Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 23:55

Ooooo, Mortlach... ik heb je zóóó gemist! omhelzing-smile Vooral je dramatische, angstaanjagende doemscenario's dan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 23:59

Weet je wat, laat maar ook.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor DeDwaler » 20 feb 2021 02:21

.
Dag, lieve mensen!
Daar ben ik weder :wink:

Mijns inziens zijn christenen niet altijd op hun best wanneer ze zich met allerhande zaken bezig houden die weinig met het Woord van God te maken hebben, daarop vorm ook ik persoonlijk geen uitzondering, maar inzake covid-19 drukt het volgende me (na een poosje in dit topic en elders te hebben meegelezen) op het hart:

Wat ik ervan begrijp is dat het reproductiegetal momenteel (ondanks alle maatregelen) té hoog is om te versoepelen en dat welke maatregelen of versoepelingen de overheid ook doorvoert, men altijd moet kiezen tussen kwaden. Er zijn geen goede opties, alleen nadelige en minder nadelige. Als het beleid gericht is op het ontlasten van de zorg en op het beschermen van de kwetsbare groepen dan is dit dé manier waarop ze dat moeten doen. Als het reproductiegetal stijgt dan neemt de druk op de zorg toe en dan zijn de zwaksten daarvan het eerste slachtoffer. Dat is niet te voorkomen, ook al bescherm je ze nog zo goed.

Door te stellen dat we zullen moeten accepteren (op welke manier dan ook) dat het leven nu eenmaal eindig is bereiken we weinig, want zo denkt de mens nu eenmaal niet. Dat is volgens mij maar goed ook, want het leven is een geschenk van God en ieder(s) leven is waardevol. Jong, oud, sterk of zwak. Mensen hangen aan het leven en er zijn (gelukkig) weinigen bij de overheid en in de zorg die lichtzinnig met het leven van mensen omgaan. Bovendien is het leed in de zorg nu al enorm en de keuze tussen behandelen en niet behandelen wordt daar (al ver vóór covid-19) dagelijks gemaakt. Je zult die keuze maar moeten maken of er de verantwoordelijkheid voor moeten dragen...

Geven we de economie voorrang dan zullen we op de koop toe moeten nemen dat het zorgstelsel de vraag op een gegeven moment niet meer aankan en er geen enkele zorg meer verleend kan worden. Nou, dan breekt het volk de tent om een heel andere reden af dan een avondklok...

Wat zou jij doen als je kind of geliefde Spaans benauwd om hulp kermt? Zou je dan niet hemel en aarde bewegen om hem of haar te helpen en naar het ziekenhuis spoeden? Moet het eerst volledig uit de hand lopen voordat we beseffen dat de maatregelen ons allen (gezond of niet) tot nut zijn? Ik hoop en bid van niet.

Ja, er zijn trieste gevolgen en de maatregelen treffen sommigen harder dan anderen. Zeker, ieder heeft zijn eigen leed en draagkracht, maar je hoort werkelijk van alle kanten de ganse dag niets anders dan kritiek op het kabinet, wantrouwen in de experts en het gedram over nut en noodzaak van maatregelen. Niet heel vreemd dat steeds meer mensen lak hebben aan de maatregelen en dat er om die reden (en om die reden alleen!) steeds forsere maatregelen nodig zijn om het virus te bestrijden.

Net een stel verwende, dreinende kleuters die lopen te morren en stampvoeten omdat ze hun zin niet krijgen. Alsof de maatregelen er voor straf zijn! En o ja, in het begin van vorig jaar konden de maatregelen niet streng genoeg zijn en waren het onze helden in de zorg... en wat zijn het nu? Roependen in de woestijn!

Wat ik in deze tijd intens mis is de zorgvuldigheid, het gezonde verstand, de zorg en de liefde voor de naasten (dat is iedereen), de dankzegging en voorbeden voor de gezagsdragers en de gehoorzaamheid aan de overheid, die nota bene door God is ingesteld voor ons welzijn! De Heere laat er geen misverstand over bestaan wat de plichten van christenen jegens de overheid zijn.
Zie o.a.: Romeinen 13:1-7, Titus 3:1-2, 1 Petrus 2:11-25, 1 Timotheüs 2:1-4.

Natuurlijk kunnen er zaken beter en efficiënter, maar dat vereist wijsheid en verstand. Alles kost tijd en dat vraagt geduld. De discussie kantelt vanzelf mocht de crisis onverhoopt voortduren, maar vooralsnog wijst niets daarop. De maatregelen werken en het vaccin ontlast de zorg in toenemende mate. We moeten hier gezamenlijk doorheen en als we allemaal meewerken dan kan er daarnaast best heel veel wel.

En nee, ik heb niet gemakkelijk praten, want ik zit al bijna een jaar (vanwege een zwakke gezondheid) noodgedwongen alleen in thuis-isolatie. Dat valt me af en toe zwaar, ik voel me regelmatig neerslachtig en eenzaam en ik verlang net als ieder ander naar vrijheid en samenkomst, maar toch heb ik blijde hoop!

Wat me echter met afschuw vervult is de voortwoekerende en bittere stroom van ontevredenheid en onbarmhartigheid die de wereld overspoelt. Er is zoveel om God dankbaar voor te zijn! Er zijn zoveel kansen om goed te doen, om het goede voorbeeld te geven en om lief voor elkaar te zijn. God zij gedankt en geprezen!

PS. Ik heb jullie en het discussiëren gemist, maar het was en is (voor mij althans) heilzaam om af en toe wat afstand te nemen om zaken te overdenken en te laten betijen.

Allen een gezegend weekend gewenst!
.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2021 08:41

Welkom terug!

Dorpeling schreef:Waarom zou je nog meer willen testen? Ik lees nu al iedere dag 'positieve testen stijgen, geen versoepelingen mogelijk..' etc. Ze kijken inmiddels naar de aantallen positieve testen en niet meer zozeer de opnames. Want die dalen, maar juist dat telde toch? Daarvoor waren de maatregelen ingesteld, de IC opnames moesten omlaag. Dus meer willen testen klinkt mij een beetje verdacht in de oren. Want meer positieve testen is de angst er in kunnen houden. Maar dat wil helemaal niet meteen zeggen dat de IC's straks vollopen. Steeds meer ouderen hebben een vaccin ontvangen en steeds meer mensen hebben antistoffen. Dus het kan best zo zijn dat het verloop van de ziekte steeds milder wordt.


Dat wordt dan zichtbaar in de ziekenhuiscijfers en het sterftecijfer (nu nog niet het geval) want die worden niet als eerste genoemd in de nieuwsberichten maar zijn wel het meest belangrijk. Waarom je Britse wetenschappers oproepen om meer te testen is logisch en had ik al genoemd. Juist mensen met niet / nauwelijks klachten dragen het juist makkelijk over. Want je gaat je toch niet laten testen met een beetje hoofdpijn zeg jezelf? En dan doe je toch gewoon je boodschappen, bezoek je vrienden etcetera? Het doel is om besmettingen op te sporen en nieuwe besmettingen / overdracht te voorkomen. Dat is heel wat anders dat wat jij roept: angst zaaien om mensen onder de duim te kunnen houden.

Hier een artikel met vragen hierover aan het RIVM:

https://nos.nl/artikel/2369470-rivm-als ... mhoog.html

De overheid laat zich teveel leiden door het RIVM en luistert niet naar kritische tegengeluiden. Ja, ook van experts!
Versoepelingen zijn mogelijk, per direct zelfs. Maar nee hoor, zit er niet in voorlopig. En waarom niet? Alleen maar omdat ze zich mee laten slepen in de angst die het RIVM kweekt met zijn cijfers.


Er is breed draagvlak (ook vanuit de experts) voor de lijn van de overheid op advies van RIVM / OMT. Overigens komen er een paar versoepelingen aan. Kappers weer open, wat meer mogelijkheden voor middelbaar onderwijs / studenten. Maar je kan niet te snel gaan versoepelen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 feb 2021 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2021 08:45

lammetje schreef:En kom bij mij niet aan met financiële steun, echt ik krijg steeds meer de kriebels van die opmerkingen. Er is namelijk geen financiële steun. Ze beloven van alles maar er zijn zoveel regels aan verbonden dat bijna iedereen er net niet voor in aanmerking komt. Gaat echt nergens over. Je moet stoppen met je werk maar vervolgens zie je maar hoe je je red ](*,)


Door die steun houden veel bedrijven wel het hoofd boven water. Zonder die steun waren er vele malen meer bedrijven failliet gegaan wat je zo graag wil voorkomen. Dus wees blij met die steun. En je snapt denk ik ook wel dat de overheid niet ieders winst over 2019 netto kan gaan uitkeren. En dat de overheid niet schuldig is aan deze pandemie?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2021 08:49

Dorpeling schreef:Ooooo, Mortlach... ik heb je zóóó gemist! omhelzing-smile Vooral je dramatische, angstaanjagende doemscenario's dan.


Haha, maar jij kan er ook wat van. De scenario’s die Mortlach schetst zijn wel realistischer dan jouw doemscenario’s m, de beelden van een overheid die helemaal niet een pandemie wil bestrijden maar hun eigen economie naar de knoppen wil werken, angst wil zaaien onder hun burgers, ze wil onderdrukken, hun bewegingsvrijheid wil afnemen etcetera.

Redelijk ondankbaar, wat DeDwaler hierboven zegt is wel goed om te beseffen.. dat we dankbaar mogen zijn dat we in zo’n rijk en redelijk georganiseerd land mogen leven, het overgrote deel van de wereld staat er een stuk minder goed voor en voelt deze crisis veel harder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 feb 2021 11:30

Marnix schreef:Door die steun houden veel bedrijven wel het hoofd boven water. Zonder die steun waren er vele malen meer bedrijven failliet gegaan wat je zo graag wil voorkomen. Dus wees blij met die steun. En je snapt denk ik ook wel dat de overheid niet ieders winst over 2019 netto kan gaan uitkeren. En dat de overheid niet schuldig is aan deze pandemie?


Hoofd boven water? Alleen hun neus... Ze kunnen net ademhalen en dan houd het op. En sommige hebben zelfs zoveel zorgen dat het inderdaad hun dood betekent. En dat had zeker voorkomen kunnen worden!

En inderdaad, de pandemie is niet veroorzaakt door de overheid maar deze absurde lockdown wel. Ze meten met 2 maten en zijn ontzettend inconsequent dus nee, ik ben ze daar niet dankbaar voor.

Natuurlijk moeten we dankbaar zijn voor iedere dag die we krijgen maar volgens mij is het niet verkeerd om voor de mensenrechten op te komen.
Nogmaals, alles los gooien is echt niet mijn bedoeling, maar de winkels en kappers weer open, dat moet echt kunnen zonder dan de ic's volstromen!
Die avondklok en het aantal bezoekers op visite etc boeit me eerlijk gezegd niet zoveel. Je kunt ondanks deze regels namelijk nog best veel andere dingen ondernemen. Maar die bedrijven kunnen gewoon open. Daar zijn namelijk helemaal niet de meeste besmettingen. Maar goed, ik val in herhaling.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2021 15:42

lammetje schreef:Hoofd boven water? Alleen hun neus... Ze kunnen net ademhalen en dan houd het op. En sommige hebben zelfs zoveel zorgen dat het inderdaad hun dood betekent. En dat had zeker voorkomen kunnen worden!


“Je hoofd boven water houden” betekent zoiets als “net genoeg om te kunnen overleven”.

En inderdaad, de pandemie is niet veroorzaakt door de overheid maar deze absurde lockdown wel. Ze meten met 2 maten en zijn ontzettend inconsequent dus nee, ik ben ze daar niet dankbaar voor.


Met welke twee maten? Ze moeten de keuze maken tussen dat er wat mensen failliet gaan of dat er wat (meer) mensen dood gaan. Dat jij geld en economie belangrijker vindt dan gezondheid en mensenlevens, prima, maar dat de overheden in bijna alle landen een andere keuze maken, daar ben ik wel blij mee. Tenminste, zo laat je het overkomen want je noemt iedere keer wel de bedrijven (aantal faillisementen was laag in 2020) maar niet wat het kost om ze weer te openen. En die afweging moet de overheid wel maken. Mensenlevens of extra faillissementen.


Natuurlijk moeten we dankbaar zijn voor iedere dag die we krijgen maar volgens mij is het niet verkeerd om voor de mensenrechten op te komen.
Nogmaals, alles los gooien is echt niet mijn bedoeling, maar de winkels en kappers weer open, dat moet echt kunnen zonder dan de ic's volstromen!
Die avondklok en het aantal bezoekers op visite etc boeit me eerlijk gezegd niet zoveel. Je kunt ondanks deze regels namelijk nog best veel andere dingen ondernemen. Maar die bedrijven kunnen gewoon open. Daar zijn namelijk helemaal niet de meeste besmettingen. Maar goed, ik val in herhaling.


Bij winkels kun je bestellen en afhalen. Kappers gaan begin maart denk ik weer open.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 feb 2021 19:26

Marnix schreef:“Je hoofd boven water houden” betekent zoiets als “net genoeg om te kunnen overleven”.

Dus? Moeten ze niet klagen? Misschien mag je wel een tijdje ruilen ofzo. Weet je hoe zwaar het is om voortdurend zo te moeten leven, met alle zorgen van/voor eigen gezin en die van hun werknemers, met een toekomst zonder perspectief?
Met welke twee maten? Ze moeten de keuze maken tussen dat er wat mensen failliet gaan of dat er wat (meer) mensen dood gaan. Dat jij geld en economie belangrijker vindt dan gezondheid en mensenlevens, prima, maar dat de overheden in bijna alle landen een andere keuze maken, daar ben ik wel blij mee. Tenminste, zo laat je het overkomen want je noemt iedere keer wel de bedrijven (aantal faillisementen was laag in 2020) maar niet wat het kost om ze weer te openen. En die afweging moet de overheid wel maken. Mensenlevens of extra faillissementen.

Aan de rand van een faillisement staat of al failliet zijn beslaat meer dan alleen de financiele kant. Dit is gewoon weg niet vol te houden en ja, dan moet er een keus gemaakt worden. Natuurlijk heeft het dan de voorkeur van overheden om proberen te voorkomen dat er veel mensen overlijden. Maar als dat niet haalbaar blijkt? Alle maatregelen ten spijt overlijden er nog steeds iedere dag veel mensen, niet alleen aan covid overigens. En dat zal ook zo blijven, want meer maatregelen hebben we niet behalve een totale opsluiting. Doden kan de overheid met al haar inspanningen niet voorkomen, faillisementen wel. Als ze deze koers blijven volgen en dus deze lockdown nog tijden doorgaat, heb je straks én veel doden én de hele maatschappij sociaal, maatschappelijk en economisch naar de knoppen.
Marnix schreef:Haha, maar jij kan er ook wat van. De scenario’s die Mortlach schetst zijn wel realistischer dan jouw doemscenario’s m, de beelden van een overheid die helemaal niet een pandemie wil bestrijden maar hun eigen economie naar de knoppen wil werken, angst wil zaaien onder hun burgers, ze wil onderdrukken, hun bewegingsvrijheid wil afnemen etcetera.

Valt te bezien.
De overheid zit m.i in een spagaat maar wil daar niet uitkomen. Ze volgen netjes alle adviezen van het RIVM, ook al zien en horen ze ook van veel experts dat het niet langer gaat werken op deze manier. Ze schudden met een giga grote zak geld (wat er nu ineens wel is) en denken dat dat alles oplost. Nou, niet dus. Ze blijven, ook in navolging van het RIVM, maar roepen dat het virus echt heel gevaarlijk is (sterftecijfer 0,05 procent onder de 70 jaar) om alle ingrijpende maatregelen te rechtvaardigen. Bewegingsvrijheid wordt ons al een jaar afgenomen, en ik zie ervan komen dat je straks zonder vaccinbewijs / negatieve test nergens meer inkomt. Wat al in meerdere landen aan de orde is en wat de Jonge ook promoot om weer deel te mogen nemen aan evenementen. En dat is nog maar het begin. Hoezo onrealistisch?
Redelijk ondankbaar, wat DeDwaler hierboven zegt is wel goed om te beseffen.. dat we dankbaar mogen zijn dat we in zo’n rijk en redelijk georganiseerd land mogen leven, het overgrote deel van de wereld staat er een stuk minder goed voor en voelt deze crisis veel harder.
Roep ik dat ook niet steeds? Let wel, 690 miljoen mensen hebben honger! Niet omdat ze ziek zijn, maar mede omdat de maatregelen ervoor zorgen dat ze geen werk en inkomen, dus eten hebben. Maar nee, de (doorgeslagen) maatregelen gaan voor. Het virus zorgt alleen voor ziekte, maar de gevolgen van de maatregelen voor zoveel meer ellende.

En ja, ik ben dankbaar dat ik in dit land geboren ben, en nee, ik wantrouw niet bij voorbaar al onze regering. Maar ik zie dat ze nu beslissingen nemen die ten koste gaan van het algehele welzijn van de overgrote meerderheid van onze bevolking. Is dat het overheidsbeleid waar we achter moeten blijven staan? Zelfs als ze maatregelen blijven volhouden die bewezen hebben niet noemenswaardig te helpen, die wél ervoor zorgen dat de maatschappij en economie eraan gaan en die bovendien zelfs tegen mensenrechten indruisen?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2021 22:07

Dorpeling schreef:Dus? Moeten ze niet klagen? Misschien mag je wel een tijdje ruilen ofzo. Weet je hoe zwaar het is om voortdurend zo te moeten leven, met alle zorgen van/voor eigen gezin en die van hun werknemers, met een toekomst zonder perspectief?


Nee en ik geloof ook dat dat zwaar is. Het gaat er om dat de overheid moet kiezen uit kwaden. Ze kunnen nooit een goede keuze maken. Want gooien ze de winkels en lopen de cijfers weer op, dan zeggen andere mensen emotioneel: door jullie ben ik geliefden kwijtgeraakt. En doen ze het niet, dan is een andere groep emotioneel want hun zaak is failliet verklaard of ze hebben het zwaar. Maar je zal de keuze maar moeten maken, die zo goed mogelijk proberen te maken, naar alle belangen luisteren, uiteindelijk kiezen voor het ene, de andere groep financiële steun bieden en dan alleen maar kritiek krijgen...

Aan de rand van een faillisement staat of al failliet zijn beslaat meer dan alleen de financiele kant. Dit is gewoon weg niet vol te houden en ja, dan moet er een keus gemaakt worden. Natuurlijk heeft het dan de voorkeur van overheden om proberen te voorkomen dat er veel mensen overlijden. Maar als dat niet haalbaar blijkt? Alle maatregelen ten spijt overlijden er nog steeds iedere dag veel mensen, niet alleen aan covid overigens. En dat zal ook zo blijven, want meer maatregelen hebben we niet behalve een totale opsluiting. Doden kan de overheid met al haar inspanningen niet voorkomen, faillisementen wel. Als ze deze koers blijven volgen en dus deze lockdown nog tijden doorgaat, heb je straks én veel doden én de hele maatschappij sociaal, maatschappelijk en economisch naar de knoppen.


Doden kan de overheid net zo goed voorkomen als faillissementen. En met de huidige keuzes worden beiden zoveel mogelijk beperkt. Doden door de maatregelen, failissmenten door steun, bestellen en afhalen, bedrijven kunnen nog op andere manieren geld erbij proberen te verdienene (heel veel van dat soort acties hier vanuit de bedrijven)

Valt te bezien.
De overheid zit m.i in een spagaat maar wil daar niet uitkomen. Ze volgen netjes alle adviezen van het RIVM, ook al zien en horen ze ook van veel experts dat het niet langer gaat werken op deze manier. Ze schudden met een giga grote zak geld (wat er nu ineens wel is) en denken dat dat alles oplost. Nou, niet dus. Ze blijven, ook in navolging van het RIVM, maar roepen dat het virus echt heel gevaarlijk is (sterftecijfer 0,05 procent onder de 70 jaar) om alle ingrijpende maatregelen te rechtvaardigen. Bewegingsvrijheid wordt ons al een jaar afgenomen, en ik zie ervan komen dat je straks zonder vaccinbewijs / negatieve test nergens meer inkomt. Wat al in meerdere landen aan de orde is en wat de Jonge ook promoot om weer deel te mogen nemen aan evenementen. En dat is nog maar het begin. Hoezo onrealistisch?
Roep ik dat ook niet steeds? Let wel, 690 miljoen mensen hebben honger! Niet omdat ze ziek zijn, maar mede omdat de maatregelen ervoor zorgen dat ze geen werk en inkomen, dus eten hebben. Maar nee, de (doorgeslagen) maatregelen gaan voor. Het virus zorgt alleen voor ziekte, maar de gevolgen van de maatregelen voor zoveel meer ellende.


Het virus zorgt voor meer dan alleen ziekte als de zorg het aantal zieken niet meer aan kan. De stijgende lijn van honger is al jaren een trend en gaat vooral om de derde wereld. Vreemd dat dat pas een argument wordt wat je hoort als de eerste werele geraakt wordt door een pandemie. En tja, dat in eerste instantie een vaccinatiebewijs of negatieve test vereist is (zal lang niet overal zo zijn en snel anders worden) is niet zo raar als het hoofddoel van de overheid is om van corona af te komen. Als je weer meer bewegingsvrijheid wil kan je beter daaraan meewerken dan het tegenwerken :-)

En ja, ik ben dankbaar dat ik in dit land geboren ben, en nee, ik wantrouw niet bij voorbaar al onze regering. Maar ik zie dat ze nu beslissingen nemen die ten koste gaan van het algehele welzijn van de overgrote meerderheid van onze bevolking. Is dat het overheidsbeleid waar we achter moeten blijven staan? Zelfs als ze maatregelen blijven volhouden die bewezen hebben niet noemenswaardig te helpen, die wél ervoor zorgen dat de maatschappij en economie eraan gaan en die bovendien zelfs tegen mensenrechten indruisen?


Er zijn geen maatregelen die bewezen niet werken, zelfs van de mondkapjes kan je dat niet zo stellig zeggen. Die lijken niet heel veel te werken maar wel wat. Zoals ik zei, de overheid moet rekening houden met tal van belangen. Doden, bezetting ziekenhuis / ic, economie, tal van ondernemers, volksgezondheid, geestelijke gezondheid. Ik denk dat de experts een wat beter totaalplaatje hebben en op basis daarvan de goede keuzes kunnen maken dan jij en ik op basis van ons gevoel, wat onze omgeving zegt enz. En die experts komen in allerlei verschillende landen tot een een redelijk vergelijkbare koers uit. Met wat onderlinge verschillen, zeker. De Nederlandse economie heeft minder krimp dan in de meeste andere Europese landen bijvoorbeeld en we hebben met de Scandinavische landen de beste papieren om goed uit de crisis te komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 feb 2021 23:23

Marnix schreef: Het gaat er om dat de overheid moet kiezen uit kwaden. Ze kunnen nooit een goede keuze maken. Want gooien ze de winkels en lopen de cijfers weer op, dan zeggen andere mensen emotioneel: door jullie ben ik geliefden kwijtgeraakt. En doen ze het niet, dan is een andere groep emotioneel want hun zaak is failliet verklaard of ze hebben het zwaar. (...)

bestellen en afhalen, bedrijven kunnen nog op andere manieren geld erbij proberen te verdienene (heel veel van dat soort acties hier vanuit de bedrijven) (...)

Het virus zorgt voor meer dan alleen ziekte als de zorg het aantal zieken niet meer aan kan. De stijgende lijn van honger is al jaren een trend en gaat vooral om de derde wereld. Vreemd dat dat pas een argument wordt wat je hoort als de eerste werele geraakt wordt door een pandemie. (...)

Zoals ik zei, de overheid moet rekening houden met tal van belangen. Doden, bezetting ziekenhuis / ic, economie, tal van ondernemers, volksgezondheid, geestelijke gezondheid. (...)

We moeten echt onder ogen zien dat een leven zonder risico's niet mogelijk is. De maatregelen zijn lang niet allemaal wetenschappelijk bewezen, we doen maar wat en de impact op lange termijn is enorm. Je laten leiden door enkel angst is nooit aan te raden. We kunnen toch niet langer lijdzaam blijven toekijken dat de hele maatschappij ontwricht raakt? Want de overheid zou inderdaad rekening moeten houden met al die dingen, maar dat gebeurd niet. Geestelijke gezondheid, volksgezondheid.. hoe dan? Ik hoor vooral en alleen over covid, en covid, en covid, en covid..
Ja, de zorgen zijn er wel en worden hier en daar geuit, maar vervolgens veranderd er niets. Hooguit wordt er nog meer geld vrijgemaakt.

En die steun waar je zo over opgeeft stelt echt niet veel voor. Al wat ondernemers gesproken? Ik wel en die zijn helemaal niet zo positief over dat steunpakket. Doekje voor het bloeden, meer is het niet. En al die initiatieven, leuk, maar natuurlijk lang niet voldoende om de kosten te denken, en ook niet voor iedereen haalbaar en uit te voeren. Wat dacht je alleen al van contactberoepen? Als kapper, masseur of pedicure zit bestellen en afhalen er echt niet in. Of je fitnesscentrum, zwembad, kwekerij, cruiseschip, meubelzaak, toeristensector, .. alles ligt (grotendeels) stil.

En dan heb ik het nog niet eens over de achterstanden in het onderwijs (die voor sommige jongeren enorm zijn), de impact van het leven in een sociaal isolement, stress en burn-out klachten, de exploderende staatschuld, de preventie en behandeling van andere ziekten etc.
In de ontwikkelingslanden is het nog veel erger. Miljoenen mensen lijden honger, geen toeristen, inkomstenverlies, stijgende prijzen, geen onderdak meer.. En nee, de situatie daar is niet nu pas een argument, en al helemaal geen reden om te zeggen 'ach, dat is al jaren een trend..' We hebben al jaren een sponsorkindje uit zo'n gebied, dat is niet zomaar en als je de impact hiervan hoort is het catastrofaal en enorm schrijnend wat daar stante pede gebeurd!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2021 08:04

Dorpeling schreef:We moeten echt onder ogen zien dat een leven zonder risico's niet mogelijk is. De maatregelen zijn lang niet allemaal wetenschappelijk bewezen, we doen maar wat en de impact op lange termijn is enorm. Je laten leiden door enkel angst is nooit aan te raden. We kunnen toch niet langer lijdzaam blijven toekijken dat de hele maatschappij ontwricht raakt? Want de overheid zou inderdaad rekening moeten houden met al die dingen, maar dat gebeurd niet. Geestelijke gezondheid, volksgezondheid.. hoe dan? Ik hoor vooral en alleen over covid, en covid, en covid, en covid..
Ja, de zorgen zijn er wel en worden hier en daar geuit, maar vervolgens veranderd er niets. Hooguit wordt er nog meer geld vrijgemaakt.


Bijna alle maatregelen zijn bewezen en onderbouwd.

En die steun waar je zo over opgeeft stelt echt niet veel voor. Al wat ondernemers gesproken? Ik wel en die zijn helemaal niet zo positief over dat steunpakket. Doekje voor het bloeden, meer is het niet. En al die initiatieven, leuk, maar natuurlijk lang niet voldoende om de kosten te denken, en ook niet voor iedereen haalbaar en uit te voeren. Wat dacht je alleen al van contactberoepen? Als kapper, masseur of pedicure zit bestellen en afhalen er echt niet in. Of je fitnesscentrum, zwembad, kwekerij, cruiseschip, meubelzaak, toeristensector, .. alles ligt (grotendeels) stil.


Die steun (in combinatie met dat de meeste ondernemers wel wat kunnen) is tot nu toe voldoende om het vol te kunnen houden als je kijkt naar het aantal faillissementen tov normaal. Daarmee is het niet makkelijk of leuk maar dat is een pandemie ook niet. En de overheid kan niet ongelimiteerd gekd uitgeven.

En dan heb ik het nog niet eens over de achterstanden in het onderwijs (die voor sommige jongeren enorm zijn), de impact van het leven in een sociaal isolement, stress en burn-out klachten, de exploderende staatschuld, de preventie en behandeling van andere ziekten etc.
In de ontwikkelingslanden is het nog veel erger. Miljoenen mensen lijden honger, geen toeristen, inkomstenverlies, stijgende prijzen, geen onderdak meer.. En nee, de situatie daar is niet nu pas een argument, en al helemaal geen reden om te zeggen 'ach, dat is al jaren een trend..' We hebben al jaren een sponsorkindje uit zo'n gebied, dat is niet zomaar en als je de impact hiervan hoort is het catastrofaal en enorm schrijnend wat daar stante pede gebeurd!


En in ontwikkelingslanden zijn de winkels doorgaans helemaal niet gesloten. Maar blijkbaar heb je het idee dat de economische crisis enkel wordt veroorzaakt door het sluiten van de winkels en weer kan worden opgelost door de winkels weer te openen. Dan kan niet, zelfs als je alle regels los zou laten voorkom je een recessie als gevolg van deze pandemie niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 feb 2021 19:44

@marnix:
Bijna alle maatregelen zijn bewezen en onderbouwd.

Heb je daar een voorbeeld van?
Vooralsnog heb ik de onderbouwing en het bewijs van:
Avondklok
Schoolsluiting
Schoolopening
Thuiswerken (en dan met name waarom het Catshuisoverleg wél fysiek door zou moeten gaan)
De adoratie voor RIVM cijfers (terwijl die al meermaals aantoonbaar niet ter zake kundig waren)
Het zwalkende beleid in de volgorde van versoepelingen.
Even gemist...

Mondkapjes en anderhalve meter zijn ook discutabel, maar laten we daar niet al te streng op zijn.

Vooralsnog wordt er zonder onderbouwing gestuurd op een model wat intrinsiek onjuist is (en daarnaast wordt gebruikt om zichzelf te valideren)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 feb 2021 21:09

Marnix schreef:Dat wordt dan zichtbaar in de ziekenhuiscijfers en het sterftecijfer (nu nog niet het geval) want die worden niet als eerste genoemd in de nieuwsberichten maar zijn wel het meest belangrijk. Waarom je Britse wetenschappers oproepen om meer te testen is logisch en had ik al genoemd. Juist mensen met niet / nauwelijks klachten dragen het juist makkelijk over. Want je gaat je toch niet laten testen met een beetje hoofdpijn zeg jezelf? En dan doe je toch gewoon je boodschappen, bezoek je vrienden etcetera? Het doel is om besmettingen op te sporen en nieuwe besmettingen / overdracht te voorkomen. Dat is heel wat anders dat wat jij roept: angst zaaien om mensen onder de duim te kunnen houden.

Hier een artikel met vragen hierover aan het RIVM:

https://nos.nl/artikel/2369470-rivm-als ... mhoog.html



Er is breed draagvlak (ook vanuit de experts) voor de lijn van de overheid op advies van RIVM / OMT. Overigens komen er een paar versoepelingen aan. Kappers weer open, wat meer mogelijkheden voor middelbaar onderwijs / studenten. Maar je kan niet te snel gaan versoepelen.

Op zich een leuk artikel, dat RIVM verhaal. Maar de kritische vragen missen wel.
Jaap vD stelt dat de losse maatregelen niet te becijferen zijn (waar hij wellicht een punt heeft), maar vervolgens doet hij wel een paar klappen in de pap.
Hij haalt Denemarken (de exreemste inschattingsfout) aan als voorbeeld voor zijn eigen gelijk, maar België noemt hij niet.
Hij roept dat we zonder avondklok in een lijn omhoog hadden gezeten. Waarom andere landen zonder avondklok in een vergelijkbaar dalend patroon zitten vraagt hij zich niet af.
Hij geeft eerlijk toe dat ze de getallen vanuit het model communiceren, maar doet alsof het gemeten getallen zijn.
Hij zegt dingen over een kiemsurveillance, waar je zou mogen aannemen dat hij weet dat deze niet representatief was.
In zijn inhoudelijke verklaring bij de rechtbank ging hij (overigens terecht) voorbij aan het vraagstuk wat ten diepste op tafel lag, maar dat pareert hij op kleuterschoolwijze met: "ja maar hij..."

En ik ben echt geen tegenstander van de maatregelen, maar ik sta er wel van te kijken hoe weinig kennis van statistiek, van modelleren en van bronnen die andere zaken aantonen bij het RIVM aanwezig is.
En niet voor het eerst...

En op je laatste opmerking terugkomend:
Er zijn genoeg experts op gebied van statistiek, van economie, van virologie en dergelijke die kritisch zijn.
En je hoeft geen viroloog te zijn om de onderliggende statistiek te begrijpen.
Je stelling dat vrijwel alle experts het eens zijn is dus aantoonbaar onjuist.
Helaas worden de critici onder hetzelfde hokje gelegd als absolute blaaskaken als Pierre Capel, Willem Engel en consorten.
Dat deze blaaskaken niet serieus genomen worden is prima, maar dat iedereen die kritisch is op het OMT zo wordt weggezet is niet goed.
Denk aan het RED-team, Maurice de Hond (in zijn statistische analyses), aan diverse artsen, hoogleraren en economen.
Wiskundigen en statistici.
Besef ook dat in veel andere landen de experts met andere adviezen komen.

Er is goed opgetreden tegen de verspreiding van Corona, maar nu durft niemand meer zaken vrij te geven omdat ze dan hoofdelijk verantwoordelijk LIJKEN voor de doden die daarna nog zullen vallen.
Over het feit dat depressies toenemen, het zelfmoordcijfer stijgt, dat verlies van welvaart ook mensenlevens kost, is nauwelijks nagedacht.

Ik snap dat dat moeilijk is, maar er moet wel naar gekeken worden.

Nogmaals: ik sta in hoofdlijnen achter het beleid, maar mis in de laatste bokkensprongen elke vorm van onderbouwing.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 22 feb 2021 07:48

StillAwake schreef:Hij geeft eerlijk toe dat ze de getallen vanuit het model communiceren, maar doet alsof het gemeten getallen zijn.
Op basis van modellen alleen kun je geen harde uitspraken doen. Daar komt nog eens bij dat de metingen nu vanuit de modellen worden geinterpreteerd.

De logica van het RIVM is nu een van deze 3:
A) De maatregelen werken want de cijfers dalen
B) De maatregelen werken want de cijfers stabiliseren
C) De maatregelen werken want anders waren de cijfers nog sneller gestegen

Kies uit A, B of C afhankelijk van de cijfers en je hebt zo altijd gelijk. Welke maatregelen echt werken weten we niet omdat we geen nulmeting hebben.
Het resultaat is dat we, zolang het coronavirus er is, altijd aan bepaalde maatregelen vastzitten waarvan sommige waarschijnlijk geen enkel effect hebben. Bijvoorbeeld: in andere landen zijn i.t.t. Nederland de winkels gewoon open, terwijl daar vergelijkbare besmettingscijfers (of zelfs betere) zijn.
Hieronder de ziekenhuisopnames van Belgie en Nederland. De cijfers lijken wel heel erg op elkaar. Het verschil: in Belgie zijn vanaf 1 december de scholen, winkels, musea en zwembaden wel open en in Nederland vanaf half december niet. De avondklok begint in Belgie ook later (middernacht in Vlaanderen, 22 uur in Wallonie). Als de strengere Nederlandse maatregelen zouden werken, had ik tenminste verschil met de Belgische situatie verwacht, maar dat is niet zo.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten