Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 18 jun 2021 12:36

Chaya schreef:Nee dit klopt niet!
Tja, ik praat ook maar eens de NOS na. Er zit wat in namelijk:
Normaal gesproken hebben mensen weerstand opgebouwd doordat ze in aanraking zijn geweest met het RS-virus, maar vanwege de afstandsregels tijdens de coronapandemie is er anderhalf jaar lang geen immuniteit opgebouwd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2021 13:05

elbert schreef:Tja, ik praat ook maar eens de NOS na. Er zit wat in namelijk:

NOS is niet het einde van alle tegenspraak :wink: .
Maar het is ten dele waar.
Een baby - waar dit virus uiterst gevaarlijk voor is - kan geen weerstand opbouwen hiertegen, lockdown of niet.
Een bericht uit 2019:
"Het RS-virus of voluit respiratoir syncytieel virus: elke dag sterven er wereldwijd zo’n 700 kinderen aan en elk jaar belanden er zo’n 2000 Nederlandse kinderen door in het ziekenhuis. Toch kent vrijwel niemand dit virus. Kinderinfectioloog Louis Bont van het UMC Utrecht wil dit veranderen.

“Nou, dát dus”, zegt hij met een diepe zucht. Louis Bont heeft zonet het filmpje laten zien dat vandaag wereldwijd verspreid wordt om meer bewustzijn te kweken over het RS-virus, een verkoudheidsvirus dat kan overslaan op de lagere luchtwegen en bij baby’s een gevaarlijke longontsteking kan veroorzaken. In het filmpje vertelt de Zuid-Afrikaanse Simone van Wyck hoe haar goedlachse zoontje Lemondré van drie maanden ineens zwaar begint te ademen en blauwgetinte lippen krijgt. Ze brengt hem naar het ziekenhuis waar het hummeltje een paar dagen later overlijdt."
https://www.umcutrecht.nl/nieuws/waarom ... t-rs-virus

Ik heb ooit ook mijn pasgeboren baby naar het ziekenhuis moeten brengen, omdat er hart- en ademstilstand kan optreden.
Waarschijnlijk is het virus meegebracht met de kraamvisite.

Een kind van 6 of een volwassene, krijgen een snotneus, meer niet en het geneest vanzelf.
Maar je kunt het vaker krijgen en een besmetting is heel moeilijk te voorkomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 14:08

elbert schreef:Tja, ik praat ook maar eens de NOS na. Er zit wat in namelijk:


Normaal is RS actief in de winter maar door alle maatregelen is het virus net als sommige andere virussen wat later actief. In feite heeft het 1 winter overgeslagen. Niet heel schokkend dus. Dat een lockdown doorgaans niet wenselijk is (vooral om andere redenen) klopt wel :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2021 10:57

Ik uitte deze week mijn zorgen over het najaar, als alle vakantiegangers terugkeren uit verre landen, welke variant nemen ze mee?
En werkt het vaccin afdoende?
Ik werd meewarig aangekeken en als zwartkijker betitelt.

Maar nu hoorde ik het minister de Jonge toch ook zeggen.
Terwijl hij eerder het vaccin als een soort tovermiddel hanteerde.
Mensen, laat je vaccineren, samen krijgen wij het virus er onder.
Ik heb er nooit in geloofd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 19 jun 2021 11:38

ik verwacht in het najaar weer een nieuwe golf maar de vraag is gaan de ziekenhuizen weer zo overstromen. Als dat wel het geval is dan zullen er weer lockdowns komen. Ik hoop dat de gevaccineerden niet zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis terecht komen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 21 jun 2021 20:16

elbert schreef:(..)de termen "testsamenleving", "het nieuwe normaal", "de 1,5 metersamenleving" enzovoorts zijn inmiddels algemeen ingeburgerd, omdat ze vanuit overheid en media tot ons zijn gekomen. Het suggereert in elk geval niet dat het om iets tijdelijks gaat. Ik hoop dan ook maar dat dit een fout in de communicatie blijkt te zijn.

Ik ook. Het nieuwe normaal moet abnormaal blijven, en dat blijft het voor mij ook. Ik zal, kan en wil er niet aan wennen. Een mens is niet geschapen om 1,5 meter afstand te houden, geen handen te mogen schudden of een ander te mogen troosten.
Het is ook niet normaal om je eerst te moeten vaccineren of verplicht te moeten testen om ergens binnen te komen. En dat vind met mij zo'n 25 - 35% van de Nederlanders lees ik hier https://nos.nl/artikel/2386070-toegangs ... accepteert. Gelukkig maar!

Het is een extreem zotte situatie die onacceptabel is. Het raakt aan onze grondrechten, ons recht op privacy en is ook nog eens een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Ik citeer Rutte, 5 februari 2021: 'De regel is dat je niet hoeft te testen als je geen klachten hebt'.
Daarbij geven vaccins en testen geen 100% garantie. En waarom mag ik naar de supermarkt zonder testbewijs en naar het museum niet? Waar is de logica?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 21 jun 2021 20:19

Chaya schreef:Ik uitte deze week mijn zorgen over het najaar, als alle vakantiegangers terugkeren uit verre landen, welke variant nemen ze mee?
En werkt het vaccin afdoende?

Eens. De algemene opvatting is inmiddels dat je zonder vaccin een gevaar voor de samenleving bent en daarom oa de grens niet over kan en mag zonder op een flinke boete te kunnen rekenen. Maar waar is het bewijs dat je mét vaccin niet een of ander mutatie mee kunt nemen?
Iedereen gaat er maar vanuit dat ze met vaccinatie onaantastbaar zijn oid, maar daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 21 jun 2021 22:19

Dorpeling schreef:Eens. De algemene opvatting is inmiddels dat je zonder vaccin een gevaar voor de samenleving bent en daarom oa de grens niet over kan en mag zonder op een flinke boete te kunnen rekenen. Maar waar is het bewijs dat je mét vaccin niet een of ander mutatie mee kunt nemen?
Iedereen gaat er maar vanuit dat ze met vaccinatie onaantastbaar zijn oid, maar daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.


Daar ben ik inderdaad niet zeker van. En dus zal ik, wanneer ik over 4 weken door Frankrijk/Spanje wandel, me aan de basisregels houden (en natuurlijk aan de lokaal geldende regels). Heb afgelopen vrijdag mijn 2e vaccinatie gehad. Die kon ik gelukkig met 1 mailtje naar mijn huisarts verzetten van 13-8 naar 18-6. Vind ik wel een wat geruststellend idee.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 23:36

precies. Daarnaast is de kans op verspreiding wel kleiner omdat het virus als je het al bij je draagt sneller door het lichaam wordt bestreden en symptomen waardoor je het kan verspreiden ook minder zullen zijn. Dus de kans op risico is wel significant kleiner. Maar blijkbaar is als die geen 0% is blijkbaar een probleem voor mensen die zich niet hebben laten vaccineren, ook al is die kans wel veel kleiner? En is niet duidelijk dat als de kans klein is dat je het meeneemt / verspreid je een minder groot risico bent dan wanneer die kans veel groter is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 22 jun 2021 07:06

Laten we even afwachten wat het wordt na de zomer en als er een uitbraak komt, wie er dan de meeste last gaat krijgen. Mogelijk trekt het zelfs mij nog over de streep om alsnog een vaccin te halen, al kan ik me er nu niets bij voorstellen... We kunnen er uren over speculeren, maar de tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 22 jun 2021 08:15

lammetje schreef:Laten we even afwachten wat het wordt na de zomer en als er een uitbraak komt, wie er dan de meeste last gaat krijgen. Mogelijk trekt het zelfs mij nog over de streep om alsnog een vaccin te halen, al kan ik me er nu niets bij voorstellen... We kunnen er uren over speculeren, maar de tijd zal het leren.


jij hebt het gelukkig, ja gelukkig klinkt niet aardig maar ik bedoel het goed, al gehad dus je weet hoe je lijft reageert.


zeker dat er een uitbraak gaat zijn het najaar, kan haast niet anders, maar als de zorg het nu maar goed aankan en geen situaties opnieuw zoals voorheen, daar hoop ik toch echt op.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 22 jun 2021 10:50

Dorpeling schreef:Ik ook. Het nieuwe normaal moet abnormaal blijven, en dat blijft het voor mij ook. Ik zal, kan en wil er niet aan wennen. Een mens is niet geschapen om 1,5 meter afstand te houden, geen handen te mogen schudden of een ander te mogen troosten.
Het is ook niet normaal om je eerst te moeten vaccineren of verplicht te moeten testen om ergens binnen te komen. En dat vind met mij zo'n 25 - 35% van de Nederlanders lees ik hier https://nos.nl/artikel/2386070-toegangs ... accepteert. Gelukkig maar!

Het is een extreem zotte situatie die onacceptabel is. Het raakt aan onze grondrechten, ons recht op privacy en is ook nog eens een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Ik citeer Rutte, 5 februari 2021: 'De regel is dat je niet hoeft te testen als je geen klachten hebt'.
Daarbij geven vaccins en testen geen 100% garantie. En waarom mag ik naar de supermarkt zonder testbewijs en naar het museum niet? Waar is de logica?


Het bevalt mij anders best goed om afstand te houden van mensen en niemand meer fysiek te begroeten. Ik vind het zelfs jammer dat de boel weer open gaat. Beginnen al die sociale verplichtingen weer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2021 14:09

ajl schreef:Het bevalt mij anders best goed om afstand te houden van mensen en niemand meer fysiek te begroeten. Ik vind het zelfs jammer dat de boel weer open gaat. Beginnen al die sociale verplichtingen weer.


Misschien wordt het tijd om niet alles als een verplichting te zien. Ik weet dat er vaak sociale druk aan vast zit maar dat is ook een kwestie van duidelijk zijn. Gewoon aangeven dat je niet alles zomaar soet, niet naar de verjaardag van ieder jarig familielid enz toe gaat, dat soort dingen. Zoiets hebben we al wel eens gedaan maar ik neem me nu ook weer voor daarin keuzes te maken zodat er naast tijd voor allerlei leuke dingen af en toe ook iets meer vrije tijd en tijd samen overblijft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 22 jun 2021 14:21

Marnix schreef:Misschien wordt het tijd om niet alles als een verplichting te zien. Ik weet dat er vaak sociale druk aan vast zit maar dat is ook een kwestie van duidelijk zijn. Gewoon aangeven dat je niet alles zomaar soet, niet naar de verjaardag van ieder jarig familielid enz toe gaat, dat soort dingen. Zoiets hebben we al wel eens gedaan maar ik neem me nu ook weer voor daarin keuzes te maken zodat er naast tijd voor allerlei leuke dingen af en toe ook iets meer vrije tijd en tijd samen overblijft.


Dat doen wij inderdaad. Ook omdat het voor 2 mensen in ons gezin teveel prikkels geeft om bezoek te ontvangen /op bezoek te gaan. Je gaat keuzes maken, waar wil je je energie in steken.
Maar dit wordt je echt niet altijd in dank afgenomen. Je moet inderdaad voor jezelf opkomen, de mening van een ander naast je neer leggen, maar dat wordt niet makkelijk als het scheve gezichten oplevert in je familie kring.

Ik vind het ergens ook jammer dat alles weer terug gaat naar normaal. Knuffelen, zoenen op verjaardagen, handen schudden... Het hoeft van mij niet zo. Maar voor hen die er niet op kunnen wachten is het ontzettend fijn natuurlijk :wink: ik hoop eigenlijk dat dit soort bijzaken wel een beetje blijven hangen... Verwacht eerlijk gezegd ook dat de mondkapjes niet volledig uit beeld verdwijnen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 jun 2021 19:39

lammetje schreef:Laten we even afwachten wat het wordt na de zomer en als er een uitbraak komt, wie er dan de meeste last gaat krijgen. Mogelijk trekt het zelfs mij nog over de streep om alsnog een vaccin te halen, al kan ik me er nu niets bij voorstellen... We kunnen er uren over speculeren, maar de tijd zal het leren.

Als ik de media moet geloven, zijn dat de ongevaccineerden (ja, duh) én kinderen. Gevolgtrekking van die angstzaaierij is dat ze beginnen te roepen dat 'wanneer jongeren tussen 12 - 17 niet gevaccineerd worden; de R-waarde boven de 1,25 uit zal komen en een steeds grotere groep mensen besmet worden' en blabla.

En zo gaan we steeds een stapje verder. Kinderen speelden eerst nauwelijks een rol in de verspreiding en nu ineens moeten ze ook geprikt want anders komt er een nieuwe golf? Hoezo, hoeveel jongeren zijn er ook alweer? En daarbij, alle kwetsbaren en ouderen hebben toch de kans gekregen zich te beschermen?
Maar nee, iedereen moet en zal een prik krijgen. En om dat voor elkaar te krijgen gaan we allerlei doemscenario's bedenken. Het vaccineren was toch vooral om de zorg te ontlasten? En het vaccin zou toch juist voorkomen dat de zorg overbelast wordt? Dat lijkt me nu het geval, ziekenhuizen sluiten de covid afdelingen. En of dat nu door het vaccin komt of doordat het zomer is laten we maar in het midden.
Maar kunnen we aub kappen met dit absurde gepush?! Dit is ietwat belachelijk aan het worden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast