Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2021 10:57

elbert schreef:"Voortschrijdend inzicht" is de term die wordt gebruikt om het gebrek aan regerend vooruitzien te maskeren. Daar is onze regering toch voor aangenomen om verder te kijken dan de waan van de dag? Maar nu wordt er niet geregeerd, maar gereageerd.
Dat zorgt inderdaad voor frustratie en dat ontken ik ook zeker niet dat dit bij mij meespeelt, maar het is wel frustratie omdat we een regering hebben die zelfs de meest elementaire dingen niet ziet die een blind paard wel ziet. Zo schreef ik op 14 april al het volgende:
en schreef ik op 15 september dit:
Precies dat zien we nu gebeuren. Het kabinet zegt: "oei, die cijfers stijgen sneller dan verwacht, dat hadden we niet zien aankomen".
Waarom zag een absolute nono als ik dat in april en september dan al wel?
Ik praat dus niet gemakkelijk achteraf, maar ik zag de bui al hangen. Het is in dit geval heel frustrerend om gelijk te krijgen.
Ik heb er in dit topic inderdaad eentje genoemd (in Nijmegen) en kan er nu een tweede aan toevoegen (het ziekenhuis in Maastricht): "8 op de 10 COVID patienten zijn gevaccineerd". Ik wil nu eerst de cijfers van alle ziekenhuizen zien voordat ik geloof dat deze 2 ziekenhuizen een uitzondering zijn.
In Belgie is namelijk in alle ziekenhuizen 55% van de COVID patienten gevaccineerd. Van de 614 patienten die er van 12 tot 18 oktober zijn opgenomen, zijn er 337 gevaccineerd. Er zit een foutmarge van 19% op, dus het zou ook zo maar rond de 70% kunnen zijn. Je ziet dus dat het percentage gevaccineerden dat in het ziekenhuis terechtkomt stijgt. We zien ook dat het ook bij gevaccineerden vooral de ouderen zijn die in het ziekenhuis komen.
De Nederlandse cijfers lopen wat dat betreft achter (die zijn veelal gebaseerd op de zomerperiode).
Dus voordat we Hugo de Jonge opnieuw op zijn blauwe ogen geloven voordat we erachter komen dat er toch dingen niet kloppen, moeten we nu eerst maar eens alle cijfers van alle ziekenhuizen opvragen.

Er zit een foutmarge op van 19%, dus het kan ook rond de 70% zijn...
Ten eerste: het kan dus ook 19% lager zijn, en daarnaast: 55 + 19% is 65% (55*1.19). Het geeft wel aan hoe graag je de cijfers afrondt in de richting die jouw onderbuikgevoel het best uitkomt.
Met hetzelfde recht is namelijk te beweren dat het 42% is, 19% minder met dezelfde afrondingsfactor die jij gehanteerd hebt...

En je hebt dit artikel ongetwijfeld ook gelezen, maar haalt dat gemakshalve niet aan.

Een beetje cherry-picking is het wel.
Niemand heeft namelijk ooit ontkend (ook De Jonge niet) dat Corona nooit meer weggaat, maar wel dat het pandemisch karakter af zal nemen. En daar had het in april zeker nog wel de schijn van, en aangezien het nu nog steeds zo is dat 90% van de ziekenhuisopnames ongevaccineerden betreft (wat slechts 15% van de bevolking is (ik baseer me op het artikel in de Volkskrant waar ik naar verwees) heeft het inderdaad de schijn dat het pandemisch effect met een vaccinatiecampagne teniet gedaan kan worden. En stel gerust de cijfers van het Isala ter discussie, maar waarom zouden deze minder relevant zijn als de door jou zorgvuldig uitgezochte ziekenhuizen met andere cijfers....)
Niet voor 100% (is ook nooit geclaimd), maar wel beheersbaar. En het grootste kenmerk van een pandemie is het onbeheersbare effect daarvan.

Daarnaast: het is logisch dat het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen toeneemt, met het toenemen van de vaccinatiegraad. Als de vaccinatiegraad 100% is zal ook het aandeel gevaccineerden wat in het ziekenhuis opgenomen wordt 100% zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2021 12:40

StillAwake schreef:

Daarnaast: het is logisch dat het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen toeneemt, met het toenemen van de vaccinatiegraad. Als de vaccinatiegraad 100% is zal ook het aandeel gevaccineerden wat in het ziekenhuis opgenomen wordt 100% zijn.


Dit wordt iedere keer gezegd. En natuurlijk klopt het ook. Maar zou wel bijzonder zijn als die groep weer een probleem voor de zorg gaat vormen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2021 12:44

Marnix schreef:
Dat laatste is toch niet zo raar? We gaan nu met z'n allen in herfst, winter op komt, weer naar het werk, uit eten, naar het kroeg, naar feestjes, verjaardagen. De 1,5e meter-regel is losgelaten. En we hebben een veel besmettelijker variant dan vorig jaar. Dan is het met de wetenschap dat zonder vaccinatie de kans veel groter is om in het ziekenhuis te komen dan met, niet zo raar dat die 2 miljoen niet-gevaccineerden voor een aanzienlijk deel van de ziekenhuisopnamen zorgen. Het zijn er nu 600 of zo he en 200 op de IC. Op 2 miljoen. Waarom vind je dat zo ongeloofwaardig dat je op basis hiervan de feiten maar weer in twijfel probeert te trekken?

)


Welke feiten trek in in twijfel?

De feiten dat mensen van mijn leeftijd en jonger vooral ongevaccineerden zijn? Dat die groep vrijwel niet in het ziekenhuis ligt? Dat kinderen en jongeren met name niet voor de druk op de zorg zorgen? Dat we straks dus in een lockdown zitten omdat de zorg niet op orde is? Dat we daarom allemaal massaal een vaccin moeten nemen met bijwerkingen waarvan de helft niet eens bekend is of nog niet goed onderzocht?

Dat zijn feiten. Dat staat in het nieuws, dat kun je terug vinden. Daar baseer ik mijn vragen op. Vragen over wie er in het ziekenhuis liggen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2021 13:19

lammetje schreef:Welke feiten trek in in twijfel?

De feiten dat mensen van mijn leeftijd en jonger vooral ongevaccineerden zijn? Dat die groep vrijwel niet in het ziekenhuis ligt? Dat kinderen en jongeren met name niet voor de druk op de zorg zorgen? Dat we straks dus in een lockdown zitten omdat de zorg niet op orde is? Dat we daarom allemaal massaal een vaccin moeten nemen met bijwerkingen waarvan de helft niet eens bekend is of nog niet goed onderzocht?

Dat zijn feiten. Dat staat in het nieuws, dat kun je terug vinden. Daar baseer ik mijn vragen op. Vragen over wie er in het ziekenhuis liggen.


Je schreef: Als je puur naar cijfers kijkt van besmettingen en ziekenhuis opnames naast het percentage gevaccineerden, hoe komt het dan dat deze cijfers zo hoog zijn? Je zou denken dat die grofweg 20-30% zonder vaccinatie nooit voor zo'n hoog cijfer kan zorgen. Want van die 20-30% ongevaccineerden zijn er ook al heel veel die in de eerste of tweede golf besmet zijn geweest.

Dus: "Hoe kunnen die cijfers nou zo hoog zijn, dat uit een relatief kleine groep (waar ook veel jongeren en al besmette mensen bijzitten) zoveel mensen in het ziekenhuis zouden komen? Je zou denken dat zo;n kleine groep daar nooit voor zou kunnen zorgen." Maar de cijfers geven aan hoeveel mensen er in het ziekenhuis en op de IC worden opgenomen en dat driekwart van hen niet is gevaccineerd. Dus de feiten zijn dat het wel zo is. Waarom vraag je je dan af hoe dat kan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 okt 2021 13:31

StillAwake schreef:Er zit een foutmarge op van 19%, dus het kan ook rond de 70% zijn...
Ten eerste: het kan dus ook 19% lager zijn, en daarnaast: 55 + 19% is 65% (55*1.19). Het geeft wel aan hoe graag je de cijfers afrondt in de richting die jouw onderbuikgevoel het best uitkomt.
Met hetzelfde recht is namelijk te beweren dat het 42% is, 19% minder met dezelfde afrondingsfactor die jij gehanteerd hebt...
De foutmarge gaat over de volle 100%, dus kan het wel degelijk boven de 70% uitkomen (55 + 19 = 74).
Maar ook al zou het 42% zijn (of 36 als je echt laag gaat zitten), dan nog is dit in tegenspraak met wat onze regering beweert, die zegt dat 8 of 9 van de 10 patienten ongevaccineerd is.
Dan kun je mij verwijten dat ik de cijfers wat afrond, maar kwalijker is het als de regering dat doet. Want de regering heeft weldegelijk een belang: zoveel mogelijk mensen vaccineren en daarbij is een beetje angstzaaien best geoorloofd. Tenminste, zo lijkt het.
StillAwake schreef:En je hebt dit artikel ongetwijfeld ook gelezen, maar haalt dat gemakshalve niet aan.
Ik heb daar in mijn vorige posts weldegelijk indirect naar verwezen. Het aantal coronapatienten uit Staphorst in het ziekenhuis bedraagt iets van 13, tenminste, als je het getal van 25 COVID patienten in dit artikel serieus neemt.
25 patienten, dat zou een groot ziekenhuis als de Isala klinieken toch wel aan moeten kunnen?
Maar het probleem is niet het aantal coronapatienten, dat gaf ik in een eerdere post al aan. Het probleem is de capaciteit van de ziekenhuizen die volledig ontoereikend is. Niemand minder dan Marcel Levi (iemand die qua expertise een veel betere minister van Volksgezondheid zou zijn dan de huidige) geeft dit vandaag ook aan. Hij zegt zelfs letterlijk: "ook met een griepgolfje zouden we al in de problemen zitten". In het afgelopen jaar hebben flink wat zorgverleners hun baan opgezegd. Ook het aantal beschikbare IC bedden is afgenomen.
De zorgcapaciteit is dus afgenomen en dat is een gevolg van beleid. Maar waar gaat het discours over? Over die ongevaccineerden die de ziekenhuizen zouden overbelasten. Kortom: de ongevaccineerden krijgen de zwarte piet toegespeeld voor het feit dat Nederland van alle Europese landen de laagste zorgcapaciteit heeft en dat daar de afgelopen 2 jaar niets structureels aan gedaan is (ook een OMT lid zegt vandaag dat de capaciteit van de ziekenhuizen structureel omhoog moet).
Er is dus geen sprake meer van een pandemie (dat kon je in april 2020 nog wel zeggen), maar van gezondheidszorg die op zijn laatste benen loopt.
StillAwake schreef:Een beetje cherry-picking is het wel.
Niemand heeft namelijk ooit ontkend (ook De Jonge niet) dat Corona nooit meer weggaat, maar wel dat het pandemisch karakter af zal nemen. En daar had het in april zeker nog wel de schijn van, en aangezien het nu nog steeds zo is dat 90% van de ziekenhuisopnames ongevaccineerden betreft (wat slechts 15% van de bevolking is (ik baseer me op het artikel in de Volkskrant waar ik naar verwees) heeft het inderdaad de schijn dat het pandemisch effect met een vaccinatiecampagne teniet gedaan kan worden. En stel gerust de cijfers van het Isala ter discussie, maar waarom zouden deze minder relevant zijn als de door jou zorgvuldig uitgezochte ziekenhuizen met andere cijfers....)
Zoals ik in mijn eerdere post aangaf: ik wil alle cijfers van alle ziekenhuizen zien. En dus niet, zoals je beweert, enkele cijfers van enkele zorgvuldig uitgezochte ziekenhuizen.
Want waar komt dat getal van 90% eigenlijk vandaan? Daar moeten toch concrete tellingen van concrete ziekenhuizen bij zitten, anders is het nattevingerwerk. Als ik al 2 ziekenhuizen kan noemen waar het qua IC bezetting andersom is, dan moeten in de overige ziekenhuizen vrijwel alle (dus 100%) IC patienten ongevaccineerd zijn om op een gemiddelde van 90% te komen. Dat zou verdacht hoog zijn.

Maar het blijft wel staan dat de situatie waar we nu in zitten niet door het kabinet was voorzien, terwijl het wel te voorzien was.
StillAwake schreef:Daarnaast: het is logisch dat het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen toeneemt, met het toenemen van de vaccinatiegraad. Als de vaccinatiegraad 100% is zal ook het aandeel gevaccineerden wat in het ziekenhuis opgenomen wordt 100% zijn.
Aangezien er in de wetenschappelijke literatuur sprake is van een waning effect van de vaccins, is het ook logisch dat het aantal gevaccineerden wat in het ziekenhuis opgenomen wordt, sterker stijgt dan je zou verwachten als de vaccins onbeperkt werkzaam waren. Dat zijn ze niet. Juist bij ouderen geven de vaccins minder bescherming en juist daarom worden er boosters voor die leeftijdscategorie aangeboden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2021 13:32

Marnix schreef:Je schreef: Als je puur naar cijfers kijkt van besmettingen en ziekenhuis opnames naast het percentage gevaccineerden, hoe komt het dan dat deze cijfers zo hoog zijn? Je zou denken dat die grofweg 20-30% zonder vaccinatie nooit voor zo'n hoog cijfer kan zorgen. Want van die 20-30% ongevaccineerden zijn er ook al heel veel die in de eerste of tweede golf besmet zijn geweest.

Dus: "Hoe kunnen die cijfers nou zo hoog zijn, dat uit een relatief kleine groep (waar ook veel jongeren en al besmette mensen bijzitten) zoveel mensen in het ziekenhuis zouden komen? Je zou denken dat zo;n kleine groep daar nooit voor zou kunnen zorgen." Maar de cijfers geven aan hoeveel mensen er in het ziekenhuis en op de IC worden opgenomen en dat driekwart van hen niet is gevaccineerd. Dus de feiten zijn dat het wel zo is. Waarom vraag je je dan af hoe dat kan?


Ik vind het inderdaad raar dat er zoveel positief geteste mensen zijn, zoveel ziekenhuis opnames. Je zou verwachten dat je met pakweg 80% gevaccineerden dan een stuk lager uit zou komen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2021 13:36

lammetje schreef:Welke feiten trek in in twijfel?

De feiten dat mensen van mijn leeftijd en jonger vooral ongevaccineerden zijn? Dat die groep vrijwel niet in het ziekenhuis ligt? Dat kinderen en jongeren met name niet voor de druk op de zorg zorgen? Dat we straks dus in een lockdown zitten omdat de zorg niet op orde is? Dat we daarom allemaal massaal een vaccin moeten nemen met bijwerkingen waarvan de helft niet eens bekend is of nog niet goed onderzocht?

Dat zijn feiten. Dat staat in het nieuws, dat kun je terug vinden. Daar baseer ik mijn vragen op. Vragen over wie er in het ziekenhuis liggen.

Ik kan vanaf hier je leeftijd niet inschatten, maar als je stelt dat mensen van jouw leeftijd en jonger vooral niet gevaccineerden zijn krijg ik de indruk dat je nog geen 12 bent ;-)
Geboortejaren tussen 2004 en 2009 zijn voor 61% minimaal 1x geprikt, alle oudere categorieen vaker.
Dus als jij stelt dat mensen van jouw leeftijd en jonger in merendeel niet gevaccineerd zijn neem je óf de categorie 12- mee, of is je "feit" niet zo heel feitelijk, maar nonsens.

Dat de zorg niet op orde is ben ik met je eens, maar dat we ons hebben laten vaccineren om de zorg te ontlasten is onzin, en dat de bijwerkingen niet onderzocht zijn is ook geen feit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2021 13:42

lammetje schreef:Ik vind het inderdaad raar dat er zoveel positief geteste mensen zijn, zoveel ziekenhuis opnames. Je zou verwachten dat je met pakweg 80% gevaccineerden dan een stuk lager uit zou komen.


Niet dus. Want we hebben:

1. Een veel besmettelijker variant dan een jaar geleden
2. De afstandsmaatregel losgelaten, maximaal aantal gasten per huishouden losgelaten, mondkapjes losgelaten, we mogen weer sporten, naar horeca, bioscoop enzovoorts enzovoorts.

Dus veel meer contactmomenten en momenten waarop het virus zich kan verspreiden. Plus dat 80% gevaccineerd is maar maar vaccinatie geen 100% garantie geeft op ziekenhuisopnamen. Het is niet zo dat er alleen maar ongevaccineerden in het ziekenhuis komen, het zijn er procentueel gezien wel veel. Maar alles bij elkaar krijg je dus alsnog wel weer een flinke stijging, al is het veel lager dan vorig jaar met veel meer minder maatregelen. Zo raar is dat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 okt 2021 13:52

Marnix schreef:Met "eindstreep" wordt niet bedoeld dat corona helemaal weg is (dat het nooit helemaal zal verdwijnen weten we allemaal al lang) maar dat het niet meer zoveel impact heeft op de samenleving, dat we gewoon weer naar kantoor kunnen, naar de bioscoop, cafe, sporten, school, uit eten enzovoorts. En dat gaat wat moeizamer dan gedacht maar we gaan wel flinkn vooruit. Als je doet alsof jij toen al zag dat Covid-19 nooit helemaal zal verdwijnen terwijl de rest nog dacht dat we er rond deze tijd wel helemaal vanaf zouden zijn, het virus totaal verdwenen zou zijn, geef je jezelf iets teveel credits.
Nee hoor. In april dacht het kabinet al dat het virus endemisch zou worden. Dat dacht ik ook. Maar toen schreef ik al: aangezien COVID-19 er altijd zal blijven, zal er ook altijd wel een reden te vinden zijn om de maatregelen in stand te houden. Bovendien: het zou weleens minder rooskleurig kunnen verlopen dan we nu denken.
En ziedaar: we hebben het inmiddels over een QR code om naar je werk te kunnen of naar school te gaan.
Zoals ik bij die invoering van de QR code al schreef: "hier blijft het niet bij en tijdelijk is het ook niet".
Een oplossing van het gebrek aan zorgcapaciteit brengt zo'n QR code echter geenszins dichterbij. Alleen een verhoging van de zorgcapaciteit kan dat. Zo'n QR code zorgt alleen voor schijnveiligheid en voor een ontoelaatbare tweedeling in de maatschappij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2021 13:53

StillAwake schreef:Ik kan vanaf hier je leeftijd niet inschatten, maar als je stelt dat mensen van jouw leeftijd en jonger vooral niet gevaccineerden zijn krijg ik de indruk dat je nog geen 12 bent ;-)
Geboortejaren tussen 2004 en 2009 zijn voor 61% minimaal 1x geprikt, alle oudere categorieen vaker.
Dus als jij stelt dat mensen van jouw leeftijd en jonger in merendeel niet gevaccineerd zijn neem je óf de categorie 12- mee, of is je "feit" niet zo heel feitelijk, maar nonsens.

Dat de zorg niet op orde is ben ik met je eens, maar dat we ons hebben laten vaccineren om de zorg te ontlasten is onzin, en dat de bijwerkingen niet onderzocht zijn is ook geen feit.


Feit is dat er nu dingen naar boven komen zoals die menstruatie stoornissen, longembolie etc waarvan ze nu aan het onderzoeken zijn of dit vaccin gerelateerde klachten zijn. Hier zijn nog geen uitslagen over bekend maar er wordt wel onderzoek naar gedaan als ik de media moet geloven.

En ik bedoelde met die opmerking over leeftijd niet dat het percentage zo laag is, maar dat de gemiddelde leeftijd van ongevaccineerden lager ligt dan de gemiddelde leeftijd op de ic.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2021 13:59

Marnix schreef:Niet dus. Want we hebben:

1. Een veel besmettelijker variant dan een jaar geleden
2. De afstandsmaatregel losgelaten, maximaal aantal gasten per huishouden losgelaten, mondkapjes losgelaten, we mogen weer sporten, naar horeca, bioscoop enzovoorts enzovoorts.

Dus veel meer contactmomenten en momenten waarop het virus zich kan verspreiden. Plus dat 80% gevaccineerd is maar maar vaccinatie geen 100% garantie geeft op ziekenhuisopnamen. Het is niet zo dat er alleen maar ongevaccineerden in het ziekenhuis komen, het zijn er procentueel gezien wel veel. Maar alles bij elkaar krijg je dus alsnog wel weer een flinke stijging, al is het veel lager dan vorig jaar met veel meer minder maatregelen. Zo raar is dat niet.


Denk dat je misschien de belangrijkste oorzaak vergeet.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ijs-vaccin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2021 14:22

elbert schreef:Nee hoor. In april dacht het kabinet al dat het virus endemisch zou worden. Dat dacht ik ook. Maar toen schreef ik al: aangezien COVID-19 er altijd zal blijven, zal er ook altijd wel een reden te vinden zijn om de maatregelen in stand te houden. Bovendien: het zou weleens minder rooskleurig kunnen verlopen dan we nu denken.
En ziedaar: we hebben het inmiddels over een QR code om naar je werk te kunnen of naar school te gaan.
Zoals ik bij die invoering van de QR code al schreef: "hier blijft het niet bij en tijdelijk is het ook niet".
Een oplossing van het gebrek aan zorgcapaciteit brengt zo'n QR code echter geenszins dichterbij. Alleen een verhoging van de zorgcapaciteit kan dat. Zo'n QR code zorgt alleen voor schijnveiligheid en voor een ontoelaatbare tweedeling in de maatschappij.


Ik zal toen vast iets daarop gezegd hebben dat het wel tijdelijk is en dat hoe tijdelijk het is afhangt van de druk op de zorg. En ik ben een groot voorstander van het vergroten van de capaciteit in de zorg, helemaal nu die juist door de pandemie ook zo'n tik heeft gekregen. Maar na een half jaar roepen dat iets helemaal niet tijdelijk is maar blijvend omdat een virus nooit helemaal weggaat is nogal overtrokken. Als dit na de winter weer wordt afgeschaft is het gewoon tijdelijk gebleken. En bedoel je dus vooral dat het langer duurde dan je van tevoren had gehoopt. Voordat de capacteit in de zorg is opgehoogd zijn we wel even verder in ieder geval. Tijd dat er een nieuw kabinet komt....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2021 14:36

Uit een onderzoek van 1vandaag blijkt dat 72% van de gevaccineerden voorstander is van specifieke maatregelen voor ongevaccineerden.
Ergens snap ik het wel, maar ik ben bang dat het de ongevaccineerden (die zich vaak toch al niet veel aantrokken van het algemeen belang en van de regels) alleen nog maar verder in de proteststand drukt.

Het zou aan de andere kant ook wel ironisch zijn als de antivaxxers die zich juist beriepen op hun vrijheid de reden zouden zijn waardoor iedereen weer restricties voor de kiezen krijgt.

Ingewikkelde materie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 okt 2021 14:40

Marnix schreef:Ik zal toen vast iets daarop gezegd hebben dat het wel tijdelijk is en dat hoe tijdelijk het is afhangt van de druk op de zorg. En ik ben een groot voorstander van het vergroten van de capaciteit in de zorg, helemaal nu die juist door de pandemie ook zo'n tik heeft gekregen. Maar na een half jaar roepen dat iets helemaal niet tijdelijk is maar blijvend omdat een virus nooit helemaal weggaat is nogal overtrokken. Als dit na de winter weer wordt afgeschaft is het gewoon tijdelijk gebleken.
En dan begint het in het najaar weer, als het in het voorjaar al afgeschaft wordt. OMT lid Kluytmans heeft het over "jaarlijks 10.000 mensen met corona in het ziekenhuis". Jaarlijks. Dat klinkt helemaal niet tijdelijk. Dus bij elke "tijdelijke" maatregel die nu ingevoerd wordt, moeten we ons de vraag stellen: "wat als het helemaal niet tijdelijk blijkt te zijn, is het dan eigenlijk wel verantwoord?". We zijn dat station wat mij betreft al lang voorbij dat de maatregelen verantwoord en proportioneel zijn. We zijn van "een paar weken thuisblijven om de curve af te vlakken" naar: "straks mag je zonder prik niet meer naar je werk of naar het cafe" gegaan. En we zijn komend voorjaar al 2 jaar verder, zonder dat er een echt einde in zicht is.
Marnix schreef:En bedoel je dus vooral dat het langer duurde dan je van tevoren had gehoopt. Voordat de capacteit in de zorg is opgehoogd zijn we wel even verder in ieder geval. Tijd dat er een nieuw kabinet komt....
Met precies dezelfde mensen/partijen aan het roer en met dezelfde agenda. Mijn verwachtingen zijn niet bepaald hooggespannen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2021 14:45

lammetje schreef:Denk dat je misschien de belangrijkste oorzaak vergeet.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ijs-vaccin


Ja dat viel onder punt twee van wat ik noem toch? Dat ook gevaccineerden het virus kunnen doorgeven is bekend. Daarom vindt de arts het ook van belang dat je test bij klachten, ook als je gevaccineerd bent en dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren, aldus de arts. Belangrijkste zijn dan de kwetsbare groepen natuurlijk. Ik dacht dat we graag van al die beperkende maatregelen af wilden toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten