achter een vaccinatieplicht. Logisch toch? Het is inderdaad logisch, maar wat logisch is, is lang niet altijd wenselijk. We hebben in dit land het principe van lichamelijke integriteit (vervat in grondwetsartikel 11) dat stelt dat mensen een eigen keus hebben over hoe ze met hun lichaam omgaan en dat we hen op basis daarvan niet discrimineren (artikel 1 van de grondwet) en dat we ook niet in hun medische gegevens gaan snuffelen (artikel 10 van de grondwet).
Die grondrechten zijn mijns inziens te waardevol om ergens in de nadagen van een pandemie zomaar even bij het grofvuil te zetten.
Dat is vrijwel zeker niet zo, aangezien mensen die al besmet zijn geweest een zeer kleine kans hebben op herbesmetting. Aangezien nu in Israel grote aantallen gevaccineerden met een besmetting worden gemeld, is de kans dat je besmet raakt na vaccinatie hoogstwaarschijnlijk groter.
Niet voor coronavirussen en al helemaal niet met mRNA vaccins.
Het artikel waar benefietdiner naar verwijst, bevat mijns inziens wel een aantal terechte zorgen. Het geeft een contraire opinie waar mijns inziens naar geluisterd moet worden. De arts in kwestie is immunologe met een staat van dienst op dit gebied.

In mijn optiek zou er inderdaad voor mensen met obesitas, voor rokers en voor beoefenaars van gevaarlijke sporten een hogere premie gevraagd mogen worden in de zorgverzekering.

We zitten nu in een tamelijk unieke situatie: operaties worden uitgesteld omdat de IC beschikbaar moet zijn voor coronapatienten.
Dan is het ineens of-of. En dat is een nieuwe situatie sinds Corona. Daar moet een voorrangssysteem in zijn (en dat is er ook, op dit moment gaat iedereen met corona vóór.
Ik zou graag zien dat een niet-gevaccineerd persoon achter aan sluit t.o.v. de rest van de zorg.
Omdat deze mensen willens en wetens een risico genomen hebben, waar anderen die op een zware operatie wachten niet de dupe van zouden moeten worden.

Krijg je dan een tweedeling in de maatschappij? Niet anders dan nu, waar mensen die op een niet coronagerelateerde behandeling juist achteraan in de rij staan.
En inderdaad, grondrechten zijn kostbaar, en bij het grofvuil zetten moet je pas doen als je echt geen andere uitweg ziet.

Maar als ik hoor van een kind wat al meer dan een jaar pijn lijdt omdat de operatie steeds moet worden uitgesteld omdat er bij de operatie een IC-bed standby moet staan (wat nu dus niet kan worden gegarandeerd) kan ik niet uitleggen dat een wappie die willens en wetens een risico neemt daar voorrang op heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 sep 2021 12:56

Morgen horen we dus wat we gisteren al hoorden (toch opvallend dat er 700 communicatiewerknemers werkzaam zijn in politiek Den Haag, zodat je als gewone burger eerder iets te horen krijgt dan een Tweede Kamerlid), namelijk dat de anderhalve metersamenleving verdwijnt en we in plaats daarvan de QR-samenleving krijgen voor de horeca, de bioscoop en de cultuursector.
De logica daarvan ontgaat me volledig, ik ben er dan ook volledig tegen. Bovendien zal het naar mijn inschatting op de zoveelste mislukking uitlopen.
Het meest in het oog springend is natuurlijk de vraag waarom je de ene kant van de maatschappij open gooit en de andere juist meer afschermt. Want je kunt straks met 100 man op een willekeurige plek elkaar vol in het gezicht niezen, terwijl je als je een pilsje wilt drinken op een terras je moet aantonen dat je gevaccineerd of negatief getest bent. Daarbij is het zo dat je als gevaccineerde in zo'n horecagelegenheid je nog steeds besmettelijk kunt zijn en daar negatief geteste klanten kunt besmetten. Om nog maar te zwijgen van het personeel in die gelegenheden waarvoor zo'n QR-verplichting niet geldt.
Daarbij is die hele branche al mordicus tegen deze plannen: ze hebben het personeel niet voor om QR-codes te gaan controleren en bovendien krijgen ze vanaf 1 oktober geen steun meer. Vandaar ook dat er stemmen opgaan om de plannen van het kabinet maar te gaan saboteren. De politie heeft geen zin om het allemaal te gaan controleren, dus ga er maar vanuit dat dit weer een flinke sof wordt.
Feitelijk wordt deze QR-maatschappij erin gefietst om mensen te dwingen om zich te laten vaccineren en natuurlijk gaat het kabinet dit met allerlei formuleringen ontkennen: ze noemen het "stimuleren", alsof dat iets anders zou zijn. Het is vaccinatiedwang, niets meer en niets minder.
Het gaat ook weinig nieuwe vaccinaties opleveren en zeker niet op de plekken waar de minste vaccinaties zijn. Op Urk bijvoorbeeld, zal zo'n QR-code niet veel uithalen: de "horeca" daar bestaat daar vooral uit illegale barretjes en keten waar jongeren met zelf gekochte drank hun eigen feestjes bouwen. Daar gaan ze echt geen QR-code controleren. Om over de migrantenwijken in de grote steden maar te zwijgen: dat zijn geen horecagangers, zeker niet omdat moslims geen alcohol mogen drinken.
StillAwake schreef:In mijn optiek zou er inderdaad voor mensen met obesitas, voor rokers en voor beoefenaars van gevaarlijke sporten een hogere premie gevraagd mogen worden in de zorgverzekering.
Hoe wilde je dat precies controleren?
Hint: dat kan niet en dat mag ook niet.
StillAwake schreef:We zitten nu in een tamelijk unieke situatie: operaties worden uitgesteld omdat de IC beschikbaar moet zijn voor coronapatienten.
Je bedoelt dat we capaciteitsproblemen hebben omdat onze regering in al haar wijsheid besloten heeft dat die ziekenhuiscapaciteit tot de laagste van Europa moet behoren en dat als gevolg daarvan de patient letterlijk maar moet bloeden?
StillAwake schreef:Dan is het ineens of-of. En dat is een nieuwe situatie sinds Corona. Daar moet een voorrangssysteem in zijn (en dat is er ook, op dit moment gaat iedereen met corona vóór.
Ik zou graag zien dat een niet-gevaccineerd persoon achter aan sluit t.o.v. de rest van de zorg.
Omdat deze mensen willens en wetens een risico genomen hebben, waar anderen die op een zware operatie wachten niet de dupe van zouden moeten worden.

Krijg je dan een tweedeling in de maatschappij? Niet anders dan nu, waar mensen die op een niet coronagerelateerde behandeling juist achteraan in de rij staan.
En inderdaad, grondrechten zijn kostbaar, en bij het grofvuil zetten moet je pas doen als je echt geen andere uitweg ziet.

Maar als ik hoor van een kind wat al meer dan een jaar pijn lijdt omdat de operatie steeds moet worden uitgesteld omdat er bij de operatie een IC-bed standby moet staan (wat nu dus niet kan worden gegarandeerd) kan ik niet uitleggen dat een wappie die willens en wetens een risico neemt daar voorrang op heeft.
Op dit moment is 57% van alle patienten op de IC een COVID patient. Dat aantal is inderdaad hoog. Daarvan zijn verreweg de meesten van hen 50+ ers en daarvan de meesten weer 60+ ers. De meesten hebben naast COVID ook andere klachten (een slechte gezondheid dus). Als het om ongevaccineerde 60+ ers gaat, kan ik je grotendeels volgen: die mensen zijn inderdaad dom geweest om zich niet te laten vaccineren. Het blijkt uit de cijfers ook dat vaccinatie eigenlijk alleen in deze leeftijdscategorieen ook een significant effect heeft op de ziekenhuisopname en IC cijfers. Dus als je de ongevaccineerde oudjes of mensen met een slechte gezondheid met coronaklachten uit het ziekenhuis wilt weren, dan is dat enigszins logisch, al ben ik daar niet voor: onbarmhartig. Voor jongeren is het sowieso niet zinvol om ze dan niet op te nemen in het ziekenhuis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 13:08

elbert schreef:Morgen horen we dus wat we gisteren al hoorden (toch opvallend dat er 700 communicatiewerknemers werkzaam zijn in politiek Den Haag, zodat je als gewone burger eerder iets te horen krijgt dan een Tweede Kamerlid), namelijk dat de anderhalve metersamenleving verdwijnt en we in plaats daarvan de QR-samenleving krijgen voor de horeca, de bioscoop en de cultuursector.
De logica daarvan ontgaat me volledig, ik ben er dan ook volledig tegen. Bovendien zal het naar mijn inschatting op de zoveelste mislukking uitlopen.
Het meest in het oog springend is natuurlijk de vraag waarom je de ene kant van de maatschappij open gooit en de andere juist meer afschermt. Want je kunt straks met 100 man op een willekeurige plek elkaar vol in het gezicht niezen, terwijl je als je een pilsje wilt drinken op een terras je moet aantonen dat je gevaccineerd of negatief getest bent. Daarbij is het zo dat je als gevaccineerde in zo'n horecagelegenheid je nog steeds besmettelijk kunt zijn en daar negatief geteste klanten kunt besmetten. Om nog maar te zwijgen van het personeel in die gelegenheden waarvoor zo'n QR-verplichting niet geldt.
Daarbij is die hele branche al mordicus tegen deze plannen: ze hebben het personeel niet voor om QR-codes te gaan controleren en bovendien krijgen ze vanaf 1 oktober geen steun meer. Vandaar ook dat er stemmen opgaan om de plannen van het kabinet maar te gaan saboteren. De politie heeft geen zin om het allemaal te gaan controleren, dus ga er maar vanuit dat dit weer een flinke sof wordt.
Feitelijk wordt deze QR-maatschappij erin gefietst om mensen te dwingen om zich te laten vaccineren en natuurlijk gaat het kabinet dit met allerlei formuleringen ontkennen: ze noemen het "stimuleren", alsof dat iets anders zou zijn. Het is vaccinatiedwang, niets meer en niets minder.
Het gaat ook weinig nieuwe vaccinaties opleveren en zeker niet op de plekken waar de minste vaccinaties zijn. Op Urk bijvoorbeeld, zal zo'n QR-code niet veel uithalen: de "horeca" daar bestaat daar vooral uit illegale barretjes en keten waar jongeren met zelf gekochte drank hun eigen feestjes bouwen. Daar gaan ze echt geen QR-code controleren. Om over de migrantenwijken in de grote steden maar te zwijgen: dat zijn geen horecagangers, zeker niet omdat moslims geen alcohol mogen drinken.

Zou het niet bewust zijn dat dergelijke dingen vooraf uitlekken?
Alle andere keren heb ik in elk geval het idee gekregen dat daarmee vooraf de meningen al gelpeild werden, of dat het slechte nieuws al langzaamaan ingemasseerd werd.
En het is wel grappig om te zien dat jij vorige week de Denen nog als een gidsland zag, en dat je, waar we nu exact gaan doen wat ze daar ook hebben gedaan ineens weer je anti-app mantra's van stal haalt.

Ergens ben ik het wel met je eens dat het raar is dat je in de horeca extra eisen hebt, waar je ze op andere plekken niet hebt, maar als dit de weg is naar een samenleving die langzaamaan weer open kan: graag, en ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen er zo instaat.
En dat het in bepaalde delen van Amsterdam, op Urk of in de allochtonenwijken iets minder nageleefd zal worden: what else is new.

Op plaatsen waar de jongeren toch al in een zuipkeet zitten verandert er niks: er is daar vrolijk doorgezopen, en dat zal ook na 25 september niet veranderen.

Toch denk ik dat het prettig is dat er langzaam steeds meer licht aan het eind van de tunnel komt. Over een kleine twee weken kan er weer net iets meer dan nu, en als we die lijn vasthouden teken ik daar voor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 sep 2021 13:17

StillAwake schreef:En het is wel grappig om te zien dat jij vorige week de Denen nog als een gidsland zag, en dat je, waar we nu exact gaan doen wat ze daar ook hebben gedaan ineens weer je anti-app mantra's van stal haalt.
We gaan niet hetzelfde doen als in Denemarken. In Denemarken was die app tegelijkertijd met het vaccinatieprogramma ingevoerd als tijdelijke maatregel, in Nederland doen we het feitelijk erna als drukmiddels om nog de laatste vaccintwijfelaars/weigeraars te pressen om toch maar die prik te laten zetten.
Het zou me daarbij weinig verbazen als degenen die nu een groen vinkje op die app hebben, dat dat straks wordt omgezet in een rood kruisje als blijkt dat er een derde vaccinatie moet komen. Maar goed, zover zijn we nog niet, dus dat is speculatie van mijn kant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2021 13:25

elbert schreef:Als je de argumenten voor vaccinatiedwang begint te snappen, dan snap je waarschijnlijk ook de noodzaak voor mensen met obesitas om verplicht af te vallen. Want mensen met obesitas (vooral de ouderen onder hen) zijn de nummer 1 risicogroep om corona te krijgen en nog een heel stel andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes enzovoorts.
Dus die mevrouw van 200 kg die straks een taartje met slagroom bestelt moet straks in de boeien geslagen worden en afgevoerd worden omdat ze de zorg in gevaar brengt met haar vraatzucht. We hebben per slot van rekening maar weinig plek op de IC's en mensen die nog dikker willen worden, moeten we daarvan af brengen.
Hetzelfde geldt voor mensen die roken: die mogen ook achteraan staan bij ziekenhuiszorg. Daar horen ze geen recht op te hebben.
Of voor mensen die niet bewegen: als mensen te lui zijn om aan hun conditie te werken, mogen ze ook niet mopperen als ze langer moeten wachten om geholpen te worden.
Dat is ongeveer de redenatie achter een vaccinatieplicht. Logisch toch? Het is inderdaad logisch, maar wat logisch is, is lang niet altijd wenselijk. We hebben in dit land het principe van lichamelijke integriteit (vervat in grondwetsartikel 11) dat stelt dat mensen een eigen keus hebben over hoe ze met hun lichaam omgaan en dat we hen op basis daarvan niet discrimineren (artikel 1 van de grondwet) en dat we ook niet in hun medische gegevens gaan snuffelen (artikel 10 van de grondwet).
Die grondrechten zijn mijns inziens te waardevol om ergens in de nadagen van een pandemie zomaar even bij het grofvuil te zetten.
Dat is vrijwel zeker niet zo, aangezien mensen die al besmet zijn geweest een zeer kleine kans hebben op herbesmetting. Aangezien nu in Israel grote aantallen gevaccineerden met een besmetting worden gemeld, is de kans dat je besmet raakt na vaccinatie hoogstwaarschijnlijk groter.
Niet voor coronavirussen en al helemaal niet met mRNA vaccins.
Het artikel waar benefietdiner naar verwijst, bevat mijns inziens wel een aantal terechte zorgen. Het geeft een contraire opinie waar mijns inziens naar geluisterd moet worden. De arts in kwestie is immunologe met een staat van dienst op dit gebied.


Ja het is ook een prima artikel, alleen misbruikt Benefietdiner het nogal voor zijn eigen statements. (ageren tegen vaccinatie en het idee wekken dat het een soort proefje is waarbij men geen enkel idee heeft wat de uitkomst zou kunnen zijn voor alle gevaccineerden) waar dat in het artikel niet gebeurt, er wordt alleen bewezen op het belang van natuurlijke immuniteit wat nu na het vaccineren juist een reeële optie is geworden.

We gaan niet hetzelfde doen als in Denemarken. In Denemarken was die app tegelijkertijd met het vaccinatieprogramma ingevoerd als tijdelijke maatregel, in Nederland doen we het feitelijk erna als drukmiddels om nog de laatste vaccintwijfelaars/weigeraars te pressen om toch maar die prik te laten zetten.
Het zou me daarbij weinig verbazen als degenen die nu een groen vinkje op die app hebben, dat dat straks wordt omgezet in een rood kruisje als blijkt dat er een derde vaccinatie moet komen. Maar goed, zover zijn we nog niet, dus dat is speculatie van mijn kant.


Ik zie niet in waarom het hier een drukmiddel is. In Nederland hebben we de afgelopen tijd de 1,5 meter aangehouden zodat je je corona check nergens hoefde te laten zien. Dat dat nu gebeurt nu de 1,5 meter wordt losgelaten (met een vaccinatiegraad die ruim lager is dan in Denemarken) is dus niet zo vreemd. Past wel in de lijn van langzaam versoepelen en richting normaal En als het een paar maanden eerder was gedaan had men net zo hard geroepen dat het een pressiemiddel was om je te laten vaccineren. Of er een derde vaccinatieronde komt vraag ik me af, allicht voor de meest kwetsbare groepen maar ik vraag me af of het voor iedereen gaat zijn. Het is al maanden bekend dat er waarschijnlijk een moment komt dat je moet aantonen dat je gevaccineerd, getest of genezen bent en nu het er eindelijk is zeg je: belachelijk, als we dat al veel eerder hadden gemoeten was dat niet erg geweest maar dat men het nu doet wel? Overigens zie je momenteel vergelijkbare maatregelen in heel veel omliggende landen (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië enzovoorts dus allicht is het toch niet zo'n onlogische / ondemocratische tussenstap....
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 sep 2021 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 13:25

elbert schreef:Hoe wilde je dat precies controleren?
Hint: dat kan niet en dat mag ook niet.
Vreemd, omdat rokers nu al wél een hogere premie op hun levensverzekering krijgen.
Vreemd, omdat ik van dichtbij weet dat iemand vanwege een buitencategroie BMI geen verzekering kon krijgen (eveneens levensverzekering bij aanschaf woning)
Vreemd, omdat ikzelf jaren aan een risicovolle sport gedaan heb, en ik daar toch echt binnen mijn reisverzekering geen ruimte voor had...
elbert schreef:Je bedoelt dat we capaciteitsproblemen hebben omdat onze regering in al haar wijsheid besloten heeft dat die ziekenhuiscapaciteit tot de laagste van Europa moet behoren en dat als gevolg daarvan de patient letterlijk maar moet bloeden?
Dat ja. In een optimale wereld was dat capaciteitsprobleem er niet, maar nu het er wél is moeten we daar wel in wijsheid mee omgaan. En dan kan ik het niet uitleggen dat iemand die al meer dan anderhalf jaar op een operatie wacht een lagere prioriteit heeft dan een wappie die er zelf voor heeft gekozen om dit risico te nemen.
elbert schreef:Op dit moment is 57% van alle patienten op de IC een COVID patient. Dat aantal is inderdaad hoog. Daarvan zijn verreweg de meesten van hen 50+ ers en daarvan de meesten weer 60+ ers. De meesten hebben naast COVID ook andere klachten (een slechte gezondheid dus). Als het om ongevaccineerde 60+ ers gaat, kan ik je grotendeels volgen: die mensen zijn inderdaad dom geweest om zich niet te laten vaccineren. Het blijkt uit de cijfers ook dat vaccinatie eigenlijk alleen in deze leeftijdscategorieen ook een significant effect heeft op de ziekenhuisopname en IC cijfers. Dus als je de ongevaccineerde oudjes of mensen met een slechte gezondheid met coronaklachten uit het ziekenhuis wilt weren, dan is dat enigszins logisch, al ben ik daar niet voor: onbarmhartig. Voor jongeren is het sowieso niet zinvol om ze dan niet op te nemen in het ziekenhuis.

Ik wil niemand uit het ziekenhuis weren (en dat heb ik ook nergens voorgesteld), maar ik stel wel voor dat er voor deze categorie ook niet automatisch een prioriteit wordt uitgedeeld die uitgaat boven die van mensen die al heel lang op behandeling wachten.
En ja, idelaliter zou er voldoende capaciteit moeten zijn. Feit is echter dat er onvoldoende capaciteit is. En met dat in het achterhoofd heeft iedereen recht op een ziekenhuis opname, maar zou een gevaccinieerde voorang moeten hebben boven een ongevaccineerde, en iemand die al heel lang op een operatie wacht daar tussen moeten vallen.

Daarmee roep ik neit dat wappies niet in een ziekenhuis mogen komen, maar wél dat ik het niet kan uitleggen dat deze categorie voorrang heeft ten opzichte van mensen die een andere zware operatie moeten ondergaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 13:28

elbert schreef:We gaan niet hetzelfde doen als in Denemarken. In Denemarken was die app tegelijkertijd met het vaccinatieprogramma ingevoerd als tijdelijke maatregel, in Nederland doen we het feitelijk erna als drukmiddels om nog de laatste vaccintwijfelaars/weigeraars te pressen om toch maar die prik te laten zetten.
Het zou me daarbij weinig verbazen als degenen die nu een groen vinkje op die app hebben, dat dat straks wordt omgezet in een rood kruisje als blijkt dat er een derde vaccinatie moet komen. Maar goed, zover zijn we nog niet, dus dat is speculatie van mijn kant.

Vooralsnog is het vrijwel allemaal speculatie van jouw kant, en ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je hier had staan roeptoeteren als je wél Deen was geweest.
Je hebt namelijk nergens aangegeven dat de app te laat was, je was alleen maar in de oude SP-stijl "tegen".
En inderdaad, mogelijk komt er een derde vaccinatie, en heeft dat gevolgen voor de status in de app.
Zul jij geen last van hebben, want jij wilt de app toch niet ;-).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 sep 2021 13:34

Marnix schreef:Ja het is ook een prima artikel, alleen misbruikt Benefietdiner het nogal voor zijn eigen statements. (ageren tegen vaccinatie en het idee wekken dat het een soort proefje is waarbij men geen enkel idee heeft wat de uitkomst zou kunnen zijn voor alle gevaccineerden) waar dat in het artikel niet gebeurt, er wordt alleen bewezen op het belang van natuurlijke immuniteit wat nu na het vaccineren juist een reeële optie is geworden.
Eigenlijk bevestigt dit artikel wat ik al een tijdje roep: vaccineer de kwetsbaren (ouderen, mensen met onderliggende klachten) en laat mensen die verder gezond zijn met rust qua maatregelen. Ik snap best dat ook jonge en gezonde mensen ook flink ziek kunnen worden van COVID (al valt het aantal gevallen van long-covid mee), maar dat is een klein percentage. Bovendien is het nu zo dat jongeren van 12-18 worden gevaccineerd waarbij de kans groter is (in elk geval jongens) dat ze daarvan ziek worden dan van een covid besmetting.
De jongeren zijn het slachtoffer van de one-size-fits-all aanpak die het kabinet kiest.
StillAwake schreef:Je hebt namelijk nergens aangegeven dat de app te laat was, je was alleen maar in de oude SP-stijl "tegen".
En inderdaad, mogelijk komt er een derde vaccinatie, en heeft dat gevolgen voor de status in de app.
Zul jij geen last van hebben, want jij wilt de app toch niet ;-).
Ik ben inderdaad tegen die app, want die is in strijd met onze grondwet. Je introduceert er een vorm van medische apartheid mee die niet meer weg gaat, simpelweg omdat coronavirussen zo oud zijn als de mensheid. Ga je dus een app introduceren, dan kom je er nooit meer vanaf.
StillAwake schreef:Ik wil niemand uit het ziekenhuis weren (en dat heb ik ook nergens voorgesteld), maar ik stel wel voor dat er voor deze categorie ook niet automatisch een prioriteit wordt uitgedeeld die uitgaat boven die van mensen die al heel lang op behandeling wachten.
En ja, idelaliter zou er voldoende capaciteit moeten zijn. Feit is echter dat er onvoldoende capaciteit is. En met dat in het achterhoofd heeft iedereen recht op een ziekenhuis opname, maar zou een gevaccinieerde voorang moeten hebben boven een ongevaccineerde, en iemand die al heel lang op een operatie wacht daar tussen moeten vallen.

Daarmee roep ik neit dat wappies niet in een ziekenhuis mogen komen, maar wél dat ik het niet kan uitleggen dat deze categorie voorrang heeft ten opzichte van mensen die een andere zware operatie moeten ondergaan.
Die voorrangssituatie is ook niet mijn voorkeur, maar die is ingevoerd omdat de regering (of in elk geval de medische stand) het bestrijden van de pandemie voorrang geeft boven het geven van de normale zorg. Nu het virus endemisch wordt, zal ik de laatste zijn om tegen het teruggaan naar normaal op dit vlak (degenen die het eerst zorg nodig hebben ook het eerst behandelen) te protesteren. Daarbij wil ik geen onderscheid maken op basis van vaccinatiegraad, maar op basis van degene die het meest dringend zorg nodig heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2021 13:52

elbert schreef:Eigenlijk bevestigt dit artikel wat ik al een tijdje roep: vaccineer de kwetsbaren (ouderen, mensen met onderliggende klachten) en laat mensen die verder gezond zijn met rust qua maatregelen. Ik snap best dat ook jonge en gezonde mensen ook flink ziek kunnen worden van COVID (al valt het aantal gevallen van long-covid mee), maar dat is een klein percentage. Bovendien is het nu zo dat jongeren van 12-18 worden gevaccineerd waarbij de kans groter is (in elk geval jongens) dat ze daarvan ziek worden dan van een covid besmetting.


Als je alleen de oude kwetsbaren had gevaccineerd had veel langer allerlei maatregelen gehouden omdat je anders toch overvolle ziekenhuizen zou krijgen. Alleen ouderen / kwetsbaren vaccineren en dan helemaal geen maatregelen hebben was funest geweest voor de zorg. Daarom is er ook geen weldenkend land waar die aanpak is gekozen. Beter eerst zoveel mogelijk mensen vaccineren en daarna de maatregelen afbouwen en langzaam ook meer natuurlijke immuniteit opbouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 sep 2021 14:57

Marnix schreef:Als je alleen de oude kwetsbaren had gevaccineerd had veel langer allerlei maatregelen gehouden omdat je anders toch overvolle ziekenhuizen zou krijgen. Alleen ouderen / kwetsbaren vaccineren en dan helemaal geen maatregelen hebben was funest geweest voor de zorg. Daarom is er ook geen weldenkend land waar die aanpak is gekozen. Beter eerst zoveel mogelijk mensen vaccineren en daarna de maatregelen afbouwen en langzaam ook meer natuurlijke immuniteit opbouwen.
Hoezo ben je er zeker van dat je overvolle ziekenhuizen zou krijgen? Denk je dat het ziekenhuis dan vol kinderen en jongeren zou liggen? Dat was vorig jaar, toen er nog helemaal geen vaccins waren, ook niet zo. Ik denk het dus niet: verreweg de meeste mensen die met corona in het ziekenhuis komen, is ofwel 50+ ofwel heeft iets anders onder de leden, kortom mensen met een verzwakt immuunsysteem. Dat zijn precies de mensen die je moet vaccineren. De rest komt niet of nauwelijks voor ziekenhuiszorg in aanmerking.

Deze epidemioloog wil wachten tot na de winter om te zien hoe de stand van zaken dan is. Reken dus maar een jaar: dan staat de volgende winter op het programma en zegt het kabinet (misschien nog steeds demissionair): "nou, die coronapas, die houden we erin". Zo zit je dus met een blijvende tweedeling in de maatschappij opgescheept.
Misschien ben ik te somber hierover, maar het kwartje van Kok (30 jaar geleden) was ook bedoeld als tijdelijke maatregel en die hebben we nu nog.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten