Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 15:25

hans0166 schreef:het is toch netjes gedaan op zondag? Dat is een dag ná Gods rustdag, de Sabbath op zaterdag.
Die menselijke frutsels om het op de zondag te zetten is geen goddelijk voorschrift of wet.


Los daarvan is de discussie of je mensen mag helpen, of er goed gedaan mag worden op de rustdag al vaker gevoerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 jan 2022 16:59

Marnix schreef:Dan kan maar voor alle experts van RIVM en virologen, epedemiologen, buitenlandse van andere ziekenhuizen, WHO enzovoorts enzovoorts is dit gewoon basiskennis. Sterker nog, het coronavirus bestaat al heel lang en muteert geregeld en waar we last van hebben is gewoon een mutatie. Dat het virus zou muteren is ook niet verrassend, dat wist iedere expert. En dat een virus uitdooft / endemisch wordt door te muteren naar een mildere variant ook. Het idee dat tienduizenden hoogopgeleide expert dat in de haast even niet hebben zien aankomen is daarom vrij absurd.
Het gaat er niet om of de experts het aan hebben zien komen, maar of ze er voldoende rekening mee hebben gehouden. Dat denk ik onvoldoende om de redenen die ik heb gegeven: grote haast (zeker vanuit de politiek) om een vaccin te maken (begrijpelijk!), de onterechte hoop dat het vaccin zou zorgen voor de beeindiging van de pandemie (dat is onjuist gebleken, omdat het vaccin niet steriliserend is) en boosters als stoplapacties worden gebruikt om de afweer op peil te houden, maar die feitelijk maar tijdelijke lapmiddelen zijn i.p.v. adequate vaccins.
Wat we nu zien is dat het virus zelf een einde maakt aan de pandemie doordat mensen er geen diepe longinfectie meer van kunnen krijgen. Daar mogen we heel dankbaar voor zijn.
Marnix schreef:Er is sowieso nog niet zoveel reden om daaraan te denken omdat we tot niet toe niet verder zijn dan gekomen dan een speculatie van jouw kant dat dat het geval zou kunnen zijn. Dat is nog nergens bevestigd, ik heb al wat andere mogelijke redenen genoemd dus laten ze het eerst maar eens uitzoeken. Daarnaast blijkt een booster gewoon weer betere bescherming te bieden wat haaks staat op deze theorie.
De omicronvariant staat dermate ver af van de oorspronkelijke variant, dat bescherming door de booster ofwel heel klein is, ofwel tijdelijk (hooguit 90 dagen). Gelukkig is omicron heel mild, dus maakt het niet uit, maar we zien uit cijfers uit een aantal landen (IJsland, Denemarken, het VK) dat omicron zich net zo snel of sneller door de gevaccineerden verspreidt dan door ongevaccineerden (zie een eerder bericht van me naar de links). De reden? Omicron is een vaccin ontwijkende variant. Een booster is daarom een jas die niet meer past op het virus. Boosters hadden dus voor delta nut, maar voor omicron is het tijd om ermee te stoppen.
Marnix schreef:Dat is inderdaad waar we naartoe moeten. Een coronaprik of booster, aangepast aan de aanwezige variant wordt ook geen permanent ding voor de hele samenleving (volgens mij was jij degene die dat tot nu toe vaak riep en ik ontkende dat dan) maar hooguit voor een groep ouderen / kwetsbaren en als de ziekenhuizen weer wat leeg zijn gestroomd zal corona langzaam maar zeker meer als een endemische ziekte worden behandeld. Ik snap alleen wel dat men daarbij de omikronpiek een beetje afwacht.
De omicronpiek betekent momenteel leeglopende ziekenhuizen ondanks hoge besmettingscijfers. Dat betekent dat de coronapandemie voorbij is en we weer zo snel mogelijk open moeten. Er is geen sprake van een ziekenhuispiek van omicron. De cijfers blijven dalen.
Mortlach schreef:Dit blijkt te gaan over het veelvuldig gebruik van HETZELFDE vaccin. Dat wordt dan inderdaad wat minder effectief. Daarom moeten er als even kan variant-specifieke boosters worden gebruikt waarbij je dit probleem dus niet hebt. Ander vaccin, andere immuunreactie.

Het is ook niet het geval dat het "schade aan het immuunsysteem" kan toebrengen. De immuunreactie op dat specifieke antigen wordt minder; niet je immuunreactie op pak 'm beet een verkoudheidsvirus. Dat zou ook wat zijn zeg, als het immuunsysteem zo gemakkelijk was uit te schakelen.

Ook hier blijkt maar weer eens dat het goed is om artikelen goed te lezen...
Ik denk dat je het begrip "original antigenic sin" niet goed begrepen hebt. Het is weldegelijk een "sin" omdat je immuunsysteem minder adequaat reageert op een infectie door een nieuwe variant dan wanneer je bijvoorbeeld al een infectie hebt doorlopen. Het betekent dus dat je lichaam vijandige virusdeeltjes minder goed herkent en bestrijdt. Dat betekent dus ook dat je immuunsysteem minder sterk is dan het zou kunnen zijn en je dus ernstiger klachten krijgt dan iemand die het virus al eens heeft gehad. De hoeveelheid berichten van mensen die inmiddels 3 prikken (of meer) gehad hebben en desondanks flink ziek worden, is toch enigszins verontrustend.
Hier een voorbeeld van een bekende verslaggever bij RTL4: 4 prikken gehad en toch flink ziek. Dat zou je niet verwachten bij een adequaat vaccin. Daar gaan bij mij wel de wenkbrauwen van omhoog.

Elke keer een nieuw vaccin maken als zich een nieuwe variant aandient is daarbij totaal niet aan te bevelen. Dat kun je bij ouderen nog misschien gaan doen (zie bijv. de griepprik), maar om dat bij jongere mensen te gaan doen, is vanuit immunologisch oogpunt gezien foute boel. Zelf de ziekte doormaken is nog altijd het beste vaccin (omdat die een veel bredere bescherming biedt), mits de kans natuurlijk klein is dat je door de ziekte zelf schade oploopt. Dat is bij omicron het geval en daarom zijn de Pfizer vaccins tegen omicron die in maart op de markt moeten komen, grotendeels overbodig. Ze komen bovendien ook nog eens veel te laat: over 2 maanden is de omicrongolf allang weer voorbij. Het beste moment om weer een prikronde te gaan houden is in oktober, vlak voor het winterseizoen. Dat zou wat mij betreft beperkt moeten worden tot ouderen en zwakkeren, net als bij de griep. Bovendien zijn dwangmaatregelen zoals vaccinpaspoorten, QR codes en andere onzin daarbij totaal ongewenst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 21:52

elbert schreef:Het gaat er niet om of de experts het aan hebben zien komen, maar of ze er voldoende rekening mee hebben gehouden. Dat denk ik onvoldoende om de redenen die ik heb gegeven: grote haast (zeker vanuit de politiek) om een vaccin te maken (begrijpelijk!), de onterechte hoop dat het vaccin zou zorgen voor de beeindiging van de pandemie (dat is onjuist gebleken, omdat het vaccin niet steriliserend is) en boosters als stoplapacties worden gebruikt om de afweer op peil te houden, maar die feitelijk maar tijdelijke lapmiddelen zijn i.p.v. adequate vaccins.


Primaire doel van de vaccins was niet om de pandemie ermee te beeindigen, hoewel er bij de alpha-variant (waarbij nog wel groepsimmuniteot mogelijk was) de hoop er was dat dat zou lukken. Hoofddoel was dat er minder mensen ziek zouden worden, in ziekenhuis / op de IC zouden komen en zouden overlijden aan het virus. Dat lijkt wel redelijk gelukt.

Wat we nu zien is dat het virus zelf een einde maakt aan de pandemie doordat mensen er geen diepe longinfectie meer van kunnen krijgen. Daar mogen we heel dankbaar voor zijn.
De omicronvariant staat dermate ver af van de oorspronkelijke variant, dat bescherming door de booster ofwel heel klein is, ofwel tijdelijk (hooguit 90 dagen). Gelukkig is omicron heel mild, dus maakt het niet uit, maar we zien uit cijfers uit een aantal landen (IJsland, Denemarken, het VK) dat omicron zich net zo snel of sneller door de gevaccineerden verspreidt dan door ongevaccineerden (zie een eerder bericht van me naar de links). De reden? Omicron is een vaccin ontwijkende variant. Een booster is daarom een jas die niet meer past op het virus. Boosters hadden dus voor delta nut, maar voor omicron is het tijd om ermee te stoppen.


Opnieuw: kijk niet alleen naar besmettingscijfers maar ook naar de kans op ziek te worden. De vaccins (zonder booster is dat het geval, met booster helemaal) verkleinen nog steeds, ook bij omicron, de kans om er erg ziek van te worden, ook al kunnen gevaccineerden het een stuk makkelijker krijgen. En omikron is milder, absoluut. Maar het is niet zo dat mensen er nauwelijks meer ziek van kunnen worden. Je ziet in Engeland en Denemarken door omikron nog wel een stijging van de ziekenhuisopnamen, gelukkig niet of nauwelijks op de IC. En de boosters lijken daar ook wel aan bij te dragen. Scheelt voor de zorg, kunnen we sneller versoepelen. Prima dat dat deze winter is gedaan en zonder nieuwe varianten of iets dergelijks is het vrij waarschijnlijk dat dat de laatste was, er zal allicht een aangepaste variant als soort griepprik worden aangeboden in het najaar, voor wie wil.

De omicronpiek betekent momenteel leeglopende ziekenhuizen ondanks hoge besmettingscijfers. Dat betekent dat de coronapandemie voorbij is en we weer zo snel mogelijk open moeten. Er is geen sprake van een ziekenhuispiek van omicron. De cijfers blijven dalen.


In UK / Denemarken bijvoorbeeld zie je gewoon een piek. Dus ja, versoepelen is mogelijk en goed, maar per direct alles opengooien is misschien niet zo slim. Kleine kanttekening is dat omikron delta nog niet helemaal weg is, ook wat dat betreft een kleine slag om de arm.
https://dvhn.nl/binnenland/Van-Ranst-he ... 92182.html

Ik denk dat je het begrip "original antigenic sin" niet goed begrepen hebt. Het is weldegelijk een "sin" omdat je immuunsysteem minder adequaat reageert op een infectie door een nieuwe variant dan wanneer je bijvoorbeeld al een infectie hebt doorlopen. Het betekent dus dat je lichaam vijandige virusdeeltjes minder goed herkent en bestrijdt. Dat betekent dus ook dat je immuunsysteem minder sterk is dan het zou kunnen zijn en je dus ernstiger klachten krijgt dan iemand die het virus al eens heeft gehad. De hoeveelheid berichten van mensen die inmiddels 3 prikken (of meer) gehad hebben en desondanks flink ziek worden, is toch enigszins verontrustend.
Hier een voorbeeld van een bekende verslaggever bij RTL4: 4 prikken gehad en toch flink ziek. Dat zou je niet verwachten bij een adequaat vaccin. Daar gaan bij mij wel de wenkbrauwen van omhoog.


De kans om toch ziek te worden is gewoon niet 0% dus zo’n voorbeeld zegt niet zoveel. Ik wil eerst wel graag bewijzen zien dat dit ook daadwerkelijk speelt, geen speculaties. En dat niet-gevaccineerden die wel / geen corona hebben gehad daar in mindere mate last van hebben.

Elke keer een nieuw vaccin maken als zich een nieuwe variant aandient is daarbij totaal niet aan te bevelen. Dat kun je bij ouderen nog misschien gaan doen (zie bijv. de griepprik), maar om dat bij jongere mensen te gaan doen, is vanuit immunologisch oogpunt gezien foute boel. Zelf de ziekte doormaken is nog altijd het beste vaccin (omdat die een veel bredere bescherming biedt), mits de kans natuurlijk klein is dat je door de ziekte zelf schade oploopt. Dat is bij omicron het geval en daarom zijn de Pfizer vaccins tegen omicron die in maart op de markt moeten komen, grotendeels overbodig. Ze komen bovendien ook nog eens veel te laat: over 2 maanden is de omicrongolf allang weer voorbij. Het beste moment om weer een prikronde te gaan houden is in oktober, vlak voor het winterseizoen. Dat zou wat mij betreft beperkt moeten worden tot ouderen en zwakkeren, net als bij de griep. Bovendien zijn dwangmaatregelen zoals vaccinpaspoorten, QR codes en andere onzin daarbij totaal ongewenst.



- als omikron over 2 maanden voorbij is was de boosteractie juist wel op een mooj moment
- waarom is het zo fout om jongeren te vaccineren? Bij de griepprik is hij gratis als je 60 of ouder bent maar anderen mogen hem als ze zelf betalen wel gewoon halen. Lijkt me wat vreemd als dat zulke foute boel zou zijn. Ik hoor daar echter zelden artsen voor waarschuwen
- gratis prik voor 60+ (en de rest eventueel als ze willen of zelf betalen) van een aangepast vaccin lijkt me prima
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 13 jan 2022 22:05

Marnix schreef:Dat had gekund ja maar ik vind dat niet zo'n punt. Allereerst zijn de teststraten sowieso dan open en ik verander dat niet door een andere dag te kiezen. Overigens zijn wordt er in de zorg ook gewoon doorgewerkt op zondag dus ik vind dat helemaal geen probleem. Ik vind een rustdag wel een geschikte dag eigenlijk.

Dan staan we daar anders in. Natuurlijk wordt er in de zorg doorgewerkt op zondag, dat is noodzakelijk. Maar een vaccin laten zetten op zondag valt daar niet onder. Daar heb je zes dagen per week de tijd voor.
Klopt. Overigens geldt dat voor alles. Ook voor sporters, kroegbazen, theatermakers, cabaretiers enzovoorts. Maar kijk eens even:

https://nos.nl/artikel/2412922-versoepe ... ijft-dicht

Nou fijn! Maar het kan nog beter, er kan nog meer open. Sterker nog, deze lockdown was helemaal niet nodig geweest. Maar goed, dat zei ik een maand terug al. Nu worden die geluiden overal gehoord, en de ziekenhuizen zelf zeggen inmiddels ook dat er versoepeld moet worden. Uit recente studie blijkt dat je met omikron niet of nauwelijks op de IC terecht komt. Dus alles open, zo snel mogelijk.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 23:26

Dorpeling schreef:Dan staan we daar anders in. Natuurlijk wordt er in de zorg doorgewerkt op zondag, dat is noodzakelijk. Maar een vaccin laten zetten op zondag valt daar niet onder. Daar heb je zes dagen per week de tijd voor.


Klopt, daar verschillen we van mening over. Ik maak na de lunch een mooi fietstochtje over de hei (doe ik sowieso al vaak op zondag als de kleinste op bed ligt) krijg een prikje en ben een uur nadat ik vertrokken ben weer thuis. Lijkt me een prima zondagmiddagbesteding!

Nou fijn! Maar het kan nog beter, er kan nog meer open. Sterker nog, deze lockdown was helemaal niet nodig geweest. Maar goed, dat zei ik een maand terug al. Nu worden die geluiden overal gehoord, en de ziekenhuizen zelf zeggen inmiddels ook dat er versoepeld moet worden. Uit recente studie blijkt dat je met omikron niet of nauwelijks op de IC terecht komt. Dus alles open, zo snel mogelijk.


Klopt, een heeeeel recente studie. Overigens is die kans nog kleiner omdat veel mensen gevaccineerd zijn. En je kan nog wel in het ziekenhuis komen. Dus achteraf klopt dit en is het lekker makkelijk praten bij “better safe than sorry”. Dus goed om nu stapsgewijs te gaan versoepelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 14 jan 2022 09:34

Marnix schreef:Klopt, een heel recente studie. Overigens is die kans nog kleiner omdat veel mensen gevaccineerd zijn. En je kan nog wel in het ziekenhuis komen. Dus achteraf klopt dit en is het makkelijk praten. En gewoon iedere keer kijken of er ruimte is voor
meer versoepelingen is verstandiger.

Dat is niet achteraf, er waren meteen al signalen uit oa Zuid-Afrika dat deze mutatie veel milder was. Ook voor ongevaccineerden trouwens. Maar de algehele reactie daarop? Vliegtuigen aan de grond, buitensporig testen, gedwongen quarantaine en hier meteen in een lockdown.. #-o voor een mutatie waar het gros van de mensheid nauwelijks ziek van wordt. Wat dus meteen al klonk. En zo houden we de angst erin.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2022 09:59

Dorpeling schreef:Dat is niet achteraf, er waren meteen al signalen uit oa Zuid-Afrika dat deze mutatie veel milder was. Ook voor ongevaccineerden trouwens. Maar de algehele reactie daarop? Vliegtuigen aan de grond, buitensporig testen, gedwongen quarantaine en hier meteen in een lockdown.. #-o voor een mutatie waar het gros van de mensheid nauwelijks ziek van wordt. Wat dus meteen al klonk. En zo houden we de angst erin.


Dat zeg ik, makkelijk praten achteraf. Er waren signalen dat de besmetting milder was en veel besmettelijker. Hoeveel milder en hoeveel besmettelijker precies, dat was nog niet exact bekend. Waar men bang voor was is dat als bijvoorbeeld de helft minder mensen erg ziek wordt maar meer dan 2x zoveel mensen besmet, je met een mildere variant nog steeds evenveel of meer ziekenhuisopnamen krijgt. Helemaal als je als een kip zonder kop roept: mildere variant dus laten we direct overal versoepelen. Pas later werd meer daarover duidelijk / bevestigd in onderzoeken. Daarom was men in heel veel landen in eerste instantie heel voorzichtig en komt er nu steeds meer ruimte. Bijna alle landen hebben in eerste instantie niet versoepeld maar de bestaande maatregels aangehouden. Als je het nieuws een beetje objectief hebt gevolgd heb je dit allemaal meegekregen. 1,5e maand later opeens roepen dat het alemaal onnodig was is dan wel een voorbeeld van makkelijk achteraf praten. Had dat 1,5e maand geleden gezegd. Maar toen schreef je:

Heel veel details weet men helemaal niet. Er zijn nog heel veel onzekerheden en het enige antwoord wat ze daarop hadden is een lockdown. Uit voorzorg is deze aanscherping geadviseerd door het OMT.

Ps. Omikron is pas sinds 28 december dominant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 14 jan 2022 13:21

Marnix schreef:Dat zeg ik, makkelijk praten achteraf. (..)1,5e maand later opeens roepen dat het alemaal onnodig was is dan wel een voorbeeld van makkelijk achteraf praten. Had dat 1,5e maand geleden gezegd. Maar toen schreef je:

Heel veel details weet men helemaal niet. Er zijn nog heel veel onzekerheden en het enige antwoord wat ze daarop hadden is een lockdown. Uit voorzorg is deze aanscherping geadviseerd door het OMT.


Gevalletje van uit z'n verband rukken. Hier lag de nadruk vooral op het vette gedeelte, paniekerige besluiten invoeren. Dit schreef ik nl ook:
Dorpeling schreef:Ik lees net trouwens dat er weer gesproken wordt over een 'harde lockdown'. Dat is toch echt wel paniekzaaierij hoor.. wat we vanuit Afrika horen is dat de variant weliswaar besmettelijker is maar milder met als gevolg een lagere zorgdruk. M.i. is de angst voor 'stel je voor dat..' wat overdreven en gaat het te ver om de samenleving uit voorzorg hier voor nog meer aan banden te leggen. 'Mogelijk dit' en 'waarschijnlijk dat' met bijbehorend gegoochel van cijfers die geen logica in zich hebben.
Nog een lockdown is niet haalbaar. Maatschappelijk en sociaal niet, financieel niet maar psychisch ook niet. Helemaal nu er aanwijzigingen zijn dat heel veel mensen nauwelijks last hebben van deze variant. We moeten leren leven met covid en het is onhaalbaar om oneindig van lockdown naar lockdown te hobbelen.

Dorpeling schreef:Het ongewenste gevolg van al die nog komende varianten is dat straks voor kappa, sigma en ypsilon het hele land/ de hele wereld p.er direct in de stress schiet en een algehele lockdown uitroept want 'we weten niet hoe gevaarlijk het is..' En of het vaccin nu wel of niet werkt op deze varianten: 'BOOSTEREN!!' [-( Angst regeert en daarvoor moet alles buigen. En ik weiger daarin mee te gaan of me daardoor te laten leiden


Maar goed, het kwartje lijkt gevallen en er komen eindelijk versoepelingen aan. Het werd tijd ook.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2022 13:53

Dorpeling schreef:[/i]

Gevalletje van uit z'n verband rukken. Hier lag de nadruk vooral op het vette gedeelte, paniekerige besluiten invoeren. Dit schreef ik nl ook:

Maar goed, het kwartje lijkt gevallen en er komen eindelijk versoepelingen aan. Het werd tijd ook.


Kortom jij zei: waarom lockdown want ze weten de details niet, alleen dat het minder ziekmakend is. Maar als je details niet weet en je ziekenhuizen liggen boordevol is kan je maar beter voorzichtig zijn totdat je de details wel weet. Daarom was er wereldwijd in eerste instantie veel voorzichtigheid. En zolang de ziekenhuizen leeglopen kan je dan steeds wat meer versoepelen.

Dat is juist een van de geleerde lessen van afgelopen twee jaar :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 17 jan 2022 14:02

Marnix schreef:Primaire doel van de vaccins was niet om de pandemie ermee te beeindigen, hoewel er bij de alpha-variant (waarbij nog wel groepsimmuniteot mogelijk was) de hoop er was dat dat zou lukken. Hoofddoel was dat er minder mensen ziek zouden worden, in ziekenhuis / op de IC zouden komen en zouden overlijden aan het virus. Dat lijkt wel redelijk gelukt.
Sorry, maar dit is revisionisme.
"We prikken ons de pandemie/crisis uit". Hoe vaak hebben we dit het afgelopen jaar niet gehoord? De woorden pandemie en crisis werden door elkaar heen gebruikt (door media en politiek), dus was het idee weldegelijk dat de vaccins de pandemie zouden beeindigen. Oorspronkelijk was het idee ook dat de vaccins de transmissie ook helemaal zouden stoppen. (zie dit filmpje). Sterker nog: president Biden zei vorige maand nog dat als je je laat vaccineren, dat je dan niemand kunt besmetten. We weten al sinds afgelopen zomer dat dit onzin is.
Het punt is dat de voordelen van vaccinatie zwaar oversold zijn (om het maar in het engels te zeggen): er werd veel meer beloofd dan men waar kon maken.
Het is alsof je een auto koopt en de verkoper in zijn verkooppraatje zegt dat je er naast rijden ook mee kan vliegen. Dat is ons wel wijsgemaakt het afgelopen jaar. Misschien ben je dat vergeten, maar ik niet.
Marnix schreef:als omikron over 2 maanden voorbij is was de boosteractie juist wel op een mooj moment
Nee, de booster prik kwam in Nederland veel te laat, omdat de reden voor die booster de deltavariant was. Daardoor zijn vele levens onnodig verloren gegaan. Tegen omicron heeft zo'n booster nauwelijks effect.
Marnix schreef:waarom is het zo fout om jongeren te vaccineren? Bij de griepprik is hij gratis als je 60 of ouder bent maar anderen mogen hem als ze zelf betalen wel gewoon halen. Lijkt me wat vreemd als dat zulke foute boel zou zijn. Ik hoor daar echter zelden artsen voor waarschuwen
Omdat gezonde jongeren een grotere kans lopen om te overlijden door het vaccin dan door covid.
Onderbouwing: 1. https://janbhommel.nl/hartspierontsteki ... a-vaccins/
2. https://ravarora.substack.com/p/the-tru ... yocarditis
(om maar niet meer links te geven).
Sowieso is het een medische zonde om mensen te vaccineren tegen iets waar ze zelf niet of nauwelijks gevaar van lopen en al helemaal niet als de vaccinatie zelf een groter gevaar oplevert dan de ziekte waartegen die moet beschermen.
Het vaccineren van kinderen mag je bovendien nooit doen om een andere reden dan de gezondheid van het kind zelf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2022 15:41

elbert schreef:Sorry, maar dit is revisionisme.
"We prikken ons de pandemie/crisis uit". Hoe vaak hebben we dit het afgelopen jaar niet gehoord? De woorden pandemie en crisis werden door elkaar heen gebruikt (door media en politiek), dus was het idee weldegelijk dat de vaccins de pandemie zouden beeindigen. Oorspronkelijk was het idee ook dat de vaccins de transmissie ook helemaal zouden stoppen. (zie dit filmpje). Sterker nog: president Biden zei vorige maand nog dat als je je laat vaccineren, dat je dan niemand kunt besmetten. We weten al sinds afgelopen zomer dat dit onzin is.

Het punt is dat de voordelen van vaccinatie zwaar oversold zijn (om het maar in het engels te zeggen): er werd veel meer beloofd dan men waar kon maken. Het is alsof je een auto koopt en de verkoper in zijn verkooppraatje zegt dat je er naast rijden ook mee kan vliegen. Dat is ons wel wijsgemaakt het afgelopen jaar. Misschien ben je dat vergeten, maar ik niet. Het is alsof je een auto koopt en de verkoper in zijn verkooppraatje zegt dat je er naast rijden ook mee kan vliegen. Dat is ons wel wijsgemaakt het afgelopen jaar. Misschien ben je dat vergeten, maar ik niet.


Klopt, dat perspectief is in de loop van de tijd wel verschoven, bij de Alfaversie was er met vaccins veel mogelijk, waarschijnlijk nog steeds binnen een beperkte tijd maar de "auto kon in eerste instantie aardig vliegen mits je er af en toe wat periodiek onderhoud aan deed. Er kwamen alleen nieuwe varianten waarbij die "vlieger niet meer opging" en het werkte minder lang dan gehoopt. Oversold vind ik trouwens geen passend woord want ondanks dat werkt het vaccin nog steeds heel goed tegen ernstig ziek worden, ziekenhuisopname etcetera. En het primaire doel was vanaf het begin "flatten the curve" of wel: Zorg dat de pieken zodanig worden ingedamd dat de zorg de toestroom van patienten aan kan. Daar hebben de vaccins nog steeds enorm aan bijgedragen.

Nee, de booster prik kwam in Nederland veel te laat, omdat de reden voor die booster de deltavariant was. Daardoor zijn vele levens onnodig verloren gegaan. Tegen omicron heeft zo'n booster nauwelijks effect.


Dat laatste vraag ik me af, ik hoor andere geluiden van mensen die er verstand van hebben. Die zeggen: Het heeft zeker effect, in mindere mate op transmissie / besmetting maar wel op hoe ziek je wordt, kans op ziekenhuisopname etc. En dat is wel handig in de komende maanden dat er heel veel besmettingen zijn.

Omdat gezonde jongeren een grotere kans lopen om te overlijden door het vaccin dan door covid.
Onderbouwing: 1. https://janbhommel.nl/hartspierontsteki ... a-vaccins/
2. https://ravarora.substack.com/p/the-tru ... yocarditis
(om maar niet meer links te geven).
Sowieso is het een medische zonde om mensen te vaccineren tegen iets waar ze zelf niet of nauwelijks gevaar van lopen en al helemaal niet als de vaccinatie zelf een groter gevaar oplevert dan de ziekte waartegen die moet beschermen.


De vorige keer heb ik als tegenargument aangedragen dat de kans op myocarditis/pericarditis groter lijkt na besmetting dan na vaccinatie met wat onderbouwingen. Dit zijn nieuwe studies met andere cijfers en het is goed om daarnaar te kijken, ik wil daar wel wat uitgebreidere studies naar zien. Overigens wel goed om naar het totaalplaatje te kijken, in de tweede link zie ik bijvoorbeeld ook dat men myocarditis in het algemeen gaat vergelijken met ziekenhuisopnamen door corona terwijl ruim de helft van de mensen met myocarditis ook niet eens in het ziekenhuis komt. En je moet de "kosten" ook goed afzetten tegen de "baten" en daarbij moet je verder kijken dan alleen "kom je in het ziekenhuis terecht of niet" maar ook hoe ziek je wordt van corona en wat de gevolgen op de langere termijn zijn. Veel jongeren hebben er weinig last van maar je hebt wel veel jongeren die er langere tijd flink last van hebben. Maar met de mildere omikron-variant lijkt het me in ieder geval prima om jongeren / kinderen niet te vaccineren / boosteren (en ben ik tegen iedere vorm van vrijheidsbeperking als ze die keuze maken)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 17 jan 2022 18:44

Marnix schreef:Maar met de mildere omikron-variant lijkt het me in ieder geval prima om jongeren / kinderen niet te vaccineren / boosteren (en ben ik tegen iedere vorm van vrijheidsbeperking als ze die keuze maken)

Precies. En daarom gaan die brieven met de uitnodigingen deze maand dan ook rechtstreeks bij het oud papier, net als de rest overigens.

Hoe is het met je booster afgelopen, nog last van?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2022 21:01

Dorpeling schreef:Precies. En daarom gaan die brieven met de uitnodigingen deze maand dan ook rechtstreeks bij het oud papier, net als de rest overigens.

Hoe is het met je booster afgelopen, nog last van?


Nee nergens last van, bij alle drie niet. Als ik over de prikplek wrijf voel ik het nog maar dat is alles. Mijn vrouw kreeg zaterdag de booster en die is juist bij alle drie de prikken de dag erna even een dagje niet zoveel waard geweest. Grappig dat er zo wisselend op werd gereageerd. En verder genoten van een heerlijke fietstocht door het Spanderswoud en over de Westerheide en ik had mijn ereader mee voor tijdens het het kwartier wachten. Was prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 18 jan 2022 09:18

Marnix schreef:Nee nergens last van, bij alle drie niet. Als ik over de prikplek wrijf voel ik het nog maar dat is alles. Mijn vrouw kreeg zaterdag de booster en die is juist bij alle drie de prikken de dag erna even een dagje niet zoveel waard geweest. Grappig dat er zo wisselend op werd gereageerd. En verder genoten van een heerlijke fietstocht door het Spanderswoud en over de Westerheide en ik had mijn ereader mee voor tijdens het het kwartier wachten. Was prima.

Nou gelukkig maar. Je kunt er idd toch flink ziek van worden.


Ik weet alleen niet of je er persoonlijk veel aan zult hebben. Voor je qr heeft het vooralsnog niet veel zin.
En nu maar hopen dat 2G / 3G voorgoed van de baan geschoven wordt. Er is eindelijk erkenning dat het de vraag is hoe zinvol het is. https://nos.nl/artikel/2413501-onderzoe ... jks-effect
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2022 09:48

Dorpeling schreef:Nou gelukkig maar. Je kunt er idd toch flink ziek van worden.


Dat zou kunnen maar ik ken heek veel gevaccineerden maar niemand die er meer last van heeft gehad dan ff een dagje wat lam. Ik ken er wel een heleboel die veel langer hebben gehad van corona. Alles is relatief ;-)

Ik weet alleen niet of je er persoonlijk veel aan zult hebben. Voor je qr heeft het vooralsnog niet veel zin.


De kans om in deze tijd met megaveel besmettingen (want nu en de komende weken, tot deze golf weg is en het lente wordt zullen die enorm hoog zijn) ziek te worden is kleiner, de kans om het over te dragen is kleiner en de kans om er veel last van te krijgen is kleiner. Los van qr-code (nu heb ik die nodig om te mogen sporten bijvoorbeeld) vind ik dat wel waardevol.

En nu maar hopen dat 2G / 3G voorgoed van de baan geschoven wordt. Er is eindelijk erkenning dat het de vraag is hoe zinvol het is. https://nos.nl/artikel/2413501-onderzoe ... jks-effect


Ja ik had het gelezen, blij met de uitkomst. Voor de nuancering, let wel even op het woordje "NU" in de kop. Dat duidt op de huidige situatie met de Omikron-variant, open scholen enzovoorts waarmee je dus niet direct moet zeggen: Zie je wel, eindelijk snappen ze dat het niet zinvol is, dat roep ik al maanden. Maanden geleden was de situatie namelijk ook heel anders, dat wordt in het artikel ook wel benoemd. Daarnaast hebben de maatregelen vooral geen effect volgens het onderzoek omdat ongevaccineerden niet thuis blijven zitten als ze niet naar horeca enz mogen maar elkaar thuis opzoeken. Maar goed, met een mildere variant die zelfs in lockdown-periode gewoon uitbreidt wordt het effect van dat soort maatregelen alleen maar kleiner. Ik hoop inderdaad dat het een kentering gaat zijn want met deze variant moet nog wel even wat voorzichtig worden gedaan, maar wordt het ook tijd om voorzichtig weer terug te gaan naar normaal. Naar een tijd zonder QR-codes, 2G en 3G.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten