elbert schreef:Er is niet zoveel mis met mensen op straat, zolang ze maar afstand houden. Op straat is de besmettingskans nihil, in tegenstelling tot binnen. Eigenlijk is dat het ironische van de avondklok. Verreweg de meeste besmettingen vinden binnen plaats en de boodschap van de regering is: "blijf vooral binnen".
Tja als je Engel kent, iedereen handen en knuffels geven weet je dat hij afstand houden helemaal niet nodig vindt.
Ik heb die spoedprocedure gezien en vond het toch wel schrikken: het leek meer op een slechte soap dan een zitting bij een eerbiedwaardig gerechtshof. Sowieso is het vreemd dat een spoedprocedure bij het gerechtshof een paar uur na de uitspraak bij de voorzieningenrechter kan worden gehouden. Blijkbaar heeft de landsadvocaat (lees: het kabinet) toch een paar streepjes voor als het gaat om recht te halen. Zo'n spoed hoeven we als gewone burgers namelijk niet te verwachten.
Bovendien leek de rechter inderdaad vooringenomen, op meerdere momenten. Niet alleen door het verkeerd uitspreken van de naam van de club van Engel en co, maar voordat ze uitspraak deed had ze het al over briefjes die ze had om vrijstelling van de avondklok te krijgen. Toen kon je al weten wat de uitspraak zou zijn.
Daarbij zei ze dat er geen inhoudelijke behandeling van de zaak zou zijn (het was tenslotte een puur formeel-juridische aangelegenheid), maar ze liet wel toe dat Jaap van Dissel een inhoudelijke verhandeling hield waarin hij benadrukte hoeveel gevaar we lopen als de avondklok van tafel ging. Van Dissel had bij een strikt formele zitting dus helemaal niet op moeten komen draven. Juristen merkten op dat Engel en co hier een kans tot een tweede wraking hebben laten liggen. Als ze de rechter opnieuw gewraakt hadden, was er geen uitspraak voor 21 uur gekomen en was de avondklok van tafel geweest.
Als klap op de vuurpijl motiveerde de rechter haar arrest om de uitspraak van de voorzieningenrechter te schorsen met de motivatie dat ze "een jojo-effect wil voorkomen" in het regeringsbeleid. Dat is geen juridische overweging, maar een politieke overweging en dus juridisch totaal irrelevant. Het heeft er dus alle schijn van dat de rechter hier de regering een handje heeft willen helpen.
De NOS kan dan wel
mensen aan het woord laten die de gang van zaken "de rechtsstaat in optima forma vinden", ik vond het zelf een merkwaardige en rommelige bedoening die geen goed gevoel achterlaat.[/quote]
"Streepjes voor" is niet helemaal juist geformuleerd denk ik. Het gaat natuurlijk gewoon om belangen. Als burger is een belang vaak persoonlijk of voor een kleine groep en het gaat nu over landsbelangen. Veel experts zijn voor een avondklok, alle experts zeggen dat de maatregel in ieder geval effectief is. Dan heeft het opheffen van de avondklok dus in ieder geval gevolgen voor het aantal besmettingen en het verloop van het virus. De rechters kunnen wat zeggen over de juridische kant van de regels maar niet over het nut ervan. Daarom lijkt het me niet zo gek om het hoofd van het RIVM daarover te bevragen / laten vertellen als het gaat over het nut van het regel en op basis daarvan te besluiten of de avondklok per direct moet worden afgeschaft of dat daar later een besluit over genomen wordt en je opheffen van de avondklok pas doet nadat hoger beroep is behandeld en evt de juridische basis ervan is aangepast. En bij een Jojo-effect niemand gebaat is lijkt me wel duidelijk. Dat is ook een juridische afweging, niet alleen een politieke. En ondanks dat we een scheiding van de machten hebben en die goed is is het natuurlijk niet zo dat een rechter bij het doen van een uitspraak geen enkele rekening mag houden met de impact voor een persoon of voor de samenleving maar zich enkel en alleen met het juridisch vraagstuk bezig mag houden. Die twee zijn desondanks altijd wel verbonden.