Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 15:52

lammetje schreef:Net een kadootje gekocht bij de trekpleister. Pfft overvolle drukke winkel :-k wat een gedoe. Moeders met kinderen, kon je niet bewegen zonder een ander aan te raken. Te gek voor woorden dat zij op deze manier wel open mogen zijn naar de boekwinkel hier in het dorp niet.

Volledig mee eens.
Maar het wordt er zo druk omdat mensen die er eigenlijk niks te zoeken hebben er aan het winkelen zijn.
En daar maak je jezelf ook schuldig aan. Want je maakt mij niet wijs dat dat cadeautje onder de noodzakelijke zaken valt waardoor deze winkels open mogen blijven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2021 15:54

Marnix schreef:Paracetamol is volkomen veilig mits de voorgeschreven hoeveelheden worden aangehouden. Ik denk dat Mortlach dat bedoelt. Dat het snel gevaarlijk kan worden als je er teveel van neemt klopt helemaal maar dat geldt zelfs voor water. ;-)


Een of twee paracetamol per keer, niemand die stilstaat dat dat ook risicovol is (omdat de kans dat je "ineens" een allergie hebt ontwikkeld ontzettend klein is - maar niet nul!)

In grotere hoeveelheden of voor langere perioden is het inderdaad erg slecht voor je lever. In Ierland kun je dan ook maximaal 10 pillen per keer kopen. Heel onhandig, en een beetje suf ook dat je gewoon naar de drogist een deur verderop kunt gaan om er nog 10 te halen, en als je de winkelstraat door bent heb je alsnog 100 pillen in je zak. Maar goed.

Verder vraag ik me af of je zoektocht altijd zo objectief is geweest. Want je zegt dat je gevoel altijd al niet goed is geweest. Misschien is dat ook wel weer ontstaan door opvoeding, kritiek op inentingen? Dat is een aanname maar ik weet dat er in bevindelijk gereformeerde kringen erg kritisch naar wordt gekeken. Hoe dan ook, als je gevoel niet goed is, hoe ga je dan zoeken? En welke pagina's selecteer je dan om verder te gaan lezen? De pagina's die dat gevoel tegenspreken of die het juist onderstrepen, dat gevoel delen? En dan kom je tal van mensen tegen die hun kinderen hebben laten inenten, zonder enige problemen maar als je dan iemand tegenkomt die wel kritisch is en het niet meer doet spreekt dat aan en neem je dat over. Toch? Van de verhalen die ik hoor bij mensen die van standpunt wisselen is het vaak dat ze eerst gewoon geen goed gevoel hebben, dan gan zoeken naar dingen die aansluiten bij dat gevoel en dat daarom aannemen en andere geluiden niet en zo steeds meer overtuigd worden.


Dat heet officieel "confirmation bias" en dat is best lastig nu er zo veel zelf na te zoeken is. Ik moet denken aan een kennis die zegt dat ze vaccinatieschade heeft opgelopen - dat zou best kunnen, of het waar is of niet daar gaat het nu niet over. Maar ze zit in een Facebookgroep voor mensen die denken dat ze vaccinatieschade hebben opgelopen en nu is ze er dus van overtuigd dat er duizenden slachtoffers zijn en dat vaccins hardstikke gevaarlijk zijn.

Ga maar eens ouders die hun kind hebben verloren vertellen dat het immuumsysteem van de mens prima polio, mazelen of wat dan ook kan aanpakken... of kinderen die hun ouders hebben verloren vertellen dat ons immuumsysteem corona prima zelf kan bestrijden.


Vergeet daarbij ook niet dat polio voor de meeste mensen redelijk onschuldig verloopt. Slechts een miniem percentage loopt de permanente verlamming op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 16:12

lammetje schreef:Als het nergens op is gebaseerd, waarom zeggen mensen dan dat het gevaarlijk is? Zij baseren het nml wel ergens op. En dat doen ze echt niet om te zeuren, of om de betweter uit te hangen. Ik vind de antwoorden van Alie Hoek erg belerend overkomen. Zo van, ik weet het want ik ben arts. Maar er zijn ook artsen die dit vaccin niet willen. En waarom dan niet? Omdat het nog niet 100% zeker is waar Alie hoek zegt. Ze gaan er niet van uit dat het gebeurd maar er is wel degelijk een kleine kans op bijwerkingen. Zoals bij elk medicijn en elk vaccin. Normaal gesproken zou een kind geen hersenvliesontsteking krijgen na het toedienen van de bmr. Maar het kan wel en het gebeurt (heel soms ook). En dat wordt vervolgens in de doofpot gestopt.

"Ik weet het, want ik ben arts" komt op mij nog steeds minder belerend over als "ik weet het, want ik heb het op facebook gelezen (dacht ik, want ik kan het niet terugvinden)".
En natuurlijk mag ze belerend klinken, als jij een kleuter die steeds maar onzin blijft jengelen de mond snoert klink jij ook belerend.
En dat is wel een redelijke analogie met wat er nu speelt: rappers en beautyvloggers worden door veel mensen gezien als volslagen equivalent met mensen die er wel voor geleerd hebben. Met als enig effect dat kritische geluiden van mensen die er wel kennis van hebben (en die zijn er ook) ondersneeuwen in de onzin die via facebook wordt verspreid.
En vooralsnog ben ik geen artsen, virologen, medici of andere mensen die met kennis van zaken spreken tegen gekomen in de media die daadwerkelijk tegen vaccineren zijn . Wel mensen die zich afvragen hoe lang het blijft werken, of het tegen mutaties werkt en of het op langere termijn onvoorziene bijwerkingen heeft. Maar ik ben in heel mijn leven nog geen antivaxxer tegengekomen die daadwerkelijk wist waar ze (het zijn voornamelijk dames in mijn omgeving) het over had.
En hoezo is het niet 100% waar wat Alie Hoek zegt: waar ontkent ze bijwerkingen? Ze ontkent specifieke bijwerkingen (die fysisch gewoon domweg niet mogelijk zijn), maar niet de bijwerkingen in het algemeen.
En die bijwerkingen zijn er vast, maar ongetwijfeld minder dan dat er zijn als wanneer we groepsimmuniteit willen opbouwen met natuurlijke besmettingen.
En die doofpot waar je het over hebt: facebook en youtube zijn geen nieuwsbron die al te serieus genomen moet worden ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 16:21

Mortlach schreef:Dat heet officieel "confirmation bias" en dat is best lastig nu er zo veel zelf na te zoeken is. Ik moet denken aan een kennis die zegt dat ze vaccinatieschade heeft opgelopen - dat zou best kunnen, of het waar is of niet daar gaat het nu niet over. Maar ze zit in een Facebookgroep voor mensen die denken dat ze vaccinatieschade hebben opgelopen en nu is ze er dus van overtuigd dat er duizenden slachtoffers zijn en dat vaccins hardstikke gevaarlijk zijn.

Dit type facebookgroepen (met mensen die vaccinatieschade denken te hebben) zijn sowieso gevaarlijk.
In de eerste plaats omdat de meeste mensen zelf hun eigen diagnose gesteld hebben (vaccinatieschade).
In de tweede plaats omdat deelnemers aan dit soort groepen elkaar gaan voeden met bijzonder eenzijdige info.
In de derde plaats omdat verhalen die men van horen zeggen heeft als waarheid geponeerd of in elk geval geïnterpreteerd worden.
In de vierde plaats omdat deelnemers aan dit soort groepen de rest van de groep als expert ziet.
In de vijfde plaats omdat vervolgens alles en iedereen die het er niet mee eens is als onderdeel van een groot complot wordt neergezet.

Als ik hierboven het woord "doofpot" tegenkom weet ik al waar de kennis vandaan komt ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:00

StillAwake schreef:Volledig mee eens.
Maar het wordt er zo druk omdat mensen die er eigenlijk niks te zoeken hebben er aan het winkelen zijn.
En daar maak je jezelf ook schuldig aan. Want je maakt mij niet wijs dat dat cadeautje onder de noodzakelijke zaken valt waardoor deze winkels open mogen blijven...


Klopt ik vind het belachelijk dat de trekpleisters open mogen zijn. Alles wat je daar kunt kopen wat noodzakelijk is kun je ook bij de supermarkt halen en anders online. Maar voor mij was het wel even handig dus ik heb er gewoon gebruik van gemaakt. Het mag immers, ik hield me netjes aan de regels. Ben nog geen 5 minuten binnen geweest. Helaas kon ik me niet aan de 1, 5 meter afstand houden maar ja, weggaan was ook geen optie meer want dan had ik ook 3 mensen moeten ook passeren. Eenmaal binnen moet je door. En gezien de hoeveelheid mandjes (hele stapel) zouden er nog veel meer mensen binnen mogen :-k

Sorry ik vind het echt een belachelijke uitzondering.
Net als dhl punten die open mogen blijven voor pakketjes maar niks zelf mogen laten afhalen als het online is besteld. Doe dan alles of niks.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 17:15

Daarom zijn niet-essentiele winkels ook dicht want als ze open zijn gaat iedereen overal weer lekker gezellig winkelen... Zo zitten we in elkaar, want mag, dat gaan we ook gewoon doen.

lammetje schreef:Het is een eigen ervaring. Hoe reageert mijn kind op de vaccinatie? Mijn oudste dus heel heftig. Niet eens zozeer de bijwerkingen maar wel de angst die zich ontwikkelde. Ik kan er hier niet uitgebreid op in gaan, maar daardoor ging ik op zoek naar antwoorden op vragen nav haar gedrag en gezondheid. Dan ga je inderdaad kritisch kijken naar wat spuit ik in, wat doet dat met je en hoe lang blijft dat hangen. Dan kijk je wel degelijk naar beide kanten. Zelf opgevoed met vaccinatie en ik ben de enige in de familie én vrienden kring die niet mee doet met het RVP. En ja, ik heb 2 jaar geleden geïnformeerd wat er nu nog aan vaccins nodig zou zijn als ik zou starten. Maar eerlijk gezegd zag ik de meerwaarde er niet van in op dit moment. En dat geldt nu ook voor dit vaccin.


Prima, de kans is ook heel groot dat het allemaal goed gaat. Alleen als Nederland massaal zou stoppen met het RVP zouden er landelijk wel weer onnodig veel kinderen overlijden aan ziekten waar dat niet nodig is. En ja, dat zijn er dan misschien 25 per 1000 kinderen (100 jaar gelden) dus de kans is best groot dan dat dan niet jouw kinderen geweest waren ja. En gelukkig kiest de overgrote meerderheid wel voor inentingen, waardoor jij veilig nee kan zeggen. En dat mag. Maar als iedereen dat gaat doen kost dat wel onnodig veel slachtoffers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:18

StillAwake schreef:
Als ik hierboven het woord "doofpot" tegenkom weet ik al waar de kennis vandaan komt ;-)


Doofpot ja, dreigen met ontslag als je bepaalde informatie naar buiten breng. Onder het mom van beroepsgeheim. En nee, niet via Facebook gehoord. Ik heb gelukkig niet eens facebook. Maar van iemand die dichtbij staat. Helaas kan ik geen namen noemen. Ik kan wel zeggen dat ze zelf met ontslag is gegaan en ergens anders is gaan werken. Weer in de zorg, maar niet op de kinderafdeling.

En ik weet dat de artsen er zelf ook nog niet 100% uit waren. Maar omdat het echt niet moet kunnen werd er gezegd tegen familie dat het een samenloop van omstandigheden was. Maar ondertussen achter de schermen behoorlijke discussies onderling. Ik vind dat echt schokkend, geen verder onderzoek willen doen en familie in onwetendheid laten. Kindje heeft het overigens wel overleefd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:20

lammetje schreef:Klopt ik vind het belachelijk dat de trekpleisters open mogen zijn. Alles wat je daar kunt kopen wat noodzakelijk is kun je ook bij de supermarkt halen en anders online. Maar voor mij was het wel even handig dus ik heb er gewoon gebruik van gemaakt. Het mag immers, ik hield me netjes aan de regels. Ben nog geen 5 minuten binnen geweest. Helaas kon ik me niet aan de 1, 5 meter afstand houden maar ja, weggaan was ook geen optie meer want dan had ik ook 3 mensen moeten ook passeren. Eenmaal binnen moet je door. En gezien de hoeveelheid mandjes (hele stapel) zouden er nog veel meer mensen binnen mogen :-k

Sorry ik vind het echt een belachelijke uitzondering.
Net als dhl punten die open mogen blijven voor pakketjes maar niks zelf mogen laten afhalen als het online is besteld. Doe dan alles of niks.

Maar als je het een belachelijke uitzondering vindt maar er wel gebruik van maakt: ben je dan niet een beetje dualistisch bezig?
Ik vind het ook belachelijk dat de slijter nog open is, de drogist (voor niet noodzakelijke dingen) en de bloemenzaak.
Dus boycot ik deze zaken tot nader order.

Klagen dat het druk is in de winkel terwijl je er zelf liep en niks te zoeken had...
Dan kun je je aan de regels gehouden hebben, maar dat deed iedereen die daar liep.
We moeten niet de grenzen blijven opzoeken. Geld voor al die mensen in die winkel, en dus ook voor jou.
Hand in eigen boezem?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:20

Marnix schreef:Daarom zijn niet-essentiele winkels ook dicht want als ze open zijn gaat iedereen overal weer lekker gezellig winkelen... Zo zitten we in elkaar, want mag, dat gaan we ook gewoon doen.



Prima, de kans is ook heel groot dat het allemaal goed gaat. Alleen als Nederland massaal zou stoppen met het RVP zouden er landelijk wel weer onnodig veel kinderen overlijden aan ziekten waar dat niet nodig is. En ja, dat zijn er dan misschien 25 per 1000 kinderen (100 jaar gelden) dus de kans is best groot dan dat dan niet jouw kinderen geweest waren ja. En gelukkig kiest de overgrote meerderheid wel voor inentingen, waardoor jij veilig nee kan zeggen. En dat mag. Maar als iedereen dat gaat doen kost dat wel onnodig veel slachtoffers.


In dat geval zou ik mijn besluit zeker weer heroverwegen. Dat doe ik trouwens eigenlijk continue. Hoe staat het ervoor, wat zijn de mogelijkheden, hoe is het gesteld met uitbraken van bepaalde ziektes. Ik probeer het iig bij te houden.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:21

StillAwake schreef:Maar als je het een belachelijke uitzondering vindt maar er wel gebruik van maakt: ben je dan niet een beetje dualistisch bezig?
Ik vind het ook belachelijk dat de slijter nog open is, de drogist (voor niet noodzakelijke dingen) en de bloemenzaak.
Dus boycot ik deze zaken tot nader order.

Klagen dat het druk is in de winkel terwijl je er zelf liep en niks te zoeken had...
Dan kun je je aan de regels gehouden hebben, maar dat deed iedereen die daar liep.
We moeten niet de grenzen blijven opzoeken. Geld voor al die mensen in die winkel, en dus ook voor jou.
Hand in eigen boezem?


Nee want ik vind de regel dat alles dicht is overbodig.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:21

lammetje schreef:Doofpot ja, dreigen met ontslag als je bepaalde informatie naar buiten breng. Onder het mom van beroepsgeheim. En nee, niet via Facebook gehoord. Ik heb gelukkig niet eens facebook. Maar van iemand die dichtbij staat. Helaas kan ik geen namen noemen. Ik kan wel zeggen dat ze zelf met ontslag is gegaan en ergens anders is gaan werken. Weer in de zorg, maar niet op de kinderafdeling.

En ik weet dat de artsen er zelf ook nog niet 100% uit waren. Maar omdat het echt niet moet kunnen werd er gezegd tegen familie dat het een samenloop van omstandigheden was. Maar ondertussen achter de schermen behoorlijke discussies onderling. Ik vind dat echt schokkend, geen verder onderzoek willen doen en familie in onwetendheid laten. Kindje heeft het overigens wel overleefd.

Vind je het heel erg als ik er geen woord van geloof?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:22

StillAwake schreef:Vind je het heel erg als ik er geen woord van geloof?


Prima, moet jij weten.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:23

lammetje schreef:Nee want ik vind de regel dat alles dicht is overbodig.

Maar wel klagen dat het er druk is...
Wel zeggen dat je de uitzondering belachelijk vindt.

Erg eenduidig zijn je laatste posts niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:28

lammetje schreef:Prima, moet jij weten.

Dat is fijn ;-)
Al kon ik er ook niet mee zitten als je het wel erg gevonden had.

Ik hoor ook zo vaak dingen van mensen (ook van mensen die dichtbij mij staan) die mij als waarheid verteld worden, en waarbij de waarheid, als je even doorvraagt, toch genuanceerder blijkt te zijn.
En ik geloof echt wel dat jij dat gehoord hebt, ik geloof alleen niet dat dat verhaal het hele verhaal is.
Artsen weten het nog niet, maar jouw kennis weet al wel wat het is. Mogelijk zelfs zonder de benodigde kennis om een dergelijke observatie te kunnen doen (en aangezien je al een aantal maal naar HBO-ers verwezen hebt denk ik dat dat ook hier het geval is).
Als je niet geleerd hebt om een diagnose te stellen moet je het vooral niet willen doen.
En als artsen die er wel voor geleerd hebben twijfelen is het niet wijs om het vervolgens als leek (want dat ben je ten diepste als verpleegkundige) wel de "juiste" diagnose te gaan rondbazuinen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:36

StillAwake schreef:Dat is fijn ;-)
Al kon ik er ook niet mee zitten als je het wel erg gevonden had.

Ik hoor ook zo vaak dingen van mensen (ook van mensen die dichtbij mij staan) die mij als waarheid verteld worden, en waarbij de waarheid, als je even doorvraagt, toch genuanceerder blijkt te zijn.
En ik geloof echt wel dat jij dat gehoord hebt, ik geloof alleen niet dat dat verhaal het hele verhaal is.
Artsen weten het nog niet, maar jouw kennis weet al wel wat het is. Mogelijk zelfs zonder de benodigde kennis om een dergelijke observatie te kunnen doen (en aangezien je al een aantal maal naar HBO-ers verwezen hebt denk ik dat dat ook hier het geval is).
Als je niet geleerd hebt om een diagnose te stellen moet je het vooral niet willen doen.
En als artsen die er wel voor geleerd hebben twijfelen is het niet wijs om het vervolgens als leek (want dat ben je ten diepste als verpleegkundige) wel de "juiste" diagnose te gaan rondbazuinen.



Ik zeg alleen dat het in de doofpot gedaan wordt. Tegen ouders gezegd dat het een samenloop van omstandigheden is en niet door de vaccinatie komt terwijl ze dat niet verder willen uitzoeken. Dat geeft mij te denken en ja, dat vind ik een doofpot. Dreigen met ontslag als zoiets naar buiten gebracht wordt geeft al te denken hé...
Hadden ze het nu wel uitgezocht, dan hadden ze het kunnen uitsluiten. Of eerlijk toegeven. Er is tenslotte een kleine kans op bijwerkingen dus waarom moeilijk doen om iets stil te houden?


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten