Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2021 12:13

elbert schreef:Ik hoop ook dat deze variant mensen minder ziek maakt, maar vooralsnog is dat nog maar even afwachten. Tot nog toe werd het virus alleen maar besmettelijker, niet per se minder ziekmakend.


Nee maar als je kijkt hoe dit normaalgesproken gaat komt er wel altijd een moment dat een virus minder heftig wordt en daarbij minder schade aan gaat richten en dat gebeurt als er veel antistoffen zijn opgebouwd. De varianten zijn overigens tot nu toe ook vooral besmettelijker geworden maar niet echt heftiger in ziekte verloop.

Verder wil men in Oostenrijk nu mensen gaan verplichten om zich te vaccineren. Ik probeer me voor te stellen hoe ze dat gaan doen. Mensen hun huis uitsleuren en ze onder dwang een prik in de arm duwen? :shock:
Dit gaat veel te ver en is in strijd met basale mensenrechten. Als mensen het risico willen lopen om zonder vaccin te leven, moet je ze niet gaan dwingen om toch die prik te krijgen.


Mee eens hoewel het wel een keuze is die gevolgen kan hebben voor de veiligheid van de samenleving en dat maakt het wel ingewikkelder dan wanneer de keuze zou inhouden dat het alleen risico’s voor degene die die keuze maakt met zich mee zou brengen. Maar dwingen tot vaccinatie is nooit de manier, dan nog beter ze tijdelijk minder vrijheid geven of zo. Wat daar wel weer lastig te handhaven is. Maar ook hier geldt weer: niets doen is ook geen optie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2021 13:43

elbert schreef:Ik hoop ook dat deze variant mensen minder ziek maakt, maar vooralsnog is dat nog maar even afwachten. Tot nog toe werd het virus alleen maar besmettelijker, niet per se minder ziekmakend.

Gisteravond hoorde ik bij Jinek of Op1, dat ben ik ff kwijt, dat een school zelfs vrijwillig in quarantaine gaat, vanwege het hoge aantal zieken. Zelfs kinderen schijnen nu heel erg ziek te worden, i.t.t. eerder.
En dat werd bevestigd door een deskundige.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2021 14:00

Chaya schreef:Gisteravond hoorde ik bij Jinek of Op1, dat ben ik ff kwijt, dat een school zelfs vrijwillig in quarantaine gaat, vanwege het hoge aantal zieken. Zelfs kinderen schijnen nu heel erg ziek te worden, i.t.t. eerder.
En dat werd bevestigd door een deskundige.


Heb je daar een bron voor? Ik had wel gehoord van doe twee Friese dorpen die in quarantaine gaan inclusief de scholen maar niet dat kinderen er erg ziek van schijnen te worden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2021 14:04

Marnix schreef:Heb je daar een bron voor? Ik had wel gehoord van doe twee Friese dorpen die in quarantaine gaan inclusief de scholen maar niet dat kinderen er erg ziek van schijnen te worden?

Het was bij Jinek. Ik kan het niet herbekijken, maar ik vond wel dit:
Het aantal besmettingen onder jonge kinderen loopt fors op. Klassen zijn steeds vaker leeg. Een basisschool in Eindhoven moest daarom de schooldeuren sluiten. Hierover schuift directeur Michelle Evers bij Jinek aan.
Als je precies zou willen weten wat ze precies zei, zul je dus moeten terugkijken. Ik weet niet hoe dat moet, je moet inloggen.

Ter aanvulling, dit vond ik ook nog op de site van het LUMC
"Buddingh en collega’s kregen aan het begin van de coronacrisis vanuit het Verenigd Koninkrijk signalen dat kinderen in zeldzame gevallen ernstig ziek konden worden na een corona-infectie. “Niet veel later zagen we dit ook terug in onze eigen data”, vertelt Buddingh. Enkele kinderen krijgen zo’n vier weken na infectie met het coronavirus een heftige ontstekingsreactie in het hele lichaam. “Ze krijgen hoge koorts, buikklachten, lage broeddruk en soms was zelfs de hartspier ontstoken. Ongeveer de helft van deze kinderen heeft op de IC gelegen”, zegt Buddingh. Deze zeldzame ernstige reactie van het lichaam na een corona-infectie wordt ook wel Multisystem Inflammatory Syndrome – Children (MIS-C) genoemd. “Gelukkig is MIS-C goed te behandelen en is er geen enkel kind aan overleden in Nederland.” Opvallend is dat de corona-infectie zelf vaak mild is verlopen. "
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 19 nov 2021 14:33

Chaya schreef:Gisteravond hoorde ik bij Jinek of Op1, dat ben ik ff kwijt, dat een school zelfs vrijwillig in quarantaine gaat, vanwege het hoge aantal zieken. Zelfs kinderen schijnen nu heel erg ziek te worden, i.t.t. eerder.
En dat werd bevestigd door een deskundige.


De directrice van de school gaf dit aan. Alleen vroeg ik mij af wat ' heel erg ziek'. Vorig jaar waren er ook meerdere kinderen die een kleine week hoge koorts hadden. Dat noem ik niet heel erg ziek.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 19 nov 2021 15:23

Marnix schreef:Mee eens hoewel het wel een keuze is die gevolgen kan hebben voor de veiligheid van de samenleving en dat maakt het wel ingewikkelder dan wanneer de keuze zou inhouden dat het alleen risico’s voor degene die die keuze maakt met zich mee zou brengen. Maar dwingen tot vaccinatie is nooit de manier, dan nog beter ze tijdelijk minder vrijheid geven of zo. Wat daar wel weer lastig te handhaven is. Maar ook hier geldt weer: niets doen is ook geen optie.
Niets doen is altijd een optie, zeker als de overheid degene is die handelt. Als de overheid handelt, geeft dat vaker brokken dan wanneer ze niet handelt. Had de overheid bijvoorbeeld bij de toeslagenaffaire maar niets gedaan. Dan waren er veel minder levens verwoest.
Ik weet dat ik daarmee chargeer, maar de "niets doen is geen optie" vind ik een gevaarlijke uitspraak, zeker als niet duidelijk is wat de juiste strategie zou moeten zijn. Dan is de kans groot dat je steeds verder gaat met het graven van een groot gat waar mensen in kunnen vallen. Dit zie je nu in Oostenrijk gebeuren, waar werkelijk mijn mond van openvalt.
De 2G en verplichte vaccinatie plannen zijn een vorm van paniekvoetbal waar ik helemaal niets in zie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 19 nov 2021 16:03

lammetje schreef:Misschien waren ze dan helemaal niet ziek geworden. Je kunt dat helaas nooit achterhalen en dan beslissen wat je gaat doen. Wat dat betreft is het gewoon koffiedik kijken. Je hoort steeds meer dat het vaccin je afweer afbreekt. Als dat zo is dan is het niet raar dat er zoveel mensen ziek zijn aan normale griep. Want er zijn heel veel positieve testen maar ook nog steeds heel veel negatieve met klachten.

Maar neemt niet weg dat ik vaccineren nog steeds een onderdeel vind van de maatregelen hoor.


Maar voor vaccinaties waren er 700 io de ic bij 7000 besmettingen. Na vaccinaties 400 bij 23000 besmettingen. Dan is je vermoeden dat die 23000 komt van het feit dat mensen vaccineren? Het eerste was met totale lockdown he en nu zonder lockdown. En dan nog blijken de vaccinaties enorm te helpen toch doordat er zoveel minder ernstig ziek zijn? Want in landen met een lagere vaccinatiegraad zie je veel meer zkhuis opnames en andersom het tegenovergestelde

Ik begrijp niet de conclusie dat mensen door vaccineren misschien ziek worden

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 19 nov 2021 16:05

Miepje90 schreef:Ik probeer discussies over COVID een beetje te vermijden, maar voor deze opmerking heb ik mijn inloggegevens toch maar weer eens uit het stof gehaald;). Ik ben arts op de SEH, en zie een groot verschil: de mensen die niet gevaccineerd zijn en die in het ziekenhuis terechtkomen, zijn veel jonger dan de mensen die wel gevaccineerd zijn. Daarnaast zijn de gevaccineerde mensen vaak kwetsbaar, worden ze behandeld voor kanker of hebben ze om een andere reden een gestoorde afweer. De niet gevaccineerde mensen: we nemen mensen op de IC op die jonger zijn dan ik, die gezond waren, die lang niet allemaal te dik zijn, die sportten tot ze ziek werden. Dus als je die leeftijdscategorieën bekijkt, pleit dat juist voor vaccinatie. En zo af en toe belandt er een kind op de IC. Die zie je alleen niet in de cijfers van de NVIC: de NVIC is de organisatie van de volwassen Intensive Care.



Heel veel sterkte!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2021 17:11

Chaya schreef:Het was bij Jinek. Ik kan het niet herbekijken, maar ik vond wel dit:
Het aantal besmettingen onder jonge kinderen loopt fors op. Klassen zijn steeds vaker leeg. Een basisschool in Eindhoven moest daarom de schooldeuren sluiten. Hierover schuift directeur Michelle Evers bij Jinek aan.
Als je precies zou willen weten wat ze precies zei, zul je dus moeten terugkijken. Ik weet niet hoe dat moet, je moet inloggen.

Ter aanvulling, dit vond ik ook nog op de site van het LUMC
"Buddingh en collega’s kregen aan het begin van de coronacrisis vanuit het Verenigd Koninkrijk signalen dat kinderen in zeldzame gevallen ernstig ziek konden worden na een corona-infectie. “Niet veel later zagen we dit ook terug in onze eigen data”, vertelt Buddingh. Enkele kinderen krijgen zo’n vier weken na infectie met het coronavirus een heftige ontstekingsreactie in het hele lichaam. “Ze krijgen hoge koorts, buikklachten, lage broeddruk en soms was zelfs de hartspier ontstoken. Ongeveer de helft van deze kinderen heeft op de IC gelegen”, zegt Buddingh. Deze zeldzame ernstige reactie van het lichaam na een corona-infectie wordt ook wel Multisystem Inflammatory Syndrome – Children (MIS-C) genoemd. “Gelukkig is MIS-C goed te behandelen en is er geen enkel kind aan overleden in Nederland.” Opvallend is dat de corona-infectie zelf vaak mild is verlopen. "


Ja dat dat heel incidenteel voorkomt is niet nieuw. Dat was al we zo maar bij bijna alle kinderen verloopt het heel mild. Die ontstoken hartspier is wel goed om even te benoemen want als je dat door een vaccin krijgt is dat opeens gevaarlijk, krijg je het door een coronabesmetting, dan hoor je er niemand over. Maar er werd eerder al gesteld: anders krijf je vanzelf een keer corona en heb je dat risico op die ontstoken hartspier net zo goed. Alleen hoorde je dat minder vaak omdat het heel weinig voorkomt, alleen als je massaal jonge mensen vaccineert gaat het iets meer opvallen. Ik ben benieuwd of dat vaker of even vaak voorkomt bij besmetting / vaccinatie en of het verloop dan gelijkwaardig is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2021 17:29

elbert schreef:Niets doen is altijd een optie, zeker als de overheid degene is die handelt. Als de overheid handelt, geeft dat vaker brokken dan wanneer ze niet handelt. Had de overheid bijvoorbeeld bij de toeslagenaffaire maar niets gedaan. Dan waren er veel minder levens verwoest.
Ik weet dat ik daarmee chargeer, maar de "niets doen is geen optie" vind ik een gevaarlijke uitspraak, zeker als niet duidelijk is wat de juiste strategie zou moeten zijn. Dan is de kans groot dat je steeds verder gaat met het graven van een groot gat waar mensen in kunnen vallen. Dit zie je nu in Oostenrijk gebeuren, waar werkelijk mijn mond van openvalt.
De 2G en verplichte vaccinatie plannen zijn een vorm van paniekvoetbal waar ik helemaal niets in zie.


Ik ook niet. Maar ondertussen zijn er wel berichten van ziekenhuizen waar ze teams aan het samenstellen zijn die bepalen wie er intensieve zorg gaat krijgen en wie niet, er op korte termijn geen garantie meer kan worden gegeven dat je een “normale behandelng” krijgt en waar de lijken maar naakt in een luchtdichte zak op de gang worden gelegd.

Dan kan je zeggen dat niets doen een optie is maar dat is het niet. Op korte termijn doen ze dus het verstandigste, een lockdown voor iedereen. En ik ben het met je eens dat dat beter is dan alleen gevaccineerden daartoe verplichten maar als je weet dat in Oostenrijk in oktober ook ruim 75 procent van de coronapatienten op de overvolle IC niet gevaccineerd waren en dat ook in het ziekenhuis het er verhoudingsgewijs gigantisch veel zijn is dat wel weer heel wrang voor de rest. Want hadden die ook gewoon een vaccin gehaald, dan was de zorg totaal niet overbelast geweest en waren dit soort maatregelen niet nodig geweest. En dan mag je tegenwoordig blijkbaar niet meer zeggen maar het is wel de realiteit.

Bron

Cijfers 2 november:

IC 304 mensen, 74 volledig gevaccineerd en 230 niet
Ziekenhuis zonder IC;’s 1338 waarvan 583 volledig gevaccineerd en 755 niet.
En besmettingen: “Uit cijfers van het Oostenrijkse gezondheidsinstituut AGES blijkt dat het aantal positieve testen onder niet gevaccineerden vier tot acht keer hoger is dan onder mensen die volledig zijn ingeënt.” (Voor wie denkt dat het vaccin op dat vlak niet zoveel meer doet)

Met 2/3e gevaccineerd, onder de oudere groep (50+) die vooral in het ziekenhuis ligt is dat nog veel hoger. Pijnlijk is dat wel omdat het heel simpel voorkomen had kunnen worden. En daar zijn anderen nu wel de dupe van. En nee Benefietdiner, FvD enz, dat benoemen maakt je geen moderne Nazi….
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 nov 2021 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2021 17:45

Marnix schreef:Dan kan je zeggen dat niets doen een optie is maar dat is het niet.


In filosofische zin is het een optie, maar dan kun je de overheid net zo goed gewoon afschaffen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2021 20:09

Mortlach schreef:In filosofische zin is het een optie, maar dan kun je de overheid net zo goed gewoon afschaffen...


Zelfs dan zou het het alleen op papier een optie zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2021 20:29

Marnix schreef:Zelfs dan zou het het alleen op papier een optie zijn.


Het is dan ook een ontsporingstactiek, en eentje die werkt, blijkbaar/helaas... Als het je niet uitmaakt hoeveel mensen er sterven, is niets doen inderdaad een optie. Gelukkig maakt het voor de meeste mensen en voor de politiek wel uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 19 nov 2021 21:26

Miepje90 schreef:Ik probeer discussies over COVID een beetje te vermijden, maar voor deze opmerking heb ik mijn inloggegevens toch maar weer eens uit het stof gehaald;).
Miepje90! Da's lang geleden!
"Een libelle zweeft over het water..."

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Miepje90 » 19 nov 2021 22:16

Pcrtje schreef:Miepje90! Da's lang geleden!

Yes! Ik lees hier af en toe, maar meestal heb ik geen zin om mijn wachtwoord op te zoeken;). M'n laatste inlog is denk ik zo'n 5 of 6 jaar terug. En vandaag besloot ik hier eens te reageren - eigenlijk te druk want cursus volgende week, maar die gaat vast niet door want COVID.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten