Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 15:50

lammetje schreef:Ik twijfel daar inderdaad aan, er waren namelijk na de kerst nog steeds ontzettend veel besmettingen terwijl alles dicht is. Langs de weg staan borden met de vraag of het wel echt nodig is dat je op weg bent. Borden met de opmerking: blijf thuis! Maar wat zie je? Drukte, zelfs zondagochtend als ik ga werken kom ik best wat auto's tegen
Zijn dat allemaal zorg medewerkers?

Ik wil die niet zeggen dat de lockdown op zich niet zou werken, als iedereen zich er aan zou houden wel ja. Maar dat gebeurd niet en ik kan het me ook goed voorstellen. Ik heb het voordeel dat ik voor mijn werk wel moet, contacten genoeg. Maar als je alleen bent of niet tegen deze stilte kan... Je gaat toch weer afspraken maken.

Vandaar mijn opmerking, lijkt wel door de wind verspreid te worden want iedereen hoort thuis te zijn, waarom zijn er dan zoveel besmettingen?

Iedereen denkt, als ik alleen even dit of dat doe een de rest van Nederland thuis blijft moet het wel kunnen. Maar ik zie toch dat er weer verjaardagen gevierd worden (netjes in kleine groepjes) maar wel 3 dagen achter elkaar.


Daarom wordt het dus ook niet door de wind verspreid. Er zijn nog wel mogelijkheden en als je daar gebruik van maakt heb je toch kans dat je besmet wordt. Wat niet wil zeggen dat je helemaal niets meer moet doen, iedereen moet gewoon een aantal contactmomenten flink beperken, zo beperk je het risico. Dat risico is er altijd nog, als je om de dag op visite gaat bij je jarige moeder en is besmet, dan is er kans dat je na die dagen anderen het ook hebben gekregen. Ze zouden ook kunnen zeggen: Je mag helemaal niemand meer zien en helemaal niet meer de deur uit, dan zijn de risico's nog wat kleiner maar dat zou helemaal vervelend zijn. Maar op die manier verspreidt het virus zich wel, niet door de wind. Je geeft zelf al aan: Ik zie dat er weer verjaardagen gevierd worden, mensen die alleen zijn gaan toch wel weer afspraken maken. Dat mag onder bepaalde voorwaarden maar statistiesch gezien zal het aantal besmettingen erdoor stijgen. Om nog maar te zwijgen over mensen die met Kerst / Sinterklaas de groepen toch groter maakten dan toegestaan.

Wat die mensen op zondag betreft, zullen inderdaad veel mensen zijn die gaan wandelen in het bos of op het strand. Wat volgens mij prima is, ik lees soms over drukte, parkeerterreinen die worden gesloten enz, maar ik ben heel veel in het bos en op de hei. De parkeerplaatsen zijn vol maar als je 5 minuten loopt heb je in de natuur zeeën van ruimte hier. Mensen moeten ook gewoon naar buiten kunnen en als ze dat in kleine groepjes doen en afstand houden kan dat prima. Daarom ben ik ook ernstig tegen een avondklok. Dat doen ze dan zodat ze kunnen handhaven, als mensen op straat lopen kan je er vrij zeker van zijn dat ze er niets te zoeken hebben. Maar ik ben blij als ik na een dag werken als de kids op bed liggen even een rondje door de wijk kan slenteren en zo aan mijn beweging kan komen. En dan kom ik onderweg geen kip tegen en is afstand houden geen enkel probleem. Waarom zou je dat dan verbieden? Maar ja, niet iedereen houdt zich aan de regels, dat is wel weer vervelend.

lammetje schreef:Dan woon ik denk ik verkeerd. Hier worden kinderfeestjes gevierd, gaan ze met minder dan 1,5 meter afstand gewoon naar de kerk en gaat men volop bij elkaar op bezoek (netjes 2 per keer, dat wel)


Kinderfeestjes mogen gewoon. Onze kids gaan ook naar school / opvang dus spelen dagelijks met elkaar. Naar de kerk ben ik sinds de tweede lockdown helaas niet meer geweest. Wij hebben twee vaste stellen waar we af en toe mee afspreken om wat te drinken / potje te kaarten. Dat is het wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 16:17

Marnix schreef:Daarom wordt het dus ook niet door de wind verspreid. Er zijn nog wel mogelijkheden en als je daar gebruik van maakt heb je toch kans dat je besmet wordt. Wat niet wil zeggen dat je helemaal niets meer moet doen, iedereen moet gewoon een aantal contactmomenten flink beperken, zo beperk je het risico. Dat risico is er altijd nog, als je om de dag op visite gaat bij je jarige moeder en is besmet, dan is er kans dat je na die dagen anderen het ook hebben gekregen. Ze zouden ook kunnen zeggen: Je mag helemaal niemand meer zien en helemaal niet meer de deur uit, dan zijn de risico's nog wat kleiner maar dat zou helemaal vervelend zijn. Maar op die manier verspreidt het virus zich wel, niet door de wind. Je geeft zelf al aan: Ik zie dat er weer verjaardagen gevierd worden, mensen die alleen zijn gaan toch wel weer afspraken maken. Dat mag onder bepaalde voorwaarden maar statistiesch gezien zal het aantal besmettingen erdoor stijgen. Om nog maar te zwijgen over mensen die met Kerst / Sinterklaas de groepen toch groter maakten dan toegestaan.
Nog meer restricties dan nu (even nog afgezien van een eventuele avondklok) zie ik er dan ook niet van komen. En als er nu nog meer verboden zal worden: ik ben een beetje bang dat dat juist burgerlijke ongehoorzaamheid in de hand gaat werken.
Marnix schreef:Wat die mensen op zondag betreft, zullen inderdaad veel mensen zijn die gaan wandelen in het bos of op het strand. Wat volgens mij prima is, ik lees soms over drukte, parkeerterreinen die worden gesloten enz, maar ik ben heel veel in het bos en op de hei. De parkeerplaatsen zijn vol maar als je 5 minuten loopt heb je in de natuur zeeën van ruimte hier. Mensen moeten ook gewoon naar buiten kunnen en als ze dat in kleine groepjes doen en afstand houden kan dat prima. Daarom ben ik ook ernstig tegen een avondklok. Dat doen ze dan zodat ze kunnen handhaven, als mensen op straat lopen kan je er vrij zeker van zijn dat ze er niets te zoeken hebben. Maar ik ben blij als ik na een dag werken als de kids op bed liggen even een rondje door de wijk kan slenteren en zo aan mijn beweging kan komen. En dan kom ik onderweg geen kip tegen en is afstand houden geen enkel probleem. Waarom zou je dat dan verbieden? Maar ja, niet iedereen houdt zich aan de regels, dat is wel weer vervelend.
De avondklok zou menden juist tegen houden om later op de avond nog met een paar man een biertje te gaan drinken bij iemand thuis (wat bij ons vroeger na het sproten op donderdagavond vaste prik was. De meeste mensen die na 22u (dat was de eerste tijd die men riep voor een avondklok, inmiddels circuleert 20u) op straat zijn zijn veelal op weg naar, of komen terug van vrienden.
De avondklok om 20u lijkt me echt onwenselijk, die van 22u is nog wel te verdedigen.
Marnix schreef:Kinderfeestjes mogen gewoon. Onze kids gaan ook naar school / opvang dus spelen dagelijks met elkaar. Naar de kerk ben ik sinds de tweede lockdown helaas niet meer geweest. Wij hebben twee vaste stellen waar we af en toe mee afspreken om wat te drinken / potje te kaarten. Dat is het wel.
Dat laatste mis ik wel. Dat is inderdaad wel iets om over na te denken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 16:24

StillAwake schreef:Nog meer restricties dan nu (even nog afgezien van een eventuele avondklok) zie ik er dan ook niet van komen. En als er nu nog meer verboden zal worden: ik ben een beetje bang dat dat juist burgerlijke ongehoorzaamheid in de hand gaat werken.
De avondklok zou menden juist tegen houden om later op de avond nog met een paar man een biertje te gaan drinken bij iemand thuis (wat bij ons vroeger na het sproten op donderdagavond vaste prik was. De meeste mensen die na 22u (dat was de eerste tijd die men riep voor een avondklok, inmiddels circuleert 20u) op straat zijn zijn veelal op weg naar, of komen terug van vrienden.
De avondklok om 20u lijkt me echt onwenselijk, die van 22u is nog wel te verdedigen.
Dat laatste mis ik wel. Dat is inderdaad wel iets om over na te denken.


Hm ja wij hebben 1 stel waar we regelmatig mee klaverjassen, met een vriend van me drink ik soms een biertje, sporadisch gaat mijn vrouw dan ook mee maar niet altijd. Dat is het wel, aantal contacten beperkt houden maar ook weer niet helemaal vermijden. Ik weet ook wel dat dat mensen zijn niet denken: "Nou, ik ben verkouden maar ik heb er zo'n zin in dat ik maar gewoon mee ga" en zo.

Maar ja, dat is dus nog wel mogelijk maar met een avondklok wordt dat lastig. Dan moet je om 22:00 thuis zijn (meestal zijn we dan net een beetje opgestart). Punt is ook dat er wel ruimte is om twee mensen op een dag te mogen zien, maar dat zou dan niet na 22:00 mogen? Dat is inderdaad omdat sommigen dan wat meer drinken en daarna toch met teveel mensen en te dicht op elkaar een feestje gaan vieren maar als je een potje gaat kaarten is dat natuurlijk volkomen zinloos. Nou ja gelukkig gaat het langzaam weer iets beter met de cijfers dus ik denk dat er niet verzwaard gaat worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 16:26

Hoe Covid zich verspreidt? Zo dus Wel even je geluid uitzetten
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 16:32

lammetje schreef:Ik twijfel daar inderdaad aan, er waren namelijk na de kerst nog steeds ontzettend veel besmettingen terwijl alles dicht is. Langs de weg staan borden met de vraag of het wel echt nodig is dat je op weg bent. Borden met de opmerking: blijf thuis! Maar wat zie je? Drukte, zelfs zondagochtend als ik ga werken kom ik best wat auto's tegen
Zijn dat allemaal zorg medewerkers?

Ik wil die niet zeggen dat de lockdown op zich niet zou werken, als iedereen zich er aan zou houden wel ja. Maar dat gebeurd niet en ik kan het me ook goed voorstellen. Ik heb het voordeel dat ik voor mijn werk wel moet, contacten genoeg. Maar als je alleen bent of niet tegen deze stilte kan... Je gaat toch weer afspraken maken.


Dus omdat niet iedereen zich eraan houdt, zou je het helemaal niet moeten doen zodat NIEMAND zich er meer aan houdt? Dat geeft geen pas, natuurlijk. Dan moet je het dus strenger handhaven. Spaanse/Italiaanse praktijken met het leger op straat, maar ja, dat wil ook niemand natuurlijk. Dat werkt de mensen die denken dat het allemaal een complot van de overheid is alleen maar in de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 16:40

Marnix schreef:Hm ja wij hebben 1 stel waar we regelmatig mee klaverjassen, met een vriend van me drink ik soms een biertje, sporadisch gaat mijn vrouw dan ook mee maar niet altijd. Dat is het wel, aantal contacten beperkt houden maar ook weer niet helemaal vermijden. Ik weet ook wel dat dat mensen zijn niet denken: "Nou, ik ben verkouden maar ik heb er zo'n zin in dat ik maar gewoon mee ga" en zo.

Maar ja, dat is dus nog wel mogelijk maar met een avondklok wordt dat lastig. Dan moet je om 22:00 thuis zijn (meestal zijn we dan net een beetje opgestart). Punt is ook dat er wel ruimte is om twee mensen op een dag te mogen zien, maar dat zou dan niet na 22:00 mogen? Dat is inderdaad omdat sommigen dan wat meer drinken en daarna toch met teveel mensen en te dicht op elkaar een feestje gaan vieren maar als je een potje gaat kaarten is dat natuurlijk volkomen zinloos. Nou ja gelukkig gaat het langzaam weer iets beter met de cijfers dus ik denk dat er niet verzwaard gaat worden.

Tja... Mijn vriendenavonden (inmiddels al weer een poos geleden) waren wel avondklok-proof. We begonnen meestal rond 22u, en zouden doorgaan tot de avondklok voorbij was (6u 's ochtends).
Gekheid natuurlijk, maar het begon meestal rond 22u, en ging dan door tot 02u. En tegen dat soort bijeenkomsten zou een avondklok mijns inziens gericht moeten zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 17:05

Mortlach schreef:Dus omdat niet iedereen zich eraan houdt, zou je het helemaal niet moeten doen zodat NIEMAND zich er meer aan houdt? Dat geeft geen pas, natuurlijk. Dan moet je het dus strenger handhaven. Spaanse/Italiaanse praktijken met het leger op straat, maar ja, dat wil ook niemand natuurlijk. Dat werkt de mensen die denken dat het allemaal een complot van de overheid is alleen maar in de hand.

Dat wil je inderdaad niet, maar sommige mensen zijn pas onder de indruk als er gehandhaafd wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 17:15

StillAwake schreef:Tja... Mijn vriendenavonden (inmiddels al weer een poos geleden) waren wel avondklok-proof. We begonnen meestal rond 22u, en zouden doorgaan tot de avondklok voorbij was (6u 's ochtends).
Gekheid natuurlijk, maar het begon meestal rond 22u, en ging dan door tot 02u. En tegen dat soort bijeenkomsten zou een avondklok mijns inziens gericht moeten zijn.


Bij ons vaak 9-1 of zo. Zolang je met z'n vieren bent en je beperkt tot kaarten / praten niet zo'n punt. Maar anderen gaat ergens een biertje drinken en bedenken daarna dat het wel leuk is naar een andere groep te gaan en voor je het weet heb je een feestje. Dat is wel een probleem. Maar daarom iedereen maar verbieden om na 22:00 nog het huis uit te gaan vind ik wel weer wat overdreven en zolang er niet genoeg mensen zijn om te handhaven heb je er alleen de brave burgers mee die gehoorzaam zich eraan houden... maar niet de mensen die toch al lak aan de regels hebben want de pakkans is klein. Beetje de drukke wegen vermijden...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 17:25

Mortlach schreef:Eind deze week/Begin volgende week zullen de effecten van Thanksgiving in de VS zichtbaar worden. Dat feest werd ondanks alles massaal gevierd en ik zie het met bange ogen aan. 250.000 gevallen/3000 doden per dag als het niet erger wordt dan dat.


Rond de 4000 inmiddels.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 17:55

Jullie gaan behoorlijk serieus om met mijn opmerking over het verspreiden door de wind. Is het kwartje nog niet gevallen dat ik juist wil zeggen dat, als iedereen zich aan de regels zou houden, er minder besmettingen zouden zijn, maar er blijkbaar toch veel contactmomenten zijn, die er officieel niet zouden mogen zijn? Ik begrijp ook wel dat een virus niet door je tuin heen waait, ik begrijp alleen niet dat er zoveel besmettingen zijn. Want dat aantal zou volgens/met de maatregelen echt lager moeten zijn. En nogmaals, ik ben het niet overal mee eens, maar ik houd me er netjes aan.

En ja, ik ben ook bang dat hoe strenger de maatregelen worden, hoe minder bereidwilligheid er is om eraan mee te doen. Daarom vraag ik me dus af waarom we na 19 januari niet gewoon de winkels weer openen, onder bepaalde voorwaarden, zodat de bereidwilligheid wat hoger komt en ik vermoed daardoor dus uiteindelijk zelfs minder besmettingen.

Kinderfeestjes mogen, maar tegelijkertijd gaan de basisscholen niet open. Dat vind ik erg tegenstrijdig. Waarom zou het in de klas wel verspreid worden maar op een feestje niet :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 18:53

lammetje schreef:Jullie gaan behoorlijk serieus om met mijn opmerking over het verspreiden door de wind. Is het kwartje nog niet gevallen dat ik juist wil zeggen dat, als iedereen zich aan de regels zou houden, er minder besmettingen zouden zijn, maar er blijkbaar toch veel contactmomenten zijn, die er officieel niet zouden mogen zijn? Ik begrijp ook wel dat een virus niet door je tuin heen waait, ik begrijp alleen niet dat er zoveel besmettingen zijn. Want dat aantal zou volgens/met de maatregelen echt lager moeten zijn. En nogmaals, ik ben het niet overal mee eens, maar ik houd me er netjes aan.


Omdat er twee tegenovergestelde krachten in werking zijn. Virusbesmettingen 'groeien' exponentieel. (de curve buigt omhoog), contactbeperking remt de groei af (curve buigt omlaag). Als er nog steeds méér besmettingen zijn, dan werken de beperkende maatregelen niet goed genoeg - omdat mensen zich er niet aan houden.

En ja, ik ben ook bang dat hoe strenger de maatregelen worden, hoe minder bereidwilligheid er is om eraan mee te doen. Daarom vraag ik me dus af waarom we na 19 januari niet gewoon de winkels weer openen, onder bepaalde voorwaarden, zodat de bereidwilligheid wat hoger komt en ik vermoed daardoor dus uiteindelijk zelfs minder besmettingen.


Dat zal ongetwijfeld door de virologen worden doorgerekend met modellen.

Kinderfeestjes mogen, maar tegelijkertijd gaan de basisscholen niet open. Dat vind ik erg tegenstrijdig. Waarom zou het in de klas wel verspreid worden maar op een feestje niet :-k


Ja, er zijn tal van regels die niet consequent zijn. Misschien omdat er op school iemand (de leerkracht) aan het werk is en op een feestje niet (dat is een privé-aangelegenheid). Ik weet het ook niet. Politiek is nu eenmaal ook een bepaalde hoeveelheid emotie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 20:22

lammetje schreef:Jullie gaan behoorlijk serieus om met mijn opmerking over het verspreiden door de wind. Is het kwartje nog niet gevallen dat ik juist wil zeggen dat, als iedereen zich aan de regels zou houden, er minder besmettingen zouden zijn, maar er blijkbaar toch veel contactmomenten zijn, die er officieel niet zouden mogen zijn? Ik begrijp ook wel dat een virus niet door je tuin heen waait, ik begrijp alleen niet dat er zoveel besmettingen zijn. Want dat aantal zou volgens/met de maatregelen echt lager moeten zijn. En nogmaals, ik ben het niet overal mee eens, maar ik houd me er netjes aan.


Gelukkig

En ja, ik ben ook bang dat hoe strenger de maatregelen worden, hoe minder bereidwilligheid er is om eraan mee te doen. Daarom vraag ik me dus af waarom we na 19 januari niet gewoon de winkels weer openen, onder bepaalde voorwaarden, zodat de bereidwilligheid wat hoger komt en ik vermoed daardoor dus uiteindelijk zelfs minder besmettingen.


Je meent die beslissingen ook niet op basis van of mensen het graag willen. De lockdown is voor niemand leuk. Maar je gaat ook verkeersregels afschaffen bijvoorbeeld maximum snelheid, door rood rijde. omdat de bereidwilligheid om je eraan te houden niet hoog genoeg lijkt? Overigens blijkt uit onderzoek vandaag dat 79 procent van de Nederlanders de verzwaring acceptabel / begrijpelijk vinden, 72 procent is het met het algemene beleid eens waarvan sommigen het zelfs strenger zouden willen (61%) dus er is best veel draagvlak.


Kinderfeestjes mogen, maar tegelijkertijd gaan de basisscholen niet open. Dat vind ik erg tegenstrijdig. Waarom zou het in de klas wel verspreid worden maar op een feestje niet :-k


Er wordt wel gekeken of de basisscholen eerder open kunnen. Veel hangt af van het onderzoek naar de Britse variant die nogal veel reden tot zorg geeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 20:50

Ik vind het vergelijk van verkeersregels en maatregelen tegen corona niet echt op gaan. Verkeersregels zijn er altijd en zullen er ook altijd blijven. Je mag echt niet opeens 100 in de wijken bijvoorbeeld. Deze maatregelen blijven niet. En omdat er iedere keer gezegd wordt dat er mogelijk na 3 weken weer versoepelingen komen maar dan juist weer extra maatregelen, maakt de bereidwilligheid niet heel veel beter. In november werd gezegd: misschien met de kerst, daarna nee toch niet. Geeft het gevoel van uitzichtloosheid. Ik ben zelf gelukkig erg positief ingesteld maar ik ken mensen die het echt zo moeilijk hebben dat ze nu maar iedere dag naar de supermarkt gaan. Vooral ouderen die eigenlijk juist kwetsbaar zijn. Niet essentiële winkels zijn voor sommigen van 'levensbelang' , puur om even eruit te zijn. Ik ken iemand die graag naar een handwerk winkel gaat (zelfstandig met elektrische rolstoel) om spullen te komen. Nu laat ze het wel online komen via familie maar je hebt niet het gevoel dat je weet wat je koopt. Juist als je aan de rolstoel vast zit is handwerken en goede uitlaatklep in haar geval. Niet alles is voor haar geschikt om te gebruiken dus online is echt lastiger. De muren komen in elk geval op haar af.
En wat denk je van kleding/schoenen winkels als je stel op sprong een begrafenis hebt? Niet dat dat het belangrijkste is, maar als je je vader moet begraven wil je toch dat je zelf en je kinderen netjes gekleed gaan toch 8-[ voor je eigen gevoel, als laatste eer....

Boeken, tijdschriften, kleine kadootjes die je even langs kunt brengen bij hen die in quarantaine zitten. Dat kun je nu bij de supermarkt halen. De kleine winkeltjes gaan failliet en je komt extra bij de supermarkt in aanraking met anderen.

Meeste landen om ons heen hebben wel een avondklok, zal mij niks verbazen als wij dat uiteindelijk hier ook gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 20:53

https://www.worldometers.info/coronavir ... y/ireland/

Moet je de grafiek van Ierland eens zien. Ontzettend zorgwekkend. Ik weet uit ervaring dat de zorg dat onder normale omstandigheden al op het tandvlees liep, dus ik heb werkelijk waar geen idee hoe ze dit gaan aanpakken.

Net uit een lockdown van 6 weken en meteen schiet het aantal besmettingen omhoog. De lockdown is dan ook onmiddellijk weer ingevoerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 20:57

lammetje schreef:En wat denk je van kleding/schoenen winkels als je stel op sprong een begrafenis hebt? Niet dat dat het belangrijkste is, maar als je je vader moet begraven wil je toch dat je zelf en je kinderen netjes gekleed gaan toch 8-[ voor je eigen gevoel, als laatste eer....


Het zou mij werkelijk waar worst wezen wat ik aan had en het laatste wat mijn ouders zouden willen is dat ik mezelf en mijn gezin in gevaar zou brengen. Maar goed, dit zal per persoon verschillend zijn. Maar ja, dan zijn die 3 winkels dus gewoon open. (schoenen, volwassenenmode, kinderkleding), en als iets open is, gaan mensen ernaartoe.

Boeken, tijdschriften, kleine kadootjes die je even langs kunt brengen bij hen die in quarantaine zitten. Dat kun je nu bij de supermarkt halen. De kleine winkeltjes gaan failliet en je komt extra bij de supermarkt in aanraking met anderen.


Ja, dat moet je dus ook niet doen of eventueel laten bezorgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron