Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 09:17

irmo schreef:Ik kan er niet wakker van liggen, eerlijk gezegd.

Logisch, want het raakt jou zelf niet.
Wat dat betreft laat je jezelf wel kennen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 09:49

20:30 is inderdaad wel vroeg. En een blokje om is erg jammer dat dat niet meer kan, wil hebben en hond dus mogen in elk geval nog daarmee naar buiten...
Die mensen moeten dat nu eerder doen. 21:30 was beter geweest, het gaat er natuurlijk ook dat er minder avond bezoekjes worden afgelegd. Die aanpak vind ik goed. Net als maximaal 1 bezoekers. Nu lijkt me 2 uit hetzelfde gezin niet heel veel schokkender, maar ik kan dit veel beter begrijpen dan de winkels dicht.

En ik lig er ook niet wakker van, mijn werk betaald wel door. Tis zelfs een topjaar geweest voor mij, financieel dan... Maar ik gun door gewoon niemand. En ja, ik vind het echt ontzettend erg dat het levenswerk van veel Nederlanders nu gewoon zonder hun toedoen volledig kapot gaat.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 09:50

lammetje schreef:20:30 is inderdaad wel vroeg. En een blokje om is erg jammer dat dat niet meer kan, wij hebben een hond dus mogen in elk geval nog daarmee naar buiten...
Die mensen moeten dat nu eerder doen. 21:30 was beter geweest, het gaat er natuurlijk ook dat er minder avond bezoekjes worden afgelegd. Die aanpak vind ik goed. Net als maximaal 1 bezoekers. Nu lijkt me 2 uit hetzelfde gezin niet heel veel schokkender, maar ik kan dit veel beter begrijpen dan de winkels dicht.

En ik lig er ook niet wakker van, mijn werk betaald wel door. Tis zelfs een topjaar geweest voor mij, financieel dan... Maar ik gun door gewoon niemand. En ja, ik vind het echt ontzettend erg dat het levenswerk van veel Nederlanders nu gewoon zonder hun toedoen volledig kapot gaat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 10:02

lammetje schreef:20:30 is inderdaad wel vroeg. En een blokje om is erg jammer dat dat niet meer kan, wil hebben en hond dus mogen in elk geval nog daarmee naar buiten...
Die mensen moeten dat nu eerder doen. 21:30 was beter geweest, het gaat er natuurlijk ook dat er minder avond bezoekjes worden afgelegd. Die aanpak vind ik goed. Net als maximaal 1 bezoekers. Nu lijkt me 2 uit hetzelfde gezin niet heel veel schokkender, maar ik kan dit veel beter begrijpen dan de winkels dicht.

En ik lig er ook niet wakker van, mijn werk betaald wel door. Tis zelfs een topjaar geweest voor mij, financieel dan... Maar ik gun door gewoon niemand. En ja, ik vind het echt ontzettend erg dat het levenswerk van veel Nederlanders nu gewoon zonder hun toedoen volledig kapot gaat.


- Zeker, helemaal als je kinderen hebt, ik moet overdag toch wel redelijk wat bereikbaar zijn en als de kinderen in bed liggen begint de avondklok al bijna.

- Maximaal 1 bezoeker is soms misschien wel handig en ik denk vooral dat ze op die manier bezoek willen ontmoedigen. Maar soms is het ook wel raar. Ik of mijn vrouw mag dan met de kids naar onze ouders toe bijvoorbeeld, maar we mogen niet samen. Maar als een van ons besmet is het de kans heel groot dan anderen dat ook zijn dus het is lastig en maakt nauwelijks uit, tenzij je omdat het zo lastig is besluit om maar helemaal niet meer op bezoek te gaan. Ik moet dus nog kijken of ik me daaraan ga houden, het is namelijk nog steeds een advies.

- Financieel is het wel een goed jaar denk ik omdat er evenveel geld binnenkomt en er veel minder uitgegeven wordt. Maar als er iets te leren valt van dit jaar is het wel dat geld niet hetgene is dat gelukkig maakt. Aan geld heb je niks als je er niks mee kan doen. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 11:02

Marnix schreef:- Zeker, helemaal als je kinderen hebt, ik moet overdag toch wel redelijk wat bereikbaar zijn en als de kinderen in bed liggen begint de avondklok al bijna.

- Maximaal 1 bezoeker is soms misschien wel handig en ik denk vooral dat ze op die manier bezoek willen ontmoedigen. Maar soms is het ook wel raar. Ik of mijn vrouw mag dan met de kids naar onze ouders toe bijvoorbeeld, maar we mogen niet samen. Maar als een van ons besmet is het de kans heel groot dan anderen dat ook zijn dus het is lastig en maakt nauwelijks uit, tenzij je omdat het zo lastig is besluit om maar helemaal niet meer op bezoek te gaan. Ik moet dus nog kijken of ik me daaraan ga houden, het is namelijk nog steeds een advies.

- Financieel is het wel een goed jaar denk ik omdat er evenveel geld binnenkomt en er veel minder uitgegeven wordt. Maar als er iets te leren valt van dit jaar is het wel dat geld niet hetgene is dat gelukkig maakt. Aan geld heb je niks als je er niks mee kan doen. :-)

Ik begrijp dat er in de tweede kamer (heb de livestream aan staan) stemmen opgaan om de tij in elk geval op te schuiven naar 21u. Dat klinkt al een heel stuk redelijker.
En die avond-uitspattingen die men tracht tegen te gaan spelen meestal toch pas na 22u (hoe vaak ga je voor 22u naar huis als je bij iemand langs gaat 's avonds)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 11:22

Klopt, 21 uur of 21:30 maakt het voor de mensen die graag nog een rondje lopen savonds en stuk minder zwaar. Als wij met de hond gaan (tussen 21:45 en 23 uur meestal, varieert nogal ivm mijn werk) komen we eigenlijk alleen maar honden bezitters tegen. Als het zomer is ook wel anderen maar nu eigenlijk nooit.... Rondje hardlopen doe ik meestal van half 9 tot 9 uur, ook dan zie ik op een enkele andere hardloper na alleen maar hondenbezitters in de winter. Behalve toen er sneeuw lag :D verder zie ik in de winter vooral aan de tv gekluisterde mensen zitten. Dus wat dat betreft wel fijn dat het nu geen zomer is, dan was er meer weerstand gekomen.
Als het goed is heb je er alleen de uitgaanders ermee, tenminste ik denk dat dat wel de doelgroep is waarvoor ze een avond klok willen. En terecht vind ik. Maar houden ze zich eraan :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 11:33

lammetje schreef:Klopt, 21 uur of 21:30 maakt het voor de mensen die graag nog een rondje lopen savonds en stuk minder zwaar. Als wij met de hond gaan (tussen 21:45 en 23 uur meestal, varieert nogal ivm mijn werk) komen we eigenlijk alleen maar honden bezitters tegen. Als het zomer is ook wel anderen maar nu eigenlijk nooit.... Rondje hardlopen doe ik meestal van half 9 tot 9 uur, ook dan zie ik op een enkele andere hardloper na alleen maar hondenbezitters in de winter. Behalve toen er sneeuw lag :D verder zie ik in de winter vooral aan de tv gekluisterde mensen zitten. Dus wat dat betreft wel fijn dat het nu geen zomer is, dan was er meer weerstand gekomen.
Als het goed is heb je er alleen de uitgaanders ermee, tenminste ik denk dat dat wel de doelgroep is waarvoor ze een avond klok willen. En terecht vind ik. Maar houden ze zich eraan :-k

Wij hadden (voor corona) altijd een donderdagse vriendenavond.
Begon om 22u, en eindigde om 2u oid. Dat soort bijeenkomsten moeten wellicht in deze tijd worden aangepakt, en die heb je inderdaad ook wel te pakken als je vanaf 23u gaat "avondklokken". Maar ergens geloof ik niet dat de pakkans dermate groot wordt dat dit daadwerkelijk door de doelgroep opgepakt gaat worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 21 jan 2021 12:02

Gênant om te zien hoe er nu in de tweede kamer gesproken over een uurtje later/vroeger ingaan van de avondklok. Dit is geen "polderen/koehandel" maar puur egocentrisme wat mij betreft. De regering moet er alles doen om het virus te bestrijden maar ons persoonlijke belang is blijkbaar groter dan onze solidariteit met de kwetsbaren.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 12:20

Prisma23 schreef:Gênant om te zien hoe er nu in de tweede kamer gesproken over een uurtje later/vroeger ingaan van de avondklok. Dit is geen "polderen/koehandel" maar puur egocentrisme wat mij betreft. De regering moet er alles doen om het virus te bestrijden maar ons persoonlijke belang is blijkbaar groter dan onze solidariteit met de kwetsbaren.

Het gaat er om dat de bezoeken in de kleine uurtjes (vaak met de nodige alcoholconsumptie) worden ingeperkt.
Daar maakt dat uurtje niet zo heel veel mee uit.

Persoonlijk krijg ik sowieso een beetje het gevoel dat die avondklok alleen bedoeld is om vanaf 9 februari te kunnen versoepelen met behoud van de huidige maatregelen.
Door op 9 feb de avondklok af te schaffen (en te verklaren dat de scholen na de voorjaarsvakantie weer open kunnen) kan er redelijk geruisloos drie weken worden toegevoegd aan de huidige (toch al strenge) lockdown.
Dat is althans het gevoel wat ik steeds meer krijg...

Het idee dat de huidige lcokdown gewoon verlengd kan worden zonder dat dat protesten oplevert heb ik namelijk al lang niet meer.
Terwijl dat wellicht wel nodig is. Dus wie is er met koehandel bezig?
En de opmerking dat het een 13% afname van het R-getal oplevert lijkt me onzin, zeker ook omdat altijd gezegd is dat maatregelen niet los te bekijken zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 13:05

StillAwake schreef:
Persoonlijk krijg ik sowieso een beetje het gevoel dat die avondklok alleen bedoeld is om vanaf 9 februari te kunnen versoepelen met behoud van de huidige maatregelen.
Door op 9 feb de avondklok af te schaffen (en te verklaren dat de scholen na de voorjaarsvakantie weer open kunnen) kan er redelijk geruisloos drie weken worden toegevoegd aan de huidige (toch al strenge) lockdown.
Dat is althans het gevoel wat ik steeds meer krijg...

Het idee dat de huidige lcokdown gewoon verlengd kan worden zonder dat dat protesten oplevert heb ik namelijk al lang niet meer.
Terwijl dat wellicht wel nodig is. Dus wie is er met koehandel bezig?
En de opmerking dat het een 13% afname van het R-getal oplevert lijkt me onzin, zeker ook omdat altijd gezegd is dat maatregelen niet los te bekijken zijn.


Bedoel je, nu even wat erger maken zodat we straks met het afschaffen van de avond klok de rest nog even dicht kunnen houden? Als dat de reden van de avondklok is zou ik dat wel heel triest vinden.

Ik denk dat iedereen beter een avondklok kan hebben dan de winkels dicht. Avondklok is vervelend en inderdaad heel lastig te handhaven. Maar je wordt verder niet beperkt in je werk of inkomen. Dat zijn nml uitzonderingen zoals vakkenvullers, vrachtvervoer etc. Dat geldt voor kappers, kleine winkels etc nu niet. En de besmettingsgraad in die winkels is echt ontzettend laag. Je komt nml niet heel dicht bij elkaar, goede ventilatie (meestal) en door minder mensen toe te laten heb je ruimte om afstand te houden.
Drukke winkels zoals action of krappe paden zoals bij kruidvat, daar moet dus wel een beter beleid voor komen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 13:35

lammetje schreef:Bedoel je, nu even wat erger maken zodat we straks met het afschaffen van de avond klok de rest nog even dicht kunnen houden? Als dat de reden van de avondklok is zou ik dat wel heel triest vinden.
Ja, dat is wat ik denk. En ik heb ook het idee dat die 9 februari gesteld is met in het achterhoofd dat het aan het einde van de rit makkelijk zou zijn om te zeggen: het is dan nog 1 week tot regio zuid voorjaarsvakantie krijgt: laten we het over de vakantie heentillen.

lammetje schreef:Ik denk dat iedereen beter een avondklok kan hebben dan de winkels dicht. Avondklok is vervelend en inderdaad heel lastig te handhaven. Maar je wordt verder niet beperkt in je werk of inkomen. Dat zijn nml uitzonderingen zoals vakkenvullers, vrachtvervoer etc. Dat geldt voor kappers, kleine winkels etc nu niet. En de besmettingsgraad in die winkels is echt ontzettend laag. Je komt nml niet heel dicht bij elkaar, goede ventilatie (meestal) en door minder mensen toe te laten heb je ruimte om afstand te houden.
Drukke winkels zoals action of krappe paden zoals bij kruidvat, daar moet dus wel een beter beleid voor komen.

Als het gaat om contactmomenten te beperken kan ik me eerder vinden in het suiten van winkels, dan in een avondklok.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 14:11

Prisma23 schreef:Gênant om te zien hoe er nu in de tweede kamer gesproken over een uurtje later/vroeger ingaan van de avondklok. Dit is geen "polderen/koehandel" maar puur egocentrisme wat mij betreft. De regering moet er alles doen om het virus te bestrijden maar ons persoonlijke belang is blijkbaar groter dan onze solidariteit met de kwetsbaren.


Wat een onzin en als je hier de discussie wat meer had gevolgd had je dat ook wel begrepen. Veel gezinnen met kinderen bijvoorbeeld moeten overdag werken, daarna de kids naar bed brengen en daarna is er ruimte om nog even te bewegen. Ik loop regematig (en anders doet mijn vrouw het) 's avonds als de kids op bed liggen een rondje want anders kom ik totaal niet aan mijn beweging toe en ontspanning toe. Behoorlijk essentieel na een dag computerwerk, geregeld aan een keukentafel, voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid / rust. Ik doe dat niet met anderen, ik ga niet bij mensen op bezoek, het is volkomen veilig, er zijn geen extra contactmomenten. En een half uur of uur later is dan best essentieel want als de klok om 20:00 of 20:30 ingaat kom ik nadat de kids op bed liggen niet meer aan mijn beweging toe hoor.

Dat heeft helemaal niets de maken met persoonlijk belang boven solidariteit van kwetsbaren stellen, dat zou zo zijn als ik onverantwoorde dingen zou gaan doen in die tijd, niet als ik verantwoorde dingen doe. Genant om te zien dat jij dat blijkbaar niet begrijpt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 14:14

lammetje schreef:Klopt, 21 uur of 21:30 maakt het voor de mensen die graag nog een rondje lopen savonds en stuk minder zwaar. Als wij met de hond gaan (tussen 21:45 en 23 uur meestal, varieert nogal ivm mijn werk) komen we eigenlijk alleen maar honden bezitters tegen. Als het zomer is ook wel anderen maar nu eigenlijk nooit.... Rondje hardlopen doe ik meestal van half 9 tot 9 uur, ook dan zie ik op een enkele andere hardloper na alleen maar hondenbezitters in de winter. Behalve toen er sneeuw lag :D verder zie ik in de winter vooral aan de tv gekluisterde mensen zitten. Dus wat dat betreft wel fijn dat het nu geen zomer is, dan was er meer weerstand gekomen.
Als het goed is heb je er alleen de uitgaanders ermee, tenminste ik denk dat dat wel de doelgroep is waarvoor ze een avond klok willen. En terecht vind ik. Maar houden ze zich eraan :-k


Ik loop dus altijd 's avonds en kom niet alleen mensen met een hond tegen. Wel aardig wat, maar ook gewoon mensen die aan het wandelen zijn. Maar het zijn er inderdaad niet heel veel. Maar ja, sommige mensen kunnen wel overdag lekker veel bewegen, voor of na het avondeten... doen er helemaal niet aan.

Punt is dat al die mensen die zich netjes aan de regels houden hier vooral weer de dupe van zijn, de mensen die al die maanden niet aan de regels willen houden zullen dat nu waarschijnlijk ook niet opeens gaan doen. Daarnaast is het de vraag wat precies de gevolgen van deze maatregelen zal zijn. Dat is nog niet echt duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 14:27

Marnix schreef:Ik loop dus altijd 's avonds en kom niet alleen mensen met een hond tegen. Wel aardig wat, maar ook gewoon mensen die aan het wandelen zijn. Maar het zijn er inderdaad niet heel veel. Maar ja, sommige mensen kunnen wel overdag lekker veel bewegen, voor of na het avondeten... doen er helemaal niet aan.

Punt is dat al die mensen die zich netjes aan de regels houden hier vooral weer de dupe van zijn, de mensen die al die maanden niet aan de regels willen houden zullen dat nu waarschijnlijk ook niet opeens gaan doen. Daarnaast is het de vraag wat precies de gevolgen van deze maatregelen zal zijn. Dat is nog niet echt duidelijk.

Daarnaast wordt er een getallenoerwoud opgeroepen.
die 13% (voor de duidelijkheid, bedoeld wordt 8-13 procentpunt) is alleen maar giswerk door dit specifieke stukje uit de maatregelpakketten van andere landen te distilleren.
Bovendien wordt voor de Britse variant de R waarde uit het VK gecommuniceerd.

Mijn gevoel is steeds meer dat de huidige maatregelen volstaan, maar wel tot 1 maart zouden moeten worden volgehouden.
En dat de avondklok echt alleen wordt toegevoegd om te kunnen roepen op de beloofde 9 februari dat er afgeschaald kan worden.
Ik zie mezelf echt niet als een complotdenker, maar heb hier toch wel een raar gevoel bij.
Klaarblijkelijk is de worst die de Nederlanders is voorgehouden van versoepeling in begin februari een fout geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 14:39

StillAwake schreef:Daarnaast wordt er een getallenoerwoud opgeroepen.
die 13% (voor de duidelijkheid, bedoeld wordt 8-13 procentpunt) is alleen maar giswerk door dit specifieke stukje uit de maatregelpakketten van andere landen te distilleren.
Bovendien wordt voor de Britse variant de R waarde uit het VK gecommuniceerd.

Mijn gevoel is steeds meer dat de huidige maatregelen volstaan, maar wel tot 1 maart zouden moeten worden volgehouden.
En dat de avondklok echt alleen wordt toegevoegd om te kunnen roepen op de beloofde 9 februari dat er afgeschaald kan worden.
Ik zie mezelf echt niet als een complotdenker, maar heb hier toch wel een raar gevoel bij.
Klaarblijkelijk is de worst die de Nederlanders is voorgehouden van versoepeling in begin februari een fout geweest.


Ja, Gommers (tegen avondklok) zei dat ook, met de huidige maatregelen wordt de 3e golf niet erger dan de tweede en dat kunnen we aan.

Wat 9 februari betreft, daar worden natuurlijk geen garanties voor gegeven en als de cijfers niet ver genoeg zakken zal men dan zeggen: Sorry maar de cijfers bieden geen ruimte voor versoepelingen.

Wat de meetbaarheid betreft, die avondklok is lastig meetbaar. Allereerst omdat er veel maatregelen samenvallen. Want wat als R inderdaad de komende tijd wat daalt, in hoeverre komt dat door de avondklok, in hoeverre door verdere vermindering van bezoek en door andere dingen (verandering in gedrag van mensen). Andere landen gebruiken is ook lastig omdat de avondklok in een heel ander stadium werd ingevoerd en er andere maatregelen bij ingevoerd werden, dingen nog mochten die nu niet meer mogen etcetera. Sowieso fluctueert de R-waarde ook zonder extra maatregelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten