Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2021 23:11

Dorpeling schreef::lol:

Toch wel hier en daar flinke uitschieters hoor, ME moet er zelfs bij komen.


En paar incidenten maar geen massale protesten. Uiteraard was Urk ook weer van de partij, brand in een coronateststraat willen stichten en niet voor het eerst.


De meeste kleine winkels zijn bij ons in het dorp wel geopend, niet écht vanzelf, maar bezorgen op bestelling. Volop foto's op facebook etc, loopt als een trein! En bijv. de bloemisterij mag een kraampje voor de deur, heb nog wat mooie bosjes tulpen gehaald vandaag. Lekker wat voorjaar in huis, en je steunt ze er tegelijk een beetje mee in deze bizarre tijden.


Hier ook heel veel bloemen, direct van de veiling. Anders zouden ze doorgedraaid / weggegooid worden. Markt is is ook nog ooen dus daar kan ik ook nog heen.

Ja, echt he!
Gewoon geen inzicht genoeg om te begrijpen dat er 's middags geen besmetting overgebracht kan worden, en 's avonds na 9 uur wel... :roll:

Ik heb iig met volle teugen genoten van mijn blokje om. Wát een rust en stilte, gewoon surrealistisch! Er huppelde zelfs een haasje mee, voor de dieren is dit een feest.


Flauwe opmerking, het gaat er niet om dat het virus alleen ‘s avonds actief zou zijn of zo. Het gaat er vooral om dat er nog veel mensen zijn die ‘s avonds gewoon lekker naar feestjes toegaan, gaan drinken met vrienden etcetera. Ik ben er ook niet blij mee en zet er ook wat vraagtekens bij, maar ik snap het ook wel een beetje. Maar als je dan dingen gaat roepen als “alsof het virus zich alleen ‘s avonds kan verspreiden” snap je er weinig van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 23 jan 2021 23:21

Marnix schreef:Maar als je dan dingen gaat roepen als “alsof het virus zich alleen ‘s avonds kan verspreiden” snap je er weinig van.

Nou ja, dat heet kortzichtigheid toch? :-s
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2021 23:23

8-[
pindas83 schreef:We zullen het wel zien Marnix. Ik houd me ondertussen keurig aan de regeltjes en wacht op betere tijden. Ondertussen spuw ik zo nu en dan mijn gal over de politieke correctheid en de algemene opinie waaraan ieder weldenkend mens zich maar naar moet voegen...
:)..... neemt nog een klein slokje van de Aberlour 12y :mrgreen:


Lekker hoor!

pindas83 schreef:Dat denk ik ook. Het is spijtig dat de angst regeert, we moeten vooral bang zijn, en blijven zo lijkt het.


Beetje rare conclusie. Het heeft niet met angst te maken maar met een rotpandemie (en de ziekte is voor veel mensen die er niet door dood gaan of in het ziekenhuis komen, ik ken genoeg voorbeelden daarvan) serieus nemen. En het belang inzien dat wie dat nodig heeft de benodigde zorg kan krijgen. En iets verder kijken dan naar jezelf. Ik ben toch gezond, waarom moet ik dan rekening houden met het virus? Waarom bang zijn? Ik ben niet bang voor het virus. Ik ben wel bang voor kwetsbare mensen die het krijgen, voor een situatie waarbij de zorg het aantal zieken niet meer aan kan en mensen moet weigeren. Heel raar dat je dat dingen roept als: spijtig dat de angst regeert, we moeten vooral bang zijn en blijven. Wat wil jij dan? Doorleven alsof er niets aan de hand is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2021 23:25

Dorpeling schreef:Nou ja, dat heet kortzichtigheid toch? :-s


Als je zo op die maatregel reageert wel. Alhoewel, je snapt het best maar je probeert een beetje een karikatuur ervan te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 23 jan 2021 23:26

pindas83 schreef:Ik heb een schoonmoeder van bijna 1.90... dus ik ben bijna nergens meer bang voor... =;


Ik heb hier 4 65jarigen die zich als een kind van 2 gedragen....kan dat er tegenop? :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2021 10:10

irmo schreef:Ik heb hier 4 65jarigen die zich als een kind van 2 gedragen....kan dat er tegenop? :D


Pff wel vervelend als je ze dan constant moet corrigeren, uit elkaar halen, eten voor ze moet maken en hun luiers moet verschonen.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2021 10:35

Ongelofelijk wat er allemaal weer op Urk gebeurt. Waarom zijn van die oerchristelijke dorpen zo vaak het toneel voor dit soort wangedrag. Tijd dat ze daar eens wat harder ingrijpen, testatraten worden vernield, politie bekogeld met stenen en vuurwerk, politieauto’s gesloopt. Lekkere reclame ook want 3x raden wat de “wereld” er nu weer over gaat roepen. Maar goed, heel veel mensen zijn al die keren gewoon herkenbaar in beeld en heel veel ervan zijn gewoon jongeren die nog thuis wonen. Moet toch niet zo lastig zijn om die aan te houden. Of voor de ouders om te weten dat hun kinderen hieraan meedoen? Of deden die vroeger ook dit soort dingen en vinden ze het wel best? Je zou denken dat na alles besmettingen / slachtoffers waaronder een van hun huisartsen, ze wel iets wijzer waren geworden. Wat een debielen daar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 24 jan 2021 12:33

Marnix schreef: 3x raden wat de “wereld” er nu weer over gaat roepen...... Wat een debielen daar.


en wat vind je van een kerk die nog steeds diensten houdt en waar gewoon gezongen wordt?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2021 14:05

hans0166 schreef:en wat vind je van een kerk die nog steeds diensten houdt en waar gewoon gezongen wordt?


Ook triest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 24 jan 2021 14:59

Marnix schreef:8-[

Lekker hoor!



Beetje rare conclusie. Het heeft niet met angst te maken maar met een rotpandemie (en de ziekte is voor veel mensen die er niet door dood gaan of in het ziekenhuis komen, ik ken genoeg voorbeelden daarvan) serieus nemen. En het belang inzien dat wie dat nodig heeft de benodigde zorg kan krijgen. En iets verder kijken dan naar jezelf. Ik ben toch gezond, waarom moet ik dan rekening houden met het virus? Waarom bang zijn? Ik ben niet bang voor het virus. Ik ben wel bang voor kwetsbare mensen die het krijgen, voor een situatie waarbij de zorg het aantal zieken niet meer aan kan en mensen moet weigeren. Heel raar dat je dat dingen roept als: spijtig dat de angst regeert, we moeten vooral bang zijn en blijven. Wat wil jij dan? Doorleven alsof er niets aan de hand is?

Beetje rare conclusie. Het heeft niet met angst te maken maar met een rotpandemie (en de ziekte is voor veel mensen die er niet door dood gaan of in het ziekenhuis komen, ik ken genoeg voorbeelden daarvan) serieus nemen. En het belang inzien dat wie dat nodig heeft de benodigde zorg kan krijgen. En iets verder kijken dan naar jezelf. Ik ben toch gezond, waarom moet ik dan rekening houden met het virus? Waarom bang zijn? Ik ben niet bang voor het virus. Ik ben wel bang voor kwetsbare mensen die het krijgen, voor een situatie waarbij de zorg het aantal zieken niet meer aan kan en mensen moet weigeren. Heel raar dat je dat dingen roept als: spijtig dat de angst regeert, we moeten vooral bang zijn en blijven. Wat wil jij dan? Doorleven alsof er niets aan de hand is?



Dat mag jij raar vinden.
Ik vind het raar dat;
We ons allemaal meer en meer laten opsluiten als ware we vee.
Als een stel hobby chirurgen met niet werkende maskertjes rondlopen.
Ons massaal laten injecteren met een nieuw vaccin waarvan nog moet blijken of het wel zo veilig is als men graag wil doen geloven.
Men gecensureerd wordt als men niet de wenselijke mening is toegedaan (denk aan linked-in)
Bedrijven de nek wordt omgedraaid die hun zaakjes prima veilig kunnen doen.
Veel kinderen in angst moeten opgroeien, achterstanden oplopen zowel sociaal als educatief. Thuis wellicht geen veilige plek meer hebben omdat pa en moe al problemen hadden en het nu helemaal mis gaat.
Politiek Den Haag geen ruggraat toont als het om in dit geval een avondklok gaat, komen ze met een zielig compromisje terwijl men (D66/GL) eerst echt tegen was

en nog wel wat meer..

En nee ik ben geen Corona ontkenner. En ja, ik weet dat iedereen ziek kan worden ook als je jong en sterk bent (al is dat marginaal) maar dan nog is het middel erger dan de kwaal.
Je hebt het over verder kijken dan jezelf maar besef je je wel dat het wereldwijde antwoord op bestrijding van de Corona vele mensen in pure armoede storten met alle gevolgen van dien?
“Ja dan moet de westerse wereld zn verantwoordelijk nemen”, wordt er dan gezegd, niet beseffende dat men daar ook compleet uitgekleed wordt om de groene agenda rond te krijgen. Je ziet het voor je ogen gebeuren.

Dat mag iedereen achterlijk vinden, dat is dan jammer.
En het is mijn stijl ook niet, het is niet goed, maar het is ook niet onbegrijpelijk dat de Urkers in opstand komen. Dat krijg je namelijk wanneer er geen ruimte meer is voor tegengeluid dat wordt het afgedwongen..

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 24 jan 2021 15:12

pindas83 schreef:En het is mijn stijl ook niet, het is niet goed, maar het is ook niet onbegrijpelijk dat de Urkers in opstand komen. Dat krijg je namelijk wanneer er geen ruimte meer is voor tegengeluid dat wordt het afgedwongen..


Ik denk dat je Urkers hiermee veel teveel eer bewijst. Want het ongemak en onvrede (in allerlei gradaties en in allerlei richtingen) leeft in heel Nederland. Maar steeds staan de Urkers vooraan om politie aan te vallen, branden te stichten, geweld te plegen. Ik denk dat er niet meer of minder dan een gezagscrisis op Urk heerst. Opvoeders hebben een klimaat laten ontstaan en voortbestaan waarin het gewoon is geworden (en misschien wordt het achter de schermen zelfs toegejuicht?) het recht in eigen hand te nemen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 24 jan 2021 15:24

Erik1960 schreef:Ik denk dat je Urkers hiermee veel teveel eer bewijst.


Stoerdoenerij en het krijgen van respect van dorpsgenoten is een belangrijke factor bij het grensoverschrijdende gedrag van de jeugd. Uit onderzoek blijkt dat het verkrijgen van status en competitie onderling veel voor komt onder Urker jongeren. Antropoloog en godsdienstsocioloog Durk Hak bevestigt dat mensen in het algemeen als eerste op zoek zijn naar fysiek welzijn; eten, drinken, onderdak en seks. Daarna volgt status, het goed willen doen in de ogen van anderen en dat er van hen gehouden wordt. Volgens Hak zit het met de eerste punten wel goed met de Urker jongeren. "Wat het verkrijgen van status, bevestiging en liefde betreft, proberen Urker jongeren dat specifiek anders te krijgen dan anderen. Ze springen uit de band."

Volgens de antropoloog is het voor Urker jongens belangrijk om alfamannetje te zijn, of er in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt te komen: "Dat levert respect op van je soortgenoten en ook van de meisjes, en dat is belangrijk. Dat rellen en regels overtreden is een hele goede manier om dat voor elkaar te krijgen, vinden ze zelf. En als je dan ook nog klappen krijgt van de politie, dan ben je nog stoerder en verdien je nog meer respect."

Antropoloog/godsdienstsocioloog Durk Hak denkt verder dat het grensoverschrijdende gedrag voor een deel verklaard kan worden door de maritieme achtergrond van de Urkers: veel vrijheid, weinig met gezag te maken hebben en zich daar ook weinig van aantrekken. Ook is er volgens hem de religieuze achtergrond; ouders kijken de andere kant uit. Bij de soort godsdienst die op Urk wordt beleden, zie je volgens Hak vaak dat jongeren kunnen doen en laten wat ze willen. "Als het op een bepaald moment niet de bedoeling is dat je slecht gedrag vertoont, dan zal God je wel in de kraag grijpen, zo is de gedachte. Bij de ouders zelf was het ook zo, en met hen is het ook goed gekomen. Als je tot de Here komt, dan houdt het vanzelf op", legt Hak uit.


https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... -vraagstuk

Er loopt door protestants Urk een relatief scherpe scheidingslijn tussen de 'bevindelijke' en de 'niet-bevindelijke protestanten'. Voor die laatste groep, misschien beter bekend als neocalvinistische christenen, is God een barmhartige en liefhebbende vader. Het getal van wie is gered door het bloed van zijn zoon Jezus kan niet worden geteld. Voor de bevindelijken daarentegen is God, of beter Heere, een jaloerse god die de ongerechtigheden van degenen die hem haten doorrekent aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. Hij straft onmiddellijk en niet zuinig. Het getal van wie gered zal worden is zeer gering: één uit elke familie, één uit elk dorp. Ze kennen al tijdens het leven op aarde een onderscheid tussen de uitverkorenen en de verworpenen. De uitverkorene weet plaats en tijd te noemen waarop hem duidelijk werd dat hij tot deze kleine religieuze elite behoorde. Maar ook dan nog wordt hij voortdurend bevangen door grote angst en twijfel omtrent zijn zaligheid. Zij spreken en schrijven in een Nederlands, de zogenaamde tale Kanaäns, dat voor de meeste Nederlanders, gelovigen incluis, moeilijk te begrijpen is.

Voortvloeiend uit dat verschil in wereldbeeld is er in het alledaagse leven een onderscheid tussen de leden van de beide groeperingen. De bevindelijken maken het zichzelf wat betreft het naleven van de leer minder moeilijk. De wereld waarin ze leven, is een 'gebroken' wereld, ten gevolge van Adams val in het Paradijs. Onvermijdelijk kleeft aan alles wat ze doen zonde. Het onderscheid tussen de natuurlijke orde en de 'gebroken wereld' wordt zo een legitimatie voor hun overtredingen. De niet-bevindelijken proberen orthodoxie en orthopraxis meer met elkaar in overeenstemming te brengen dan de bevindelijken.

Dat heeft ook consequenties voor het naleven van de voorschriften van de overheid, bijvoorbeeld. Jagers en verzamelaars, in casu Urkse vissers, hebben over het algemeen weinig of geen respect voor autoriteit(en). De redenering van de Urkers voor het ontduiken van de bepalingen van de overheid luidde dat de koningin hun overheid was, niet het parlement. (Ze betreurden echter wel dat de koningin niet beter luisterde naar Gods geboden.) Ze behoefden dus geen gehoor te geven aan wat er vanuit 'Den Haag' of vanuit 'Brussel' tot hen kwam. De Urkse vissers overtraden dan ook betrekkelijk massaal de vangstbeperkende maatregelen.


https://www.demorgen.be/nieuws/de-gebro ... ~bb8f60c3/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2021 15:46

pindas83 schreef:Dat mag jij raar vinden.
Ik vind het raar dat;
We ons allemaal meer en meer laten opsluiten als ware we vee.
Als een stel hobby chirurgen met niet werkende maskertjes rondlopen.
Ons massaal laten injecteren met een nieuw vaccin waarvan nog moet blijken of het wel zo veilig is als men graag wil doen geloven.
Men gecensureerd wordt als men niet de wenselijke mening is toegedaan (denk aan linked-in)
Bedrijven de nek wordt omgedraaid die hun zaakjes prima veilig kunnen doen.
Veel kinderen in angst moeten opgroeien, achterstanden oplopen zowel sociaal als educatief. Thuis wellicht geen veilige plek meer hebben omdat pa en moe al problemen hadden en het nu helemaal mis gaat.
Politiek Den Haag geen ruggraat toont als het om in dit geval een avondklok gaat, komen ze met een zielig compromisje terwijl men (D66/GL) eerst echt tegen was

en nog wel wat meer..

En nee ik ben geen Corona ontkenner. En ja, ik weet dat iedereen ziek kan worden ook als je jong en sterk bent (al is dat marginaal) maar dan nog is het middel erger dan de kwaal.
Je hebt het over verder kijken dan jezelf maar besef je je wel dat het wereldwijde antwoord op bestrijding van de Corona vele mensen in pure armoede storten met alle gevolgen van dien?
“Ja dan moet de westerse wereld zn verantwoordelijk nemen”, wordt er dan gezegd, niet beseffende dat men daar ook compleet uitgekleed wordt om de groene agenda rond te krijgen. Je ziet het voor je ogen gebeuren.

Dat mag iedereen achterlijk vinden, dat is dan jammer.
En het is mijn stijl ook niet, het is niet goed, maar het is ook niet onbegrijpelijk dat de Urkers in opstand komen. Dat krijg je namelijk wanneer er geen ruimte meer is voor tegengeluid dat wordt het afgedwongen..


Welja, praat het gewoon goed wat daar gebeurt. Je ontkent Corona niet maar je ontkent wel wat er gebeurt als er geen maatregelen zijn. Of je hebt gewoon geen idee. Alsof iemand dit soort maatregelen voor de lol neemt ipv met tegenzin omdat het echt noodzakelijk is. En dat zelfs partijen die geen voorstander zijn, dat wel inzien. Net als in allerlei andere landen. Omdat de experts wereldwijd wel snappen dat het niet anders kan. Je hebt echt geen idee wat de gevolgen zijn als we weer lekker gaan versoepelen omdat jij en een paar anderen het niet begrijpen. Maar als er dan een medicijn komt waardoor we van die regels af kunnen komen is dat natuurlijk ook weer niet goed.... overal tegen zijn gaat dan ook niet helpen, integendeel. Gelukkig hebben we experts die hierover beslissen en vertrouwt de meerderheid in ons land eerder daarop dan op een kritisch onderbuikgevoel.

En dan kom jij als politie wordt bekogeld met stenen, vuurwerk, er een corona teststraat in de brand wordt gestoken, ME en Marechaussee moeten optreden, de Burgermeester
een noodverordening moet afkondigen etecetra niet verder als “het is niet mijn stijl maar ik snap het wel, moeten ze maar niet proberen corona te bestrijden”. Want je gelooft wel in corona maar niet in maatregelen om de gevolgen te beperken en niet in medicijnen om het op te lossen. Nogmaals, alsof die regels er voor de lol zijn... en die teststraten. Dat is zodat we zo goed mogelijk door de pandemie heen komen... met types zoals in Urk en jij die dat prima lijkt te vinden zou het een veel grotere ramp geworden zijn. Maar ja je hebt altijd betweters die het alleen maar erger maken en gelukkig hebben die het niet voor het zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 24 jan 2021 15:55

Prisma23 schreef:Stoerdoenerij en het krijgen van respect van dorpsgenoten is een belangrijke factor bij het grensoverschrijdende gedrag van de jeugd. Uit onderzoek blijkt dat het verkrijgen van status en competitie onderling veel voor komt onder Urker jongeren. Antropoloog en godsdienstsocioloog Durk Hak bevestigt dat mensen in het algemeen als eerste op zoek zijn naar fysiek welzijn; eten, drinken, onderdak en seks. Daarna volgt status, het goed willen doen in de ogen van anderen en dat er van hen gehouden wordt. Volgens Hak zit het met de eerste punten wel goed met de Urker jongeren. "Wat het verkrijgen van status, bevestiging en liefde betreft, proberen Urker jongeren dat specifiek anders te krijgen dan anderen. Ze springen uit de band."

Volgens de antropoloog is het voor Urker jongens belangrijk om alfamannetje te zijn, of er in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt te komen: "Dat levert respect op van je soortgenoten en ook van de meisjes, en dat is belangrijk. Dat rellen en regels overtreden is een hele goede manier om dat voor elkaar te krijgen, vinden ze zelf. En als je dan ook nog klappen krijgt van de politie, dan ben je nog stoerder en verdien je nog meer respect."

Antropoloog/godsdienstsocioloog Durk Hak denkt verder dat het grensoverschrijdende gedrag voor een deel verklaard kan worden door de maritieme achtergrond van de Urkers: veel vrijheid, weinig met gezag te maken hebben en zich daar ook weinig van aantrekken. Ook is er volgens hem de religieuze achtergrond; ouders kijken de andere kant uit. Bij de soort godsdienst die op Urk wordt beleden, zie je volgens Hak vaak dat jongeren kunnen doen en laten wat ze willen. "Als het op een bepaald moment niet de bedoeling is dat je slecht gedrag vertoont, dan zal God je wel in de kraag grijpen, zo is de gedachte. Bij de ouders zelf was het ook zo, en met hen is het ook goed gekomen. Als je tot de Here komt, dan houdt het vanzelf op", legt Hak uit.


https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... -vraagstuk

Er loopt door protestants Urk een relatief scherpe scheidingslijn tussen de 'bevindelijke' en de 'niet-bevindelijke protestanten'. Voor die laatste groep, misschien beter bekend als neocalvinistische christenen, is God een barmhartige en liefhebbende vader. Het getal van wie is gered door het bloed van zijn zoon Jezus kan niet worden geteld. Voor de bevindelijken daarentegen is God, of beter Heere, een jaloerse god die de ongerechtigheden van degenen die hem haten doorrekent aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. Hij straft onmiddellijk en niet zuinig. Het getal van wie gered zal worden is zeer gering: één uit elke familie, één uit elk dorp. Ze kennen al tijdens het leven op aarde een onderscheid tussen de uitverkorenen en de verworpenen. De uitverkorene weet plaats en tijd te noemen waarop hem duidelijk werd dat hij tot deze kleine religieuze elite behoorde. Maar ook dan nog wordt hij voortdurend bevangen door grote angst en twijfel omtrent zijn zaligheid. Zij spreken en schrijven in een Nederlands, de zogenaamde tale Kanaäns, dat voor de meeste Nederlanders, gelovigen incluis, moeilijk te begrijpen is.

Voortvloeiend uit dat verschil in wereldbeeld is er in het alledaagse leven een onderscheid tussen de leden van de beide groeperingen. De bevindelijken maken het zichzelf wat betreft het naleven van de leer minder moeilijk. De wereld waarin ze leven, is een 'gebroken' wereld, ten gevolge van Adams val in het Paradijs. Onvermijdelijk kleeft aan alles wat ze doen zonde. Het onderscheid tussen de natuurlijke orde en de 'gebroken wereld' wordt zo een legitimatie voor hun overtredingen. De niet-bevindelijken proberen orthodoxie en orthopraxis meer met elkaar in overeenstemming te brengen dan de bevindelijken.

Dat heeft ook consequenties voor het naleven van de voorschriften van de overheid, bijvoorbeeld. Jagers en verzamelaars, in casu Urkse vissers, hebben over het algemeen weinig of geen respect voor autoriteit(en). De redenering van de Urkers voor het ontduiken van de bepalingen van de overheid luidde dat de koningin hun overheid was, niet het parlement. (Ze betreurden echter wel dat de koningin niet beter luisterde naar Gods geboden.) Ze behoefden dus geen gehoor te geven aan wat er vanuit 'Den Haag' of vanuit 'Brussel' tot hen kwam. De Urkse vissers overtraden dan ook betrekkelijk massaal de vangstbeperkende maatregelen.


https://www.demorgen.be/nieuws/de-gebro ... ~bb8f60c3/



Dat is wel een heel uitvoerige manier om te vertellen dat je het met me eens bent ;-)
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 24 jan 2021 16:26

Marnix schreef:Welja, praat het gewoon goed wat daar gebeurt. Je ontkent Corona niet maar je ontkent wel wat er gebeurt als er geen maatregelen zijn. Of je hebt gewoon geen idee. Alsof iemand dit soort maatregelen voor de lol neemt ipv met tegenzin omdat het echt noodzakelijk is. En dat zelfs partijen die geen voorstander zijn, dat wel inzien. Net als in allerlei andere landen. Omdat de experts wereldwijd wel snappen dat het niet anders kan. Je hebt echt geen idee wat de gevolgen zijn als we weer lekker gaan versoepelen omdat jij en een paar anderen het niet begrijpen. Maar als er dan een medicijn komt waardoor we van die regels af kunnen komen is dat natuurlijk ook weer niet goed.... overal tegen zijn gaat dan ook niet helpen, integendeel. Gelukkig hebben we experts die hierover beslissen en vertrouwt de meerderheid in ons land eerder daarop dan op een kritisch onderbuikgevoel.

En dan kom jij als politie wordt bekogeld met stenen, vuurwerk, er een corona teststraat in de brand wordt gestoken, ME en Marechaussee moeten optreden, de Burgermeester
een noodverordening moet afkondigen etecetra niet verder als “het is niet mijn stijl maar ik snap het wel, moeten ze maar niet proberen corona te bestrijden”. Want je gelooft wel in corona maar niet in maatregelen om de gevolgen te beperken en niet in medicijnen om het op te lossen. Nogmaals, alsof die regels er voor de lol zijn... en die teststraten. Dat is zodat we zo goed mogelijk door de pandemie heen komen... met types zoals in Urk en jij die dat prima lijkt te vinden zou het een veel grotere ramp geworden zijn. Maar ja je hebt altijd betweters die het alleen maar erger maken en gelukkig hebben die het niet voor het zeggen.


Ik keur het helemaal niet goed, dat zei ik toch; het is mijn stijl niet, het is NIET goed, maar ik vind het niet onbegrijpelijk. Dat heb ik gezegd.
Verder hoef je niet zo lelijk te doen hoor als iemand een andere visie heeft dan jij. Ik respecteer jouw mening ook.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten