Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor gravo » 28 nov 2021 21:31

StillAwake schreef:Iedereen heeft het recht op domme beslissingen, maar domme beslissingen hebben gevolgen.

Overigens heb ik inmiddels een hoop vaccinweigeraars uit behoudend christelijke kringen gesproken (ook via dit forum), maar nog niet 1 persoon gehoord die daadwerkelijk weigerde om het in God's hand te leggen.

Wel redenen als:
-de overheid liegt
-corona bestaat niet
-op Facebook zeggen ze...
-ik heb nergens last van want ben geen risicogroep
-ons soort mensen doet dat niet

Misschien is vaccinatieplicht nog niet zo'n slecht idee...

De spijker op z'n kop! Ik denk dat onder speciale omstandigheden een vaccinatieplicht onvermijdelijk is. Als mensen dan nog weigeren, moeten de sancties niet zozeer boetes zijn, maar een beperkte toegang tot de zorg in het geval men ziek wordt door corona. Dan zal blijken of weigeraars principieel en consequent zijn en de verantwoordelijkheid voor bewust aangegane risico's ook willen dragen.
En als iemand dan bereid is om zijn lot als de weg van God met zijn leven te zien, zal ik daar groot respect voor hebben.
Maar als die consequentie er niet bijhoort (bij al die stoere praat over eigen vrijheid versus een foute overheid) dan was het niets anders dan vrijblijvend meelopen in een modieuze beweging van onvrede.

Laten we overigens hopen dat een vaccinatieplicht niet nodig zal zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2021 21:47

Veendam schreef:In absolute getalen liggen er meer gevaccineerden op de IC dan ongevaccineerden.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat gevaccineerden juist de IC bedden bezet houden, wat in absolute aantallen dus gewoon een keiharde waarheid is.
Zo kan je ook leverpatienten weigeren omdat ze een bed bezet houden anders, omdat ze zelf drank gehad hebben hun hele leven, rokers weigeren omdat ze bewust roken en dus dan een bed bezet houden van niet rokers.

Ik denk niet dat we deze kant op moeten met verschil maken tussen beweegredenen en verleden van mensen.


Als je niks zinnigs te zeggen hebt kan je beter je mond houden. Een kind snapt dat als 85% gevaccineerd is en minstens 50% in het ziekenhuis en op de ic meer, je niet alleen naar absolute getallen kan kijken. Als 100% is gevaccineerd is 100% in het ziekenhuis ook
gevaccineerd. Al 1000x gezegd hier maar blijkbaar wil je de meest eenvoudige logica niet snappen heeft het weinig zin om met je te praten als je naar driehonderdzoveel pagina’s nog met zoveel onzin komt. Anderen zonder onderbouwing willen wijzen op de basisregels voor virologie maar zelf de basisregels rekenen voor beginners niet een toepassen. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 29 nov 2021 07:24

Marnix schreef: “laat ze allemaal maar creperen”


geef eens even aan waar ik dát zeg? Dat leg jij er zelf in. Ik zeg in een schuur omdat ze dan de IC vrijhouden.
En hoe te meer overtuigend zou het zijn, zoals StillAwake zegt, dat de geloofsovertuigers écht zouden kiezen om het "in gods hand" te geven.
Stil maar, Wacht maar, blijf maar lekker thuis en wacht het echt af.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 29 nov 2021 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2021 07:36

lammetje schreef:Ik begrijp de opmerking over sociale aangelegenheid maar voor hem is het zwaar, zo'n schooldag. En gezien autisme niet te genezen is, moet je ermee leren omgaan. En dat lukt aardig, maar voor hem geen probleem om even een paar weken bij te komen.

Maar ik ben niet de enige, er zijn veel brand brieven naar school gegaan om niet mee te gaan met de test en mondkapjes maatregel. Ben benieuwd wat ze ermee doen.


Met welke redenen? Waarom is, als OMT die adviseert, het zo’ moeite dag het tot een storm aan brandbrieven leidt? Terwijl het alternatief is om de scholen dicht te gooien?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2021 07:40

hans0166 schreef:geef eens even aan waar ik dát zeg? Dat leg jij er zelf in. Ik zeg in een schuur omdat ze dan de IC vrijhouden.
En hoe te meer overtuigend zou het zijn, zoals StillAwake zegt, dat de geloofsovertuigers écht zouden kiezen om het "in gods hand" te geven.
Stil maar, Wacht maar, blijf maar lekker thuis en wacht het echt af.


Het kwam een beetje over als: niet-gevaccineerden bij voorbaat maar weigeren uit het ziekenhuis, laat ze maar in een schuur liggen, met uiteraard niet of nauwelijks zorg en daar dood gaan. Ik snap dat je keuzes moet maken als de ziekenhuisen echt vol zijn maar het is wel echt het laatste wat je moet willen als het echt niet anders meer kan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 nov 2021 08:38

hans0166 schreef:geef eens even aan waar ik dát zeg? Dat leg jij er zelf in. Ik zeg in een schuur omdat ze dan de IC vrijhouden.
En hoe te meer overtuigend zou het zijn, zoals StillAwake zegt, dat de geloofsovertuigers écht zouden kiezen om het "in gods hand" te geven.
Stil maar, Wacht maar, blijf maar lekker thuis en wacht het echt af.


Op de ic liggen meer mensen die er niet hadden hoeven liggen.
Ik begrijp daarom best dat bepaalde mensen bijvoorbeeld geen orgaan donor willen zijn, maar wel zelf een orgaan willen als ze dat nodig hebben. Niet dat ik het ermee eens ben, maar waarom zou je je orgaan afstaan aan iemand die zijn lever kapot gedronken heeft? Waarom zou je je ic bed willen afstaan aan iemand die met lachgas achter het stuur heeft gezeten? Waarom zou iemand met longkanker door roken voorrang hebben bij de chemo tov iemand die ergens anders een tumor heeft, zonder eigen schuld?

Huh, wat zeg ik nu eigenlijk.... Zonder eigen schuld?? Iedere ziekte is eigen schuld....

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 nov 2021 08:40

Marnix schreef:Met welke redenen? Waarom is, als OMT die adviseert, het zo’ moeite dag het tot een storm aan brandbrieven leidt? Terwijl het alternatief is om de scholen dicht te gooien?


Wat is de volgende stap? Zelftest bij de deur? Qr code voor de ingang van school?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2021 09:46

lammetje schreef:Wat is de volgende stap? Zelftest bij de deur? Qr code voor de ingang van school?


Dat was niet mijn vraag. Als er zoveel corona rondgaat onder kinderen / jongeren, men overweegt om de scholen te sluiten maar dat nogal heftig vindt om weer te doen en als alternatief komt met: "Test jezelf 2x per week (je weet, die zelftests zijn echt niet zo erg) en je moet als je binnenkomt en als je je verplaatst van lokaal a naar b even een een paar minuten een mondkapje op", waarom dan zo moeilijk doen? Een volgende stap is geen zelftest bij de deur of QR-code, grote onzin. Een volgende stap is dat de scholen dicht gaan.

Mijn vraag was waarom er dan "veel brandbrieven naar school worden gestuurd" om er niet in mee te gaan. "Hellend vlak, straks moet je QR-code bij de deur laten zien" is dan wel een dubieus antwoord als het alternatief is dat de scholen dichtgaan. Die scholen kunnen er overigens ook niet zoveel aan doen, die krijgen dit opgelegd door de overheid op advies van het OMT dus die moeten zich daar gewoon aan houden en heel verstandig dat ze dat doen. En dat ze zich niet laten chanteren door wat ouders die de maatregelen maar overdreven vinden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 nov 2021 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 29 nov 2021 09:51

lammetje schreef:Op de ic liggen meer mensen die er niet hadden hoeven liggen.
Ik begrijp daarom best dat bepaalde mensen bijvoorbeeld geen orgaan donor willen zijn, maar wel zelf een orgaan willen als ze dat nodig hebben. Niet dat ik het ermee eens ben, maar waarom zou je je orgaan afstaan aan iemand die zijn lever kapot gedronken heeft? Waarom zou je je ic bed willen afstaan aan iemand die met lachgas achter het stuur heeft gezeten? Waarom zou iemand met longkanker door roken voorrang hebben bij de chemo tov iemand die ergens anders een tumor heeft, zonder eigen schuld?

Huh, wat zeg ik nu eigenlijk.... Zonder eigen schuld?? Iedere ziekte is eigen schuld....


Ziektes door een ongezonde levenstijl daar ben je inderdaad zelf schuldig aan (en natuurlijk zijn lang niet alle ziektes eigen schuld hè :shock: ).
Die ziektes overvielen de zorg niet, dat wisten ze al lang en daar werd rekening mee gehouden.
En dan komt er een pandemie en daar zijn ze helaas niet op berekend.

En wat je orgaan-vergelijking betreft, begrijp ik goed dat je het min of meer Hans eens bent?
Geen vaccin willen maar wel een (ic)bed willen als dat nodig is?
Waarom een bed afstaan/reserveren voor ongevaccineerden terwijl de kanker en hartpatiënten dan zonder zitten? Zoiets toch?

Als 2 mensen een lever nodig hebben en de 1 is een alcoholist en de ander heeft een gezonde levenstijl, dan zou ik mijn lever ook liever afstaan aan de tweede als ik mocht kiezen. Maar als er genoeg levers zijn mag de alcoholist van mijn lever hebben voor een tweede kans.
Laatst gewijzigd door naamloos op 29 nov 2021 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 29 nov 2021 10:01

Marnix schreef:Als je niks zinnigs te zeggen hebt kan je beter je mond houden. Een kind snapt dat als 85% gevaccineerd is en minstens 50% in het ziekenhuis en op de ic meer, je niet alleen naar absolute getallen kan kijken. Als 100% is gevaccineerd is 100% in het ziekenhuis ook
gevaccineerd. Al 1000x gezegd hier maar blijkbaar wil je de meest eenvoudige logica niet snappen heeft het weinig zin om met je te praten als je naar driehonderdzoveel pagina’s nog met zoveel onzin komt. Anderen zonder onderbouwing willen wijzen op de basisregels voor virologie maar zelf de basisregels rekenen voor beginners niet een toepassen. :roll:


Als je het er niet mee eens bent dat er meer gevaccineerde mensen op de IC liggen dan ongevaccineerden dan is dat jouw probleem, het zijn namelijk gewoon feiten. Dan kan je komen met verhoudingen en dat soort dingen maar dat is eigenlijk helemaal niet de discussie die gevoerd moet worden.
Het gaat er om of je kunt zeggen dat als iemand niet gevaccineerd is en die in het ziekenhuis komt een bed geweigerd moet kunnen worden of niet.
Mijn standpunt is daarin heel duidelijk, NEE !!!

Als je al een onderverdeling wilt maken van mensen die op de IC liggen dan moet je volledig alles in kaart brengen, namelijk al de onderliggende ziektes en omstandigheden, leeftijd, maar ook 1 prik, 2 prikken, boosterprik, en dan ook nog op elk verschillende type vaccin.
Het zou heel goed kunnen dat hieruit dan naar voren zou kunnen komen dat je misschien beter kunt inzetten op leeftijdsgroep, bijvoorbeeld 60 plussers en die dan bijvoorbeeld te boosteren, in plaats van alle tijd en moeite te steken in die paar procent die niet gevaccineerd zijn te bewegen om alsnog een prik te halen. Het gaat dus niet om de weging van 1 factor namelijk of ze wel of geen prik gehad hebben, maar om de hele waaier van factoren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2021 10:10

Veendam schreef:Als je het er niet mee eens bent dat er meer gevaccineerde mensen op de IC liggen dan ongevaccineerden dan is dat jouw probleem, het zijn namelijk gewoon feiten. Dan kan je komen met verhoudingen en dat soort dingen maar dat is eigenlijk helemaal niet de discussie die gevoerd moet worden.
Het gaat er om of je kunt zeggen dat als iemand niet gevaccineerd is en die in het ziekenhuis komt een bed geweigerd moet kunnen worden of niet.
Mijn standpunt is daarin heel duidelijk, NEE !!!

Als je al een onderverdeling wilt maken van mensen die op de IC liggen dan moet je volledig alles in kaart brengen, namelijk al de onderliggende ziektes en omstandigheden, leeftijd, maar ook 1 prik, 2 prikken, boosterprik, en dan ook nog op elk verschillende type vaccin.
Het zou heel goed kunnen dat hieruit dan naar voren zou kunnen komen dat je misschien beter kunt inzetten op leeftijdsgroep, bijvoorbeeld 60 plussers en die dan bijvoorbeeld te boosteren, in plaats van alle tijd en moeite te steken in die paar procent die niet gevaccineerd zijn te bewegen om alsnog een prik te halen. Het gaat dus niet om de weging van 1 factor namelijk of ze wel of geen prik gehad hebben, maar om de hele waaier van factoren.


Haha ja prima maar als je bewust voor domheid kiest discussieer ik liever met een kind van 4 dan met jou, die begrijpt tenminste nog meer van de basics. Overigens waren in oktober (laatst bekende cijfers) van de 346 patienten die op IC opgenomen werden 105 wel gevaccineerd en 241 niet. Dus naast dat je basics qua rekenen niet wil snappen lieg je ook nog eens om je gelijk te willen halen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 29 nov 2021 10:44

StillAwake schreef:Misschien is vaccinatieplicht nog niet zo'n slecht idee...

gravo schreef:De spijker op z'n kop! Ik denk dat onder speciale omstandigheden een vaccinatieplicht onvermijdelijk is. Als mensen dan nog weigeren, moeten de sancties niet zozeer boetes zijn, maar een beperkte toegang tot de zorg in het geval men ziek wordt door corona.
Naast dat jullie wel heel gemakkelijk de grondwet aan de kant schuiven (artikel 11), is er nog het volgende:
De reden waarom ik me niet laat vaccineren is tweeledig:
1. ik heb al corona gehad en heb hoogstwaarschijnlijk voldoende bescherming. Daarnaast biedt een vaccin me hooguit een paar maanden extra bescherming en zou dat betekenen dat ik de rest van mijn leven elk half jaar een boostershot moet nemen.
2. sommige vaccins geven een kleine, maar niet te verwaarlozen kans op trombose. Laat ik nu net deel uitmaken van een familie waarin dat een enorm issue is. Ik heb veel familieleden die daar klachten mee hadden en hebben: longembolie, herseninfarct, trombosebeen. Ik kan de familieleden niet meer tellen bij wie dat een issue is (ja, ik heb een grote familie). Onlangs kreeg een gevaccineerde oom van me een herseninfarct. Daar komt nog eens bij dat van de meeste vaccins de lange termijngevolgen nog niet bekend zijn en het effect op hart- en vaatziekten is nog (deels) niet bekend. De keuze voor mij is dus: wil ik een vergroot risico lopen om een beroerte o.i.d. te krijgen door een vaccin, of wil ik de kans lopen om nog een keertje corona te krijgen? Die keus is voor mij extreem simpel: ik doe het wel zonder vaccin. Want corona overleef ik wel, een beroerte of iets dergelijks is een heel stuk problematischer. Als ik een papiertje moet tekenen waarbij ik afzie van coronazorg als ik niet gevaccineerd ben: stuur maar op, dan teken ik dat wel.

Dus: als er een vaccinatieplicht komt, zal ik me daar nog steeds niet aan conformeren, tenzij er een vaccin wordt goedgekeurd dat niet de bovengenoemde bijwerkingen kan hebben.
Zo heeft iedereen die zich (nog) niet laat vaccineren zijn of haar eigen redenen (lees bijvoorbeeld dit artikel over mensen die dat besluit nemen) en dat zijn meestal niet "aso's die zich niet willen laten prikken", zoals er onlangs in de Telegraaf stond.
Ik vind daarom de polariserende en dwangmatige toon die er momenteel in de media en de samenleving rondwaart diep beschamend. Dat geldt trouwens voor beide kampen. Het echte probleem is daarbij niet dat mensen zich niet willen vaccineren. Dat is nl. hun keuze die bij een vrij land hoort. Dat kun je een domme keuze vinden, maar het is hun recht om domme keuzes te maken. Hebben domme keuzes consequenties? Ja, soms wel. Dat is het geval als deze mensen ernstig ziek worden. Dat is de consequentie waar zij de verantwoording voor dienen te dragen.
Maar deze mensen zijn er dan weer niet verantwoordelijk voor dat de IC's overvol zijn (zelfs als ze er zelf op liggen), zoals er vaak beweerd wordt. Dat is een taak van de overheid (nl. artikel 22 van de grondwet: "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid."): die moet ervoor zorgen dat er voldoende zorgcapaciteit is. Dat de overheid daarin gefaald heeft en de schuld eenzijdig bij ongevaccineerden neerlegt, is een schaamteloos staaltje van het eigen straatje schoonvegen. Want in andere landen gaan de besmettingen net zo hard omhoog en is er wel voldoende capaciteit in de ziekenhuizen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 29 nov 2021 11:34

Veendam schreef:Als je het er niet mee eens bent dat er meer gevaccineerde mensen op de IC liggen dan ongevaccineerden dan is dat jouw probleem, het zijn namelijk gewoon feiten. Dan kan je komen met verhoudingen en dat soort dingen maar dat is eigenlijk helemaal niet de discussie die gevoerd moet worden.
Ik gebruik tegenwoordig 's nachts mijn koplampen niet meer.
Ik heb het onderzocht, en er zijn meer auto's die 's nachts een ongeluk krijgen terwijl ze hun koplampen aan hebben, dan dat er auto's aangereden worden die hun koplampen uithebben.

Zodoende: het aandoen van je koplampen is schijnveiligheid.
Dan kan de politie komen met verhoudingen en dat soort dingen, maar dat is eigenlijk niet de discussie die vevoerd moet worden.
Oom agent kan het er mee oneens zijn, maar dat is zijn probleem. Het zijn namelijk gewoon feiten: de meeste auto's die 's nachts een ongeval krijgen gebruikten hun koplampen.
Veendam schreef:Het gaat er om of je kunt zeggen dat als iemand niet gevaccineerd is en die in het ziekenhuis komt een bed geweigerd moet kunnen worden of niet.
Mijn standpunt is daarin heel duidelijk, NEE !!!
Zolang het niet nodig is om onderscheid te maken, omdat de capaciteit voldoende is ben ik het met je eens (maar er is dan ook niemand die daarin wat anders zegt). Op dit moment is het echter zo dat er toch onderscheid gemaakt moet worden in welke persoon welke behandeling krijgt.
En dan lijkt het me een prima idee om een ongevaccineerde een lagere voorrangsstatus te geven dan een gevaccineerde.

Momenteel is de meerderheid van de IC opnames nog steeds ongevaccineerd (hoe hard je ook roept dat dat niet zo is, voor IC opnames geldt dat nog steeds wél), maar de druk die dat op de zorg geeft zorgt dat mijn vader geen nieuwe knie kan krijgen. De druk die dat op de zorg geeft zorgt dat mijn secretaresse geen chemo kan krijgen. De druk die dat op de zorg geeft zorgt er momenteel voor dat een man uit onze kerk geen hartoperatie kan krijgen. Zorgt er voor dat het dochtertje van mijn collega haar zicht dreigt te verliezen.

En dat omdat een aantal mensen te eigenwijs zijn om een prik te nemen.
Da's prima, maar geef ze dan geen voorrang bij een ziekenhuisopname...
Veendam schreef:Als je al een onderverdeling wilt maken van mensen die op de IC liggen dan moet je volledig alles in kaart brengen, namelijk al de onderliggende ziektes en omstandigheden, leeftijd, maar ook 1 prik, 2 prikken, boosterprik, en dan ook nog op elk verschillende type vaccin.
Het zou heel goed kunnen dat hieruit dan naar voren zou kunnen komen dat je misschien beter kunt inzetten op leeftijdsgroep, bijvoorbeeld 60 plussers en die dan bijvoorbeeld te boosteren, in plaats van alle tijd en moeite te steken in die paar procent die niet gevaccineerd zijn te bewegen om alsnog een prik te halen. Het gaat dus niet om de weging van 1 factor namelijk of ze wel of geen prik gehad hebben, maar om de hele waaier van factoren.

Dat klinkt heel grappig wat je zegt, maar je begon deze reactie met de stelling dat dat een discussie was die niet gevoerd moet worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2021 11:49

StillAwake schreef:Ik gebruik tegenwoordig 's nachts mijn koplampen niet meer.
Ik heb het onderzocht, en er zijn meer auto's die 's nachts een ongeluk krijgen terwijl ze hun koplampen aan hebben, dan dat er auto's aangereden worden die hun koplampen uithebben.

Zodoende: het aandoen van je koplampen is schijnveiligheid.
Dan kan de politie komen met verhoudingen en dat soort dingen, maar dat is eigenlijk niet de discussie die vevoerd moet worden.
Oom agent kan het er mee oneens zijn, maar dat is zijn probleem. Het zijn namelijk gewoon feiten: de meeste auto's die 's nachts een ongeval krijgen gebruikten hun koplampen.
Zolang het niet nodig is om onderscheid te maken, omdat de capaciteit voldoende is ben ik het met je eens (maar er is dan ook niemand die daarin wat anders zegt). Op dit moment is het echter zo dat er toch onderscheid gemaakt moet worden in welke persoon welke behandeling krijgt.
En dan lijkt het me een prima idee om een ongevaccineerde een lagere voorrangsstatus te geven dan een gevaccineerde.


=D> :mrgreen:

Ik loop tegenwoordig op mijn handen van de trap want het is bewezen dat er veel meer mensen van de trap vallen als ze op hun benen lopen dan wanneer ze op hun handen lopen =P~ :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 29 nov 2021 12:24

elbert schreef:Naast dat jullie wel heel gemakkelijk de grondwet aan de kant schuiven (artikel 11), is er nog het volgende:
Het klopt dat dat in de grondwet staat, maar de grondwet is nu niet bepaald een document wat boven elke vorm van discussie staat.
Sterker nog: er staan zat dingen in waar ik (en velen met mij) principieel niet in kunnen meegaan.
Daarmee zeg ik niet dat het een waardeloos document is, maar wel dat er zat elementen in staan die strijdig zijn met elkaar, en zaken die een grondige herziening zouden moeten hebben.
Bovendien staat in Artikel 11 vrij duidelijk dat er een uitzondering gemaakt kan worden door de wetgever.
elbert schreef:De reden waarom ik me niet laat vaccineren is tweeledig:
1. ik heb al corona gehad en heb hoogstwaarschijnlijk voldoende bescherming. Daarnaast biedt een vaccin me hooguit een paar maanden extra bescherming en zou dat betekenen dat ik de rest van mijn leven elk half jaar een boostershot moet nemen.
Is dat je eigen vermoeden, of betreft het een via de officiele kanalen bevestigde besmetting?
Bovendien, wie stelt dat je, als je het nu wél neemt, je er levenslang aan vast zit? Zou het niet zo zijn dat we, als de pandemie uitgedoofd zal zijn, de hele coronaprik ook als onderdeel van het verleden zullen beschouwen?
Daarnaast ontgaat het me wat het bezwaar zou zijn van een jaarlijkse booster, maar daar worden we het vast niet over eens.
elbert schreef:2. sommige vaccins geven een kleine, maar niet te verwaarlozen kans op trombose. Laat ik nu net deel uitmaken van een familie waarin dat een enorm issue is. Ik heb veel familieleden die daar klachten mee hadden en hebben: longembolie, herseninfarct, trombosebeen. Ik kan de familieleden niet meer tellen bij wie dat een issue is (ja, ik heb een grote familie). Onlangs kreeg een gevaccineerde oom van me een herseninfarct.
Ik kan me voorstellen dat dat een punt van zorg is. Maar in hoeverre is dat herseninfarct van je oom (sterkte toegewenst overigens) één op één toe te schrijven aan het vaccin wat hij genomen heeft?
Overigens is, zelfs als je het tromboserisico als zijnde 10 keer zo groot beschouwd (wat in jouw geval wellicht zo is) het overlijdensrisico aan die bijwerking nog steeds fors kleiner dan het risico van overlijden aan corona (deltavariant, voor de omicron is dat niet te zeggen).
elbert schreef: Daar komt nog eens bij dat van de meeste vaccins de lange termijngevolgen nog niet bekend zijn en het effect op hart- en vaatziekten is nog (deels) niet bekend.
Dat is niet helemaal waar, voor de meeste vaccins is al lang en breed bekend wat de lange termijn effecten zullen zijn, omdat de techniek al een poos toegepast wordt. Niet alle effecten, maar het lange termijn effect van een coronabesmetting is ook niet uit te vlakken (en daar is overigens nog minder van bekend)

Maar goed, jij denkt dat dat voor jou een extra risico zou zijn. Denk jij dat, of is er ook een arts geweest die na onderzoek besloten heeft dat dat bij jou een groter risico is?

Het komt namelijk een beetje over als het "ja maar op facebook heb ik gelezen dat..." argument (maar zo schat ik je verder niet in, dus vandaar mijn oprechte vraag)
elbert schreef:De keuze voor mij is dus: wil ik een vergroot risico lopen om een beroerte o.i.d. te krijgen door een vaccin, of wil ik de kans lopen om nog een keertje corona te krijgen? Die keus is voor mij extreem simpel: ik doe het wel zonder vaccin. Want corona overleef ik wel, een beroerte of iets dergelijks is een heel stuk problematischer. Als ik een papiertje moet tekenen waarbij ik afzie van coronazorg als ik niet gevaccineerd ben: stuur maar op, dan teken ik dat wel.
Hoewel ik me er ergens wel iets bij kan voorstellen: de stelling "corona, dat overleef ik wel" heb ik vaker gehoord. Een student die bij mij zou gaan afstuderen (fit bevonden om offshore te werken) riep iets dergelijks.
Een paar dagen na zijn offshore-keuring kreeg hij toch corona, en nog een paar dagen later overleed hij aan deze ziekte. De aanname dat je de ziekte dus wel zult overleven is een begrijpeleijke, maar daar is absoluut geen garantie op te geven.
elbert schreef:Dus: als er een vaccinatieplicht komt, zal ik me daar nog steeds niet aan conformeren, tenzij er een vaccin wordt goedgekeurd dat niet de bovengenoemde bijwerkingen kan hebben.
Tja, ik krijg ook een hoop verplichtingen voor mijn kiezen waar ik aan moet voldoen, zelfs als ze lijnrecht tegen mijn principes ingaan. Sterker nog, als ik het niet doe krijg ik vanuit christelijke kringen vaak teksten als "dien de overheid" en dergelijke naar mijn hoofd.
Als jij je niet wilt laten vaccineren: mijn zegen heb je (ik verwacht toch niet dat je ooit fysiek bij mij op de koffie zou komen), maar de anarchie die hieruit spreekt kan ik niet echt rijmen met de rest van je posts hier (in politieke topics)
elbert schreef:Zo heeft iedereen die zich (nog) niet laat vaccineren zijn of haar eigen redenen (lees bijvoorbeeld dit artikel over mensen die dat besluit nemen) en dat zijn meestal niet "aso's die zich niet willen laten prikken", zoals er onlangs in de Telegraaf stond.
De Telegraaf is vaak ontzettend goed ingelicht, maar hun woordkeuze is niet altijd de juiste.
Overigens komt ook in het door jou aangehaalde artikel datzelfde naar vorn, de schrijver is bewust op zoek gegaan naar mensen die zich niet hebben laten prikken, zonder daarbij naar de groep militante wappies te willen doorslaan.
Want die militante wappies, die zijn er zeer zeker. En ik denk zelfs dat dat een groot gedeelte van de vaccinweigeraars is.
Valt ook op in het artikel wat je aanhaalde: "ik wordt nooit ziek". "ik denk dat ik er niet goed op reageer", "mijn weigering heeft 100% te maken met het regeringsbeleid"
Echt doorwrochte argumenten (die er ongetwijfeld ook waren) hebben het artikel niet gehaald.
Het is vooral: "ik denk", zonder dat dat denken op daadwerkelijke kennis van de materie gebaseerd is. En heb ik die kennis dan wel? neen, maar daarom ga ik voor die kennis te rade bij de experts.
Als ik mijn auto moet laten repareren zet ik hem niet bij de bakker neer, als ik brood wil komen haal ik dat niet bij de slijter, en mijn medisch advies haal ik niet bij de fietsenmaker.
elbert schreef:Ik vind daarom de polariserende en dwangmatige toon die er momenteel in de media en de samenleving rondwaart diep beschamend. Dat geldt trouwens voor beide kampen.
Dat klopt, beide kampen hebben een militante vleugel. Ik denk wel dat de onzinnige argumenten van veel antivaxxers (lees hier boven de voorbeelden gerust nog eens na) daar voor een groot deel debet aan zijn.
De verharding treedt op aan beide kanten, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verhardende toon van het provax-kamp een reactie is op de onzin vanuit het antivax-kamp.
Daarmee zeg ik niet dat er geen antivaxxers zijn met goede argumenten, maar dat is een minderheid. Net zoals veel wél gevaccineerden dat ook redelijk ondoordacht gedaan hebben overigens.
elbert schreef:Het echte probleem is daarbij niet dat mensen zich niet willen vaccineren. Dat is nl. hun keuze die bij een vrij land hoort.
Dat is inderdaad een keuze die in een vrij land hoort. Je kunt je alleen wel afvragen in hoeverre de vrijheid tot niet vaccineren in crisistijd te verantwoorden is. Persoonlijk zou ik (met het door jou al eerder aangehaalde artikel 22 van de grondwet in de hand) het niet raar, neit ongrondwettelijk en niet onwenselijk vinden als er een vaccinatieplicht werd ingevoerd.
elbert schreef:Dat kun je een domme keuze vinden, maar het is hun recht om domme keuzes te maken. Hebben domme keuzes consequenties? Ja, soms wel. Dat is het geval als deze mensen ernstig ziek worden. Dat is de consequentie waar zij de verantwoording voor dienen te dragen.
Daar zou ik het graag mee eens zijn, maar de grap is wel dat de consequenties voor die domme keuze niet alleen bij de maker van die domme keuze zelf ligt.
Je mag ook niet dronken achter het stuur stappen. Om jezelf te beschermen, maar ook omdat je een gevaar voor je omgeving bent.
Want dat is de realiteit, de hoge IC-besmetting, met voornamelijk ongevaccineerden raakt niet alleen henzelf.
Het raakt ook mensen die nu niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Het raakt ook de hele maatschappij als we weer in lockdown moeten omdat de vaccinatiegraad te laag is.
elbert schreef:Maar deze mensen zijn er dan weer niet verantwoordelijk voor dat de IC's overvol zijn (zelfs als ze er zelf op liggen), zoals er vaak beweerd wordt.
Als je bewust een risico neemt, en daardoor op de IC terecht komt is dat zeker wel je eigen schuld. Ik zie werklijk niet in heo je dat ander kunt interpreteren.
elbert schreef:Dat is een taak van de overheid (nl. artikel 22 van de grondwet: "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid."): die moet ervoor zorgen dat er voldoende zorgcapaciteit is. Dat de overheid daarin gefaald heeft en de schuld eenzijdig bij ongevaccineerden neerlegt, is een schaamteloos staaltje van het eigen straatje schoonvegen.
Dat is wel grappig, want jij legt de schuld eenzijdig bij de overheid, terwijl je het kleine stukje eigen verantwoordelijkheid wat je kon nemen geweigerd hebt te nemen. een pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
En inderdaad, de zorg is te veel uitgekleed, maar dat zou jou niet moeten weerhouden om te doen wat je kunt om de situatie te verbeteren.

Probeer eens onderdeel van de oplossing te zijn in plaats van onderdeel van het pribleem te willen blijven...
elbert schreef:Want in andere landen gaan de besmettingen net zo hard omhoog en is er wel voldoende capaciteit in de ziekenhuizen.
Dus, het ligt niet aan de ondercapaciteit van de zorg, je spreekt je eigen argumentatie tegen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten