Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2021 13:45

MoesTuin schreef:Wat kom je daar doen dan in dat verpleeghuis?
En verder....ieder mens maakt zijn eigen afwegingen op basis van van alles en nog wat en dat is ieders goed recht. Dus wees er voor jezelf blij en gelukkig en tevreden mee dat je er zelf voor gekozen hebt om de vaccinatie aan jou neus voorbij te laten gaan en leef je leven vrolijk verder, maar laat al die andere mensen er verder buiten die iets anders kiezen dan jou inzichten en wees vooral voorzichtig met het betreden van een verpleeghuis als jou zijnde niet gevaccineerde en denk aan de meer kwetsbare mensen aldaar....


Kom op zeg, ik werk soms in het verpleeghuis en ik ben niet gevaccineerd. Wil je mij vertellen dat ik gevaarlijker ben dan iemand die wel gevaccineerd is? De kans is misschien iets groter dat ik iets overdraag, maar de gevaccineerde ouderen worden er niet of minder ziek van en de niet gevaccineerde hebben die keus gemaakt dus weten dat het kan gebeuren. Toch? Of is dit hard, meedogenloos, asociaal, egoïstisch gedacht? Nou dan maar asociaal en egoïstisch. Bah ik vind de manier waarop er tegen hen die het vaccin niet willen zo denigrerend wordt gegaan. Echt ontzettend kinderachtig.

Je bent geen gevaar als je het vaccin niet wil. En het vaccin is geen garantie op een corona vrij leven.

Is inderdaad in het nieuws geweest dat er uitbraken zin van corona op afdelingen waarbij alle cliënten zijn gevaccineerd. Allemaal milde klachten. Fijn, maar je kunt het dus wel verspreiden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 13:46

Chaya schreef:Helemaal eens lammetje!
Een vriendin van me werkt op een zgn. gesloten afdeling van een verpleeghuis, daar brak helaas covid uit, vrijwel alle bewoners waren positief. Eentje heeft een paar dagen op bed gelegen met milde klachten, de rest hoestte niet eens.
Toch zijn ze - uiteraard - als een van de eersten ingeënt, en helaas brak het daarna weer uit op de afdeling.
Gelukkig werden ze er wederom niet echt ziek van. Maar nu wordt dus gesteld dat dit dankzij het vaccin is.
Maar dat is dus de halve waarheid, in dit geval!


Over halve waarheeen gesproken, leuk verhaal maar als je op wat grotere schaal naar de cijfers kijkt zie je gewoon hoeveel mensen er aan overlijden en hoeveel mensen er erg ziek van worden, soms met blijvende gevolgen. En hoe dat afneemt door vaccins. Dus doe niet of het om het even is. Volstrekt logisch dus dat een arts sterk adviseert om het vaccin te halen. Of om te stoppe. Met roken (waar bemoeit zo iemand zich mee) of wat af te vallen. Dat is omdat een arts als het goed is het beste met je en je gezondheid voorheeft. En dan is het inderdaad raarzaam om je in te laten enten, te streven naar een gezond gewicht en niet te roken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 13:48

Chaya schreef:Het RIVM spreekt zichzelf ook nogal eens tegen. Bovendien is het OMT ook niet eenduidig. En dat maakt dat er niet zoiets als DE waarheid is.
Dat is ook het ingewikkelde er aan.
Je moet als consument/patiënt zelf een weg zoeken in een labyrint van fake nieuws, complotdenkers, geitenwollensokkenfiguren, wetenschappelijk onderbouwde artikelen.
En ga je ook nog over de grens, lees je weer andere meningen.
Dus feiten zei je?


Ja feit is dat je veel minder kans hebt op problemen door het vaccin dan door corona zelf en wanneer voldoende mensen zoch inenten, dat ook zorgt voor minder vespreiding en mutatiekansen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 13:49

lammetje schreef:Kom op zeg, ik werk soms in het verpleeghuis en ik ben niet gevaccineerd. Wil je mij vertellen dat ik gevaarlijker ben dan iemand die wel gevaccineerd is? De kans is misschien iets groter dat ik iets overdraag, maar de gevaccineerde ouderen worden er niet of minder ziek van en de niet gevaccineerde hebben die keus gemaakt dus weten dat het kan gebeuren. Toch? Of is dit hard, meedogenloos, asociaal, egoïstisch gedacht? Nou dan maar asociaal en egoïstisch. Bah ik vind de manier waarop er tegen hen die het vaccin niet willen zo denigrerend wordt gegaan. Echt ontzettend kinderachtig.

Je bent geen gevaar als je het vaccin niet wil. En het vaccin is geen garantie op een corona vrij leven.

Is inderdaad in het nieuws geweest dat er uitbraken zin van corona op afdelingen waarbij alle cliënten zijn gevaccineerd. Allemaal milde klachten. Fijn, maar je kunt het dus wel verspreiden.


Kom op zeg, het was een vraag niet aan Lammetje maar aan Chaya.....dus de rest van je riedeltje is je eigen niet relevante Lammetjes "gemekker" in deze :muhahaha:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2021 13:52

StillAwake schreef:Welke feiten heeft de arts niet benoemd dan?
Hij heeft toch naar die site verwezen?

En hoe groot zijn die kansen die op die website benoemd staan?
In de discussie rond het tromboseverhaal bij Astra Zeneca viel me op dat de meeste Nederlanders echt totaal geen idee hebben van kansrekenen.
De kans op trombose bij een vlucht naar Barcelona is 3x groter dan de kans op trombose na vaccinatie.
De kans op overlijden aan corona is 3471x groter dan de kans op overlijden aan de gevolgen van een vaccinatie.

En waar heb jij de "tegens" van het vaccin vandaan?
Ze staan dus gewoon op di site waar die arts naar verwees.
Of is het weer een via-via kanaal met mensen die zwijgplicht opgelegd gekregen hebben, maar het toch in de facebookgroep gedeeld hebben (over het algemeen met zeer beprekte kennis van de casus).


Leuk zo'n website doorgeven aan iemand die niet eens internet heeft. Zoiets moet je bespreken met een oudere. Niet roepen neem dat vaccin. En dan een folder met een verwijzing naar een website met zulke vage antwoord als
Wij denken dat
Wij gaan er vanuit dat
Liefst pfizer maar je mag niet kiezen. Astrazeneca is minder effectief maar beter dat dan 3 weken uitstellen..

En zeur toch niet zo over dat facebook, viavia kanaal etc. Ik weet weer waarom ik hier een tijd niet ben geweest. Als je iets van een officiële website vanuit het ziekenhuis krijgt wordt het meteen weer weggezet als wappies.

En nee, naar zo'n website verwijzen vind ik geen stijl, iemand die niet eens een site op kan zoeken kun je toch wel gewoon even in jip en janneke taal uitleg geven? Zeker geen tijd? Nee, als je als arts deze tegens in deze situatie moet bespreken is de kans groot dat de cliënt in kwestie het vaccin niet haalt. En dat mag onder geen beding gebeuren. ](*,)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:56

Chaya schreef:Ik had van jou een slimmere reactie verwacht. :roll:
Preventie maatregelen zoals stoppen met roken en meer bewegen heeft geen bijwerkingen.
Het onnodig innemen van medicijnen mogelijk wel.
Elke medische handeling, dus ook medicatie, bespreekt een arts met je en op basis daarvan neem je samen de beslissing.
Tenminste, zo gebeurt dat bij mij.
Dan neem ik ook voor een deel de verantwoording op me, want ieder medicijn kent nu eenmaal nadelen.

OK, toegegeven: flauw voorbeeld.
Als ik weet dat ik drie of vier diensten achter elkaar moet draaien neem ik ook preventief paracetamol.
Verder heb ik voor mijn werk al mijn vaccinaties moeten halen. Vind ik toch wat anders dan preventief medicatie slikken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:58

lammetje schreef:Kom op zeg, ik werk soms in het verpleeghuis en ik ben niet gevaccineerd. Wil je mij vertellen dat ik gevaarlijker ben dan iemand die wel gevaccineerd is? De kans is misschien iets groter dat ik iets overdraag, maar de gevaccineerde ouderen worden er niet of minder ziek van en de niet gevaccineerde hebben die keus gemaakt dus weten dat het kan gebeuren. Toch? Of is dit hard, meedogenloos, asociaal, egoïstisch gedacht? Nou dan maar asociaal en egoïstisch. Bah ik vind de manier waarop er tegen hen die het vaccin niet willen zo denigrerend wordt gegaan. Echt ontzettend kinderachtig.

Je bent geen gevaar als je het vaccin niet wil. En het vaccin is geen garantie op een corona vrij leven.

Is inderdaad in het nieuws geweest dat er uitbraken zin van corona op afdelingen waarbij alle cliënten zijn gevaccineerd. Allemaal milde klachten. Fijn, maar je kunt het dus wel verspreiden.

Als jij in een verpleeghuis werkt en niet gevaccineerd bent ben jij inderdaad gevaarlijker dan iemand die dat wel is...
Klinkt misschien hard, maar als jij geen voorzorgsmaatregelen wilt nemen om je clienten te beschermen is dat niet hun keuze, maar de jouwe.

En vooralsnog is nog steeds de heersende visie (wetenschappelijk aangetoond) dat je na vaccinatie geen verspreider meer bent (waarbij wel meot worden opgemerkt dat dat over een situatie ging met twee prikken, en het meetmoment 10 dagen na de laatste prik was.)
Dat er vervolgens mensen die een verzwakt virus krijgen ingespoten coronaklachten krijgen (mild) is volkomen logisch.
Dat ze daarbij positief testen op corona: ja, dat is hoe een vaccin nu eenmaal werkt...

De aanname dat het dus verspreid wordt door gevaccineerde mensen is dus nonsens.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 05 mei 2021 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 14:00

StillAwake schreef:Verder heb ik voor mijn werk al mijn vaccinaties moeten halen. Vind ik toch wat anders dan preventief medicatie slikken.

Van de forummers hier lijk jij mij juist degene die zich terdege zou inlezen.
Maar jij komt helaas ook met diezelfde argumenten. Kansberekeningen en zo.
De argumenten hier verschillen niets met die van een seculier forum.

Ik lees hier helemaal niet dat iemand er een gebedszaak van heeft gemaakt.
Of belijdt en gelooft dat zijn/haar leven in Gods hand ligt.
En op daarvan een beslissing neemt.

lammetje schreef: Ik weet weer waarom ik hier een tijd niet ben geweest. Als je iets van een officiële website vanuit het ziekenhuis krijgt wordt het meteen weer weggezet als wappies.

Ik laat me helaas er ook weer intrekken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 14:10

Chaya schreef:(...)
De argumenten hier verschillen niets met die van een seculier forum.

Ik lees hier helemaal niet dat iemand er een gebedszaak van heeft gemaakt.
Of belijdt en gelooft dat zijn/haar leven in Gods hand ligt.
En op daarvan een beslissing neemt.


(...).


met de oproep om zelf, juist zelf hier ook rijkelijk van te delen....de vrijheid is daar voor hier deel ik o.a. de posting van 23 Januari jl nogeens...

MoesTuin schreef:al die reacties....die toenemende verdeeldheid...de oproep om de regels te overtreden bewust....zelfs door ouders....zelfs door de ouders van ouders... :-k

=;

Wat een kortzichtigheid in het grote geheel...

We leven uit geloof.
De gelovige stelt zijn verwachting op de Heer.
Wij zijn er slechts voor bepaalde tijd en we zijn daardoor een vreemdeling op weg naar zijn eindbestemming.
Vandaar dat wij in deze tijd, ook onze verwachting stellen op de Heer.

Zet elkaar niet op tegen elkaar...
Zet je kinderen niet op tegen elkaar, de overheid....vul maar zelf in...

De situatie waar we nu in zitten is maar een schijntje tegen de Hoopvolle Toekomst die ons wacht in Christus....Eeuwig Leven (nooit stoppend)
Daar o.a geen ziekte rouw en tranen....

Maar nu?
Wat verwacht ik Heere?
Mijn Hoop die is op U!

O mijn ziel, wat bent u ongerust in mij...
...maar de Heer zal uitkomst geven
Hij die ons elke dag Zijn Genade wederom geeft...

Bewaar de Liefde voor jezelf en onder elkaar...
Geloof Hoop Liefde..

Ook vanavond vanaf 21 uur....tijd voor de Heer....leef vanuit zijn verfrissende waaiende Geest.....nog gekregen genade tijd van God.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 14:12

MoesTuin schreef:Inderdaad, nu kunnen we van alles gaan invullen en bedenken of.....(vul maar in) voor de Heer.
Maar dat hoeft helemaal niet...
Als je in de Heer gelooft dan mag je ook zeker weten dat Hij het geheel en al in handen heeft en overziet.

Het is al eerder genoemd, kijk eens terug in de geschiedenis.....

Zelf probeer ik nu ook positieve zaken te gaan (in)zien mbt de corona crisis....ja, die zijn er ook :wink:

Voor nu, zeker ook als je leest dat vele mensen die niet geloven maar ook zij die wel geloven geen raad weten met wat er momenteel gaande is deze rijke tekst

“Weest in geen ding bezorgd, maar laat bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.” Filippenzen 4:6.




God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen,
die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

De Heer regeert! Zijn Koninkrijk staat vast,
zijn heerschappij omvat de loop der tijden,
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden
en d' adem zijner lippen overmant,
de tegenstand.

De Heil'ge Geest, die haar de toekomst spelt,
doet aan Gods Kerk zijn heilgeheimen weten,
Hij, die haar leidt en in de waarheid stelt,
heeft zijn bestek met wijsheid uitgemeten,
Hij trekt met heel zijn Kerk van land tot land,
als Gods gezant.


In dat Geloof en Vertrouwen kan je verder....
Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2021 14:23

MoesTuin schreef:met de oproep om zelf, juist zelf hier ook rijkelijk van te delen....de vrijheid is daar voor hier deel ik o.a. de posting van 23 Januari jl nogeens...


Verder vind ik je reacties verre van christelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 14:23

MoesTuin schreef:Kom op zeg, het was een vraag niet aan Lammetje maar aan Chaya.....dus de rest van je riedeltje is je eigen niet relevante Lammetjes "gemekker" in deze :muhahaha:

Je kunt zoveel vrome praatjes houden als je wilt, maar aangezien je nog steeds dit soort denigrerende postings plaatst, ga ik niet in op jouw geblaat. Om het maar even in dezelfde stijl te houden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 14:26

Gelukkig toch nog 2 eensgezinde reacties <|:) d:)b
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 15:01

Chaya schreef:Van de forummers hier lijk jij mij juist degene die zich terdege zou inlezen.
Maar jij komt helaas ook met diezelfde argumenten. Kansberekeningen en zo.
De argumenten hier verschillen niets met die van een seculier forum.

Ik lees hier helemaal niet dat iemand er een gebedszaak van heeft gemaakt.
Of belijdt en gelooft dat zijn/haar leven in Gods hand ligt.
En op daarvan een beslissing neemt.


Ik laat me helaas er ook weer intrekken.

Voor de duidelijkheid: ik heb me ingelezen voor alle vaccinaties die ik vooralsnog gehad heb.
Echter: de meeste mensen die zich inlezen zien in dat de kans dat je met een vaccinatie ziek wordt aanmerkelijk kleiner is (niet 0) dan de kans dat je zonder vaccinatie ziek wordt.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat je, mocht je na vaccinatie ziek worden, overwegend een milder ziektebeeld hebt.
Dat is voor een groot deel statistiek en kansrekening.
Voor Covid19 vaccinaties ben ik vooralsnog te jong, domweg nog niet aan de beurt...

Toch zou ik werkelijk niet weten hoe je hier anders naar zou moeten kijken dan op deze wijze.
Natuurlijk zie ik mijn leven in afhankelijkheid van God. Maar ik vind ook dat ik daar zelf een verantwoordelijkheid in heb. En als ik lees dat je jezelf niet moedwillig in gevaar mag begeven heb ik niet de indruk dat jezelf een beschermingsmiddel onthouden de juiste weg is.
We mogen onszelf, en onze naasten, niet moedwillig in gevaar brengen. En dat is wel iets wat je doet als je een vaccin weigert, of zonder vaccin (terwijl je wel die mogelijkhie hebt gehad) met anderen in contact komt.
Natuurlijk ligt mijn leven in God's hand. Dat ligt het als ik in de auto stap (maar toch doe ik een gordel om).
Dat doet het als ik in de helicopter stap maar toch doe ik een zwemvest om en een survival suit aan.
Dat doet het als ik aan boord rondloop (maar toch doe ik mee met de wekelijkse ontruimingsoefening).
Dat doet het als het gaat om mijn gezondheid (maar toch neem ik een vaccin als dat voorhanden, beschikbaar en relevant is).
Daarbij is "jezelf niet in gevaar begeven waar dat niet nodig is" voor mij de leidende gedachte.

Natuurlijk spuit je bepaalde ziektekiemen in je lijf, en ben je daar best even een paar dagen van ondersteboven. Althans, dat is wat men zegt: vooralsnog heb ik mijn hele boekje volgeprikt, en alleen voor mijn Gele Koorts vaccinatie heb ik een dag aan de paracetamol gezeten, verder heb ik er nooit last van gehad.
Dat is ook wat ik van collega's hoor (we kunnen wel roepen dat er geen vaccinatieplicht is, maar in veel landen ligt dat toch wat anders, en als je wereldwijd inzetbaar moet zijn heb je toch weinig keus).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2021 17:18

Chaya schreef:terwijl het andere deel kritisch is en om verschillende redenen de vaccinatie weigert.


Ik ben sinds een paar jaar echt allergisch voor het woordje "kritisch"; nee, je bent niet kritisch als je je informatie van Facebook haalt, als je de abstract van een medisch proefschrift leest en dan denkt dat je wat kunt zeggen over de conclusies, als je het beter meent te weten dan mensen die er een carrière van hebben gemaakt.

Kritisch is tot een soort wapenschild gemaakt door de antivaxxers. "Nee, ik ben niet knotsgek, ik ben kritisch", "Nee, we zijn niet principieel tegen alle vaccinaties, we zijn alleen kritisch" (waarna het trouwens blijkt dat ze in 100% van de gevallen tegen vaccinaties zijn. Het is wanorde en twijfel zaaien onder het mom van in je kracht staan. "Ik bepaal het allemaal zelf wel wat ik geloof en een oom van mij kent een arts in Pakistan en die kent uit zijn praktijk een geval waarin... Dat last ik op Facebook en dan moet het wel waar zijn."

Vreselijk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten