Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 28 jan 2021 19:33

lammetje schreef:"vrouw gevaccineerd ipv getest"
Zoals ik het lees in het nieuws denk ik dat ze het expres zo heeft gedaan om 'voor te dringen' :-k



Dat was mijn eerste gedachte ook Lammetje.

Ik vond trouwens dat er in de wachter Sions vandaag een goede bijlage was over vaccineren. Dat zal nog wat worden straks.

Colibri
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2021 21:39

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Colibri » 28 jan 2021 22:08

Ik merk dat we willen begrijpen wat er gebeurd. Het lijkt wel of hier ook gedacht wordt dat wij het leven in handen hebben en dat we alles naar onze hand kunnen zetten en alles kunnen controleren.
Als we nu een avond klok invoeren dan... Als we nu ons aan de regels houden dan…. Als we….
Kijk er zijn minder besmettingen want.. . Kijk de cijfers gaan omhoog / omlaag.

Dit artikel van gisteren zegt het treffend:
“Ondanks lockdown en vaccinaties meer besmettingen en doden in Israël”
https://www.joods.nl/2021/01/ondanks-lo ... in-israel/

Mij wordt steeds duidelijker dat wij het niet in handen hebben en dat we ons vooral in gebed moeten richten op God en onze kennis uit de bijbel moeten halen.
Zacharia 4:6 Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten.
De overheid kiest voor enorme kracht. De relschoppers kiezen voor geweld maar het enige antwoord is Zijn Geest. Laat wij ons klein maken en bidden om Gods Geest die alles werkelijk kan veranderen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 28 jan 2021 22:20

lammetje schreef:Jongeren hard gepakt? Daar ben ik het niet mee eens. En ja ik heb veel 16-20 jarigen in de familie. Zolang je een stabiele thuissituatie hebt is er weinig aan de hand. Wordt wel even anders als dat niet zo is.

Stabiele thuissituatie of niet; feit blijft dat veel jongeren kampen met depressieve gevoelens. En dat is niet zomaar.
https://nos.nl/artikel/2366368-jongeren ... tloos.html

Colibri schreef:Ik merk dat we willen begrijpen wat er gebeurd. Het lijkt wel of hier ook gedacht wordt dat wij het leven in handen hebben en dat we alles naar onze hand kunnen zetten en alles kunnen controleren.
Als we nu een avond klok invoeren dan... Als we nu ons aan de regels houden dan…. Als we....
(...)
Mij wordt steeds duidelijker dat wij het niet in handen hebben en dat we ons vooral in gebed moeten richten op God en onze kennis uit de bijbel moeten halen.

Ik denk dat het vrij menselijk is om te willen doorgronden wat er aan de hand is. Maar wanneer je stelt dat er 'hier' unaniem gedacht wordt dat het leven maakbaar is, heb je toch echt niet goed gelezen.
Nee, we hebben het niet zelf in de hand en dat is maar goed ook. 'Samen doen we dit'. Welja, kijk eens wat een zootje we er 'samen' van maken.
Gelukkig staat er boven alles een God, Wie het nooit uit de handen zal lopen. Dat geeft rust, mij iig wel.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2021 22:47

Colibri schreef:Mij wordt steeds duidelijker dat wij het niet in handen hebben en dat we ons vooral in gebed moeten richten op God en onze kennis uit de bijbel moeten halen.


Je kunt natuurlijk ook gewoon kijken naar hoe een virus zich gedraagt en daar dan maatregelen op afstemmen... De kennis uit de Bijbel is immers al zo'n 2000 jaar niet meer bijgewerkt, soms zelfs nog langer. Nu staat er een hoop waardevols en waars in over je heil en dergelijke, maar als het over virussen gaat, denk ik dat je je beter kunt richten op teksten van na 1892 toen ze voor het eerst werden ontdekt.

Amerika is een stik-christelijk land dus daar zijn een hoop mensen die het allemaal in Gods hand leggen, en TOCH hebben ze een kwart van de gevallen wereldwijd (25% van de gevallen, 20% van de doden, 4% van de wereldbevolking).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 23:05

Als christen mag je ook bidden en het bij God neerleggen maar bidden ontslaat een christen niet eigen verantwoordelijkheid om goed te handelen (dat vergeten mensen nog wel eens) en het bij God neerleggen houdt niet in dat het opeens weg is of christenen het niet kunnen krijgen.

Colibri schreef:Ik merk dat we willen begrijpen wat er gebeurd. Het lijkt wel of hier ook gedacht wordt dat wij het leven in handen hebben en dat we alles naar onze hand kunnen zetten en alles kunnen controleren.
Als we nu een avond klok invoeren dan... Als we nu ons aan de regels houden dan…. Als we….
Kijk er zijn minder besmettingen want.. . Kijk de cijfers gaan omhoog / omlaag.

Dit artikel van gisteren zegt het treffend:
“Ondanks lockdown en vaccinaties meer besmettingen en doden in Israël”
https://www.joods.nl/2021/01/ondanks-lo ... in-israel/

Mij wordt steeds duidelijker dat wij het niet in handen hebben en dat we ons vooral in gebed moeten richten op God en onze kennis uit de bijbel moeten halen.
Zacharia 4:6 Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten.
De overheid kiest voor enorme kracht. De relschoppers kiezen voor geweld maar het enige antwoord is Zijn Geest. Laat wij ons klein maken en bidden om Gods Geest die alles werkelijk kan veranderen.


Natuurlijk moet je bidden en het bij Hem neerleggen. Tegelijkertijd moet je ook handelen. Wat als mensen niet allerlei maatregelen hadden genomen? Wetenschappers berekenden in juni dat het aantal doden dan zo’n 3-4x hoger was geweest.

Bidden en verwachten, maar ook werken dus. En niet de verantwoordelijkheid op God afschuiven.

Wat Israel betreft, juist onder jongeren stijgt het aantal besmettingen snel. Die zijn nog niet ingeent. De besmette mensen zijn voor bijna de helft jongeren, voor het grootste deel mensen die nog niet zijn ingeënt en als ze al zijn ingeeent hebben ze pas 1 prik gehad. Dit bewijst niet dat het vaccin biet zou werken of zo. En dat we moeten en mogen bidden en het van God mogen verwachten, dat wisten we hopelijk al wel? Als je dat door corona hebt geleerd is dat in ieder geval mooi!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 28 jan 2021 23:18

Mortlach schreef:
Amerika is een stik-christelijk land dus daar zijn een hoop mensen die het allemaal in Gods hand leggen, en TOCH hebben ze een kwart van de gevallen wereldwijd (25% van de gevallen, 20% van de doden, 4% van de wereldbevolking).



Komt dat niet ook door de volstrekt waardeloze gezondheidszorg?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2021 23:44

Marnix schreef:Als christen mag je ook bidden en het bij God neerleggen maar bidden ontslaat een christen niet eigen verantwoordelijkheid om goed te handelen (dat vergeten mensen nog wel eens) en het bij God neerleggen houdt niet in dat het opeens weg is of christenen het niet kunnen krijgen.


Het doet me een beetje denken aan dat vreselijke Amerikaanse "Jesus take the wheel!" waarbij mensen het stuur van hun auto loslaten op het moment dat ze in een ongeluk terecht dreigen te komen. (ik zoek het net even na en het blijkt een nummer uit 2013 te zijn)

https://www.youtube.com/watch?v=lydBPm2 ... erwoodVEVO
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2021 23:46

irmo schreef:Komt dat niet ook door de volstrekt waardeloze gezondheidszorg?


Dat zal er allicht aan bijdragen, plus systematische ongelijkheid van zwarte en latino Amerikanen, plus een totaal gebrek aan leiderschap onder de vorige regering, plus staten waar totaal geen maatregelen werden genomen (Florida), plus stronteigenwijze "Don't tread on me"-Amerikanen die achter elke boom een linkse dictatuur zien.

Daarbij moet worden gezegd dat ze ondertussen behoorlijk aan kop staan qua tests per capita. Dus meer testen is meer bevestigde gevallen. De geschiedenis zal moeten uitwijzen wat de uiteindelijke cijfers straks zullen zijn, want van veel landen zijn de geregistreerde gevallen echt een minimum en geen nauwkeurige reflectie van de werkelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 28 jan 2021 23:54

Mortlach schreef:Dat zal er allicht aan bijdragen, plus systematische ongelijkheid van zwarte en latino Amerikanen, plus een totaal gebrek aan leiderschap onder de vorige regering, plus staten waar totaal geen maatregelen werden genomen (Florida), plus stronteigenwijze "Don't tread on me"-Amerikanen die achter elke boom een linkse dictatuur zien.

Daarbij moet worden gezegd dat ze ondertussen behoorlijk aan kop staan qua tests per capita. Dus meer testen is meer bevestigde gevallen. De geschiedenis zal moeten uitwijzen wat de uiteindelijke cijfers straks zullen zijn, want van veel landen zijn de geregistreerde gevallen echt een minimum en geen nauwkeurige reflectie van de werkelijkheid.



Kortom, een zooitje. Net als hier eigenlijk. Ik denk dat we de rest van het jaar nog wel met maatregelen zitten, min of meer.
Blij dat ik op afstand kan werken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2021 23:58

irmo schreef:Kortom, een zooitje. Net als hier eigenlijk. Ik denk dat we de rest van het jaar nog wel met maatregelen zitten, min of meer.
Blij dat ik op afstand kan werken.


Het scheelt inderdaad alles dat ik ook thuis werk. Omdat ik nog maar net in Canada woon, weet ik niet of ik in aanmerking zou komen voor steun. Gelukkig gaan de zaken tot nu toe gewoon goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 29 jan 2021 00:06

Mortlach schreef:Het scheelt inderdaad alles dat ik ook thuis werk. Omdat ik nog maar net in Canada woon, weet ik niet of ik in aanmerking zou komen voor steun. Gelukkig gaan de zaken tot nu toe gewoon goed.



Ik ben anderhalve week voor corona kwam op mezelf begonnen. Ik vond en vind het doodeng, maar tot nu toe kom ik om in het werk, en alles kan op afstand. Wat dat betreft valt het me alles mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2021 09:58

Mortlach schreef:Het doet me een beetje denken aan dat vreselijke Amerikaanse "Jesus take the wheel!" waarbij mensen het stuur van hun auto loslaten op het moment dat ze in een ongeluk terecht dreigen te komen. (ik zoek het net even na en het blijkt een nummer uit 2013 te zijn)

https://www.youtube.com/watch?v=lydBPm2 ... erwoodVEVO


Dat is natuurlijk vrij extreem en het klopt dat er mensen zijn die dat doen. Maar zoals ik al aangaf, het is bidden en werken. Bidden ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid. Colibri pleit niet voor het stuur uit handen geven of zo maar geeft aan dat we als mensen niet alles in eigen hand hebben.
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 jan 2021 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 29 jan 2021 10:09

Colibri schreef:Ik merk dat we willen begrijpen wat er gebeurd. Het lijkt wel of hier ook gedacht wordt dat wij het leven in handen hebben en dat we alles naar onze hand kunnen zetten en alles kunnen controleren.
Als we nu een avond klok invoeren dan... Als we nu ons aan de regels houden dan…. Als we….
Kijk er zijn minder besmettingen want.. . Kijk de cijfers gaan omhoog / omlaag.

Dit artikel van gisteren zegt het treffend:
“Ondanks lockdown en vaccinaties meer besmettingen en doden in Israël”
https://www.joods.nl/2021/01/ondanks-lo ... in-israel/

Mij wordt steeds duidelijker dat wij het niet in handen hebben en dat we ons vooral in gebed moeten richten op God en onze kennis uit de bijbel moeten halen.
Zacharia 4:6 Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten.
De overheid kiest voor enorme kracht. De relschoppers kiezen voor geweld maar het enige antwoord is Zijn Geest. Laat wij ons klein maken en bidden om Gods Geest die alles werkelijk kan veranderen.


Nooit je mening baseren op slechts één bron!
https://www.worldometers.info/coronavir ... ry/israel/

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2021 13:43

Dorpeling schreef:Stabiele thuissituatie of niet; feit blijft dat veel jongeren kampen met depressieve gevoelens. En dat is niet zomaar.
https://nos.nl/artikel/2366368-jongeren ... tloos.html


Ik las het inderdaad, ligt er misschien ook wel aan waar je woont en wat je nog kunt. Mijn oudste 2 volgen online lessen, deze zijn uiterlijk 2 uur afgelopen en daarna gaan ze weg. Ze spreken af met vriendinnen. Er is best nog veel mogelijk hier. Buiten of in kleine groepjes binnen, soms online via een spelletje en tegelijk videobellen met vriendinnen uit een andere provincie. Volgende week komt er een loge en vieren we de verjaardag van onze oudste. Anders dan normaal, maar het zijn allemaal aanpassingen die niet levensbedreigend zijn. Ook al ben ik het niet eens met veel maatregelen en denk ik dat het inderdaad anders kan, ik geloof zeker niet dat de jeugd het hardst getroffen wordt.

In de stad kun je niet makkelijk naar buiten, maar ik denk ook dat veel ouders zich niet inzetten om er met hun kinderen, pubers, wat van te maken. Hoe negatief zijn die tegen hun kinderen, over de regels, over hoe weinig er kan? Ik ben juist zelf erg positief ingesteld en altijd op zoek naar wat mogelijk is. Dat draag ik ook hopelijk ook over op mijn kinderen. Ze zijn iig positief. En ik zie het in mijn familie ook. 19 jarige die erop uitgaat met vrienden in de auto, even naar de mc wat lekkers halen, thuis opeten. Maar ze maken het zelf gezellig, met ouders, en dan overschrijden ze misschien het limiet van 1 persoon per dag, het is wel iedere dag dezelfde groep van 3 personen, doen ook hetzelfde werk. Ze slapen ook regelmatig bij elkaar, moet je je wel voor inzetten als ouders.
Tja online les is soms niet mogelijk, sommige vakken kun je nu eenmaal niet online volgen, maar om dan meteen negatief te gaan zitten mokken dat je minder kans maakt op een goede baan... 8-[ probeer het een beetje te relativeren.

En ja voor hen die het thuis normaal gesproken al moeilijk hebben is het ontzettend zwaar, dat zal ik zeker niet ontkennen!

Overigens geldt dat inzetten voor je kinderen als ouders ook buiten corona tijd. Hoeveel zwerven er niet over straat, ik vraag me dan echt af, maken die ouders het zo ongezellig? Ik heb misschien makkelijk praten, mijn kinderen zijn nog vrij jong dus afwachten wat er gaat gebeuren over 5 tot 10 jaar, maar ik hoop echt dat ik net als mijn ouders mijn deuren wijd open kan zetten om de gezelligheid van mijn kinderen en hun vrienden binnen te halen. Iets lekkers, filpmje, spelletje... En dat kan ook nu, in kleinere groepen. Vooral als het iedere dag dezelfde zijn is dat gewoon mogelijk en niet tegen de regels. Het is namelijk een advies, 1 per dag... En als ze verder nergens komen, is de kans op besmetting van anderen minimaal.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2021 16:39

https://preview.redd.it/vb23ruzn38e61.p ... 1ff6a73c98

Interessant kaartje. Aantal COVID-doden per 1 miljoen inwoners. Vooral verhelderend is Scandinavië, voor de mensen die zich afvragen wat er zou gebeuren als je minder tot geen maatregelen zou nemen. Het verschil tussen Noorwegen, Finland en Denemarken enerzijds en Zweden met hun "intelligente" aanpak is schokkend.

Heel grof gezegd kun je dus rekenen op een minstens een verdrievoudiging* van het aantal slachtoffers als je de maatregelen nooit zou hebben ingevoerd.

Ik heb het even nagezocht op worldometers want het kaartje geeft de situatie toch niet goed weer omdat groen van 0 tot 299 loopt.

Doden per miljoen inwoners
Noorwegen: 104
Finland: 121
Denemarken: 359
IJsland: 85
Zweden: 1144(!)


IJsland is een uitzondering omdat het een eiland is, maar het verschil tussen Noorwegen/Finland en Zweden is dus een factor van 10!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten