Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2020 00:11

https://nos.nl/artikel/2360835-kabinet- ... holen.html

Gelukkig is er in de debatten vandaag wel goed gepraat over de sluiting van de basisscholen en gaat er eerder gekeken worden of er iets mogelijk is. Dat is in ieder geval fijn om te horen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2020 00:17

Mortlach schreef:Lol, als je nog niet zeker wist dat het om een complotwebsite ging, dan is deze zin meer dan genoeg om alle twijfel weg te nemen:

"Ik nodig je uit om met een open geest naar de volgende feiten te kijken en dan je eigen conclusies te trekken..."



En verder is het het bekende geneuzel. "O, kijk! Iets dat we nauwelijks begrijpen, maar het lijkt raar dus is er een wereldwijd complot gaande om iedereen met chips in te enten." De allereerste noot over de "prioriteitsdatum" van het octrooi lijkt inderdaad wat vreemd, maar ik denk dan: octrooiwetgeving is ontzettend ingewikkeld, dus misschien betekent prioriteitsdatum iets anders dan ik denk. Ik heb immer nog nooit van die term gehoord. 10 seconden googlen en je krijgt een pagina die het allemaal prima uitlegt. https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/covid ... oe-kan-dat

Niks aan de hand dus. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat alle andere 'argumenten' net zo stompzinnig zijn en dezelfde tactiek gebruiken maar ik ga mijn tijd niet verspillen het allemaal na te pluizen. Het is gewoon allemaal onzin en als je dit soort nonsens verspreid, zou je je diep moeten gaan schamen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2020 00:28

Mortlach schreef:Lol, als je nog niet zeker wist dat het om een complotwebsite ging, dan is deze zin meer dan genoeg om alle twijfel weg te nemen:

"Ik nodig je uit om met een open geest naar de volgende feiten te kijken en dan je eigen conclusies te trekken..."


Nee maar echt he. Ik kreeg mijn geest maar niet open genoeg ommde waarheid ervan in te zien... nog geestverruimende middelen gebruikt maar helaas. Zal wel door die 5g-zendmasten en mondkapjes komen, daarmee onderdrukken ze dat zodat we blind blijven. Gelukkig zijn er mensen als atheist LordIava en evangelist en antisemiet David Sorensen die daar tegen beschermd zijn en ons nog wel kunnen zeggen hoe het zit. Maar wie luistert naar hun stem en ontkomt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2020 00:55

Marnix schreef:Nee maar echt he. Ik kreeg mijn geest maar niet open genoeg ommde waarheid ervan in te zien... nog geestverruimende middelen gebruikt maar helaas. Zal wel door die 5g-zendmasten en mondkapjes komen, daarmee onderdrukken ze dat zodat we blind blijven. Gelukkig zijn er mensen als atheist LordIava en evangelist en antisemiet David Sorensen die daar tegen beschermd zijn en ons nog wel kunnen zeggen hoe het zit. Maar wie luistert naar hun stem en ontkomt?


Er zal wel weer gejammerd gaan worden over de media en wat is er precies mis met vragen stellen en je eigen onderzoek doen en zo. Ik vermoed dat we voor het einde van de week zullen worden uitgemaakt voor "Sheeple".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2020 01:14

Marnix schreef:Nee maar echt he. Ik kreeg mijn geest maar niet open genoeg ommde waarheid ervan in te zien... nog geestverruimende middelen gebruikt maar helaas. Zal wel door die 5g-zendmasten en mondkapjes komen, daarmee onderdrukken ze dat zodat we blind blijven. Gelukkig zijn er mensen als atheist LordIava en evangelist en antisemiet David Sorensen die daar tegen beschermd zijn en ons nog wel kunnen zeggen hoe het zit. Maar wie luistert naar hun stem en ontkomt?


Het is ook prachtig dat er een wereldwijde, zo goed als almachtige, millennia oude 'cabal' is die in het geheim de hele wereld overheerst, die machtig genoeg is om in het geheim een dodelijk virus te ontwikkelen én om dat los te laten met medeweten van allerlei regeringen, die de hele wereld willen onderdrukken met nanochips en chemtrails, maar die blijkbaar niet weten hoe ze een gratis wordpress websiteje of een youtube-filmpje moeten onderdrukken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 16 dec 2020 07:06

Dorpeling schreef:Bubbel? Kortzichigheid? Zeg je dat, naast tegen kleuters, scholieren en studenten, ook tegen de mensen in de horeca, ouderen en kwetsbaren, kappers, winkeliers, nagelstudio's, bloemisterijen, bouwmarkten, failliete bedrijven enz? Gewoon over je 'bubbel' heenkijken? :shock:

Ik weet niet of je het doorhebt, maar heel Nederland is al 10 maanden over zijn 'bubbel' heen aan het kijken.
.


Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 16 dec 2020 09:10

Marnix schreef:https://nos.nl/artikel/2360835-kabinet-kijkt-schoorvoetend-naar-eerder-openen-basisscholen.html

Gelukkig is er in de debatten vandaag wel goed gepraat over de sluiting van de basisscholen en gaat er eerder gekeken worden of er iets mogelijk is. Dat is in ieder geval fijn om te horen.


Ja ik ben heel benieuwd. Maar denk dat het wel lastig is om terug te draaien. Ik verwacht iig wel dat de basis scholen als eerste weer open gaan.

Ik ga iig snel kadootjes regelen voor de verjaardag van de jongste. Post nl zal wel iets langer over de levering doen nu. Echt ongelofelijk hoeveel pakketten er wachten op uitlevering. Als bezorger kun je echt de klok rond werken (sorteerders ook denk ik zo)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2020 09:35

Dorpeling schreef:Ja, gaan we ook doen. Maar of dat de bedoeling is.. :D


Bubbel? Kortzichigheid? Zeg je dat, naast tegen kleuters, scholieren en studenten, ook tegen de mensen in de horeca, ouderen en kwetsbaren, kappers, winkeliers, nagelstudio's, bloemisterijen, bouwmarkten, failliete bedrijven enz? Gewoon over je 'bubbel' heenkijken? :shock:

Ik weet niet of je het doorhebt, maar heel Nederland is al 10 maanden over zijn 'bubbel' heen aan het kijken.


Rustig rustig maar....ik had het over mn eigen bubbel... :D
Lees in bovenstaande best wel wat overeenkomsten waar we zelf midden in zitten ook.
Zou het dan toch ook meespelen dat het maar net is hoe je er zelf in staat en er mee omgaat
#omdenken
#denken in mogelijkheden.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2020 09:54

lammetje schreef:Meer dan een jaar lang zaten Noach en zijn gezin opgesloten in de ark.
Slechts één raam, geen terras, geen internet, geen telefoon, geen YouTube, geen Facebook, geen
Netflix. Ze hoorden slechts de regen en het klotsen van de golven. Ze brachten hun tijd door in
gebed, hielden van elkaar en zorgden voor de dieren. God zorgde voor hen, omdat Noach een
geloofsman was en Zijn woord gehoorzaamde.
Hoewel er buiten een oceaan is met virusbedreigingen en we nu als het ware in een storm zitten,
laten we eraan denken dat God over ons waakt. Wees niet bang! Wees Hem trouw en wacht
geduldig. De regen zal stoppen, de regenboog zal verschijnen.
“Want Ik ben de Heere, uw God, Die uw rechterhand vastgrijpt en tegen u zegt: wees niet
bevreesd, ik help u” Jesaja 41:13

Deze vond ik wel mooi


Zekers Lammetje :)

Hoorde vorige zondag een overdenking over "een roepende in de woestijn"
sommige mensen mopperen of willen dolgraag hun eigen mening in de schijnwerpers zetten...je krijgt vele verschillende meningen tegen over elkaar en mensen tegen over elkaar.

Waar is het eenvoudige Geloofsvertrouwen in deze vraag ik me af geregeld.
Het loslaten, het overgeven aan de Heere....

Hoe zou onze houding als christenen behoren te zijn in deze coronaperiode?
Sommige Christenen koppelen Corona en Geloof los van elkaar, maar ze gaan volgens mij samen....
Stel dat de Heere Jezus nu op aarde zou leven hoe zou Hij om zijn gegaan met alles?

Met stijgende verbazing heb ik christenen in Nederland gehoord, gezien en gelezen.
Die burgerlijke ongehoorzaamheid aanmoedigen.
De kennis van wat de bijbel zegt over de laatste dagen is zo slecht, dat men de merkwaardigste complotten onderschrijft.
Men ziet netwerken, samenzweringen, het coranavirus als een onschuldig griepje, het kabinet Rutte als de regering van de Antichrist en elke genomen maatregel als in het bijzonder gericht tegen christenen.

En dan die rebellie, die demonstraties.
Vele mensen samen die protesteren en juist daardoor de ander in gevaar brengen.

Hoe zouden leerlingen van Jezus zich moeten gedragen t.o.v. de landelijke, provinciale en gemeentelijke overheid.
Hoe stond Jezus ten opzichte van de Romeinse bezetter?
Heeft Hij ooit opgeroepen tot protest, demonstraties, verzet, ongehoorzaamheid?

En hoe onze omstandigheden ook zijn, onze roeping is en blijft om Gods liefde te delen met anderen.
Misschien gaan we door deze 5 weken nog veel dankbaarder zijn met onze vrijheid, met wat we hebben, ontvangen, wat nog wel mogelijk is.
En wordt een sobere kerst eens een echte kerst.
Niets meer vanzelfsprekend, maar genade van God ontvangen.

We leven naast al het andere nu ook in Adventstijd
Wij verwachten Hem.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 16 dec 2020 10:00

StillAwake schreef:Tja, ouders die dus weigerden thuis te werken (waar het wel kon) en werkgevers die die mogelijkheid niet boden (waar het technisch wel mogelijk was) hebben het verbruid voor de rest van de maatschappij.
Dit is de bevolking de schuld geven dat het beleid niet heeft gewerkt.
Zo van: "het kabinet heeft de goede regels ingesteld, maar dat het aantal besmettingen oploopt is de schuld van de bevolking en daarom komen er nog meer regels".
Dus niet: "hmm, misschien is het beleid ergens tekortgeschoten?" Of neutraler en zonder verwijten: "het virus blijkt minder beheersbaar dan we dachten". Nee, die gedachten hoor ik niet zo vaak, zowel van binnen als buiten de regering.
Ik denk niet dat het draagvlak onder de bevolking behouden blijft als er steeds verwijten worden gemaakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2020 10:16

elbert schreef:Dit is de bevolking de schuld geven dat het beleid niet heeft gewerkt.
Zo van: "het kabinet heeft de goede regels ingesteld, maar dat het aantal besmettingen oploopt is de schuld van de bevolking en daarom komen er nog meer regels".
Dus niet: "hmm, misschien is het beleid ergens tekortgeschoten?" Of neutraler en zonder verwijten: "het virus blijkt minder beheersbaar dan we dachten". Nee, die gedachten hoor ik niet zo vaak, zowel van binnen als buiten de regering.
Ik denk niet dat het draagvlak onder de bevolking behouden blijft als er steeds verwijten worden gemaakt.


Ja, het is allemaal ten dele waar en samen vormen ze het totale plaatje. Dat is wel goed om te onthouden. Je kan niet de oorzaak maar bij een van die dingen leggen.

- Voor een deel is het waar dat omdat mensen zich niet aan de regels houden, het aantal besmettingen stijgt. Niet dat er alleen maar mensen besmet raken die zich niet aan de regels houden, dat is wel goed om te goed te bedenken.
- Voor een deel heeft het te maken met de regelgeving en de handhaving daarvan. Als die niet goed werken zijn de regels misschien niet helemaal goed. Waarom mag je zoveel niet meer maar kon het de afgelopen tijden veel te druk zijn in winkelstraten? Waarom werkten zoveel mensen niet thuis. Enz.
- En voor een deel heeft het te maken met het feit dat het virus in bepaalde omstandigheden zich sneller verspreidt en dat dat niet altijd te voorkomen is. Want we zien overal weer een stijgende lijn en strengere maatregelen. Op basis van regelgeving zal het in het ene land wat meer onder controle zijn dan in het andere land maar je ziet nergens (op he noordelijk halfrond tenminste) dat door goede regelgeving en het je goed aan de regels houden dat er nu totaal geen stijgende lijn is.

Het is dus altijd een combinatie van die drie factoren, voordat we alleen de overheid, de burgers of de omstandigheden de schuld gaan geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 16 dec 2020 10:36

elbert schreef: "het virus blijkt minder beheersbaar dan we dachten".


Dit is inderdaad mijn gedachte. Ik denk niet dat we dit virus kunnen bestrijden met deze maatregelen. Lockdown is voor nu misschien wel (ik twijfel eerlijk gezegd nog of het echt werkt) de beste optie, het gaat niet helpen om dit virus weg te krijgen. Het zou fijn zijn als we iig de reguliere gezondheidszorg weer op gang kunnen helpen, mijns inziens moet dat wel weer voorzichtig kunnen, maar dat zal per regio verschillend zijn. Hier is het op dit moment vrij rustig in de ziekenhuizen en besmetting onder personeel lijkt ook wat af te nemen hier.

Soms lijkt het wel of het virus gewoon de huizen binnen waait, je vraagt je soms echt af waar het vandaan komt. Als je nooit buiten komt of in aanraking met andere mensen en toch besmet raakt :-k en ik geloof niet in complot denkers maar wel in God en volgens mij worden we als mensen even terug op onze plek gezet door deze pandemie. Wij als mensjes kunnen het bestrijden maar Hij heeft het laatste woord. En ik wil echt niet zeggen dat het virus een oordeel is of straf voor een bepaalde zonde (eigenlijk zijn alle ziekten oordelen en straffen, zelfs de pijn bij geboorte, het werken etc zijn in zekere zin straffen) .

Maar het is zeker wel een waarschuwing dat we hulpeloze mensen zijn en niet moeten denken dat we alles zelf kunnen bepalen en oplossen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2020 12:48

elbert schreef:Dit is de bevolking de schuld geven dat het beleid niet heeft gewerkt.
Zo van: "het kabinet heeft de goede regels ingesteld, maar dat het aantal besmettingen oploopt is de schuld van de bevolking en daarom komen er nog meer regels".
Dus niet: "hmm, misschien is het beleid ergens tekortgeschoten?" Of neutraler en zonder verwijten: "het virus blijkt minder beheersbaar dan we dachten". Nee, die gedachten hoor ik niet zo vaak, zowel van binnen als buiten de regering.
Ik denk niet dat het draagvlak onder de bevolking behouden blijft als er steeds verwijten worden gemaakt.

Dat is een beetje flauw.
Hoeveel mensen hebben zich in jouw omgeving (en misschien jijzelf wel) echt aan het advies thuis te werken gehouden?
Hoeveel mensen (vooral ook op deze site) vonden het vooral goed dat anderen zich aan regels gingen houden, maar gooiden met hun eigen kerkelijke gemeenschap de adviezen in de wind?
Hoeveel mensen liepen door de winkelstraten van onze steden?

Kun jij naar eer en geweten zeggen dat je je zo veel mogelijk aan regels en adviezen hebt gehouden?
Dat jij gedaan hebt wat in je macht lag?

Als ik aan mensen vertel dat ik al sinds maart niet meer op kantoor geweest ben wordt ik meewarig aangekeken.
Als ik niet naar een verjaardag ga omdat het maximaal aantal gasten reeds is bereikt wordt ik meewarig aangekeken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2020 12:52

Marnix schreef:Hm ja, dat is een heel andere situatie dan bij ons. Wij werken allebei 4 dagen in de week en verdelen de zorg voor de kinderen en het werk wat in huis moet gebeuren, behoorlijk 50/50. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je zoveel werkten weg bent en opeens maanden lang samen thuis zit, je daarin samen toch even een nieuwe modus moet vinden die goed werkt.

Ik zal ook de eerste zijn die toegeeft dat ik wat laks ben in het huishouden. Wel kook ik sinds de lockdown in maart 2x per week (en dat is nog wel leuk ook).
Het vervelende is dat het gezin een modus gevonden heeft om zonder mij te draaien. En nu ik ineens thuis zit heeft dat de eerste maanden voor veel ruzies gezorgd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 16 dec 2020 12:53

Goede column van Gertjan Segers:

"Stilte!


We gaan weer in een lockdown en alles moet weer tot stilstand komen. De besmettingen zijn te veel, de druk op de zorg is te groot en de sociale en economische prijs die we daarvoor gaan betalen zal enorm zijn. Maar het komt toch echt door ons eigen gedrag.
Minister-president Rutte en minister De Jonge lijken wat dat betreft toch een beetje op twee schoolmeesters die geen orde kunnen houden. Ze schreeuwen ‘stilte!’ en in het kabaal van de klas is zelfs van die schreeuw weinig te horen. En ik schrijf dat zonder een spoor van leedvermaak, want daarvoor is de situatie veel te ernstig.
Deze vreemde tijd doet iets met ons. Zo goed als we in het voorjaar de Coronaregels gehoorzaamden en naar elkaar omkeken, zo anders werd het rond de zomer. Het ontzag voor het kabinet en wetenschappers sloeg bij heel wat mensen totaal om in diep wantrouwen en rauwe boosheid. Het zijn niet de eerste de besten die nu naar ‘de overheid’ kijken als een stel lieden die iedere ochtend opstaan met het vaste voornemen ons land weer eens een goede loer te draaien. Ik luister ook met verbazing naar de christelijke versies van complottheorieën waarin broeders en zusters veel te slecht van anderen denken en veel te hoog van zichzelf.
Deze tijd doet ook iets met onze onderlinge verhoudingen. Wat dat betreft zijn alle interne perikelen bij de collega’s van andere partijen een aardige reflectie van deze tijd. Zorgpersoneel heeft meer dan anders met agressie te maken en voor verschillenden van hen is dat de reden om de zorg te verlaten.
We communiceren in ons werk noodgedwongen ook meer dan anders digitaal. En ik heb digitale discussies zelden goed zien aflopen. We missen het normale leven, de normale ontmoetingen waarin we kleine irritaties even snel kunnen uitpraten voordat ze gaan etteren en daarna als een puist openbarsten. We missen de ontspanning om uit te gaan van goed vertrouwen van onze naasten en onze overheid. En als we alsnog een probleem hebben, missen we het relativeringsvermogen om onze schouders erbij op te halen.
Er is herrie in de klas en de schreeuw van de meesters om ‘stilte!’ vermengt zich slechts met andere kreten en leidt allesbehalve tot stilte.
In deze vreemde tijd moeten we het zonder onze zondagse diensten doen. Of hij ze miste, vroeg ik vorige week aan iemand. ‘Ik vind het heel erg om te zeggen, maar eigenlijk niet’, antwoordde hij. De livestream vanaf de bank of vanaf de keukentafel voldoet prima. Hij was zichzelf ook ernstig gaan afvragen wat het dan eigenlijk betekende om tot het Lichaam van Christus te behoren. En ik ben bang dat hij voor veel anderen spreekt.
Ook ik zeg geregeld dat ik de zondagse diensten mis, maar vooral omdat ik met mijn hoofd weet dat we elkaar ook echt nodig hebben om te blijven geloven. Zonder een zingende en verkondigende kerk, zonder brood en wijn verdampen mijn religieuze ervaringen tot een amechtig rookpluimpje dat door elke windvlaag zo weggeblazen wordt. Maar vóel ik dat nu ook echt?
Zondagmiddag hebben jongeren van de kring die Rianne en ik leiden kerstpakketten gebracht bij senioren van onze kerk. Het waren mooie ontmoetingen tussen twee generaties die er niet waren geweest als er geen kerk was. Het was mooi en ik was weer even blij dat we iets zichtbaar konden maken van wat de kerk is. En toch moet de kerk meer zijn dan dat.
In een samenleving waarin geschreeuwd wordt om ‘stilte!’ is er nauwelijks meer stilte. In een dagelijks leven dat gedomineerd wordt door pushberichten, appjes en vermaak is er nauwelijks meer een besef van de eeuwigheid. In een persoonlijk leven waarin onze waarde lijkt te worden bepaald door wat we doen, door wat we bezitten en door wat andere mensen van ons vinden, is er nauwelijks nog een besef van – wat Kierkegaard noemde – innerlijkheid.
En misschien is dat de gekte van deze vreemde tijd. We dreigen onze ziel te verliezen. Het zal daarom in onze samenleving en in ons eigen hart weer stil moeten worden. Met Kerst. In de kerk. In een lockdown.
Alleen dan kan de stem van de Eeuwige weer klinken."


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten