Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2021 10:12

Veendam schreef:Dat is knap lastig inderdaad.
Maar even een vraagje: Zijn ze nu weer aan het werk ? Heb je een idee hoeveel collega's staan te springen om zelf een vaccin te krijgen ingeprikt en hoeveel collega's nu al hebben laten doorschemeren dat ze het niet willen hebben ?


De meesten zijn weer aan het werk. Er zijn collega's die erg ziek geweest zijn, die kunnen nog niet de volledige uren werken. Dit is gelukkig wel de minderheid. Meestal was het: hoe minder klachten hoe minder restverschijnselen. Maar ook hier geldt, niet bij iedereen werkt het zo.

Het merendeel van de collega's weet het nog niet zeker. Er zijn er een paar die zeggen ik ga vooraan in de rij staan. Van een paar weet ik ook dat ze echt niet willen. Zelf twijfel ik ook. Ik heb het in de eerste golf gehad, tot nu toe nog niet voor een tweede keer, mijn klachten waren erg mild en omdat ik zelf ondanks een vaccin toch anderen kan blijven besmetten vraag ik me een beetje af wat het doel is. Laat de doelgroepen die kwetsbaar zijn de vaccins maar krijgen. Als ik er één neem, heeft dat voor hun geen effect :-k dus "je doet het voor een ander" gaat niet op.

Dat alles nu verder volloopt is echt wel een gegeven. Of het nu echt volligt en straks mensen niet geholpen gaan worden geloof ik niet. Zo ver is het nog niet. Ik vraag regelmatig aan familie en vrienden (werken in 3 verschillende ziekenhuizen). 1 heeft nu een tijd op de cohort gestaan. Dat is echt ontzettend zwaar. Niet zozeer omdat het zo druk is en vol ligt maar wel de manier van verplegen. Verder zijn er in de ziekenhuizen ook verschillende meningen. Ene arts is het eens met de lockdown, andere arts juist niet. Ze vinden iig allemaal dat de reguliere zorg er niet onder mag lijden. En poliklinieken draaien ook gewoon (laatst voor dochter in zknhuis geweest, drukke bedoeling daar binnen)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2021 10:24

lammetje schreef:De meesten zijn weer aan het werk. Er zijn collega's die erg ziek geweest zijn, die kunnen nog niet de volledige uren werken. Dit is gelukkig wel de minderheid. Meestal was het: hoe minder klachten hoe minder restverschijnselen. Maar ook hier geldt, niet bij iedereen werkt het zo.

Het merendeel van de collega's weet het nog niet zeker. Er zijn er een paar die zeggen ik ga vooraan in de rij staan. Van een paar weet ik ook dat ze echt niet willen. Zelf twijfel ik ook. Ik heb het in de eerste golf gehad, tot nu toe nog niet voor een tweede keer, mijn klachten waren erg mild en omdat ik zelf ondanks een vaccin toch anderen kan blijven besmetten vraag ik me een beetje af wat het doel is. Laat de doelgroepen die kwetsbaar zijn de vaccins maar krijgen. Als ik er één neem, heeft dat voor hun geen effect :-k dus "je doet het voor een ander" gaat niet op.

Dat alles nu verder volloopt is echt wel een gegeven. Of het nu echt volligt en straks mensen niet geholpen gaan worden geloof ik niet. Zo ver is het nog niet. Ik vraag regelmatig aan familie en vrienden (werken in 3 verschillende ziekenhuizen). 1 heeft nu een tijd op de cohort gestaan. Dat is echt ontzettend zwaar. Niet zozeer omdat het zo druk is en vol ligt maar wel de manier van verplegen. Verder zijn er in de ziekenhuizen ook verschillende meningen. Ene arts is het eens met de lockdown, andere arts juist niet. Ze vinden iig allemaal dat de reguliere zorg er niet onder mag lijden. En poliklinieken draaien ook gewoon (laatst voor dochter in zknhuis geweest, drukke bedoeling daar binnen)


- De vaccinatiebereidheid in de zorg is zo’n 70%

- dat het zo vol ligt dat niet iedereen geholpen kan worden is sl het geval. Coronapatienten worden allemaal nog wel geholpen en opgenomen maar dat gaat al ten koste van andere mensen wiens behandelingen / operaties worden uitgesteld.

- als je ingeent bent kan ne het virus veel minder goed doorgeven. Het helpt dus wel als je ingeent ben, ook al heb je het gehad, maar ik snap wel dat je dan liever hebt dat je vaccin naar een kwetsbaar iemand gaan, dat lijkt me dan inderdaad zinvoller.

Waar ik bang voor ben is voor de nieuwe variant in Engeland en Zuid-Afrika en inmiddels ook in allerlei andere landen waaronder Nederland. Die blijkt behoorlijk besmettelijker te zijn en dat kan de komende tijd nog wel eens flinke invloed hebben. Want in combinatie met de al overvolle ziekenhuizen kan dat veel impact hebben, met nog meer besmettingen krijgen we nog grotere problemen in de zorg. En mogelijk om dat zoveel als kan te voorkomen en nog zwaardere lockdown....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 10:42

Marnix schreef:Waarschijnlijk ziet Veendam gewoon nooit een supermarkt van binnen. Als je alles online koopt (of door je vrouw met mondkapje laat halen) heb je geen mondkapje nodig :-)

Verder lees ik alleen maar non-argumenten en een hoop fabeltjes. Het is echt wel vol op de IC’s en de landere zorg wordt niet voor niets afgeschaald. Dat is niet voor de lol.

Verder is het verhaal van oversterfte inderdaad heel duidelijk en als de feiten gewoon worden ontkend en allerlei fabeltjes datt het helemaal niet druk is in ziekenhuizen wel worden geloofd heeft verder praten denk ik weinig zin


Supermarkten daar kom ik gewoon en ook dus zonder mondkapje op.
In 2016 en 2017 en 2018 lagen een bepaalde tijd van het jaar OOK de IC afdelingen vol door griep wat om zich heen sloeg dus je moet reeel blijven en gewoon onderkennen dat de capaciteitsafbraak door de overheid van de laatste 10 tot 15 jaar fout is geweest.
Dat moeten ze gewoon herstellen. Het tekort op de IC komt dus niet door corona maar door de afschaling van de zorg in het verleden, maar ja als iemand dat niet wil zien dan is dat zijn probleem. Er staan nog steeds lege ziekenhuizen in Nederland omdat ze gewoon gesloten zijn om op die manier te kunnen snijden in de kosten van de zorg. En ja er gingen meerdere ziekenhuizen failliet de afgelopen jaren en daar deden ze ook vrij weinig aan.

Zodra het CBS de cijfers gepubliceerd heeft dan praten we wel weer over de aantallen, dat zal met een week of 2 a 3 waarschijnlijk klaar zijn.
Dan kan je precies de aantallen zien, als percentage van de bevolking, opgedeeld in leeftijdsklasse, man en vrouw, gemiddelde leeftijd van overlijden enz. Elke dag komen er mensen te overlijden en dat is al jaren het geval, alleen nu is er meer publiciteit om heen en denkt iedereen blijkbaar dat de mensen nu alleen maar dood gaan door covid.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 10:55

Je weet niet of een infectie ook voorkomen wordt en ook of dat virus dan nog overgedragen wordt.
Daar gebeurd een hoop in dat lichaam en daar hebben we nog niet volledig zicht op........... Dat zal opgevolgt moeten worden.
Het wil niet zeggen dat het niet gaat helpen, maar op dit moment ligt die data er gewoon nog niet.

We weten ook nog niet hoe lang het vaccin bescherming geeft, dat weten we nu voor een paar maanden, en dat wordt verder vervolgt in die grote studie die loopt, maar ook in de dagelijkse praktijk kan je daar straks naar kijken.

(bovenstaande is gewoon de publieke verklaring die door de onderzoekers zelf is gegeven)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2021 11:42

Veendam schreef:Supermarkten daar kom ik gewoon en ook dus zonder mondkapje op.


Dan ben je strafbaar want het is verplicht. Ik hoop dat je snel een keer de winkel uit wordt gezet en een boete krijgt. Misschien dat dat helpt..:

In 2016 en 2017 en 2018 lagen een bepaalde tijd van het jaar OOK de IC afdelingen vol door griep wat om zich heen sloeg dus je moet reeel blijven en gewoon onderkennen dat de capaciteitsafbraak door de overheid van de laatste 10 tot 15 jaar fout is geweest.


Ja ik vind dat daar teveel op gekort is (hoewel de situatie in 2016, 17 en 18 totaal niet te vergelijken is met de situatie van nu) maar dat verandert de situatie verder niet.

Dat moeten ze gewoon herstellen. Het tekort op de IC komt dus niet door corona maar door de afschaling van de zorg in het verleden, maar ja als iemand dat niet wil zien dan is dat zijn probleem. Er staan nog steeds lege ziekenhuizen in Nederland omdat ze gewoon gesloten zijn om op die manier te kunnen snijden in de kosten van de zorg. En ja er gingen meerdere ziekenhuizen failliet de afgelopen jaren en daar deden ze ook vrij weinig aan.


Onzin, dat de capactiteit op de IC iets lager is geworden klopt maar dat is door corona alweer enorm opgeschaald. Voor de tweede golf was er plek zat op de ic’s. Van de 1100 patienten die op de IC liggen momenteel, zijn dat er 700 vanwege corona. Het slaat dus nergens om te stellen dat het door de afschaling van de zorg zou komen en niet door corona want er ruim voldoende plek genoeg zijn voor alle patienten als er geen corona was.

Zodra het CBS de cijfers gepubliceerd heeft dan praten we wel weer over de aantallen, dat zal met een week of 2 a 3 waarschijnlijk klaar zijn.
Dan kan je precies de aantallen zien, als percentage van de bevolking, opgedeeld in leeftijdsklasse, man en vrouw, gemiddelde leeftijd van overlijden enz. Elke dag komen er mensen te overlijden en dat is al jaren het geval, alleen nu is er meer publiciteit om heen en denkt iedereen blijkbaar dat de mensen nu alleen maar dood gaan door covid.


Aan de cijfers ga je zien dat er veel meer mensen zijn overleden dan normaal. Meer dan 13000 (meeste, ook procentueel sinds de Tweede Wereldoorlog). Dat komt door corona (en nee dat is njet de enige reden dat mensen doodgaan, niemand die dat beweert)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 12:22

Marnix schreef:Dan ben je strafbaar want het is verplicht. Ik hoop dat je snel een keer de winkel uit wordt gezet en een boete krijgt. Misschien dat dat helpt..:


De voorzieningenrechter heeft in 2014 een uitspraak gedaan en dat komt er in het kort op neer dat die openbare binnenruimte niet van toepassing is op winkels. Ook heeft onderzoek aangetoond dat het dragen van een mondkapje helemaal niet gezond is en waarom zou ik dan een kapje moeten dragen wat slecht is voor de gezondheid ? Dat ben ik dan dus ook niet verplicht. Het zal je wellicht verbazen maar er zijn in heel Nederland nog niet eens 20 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen van een mondkapje in een winkel. Het gaat er om dat als iemand met veel gedoe een winkel binnenkomt en de eigenaar zegt van ik wil jou niet in mijn winkel hebben en je blijft dan toch, dat is huisvredebreuk en dan krijg je daar een bekeuring voor en verder niet. Ook zijn er filmpjes op internet dat mensen opgepakt worden zogenaamd omdat ze zonder mondkapje in de winkel liepen maar dat is dus niet waar. Die groep mensen was gewoon flyers IN de winkel aan het uitdelen en klanten aan het lastig vallen en dat accepteerde de winkeleigenaar dus niet. Vervolgens wilden ze de winkel niet verlaten (huisvredebreuk) en toen de politie kwam wilden ze niet op eerste verzoek zichzelf legitimeren. (daar krijg je ook gewoon een bekeuring voor. Er was ook nog iemand die had helemaal geen legitimatiebewijs bij zich en die namen ze mee om uit te zoeken wie het nu daadwerkelijk was.
De regering heeft trouwens ook zoals ze altijd doen wanneer ze eventueel wetgeving willen veranderen, een advies gevraagd bij de Nederlandse Orde van Advocaten voor het verplicht stellen van mondkapjes, maar die hebben een negatief advies gegeven aan de regering omdat een dergelijke wet niet houdbaar is wanneer er door de rechter een uitspraak over zal moeten worden gedaan.


Marnix schreef:Ja ik vind dat daar teveel op gekort is (hoewel de situatie in 2016, 17 en 18 totaal niet te vergelijken is met de situatie van nu) maar dat verandert de situatie verder niet.
Bij elke griepgolf lopen de IC 's ook vol en dan schalen ze de reguliere zorg ook wat af om dit op te vangen.


Marnix schreef:Onzin, dat de capactiteit op de IC iets lager is geworden klopt maar dat is door corona alweer enorm opgeschaald. Voor de tweede golf was er plek zat op de ic’s. Van de 1100 patienten die op de IC liggen momenteel, zijn dat er 700 vanwege corona. Het slaat dus nergens om te stellen dat het door de afschaling van de zorg zou komen en niet door corona want er ruim voldoende plek genoeg zijn voor alle patienten als er geen corona was.


Normaal zijn er in Nederland ongeveer 1150 IC-bedden beschikbaar die voor 70 tot 75 procent bezet zijn. Door planbare zorg af te schalen kan er al ruim 20 procent van de beschikbare IC-capaciteit voor patiënten met COVID-19 worden ingezet. (aldus Venticare).
Het aantal IC bedden dat bezet is met covid volgens de statistieken is 692 en er liggen in Duitsland 11 Nederlanders.
Dat is 60 % van het totaal aantal bedden dat er was begin 2020. Maar als er een griepgolf komt dan komen daarvan ook veel op de IC en dan zeg e dus ook dat er normaal wel capaciteit genoeg is als er geen griepgolf was. Daar los je niet het probleem mee op van de mensen die moeten wachten op reguliere zorg.

Marnix schreef:Aan de cijfers ga je zien dat er veel meer mensen zijn overleden dan normaal. Meer dan 13000 (meeste, ook procentueel sinds de Tweede Wereldoorlog). Dat komt door corona (en nee dat is njet de enige reden dat mensen doodgaan, niemand die dat beweert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2021 13:47

Veendam schreef:De voorzieningenrechter heeft in 2014 een uitspraak gedaan en dat komt er in het kort op neer dat die openbare binnenruimte niet van toepassing is op winkels. Ook heeft onderzoek aangetoond dat het dragen van een mondkapje helemaal niet gezond is en waarom zou ik dan een kapje moeten dragen wat slecht is voor de gezondheid ? Dat ben ik dan dus ook niet verplicht. Het zal je wellicht verbazen maar er zijn in heel Nederland nog niet eens 20 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen van een mondkapje in een winkel. Het gaat er om dat als iemand met veel gedoe een winkel binnenkomt en de eigenaar zegt van ik wil jou niet in mijn winkel hebben en je blijft dan toch, dat is huisvredebreuk en dan krijg je daar een bekeuring voor en verder niet. Ook zijn er filmpjes op internet dat mensen opgepakt worden zogenaamd omdat ze zonder mondkapje in de winkel liepen maar dat is dus niet waar. Die groep mensen was gewoon flyers IN de winkel aan het uitdelen en klanten aan het lastig vallen en dat accepteerde de winkeleigenaar dus niet. Vervolgens wilden ze de winkel niet verlaten (huisvredebreuk) en toen de politie kwam wilden ze niet op eerste verzoek zichzelf legitimeren. (daar krijg je ook gewoon een bekeuring voor. Er was ook nog iemand die had helemaal geen legitimatiebewijs bij zich en die namen ze mee om uit te zoeken wie het nu daadwerkelijk was.
De regering heeft trouwens ook zoals ze altijd doen wanneer ze eventueel wetgeving willen veranderen, een advies gevraagd bij de Nederlandse Orde van Advocaten voor het verplicht stellen van mondkapjes, maar die hebben een negatief advies gegeven aan de regering omdat een dergelijke wet niet houdbaar is wanneer er door de rechter een uitspraak over zal moeten worden gedaan.


Een boete heb je niet snel maar dat is geen reden on het nuet te doen. Dat je eigenwijs bent en vooral aan jezelf denkt en niet aan anderen is treurig, nogmaals, ik hoop dat je snel een keer de winkel uit wordt gezet of een bekeuring krijgt. Net als mensen die zeggen: ach dat ik te hard rij is toch helemaal niet gevaarlijk en als ik weet waar de flitspalen staan krijg ik toch geen boete...


Bij elke griepgolf lopen de IC 's ook vol en dan schalen ze de reguliere zorg ook wat af om dit op te vangen.


Toen waren er veel minder IC-bedden en lagen er op het hoogtepunt 350 mensen met griep op de IC. Zonder extra maatregelen. Nu ruim 700 coronapatienten met drastische maatregen, anders waren het er nog veel meer geweest. Echt, dat mensen na zo lange tijd nog steeds het vergelijken met een flinke griepepidemie is onbegrijpelijk.




Normaal zijn er in Nederland ongeveer 1150 IC-bedden beschikbaar die voor 70 tot 75 procent bezet zijn. Door planbare zorg af te schalen kan er al ruim 20 procent van de beschikbare IC-capaciteit voor patiënten met COVID-19 worden ingezet. (aldus Venticare).
Het aantal IC bedden dat bezet is met covid volgens de statistieken is 692 en er liggen in Duitsland 11 Nederlanders.
Dat is 60 % van het totaal aantal bedden dat er was begin 2020. Maar als er een griepgolf komt dan komen daarvan ook veel op de IC en dan zeg e dus ook dat er normaal wel capaciteit genoeg is als er geen griepgolf was. Daar los je niet het probleem mee op van de mensen die moeten wachten op reguliere zorg.


Zoals ik al zei, bij de zwaarste griepgolf die we hadden was het zonder maatregelen de helft van wat het nu is met zware maatregelen. Totaal niet vergelijkbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2021 15:15

Het is inderdaad waar dat de zorg teveel is afgeschaald de afgelopen jaren. En ik hoop ook dat ze nu zo slim zijn om hier iets mee te doen. Maar voor nu heeft dat natuurlijk geen effect.

Ik vind die mondkapjes ook niet nodig maar ik draag ze wel om geen aanstoot te geven. Al vraag ik me wel af of het toch niet meer kwaad doet dan goed. Tis wel na de verplichting dat het zo extreem oploopt. Of is dat toeval. Iig helpt het weinig,maar dat wisten we al.

Volgens mij is het zo dat de winkel ook een boete krijgt als hij iemand zonder mondkapje toelaat :-k
Iig heel krom, als je bij de oliebollen kraam die op een parkeerterrein staat van een tuincentrum je oliebol opeet krijgen zij de boete #-o overal hadden ze borden met de vraag of je ze niet op het terrein wilde opeten, vandaar dat ik het even besprak met de eigenaar. Ze zegt, jij krijgt geen boete, maar ik wel want ik ben dan een restaurant met terras omdat het op eigen terrein staat. En die zijn gesloten. Nou sorry maar daar wil je als boa toch niet op handhaven...

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 15:31

Marnix schreef:Een boete heb je niet snel maar dat is geen reden on het nuet te doen. Dat je eigenwijs bent en vooral aan jezelf denkt en niet aan anderen is treurig, nogmaals, ik hoop dat je snel een keer de winkel uit wordt gezet of een bekeuring krijgt. Net als mensen die zeggen: ach dat ik te hard rij is toch helemaal niet gevaarlijk en als ik weet waar de flitspalen staan krijg ik toch geen boete..


Dat je nog steeds gelooft dat iemand die gezond is een ander kan besmetten door het dragen van een niet beschermend mondkapje is echt niet logisch.
Dan zouden ze moeten zeggen dat iedereen een beschermend mondkapje om moet dan zou er nog wel logica in zitten.
Bij de persconferentei en presentatie van het Medicijnagentschap zei de Nederlandse woordvoerster live via de NOS: Wij weten niet of iemand die gevaccineerd is nog een ander kan besmetten of niet.

Zoals het er nu dus naar uit ziet gaan ze vol inzetten op vaccineren, terwijl veel mensen dat dus niet willen maar moet iedereen gewoon met kapje op blijven lopen. Ik wens je veel kapjeplezier toe, ik doe er niet aan mee om dat het niet werkt en alleen schijnveiligheid is.
Dat zei Rutte, dat zei het RIVM en dat zeggen ook een steeds grotere groep artsen en medisch personeel in Nederland.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 15:37

lammetje schreef:Het is inderdaad waar dat de zorg teveel is afgeschaald de afgelopen jaren. En ik hoop ook dat ze nu zo slim zijn om hier iets mee te doen. Maar voor nu heeft dat natuurlijk geen effect.

Ik vind die mondkapjes ook niet nodig maar ik draag ze wel om geen aanstoot te geven. Al vraag ik me wel af of het toch niet meer kwaad doet dan goed. Tis wel na de verplichting dat het zo extreem oploopt. Of is dat toeval. Iig helpt het weinig,maar dat wisten we al.


Inderdaad is het aantal besmettingen niet gedaald na "de mondkapjesplicht" maar juist toegenomen.

lammetje schreef:Volgens mij is het zo dat de winkel ook een boete krijgt als hij iemand zonder mondkapje toelaat :-k
Iig heel krom, als je bij de oliebollen kraam die op een parkeerterrein staat van een tuincentrum je oliebol opeet krijgen zij de boete #-o overal hadden ze borden met de vraag of je ze niet op het terrein wilde opeten, vandaar dat ik het even besprak met de eigenaar. Ze zegt, jij krijgt geen boete, maar ik wel want ik ben dan een restaurant met terras omdat het op eigen terrein staat. En die zijn gesloten. Nou sorry maar daar wil je als boa toch niet op handhaven...


Wanneer er in een winkel iemand loopt zonder kapje krijgt de winkelier echt geen boete. Wanneer er in een winkel te veel mensen zijn dan kan hij wel een boete krijgen. Als de overheid de huur nu eens zou gaan betalen van al die winkels dan zou er wat voor te zeggen zijn als de overheid zegt dat ze in hun winkel een mondkapje op moeten. Die kant gaat het echter wel op, omdat heel veel ondernemers coronasteun gekregen hebben.
Dat is gewoon een ander woord voor een wurglening afsluiten bij de overheid tegen steeds veranderende regels en voorwaarden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2021 18:14

Veendam schreef:We weten ook nog niet hoe lang het vaccin bescherming geeft, dat weten we nu voor een paar maanden, en dat wordt verder vervolgt in die grote studie die loopt, maar ook in de dagelijkse praktijk kan je daar straks naar kijken.


Maar dat is toch een idioot bezwaar. Je kunt van een middel dat net 1 maand op de markt is toch niet verwachten dat ze weten wat de gevolgen na 5 jaar zijn? Wat stel je voor? Een groep proefpersonen vaccineren en dan 5 jaar wachten? En ja, wat zijn de gevolgen na 10 jaar? Dus 10 jaar wachten?


Verder zijn er helemaal geen mechanismen die voor nadelen kunnen zorgen op lange termijn. Het mRNA in het vaccin dringt de cel binnen, kaapt daar de ribosomen om zichzelf te vermenigvuldigen. De cel ruimt dat na allemaal een paar dagen vanzelf op. Het is niet zo dat we mensen met iets radioactiefs injecteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2021 18:18

Veendam schreef:De voorzieningenrechter heeft in 2014 een uitspraak gedaan en dat komt er in het kort op neer dat die openbare binnenruimte niet van toepassing is op winkels. Ook heeft onderzoek aangetoond dat het dragen van een mondkapje helemaal niet gezond is en waarom zou ik dan een kapje moeten dragen wat slecht is voor de gezondheid ?


Laat eens zien dat onderzoek.

Het zal je wellicht verbazen maar er zijn in heel Nederland nog niet eens 20 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen van een mondkapje in een winkel. Het gaat er om dat als iemand met veel gedoe een winkel binnenkomt en de eigenaar zegt van ik wil jou niet in mijn winkel hebben en je blijft dan toch, dat is huisvredebreuk en dan krijg je daar een bekeuring voor en verder niet.


Je bent wel fan dat dat argument, is het niet? "Nee, mensen gaan niet dood aan corona; mensen MET corona gaan dood aan de onderliggende suikerziekte" is toch hetzelfde als "Nee, mensen worden niet bekeurd voor het niet dragen van een mondkapje; mensen zonder mondkapje worden bekeurd voor huisvredebreuk."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 19:11

Mortlach schreef:Je bent wel fan dat dat argument, is het niet? "Nee, mensen gaan niet dood aan corona; mensen MET corona gaan dood aan de onderliggende suikerziekte" is toch hetzelfde als "Nee, mensen worden niet bekeurd voor het niet dragen van een mondkapje; mensen zonder mondkapje worden bekeurd voor huisvredebreuk."



Nergens heb ik gezegt dat er geen mensen dood gaan die corona hebben, net zoals de griep daardoor gaan ook mensen dood.
Wat je nu aan het proberen bent is iemand belachelijk maken door te suggereren dat de ander ontkent dat een virus bestaat en dat hij zou zeggen dat er niemand dood gaat. Dat is dus niet wat ik zeg.
Als je zonder mondkapje loopt in een winkel dan krijg je geen bekeuring.
Als je een bekeuring zou krijgen dan ga je in beroep / bezwaar en geeft de rechter je gelijk.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 02 jan 2021 19:16

Mortlach schreef:Maar dat is toch een idioot bezwaar. Je kunt van een middel dat net 1 maand op de markt is toch niet verwachten dat ze weten wat de gevolgen na 5 jaar zijn? Wat stel je voor? Een groep proefpersonen vaccineren en dan 5 jaar wachten? En ja, wat zijn de gevolgen na 10 jaar? Dus 10 jaar wachten?


Verder zijn er helemaal geen mechanismen die voor nadelen kunnen zorgen op lange termijn. Het mRNA in het vaccin dringt de cel binnen, kaapt daar de ribosomen om zichzelf te vermenigvuldigen. De cel ruimt dat na allemaal een paar dagen vanzelf op. Het is niet zo dat we mensen met iets radioactiefs injecteren.


Succes met jouw spuit dan maar.
Het is geen idioot bezwaar om te zeggen dat er nog geen gegevens zijn en dat dus niet 100 % zeker is dat het volledig veilig zou zijn.
Er zijn zat vaccins gemaakt in het verleden die nu niet meer gebruikt mogen worden vanwege bijwerkingen die niet goed zijn.
Je moet daarom een vaccin waar zo weinig over bekend is dus ook niet brengen als een wondermiddel waarmee alles opgelost is.
En als de werking maar bijvoorbeeld een paar maanden is dan moet je dan dus weer een nieuwe enting halen want ze weten dus niet of je het nog steeds kunt krijgen als je al gevaccineerd bent.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2021 19:19

Veendam schreef:Nergens heb ik gezegt dat er geen mensen dood gaan die corona hebben, net zoals de griep daardoor gaan ook mensen dood.
Wat je nu aan het proberen bent is iemand belachelijk maken door te suggereren dat de ander ontkent dat een virus bestaat en dat hij zou zeggen dat er niemand dood gaat. Dat is dus niet wat ik zeg.


Dan heb ik toch een heel ander beeld van wat jij blijkbaar probeert over te brengen. Het komt namelijk op mij over als je het aantal coronadoden wilt minimaliseren door het overlijden te wijten aan onderliggende oorzaken. Ik meen dat je zoiets zei als "die mensen zouden anders ook wel zijn overleden" (mijn parafrase).

Dat vind ik inderdaad een belachelijk argument en dat spreek ik ook uit. Ik zal proberen helderder aan te geven dat ik het argument belachelijk vind en niet zozeer de persoon die het argument hanteert.

Als je zonder mondkapje loopt in een winkel dan krijg je geen bekeuring.
Als je een bekeuring zou krijgen dan ga je in beroep / bezwaar en geeft de rechter je gelijk.


Ik wacht het proefproces vol verwachting af!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten