Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2021 14:12

StillAwake schreef:Niet in alle kroegen staat de muziek dermate hard, en ik zou een krogje daar ook op uitzoeken.
Als ik iemand 1 op 1 wil spreken ga ik niet naar een café waar Hazes gedraaid wordt, en al helemaal niet op een te hoog volume.
Het liefst ga ik naar een pooltent, waar je in een meer ontspannen sfeer een goed gesprek kunt hebben.

Maar nogmaals: de cafés die jij omschrijft ken ik ook, maar dat is een heel klein deel van de "natte horeca".

Het sociaal leven van de gemiddelde Nederlander lijkt zich wel voor een groot deel buitenshuis af te spelen.
Wat is er mis met een biertje thuis?
Evenals een broodje, waarom moet het dan meteen weer een duurdere lunch zijn, al kun je dat bij de HEMA doen natuurlijk.
Dus ik heb die hele lockdown van de horeca totaal niet gemist.
We hadden iets feestelijks te vieren en we hebben een heerlijke maaltijd besteld bij een prima restaurant. Het was uitstekend verpakt, het
werd keurig op tijd bezorgd.
Ik had de tafel feestelijk gedekt en zo werd het een prima avond.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 14:18

Dorpeling schreef:Ik weet niet of dat uitzonderingen zijn, ik hoor andere dingen die de media niet altijd halen. Laten we in dat geval maar hopen dat het zo blijft, al durf ik dat te betwijfelen.
Als de uitzonderingen die jij ziet géén uitzonderingen zouden zijn, zou dan niet de hele media daar opduiken denk je?
Dus het feit dat de uitzonderingen slechts sporadisch de media halen geeft al voldoende aan dat het wellicht toch uitzonderingen zijn.
Dorpeling schreef:Link? Ben wel benieuwd op welke manier ze daar de vragen stellen. Ook zo van 'jullie Allaatje doet niet veel he om jullie te beschermen!' ?
er wordt daarbij voorla aandacht gevraagd voor het vertalen van de informatie in talen die voor hen ook leesbaar en begrijpelijk zijn.
De laatdunkende toon die jij aanhaalt heb ik in de media niet vernomen, maar ook niet naar de Bible-belt toe.
Wel over het gedrag rond kerken waar alles gewoon doorging, en mensen zich niets van hun medemens leken aan te trekken, maar in het geval van de vaccinatiecampagne heb ik dit nog niet gehoord.
Dorpeling schreef:Mogelijk. Maar dan is er toch altijd weer een nieuwe prik op voorraad? :mrgreen:
Dat klopt, maar als zo'n mutatie om de gangbare vaccinaties heen besmettelijk is is dat wel een lastige.
Dorpeling schreef:En dat is niet egoistisch?
Nee, zorgen dat de maatschappij tot op zekere hoogt kan blijven functioneren, dat uitbaters van horecagelegenheden hun hoofd boven water kunnen houden, dat studenten hun sociale leven kunnen onderhoduen in de tijd dat dat zo belangrijk is, dat es-pats ook bij tijd en wijle terug kunnen reizen naar hun familie, dat zeelui weer gewoon aflossingen kunnen krijgen in plaats van maanden op zee te moeten blijven, het zijn grotendeels zaken die mij persoonlijk niet of nauwelijks raken, maar die ik toch belangrijk vind.
Dorpeling schreef:Ik weet het niet. Het personeel loopt nog ergens rond maar werkt nu in andere sectoren. Leuker, en betaald beter. Alleen blijft Covid onder ons. Dat kunnen we accepteren of niet, maar feit blijft dat we de ziekenhuiscapaciteit structureel moeten aanpassen op deze aantallen. Waarom dan niet nu en wel per direct? Meer investeren in de zorg, personeel teruglokken met mooie salarissen en zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden. Desnoods familie inzetten die helpt. En er lopen mensen genoeg rond in Nederland (waaronder ikzelf) die nada ervaring hebben in de zorg maar als het hard nodig is, zoals nu, graag inzetbaar willen zijn. Waarom geen spoedcursussen aanbieden oid? Ik zou me direct aanmelden. Maar die mogelijkheid is er gewoon niet.
Graag!
Ik denk alleen niet dat je met een spoedcursus in korte tijd IC-verpleegkundigen kunt opleiden, maar ik ben het volledig met je eens waar je stelt dat de capaciteit omhoog moet.
Dorpeling schreef:Onder andere ja, want het vaccin werkt nu eenmaal niet afdoende. Leuk geprobeerd, maar wanneer dat een feit is waarom zouden gevaccineerden dan niet mee hoeven doen aan testen? Dat is enkel schijnveiligheid creeeren. Bij invoering van 2G straks is de testbereidheid al een stuk minder omdat het niet meer nodig is. Dat zal ten onrechte doen lijken alsof het nog werkt ook want de positieve testuitslagen zakken natuurlijk als een baksteen. Maar intussen gaat het virus lekker zijn gang hoor en wie weet wordt het juist wel agressiever omdat het meer zijn best moet doen om door het vaccin heen te komen.
Het vaccin werkt niet afdoende? De kans om met een vaccin op de IC terecht te komen is 33x kleiner (getallen van oktober).
Dat het geen 100% zekerheid biedt: feit. Maar dat het niet afdoende werkt is een mening, die door de getallen niet echt ondersteund wordt. De hoge getallen van de laatste weken schijnen ook voor een groot ongevaccineerden te betreffen, al zijn de cijfers daar nog niet officieel van naar buiten gebracht.
En de mogelijk nieuwe mutaties: valt je niet op dat er, sinds er een vaccinatiecampagne op touw gezet is minder mutaties optreden?
Daarnaast: mutaties zullen zich voornamelijk ontwikkelen in een poel waar het virus eenvoudig om zich heen kan slaan.
Dorpeling schreef:
Cafés sluiten om 20.00 uur heeft al bewezen niet te werken. De jeugd gaat elders verder en wie zich wil bezatten doet dat toch wel. Alleen dan elders.
Klopt, dat is een slechte maatregel, die ook nog eens niet echt onderbouwd is.
Toch is het een maatregel die in veel landen door experts aangedragen wordt, de onderbouwing zal er dus wel zijn...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 15 nov 2021 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 14:24

Chaya schreef:Het sociaal leven van de gemiddelde Nederlander lijkt zich wel voor een groot deel buitenshuis af te spelen.
Wat is er mis met een biertje thuis?
Evenals een broodje, waarom moet het dan meteen weer een duurdere lunch zijn, al kun je dat bij de HEMA doen natuurlijk.
Dus ik heb die hele lockdown van de horeca totaal niet gemist.
We hadden iets feestelijks te vieren en we hebben een heerlijke maaltijd besteld bij een prima restaurant. Het was uitstekend verpakt, het
werd keurig op tijd bezorgd.
Ik had de tafel feestelijk gedekt en zo werd het een prima avond.

Er is niks mis met een biertje thuis (al smaakt ie van het vat vaak beter dan uit de fles).
Sterker nog, de meeste avonden met vrienden vinden in één van onze huizen plaats. Ten eerste omdat de horeca best wel duur is, ten tweede omdat het thuis ook ontzettend gezellig kan zijn.
Het is wel zo dat je, als je echt iets persoonlijks met iemand te bespreken hebt het een stuk makkelijker is om dat te doen terwijl je aan de pooltafel staat, dan wanneer je één op één recht tegenover elkaar zit.

En dat jij de lockdown van de horeca niet gemist hebt: dat zou kunnen, maar de mensen die daar werken missen de inkomsten wél.

En in vergelijking met alle mij bekende buitenlanden: Nederlanders zitten juist relatief veel thuis, dus dat argument ontgaat me een beetje.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2021 14:27

Chaya schreef:Het sociaal leven van de gemiddelde Nederlander lijkt zich wel voor een groot deel buitenshuis af te spelen.
Wat is er mis met een biertje thuis?
Evenals een broodje, waarom moet het dan meteen weer een duurdere lunch zijn, al kun je dat bij de HEMA doen natuurlijk.
Dus ik heb die hele lockdown van de horeca totaal niet gemist.
We hadden iets feestelijks te vieren en we hebben een heerlijke maaltijd besteld bij een prima restaurant. Het was uitstekend verpakt, het
werd keurig op tijd bezorgd.
Ik had de tafel feestelijk gedekt en zo werd het een prima avond.


Je hebt volgens mij twee soorten mesnen, mensen die het liefste heel veel thuis zijn en mensen die het liefste veel niet thuis zijn. Wij hebben wel vaak eten besteld in lockdown-tijd en dat was ook erg fijn maar het haalt het toch niet bij uit eten gaan, even uit je eigen huis met rommel (misschien ligt het daar ook aan :D ) en dat je alles alsnog zelf moet doen (tafel dekken, opmaken, afwassen enz). En waarom dat duur moet zijn? Nou ja, je verdient toch geld en daar moet je toch een beetje leuke dingen van doen? Daar werk je toch ook voor, niet alleen om je hypotheek te kunnen betalen en zo? Een retorische vraag kan zijn: Waarom moet alles zo goedkoop mogelijk?

Wat de kroeg betreft, ik drink geregeld thuis een biertje, soms met een vriend. Maar met z'n allen even naar het cafe en daar wat drinken is toch anders de entourage is anders, de sfeer is er anders. Het is ook gewoon lekker om geregeld je huis even achter te kunnen laten, daar ben je al zoveel uren per week.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2021 14:31

StillAwake schreef:Er is niks mis met een biertje thuis (al smaakt ie van het vat vaak beter dan uit de fles).


Het iets zwaardere Speciaalbier vind ik vaak beter van de fles dan van de tap.

Het is wel zo dat je, als je echt iets persoonlijks met iemand te bespreken hebt het een stuk makkelijker is om dat te doen terwijl je aan de pooltafel staat, dan wanneer je één op één recht tegenover elkaar zit.


Helemaal als de vrouw ook thuis is :-D

En in vergelijking met alle mij bekende buitenlanden: Nederlanders zitten juist relatief veel thuis, dus dat argument ontgaat me een beetje.


Omdat de horeca hier relatief duur is en we veel calvinisten in Nederland hebben ja. In bijna alle Europese landen, misschien uitgezonderd de Scandinavische) zit met veel vaker in cafe, op een terras of in een restaurant. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2021 14:33

StillAwake schreef:En dat jij de lockdown van de horeca niet gemist hebt: dat zou kunnen, maar de mensen die daar werken missen de inkomsten wél.

Dat maak ik dus buiten de lockdown ook niet goed. :D En er zijn wel meer ondernemers zwaar getroffen.
Ik vind uit eten gaan of ergens iets drinken, bijzonder, dus voor speciale gelegenheden.
In mijn jonge jaren was ik ook elke vrijdag- en zaterdagavond wel in een bar te vinden hoor. Want daar zaten de vrienden ook.
Maar sinds ik een eigen huis heb, vind ik het vaak overbodig. Ik zie geen meerwaarde om ergens in een zaakje een duur glas wijn te bestellen, voor de prijs waar ik een hele fles van heb staan in de koelkast.

Ik loop weleens door een winkelcentrum en verbaas me echt over de hoeveelheid vreettentjes die daar zijn.
Zomaar een gemiddeld winkelcentrum in een klein stadje of zo.
Als je ergens vreemd bent, hoef je nooit lang te zoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 14:35

Marnix schreef:Je hebt volgens mij twee soorten mesnen, mensen die het liefste heel veel thuis zijn en mensen die het liefste veel niet thuis zijn. Wij hebben wel vaak eten besteld in lockdown-tijd en dat was ook erg fijn maar het haalt het toch niet bij uit eten gaan, even uit je eigen huis met rommel (misschien ligt het daar ook aan :D ) en dat je alles alsnog zelf moet doen (tafel dekken, opmaken, afwassen enz). En waarom dat duur moet zijn? Nou ja, je verdient toch geld en daar moet je toch een beetje leuke dingen van doen? Daar werk je toch ook voor, niet alleen om je hypotheek te kunnen betalen en zo? Een retorische vraag kan zijn: Waarom moet alles zo goedkoop mogelijk?

Wat de kroeg betreft, ik drink geregeld thuis een biertje, soms met een vriend. Maar met z'n allen even naar het cafe en daar wat drinken is toch anders de entourage is anders, de sfeer is er anders. Het is ook gewoon lekker om geregeld je huis even achter te kunnen laten, daar ben je al zoveel uren per week.

Herkenbaar, zeker in de thuiswerkperiode zit je 24 uur per dag thuis, en is een verandering van omgeving ook wel even goed.
Bovendien is het zo dat je, als je thuis met iemand afspreekt, je of je vrouw weg moet sturen, of dat ze er bij zit.
En dat is in veel gevallen neit wenselijk.
Net zo min als ik er bij hoef te zitten als ze met haar vriendinnen aan het bijkletsen is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 14:40

Chaya schreef:Dat maak ik dus buiten de lockdown ook niet goed. :D En er zijn wel meer ondernemers zwaar getroffen.
Ik vind uit eten gaan of ergens iets drinken, bijzonder, dus voor speciale gelegenheden.
In mijn jonge jaren was ik ook elke vrijdag- en zaterdagavond wel in een bar te vinden hoor. Want daar zaten de vrienden ook.
Maar sinds ik een eigen huis heb, vind ik het vaak overbodig. Ik zie geen meerwaarde om ergens in een zaakje een duur glas wijn te bestellen, voor de prijs waar ik een hele fles van heb staan in de koelkast.

Ik loop weleens door een winkelcentrum en verbaas me echt over de hoeveelheid vreettentjes die daar zijn.
Zomaar een gemiddeld winkelcentrum in een klein stadje of zo.
Als je ergens vreemd bent, hoef je nooit lang te zoeken.

Er zijn best veel eettentjes, maar het valt me in Nederland altijd op dat het er relatief weinig zijn.
En inderdaad, als ik eerlijk ben ben ik ook niet één van die personen waar de horeca het van moet hebben.
Als ik 6 keer per jaar in een kroegje zit is het veel, en uit eten (buiten zakelijke verplichtingen en vakanties om) zal misschien ook zo'n 6 keer per jaar gebeuren.
En inderdaad, er zijn veel meer ondernemers die het zwaar hebben gehad, maar de horeca is daarvan denk ik wel degene die het hardst door de maatregelen geraakt is.

Maar hoe doe jij dat dan als je met vriendinnen thuis afspreekt? Stuur je dan je man weg, of zit ie boven?
Dat is een probleem waar wij hier thuis nog niet echt een goede modus voor gevonden hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 nov 2021 15:05

StillAwake schreef:er wordt daarbij voorla aandacht gevraagd voor het vertalen van de informatie in talen die voor hen ook leesbaar en begrijpelijk zijn.
De laatdunkende toon die jij aanhaalt heb ik in de media niet vernomen, maar ook niet naar de Bible-belt toe.
Wel over het gedrag rond kerken waar alles gewoon doorging, en mensen zich niets van hun medemens leken aan te trekken, maar in het geval van de vaccinatiecampagne heb ik dit nog niet gehoord.

Dat is maar beter ook, dan heb je niets gemist want het was bagger. Want het gebeurde wel, dat mensen in de Biblebelt op deze manier benaderd werden. En daar zouden ze wel tien keer over nadenken voor ze dat is een moslimwijk zouden doen.
Of iemand nu in God of in Allah gelooft, wanneer je mensen in hun diepste geloof raakt doet dat pijn. Maar ja, dat noemen ze dan persvrijheid.. :?
Nee, zorgen dat de maatschappij tot op zekere hoogt kan blijven functioneren, dat uitbaters van horecagelegenheden hun hoofd boven water kunnen houden, dat studenten hun sociale leven kunnen onderhoduen in de tijd dat dat zo belangrijk is, dat es-pats ook bij tijd en wijle terug kunnen reizen naar hun familie, dat zeelui weer gewoon aflossingen kunnen krijgen in plaats van maanden op zee te moeten blijven, het zijn grotendeels zaken die mij persoonlijk niet of nauwelijks raken, maar die ik toch belangrijk vind.

ik ook, maar dat kan ook allemaal met 3G. Of met 1G. En dan sluit je geen mensen compleet buiten, kom je niet de vrijheid en gelijkheid van de mens en benadruk je niet de tweedeling. Want dat is mijn voornaamste punt, dat kán gewoon niet. Ik hoor het Hugo de Jonge nog zeggen: er komt geen onderscheid tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. En zie daar, weer een bewijs van zwalkend beleid/onbetrouwbaarheid.
En wie nog denkt dat het maar tijdelijk is, wake up! Tijdelijk bestaat niet meer, als 2G er door komt zijn we daar niet zomaar meer vanaf. Krijg je straks alleen nog maar een QR na je booster, of na je 51e prik.. Dus nu hierin meegaan is ook daar alvast mee instemmen.
Graag!
Ik denk alleen niet dat je met een spoedcursus in korte tijd IC-verpleegkundigen kunt opleiden, maar ik ben het volledig met je eens waar je stelt dat de capaciteit omhoog moet.

Nee, niet de volledige opleiding maar wel assistentie lijkt me. In zoverre dat het werk verlicht kan worden en meer patienten terecht zouden kunnen. Want het is toch vreemd dat vorig jaar 30 patienten op een bepaalde IC haalbaar was en een jaar later 12 patienten al het maximale aantal en daarna is men 'overbelast'. Nee, er is niet genoeg personeel. En als daar een investering in gedaan wordt kan dat binnen no time (deels) opgelost worden, iig verlicht.
Helemaal verstandig nu Nederland vergrijsd, de zorgvraag zal hoe dan ook de komende tijd oplopen. Ook zonder covid.


Nog wel een puntje, hoe denkt men dat 2G gaat werken wanneer de meeste besmettingen plaatsvinden op die plaatsen waar geen OR verplichting mogelijk is? Thuissituatie is nog steeds goed voor 55% van de gevallen.

En nog een, hoe kan het waar zijn dat de zorg vast zou lopen door een percentage van 15% ongevaccineerden, waaronder een groot aantal mensen met antistoffen en een groot aantal jongeren. Dat kan toch nooit genoeg zijn om een doemscenario van mensen die sterven in ziekenhuisgangen en ambulances voor te stellen? De meeste mensen die opgenomen worden / IC nodig zouden kunnen hebben (want ook dat is geen vaststaand feit, ook 70plussers gaan er fluitend door een besmetting heen) zijn 70+ en/of hebben onderliggende problemen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2021 15:14

StillAwake schreef:Maar hoe doe jij dat dan als je met vriendinnen thuis afspreekt? Stuur je dan je man weg, of zit ie boven?
Dat is een probleem waar wij hier thuis nog niet echt een goede modus voor gevonden hebben...

Het was voorheen geen probleem, toen mijn man nog fulltime werkte.
Met een groep vriendinnen is al jaren niet meer voorgekomen. Eén vriendin is in 2012 en een andere in 2016 overleden. :cry:
Ik spreek weleens af met een vriendin halverwege en dan gaan we een stuk wandelen. We hebben zelf onze bammetjes en een flesje water mee.
Als de sanitaire nood hoog is - wat weleens gebeurt bij de dames op leeftijd :mrgreen: - zoeken we wel even een koffiezaakje of zoiets op en
dan bestellen we iets te drinken.
Mijn andere vriendin woont veel verder weg en haar zie ik minder vaak, dan maken we er een dagje van. Of als ik weet dat ze naar haar ouders is in het verpleeghuis, ga ik daar ook heen. Maar dat is ging, want bezoek is beperkt sinds april vorig jaar.
Het bijbeppen gebeurt old skool per telefoon.

Ik ga daar best wel creatief mee om dus. We zijn inmiddels uit de kleinekinderenfase, maar dan breekt de omafase weer aan. En die gaan meestal toch vóór vriendinnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2021 15:17

Chaya schreef:Dat maak ik dus buiten de lockdown ook niet goed. :D En er zijn wel meer ondernemers zwaar getroffen.
Ik vind uit eten gaan of ergens iets drinken, bijzonder, dus voor speciale gelegenheden.
In mijn jonge jaren was ik ook elke vrijdag- en zaterdagavond wel in een bar te vinden hoor. Want daar zaten de vrienden ook.
Maar sinds ik een eigen huis heb, vind ik het vaak overbodig. Ik zie geen meerwaarde om ergens in een zaakje een duur glas wijn te bestellen, voor de prijs waar ik een hele fles van heb staan in de koelkast.

Ik loop weleens door een winkelcentrum en verbaas me echt over de hoeveelheid vreettentjes die daar zijn.
Zomaar een gemiddeld winkelcentrum in een klein stadje of zo.
Als je ergens vreemd bent, hoef je nooit lang te zoeken.


Het is denk ik ten dele ook wel een generatiekloof, een beetje afhankelijk van in welke subcultuur je zit. Mijn ouders gingen bijvoorbeeld ook haast nooit uit eten. Bij een fietstochtje ergens koffie met appeltaart halen, dat gebeurde nog wel eens maar uit eten was een zeldzaamheid. We hadden ze als gezin ooit een dinerbon gegeven zodat ze eens samen uit eten konden gaan, na een paar keer informeren of zie die al hadden gebruikt (telkens was het antwoord: Nee, niet aan gedacht nog) hadden ze eindelijk een keer een datum geprikt waarop ze uit eten zouden gaan. Daarna informeerde ik hoe het was waarop mijn moeder zei: Nou, we zaten thuis en vonden het wel prima daar, we hadden nog sperzieboontjes in de koelkast liggen en ik dacht: Die moeten ook nog op. Dus zijn we maar gewoon thuisgebleven. Vroeger was uit eten gaan een luxe, tegenwoordig doen veel mensen het met grote regelmaat. Voor we kinderen kregen gingen we met gemak 2x per maand uit eten, op vakantie zijn we dit jaar ongeveer elke dag wel ergens wezen lunchen of dineren. Vandaar dat er zoveel eettentjes zijn, mensen maken er tegenwoordig massaal gebruik van.


StillAwake schreef:Herkenbaar, zeker in de thuiswerkperiode zit je 24 uur per dag thuis, en is een verandering van omgeving ook wel even goed.
Bovendien is het zo dat je, als je thuis met iemand afspreekt, je of je vrouw weg moet sturen, of dat ze er bij zit.
En dat is in veel gevallen neit wenselijk.
Net zo min als ik er bij hoef te zitten als ze met haar vriendinnen aan het bijkletsen is...


Ligt er een beetje aan, we hebben best wel wat gemeenschappelijke vrienden dus regelmatig komt een vriend een biertje drinken en zit ze er gezellig bij. Ze heeft zelf wel eens een bijkletssessie met vriendinnen, die is meestal wel ergens anders maar het is niet zo dat er dingen worden gesproken die ik niet mag weten of zo. Maar vaak spreken getrouwde mensen ook weer veel af met andere stellen en minder vaak met alleen mannen of alleen vrouwen. Tenminste, ik kan me van vroeger herinneren dat mijn ouders bijvoorbeeld zelden aan mannen- of vrouwenavonden deden, als er mensen over de vloer kwamen was het meestal familie of een bevriend stel.

Maar goed, als ze thuis met vriendinnen wil bijkletsen en ik daar niet bij wil zijn heb ik tal van serieuze opties:

- Naar de sportclub en daar sporten / biertje dringen
- Ik kijk of er een goede film draait en ga lekker naar het filmtheater
- Ik pak mijn badjas en hammandoek en ga lekker een avondje naar de sauna
- ik bel een vriend of die zin heeft om een biertje te doen
- Ik ga gamen of op bed een boek liggen lezen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2021 15:21

StillAwake schreef:De laatdunkende toon die jij aanhaalt heb ik in de media niet vernomen, maar ook niet naar de Bible-belt toe.


Het is ook een bizar argument waar iedereen slechter van wordt. Het zegt eigenlijk "Als je tegen ons (biblebelt) trapt, moet je ook tegen hen (moslims) trappen, maar dat doe je niet omdat je bang voor hen bent"

Moslims zijn dus: a) het trappen waard, b) gevaarlijk
De wereld is: laf en hypocriet
de christenen: niet bepaald christelijk wanneer ze met dit argument komen aanzetten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 15:27

Dorpeling schreef:Dat is maar beter ook, dan heb je niets gemist want het was bagger. Want het gebeurde wel, dat mensen in de Biblebelt op deze manier benaderd werden. En daar zouden ze wel tien keer over nadenken voor ze dat is een moslimwijk zouden doen.
Of iemand nu in God of in Allah gelooft, wanneer je mensen in hun diepste geloof raakt doet dat pijn. Maar ja, dat noemen ze dan persvrijheid.. :?
Ik heb dat inderdaad gemist, maar merk wel vaker dat de bible-belt aanvallen veiliger is dan de moslimgemeenschap aanvallen.
Maar dat mag onder geen beding een argument zijn om misstanden (die er ook in de biblebelt hierin zijn) aan te mogen kaarten.
Dorpeling schreef:ik ook, maar dat kan ook allemaal met 3G. Of met 1G.
3G (het systeem van vorige week...) werkte niet, mensenn liepen toch nog corona op, omdat niet iedereen viruwvrij was, en juist de ongevaccineerde zonder zntistoffen liep daar risico. 1G werkte ook niet, omdat het de druk op teststraten onnodig hoog maakt, omdat het kostenplaatje wat moeilijk te verdedigen is, en omdat het alle spontaniteit uit de maatschappij trekt.
Dorpeling schreef: En dan sluit je geen mensen compleet buiten, kom je niet de vrijheid en gelijkheid van de mens en benadruk je niet de tweedeling.
In de fase waar we nu zitten is een tweedeling onmogelijk te voorkomen. Want ook met 3G heb je die tweedeling, ongevaccineerden kunnen pas zaken doen na een teststraat bezocht te hebben (op eigen kosten), en met 1G krijg je een situatie die de facto een complete lockdown nabootst (bovendien hebben we met "testen voor je reis" gezien dat dat een nogal langdurig traject wordt als je het hele land daar voor ieder avondje stappen aan wilt onderwerpen.
Dorpeling schreef:Want dat is mijn voornaamste punt, dat kán gewoon niet. Ik hoor het Hugo de Jonge nog zeggen: er komt geen onderscheid tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. En zie daar, weer een bewijs van zwalkend beleid/onbetrouwbaarheid.
Het was wellicht naief van De Jonge dat hij geen tweedeling voorzag (en in mijn ogen is die er ook nog niet, 2G is per slot van rekening nog neit ingevoerd).
Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Dorpeling schreef:En wie nog denkt dat het maar tijdelijk is, wake up! Tijdelijk bestaat niet meer, als 2G er door komt zijn we daar niet zomaar meer vanaf. Krijg je straks alleen nog maar een QR na je booster, of na je 51e prik.. Dus nu hierin meegaan is ook daar alvast mee instemmen.
De avondklok (die vast weer terugkomt) zou volgens velen ook een blijvertje zijn. Bleek ook onterecht. 2G is dus ook tijdelijk. Langer dan ons lief is, maar er is niemand die er baat bij heeft om deze tweedeling in de maatschappij te houden na het uitdoven van de pandemie.
Corona is een blijvertje, ik denk dat niemand daar aan twijfelt, maar het pandemisch gedrag neemt in de tijd hoe dan ook af...
Dorpeling schreef:Nee, niet de volledige opleiding maar wel assistentie lijkt me. In zoverre dat het werk verlicht kan worden en meer patienten terecht zouden kunnen. Want het is toch vreemd dat vorig jaar 30 patienten op een bepaalde IC haalbaar was en een jaar later 12 patienten al het maximale aantal en daarna is men 'overbelast'. Nee, er is niet genoeg personeel. En als daar een investering in gedaan wordt kan dat binnen no time (deels) opgelost worden, iig verlicht.
Helemaal verstandig nu Nederland vergrijsd, de zorgvraag zal hoe dan ook de komende tijd oplopen. Ook zonder covid.
Volledig mee eens!
Dorpeling schreef:Nog wel een puntje, hoe denkt men dat 2G gaat werken wanneer de meeste besmettingen plaatsvinden op die plaatsen waar geen OR verplichting mogelijk is? Thuissituatie is nog steeds goed voor 55% van de gevallen.
2G is niet het enige, er is op dit moment ook een bezoekadvies van 4.
daar komt bij dat de thuissituatie alleen besmettingen kan veroorzaken als die besmettingen binnen worden gebracht. En een 2G systeem zal dat afremmen.
Niet naar 0, maar wel naar een acceptabel niveau.
Dorpeling schreef:En nog een, hoe kan het waar zijn dat de zorg vast zou lopen door een percentage van 15% ongevaccineerden, waaronder een groot aantal mensen met antistoffen en een groot aantal jongeren. Dat kan toch nooit genoeg zijn om een doemscenario van mensen die sterven in ziekenhuisgangen en ambulances voor te stellen? De meeste mensen die opgenomen worden / IC nodig zouden kunnen hebben (want ook dat is geen vaststaand feit, ook 70plussers gaan er fluitend door een besmetting heen) zijn 70+ en/of hebben onderliggende problemen.

Als ik hoor dat we vandaag 19200 besmettingen hebben, en de ziekenhuiscijfers toch fors achterblijven bij eerdere golven denk ik dat de overbelasting op de IC's niet zozeer ligt aan de huidige bezetting, maar meer aan het gegeven dat mensen al een jaar lang op hun tandvlees lopen.
enne: 15% is nog steeds een enrom aantal mensen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 15:30

Marnix schreef:Ligt er een beetje aan, we hebben best wel wat gemeenschappelijke vrienden dus regelmatig komt een vriend een biertje drinken en zit ze er gezellig bij. Ze heeft zelf wel eens een bijkletssessie met vriendinnen, die is meestal wel ergens anders maar het is niet zo dat er dingen worden gesproken die ik niet mag weten of zo. Maar vaak spreken getrouwde mensen ook weer veel af met andere stellen en minder vaak met alleen mannen of alleen vrouwen. Tenminste, ik kan me van vroeger herinneren dat mijn ouders bijvoorbeeld zelden aan mannen- of vrouwenavonden deden, als er mensen over de vloer kwamen was het meestal familie of een bevriend stel.

Maar goed, als ze thuis met vriendinnen wil bijkletsen en ik daar niet bij wil zijn heb ik tal van serieuze opties:

- Naar de sportclub en daar sporten / biertje dringen
- Ik kijk of er een goede film draait en ga lekker naar het filmtheater
- Ik pak mijn badjas en hammandoek en ga lekker een avondje naar de sauna
- ik bel een vriend of die zin heeft om een biertje te doen
- Ik ga gamen of op bed een boek liggen lezen

Het gaat ook niet om zaken die ze niet hoeft te horen, amar als ik met 5 mannen in de woonkamer zit verandert de dynamiek als mijn vrowu erbij zit.
Net zoals de dynamiek veranderd als ik als man tussen haar vriendinnen ga zitten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2021 15:42

inderdaad: dik 19000 besmettingen, met een record voor de plaats met het laagste aantal gevaccineerden:
Landelijk: 87.9% tenminste gedeeltijk gevaccineerd met 110,3 besmettingen per 100000.
Urk: 33% minimaal 1 x gevaccineerd: 376,9 besmettingen per 100000.
Lijkt toch een behoorlijke aanwijzing te zijn dat het vaccin werkt, ook tegen besmetting
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten