Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2020 10:00

Jess schreef:dan kun je me naar het gesticht brengen

Herken ik wel.
Ik zit al sinds maart thuis, en heb sindsdien geen collega meer gesproken. Ik loop tegen de muren op. Als je isolement dan nog verder toe zou nemen (doordat je echt niet meer onder de mensen komt) doet dat echt wat met je.
Vandaar, laat je testen, en als mensen dan wat van je hoesten zeggen kun je naar eer en geweten antwoorden dat je recent getest bent, en dat het niets met corona te maken heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 08 okt 2020 12:54

StillAwake schreef: Daarover verschillen we dan van mening. Als ze het echt zo goed voor elkaar zouden hebben was er vast wel een nuancering gekomen op de ophef. Die heb ik nog steeds niet langs horen komen.

Nee, media van bepaald niveau zie en hoor je alleen als er iets te bekladden en belasteren valt. Wanneer er achteraf blijkt dat aan alle regels voldaan is en daarnaast heel veel andere gemeenten exact hetzelfde deden, hoor je niets meer.
Wel heeft Segers van de CU 'een soort van' excuses gemaakt https://www.christenunie.nl/blog/2020/1 ... oronavirus en zijn er zo meer artikelen die alle ophef wel degelijk nuanceren. Maar tis maar net wat je graag horen wilt.
Hoe kan het dan dat er een heleboel kerkgemeenschappen zijn die wel een alternatief voor het zingen (door middel van een voorzanger) hebben gevonden, die wel rekening houden met de geadviseerde maximale groepsgrootte? Die wel aan hun leden vragen een mondkapje te dragen?
Die wel mogelijkheden hebben gevonden om de dienst op zo'n wijze in te richten dat de mensen tuis het via internet kunnen meemaken, en die wel opletten welke uitstraling ze hebben naar de mensen die om deze kerk heen wonen en die wel opletten hoe ze de houding die we als christen horen te hebben proberen aan te nemen.

Ik zou denken dat ze deze beperkingen zichzelf opgelegd hebben, om welke reden dan ook. Een advies is geen verplichting, en in hoeverre je een advies opvolgd is onder meer afhankelijk van de afmetingen van een gebouw, de grootte van een gemeente , de staat van het ventilatiesysteem etc. Of misschien zelfs wel een beetje uit angst. Niet (alleen) voor het virus, maar stel je voor dat de 'wereld' er wat op aan te merken heeft. Stel je voor dat je vrijheid nog verder beperkt gaat worden (alsof dat daarmee al niet gebeurd is). Alsof het de opdracht van de kerken is om de 'wereld' tevreden te houden, of om risico's te voorkomen!

Of is de hele insteek van "Staphorst" (en anderen, wat dat betreft is het jammer dat het nu om 1 gemeente lijkt te gaan) van den beginne al geweest om de grenzen zo ver mogelijk op te zoeken om zo min mogelijk onderbreking van het "oude normaal" te hebben?

Ook 'Staphorst' heeft heel veel moeten inleveren. In maart zijn een paar diensten gehouden zonder leden. Daarna kwam er ruimte voor 30 personen, nog later voor 100. En vanaf de versoepelingen werd er gekeken of er, met registratie en in achtneming van alle adviezen, ruimte was voor meer personen. Dat resulteerde dus in een (op papier!) aantal van 600, verdeeld over 3 gebouwen. Procudenteel niet veel anders dan wat in heel veel andere gemeenten samenkomt.
Dit gebeurt dus al vanaf juni. Als zingen en het samenkomen zonder mondkapjes echt zo dodelijk was, zouden we dat niet allang terug gezien hebben in de cijfers?

Kerken waar het wel goed ging (de overgrote meerderheid dus), lijden nu onder het onverantwoorde gedrag van 1 gemeente waar het dus wel de spuigaten uitliep.

Unfaire opmerking.

Waar ik persoonlijk wel moeite mee heb is dat alle kerken in Nederland nu solidair moeten zijn met "Staphorst", waar juist "Staphorst" zich weigerde solidair te verklaren met wie dan ook.

Om maar met de woorden van Eerste kamerlid van Dijk in het debat met Otten te zeggen: Minimum aan kennis gecombineerd met maximum aan oordeel!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2020 13:12

Dorpeling schreef:Heb ik ook. Knap vervelend. Op het moment hoest ik ook mijn longen er zo ongeveer uit (en nee.. ik ben zondag niet naar de kerk geweest!), test gaf gelukkig negatief aan. Maar dan nog voel je je wel staan in de supermarkt als er zo'n enorme kriebel opkomt.

Ik slik vanaf april twee extra anti allergie medicijnen, dus naast mijn reguliere medicatie, omdat ik heftige hooikoortsklachten had en ik bijna de winkels uitgekeken werd.
Het water liep soms mijn neus uit, en mijn ogen waren rood. Dat zijn geen typische covid-verschijnselen, maar toch, ze horen je snuiten en niesen dan meteen is het code rood.
Dorpeling schreef:Minimum aan kennis gecombineerd met maximum aan oordeel!

Maar eerlijk gezegd vond ik de reacties van de kerkgangers niet bepaald sterk.
Een man sloeg de camera weg, men liep nogal schichtig, achter een paraplu verscholen, alsof ze iets te verbergen hadden.
Wees open, en als je niet de juiste woorden weet te vinden omdat je dichtslaat (een hele normale reactie als er opeens een camera op je gericht staat en een microfoon onder je neus) zeg dan kort: wil je het even aan iemand anders vragen, ik kan het niet zo goed zeggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2020 13:26

Dorpeling schreef:Nee, media van bepaald niveau zie en hoor je alleen als er iets te bekladden en belasteren valt. Wanneer er achteraf blijkt dat aan alle regels voldaan is en daarnaast heel veel andere gemeenten exact hetzelfde deden, hoor je niets meer.
Wel heeft Segers van de CU 'een soort van' excuses gemaakt https://www.christenunie.nl/blog/2020/1 ... oronavirus en zijn er zo meer artikelen die alle ophef wel degelijk nuanceren. Maar tis maar net wat je graag horen wilt.
Segers heeft inderdaad gezegd dat hij niet zo snel had moeten oordelen, maar volgens mij staat de strekking van wat hij gezegd heeft wel nog steeds.
En inderdaad, media melden aanmerkelijk makkelijker wat ze willen horen dan dat ze moeten melden. Geldt voor de Telegraaf, het Ad, de NRC, maar ook voor RD en ND.
Ik doelde echter op een nuancering door Grapperhaus, door de adviezen (want het zijn wederom geen regels) niet af te zwakken. En geloof me, dat zou ik elk medium genoemd zijn.
Dorpeling schreef:Ik zou denken dat ze deze beperkingen zichzelf opgelegd hebben, om welke reden dan ook. Een advies is geen verplichting, en in hoeverre je een advies opvolgd is onder meer afhankelijk van de afmetingen van een gebouw, de grootte van een gemeente , de staat van het ventilatiesysteem etc. Of misschien zelfs wel een beetje uit angst. Niet (alleen) voor het virus, maar stel je voor dat de 'wereld' er wat op aan te merken heeft. Stel je voor dat je vrijheid nog verder beperkt gaat worden (alsof dat daarmee al niet gebeurd is). Alsof het de opdracht van de kerken is om de 'wereld' tevreden te houden, of om risico's te voorkomen!
Ik snap je punt, maar het is in elk geval niet de taak van een kerk om anderen in gevaar te brengen. En een kerk die zich in een pandemie als deze afzijdig houdt van de maatschappij plaatst zichzelf in de hoek van de paria's. En dat is op zich prima, maar loop dan niet te mekkeren als je vervolgens als een paria behandeld wordt.
Natuurlijk sta je als kerk ergens voor, en moet dat zo veel mogelijk doorgang vinden. Volledig mee eens. Maar daarin kun je best flezibel zijn en naar nieuwe mogelijkheden zoeken. Dankbaar zijn met de tijd waarin het gebeurt, omdat je nu de technische middelen hebt om de dienst met heel de gemeente te kunnen delen. Denk je eens in hoe deze tijd geweest zou zijn voor de internet-tijd. Dan hadden we echt een crisis gehad, terwijl het nu alleen maar zaken van organisatorische aard zijn.
Dorpeling schreef:Ook 'Staphorst' heeft heel veel moeten inleveren. In maart zijn een paar diensten gehouden zonder leden. Daarna kwam er ruimte voor 30 personen, nog later voor 100. En vanaf de versoepelingen werd er gekeken of er, met registratie en in achtneming van alle adviezen, ruimte was voor meer personen. Dat resulteerde dus in een (op papier!) aantal van 600, verdeeld over 3 gebouwen. Procudenteel niet veel anders dan wat in heel veel andere gemeenten samenkomt.
Ze hebben inderdaad wel wat moeten inleveren, maar daarin het onderste uit de kan willen hebben. Volkomen terecht dus dat ze nu het deksel op de neus krijgen. Jammer alleen dat heel kerkelijk Nederland nu op hun blaren moet zitten...
Dorpeling schreef:Dit gebeurt dus al vanaf juni. Als zingen en het samenkomen zonder mondkapjes echt zo dodelijk was, zouden we dat niet allang terug gezien hebben in de cijfers?
Besemettingen in een Nederlands stadion hebben we ook nog niet gezien. Maar weer open doen dan? Jijzelf vond de Nederlandse situatie onvergelijkelijk met de buitenlandse...
Dorpeling schreef:Unfaire opmerking.
Want?
Dorpeling schreef:Om maar met de woorden van Eerste kamerlid van Dijk in het debat met Otten te zeggen: Minimum aan kennis gecombineerd met maximum aan oordeel!

Over unfaire opmerking gesproken ;-)
leg mij eens uit welk stukje kennis er mist in mijn opmerking, en waar ik de mist inga?
Alle kerken moeten nu solidair zijn omdat dankzij Staphorst de regels/adviezen aangescherpt zijn.
En juist Staphorst weigerde solidair te zijn met de mensen in hun directe omgeving.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2020 13:32

Chaya schreef:Maar eerlijk gezegd vond ik de reacties van de kerkgangers niet bepaald sterk.
Een man sloeg de camera weg, men liep nogal schichtig, achter een paraplu verscholen, alsof ze iets te verbergen hadden.
Wees open, en als je niet de juiste woorden weet te vinden omdat je dichtslaat (een hele normale reactie als er opeens een camera op je gericht staat en een microfoon onder je neus) zeg dan kort: wil je het even aan iemand anders vragen, ik kan het niet zo goed zeggen.

Je hebt volledig gelijk!
Maar als jij in de schoenen van die man gestaan had had je wellicht toch anders gereageerd dan nu je er even over hebt kunnen nadenken.

Jaren geleden is er een cruiseschip omgeslagen bij Italië. Vervolgens stond de Nederlandse media (NOS) voor mijn neus met een camera om te vragen wat en hoe. En daar had ik dus niet op gerekend...
Ik denk dat ik dus uit enige ervaring spreken kan: je onderschat hoe het voelt als er ineens een camera voor je neus staat zonder dat je er op voorbereid bent.
Daarmee praat ik de reacties niet goed (sterker nog: ik veroordeel ze), maar ik kan me er wel veel bij voorstellen.
En vanachter je bureautje is het heel erg makkelijk om te bedenken wat je had moeten zeggen, dat heb ik toen wel geleerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 okt 2020 14:58

Even heel snel:
StillAwake schreef:Segers heeft inderdaad gezegd dat hij niet zo snel had moeten oordelen, maar volgens mij staat de strekking van wat hij gezegd heeft wel nog steeds.
En inderdaad, media melden aanmerkelijk makkelijker wat ze willen horen dan dat ze moeten melden. Geldt voor de Telegraaf, het Ad, de NRC, maar ook voor RD en ND.
Ik doelde echter op een nuancering door Grapperhaus, door de adviezen (want het zijn wederom geen regels) niet af te zwakken. En geloof me, dat zou ik elk medium genoemd zijn.

Grapperhaus geeft iig toe dat de communicering niet erg duidelijk was.
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/grap ... -1.1702270
Even afwachten nog wat hij in het overleg vandaag te melden heeft.
Ze hebben inderdaad wel wat moeten inleveren, maar daarin het onderste uit de kan willen hebben. Volkomen terecht dus dat ze nu het deksel op de neus krijgen. Jammer alleen dat heel kerkelijk Nederland nu op hun blaren moet zitten...

Want?

leg mij eens uit welk stukje kennis er mist in mijn opmerking, en waar ik de mist inga?
Alle kerken moeten nu solidair zijn omdat dankzij Staphorst de regels/adviezen aangescherpt zijn.
En juist Staphorst weigerde solidair te zijn met de mensen in hun directe omgeving.

In de media wordt een beeld geschetst dat dat dankzij Staphorst is, dus hun schuld.
Uit bovenstaand artikel gekopieerd: Toen het ministerie en het CIO daar maandag alsnog toe besloten leek dat primair een afstraffing te zijn voor kerken zoals de hersteld hervormde gemeente in Staphorst, die zondag nog met honderden kerkgangers bijeenkwamen. Maar daarvan was geen sprake, verzekerde Grapperhaus. Dergelijke gemeenten kwamen „te goeder trouw” bijeen, zo zegt hij nu.

Over 'solidair' zijn of niet, zijn we het niet eens. Feit blijft dat tal van gemeentes bij elkaar bleven komen. Niet omdat ze zo lekker dwars wilden gaan liggen, maar om de noodzaak die ze/we erbij voelen.
Nogmaals, al zou een mens 150 jaar mogen worden in goede gezondheid, dan nog komt er een eind aan zijn leven. En dan gaat het er maar om of we geborgen zijn In God. En als je de noodzaak daarvan gaat zien, ga je er niet zomaar in mee om de kerken maar weer op een minimum te zetten. Leven is meer dan het hier en nu, het is een voorbereiding op een eeuwigheid die hoe dan ook volgt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 09 okt 2020 19:52

Dorpeling schreef: al zou een mens 150 jaar mogen worden in goede gezondheid, dan nog komt er een eind aan zijn leven. En dan gaat het er maar om of we geborgen zijn In God. En als je de noodzaak daarvan gaat zien, ga je er niet zomaar in mee om de kerken maar weer op een minimum te zetten. Leven is meer dan het hier en nu, het is een voorbereiding op een eeuwigheid die hoe dan ook volgt.
Ik vind dat er in deze zin nogal angst in door klinkt. De kerkgang is in dezes niet zaligmakend.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 okt 2020 22:30

benefietdiner schreef:Ik vind dat er in deze zin nogal angst in door klinkt. De kerkgang is in dezes niet zaligmakend.

Angst? Nee hoor, hoe kom je er bij! Persoonlijk ben ik helemaal niet bang. Ik ben verzekerd dat niets mij kan scheiden van Gods liefde. De dingen van vandaag niet, de dingen van morgen niet, zelfs de dood niet.
Tegelijk ontslaat mij dat niet van verantwoordelijkheid voor mijn (dierbare) naasten, die ik dan ook zo goed als mogelijk in acht neem. Niemand kan mij beschuldigen van onverantwoord gedrag of het niet opvolgen van de regels.

Dat de kerkgang niet zaligmakend is weet ik ook wel, uit ervaring zelfs.
Maar de kerk is wél waar God Zelf aanwezig is, waar Hij werkt, waar men met de gemeente samenkomt, samen de gebeden opzendt en samen zingt tot eer van Hem. En ik zeg niet dat dat thuis of waar dan ook niet zou kunnen, ik zeg wel dat het datgene is waarom christenen niet zonder kerkgang (zouden moeten) kunnen en willen. Omdat hij daar wil zijn waar God is, en daar waar steeds weer verteld wordt van die ene Weg en die ene Naam, waardoor wij moeten zalig worden. Een innerlijke drang en liefde die ons trekt naar dat Godshuis, omdat daar steeds weer de troost, hoop en liefde door het werk van Christus aangebracht, ervaren wordt. En die vrede en rust die alleen in Christus gevonden wordt, gun je iedereen. Dus wil je zo graag dat ook anderen meekomen om die woorden te mogen horen, dat ze ook zo gelukkig mogen worden. Dat Gods werk gezien wordt en dat Zijn Koninkrijk uitgebreidt wordt. En wanneer de kerk dan (bijna) dichtgaat, slaat de angst weleens om je hart. Want hoe zal dat in de toekomst gaan, blijft er nog een Kerk over?

Overigens komt er na het laatste overleg hoogstwaarschijnlijk een fikse aanpassing van het aantal bezoekers, (frequentie van) samenzang en het dragen van een mondmasker. Eigenlijk ook wel het meest voor de hand liggend na de oplopende cijfers van de afgelopen dagen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 09 okt 2020 22:58

Tijdens het werk mondkapjes...
stijging corona gevallen onder medewerkers en cliënten
Wie weet komt er volgende week wel een mondkapjes plicht landelijk in alle openbare ruimtes.
Van mij mag het gezien de situatie...
Zingen kan je ook met je hart...oefen het eens als je dit nog niet kent...heel diepgaand is dat....
Waar 2 of 3 in Mijn naam samenkomen, daar zal Ik zijn zegt de Heer....(ongeacht de locatie :wink: )
Op bergen en in dalen, ja overal is God



Zing de woorden maar mee met je hart...

Op bergen en in dalen
en overal is God.
Waar wij ook immer dwalen
of toeven, daar is God
Waar mijn gedachten zweven
of stijgen, daar is God.
Omlaag en hoog verheven
ja, overal is God.

Zijn trouwe Vaderogen
zien alles van nabij.
Wie steunt op zijn vermogen
die dekt en zegent Hij
Hij hoort de jonge raven
bekleedt met gras het dal
heeft voor elk schepsel gaven
ja, zorgt voor ‘t gans heelal

Roem Christen, aan mijn slinke
en rechterzijde is God.
Waar ‘k macht’loos nederzinke
of bitter lijd’, is God.
Waar trouwe vriendenhanden
niet redden, daar is God.
In dood en doodse banden,
ja, overal is God
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 10 okt 2020 09:48


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2020 12:30

Die wilde ik ook net plaatsen ja.

Staphorst is jaloersmakend

Ds. Arie Huijser, de Sliedrechter dominee met die scheiding, zei eigenlijk wel iets interessants in zijn preek. „Met inachtneming van de regels [...] kunnen wij naar de wereld nog laten zien dat Gods inzettingen ons boven alles gaan.” Ergens was het jaloersmakend dat er iets zo belangrijk in hun leven was, iets heiligs, iets wat boven alles ging, waarvoor het noodzakelijk was om ook in coronatijden ergens lijfelijk op te komen dagen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 10 okt 2020 12:57

Gtn schreef:Even van de andere kant bekeken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/09/st ... d-a4015426

Marnix schreef:Die wilde ik ook net plaatsen ja.

Staphorst is jaloersmakend

Ds. Arie Huijser, de Sliedrechter dominee met die scheiding, zei eigenlijk wel iets interessants in zijn preek. „Met inachtneming van de regels [...] kunnen wij naar de wereld nog laten zien dat Gods inzettingen ons boven alles gaan.” Ergens was het jaloersmakend dat er iets zo belangrijk in hun leven was, iets heiligs, iets wat boven alles ging, waarvoor het noodzakelijk was om ook in coronatijden ergens lijfelijk op te komen dagen.

Kijk, daar word ik nou blij van.
Om te lezen dat er toch iets is wat jaloers maakt. Het besef dat 'geloof' en kerkgang blijkbaar niet zomaar iets is wat je naar de zijlijn kunt schuiven maar dat het boven alles gaat. En dat er mensen zijn die niet datgene plaatsen wat het publiek wil horen, maar hun eigen (nuchtere) kijk op de zaken durven uiten.

Heel mooi:'''Het is extra belangrijk vandaag de dag om ervoor te zorgen dat de groeiende meerderheid van agnostische Nederlanders die daar echt helemaal niets van begrijpt niet in Staphorst de dienst gaat uitmaken (letterlijk).''

Blij te lezen ook dat er op veel plaatsen wel een aanpassing komt in de diensten en er dus wel degelijk verantwoording genomen wordt, maar men niet bij de eerste de beste tegenslag volledig buigt en meegaat in het max van 30. Want dat is een belachelijk laag aantal voor tal van gemeenten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 10 okt 2020 13:34

In opspraak geraakte kerk in Staphorst: geen maximum van 30 bezoekers en geen mondkapjesverplichting

https://www.ad.nl/binnenland/in-opspraa ... ~a7c18887/

Geen goed besluit van de HHK Staphorst. [-X p:)q

Staphorst leerde in 1971 niets van de Poliovirus, waarbij plus/minus 40 kinderen overleden en nu willen ze nog steeds niets leren van de Caronavirus. Eigenwijze mensen daar. Heeft niets te maken met een nuchtere kijk, meedoen met de wereld of met Gods inzettingen. Klinkklare onzin. Ze rijden in de zelfde auto van de wereld en wonen in de zelfde woningen en halen ook hun boodschappen bij de Lidl of Aldi.

Het RD meld het iets positiever:

Minder bezoekers voor diensten Hersteld Hervormde Kerk Staphorst
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/mi ... -1.1702974

https://www.hhkstaphorst.nl/

Mededelingen aan de leden van de HHG Staphorst voor de kerkdiensten na 01-07-2020.
(update 10-10-2020)
https://www.hhkstaphorst.nl/uploads/124 ... -10-10.pdf

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lekkerbek » 10 okt 2020 16:17

Ik werk in het ziekenhuis, doe iedere boodschappen en ga iedere zondag naar de kerk. In de kerk loop ik echt nog het minste gevaar, in de winkels loopt iedereen langs me heen, pakt nog gauw even wat weg terwijl ik er net sta.
Op mn werk zitten patiënten net hun handen steeds aan de mondkapjes, trekken dit ook steeds naar beneden. En ze proberen dichtbij te komen staan, ondanks de barricade die we hebben, ze duwen hun hoofd er gewoon onder.
In de kerk wordt mn naam en tel nr opgeschreven door iemand die op 2 meter afstand staat, met mondkapje. Ik moet aangeven of ik wel of geen klachten heb, met mondkapje krijg ik een plek aangewezen. Iedereen zit op 2 meter afstand van elkaar. We mochten een paar weken zachtjes zingen, vanaf vorige week niet meer.
Bij het naar buiten gaan worden de personen aangewezen die mogen lopen.
Ongeveer een zesde deel zat in de kerk tot zondag, voor a.s. zondag wordt ook dit gehalveerd.
Er heeft pas een staatje in een krant gestaan hoeveel besmettingen er waar zijn. De kerken kwamen er zeer goed vanaf! Laten we ook als christenen niet naar elkaar wijzen, dat doen anderen wel. De ene kerk zal er ook verstandiger mee omgaan dan de andere. Maar als er aan alle regels gehouden wordt dan is het niet fair om de zwarte piet aan te wijzen.
En het feit dat er jaren geleden het poliovirus rondging, de kerkenraden van nu kunnen er niets aan doen dat er toen geen maatregelen genomen werden.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 10 okt 2020 16:51

lekkerbek schreef:Ik werk in het ziekenhuis, doe iedere boodschappen en ga iedere zondag naar de kerk. In de kerk loop ik echt nog het minste gevaar, in de winkels loopt iedereen langs me heen, pakt nog gauw even wat weg terwijl ik er net sta.
Op mn werk zitten patiënten net hun handen steeds aan de mondkapjes, trekken dit ook steeds naar beneden. En ze proberen dichtbij te komen staan, ondanks de barricade die we hebben, ze duwen hun hoofd er gewoon onder.
In de kerk wordt mn naam en tel nr opgeschreven door iemand die op 2 meter afstand staat, met mondkapje. Ik moet aangeven of ik wel of geen klachten heb, met mondkapje krijg ik een plek aangewezen. Iedereen zit op 2 meter afstand van elkaar. We mochten een paar weken zachtjes zingen, vanaf vorige week niet meer.
Bij het naar buiten gaan worden de personen aangewezen die mogen lopen.
Ongeveer een zesde deel zat in de kerk tot zondag, voor a.s. zondag wordt ook dit gehalveerd.
Er heeft pas een staatje in een krant gestaan hoeveel besmettingen er waar zijn. De kerken kwamen er zeer goed vanaf! Laten we ook als christenen niet naar elkaar wijzen, dat doen anderen wel. De ene kerk zal er ook verstandiger mee omgaan dan de andere. Maar als er aan alle regels gehouden wordt dan is het niet fair om de zwarte piet aan te wijzen.
En het feit dat er jaren geleden het poliovirus rondging, de kerkenraden van nu kunnen er niets aan doen dat er toen geen maatregelen genomen werden.


Vergelijkbaar bij hoe het bij ons gaat. En de statistieken geven idd gelukkig een heel klein percentage aan. Lijkt me dat kerken dit in de gaten houden en nieuwe aanpassingen doen indien nodig.
Voor mezelf voel ik me veiliger binnen een kerk dan in een supermarkt of bouwmarkt. Daar lopen tig meer mensen maar heen en weer, vaak zonder bescherming, komen veel dichterbij, zitten overal aan en leggen het weer terug..

Vandaag nog op een parkeerplaats bij een bouwmarkt (wachtend in de auto) gezien dat die mondkapjes voor het grootste deel alleen maar show zijn. Mensen komen met zo'n ding op naar buiten, trekken hem af en proppen hem in de jaszak. Bij een volgende winkel zullen ze er wel weer uitgehaald worden en hergebruikt. Hoe onlogisch.

Ik denk dat op deze manier een mondkapje echt geen toevoeging heeft, eerder een tegenovergesteld effect.
benefietdiner schreef:In opspraak geraakte kerk in Staphorst: geen maximum van 30 bezoekers en geen mondkapjesverplichting

https://www.ad.nl/binnenland/in-opspraa ... ~a7c18887/

Geen goed besluit van de HHK Staphorst. [-X p:)q

Staphorst leerde in 1971 niets van de Poliovirus, waarbij plus/minus 40 kinderen overleden en nu willen ze nog steeds niets leren van de Caronavirus. Eigenwijze mensen daar. Heeft niets te maken met een nuchtere kijk, meedoen met de wereld of met Gods inzettingen. Klinkklare onzin. Ze rijden in de zelfde auto van de wereld en wonen in de zelfde woningen en halen ook hun boodschappen bij de Lidl of Aldi.

Het RD meld het iets positiever:

Minder bezoekers voor diensten Hersteld Hervormde Kerk Staphorst
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/mi ... -1.1702974

https://www.hhkstaphorst.nl/

Mededelingen aan de leden van de HHG Staphorst voor de kerkdiensten na 01-07-2020.
(update 10-10-2020)
https://www.hhkstaphorst.nl/uploads/124 ... -10-10.pdf


'Klinkklare onzin', man, wat heb ik een medelijden met jou.

Wat voor nut heeft informatie van 50 jaar terug? Daarbij, polio is wellicht nog iets gevaarlijker dan Covid. Rectificatie: 39 kinderen werdn ziek, 5 overleden. Ook erg gneog, maar als je informatie denkt te moeten geven, doe dat dan eerlijk en zoek de feiten zelf na.
Ook die update is totaal overbodig; gaat het je zelf aan? Zo niet, laat ze dan lekker zeg! Net of er nog niet genoeg afgegeven is op een kerk die, voor de 100ste keer, geen enkele fout gemaakt heeft. Laten we aub niet mee doen met die opruiende en haatzaaiende, ongefundeerde kritiek. Het is gelukkig niet aan jou wat wel of geen goed besluit is.

En dan nog, als ik die update zo zie, zal er een minimum aan mensen opkomen ( én verdeeld over 3 gebouwen dus!!) Aangenomen dat iedereen opkomt die in deze indeling zit, maar dat betwijfel ik. Er zullen, net als overal, zwakken en zieken zijn en daarbij randkerkelijken die niet komen.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 10 okt 2020 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten