Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 27 mei 2021 06:31

Marnix schreef:Het is maar hoe je kijkt. Ik ken verschillende mensen die een zelftest deden en positief hebben getest. Dus "ik ken mensen die negatief testten en een paar dagen later toch positief waren dus ze doen weinig" is wat kort door de bocht. Betrouwbaarheid is ongeveer 67% dacht ik (en dan moet je hem wel ver genoeg erin stoppen uiteraard) dus 2 op de 3 geven aan dat je positief bent als je dat ook bent. En 1 op de 3 niet. Kan natuurlijk ook dat je test als het virus zich nog nauwelijks actief aanwezig is en een paar dagen later wel.


Klopt, hij moet wel goed gebruikt worden. Maar als ik om me heen hoor van nieuwe besmettingen op verschillende locaties na een negatieve zelftest vraag ik me af hoe verstandig het is om iedere middelbare scholier 2 keer per week een zelftest af te laten nemen. De kostenpost hiervan kunnen ze beter in goede scholing voor ic personeel steken. Of andere belangrijke zorg tekorten.... Vind jij betrouwbaarheid 67% veel dan? Ik vind dat ze weinig doen hoor. Ik zou geen zwangerschapstest willen gebuiken met een betrouwbaarheid van 67%....
En denk je nu echt dat eerste en tweede klassers hier serieus mee bezig gaan? Ik weet nog niet of het er echt door is /komt maar dat ze er alleen al over praten vind ik bijzonder. Wat willen ze hier nu mee bereiken? Minder besmettingen? Als je geen zin hebt in school zeg je gewoon dat hij positief is. Heb je juist wel zin in school en voel je je verder kiplekker zeg je gewoon dat het negatief is. Het is jeugd hé... Die laten hun ouders dit echt niet regelen. En als ze gaan testen bij de ingang van school houd ik m'n kinderen thuis. Ze gaan geen uur door de regen fietsen om vervolgens weer naar huis te worden gestuurd als ze positief blijken te zijn toch :-k

En hadden de mensen die positief testte ook al klachten? En waren die uiteindelijk met een ggd test ook positief? Want ook dat schijnt voor te komen (site ggd/rivm)

Dat preventief testen werd voor ons in het verpleeghuis afgeraden door de ggd en nu opeens moet half Nederland eraan geloven. En dan nog zelftesten ook #-o

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 27 mei 2021 07:09

StillAwake schreef:Je haalt nu zelf een tweet aan uit februari 2020, waarin het ontstaan op de markt van Wuhan al als "almost certainly not from the Wuhan food Market" bestempeld wordt.
Dat het de meest genoemde lezing bleef klopt naar mijn beleving ook niet, maar dat er in de wetenschap consencus over was spreekt de door jouzelf aangehaalde tweet al tegen.
Dat het virus niet op de markt van Wuhan is ontstaan, is natuurlijk logisch. Op markten ontstaan geen virussen. Het kan wel dat mensen daar voor het eerst besmet raken, bijvoorbeeld door bedorven vlees. Daar hebben we het bij optie 1 (en bij alle andere opties) over: waar zijn mensen voor het eerst besmet en waar kwam dat door?
StillAwake schreef:Daarnaast: wat precies maakt Tom Cotton tot een expert op eht gebied van de virologie?
Het gaat er hier om dat hier de mogelijke opties op een rijtje gezet zijn. Dat zijn ook heel logische opties die het alle waard zijn om te onderzoeken door experts.
StillAwake schreef:Vooralsnog heb ik nog niet 1 viroloog met kennis van zaken (die ook voor Corona al kennis had van deze materie) gehoord die een andere optie als optie 1 als geloofwaardig gezien heeft.
Ik heb eerder in dit topic voorbeelden gegeven van wetenschappers die optie 2 als geloofwaardiger ziet: bijvoorbeeld Alina Chan (ze werkt bij MIT en Harvard), maar ook deze wetenschappers. Er zijn er trouwens meer (een beetje zoeken en je vindt ze).

Ook president Biden heeft opdracht gegeven om beide opties 1 en 2 grondiger te onderzoeken.
En ook de factcheckafdeling censuurafdeling van Facebook vindt het momenteel weer goed als je optie 2 weer op je pagina noemt. Ik vind de opstelling van Facebook het afgelopen jaar trouwens ronduit schandalig. Een tech-bedrijf zou zich nooit met censuur in moeten laten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2021 08:58

Nee natuurlijk niet, lekker de meest smerige roddels goedkeuren, extremistische groeperingen toestaan, naaktfoto's die tegen de zin van mensen worden geplaatst gedogen, oproepen om te rellen, mensen te vermoorden toestaan, racisme gedogen enz. Want het is geen nieuwsbedrijf dus waar bemoeien ze zich mee, hoezo censuur toestaan? Ik noem even bewust wat extreme voorbeelden maar dan snap je dat het niet zo zwart-wit is als jij stelt. Censuur toepassen mag en moet zelfs, het plaatsen van nieuws en het delen van informatie is niet op alle vlakken vrijblijvend. De discussie is alleen tot welke hoogte je dat doet. En dat is best wel ingewikkeld. Je ziet zelfs met de censuur van nu wat er allemaal voor onzin wordt gedeeld en breed geloofd over vaccins, the great reset, politici die kinderen vermoorden en verkrachten en dat soort onzin. En wat het soms voor ellende teweeg brengt. Dus "hoe durven (sociale) mediabedrijven zich bezig te houden met censuur is veel te kort door de bocht.

lammetje schreef:Klopt, hij moet wel goed gebruikt worden. Maar als ik om me heen hoor van nieuwe besmettingen op verschillende locaties na een negatieve zelftest vraag ik me af hoe verstandig het is om iedere middelbare scholier 2 keer per week een zelftest af te laten nemen. De kostenpost hiervan kunnen ze beter in goede scholing voor ic personeel steken. Of andere belangrijke zorg tekorten.... Vind jij betrouwbaarheid 67% veel dan? Ik vind dat ze weinig doen hoor. Ik zou geen zwangerschapstest willen gebuiken met een betrouwbaarheid van 67%....
En denk je nu echt dat eerste en tweede klassers hier serieus mee bezig gaan? Ik weet nog niet of het er echt door is /komt maar dat ze er alleen al over praten vind ik bijzonder. Wat willen ze hier nu mee bereiken? Minder besmettingen? Als je geen zin hebt in school zeg je gewoon dat hij positief is. Heb je juist wel zin in school en voel je je verder kiplekker zeg je gewoon dat het negatief is. Het is jeugd hé... Die laten hun ouders dit echt niet regelen. En als ze gaan testen bij de ingang van school houd ik m'n kinderen thuis. Ze gaan geen uur door de regen fietsen om vervolgens weer naar huis te worden gestuurd als ze positief blijken te zijn toch :-k


- 67% houdt dus in dat twee van de 3 mensen die positief zijn ook door de test als positief worden aangekaart. En dus in quarantaine gaan en geen andere mensen besmetten. Meer betrouwbaarheid is altijd beter maar het helpt zeker bij het voorkomen van overdracht van besmetting en dus nieuwe besmettingen.
- Preventief testen is nooit verplicht ook al vraag ik me af of je er zelf niet veel meer een probleem van maakt dan je kinderen. Daarnaast, kan je ze moeilijk thuis laten (denk dat het niet eens mag) omdat je ze zo ver weg naar school laat gaan. En stel dat ze echt corona hebben, dan wil jij ze niet testen en gewoon lekker in de klas laten zitten?

Maar goed, je kan als ouders aangeven dat je niet wil dat je kinderen getest worden. Je kan ook zelftesten van school meenemen zodat je je thuis test voordat je op de fiets stapt (de kans dat ze door de regen moeten fietsen neemt trouwens hard af de komende tijd :-) ) En je kan ook iets minder proberen dwars te liggen en aan anderen denken, nog niet gevaccineerde leraren enz en blij zijn dat de scholen weer open mogen :-)


[quote]En hadden de mensen die positief testte ook al klachten? En waren die uiteindelijk met een ggd test ook positief? Want ook dat schijnt voor te komen (site ggd/rivm)

Uiteraard, hoewel het ook gewoon uitmaakt wanneer in het proces je test. En zolang een test niet 100% betrouwbaar is is de kans dat als je twee tests doet de een zegt dat je positief bent en de ander dat je negatief bent beide kanten op aanwezig. En zal op miljoenen tests dat ook altijd wel eens voorkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2021 12:37

elbert schreef:Dat het virus niet op de markt van Wuhan is ontstaan, is natuurlijk logisch. Op markten ontstaan geen virussen. Het kan wel dat mensen daar voor het eerst besmet raken, bijvoorbeeld door bedorven vlees.


bedorven vlees? Volgens mij bederft vlees door bacteriën en niet door virussen. En dat virus kan ook gewoon door een levend dier zijn overgedragen. Sterker nog, virussen hebben levende cellen nodig om.zich te vermenigvuldigen, geen dode. Plaatsen waar je heel veel mensen en dieren bij elkaar pakt, bijvoorbeeld kippenbowrderijen, nertsenfokkerij en markten, daar is de kans relatief het grootste dat er iets van de ene soort naar de andere overspringen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 27 mei 2021 15:33

Gelukkig heeft school zelf besloten geen zelftesten in te zetten. Super goed van ze :-oo

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2021 16:44

Een zijstraatje...

Hier de nieuwe video van Hbomberguy over hoe de antivax-beweging in gang werd gezet. Vaccines: A measured Response gaat over Andrew Wakefield, de artsoplichter en auteur van de paper die het MMR-vaccin koppelde aan autisme. Bijna 2 uur lang, Engelstalig en vol gezouten taal, maar zeer de moeite van het bekijken waard. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die geloven dat vaccins autisme veroorzaken, maar als je ziet hoe Wakefield uit winstbejag de hele boel bij elkaar heeft gelogen, dan kun je die angst gerust van je afzetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 27 mei 2021 17:52

Marnix schreef:Misschien ben je zelf een beetje simpel? Of snap je echt niet dat het niet mogelijk is om lange tijd iedereen 0 contactmomenten te laten hebebn, zo lang dat het hele virus uitgestorven is? Inclusief artsen, handhavers etcetera? Dat kan niet. En wat de huidige regels betreft, als iedereen zich daar 100% aan had gehouden had je nog steeds corona gehad. Minder besmettingen en slachtoffers, dat zeker, maar corona was niet weg geweest. En op het moment dat je de regels loslaat krijg je alsnog weer snel stijgende cijfers. Je komt er niet vanaf door even 2 weken allemaal in quarantaine te gaan…. :-)



Goed lezen wat er staat.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2021 18:55

Haaibaai schreef:Goed lezen wat er staat.


Haha ja goede tip! Als je dat ook doet komen we een heel eind in deze discussie :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 28 mei 2021 08:53

lammetje schreef:Gelukkig heeft school zelf besloten geen zelftesten in te zetten. Super goed van ze :-oo


Vind je? Ik ben juist blij dat aankomende maandag bij mijn oudste op school twee testen klaar liggen om mee te nemen naar huis. Hij gaat gewoon wekelijks twee testen doen. Als dat het ergste leed is zijn leven wordt, teken ik ervoor.

En verder ben ik blij met het temp van vaccineren. De mensen geboren in de jaren 70 zijn nu aan de beurt. Dat gaat hard. Volgens mij krijgt deze hele groep 'Pfizer of Moderna. Kom straks maar op met die spuit!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2021 20:37

ajl schreef:Vind je? Ik ben juist blij dat aankomende maandag bij mijn oudste op school twee testen klaar liggen om mee te nemen naar huis. Hij gaat gewoon wekelijks twee testen doen. Als dat het ergste leed is zijn leven wordt, teken ik ervoor.

En verder ben ik blij met het temp van vaccineren. De mensen geboren in de jaren 70 zijn nu aan de beurt. Dat gaat hard. Volgens mij krijgt deze hele groep 'Pfizer of Moderna. Kom straks maar op met die spuit!


Ja, sorry, ik kan echt niet blij worden van de test samenleving. Al dat gezeur met quarantaine als er 1 mogelijke besmetting is. Waar zijn we nu met z'n allen mee bezig? Elkaar gek maken en opsluiten. Nee, daar doe ik niet aan mee zolang het niet verplicht is. Natuurlijk blijf je thuis met klachten. Maar verder? Hele klassen straks thuis omdat er 1 in z'n hoofd gehaald heeft te zeggen positief te zijn? Of een fout positieve uitslag? Hoe veel docenten zijn er daadwerkelijk ziek geweest en in het ziekenhuis beland? Bij ons in elk geval nog geen één, wel een paar besmettingen maar niets heftigs meegemaakt tot nu toe op school zelf. En ook niet in de gezinnen van leerlingen. Bijzonder, want de school is best groot.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 28 mei 2021 22:09

Mortlach schreef:bedorven vlees? Volgens mij bederft vlees door bacteriën en niet door virussen.
O ja, inderdaad. Ik bedoelde besmet vlees, niet bedorven vlees.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2021 23:00

lammetje schreef:Ja, sorry, ik kan echt niet blij worden van de test samenleving. Al dat gezeur met quarantaine als er 1 mogelijke besmetting is. Waar zijn we nu met z'n allen mee bezig? Elkaar gek maken en opsluiten. Nee, daar doe ik niet aan mee zolang het niet verplicht is. Natuurlijk blijf je thuis met klachten. Maar verder? Hele klassen straks thuis omdat er 1 in z'n hoofd gehaald heeft te zeggen positief te zijn? Of een fout positieve uitslag? Hoe veel docenten zijn er daadwerkelijk ziek geweest en in het ziekenhuis beland? Bij ons in elk geval nog geen één, wel een paar besmettingen maar niets heftigs meegemaakt tot nu toe op school zelf. En ook niet in de gezinnen van leerlingen. Bijzonder, want de school is best groot.


Natuurlijk is het niet ideaal maar met een besmet iemand een halve klas besmetten is ook niet ideaal. Sterker nog, een pandemie is niet ideaal. Testen is dan het minst niet-ideale scenario. Je kan er heel dramatisch over blijven doen maar zo erg is het ook weer niet en de alternatieven zijn nog minder leuk. Helemaal omdat het contact van die kids zich niet tot hun schoolklas beperkt. Het is maar tijdelijk, voor deze overgangsfase. En van een test ga je niet dood.

Overigens, voor je info, de betrouwbaarheid gaat over dat het soms gebeurt dat je wel corona hebt maar de test dat (op dat moment) niet als zodanig vaststelt. Maar dat de zelftests 67% betrouwbaar zijn wil niet zeggen dat de kans ook aanwezig is dat je positief wordt getest terwijl je eigenlijk negatief bent. Als er geen corona is gaat een test nooit zeggen dat je positief bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2021 00:06

Marnix schreef:Als er geen corona is gaat een test nooit zeggen dat je positief bent.


Er gaan filmpjes rond dat je met water een test op positief kunt krijgen. En jij denkt dat pubers dit niet gaan doen? Kan het hun wat interesseren dat de hele klas een dag in quarantaine moet? Na de ggd test blijkt dan dat ze niet positief zijn en kunnen ze de dag erna weer naar school. Die verhalen hoor ik al via mijn kinderen. Ik wordt daar inderdaad niet blij van

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2021 08:50

lammetje schreef:Er gaan filmpjes rond dat je met water een test op positief kunt krijgen. En jij denkt dat pubers dit niet gaan doen? Kan het hun wat interesseren dat de hele klas een dag in quarantaine moet? Na de ggd test blijkt dan dat ze niet positief zijn en kunnen ze de dag erna weer naar school. Die verhalen hoor ik al via mijn kinderen. Ik wordt daar inderdaad niet blij van


Nee met cola. Nou ja bij twijfel kan een ouder met kind herstesten. Maar de consequentie dat de hele klas in quarantaine moet zal wel afschrikken plus het hele gezin. En zelfs de meeste pubers zitten er niet op te wachten om 10 dagen opgesloten te worden zonder dat ze hun kamer af mogen, contact met anderen hebben enz. Dus nee ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er op grote schaal misbruik van wordt gemaakt. Maar ja als je zo allergisch voor testen bent als jij kan je overal wel wat achter gaan zoeken. Je maakt het jezelf (en allicht ook je kinderen) alleen maar moeilijk op zo’n manier. Een pandemie is nou eenmaal niet leuk en dit is de beste en meest veilige manier om weer dingen te doen for the time being.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2021 14:46

Ik blijf het een rare redenatie vinden: "Mensen vinden wel een manier om de maatregelen te omzeilen, dus kun je net zo goed maar geen maatregelen nemen". Dat was met die avondklok hetzelfde en mensen halen ook de raarste fratsen uit om maar geen mondkapje te hoeven dragen.

Ik herinner me nog een filmpje van een Amerikaanse dame die luidkeels in een supermarkt loopt te roepen dat ze geen mondkapje op kan omdat ze longpatiënt is. En de reactie van een longarts op Twitter die zei: mijn patiënten kunnen alleen nog maar dromen van luidkeels roepen..."

Ondertussen is nu meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking volledig (2 prikken) gevaccineerd en dus wordt het steeds lastiger voor de tegenstanders. Gelukkig hebben ze Marjorie Taylor Green, de Q-anon aanhanger die het tot in het Congress heeft geschopt en die loopt te verkondingen dat vaccineren hetzelfde is als de Holocaust.

En Amerika zou Amerika niet zijn als er niet iemand was die hier handig op inspeelt. Voor $5 per stuk krijg je je eigen, persoonlijke "Niet gevaccineerd"-Jodenster voor op de mouw van je jas...

https://nypost.com/2021/05/28/hat-shop- ... d-patches/

Dit zijn van die momenten waar je slechts je handen machteloos in de lucht kunt gooien omdat je niet eens weet waar je moet beginnen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten