Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2021 10:00

Miepje90 schreef:Yes! Ik lees hier af en toe, maar meestal heb ik geen zin om mijn wachtwoord op te zoeken;). M'n laatste inlog is denk ik zo'n 5 of 6 jaar terug. En vandaag besloot ik hier eens te reageren - eigenlijk te druk want cursus volgende week, maar die gaat vast niet door want COVID.

Ik vind het heel erg fijn dat je er weer even was. :D
Ik moet nog weleens aan je denken.
In de afgelopen weken ben ik een paar keer op verschillende SEH's geweest, met familieleden (niet vanwege corona) en het viel mij op dat de sfeer rustig was en onder controle.
Er was voldoende personeel, de aandacht was er ook. En covidpatiënten kwamen op een apart gedeelte binnen.
De meeste tijd neemt het wachten op uitslagen, maar dat was 3 jaar geleden ook.
Een ongecompliceerde breuk in een arm, diagnose stellen en gips plaatsen, duurde op een gewone doordeweekse middag bijna 5 uur!
Terwijl het echte werk er aan nog geen half uur in beslag nam.
Zodra je in wachtkamers plaatsneemt, weet je dat het tijd gaat kosten, soms heel veel tijd.

Ik wens je Gods Zegen toe, Miepje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 nov 2021 19:02

Het was gezellig in Rotterdam gisterenavond, zie ik net op Twitter...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 20 nov 2021 20:06

Mortlach schreef:Het was gezellig in Rotterdam gisterenavond, zie ik net op Twitter...

Hier kun je het mee beleven op facebook.
https://www.facebook.com/11315773016937 ... 7308614903

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Miepje90 » 20 nov 2021 21:09

Chaya schreef:Ik vind het heel erg fijn dat je er weer even was. :D
Ik moet nog weleens aan je denken.
In de afgelopen weken ben ik een paar keer op verschillende SEH's geweest, met familieleden (niet vanwege corona) en het viel mij op dat de sfeer rustig was en onder controle.
Er was voldoende personeel, de aandacht was er ook. En covidpatiënten kwamen op een apart gedeelte binnen.
De meeste tijd neemt het wachten op uitslagen, maar dat was 3 jaar geleden ook.
Een ongecompliceerde breuk in een arm, diagnose stellen en gips plaatsen, duurde op een gewone doordeweekse middag bijna 5 uur!
Terwijl het echte werk er aan nog geen half uur in beslag nam.
Zodra je in wachtkamers plaatsneemt, weet je dat het tijd gaat kosten, soms heel veel tijd.

Ik wens je Gods Zegen toe, Miepje.

Lief berichtje, dank je wel!
@Meribel: jij ook veel sterkte! Ik denk dat het ook niet makkelijk is om op een afdeling te staan; ik sluis mijn patiënten na een paar uur wel weer door;).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 20 nov 2021 23:58

dank je

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 22 nov 2021 09:26

Marnix schreef:Ik ook niet. Maar ondertussen zijn er wel berichten van ziekenhuizen waar ze teams aan het samenstellen zijn die bepalen wie er intensieve zorg gaat krijgen en wie niet, er op korte termijn geen garantie meer kan worden gegeven dat je een “normale behandelng” krijgt en waar de lijken maar naakt in een luchtdichte zak op de gang worden gelegd.

Dan kan je zeggen dat niets doen een optie is maar dat is het niet. Op korte termijn doen ze dus het verstandigste, een lockdown voor iedereen. En ik ben het met je eens dat dat beter is dan alleen gevaccineerden daartoe verplichten maar als je weet dat in Oostenrijk in oktober ook ruim 75 procent van de coronapatienten op de overvolle IC niet gevaccineerd waren en dat ook in het ziekenhuis het er verhoudingsgewijs gigantisch veel zijn is dat wel weer heel wrang voor de rest. Want hadden die ook gewoon een vaccin gehaald, dan was de zorg totaal niet overbelast geweest en waren dit soort maatregelen niet nodig geweest. En dan mag je tegenwoordig blijkbaar niet meer zeggen maar het is wel de realiteit.
Niets doen is wat mij betreft een optie als het om de 2G en 3G maatregelen gaat: die moet je wat mij betreft niet invoeren omdat ze niet of nauwelijks werken en een morele en grondwettelijke grens overgaan.
Het feit dat we met de huidige 3G maatregel in de golf met de hoogste besmettingscijfers zitten is wat mij betreft bewijs genoeg dat dit een complete mislukking is. Doorgaan naar 2G zal dan van hetzelfde laken een pak zijn.
Andere maatregelen zijn uiteraard wel noodzakelijk. Ik ben er niet voor dat de overheid helemaal met de armen over elkaar gaat zitten.
Dat heeft die overheid de afgelopen 10 jaar wel gedaan door de zorg zo klein mogelijk te maken. De rekening krijgen we nu gepresenteerd.
Het grote probleem van de huidige maatregelen is dat het een one-size-fits-all beleid is. Maatregelen worden genomen zonder dat er gekeken wordt of dat zin heeft.
Vaccinaties worden bijvoorbeeld aan vrijwel iedereen gegeven.
Maar kijken we eens naar de sterftecijfers van de afgelopen 34 weken, wat valt dan op?
Afbeelding
Iets met leeftijd volgens mij. Dus in plaats van hemel en aarde bewegen om 18 jarigen een prik te geven voor iets waarbij de kans om aan covid te overlijden vrijwel 0 is, kan nu beter energie gestoken worden om de 50-plussers die niet gevaccineerd zijn over te halen om dat alsnog te doen en om die groep ook een boosterprik te geven. Dat is veel effectiever dan vrijwel al het andere wat er gedaan wordt. Ik snap de argumentatie wel dat je de verspreiding van het virus wil beperken door ook jongeren een prik te geven. Maar helaas: die vaccinaties blijken lang niet zo goed te zijn om besmettingen te voorkomen als gehoopt. Dus eigenlijk is dat ijdele hoop, zeker ook omdat de vaccins blijkbaar niet bedoeld waren om besmettingen te voorkomen, wel ziekenhuisopnames, aldus deze meneer van de WHO. Daarmee is de uitspraak "je doet het ook voor een ander" definitief van tafel.
Neem gerichte maatregelen bij die mensen die dat echt nodig hebben en ga niet als overheid als een stoomwals met maatregelen over de hele bevolking heen.

Dit filmpje geeft wel dat onze regering het ook niet meer weet (dat is nog de meest vriendelijke manier om dit te duiden): "we sturen wel EN niet op besmettingen OF ziekenhuisopnames en dat allemaal tegelijkertijd". Wie dit snapt mag het me uitleggen. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2021 11:58

elbert schreef:Niets doen is wat mij betreft een optie als het om de 2G en 3G maatregelen gaat: die moet je wat mij betreft niet invoeren omdat ze niet of nauwelijks werken en een morele en grondwettelijke grens overgaan.
Het feit dat we met de huidige 3G maatregel in de golf met de hoogste besmettingscijfers zitten is wat mij betreft bewijs genoeg dat dit een complete mislukking is. Doorgaan naar 2G zal dan van hetzelfde laken een pak zijn.
Andere maatregelen zijn uiteraard wel noodzakelijk. Ik ben er niet voor dat de overheid helemaal met de armen over elkaar gaat zitten.
Dat heeft die overheid de afgelopen 10 jaar wel gedaan door de zorg zo klein mogelijk te maken. De rekening krijgen we nu gepresenteerd.
Het grote probleem van de huidige maatregelen is dat het een one-size-fits-all beleid is. Maatregelen worden genomen zonder dat er gekeken wordt of dat zin heeft.
Vaccinaties worden bijvoorbeeld aan vrijwel iedereen gegeven.
Maar kijken we eens naar de sterftecijfers van de afgelopen 34 weken, wat valt dan op?
Afbeelding
Iets met leeftijd volgens mij. Dus in plaats van hemel en aarde bewegen om 18 jarigen een prik te geven voor iets waarbij de kans om aan covid te overlijden vrijwel 0 is, kan nu beter energie gestoken worden om de 50-plussers die niet gevaccineerd zijn over te halen om dat alsnog te doen en om die groep ook een boosterprik te geven. Dat is veel effectiever dan vrijwel al het andere wat er gedaan wordt. Ik snap de argumentatie wel dat je de verspreiding van het virus wil beperken door ook jongeren een prik te geven. Maar helaas: die vaccinaties blijken lang niet zo goed te zijn om besmettingen te voorkomen als gehoopt. Dus eigenlijk is dat ijdele hoop, zeker ook omdat de vaccins blijkbaar niet bedoeld waren om besmettingen te voorkomen, wel ziekenhuisopnames, aldus deze meneer van de WHO.
Neem gerichte maatregelen bij die mensen die dat echt nodig hebben en ga niet als overheid als een stoomwals met maatregelen over de hele bevolking heen.


Grotendeels mee eens, hoewel je natuurlijk naar meer moet kijken dan alleen sterftecijfers in een leeftijdsgroep. Je moet ook kijken naar ziekenhuisopnamen en dan zie je dat er ook al best wat mensen van 30-50 jaar in het ziekenhuis gelanden. En los daarvan, twee prikken krijgen heeft veel minder impact dan 10 dagen in quarantaine (en die kans verklein je wel) en ook minder impact dan wanneer je toch een stukje zieker wordt van je besmetting, je er misschien long covid aan overhoudt. Ik ben het wel eens dat de prioriteit bij de 50-plussers moet liggen, mensen zonder vaccin proberen te laten dat dat toch verstandig is en boosters voor wie al gevaccineerd is maar dat men ook jongeren heeft geadviseerd een vaccin te halen vind ik nog steeds een goede beslissing, howel dat wat wij betreft wel wat vrijblijvender mag zijn. En kinderen vaccineren om verspreiding tegen te gaan heeft inderdaad niet veel zijn, hooguit als er een vaccin komt dat ook weer beter tegen besmettingen van de delta-variant beschermt.

En zolang nog steeds een hoop 50-plussers niet gevaccineerd zijn moet je toch oppassen tijdens de goven dat de druk op de zorg niet te hoog wordt.

Dit filmpje geeft wel dat onze regering het ook niet meer weet (dat is nog de meest vriendelijke manier om dit te duiden): "we sturen wel EN niet op besmettingen OF ziekenhuisopnames en dat allemaal tegelijkertijd". Wie dit snapt mag het me uitleggen. :?


:-) Het is ook wel verwarrend. De ziekenhuiscijfers zijn het belangrijkste, de besmettingen zijn nu veel hoger dan eerder maar de ziekenhuiscijfers vallen dan wel mee. Dus je kan niet op basis van besmettingscijfer omdat die hoger zijn dan vorig jaar nog heftiger maatregelen gaan doorvoeren. (Niet sturen op de besmettingen). Aan de andere kant gaat een stijging van besmettingscijfers wel weer vooraf aan een stijging van het aantal ziekenhuisopnamen, dus als de besmettingscijfers stijgen kan je er ook vanuit gaan dat het aantal patiënten gaat stijgen en op basis daarvan en al behoorlijk overspannen ziekenhuizen moet je er ook weer wel op sturen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 22 nov 2021 14:38

Marnix schreef:Grotendeels mee eens, hoewel je natuurlijk naar meer moet kijken dan alleen sterftecijfers in een leeftijdsgroep. Je moet ook kijken naar ziekenhuisopnamen en dan zie je dat er ook al best wat mensen van 30-50 jaar in het ziekenhuis gelanden. En los daarvan, twee prikken krijgen heeft veel minder impact dan 10 dagen in quarantaine (en die kans verklein je wel) en ook minder impact dan wanneer je toch een stukje zieker wordt van je besmetting, je er misschien long covid aan overhoudt. Ik ben het wel eens dat de prioriteit bij de 50-plussers moet liggen, mensen zonder vaccin proberen te laten dat dat toch verstandig is en boosters voor wie al gevaccineerd is maar dat men ook jongeren heeft geadviseerd een vaccin te halen vind ik nog steeds een goede beslissing, howel dat wat wij betreft wel wat vrijblijvender mag zijn. En kinderen vaccineren om verspreiding tegen te gaan heeft inderdaad niet veel zijn, hooguit als er een vaccin komt dat ook weer beter tegen besmettingen van de delta-variant beschermt.
Ik weet niet de precieze cijfers van de hele groep van 30-50 ers, maar de kans om op de IC te komen als 30 jarige is iets van 15 keer zo klein als wanneer je 70 bent. Dat is een enorm verschil.
Marnix schreef::-) Het is ook wel verwarrend. De ziekenhuiscijfers zijn het belangrijkste, de besmettingen zijn nu veel hoger dan eerder maar de ziekenhuiscijfers vallen dan wel mee. Dus je kan niet op basis van besmettingscijfer omdat die hoger zijn dan vorig jaar nog heftiger maatregelen gaan doorvoeren. (Niet sturen op de besmettingen). Aan de andere kant gaat een stijging van besmettingscijfers wel weer vooraf aan een stijging van het aantal ziekenhuisopnamen, dus als de besmettingscijfers stijgen kan je er ook vanuit gaan dat het aantal patiënten gaat stijgen en op basis daarvan en al behoorlijk overspannen ziekenhuizen moet je er ook weer wel op sturen.
De logica is inderdaad dat een besmettingsgolf gevolgd wordt door een ziekenhuisgolf zo'n 2 weken daarna. Maar blijkbaar moet dat aan onze bestuurders nog uitgelegd worden, want dit krijgen ze niet over de buhne, net als het feit dat al in oktober werd gewaarschuwd voor de situatie zoals die nu is, zoals door voormalig CU kamerlid (en 1 van de weinige politici met een beta achtergrond) Eppo Bruins. Hij voorspelde op 15 oktober dat we nu in november rond de 20.000 besmettingen per dag zouden zitten. Dat had hij goed gezien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2021 15:53

elbert schreef:Ik weet niet de precieze cijfers van de hele groep van 30-50 ers, maar de kans om op de IC te komen als 30 jarige is iets van 15 keer zo klein als wanneer je 70 bent. Dat is een enorm verschil.


Klopt. Maar je hebt ook de kans om in het ziekenhuis te komen, de kans om long covid te krijgen, in quarantaine te moeten, de kans op myocarditus (al wel eens als argument tegen vaccins gebruikt maar dat risico is er ook als je corona krijgt). En die kans is bij oudere mensen inderdaad stukken hoger. Maar als je het kan voorkomen door 2x een prikje in je arm te zetten, wanneer wegen de kosten dan niet op tegen de baten? Dan is "onder de 50 gaat er toch niemand dood aan Covid dus die groep hoef je niet te prikken" iets te kort door de bocht. Maar mee eens dat de prioriteit ergens anders moet liggen.

De logica is inderdaad dat een besmettingsgolf gevolgd wordt door een ziekenhuisgolf zo'n 2 weken daarna. Maar blijkbaar moet dat aan onze bestuurders nog uitgelegd worden, want dit krijgen ze niet over de buhne, net als het feit dat al in oktober werd gewaarschuwd voor de situatie zoals die nu is, zoals door voormalig CU kamerlid (en 1 van de weinige politici met een beta achtergrond) Eppo Bruins. Hij voorspelde op 15 oktober dat we nu in november rond de 20.000 besmettingen per dag zouden zitten. Dat had hij goed gezien.


Yup.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 22 nov 2021 17:46

Elbert je verwoord wat ik meer zie op het forum alle forums, netjes aangeven waar het fout loopt, maar toch een doelgroep aanwijzen die het vaccin nodig zouden hebben.t
Er is geen enkele doelgroep die gebaat is bij het vaccin, korte tijd misschien maar meer niet zet dit dan af tegen de gigantisch vele bijwerkingen en de dood tot gevolg. Conclusie is dan wel duidelijk lijkt mij.
Je hebt het pas door als je het ziet.
Ik vermoed dat de meesten hier het wel zien, maar toch aan hun narratief blijven vasthouden, hopende op betere tijden, of dat het tij zal keren.
Het tij zal niet keren, het wordt wel erger

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 22 nov 2021 19:40

Kabinet wil door met 2G: als Kamer instemt kan ongevaccineerde niet meer overal naar binnen
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~a877c23f/
Onze kleuterklas viskraamkabinet (uitspraak Belder RD) wil toch graag binnenlandse oorlog begrijp ik.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2021 21:04

Ah en daarna komen die tribunalen zeker…. :roll:

Antoon75 schreef:Elbert je verwoord wat ik meer zie op het forum alle forums, netjes aangeven waar het fout loopt, maar toch een doelgroep aanwijzen die het vaccin nodig zouden hebben.t
Er is geen enkele doelgroep die gebaat is bij het vaccin, korte tijd misschien maar meer niet zet dit dan af tegen de gigantisch vele bijwerkingen en de dood tot gevolg. Conclusie is dan wel duidelijk lijkt mij.
Je hebt het pas door als je het ziet.
Ik vermoed dat de meesten hier het wel zien, maar toch aan hun narratief blijven vasthouden, hopende op betere tijden, of dat het tij zal keren.
Het tij zal niet keren, het wordt wel erger


Als je goed leest zie je dat Elbert wel voorstander is van het vaccin voor een hoop doelgroepen ipv wat je hier zelf beweert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2021 21:20

benefietdiner schreef:Kabinet wil door met 2G: als Kamer instemt kan ongevaccineerde niet meer overal naar binnen
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~a877c23f/


Is hier in Canada al tijden zo. We waren een paar weken terug in de stad voor wat dokterbezoeken en wilde wat eten bij de Burger King. Moesten we toch ook eerst de vaccinatiebewijzen overleggen. Wel wat gedoe maar ach, hier in Canada waren er geloof ik geen rellen over hoor.

Mijn vrouw en haar kant van de familie zijn allemaal Nederlandse import hier, en die hebben nog een vrij rooskleurig beeld van Nederland en Nederlanders. Ze geloven me meestal niet als ik vertel hoe het er in NL momenteel aan toe gaat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 23 nov 2021 08:40

Marnix schreef:Ah en daarna komen die tribunalen zeker…. :roll:



Als je goed leest zie je dat Elbert wel voorstander is van het vaccin voor een hoop doelgroepen ipv wat je hier zelf beweert.

Ik word een beetje moe, dat schreef ik juist, en ik gaf de reden dat dat onjuist is.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 23 nov 2021 09:07

Mortlach schreef:Is hier in Canada al tijden zo. We waren een paar weken terug in de stad voor wat dokterbezoeken en wilde wat eten bij de Burger King. Moesten we toch ook eerst de vaccinatiebewijzen overleggen. Wel wat gedoe maar ach, hier in Canada waren er geloof ik geen rellen over hoor.

Mijn vrouw en haar kant van de familie zijn allemaal Nederlandse import hier, en die hebben nog een vrij rooskleurig beeld van Nederland en Nederlanders. Ze geloven me meestal niet als ik vertel hoe het er in NL momenteel aan toe gaat...

Het was ook super overdreven hoor In Rotterdam. Het was op de Coolsingel en daar is het altijd super druk. Natuurlijk, die brandjes hoorde niet en die stenen moeten niet gegooid worden naar ziekenwagen en politiewagens en dat moet gestraft worden. Misschien heb je het filmpje bekeken wat ik hier geplaatst heeft viewtopic.php?f=50&t=31983&start=5535#p2128336
Daar zie je dus politiebusjes met sirene doelloos over de Coolsingel scheuren dat jut de zaak alleen maar op. Niet voor niemendal staat er dit In de media: Kwaliteit van het korps loopt gevaar: ‘Kabinet is de politie echt aan het ruïneren’. https://www.ad.nl/werk/kwaliteit-van-he ... ~aa258a9b/ Dat is duidelijk en alle kanten waarneembaar op de Coolsingel.
En wat deze man schrijft is wijsheid: Hoe ging dit mis? ‘Jongens gaan echt de straat niet op om lekker even te rellen om het rellen’ https://www.ad.nl/binnenland/hoe-ging-d ... ~ab7ed7ae/


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten