Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 11:53

Je krijgt je stempel wel na vaccineren (als je een vaccinatiepaspoort hebt) maar de registratie gebeurt vooraf en daar is je digitale vaccinatiestatus aan gekoppeld. Gelukkig wordt daar nu wel beter op gelet.


lammetje schreef:Het vaccin gaat corona niet de wereld uit helpen. Je wordt er minder ziek van, je draagt het minder snel over. Maar het verdwijnt niet. En daar gaat het mij om. Door hun toedoen een nieuwe golf, zeggen ze dan. Die nieuwe golf is er al lang, dat komt niet omdat er zoveel vaccin weigeraars zijn hoor....! Dat de meeste geen vaccin hebben en besmet zijn is niet de schuld van vaccin weigeraars. De meeste besmettingen zijn in de leeftijdsgroep die het hun eerste prik hebben gehaald of hun afspraak hebben gemaakt.
Het komt omdat half Nederland gewoon alles heeft laten varen. Meeste regels zijn geschrapt, ik zie steeds minder mensen die afstand houden. Ik zie steeds drukkere winkels, straten, horeca. En ik vind het prima, juist voor die groep is het fijn dat er geen regels meer zijn. Ik lig ik niet wakker van het aantal besmettingen. Maar ik wordt wel boos als ze dan zeggen dat het komt door vaccin weigeraars.
Er is nu duidelijk gezegd dat het vaccin voor de delta variant minder goed werkt dan dat ze hadden verwacht /gehoopt. Je staat met dit soort mutaties bij vaccinaties altijd 1 punt achter. Mutaties gaan sneller dan vaccineren.


Ja de overheid is daar deels ook wel schuldig aan. Maar dan hebben we het over besmettingen. Ook de cijfers in de ziekenhuizen lopen nu weer op en dat is een ander verhaal. En daarnaast: dat corona niet opeens verdwijnt klopt maar als mensen er niet meer ziek van worden en de ziekenhuizen dus leegblijven kan je prima allerlei dingen gaan doen. Maar de overgrote deel van de besmettingen en ziekenhuisbezetting betreft mensen die zich niet willen laten vaccineren of dat nog niet (volledig) konden. Genoeg jonge mensen daar die riepen: ik heb dat vaccin niet nodig want ik kom toch nooit in het ziekenhuis als ik corona krijg. En het niet willen vaccineren draagt wel bij aan opgelopen cijfers. Anders waren ze ook wel opgelopen maar minder extreem.

Dat mutaties sneller gaan dan vaccineren is niet helemaal juist, de deltavariant is ontstaan toen er nog niet eens werd gevaccineerd (eind 2020) en de meeste vaccins werken ook tegen de detlavariant heel goed. Misschien een paar procent minder als het om besmettingen gaat maar dat is het dan ook. Alleen bij Jannsen (1 prik) lijkt dit iets minder te zijn. En hoe minder mensen er erg ziek van worden, hoe minder kans op nieuwe varianten die schadelijker zijn het is dan ook al even rustig in variantenland.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 23 jul 2021 14:15

Waar haal je dat vandaan, dat het vaccin voor delta variant ook zo goed werkt? Ik lees dat namelijk nergens, maar juist dat het tegenvalt.

En dit oa:
Wetenschappers gingen ervan uit dat vaccins hetzelfde effect hebben op het immuunsysteem. Het is de vraag of dat klopt. In Israël daalde de effectiviteit van het Pfizervaccin bij gevaccineerden na een halfjaar van 93 naar 64 procent, doordat de antistoffen afnemen. In hoeverre er in respons op vaccinaties ook geheugencellen worden aangemaakt, is nog niet bekend.

Zie rest van het bericht hierover https://www.rd.nl/artikel/936868-vertro ... deuk-je-op

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 23 jul 2021 14:33

lammetje schreef:Waar haal je dat vandaan, dat het vaccin voor delta variant ook zo goed werkt? Ik lees dat namelijk nergens, maar juist dat het tegenvalt.

En dit oa:
Wetenschappers gingen ervan uit dat vaccins hetzelfde effect hebben op het immuunsysteem. Het is de vraag of dat klopt. In Israël daalde de effectiviteit van het Pfizervaccin bij gevaccineerden na een halfjaar van 93 naar 64 procent, doordat de antistoffen afnemen. In hoeverre er in respons op vaccinaties ook geheugencellen worden aangemaakt, is nog niet bekend.

Zie rest van het bericht hierover https://www.rd.nl/artikel/936868-vertro ... deuk-je-op


Je bent nu wel heel selectief aan het lezen. Maar goed, het is het RD dus dan weet je dat ze ontzettend hard proberen de stukken één bepaalde kant op te duwen. Het is een klein wonder dat het er nog zo evenwichtig uit komt.

Conclusies uit het artikel zelf:
- Je wordt minder snel besmet
- Je wordt minder ziek.
- Vaccins dragen bij aan het terugdringen van corona
- In beide gevallen neemt het aantal antistoffen af; de B-cellen zijn resistenter bij natuurlijke besmetting, of dat ook zo is na vaccinatie wordt nog onderzocht (en kan dus Ja zijn).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 18:07

Mortlach schreef:Je bent nu wel heel selectief aan het lezen. Maar goed, het is het RD dus dan weet je dat ze ontzettend hard proberen de stukken één bepaalde kant op te duwen. Het is een klein wonder dat het er nog zo evenwichtig uit komt.

Conclusies uit het artikel zelf:
- Je wordt minder snel besmet
- Je wordt minder ziek.
- Vaccins dragen bij aan het terugdringen van corona
- In beide gevallen neemt het aantal antistoffen af; de B-cellen zijn resistenter bij natuurlijke besmetting, of dat ook zo is na vaccinatie wordt nog onderzocht (en kan dus Ja zijn).


Bovendien zijn de meeste mensen met Pfizer gevaccineerd en is die beschermingsgraad tegen besmetting volgens de meeste onderzoeken nog behoorlijk ook. En tegen ziekenhuisopname al helemaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 23 jul 2021 20:03

Het rd is helemaal niet zo selectief want er staan meer voors dan tegens in wat betreft vaccinatie volgens mij.

Ik zeg ook niet dat vaccins helemaal niets doen. In zekere zin ben ik ook wel vóór, maar niet de hele wereld. En mensen die al antistoffen hebben reageren vrij heftig op het vaccin. In mijn ogen kunnen ze beter eerst kijken in hoeverre die mensen een vaccin nodig hebben.

Om te stellen dat de mogelijke golf in september veroorzaakt wordt door anti vaxxers gaat mij echt te ver. Vooral nu we weten dat je na een half jaar al minder effectiviteit hebt, hopelijk voor de oudere gevaccineerden wel voldoende geheugencellen. Die golf gaat er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Misschien moeten we stoppen met besmettingen tellen, laten we kijken naar ziekenhuis opnames en overbelasting daar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 22:32

lammetje schreef:Het rd is helemaal niet zo selectief want er staan meer voors dan tegens in wat betreft vaccinatie volgens mij.

Ik zeg ook niet dat vaccins helemaal niets doen. In zekere zin ben ik ook wel vóór, maar niet de hele wereld. En mensen die al antistoffen hebben reageren vrij heftig op het vaccin. In mijn ogen kunnen ze beter eerst kijken in hoeverre die mensen een vaccin nodig hebben.

Om te stellen dat de mogelijke golf in september veroorzaakt wordt door anti vaxxers gaat mij echt te ver. Vooral nu we weten dat je na een half jaar al minder effectiviteit hebt, hopelijk voor de oudere gevaccineerden wel voldoende geheugencellen. Die golf gaat er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Misschien moeten we stoppen met besmettingen tellen, laten we kijken naar ziekenhuis opnames en overbelasting daar.


- Ik ken verschillende mensen die na besmetting 1 prik hebben gehad. Die reageerden absoluut niet heftig op die prik. Het verschilt niet echt van hoe mensen op een tweede prik reageren. Sommigen hebben er kort last van.

- er is nog niet zoveel bekend over de effectiviteit na een half jaar. Het lijkt iets af te nemen maar nog steeds ruim voldoende te beschermen, zeker tegen ernstig ziek ervan worden

- zolang het overgrote deel van het aantal besmettingen en opnamen op het conto komt van niet-gevaccineerden kan je moeilijk ontkennen dat ze meer dan substantieel bijdragen aan die golf. En als in september iedereen die wil een prik heeft gehad dus ook de jongeren / half-gevaccineerden die dat willen is de kans groot dat als er een nieuwr golf komt, vooral niet-gevaccineerden die veroorzaken. Dat kan tegen die tijd (net als nu) gewoon gecheckt worden dus we zullen het dan zien.

Verder ben ik het met je eens dat we op niet te lange termijn, in ieder geval nadat wie gevaccineerd wil worden dat ook volledig is, je dingen moet gaan loslaten en het aantal besmettingen niet zo relevant meer is maar de ziekenhuisbezetting het belangrijkste is. Wat op de achtergrond al wel een beetje zo was. Kanttekening is wel dat je bijvoorbeeld met reizen ook moet kijken naar de vaccinatiestatus in zo’n land dat je bezoekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2021 09:12

lammetje schreef:Ik zeg ook niet dat vaccins helemaal niets doen. In zekere zin ben ik ook wel vóór, maar niet de hele wereld. En mensen die al antistoffen hebben reageren vrij heftig op het vaccin. In mijn ogen kunnen ze beter eerst kijken in hoeverre die mensen een vaccin nodig hebben.

Je kunt ook zelf het initiatief nemen en eerst bloed laten prikken. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb corona gehad, maar bleek nu geen antistoffen (meer) te hebben. Aangezien ik in een risicogroep val, besloot ik om me te laten vaccineren.
Ik lees online de meest rare bijwerkingen, terwijl ik in r.l. - zeker bij de 60 plussers, waar ik werk - helemaal niets hoor over enige bijwerking.
De meesten hebben niet eens een pijnlijke arm, die ze bij de griepprik wel hebben!
Ook als ik straks tweemaal gevaccineerd ben, houd ik me aan de regels, zoals afstand houden, niet knuffelen, mondkapje op in winkelcentra en supermarkt. Ik word soms vreemd aangekeken, omdat ik één van de weinigen ben, maar daar trek ik me niets van aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 24 jul 2021 09:33

Momenteel in de ziekenhuizen is het alle hens aan dek op de kinderseh’s en ic’s ivm rs virus. Aan de ene kant goed dat dat niet groot in de krant staat want dan panikeren mensen snel en gaan ze nog sneller naar de overbelaste seh maar het is echt een groot probleem. Net als bij covid worden nu kinderen uitgeplaatst door het hele land.

En dat rs komt door die mondkapjes en die afstand en ook dar alle kinderopvang dicht was en die kids niet meer aangehoest werden en geen weerstand op konden bouwen. Oh man waar doen we goed aan het is zo ingewikkeld en wat staat er ons nog te wachten


De zorgmedewerkers zijn in januari gevaccineerd dus als de effectiviteit echt af gaat nemen na een half jaar zou dat echt rampzalig zijn overigens.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 24 jul 2021 11:48

meribel schreef:Aan de ene kant goed dat dat niet groot in de krant staat want dan panikeren mensen snel


het is afgelopen maanden diverse keren in het nieuws geweest, en afgelopen weken nog een paar keer omdat er kinderen van een paar BN'ers opgenomen waren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 12:16

Chaya schreef:Je kunt ook zelf het initiatief nemen en eerst bloed laten prikken. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb corona gehad, maar bleek nu geen antistoffen (meer) te hebben. Aangezien ik in een risicogroep val, besloot ik om me te laten vaccineren.
Ik lees online de meest rare bijwerkingen, terwijl ik in r.l. - zeker bij de 60 plussers, waar ik werk - helemaal niets hoor over enige bijwerking.
De meesten hebben niet eens een pijnlijke arm, die ze bij de griepprik wel hebben!
Ook als ik straks tweemaal gevaccineerd ben, houd ik me aan de regels, zoals afstand houden, niet knuffelen, mondkapje op in winkelcentra en supermarkt. Ik word soms vreemd aangekeken, omdat ik één van de weinigen ben, maar daar trek ik me niets van aan.


Pijnlijke arm heb ik wel regelmatif gehoord (ook wel mensen met wat griepklachten trouwens). Bij mij was het een beetje het gevoel van een blauwe plek, stelt dus niets voor. Mijn vrouw kreeg bijvoorbeeld het dakraam niet meer open / dicht :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2021 12:33

meribel schreef:Momenteel in de ziekenhuizen is het alle hens aan dek op de kinderseh’s en ic’s ivm rs virus. Aan de ene kant goed dat dat niet groot in de krant staat want dan panikeren mensen snel en gaan ze nog sneller naar de overbelaste seh maar het is echt een groot probleem. Net als bij covid worden nu kinderen uitgeplaatst door het hele land.

Ik weet niet hoe frequent of intensief jij het nieuws volgt, maar het was zeker wel een groot item. Overal. In kranten, online, opinieprogramma's.
Er was een kinderarts op televisie, hij had in die bijna 25 jaar dat hij praktiseerde, nog nooit meegemaakt dat kinderen in de zomer moesten worden opgenomen, omdat het een echt wintervirus is.
En dan zo veel kinderen, dat er zelfs uitgeweken moest worden naar België.
En inderdaad, er waren een paar kinderen van BNers en dan gaat het al heel snel, via Insta e.d.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 24 jul 2021 12:40

"Huisartsen Biblebelt prikken soms achter gesloten deuren"

Bij een aantal huisartsen in de Biblebelt kunnen mensen gevaccineerd worden buiten het zicht van de buitenwereld. Door sociale druk in de orthodox-christelijke gemeenschappen ligt vaccineren daar soms gevoelig. Daarom bieden huisartsen de optie aan om tijdens een gewoon spreekuur een prik te geven.


Mooie aanpak, zo hoeft er niemand gezichtsverlies te lijden

https://nos.nl/artikel/2390497-onzichtb ... ten-deuren

https://www.gld.nl/nieuws/7305994/huisa ... n-de-buren

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 24 jul 2021 13:12

Chaya schreef:Ik weet niet hoe frequent of intensief jij het nieuws volgt, maar het was zeker wel een groot item. Overal. In kranten, online, opinieprogramma's.
Er was een kinderarts op televisie, hij had in die bijna 25 jaar dat hij praktiseerde, nog nooit meegemaakt dat kinderen in de zomer moesten worden opgenomen, omdat het een echt wintervirus is.
En dan zo veel kinderen, dat er zelfs uitgeweken moest worden naar België.
En inderdaad, er waren een paar kinderen van BNers en dan gaat het al heel snel, via Insta e.d.


De problemen in het ziekenhuis momenteel zijn echt heel groot en urgentie in het nieuws is absoluut niet te vergelijken met de berichtgeving rondom corona hoor

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2021 13:18

meribel schreef:De problemen in het ziekenhuis momenteel zijn echt heel groot en urgentie in het nieuws is absoluut niet te vergelijken met de berichtgeving rondom corona hoor

Sja, Corona, dat overschaduwt werkelijk alles. :(
Ik ga het tegenwoordig bewust wat uit de weg. Ik bedoel, ik zoek het niet op of zapp weg.
Maar ik zei toch dat het ernstig was en een zeer groot probleem?
Chaya schreef:En dan zo veel kinderen, dat er zelfs uitgeweken moest worden naar België.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 24 jul 2021 13:38

Ja nou corona overheerst alles een beetje teveel


Vind ik sowieso bij nieuws hoor. Net als het overlijden van peter r de vries. Afgrijselijk zeker maar van het journaal 15 minuten over hem en dan 1 minuut de vele doden die or rampen elders is uit proportie


Nouja het is heel vaak uit proportie


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten