Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 30 jan 2021 09:12

Vanmorgen Trouw...beter kan ik het niet uitdrukken.

Afbeelding
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 30 jan 2021 11:26

Erik1960 schreef:Vanmorgen Trouw...beter kan ik het niet uitdrukken.



@Erik1960, dit artikel raakte mij ook toen ik het vanmorgen las. Ik heb het idee dat dit soort gesprekken weinig openbaar gevoerd worden in Nederland. Of dit wel speelt binnen bijvoorbeeld het OMT weet ik niet maar het komt niet via de regering naar buiten.

Bijvoorbeeld de hele discussie rond het vaccinatie-schema gaat vooral over het platvloerse "waarom ik niet". Ik verwacht en hoop dat er diepere keuzes / risicomodellen, zoals het artikel in Trouw, achter zitten, maar ik heb mij twijfels.
Zoals recent als wordt gesproken over scholen wel/niet open, dan gaat het nagenoeg geïsoleerd over de scholen zonder het algemene denken over de risicomodellen en de keuzen die hier uit volgen.

Als idee, je kan redeneren vanuit:
-minimaliseren van de belasting van de zorg (geen code zwart)
-minimaliseren van de sterfte
-minimaliseren van het lijden
-minimaliseren van de eenzaamheid
-minimaliseren van de onderwijsachterstanden
-minimaliseren van negatieve effecten op de economie, enzovoort.

Een keuze van het risico dat je wil minimaliseren heeft een zeer grote invloed op de maatregelen die je treft

Nog een aardig voorbeeld:
https://www.lc.nl/friesland/Vaccineer-d ... 31920.html

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 jan 2021 16:36

Erik1960 schreef:Vanmorgen Trouw...beter kan ik het niet uitdrukken.

Afbeelding

Goed artikel waar ik me in kan vinden en hoe waar ook; 'we verstoren het leven door ons zorgen te maken over de dood'.
De schade is dermate groot, voor de hele maatschappij maar idd ook onder jongeren die 'de situatie niet meer verdragen', als dit dusdanig langdurig gaat worden is het middel erger dan de kwaal. Al vaker genoemd hier op het forum, maar dat word je niet direct in dank afgenomen..
Gelukkig zijn er meer geluiden in deze richting.
Prisma23 schreef:Nog een aardig voorbeeld:
https://www.lc.nl/friesland/Vaccineer-d ... 31920.html

Als dit als een serieuze optie beschouwd gaat worden, zal het idd veel schelen op de bezetting van de IC's!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2021 18:08

Het opofferen van de jeugd voor de ouderen is toch al zo oud als de wereld? Wie denk je dat al die oorlogen uitvochten? Echt niet de 65+ers.

Maar goed, even boter bij de vis: hoe veel ouderen zijn mensen hier bereid op te offeren zodat de jongeren hun gang kunnen gaan en de economie blijft draaien. 14.000 is blijkbaar geen probleem, want daar zitten we al aan en mensen willen de maatregelen versoepelen! 140.000 dan? Let op, dat is het verschil tussen Zweden en de andere Scandinavische landen. Hoewel Zweden op een gegeven moment dus wél maatregelen heeft genomen waarna het aantal nieuwe doden per dag enorm afnam, dus als we dat NIET doen, dan 250.000? Wie zegt er een keer ho? Wie denkt dat de eigen (groot)ouders in die groep horen?

Is het echt zo belangrijk dat de hedge funds nog wat extra geld binnenharken? Wie is daar bereid voor te sterven?

Ik vind het ook ontzettend frappant dat de jeugd aan de ene kant voor kwetsbare sneeuwvlokjes wordt uitgemaakt waar je de oorlog niet mee zou winnen, maar als er dan een offer wordt gevraagd, nou ja, offer? thuiszitten met onbeperkt internet, dan is het "Nee, dat is niet eerlijk hoor!" En dan is het straks ongetwijfeld: zie je wel, ze kunnen ook niks opbrengen, die sneeuwvlokjes.

Plus "accepteren dat ziekenhuizen vollopen" is accepteren dat er straks mensen doodgaan aan een blindedarmontsteking of een gebroken been. Iedereen roept wel dat men niet bereid is om dood te gaan, maar als straks je ouders, partners, vrienden, kinderen sterven aan dingen die ab-soluut voorkomen hadden kunnen worden, dan ben ik benieuwd of er nog steeds mensen zijn die zeggen "ach, het hoort bij het leven!"

Daar komt trouwens nog eens bij dat het niet alleen sterven is voor de mensen, maar sterven in abjecte eenzaamheid. Daar veroordeel je mensen toe als je denkt dat naar de bioscoop kunnen belangrijker is dan elkaar beschermen. Dus de mensen sterven op een vreselijke manier, de nabestaanden kunnen nauwelijks een uitvaart houden; het verwerken van de rouw moet stil worden gezet en al die tijd zien ze jongeren vrolijk hossend en hoestend op straat want de cafés zijn weer open hoor. Je zou om minder wat wrok ontwikkelen. Zou je tijdens de uitvaart (via Zoom) tegen de nabestaanden zeggen "gecondoleerd, maar gelukkig kon ik wel naar de winkel om een nieuwe nette outfit voor deze gelegenheid te kopen! Het was er echt superdruk, is het niet fijn dat de economie het weer zo goed doet!"? Ik niet.

En kom niet aanzetten met het idee om de "kwetsbaren te beschermen terwijl de rest gewoon doorgaat"; dat heeft tot nu toe in geen enkel land dat dat heeft geprobeerd, gewerkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2021 18:48

Uitdaging aan iedereen. Als je "Men is tegenwoordig niet meer bereid om dood te gaan" of "We zijn tegenwoordig..." wilt zeggen, vervang dat Men/We dan door "Mijn ouders/partner/kinderen" en kijk of je het er dan nog steeds mee eens bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 30 jan 2021 21:49

Mortlach schreef:Uitdaging aan iedereen. Als je "Men is tegenwoordig niet meer bereid om dood te gaan" of "We zijn tegenwoordig..." wilt zeggen, vervang dat Men/We dan door "Mijn ouders/partner/kinderen" en kijk of je het er dan nog steeds mee eens bent.


Je leest in het artikel hoe Comte-Sponville daar -voor zichzelf- over denkt.

Ik draai jouw verhaal om: zal er een ouder(e) zijn die op zijn/haar sterfbed zegt: 'wat is het toch fijn dat jullie me al die maanden op de ic hebben verpleegd. Wel vervelend dat jullie toekomst er de komende jaren een stuk beroerder uitziet, maar ik heb tenminste een goed verzorgd sterfbed gehad'.

Let wel, ik weet ook niet precies hoe het wel zou moeten. Maar ik heb toch wel de indruk dat er op dit moment maar 1 adagium is: en dat is het voorkomen dat er in het ziekenhuis pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Daar moet alles voor wijken en de rekening wordt bij de generaties na ons gelegd.

Dan je uitdaging. Ik realiseer me dat ik achter mijn toetsenbord heel makkelijk dingen kan opschrijven. Maar ik heb inmiddels voldoende sterfbedden van min of meer nabij meegemaakt dat ik weet dat onze dolgedraaide gezondheidszorg weinig ruimte laat voor waardig sterven en dat er nog veel onzinnige zorg verleend wordt. En ik wens dat ik, wanneer ik zelf in die situatie kom, de moed heb om daar vriendelijk doch beslist voor te bedanken.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 jan 2021 22:18

Mortlach schreef:Uitdaging aan iedereen. Als je "Men is tegenwoordig niet meer bereid om dood te gaan" of "We zijn tegenwoordig..." wilt zeggen, vervang dat Men/We dan door "Mijn ouders/partner/kinderen" en kijk of je het er dan nog steeds mee eens bent.



Ik heb hier met mijn ouders en schoonouders over gesproken. Allemaal zeggen ze " als het mijn tijd is dan is het mijn tijd. En laat me dan asjeblieft gaan zonder al dat gedoe." Dus hier is het prima duidelijk.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 jan 2021 22:59

Mortlach schreef:Het opofferen van de jeugd voor de ouderen is toch al zo oud als de wereld? Wie denk je dat al die oorlogen uitvochten? Echt niet de 65+ers.

Dus is het niet meer dan normaal om 'die sneeuwvlokjes' er ook nu voor te laten bloeden? :shock: Heb jij kinderen, Mortlach? Zo ja, gun je ze een toekomst, met dezelfde mogelijkheden en kansen zoals je die zelf hebt (gehad)? Of moet ik me nu weer gaan schamen?
Treffende zin in het artikel: 'traditioneel offerden ouders zich op voor hun kinderen. Wij doen het tegenovergestelde'.
Mortlach schreef:Uitdaging aan iedereen. Als je "Men is tegenwoordig niet meer bereid om dood te gaan" of "We zijn tegenwoordig..." wilt zeggen, vervang dat Men/We dan door "Mijn ouders/partner/kinderen" en kijk of je het er dan nog steeds mee eens bent.

Challenge aanvaard. De Bijbel zegt: 'er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven'. En die tijd staat vast, daar kan niemand ook maar een seconde aan toevoegen. Ik kan mijn leven, en dat van mijn dierbaren dan ook gerust overlaten in Zijn handen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2021 23:40

irmo schreef:Ik heb hier met mijn ouders en schoonouders over gesproken. Allemaal zeggen ze " als het mijn tijd is dan is het mijn tijd. En laat me dan asjeblieft gaan zonder al dat gedoe." Dus hier is het prima duidelijk.


Ik ken jou ouders verder natuurlijk niet, maar ik vermoed dat als je ze vertelt dat hun tijd nu gekomen is en niet pas over 20 jaar omdat de kapster per se naar de bioscoop wilde, dat ze daar dan toch wel het een en ander van zouden vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2021 23:46

Dorpeling schreef:Dus is het niet meer dan normaal om 'die sneeuwvlokjes' er ook nu voor te laten bloeden? :shock: Heb jij kinderen, Mortlach? Zo ja, gun je ze een toekomst, met dezelfde mogelijkheden en kansen zoals je die zelf hebt (gehad)? Of moet ik me nu weer gaan schamen?
Treffende zin in het artikel: 'traditioneel offerden ouders zich op voor hun kinderen. Wij doen het tegenovergestelde'.


doe eens niet zo dramatisch, als de apocalyps us uitgebroken omdat kinderen een jaartje thuis moeten zitten. Ik heb inderdaad kinderen, 2 zelfs en ja dat is momenteel best even lastig, maar echt niet dat ik ze mogelijkheden en kansen ontzeg op lange termijn.

Challenge aanvaard. De Bijbel zegt: 'er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven'. En die tijd staat vast, daar kan niemand ook maar een seconde aan toevoegen. Ik kan mijn leven, en dat van mijn dierbaren dan ook gerust overlaten in Zijn handen.


Waarom dan überhaupt nog gezondheidszorg hebben dan? Of autogordels? Of voedselinspectie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 jan 2021 23:53

Dorpeling schreef:Dus is het niet meer dan normaal om 'die sneeuwvlokjes' er ook nu voor te laten bloeden? :shock: Heb jij kinderen, Mortlach? Zo ja, gun je ze een toekomst, met dezelfde mogelijkheden en kansen zoals je die zelf hebt (gehad)? Of moet ik me nu weer gaan schamen?
Treffende zin in het artikel: 'traditioneel offerden ouders zich op voor hun kinderen. Wij doen het tegenovergestelde'.

Challenge aanvaard. De Bijbel zegt: 'er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven'. En die tijd staat vast, daar kan niemand ook maar een seconde aan toevoegen. Ik kan mijn leven, en dat van mijn dierbaren dan ook gerust overlaten in Zijn handen.



Schei toch uit. We kunnen ff 3 weken niet naar de action om nutteloze troep te kopen. Verder is er niks aan de hand hoor, overdrijven is ook een vak.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2021 23:59

Erik1960 schreef:
Ik draai jouw verhaal om: zal er een ouder(e) zijn die op zijn/haar sterfbed zegt: 'wat is het toch fijn dat jullie me al die maanden op de ic hebben verpleegd. Wel vervelend dat jullie toekomst er de komende jaren een stuk beroerder uitziet, maar ik heb tenminste een goed verzorgd sterfbed gehad'.


Als je echt zo graag dood wilt, kun je zorg toch gewoon weigeren? Je doet nu net alsof er mensen tegen hun zin in verpleegd worden. En "de komende jaren slecht uitzien?" Zodra de crisis achter de rug is hersteld alles zich gewoon weer hoor. Het zou me verbazen als we in 2026 nog wat merken van de gevolgen, behalve dan de mensen die er niet meer zijn.

Als je je dan toch wilt verontschuldigen voor de vernietiging van het toekomstperspectief van onze kinderen, kun je beter bij het klimaat beginnen. Een jaar binnenzitten valt in het niet bij wat er straks gebeurt nadat de aarde 2 tot 4 graden is opgewarmd.

Let wel, ik weet ook niet precies hoe het wel zou moeten. Maar ik heb toch wel de indruk dat er op dit moment maar 1 adagium is: en dat is het voorkomen dat er in het ziekenhuis pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Daar moet alles voor wijken en de rekening wordt bij de generaties na ons gelegd.


Daar gaan we weer met de geld-symbolen. We zijn blij met onze oudjes maar het mag niet te veel kosten hoor.

Dan je uitdaging. Ik realiseer me dat ik achter mijn toetsenbord heel makkelijk dingen kan opschrijven. Maar ik heb inmiddels voldoende sterfbedden van min of meer nabij meegemaakt dat ik weet dat onze dolgedraaide gezondheidszorg weinig ruimte laat voor waardig sterven en dat er nog veel onzinnige zorg verleend wordt. En ik wens dat ik, wanneer ik zelf in die situatie kom, de moed heb om daar vriendelijk doch beslist voor te bedanken.


Ik wens het je uiteraard niet toe, maar als jij deze week covid zou oplopen en je de pech hebt dat het heel ernstig verloopt én er is plaats in het ziekenhuis, dan hoop ik dat je daar gewoon gebruik van maakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 31 jan 2021 00:07

Mortlach schreef:Als je echt zo graag dood wilt, kun je zorg toch gewoon weigeren? Je doet nu net alsof er mensen tegen hun zin in verpleegd worden. En "de komende jaren slecht uitzien?" Zodra de crisis achter de rug is hersteld alles zich gewoon weer hoor. Het zou me verbazen als we in 2026 nog wat merken van de gevolgen, behalve dan de mensen die er niet meer zijn.




Ja en als het zo doorgaat hebben we in 2030 lekker de volgende epidemie. Joepie, ik verheug me dr nu al op.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 31 jan 2021 01:07

Mortlach schreef:Als je echt zo graag dood wilt, kun je zorg toch gewoon weigeren? Je doet nu net alsof er mensen tegen hun zin in verpleegd worden. En "de komende jaren slecht uitzien?" Zodra de crisis achter de rug is hersteld alles zich gewoon weer hoor. Het zou me verbazen als we in 2026 nog wat merken van de gevolgen, behalve dan de mensen die er niet meer zijn.

Als je je dan toch wilt verontschuldigen voor de vernietiging van het toekomstperspectief van onze kinderen, kun je beter bij het klimaat beginnen. Een jaar binnenzitten valt in het niet bij wat er straks gebeurt nadat de aarde 2 tot 4 graden is opgewarmd.



Daar gaan we weer met de geld-symbolen. We zijn blij met onze oudjes maar het mag niet te veel kosten hoor.



Ik wens het je uiteraard niet toe, maar als jij deze week covid zou oplopen en je de pech hebt dat het heel ernstig verloopt én er is plaats in het ziekenhuis, dan hoop ik dat je daar gewoon gebruik van maakt.



Ik heb van nabij meegemaakt hoe iemand behandeld wordt (lees: onder immense druk wordt gezet) die in het ziekenhuis aangeeft geen prijs te stellen op behandeling. Je weet niet wat je meemaakt.

Gelet op de gemiddelde leeftijd van de dodelijke slachtoffers van Covid, mag je er menselijkerwijs op rekenen dat veel van hen 2026 niet gehaald zouden hebben. Het gaat me niet om geld. Het gaat om kinderen die niet naar school kunnen, kinderen die in huizen wonen waar grote spanningen heersen, ouders die als een malle aan het multitasken zijn tussen werk, kinderen en les geven. Mensen die in de stress zitten over hun werk, hun bedrijf, hun toekomst. Het ontbreken van perspectief, het niet kunnen troosten waar dat nodig is.

Onze oudjes mogen een vermogen kosten (doen ze trouwens ook). Heb ik nul moeite mee. Waar ik wel vraagtekens bij zet, is de eenrichtingsweg die we ingeslagen zijn. Maar ik hoef mezelf niet te herhalen.

Wanneer ik tegen covid aan zou lopen, zou ik van mijn huisarts willen weten hoe mijn kansen liggen. Om dan samen met mijn vrouw en kinderen te kijken hoe ik mijn weg kies. Maar zoals ik al eerder zei: het is makkelijk om achter je toetsenbord zulke 'wat als'-situaties te tackelen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 31 jan 2021 01:11

irmo schreef:Schei toch uit. We kunnen ff 3 weken niet naar de action om nutteloze troep te kopen. Verder is er niks aan de hand hoor, overdrijven is ook een vak.


hahaha... ik hou van je nuchterheid. Maar hier ga je uit de bocht. Het gaat niet om de Action. Het gaat om kinderen die thuis zitten, kinderen die niet veilig zijn in hun huis, ouders die op hun tandvlees lopen om werk, kinderen en 'docent-zijn' te combineren, mensen die hun werk of hun bedrijf naar de filistijnen zien gaan, mensen die geen afscheid kunnen nemen van hun geliefden.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron