Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 17:17

elbert schreef:Heb je enig idee hoeveel mutaties er momenteel in omloop zijn? Ik hoorde een getal van minstens 2400. Alleen al van de zogenaamd Britse variant zijn er al meerdere mutaties. Die kat is dus al uit de zak (om een anglicisme te gebruiken) en dat kans dat je die ooit er weerin terug krijgt d.m.v. vaccinaties acht ik niet zo heel groot omdat het virus al zo verspreid is over de wereld. Maar tussen die 2400 mutaties zitten natuurlijk niet altijd grote verschillen. Momenteel zijn er 3 hoofdgroepen die zorgen baren: de Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten. Maar het zou me niets verbazen als daar nog een aantal nieuwe varianten bijkomen. Of de vaccins die allemaal aankunnen, is nog maar de vraag. Dus dan zul je vaccins moeten aanpassen en weer moeten prikken. Zo blijven we bezig, want die vaccins zijn allemaal nog maar voorlopig goedgekeurd._/quote]

Zoals je al aangeeft, veel mutaties lijken op elkaar, een aantal zijn afzwakkingen. Er zijn er maar een paar zorgwekkend omdat ze de makkelijker overgedragen worden en mogelijk vaccins kunnen omzeilen. Zonder dat het virus op zo’n grote rondgaat en veel mensen besmet heb je wil minder zorgwekkende mutaties wn dus ook niet ieder jaar een nieuwe prik nodig.




Ik ken behoorlijk wat gezonde mensen (ruim) onder de 70 die er flink ziek van zijn geworden en ook lang de gevolgen ervan hebben gemerkt.




De Trump-medicatie is wel onderzocht en is geen wondermiddel. Trump werd zoals velen niet zo zwaar getroffen. We zien in de tweedr golf dat de opnametijd wat lager is en het sterftecijfer ook. Maar daarin zit voor nu nog geen oplossing van het probleem, alleen een iets betere behandeling ervan. Medicijn. Uit Israel zou mooi zijn. Maar vooralsnog geven de experts aan dat een vaccin met een goede dekkingsgraad gaat helpen om weer teug naar normaal te kunnen gaan dus dat lijkt me voor nu het beste. Kleine moeite en het lijkt erg goed te helpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 18:51

lammetje schreef:Op de ic valt het reuze mee. Er is ruimte genoeg en als ze echt zo bang zijn dat ze het niet aankunnen waarom hebben ze dan nog steeds niet ingezet op opschalen? Ik hoor nog steeds dat personeel niet het grootste probleem is, maar de wil. Die ontbreekt (financieel gezien niet aantrekkelijk genoeg??? Kans dat je iets opzet waar straks geen gebruik van gemaakt wordt?? Geen idee, zijn maar suggesties)

En ja, zolang personeel uit verschillende ziekenhuizen mij dit persoonlijk kunnen vertellen (dus niet via via) geloof ik geen klap van wat het rivm, omt en kabinet zegt over de besmettingen en angst voor derde golf etc.


Vergeet daarbij alleen even niet dat het aantal nieuwe besmettingen per dag nu 1/3de is van wat het rond de Kerst was. Ik ben blij dat het nu redelijk goed gaat, maar was dat ook zo geweest als we op de piek van 12.000 gevallen per dag een plateau hadden bereikt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 19:18

Mortlach schreef:Vergeet daarbij alleen even niet dat het aantal nieuwe besmettingen per dag nu 1/3de is van wat het rond de Kerst was. Ik ben blij dat het nu redelijk goed gaat, maar was dat ook zo geweest als we op de piek van 12.000 gevallen per dag een plateau hadden bereikt?


Daarom juist, er zit zeker een dalende lijn in. Er wordt steeds meer getest, maar ziekenhuis opnames zijn niet sterk verhoogd. Dus waarom nu alweer roepen dat er echt nog geen versoepelingen mogelijk zijn?

Vind overigens die neusspray van het erasmus wel iets voor op de cohort. Dan hoef ik niet in pak en kan ik toch beschermd de cliënten verzorgen. En wat denk je van afscheid nemen van je geliefde, kan dan ook zonder bescherming... Zou toch wel heel fijn zijn! Want ondanks dat collega's 2 vaccinaties hebben gehad, werken ze nog gewoon met bescherming.
Maar goed, die neusspray is toekomst muziek en helaas voor velen te laat.
Want dat werken in de pakken, mondkapjes en beperkt bezoek is voor mij en veel collega's het zwaarste onderdeel van de cohort.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 20:11

lammetje schreef:Daarom juist, er zit zeker een dalende lijn in. Er wordt steeds meer getest, maar ziekenhuis opnames zijn niet sterk verhoogd. Dus waarom nu alweer roepen dat er echt nog geen versoepelingen mogelijk zijn?


Omdat het juist dankzij de maatregelen is dat die dalende lijn er überhaupt is? Als je nu gaat versoepelen heb je kans dat je over 6 weken weer tegen aantallen van rond de Kerst zit

Vind overigens die neusspray van het erasmus wel iets voor op de cohort. Dan hoef ik niet in pak en kan ik toch beschermd de cliënten verzorgen. En wat denk je van afscheid nemen van je geliefde, kan dan ook zonder bescherming... Zou toch wel heel fijn zijn! Want ondanks dat collega's 2 vaccinaties hebben gehad, werken ze nog gewoon met bescherming.
Maar goed, die neusspray is toekomst muziek en helaas voor velen te laat.
Want dat werken in de pakken, mondkapjes en beperkt bezoek is voor mij en veel collega's het zwaarste onderdeel van de cohort.


Voor het eerst dat ik daar van hoor. Als ze iets hebben wat voldoende (tijdelijke) bescherming kan bieden, is dat natuurlijk geweldig!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 20:38

We hadden in december 2,5e week nodig om van 4000 naar 10000 besmettingen te komen en daarvoor 2 maanden om vanaf 500 naar 10000 te komen. Ik snap dat men voorzichtig is en de versoepelingen in kleine stapjes gaan. Wel goed dat de mogelijkheden wel worden onderzocht en dat er gekeken wordt hoe er zo veilig mogelijk toch weer wat meer moet gaan kunnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 21:01

Ja, exponentiële groei is wat dat betreft echt eng. Zo denk je nog "ach, het valt wel mee" en een week later is het "O, nu gaat het wel heel erg hard"

Het is ook zo dat die groei niet "vanzelf" ergens een plateau bereikt. Zonder maatregelen groeit de curve gewoon door, steeds steiler totdat je logaritmische schalen moet gaan gebruiken om het weer te geven. En ja, op een gegeven moment zijn de mensen op. Dan stokt de groei vanzelf.

Plus dat er altijd een vertraging zit tussen het invoeren van maatregelen en effecten op de curve. Dat is 2 weken, geloof ik? Dus als je nu maatregelen aanscherpt/versoepelt, zie je dat pas in de eerste week van maart terug in de cijfers. Maar als je NU versoepelt en dat heeft als gevolg dat het aantal besmettingen sterk toeneemt, zie je dat terug in de eerste week van maart, waarna je de maatregelen weer aanscherpt, 2 weken vertraging, dus eind maart zou de curve pas weer gaan afbuigen waarna het weer even zal duren voordat je weer op het niveau van NU bent. Het is niet zomaar een lichtknopje dat je even aan- en uitzet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 22:40

Mortlach schreef:Omdat het juist dankzij de maatregelen is dat die dalende lijn er überhaupt is? Als je nu gaat versoepelen heb je kans dat je over 6 weken weer tegen aantallen van rond de Kerst zit

'Heb je kans...' ja, maar om nu altijd in angst te leven voor iets wat niet is maar misschien wel komt en daarom geen versoepelingen wilt of kunt doorvoeren.. wanneer dan wel? Het virus blijft echt nog wel een tijd. Het is nu net alsof we er bijna zijn, 'als het vaccin er maar is', en 'als we ons nog even aan de maatregelen houden, dán..!'

Echt niet, reken er maar op dat dit een blijvertje is. Een mutatie hier, een mutatie daar en hoppa.. een nieuwe variant die weer een aangepast vaccin behoeft. Dat kan toch niet steeds zo door blijven gaan? Hoogstwaarschijnlijk wordt het straks een steeds terugkerende griepvariant die een gezond lichaam goed aankan. En voor een oud, ziek of gebrekkig lichaam zal het de dood tot gevolg hebben. Hoe vaak zeggen we het niet 'er moet echt niets bijkomen hoor, want dan haalt hij het niet'. In zo'n geval dus. Net zoals de gewone griep nu elk jaar zijn doden eist.
En voor een (pittige) griep kan en hoeft niet de hele samenleving steeds weer op slot. We moeten af van dat korte termijn denken, dit is niet straks opgelost met een vaccin ofzo. Dan zou ik me eerder gaan richten op een werkend medicijn oid. Of meer inzetten op een gezondere levensstijl. Want feit blijft dat mensen met overgewicht een veel groter risico lopen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 22:45

Nieuwsbericht van die neusspray

https://nos.nl/l/2369119

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 22:46

Marnix schreef:Er staat ook een reden bij. Als je bij lichte symptomen ook test spoor je meer besmettingen op. Niet zo gek want mensen die symptomen hebben laten zich eerder testen dan mensen met lichte symptomen. Daarnaast beginnen symptomen licht en ontwikkelen zich later maar in tussentijd ben je al wel besmettelijk, mensen zonder symptomen zijn echter doorgaand een stuk minder voorzichtig met werk, bezoek van personen, winkels. Superspreaders zoals in verzorginsgtehuizen geweest zijn zijn allemaal mensen met geen of nauwelijks klachten die daardoor dachten dat ze prima konden werken.

Waarom zou je nog meer willen testen? Ik lees nu al iedere dag 'positieve testen stijgen, geen versoepelingen mogelijk..' etc. Ze kijken inmiddels naar de aantallen positieve testen en niet meer zozeer de opnames. Want die dalen, maar juist dat telde toch? Daarvoor waren de maatregelen ingesteld, de IC opnames moesten omlaag. Dus meer willen testen klinkt mij een beetje verdacht in de oren. Want meer positieve testen is de angst er in kunnen houden. Maar dat wil helemaal niet meteen zeggen dat de IC's straks vollopen. Steeds meer ouderen hebben een vaccin ontvangen en steeds meer mensen hebben antistoffen. Dus het kan best zo zijn dat het verloop van de ziekte steeds milder wordt.

Daarom wil men het liefst nog meer kunnen testen. Het probleem zit hem in jullie achterdochtigheid. Als je gaat roepen dat de overheid (en de medische experts) allemaal in een soort complot zitten waarbij ze graag meer besmettingen zouden zien.... of puur om hun gelijk te halen te cijfers proberen te beinvloeden ipv dat ze (al gaat dat met een hoop gebreken) hun best doen om een pandemie te bestrijden zit het probleem in eerste instantie tussen je eigen oren. Prima om kritiek op het beleid te hebben maar kritiek op de intenties van de overheid hebben is wel wat raar. Als niet het RIVM maar al die amateurs die denken het beter te weten dan de experts die roepen dat de maatregelen onnodig zijn het voor het zeggen hadden gehad had het er een stuk minder goed voorgestaan. De overheid en de experts willen ook gewoon van maatregelen af en versoepelen als het mogelijk is. Als ze gebaat zou zijn bij hogere besmettingsgetallen hadden ze aan de oproep tot versoepelingen al lang gehoor gegeven.

De overheid laat zich teveel leiden door het RIVM en luistert niet naar kritische tegengeluiden. Ja, ook van experts!
Versoepelingen zijn mogelijk, per direct zelfs. Maar nee hoor, zit er niet in voorlopig. En waarom niet? Alleen maar omdat ze zich mee laten slepen in de angst die het RIVM kweekt met zijn cijfers.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 22:54

Mortlach schreef:Omdat het juist dankzij de maatregelen is dat die dalende lijn er überhaupt is? Als je nu gaat versoepelen heb je kans dat je over 6 weken weer tegen aantallen van rond de Kerst zit


Ja weet ik, maar om hiervoor honderden bedrijven failliet te laten gaan door alles nog langer op slot te houden? Het is niet een beetje inleveren hé, je complete buffer is naar de knoppen en met een beetje pech kom je er nooit meer bovenop. Zit je straks in de schuld sanering. En dat omdat er mogelijk een kans is....? Ik bedoel, geld gaat niet boven een leven, laat ik dat voorop stellen, maar een leven in de schuld en bijstand is ook echt niet makkelijk hoor....! En je hoeft ook echt niet alles nu open te gooien, los te laten, echt niet. Het kan ook anders en ik hoop dat ze daarom goed kijken naar wat er wel kan ipv nu al te roepen dat het moeilijk is.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 22:56

En kom bij mij niet aan met financiële steun, echt ik krijg steeds meer de kriebels van die opmerkingen. Er is namelijk geen financiële steun. Ze beloven van alles maar er zijn zoveel regels aan verbonden dat bijna iedereen er net niet voor in aanmerking komt. Gaat echt nergens over. Je moet stoppen met je werk maar vervolgens zie je maar hoe je je red ](*,)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 22:57

Mortlach schreef:Het is ook zo dat die groei niet "vanzelf" ergens een plateau bereikt. Zonder maatregelen groeit de curve gewoon door, steeds steiler totdat je logaritmische schalen moet gaan gebruiken om het weer te geven. En ja, op een gegeven moment zijn de mensen op. Dan stokt de groei vanzelf.

Laat dat nu net zijn wat de overheid eerst in gedachten had. En misschien moet het inderdaad wel zover komen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 23:05

lammetje schreef:En kom bij mij niet aan met financiële steun, echt ik krijg steeds meer de kriebels van die opmerkingen. Er is namelijk geen financiële steun. Ze beloven van alles maar er zijn zoveel regels aan verbonden dat bijna iedereen er net niet voor in aanmerking komt. Gaat echt nergens over. Je moet stoppen met je werk maar vervolgens zie je maar hoe je je red ](*,)

Inderdaad, die steun stelt niet veel voor. Het is een piepklein pleistertje maar echt niet dekkend. Als je hoort hoeveel ondernemers inmiddels hun (pensioen)spaarpotje moeten aanspreken.. komen ze nooit weer uit. En de steunaanvragen blijven alleen maar toenemen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 23:13

Dorpeling schreef:'Heb je kans...' ja, maar om nu altijd in angst te leven voor iets wat niet is maar misschien wel komt en daarom geen versoepelingen wilt of kunt doorvoeren.. wanneer dan wel? Het virus blijft echt nog wel een tijd. Het is nu net alsof we er bijna zijn, 'als het vaccin er maar is', en 'als we ons nog even aan de maatregelen houden, dán..!'

Echt niet, reken er maar op dat dit een blijvertje is. Een mutatie hier, een mutatie daar en hoppa.. een nieuwe variant die weer een aangepast vaccin behoeft. Dat kan toch niet steeds zo door blijven gaan? Hoogstwaarschijnlijk wordt het straks een steeds terugkerende griepvariant die een gezond lichaam goed aankan. En voor een oud, ziek of gebrekkig lichaam zal het de dood tot gevolg hebben. Hoe vaak zeggen we het niet 'er moet echt niets bijkomen hoor, want dan haalt hij het niet'. In zo'n geval dus. Net zoals de gewone griep nu elk jaar zijn doden eist.
En voor een (pittige) griep kan en hoeft niet de hele samenleving steeds weer op slot. We moeten af van dat korte termijn denken, dit is niet straks opgelost met een vaccin ofzo. Dan zou ik me eerder gaan richten op een werkend medicijn oid. Of meer inzetten op een gezondere levensstijl. Want feit blijft dat mensen met overgewicht een veel groter risico lopen.


Tja, sorry hoor, maar jij hebt toch net zo goed geen bewijzen voor je stelling. Het blijkt dat als je maatregelen doorvoert, het aantal besmettingen omlaag gaat. Jij propageert gewoon een fantasie om je maar niet aan de regels te hoeven houden. Marnix schreef al eerder dat je het aantal mutaties drastisch kunt inperken door het aantal besmettingen terug te dringen. Minder reproductie van het virus = minder mutaties, zo werkt dat nu eenmaal.

En weet je wat mij zo ontzettend verbaasd? Dat mensen zo hun schouders ophalen bij griep, van ach, X aantal doden per jaar, niks aan te doen! Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de griepcijfers als deze straks bekend zijn. Het zou me niks verbazen als blijkt dat je met mondkapjes en handen wassen het aantal dodelijk griepslachtoffers enorm kunt inperken.

En je vertelt het allemaal wel mooi, gezondere levensstijl, geen overgewicht, etc. Laat ik nou persoonlijk 2 mensen kennen die letterlijk marathons liepen voordat Covid ze trof. Eén is overleden, voor de ander is het een opgaaf om van de slaapkamer naar de woonkamer te lopen. Hun gezonde lichamen konden dat dus blijkbaar toch niet zo heel goed aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2021 23:16

Dorpeling schreef:Waarom zou je nog meer willen testen? Ik lees nu al iedere dag 'positieve testen stijgen, geen versoepelingen mogelijk..' etc. Ze kijken inmiddels naar de aantallen positieve testen en niet meer zozeer de opnames. Want die dalen, maar juist dat telde toch? Daarvoor waren de maatregelen ingesteld, de IC opnames moesten omlaag. Dus meer willen testen klinkt mij een beetje verdacht in de oren. Want meer positieve testen is de angst er in kunnen houden. Maar dat wil helemaal niet meteen zeggen dat de IC's straks vollopen. Steeds meer ouderen hebben een vaccin ontvangen en steeds meer mensen hebben antistoffen. Dus het kan best zo zijn dat het verloop van de ziekte steeds milder wordt.


Joh, je zou er paranoïde van worden. Wat erg om te denken dat je onder een overheid leeft die dit zou willen doen, om... tja, niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen waarom overheden dit zouden willen, wat ze ermee hopen te bereiken en vooral niet waarom alle overheden ter wereld ineens allemaal besloten dat dit het moment was om naar dat doel toe te werken.

Je wilt toch juist besmettingen opsporen VOORDAT de ziekte zo ver gevorderd is dat er ziekenhuisopname vereist is? Hoeveel mensen denk je dat mensen kunnen besmetten tussen die twee momenten? 50?

De overheid laat zich teveel leiden door het RIVM en luistert niet naar kritische tegengeluiden. Ja, ook van experts!
Versoepelingen zijn mogelijk, per direct zelfs. Maar nee hoor, zit er niet in voorlopig. En waarom niet? Alleen maar omdat ze zich mee laten slepen in de angst die het RIVM kweekt met zijn cijfers.


Gelukkig niet, nee. Stel je voor dat de overheid de oren liet hangen naar die kwiebussen van Viruswaanzin.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten