Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 apr 2020 12:50

Chaya schreef:Ik schrik weleens van sommige uitspraken. Dat mensen levensmoe zijn (zonder dat ze echt ziek zijn, heb ik het dan over, maar er gewoon geen zin meer in hebben) Dat er gediscussieerd moet worden wie nog in aanmerking komt voor een operatie en/of I C bed.
Gelukkig zijn er nog artsen die gerust een pacemaker in een 97jarige man plaatsen en hem een jaar later nog aan een liesbreuk opereren. Dat is gebeurd bij een oom van me.

Ik mag niet op controle komen in het ziekenhuis, maar intussen gaan de abortussen gewoon door....



Tja. Dat schijnt dan de beste org ter wereld te zijn. Als ik zorgmedewerker was geweest, was nou het moment geweest om 10 weken te gaan staken ofzo. Misschien moet Mortlach zich daar eens druk over gaan maken…..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2020 14:04

Chaya schreef:Op radio 1 was deze week een vraaggesprek met een arts.
Er werd aan hem gevraagd hoe het toch komt dat Duitsland vijf keer zoveel I C bedden heeft als Nederland?
Omdat in Duitsland het leven nog heilig is, was het antwoord.


En Irmo schrijft:
Exact. Ik heb wel eens het idee dat sommige Nederlanders maar al te graag wat programma's uit WO2 zouden laten herleven. Als mag ik dat natuurlijk niet hardop zeggen.

Wat een kletskoek (van die arts) net als ongeveer alles wat Irmo hier zegt. Nederland heeft een van de beste zorgstelsels van de wereld, op onderzoeken naar kwaliteit scoren ze beter dan bijvoorbeeld Duitsland. De wachtrijen zijn hier doorgaans heel kort. En iedereen wordt geholpen als dat kan. Je onderschrijft dat met het verhaal over je oom.

Dus verhalen dat je als je oud bent weinig waard bent en velen je liever een spuitje zouden geven is natuurlijk onzin. Je kan hooguit de discussie voeren of we niet meer IC-bedden achter de hand moeten hebben voor het geval er bijvoorbeeld een pandemie is. Er is gelukkig gebleken dat we snel fors kunnen opschalen maar direct wat extra achter de hand hebben zou geen kwaad kunnen. Maar beweren dat het leven in Duitsland nog heilig is en in Nederland niet is grote flauwekul. Die arts zou zich moeten schamen. Als hij dit echt zo gezegd heeft want ik hoor het via via en misschien is dat wat gekleurd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2020 14:07

elburger schreef:Ik vraag mij af waarop jij dat baseerd. Er is tot op heden nooit enig bewijs geleverd dat presidentsverkiezingen in de VS gemanipuleerd zijn. Beinvloeding, misschien. Maar de VS zijn geen Rusland, Turkije, China, Venezuela en meer van die dictaturen die claimen dat men democratisch zijn. Maar als jij dat kunt staven zal ik jou op jouw "blauwe " ogen geloven.


Ik dacht dat het toch buiten kijf stond dat Rusland de verkiezingen hebben beïnvloedt met psy-ops en facebook. Daar is echt iedereen - behalve Trump - het toch wel over eens. Heel het eerste gedeelte van het Mueller Rapport gaat erover. Zélfs de Republikeinse Senaat erkent het. Ik ga verder geen haren klieven over manipulatie of beïnvloeding. Het feit dat dat het onderscheid is dat je wilt maken, zegt mij al genoeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2020 14:21

irmo schreef: Misschien moet Mortlach zich daar eens druk over gaan maken…..


Sorry, waar is dat laatste voor nodig?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2020 14:26

Nog een laatste opmerking over die video van boekenlezer. Aan het einde komt de man met suggesties. Iedereen gewoon weer lekker normaal, maar je isoleert de ouderen ter bescherming. Maar dan moet je OOK alle mensen isoleren die met die ouderen werken. Zorgpersoneel, facilitair personeel, artsen, etc, in blokken van een maand. Dat zegt hij dan ook.

Ik vind het ontzettend grappig dat de man klaagt over een 'coronadictatuur' en zijn oplossing is dat die dictatuur alleen geldt voor anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 apr 2020 14:53

Marnix schreef:En Irmo schrijft:
Exact. Ik heb wel eens het idee dat sommige Nederlanders maar al te graag wat programma's uit WO2 zouden laten herleven. Als mag ik dat natuurlijk niet hardop zeggen.

Wat een kletskoek (van die arts) net als ongeveer alles wat Irmo hier zegt. Nederland heeft een van de beste zorgstelsels van de wereld, op onderzoeken naar kwaliteit scoren ze beter dan bijvoorbeeld Duitsland. De wachtrijen zijn hier doorgaans heel kort. En iedereen wordt geholpen als dat kan. Je onderschrijft dat met het verhaal over je oom.

Dus verhalen dat je als je oud bent weinig waard bent en velen je liever een spuitje zouden geven is natuurlijk onzin. Je kan hooguit de discussie voeren of we niet meer IC-bedden achter de hand moeten hebben voor het geval er bijvoorbeeld een pandemie is. Er is gelukkig gebleken dat we snel fors kunnen opschalen maar direct wat extra achter de hand hebben zou geen kwaad kunnen. Maar beweren dat het leven in Duitsland nog heilig is en in Nederland niet is grote flauwekul. Die arts zou zich moeten schamen. Als hij dit echt zo gezegd heeft want ik hoor het via via en misschien is dat wat gekleurd?



Marnix, ik heb dat van een aantal artsen echt zelf gehoord. Ik heb een broer met een geestelijke handicap en als je hoort wat daar allemaal tegen en over gezegd wordt, daar wordt je misselijk van. Opmerkingen als " Eigenlijk horen alle bewoners van deze instellingen dood te zijn" en "Als ik euthanasie vrij mag toepassen, dan weet ik hier nog wel een paar mensen die niet meer hoeven leven" die zijn echt gewoon schokkend. EN dat dan uit de mond van een arts! Dat wij als wij in een kwetsbare positie zitten van dit soort figuren afhankelijk zijn, daar wordt ik niet zo blij van.

Ik vind dat er nogal russische roulette gespeeld wordt met de gezondheid van mensen, niet in de laatste plaats van zorgmedewerkers zelf. En ja, ik vind dat de gezondheidszorg in nederland best wel wat steken laat vallen. Vooral als het de verzorging van gemarginaliseerde groepen betreft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2020 15:34

irmo schreef:Marnix, ik heb dat van een aantal artsen echt zelf gehoord. Ik heb een broer met een geestelijke handicap en als je hoort wat daar allemaal tegen en over gezegd wordt, daar wordt je misselijk van. Opmerkingen als " Eigenlijk horen alle bewoners van deze instellingen dood te zijn" en "Als ik euthanasie vrij mag toepassen, dan weet ik hier nog wel een paar mensen die niet meer hoeven leven" die zijn echt gewoon schokkend. EN dat dan uit de mond van een arts! Dat wij als wij in een kwetsbare positie zitten van dit soort figuren afhankelijk zijn, daar wordt ik niet zo blij van.

Ik vind dat er nogal russische roulette gespeeld wordt met de gezondheid van mensen, niet in de laatste plaats van zorgmedewerkers zelf. En ja, ik vind dat de gezondheidszorg in nederland best wel wat steken laat vallen. Vooral als het de
verzorging van gemarginaliseerde groepen betreft.


Ik hoor die geluiden niet van artsen en verzorgers en hoor daar genoeg over. Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis. Ik heb een broertje met down. Misschien zijn er wel een paar rotte appels maar dat zijn uitzonderingen en feit is nog steeds dat de zorg in Nederland van een uitstekend niveau is. Dus kom niet met onzinverhalen dat je leven hier weinig waard is, dat veel Nederlanders WO2-praktijken terug zouden willen zien, het liefst willen dat mensen die te oud zijn een spuitje krijgen en dat soort dingen. En dingen als “ Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel.” Niemand wordt hier gedwongen on euthanasie te plegen. Dus hou het liever bij de feiten ipv van alles te roepen wat niet klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 18 apr 2020 15:54

Chaya schreef:Er werd aan hem gevraagd hoe het toch komt dat Duitsland vijf keer zoveel I C bedden heeft als Nederland?
Omdat in Duitsland het leven nog heilig is, was het antwoord.
Dat is Stierscheiß'. Duitsland loopt qua gezondheidszorg echt decennia op Nederland achter. Dat ze daar per inwoner meer ic-bedden hebben, ligt vooral aan hun cultuur:
  • Veel steden hebben meerdere ziekenhuizen (meestal een evangelisch-Luthers, rooms-katholiek en openbaar ziekenhuis) en die willen niet fuseren terwijl elk ziekenhuis wel genoeg bedden voor de 'achterban' beschikbaar wil hebben.
  • Het gezondheidssysteem is ontzettend duur en inefficiënt. Bepaalde ziekenhuisopnames leveren meer geld op dan andere en er is per afdeling ook 'ideale opnameduur', d.w.z. de tijd die een patiënt opgenomen moet zijn geweest om zoveel mogelijk geld van de Krankenkasse te kunnen innen. In Nederland sturen we patiënten zo snel weer naar huis omdat dat geld scheelt en beter voor hun revalidatieproces is, terwijl in Duitsland veel ziekenhuizen krap bij kas zitten en het nastreven van een ideale opnameduur opeens heel aantrekkelijk wordt.
  • Duitsers houden van hun Pünktlichkeit en Sicherheit. Meer ic-bedden betekent een grotere zekerheid op genoeg plek. (Door onderbezetting van zowel personeel als patiënten zijn complete afdelingen echter maandenlang gesloten en staat de apparatuur weg te stoffen.)
  • In verband met een groot schuldgevoel heerst in Duitsland nog steeds een groot taboe op Sterbehilfe. (Het Duitse woord Euthanasie verwijst i.t.t. tot het Nederlands specifiek naar de Nazipraktijken.) Daardoor worden mensen met een uitzichtloze prognose onnodig lang opgenomen.
Werken in Duitse ziekenhuizen vond ik prachtig en ik zou het zo weer doen, maar wat ben ik blij dat ik Nederlander ben en als dat zou moeten dus gewoon in Nederland opgenomen dien te worden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 apr 2020 16:25

Marnix schreef:Ik hoor die geluiden niet van artsen en verzorgers en hoor daar genoeg over. Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis. Ik heb een broertje met down. Misschien zijn er wel een paar rotte appels maar dat zijn uitzonderingen en feit is nog steeds dat de zorg in Nederland van een uitstekend niveau is. Dus kom niet met onzinverhalen dat je leven hier weinig waard is, dat veel Nederlanders WO2-praktijken terug zouden willen zien, het liefst willen dat mensen die te oud zijn een spuitje krijgen en dat soort dingen. En dingen als “ Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel.” Niemand wordt hier gedwongen on euthanasie te plegen. Dus hou het liever bij de feiten ipv van alles te roepen wat niet klopt.



Dat zei ik dan ook niet. Ik zei Sommige. Laten we het er verder maar op houden dat we behoorlijk van mening verschillen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2020 18:01

irmo schreef:Dat zei ik dan ook niet. Ik zei Sommige. Laten we het er verder maar op houden dat we behoorlijk van mening verschillen.


Prima. Maar zeg dan geen dingen als: “Je leven is alleen iets waard als je werkt en de economie steunt. Met andere woorden, als wij aan je kunnen verdienen. Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 19 apr 2020 13:56

Marnix schreef:Prima. Maar zeg dan geen dingen als: “Je leven is alleen iets waard als je werkt en de economie steunt. Met andere woorden, als wij aan je kunnen verdienen. Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel”


Waarom niet? Prima VVDstandpunt toch? Maargoed, ik zal dit topic maar verder niet vervuilen met mijn politieke voorkeur. :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2020 15:28

Het was te verwachten, maar de anti-lockdown-protesten schieten in de VS als paddenstoelen uit de grond. Onder het mom van de vrijheid en het vrije wapenbezit worden regeringsgebouwen en zelfs ziekenhuizen geblokkeerd, want corona is "fake news" en mensen willen naar de kapper kunnen, of zo.

Wat ik als eerste dacht toen ik een groep gewapende blanke mannen een kruispunt zag blokkeren, was "huh, als die lui een andere huidskleur hadden gehad, was het leger ingezet om ze op te breken".

Verder blijkt dat alle organiserende websites en Facebookgroepen allemaal tegelijkertijd zijn opgedoken, wat op zich al raar is. Iemand op reddit is in de registratiegegevens gedoken en het blijkt dat zo goed als ALLE groepen letterlijk tegelijkertijd bij dezelfde registrar zijn geregistreerd. En dat de beschrijvingen en teksten ook vaak identiek zijn.

https://www.reddit.com/r/maryland/comme ... e/fnstpyl/

Oftewel, hier zit één professionele groep achter. Dit heet tegenwoordig "astroturfing", een geweldig begrip. Wanneer bedrijven net doen alsof een beweging "grass roots" is (spontaan door het publiek opgezet). Je moet weten dat "astro turf" nepgras is.

Maar goed, bepaalde groepen op de rechterflank zijn hier blijkbaar heel erg vatbaar voor. Ik weet niet of de Russen hier (weer) achter zitten, maar de kans is groot van wel, want ze volgen precies dezelfde strategie als in 2016. En het helpt natuurlijk ook niet dat Trump lekker olie op het vuur aan het gooien is. De staten waar nu vollop wordt geprotesteerd zullen over 2 weken wel allemaal mini-uitbraken te verwerken krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 19 apr 2020 16:29

Het kan ook echt allen maar daar.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 19 apr 2020 16:30

Geweldig nieuws dat hier de IC opnames dalen voor Corona patienten!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 19 apr 2020 17:42

Mortlach schreef:Het was te verwachten, maar de anti-lockdown-protesten schieten in de VS als paddenstoelen uit de grond. Onder het mom van de vrijheid en het vrije wapenbezit worden regeringsgebouwen en zelfs ziekenhuizen geblokkeerd, want corona is "fake news" en mensen willen naar de kapper kunnen, of zo.

Wat ik als eerste dacht toen ik een groep gewapende blanke mannen een kruispunt zag blokkeren, was "huh, als die lui een andere huidskleur hadden gehad, was het leger ingezet om ze op te breken".

Verder blijkt dat alle organiserende websites en Facebookgroepen allemaal tegelijkertijd zijn opgedoken, wat op zich al raar is. Iemand op reddit is in de registratiegegevens gedoken en het blijkt dat zo goed als ALLE groepen letterlijk tegelijkertijd bij dezelfde registrar zijn geregistreerd. En dat de beschrijvingen en teksten ook vaak identiek zijn.

https://www.reddit.com/r/maryland/comme ... e/fnstpyl/

Oftewel, hier zit één professionele groep achter. Dit heet tegenwoordig "astroturfing", een geweldig begrip. Wanneer bedrijven net doen alsof een beweging "grass roots" is (spontaan door het publiek opgezet). Je moet weten dat "astro turf" nepgras is.

Maar goed, bepaalde groepen op de rechterflank zijn hier blijkbaar heel erg vatbaar voor. Ik weet niet of de Russen hier (weer) achter zitten, maar de kans is groot van wel, want ze volgen precies dezelfde strategie als in 2016. En het helpt natuurlijk ook niet dat Trump lekker olie op het vuur aan het gooien is. De staten waar nu vollop wordt geprotesteerd zullen over 2 weken wel allemaal mini-uitbraken te verwerken krijgen.


Misschien ben ik een doemdenker, maar ik zie dit nog op een burgeroorlog uitdraaien. Ik weet niet wat iemand daar voor voordeel uit zou kunnen halen,maar deze situatie is voor veel mensen iets wat niet al te lang meer moet voortduren…


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron