Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 dec 2020 08:40

Tis denk ook een beetje cultuur, normaal breng je ze ook niet naar de opvang (veel werkende moeders alleen over schooltijd) dus nu ook niet :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 10:01

lammetje schreef:Tis denk ook een beetje cultuur, normaal breng je ze ook niet naar de opvang (veel werkende moeders alleen over schooltijd) dus nu ook niet :-k


Normaal breng je ze naar school en dat kan je nu ook doen. En dan haal je ze daar weer op als je geen gebruik van opvang maakt. En zo wel, dan haal je ze bij de BSO op. Maar in ieder geval je bezwaard voelen en daarom maar je zorgbaan afbellen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodopvang
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 dec 2020 10:13

Marnix schreef:Hm ja je kan wel met wat ouders kinderen "uitwisselen". Bij elkaar laten spelen. En dan heb je af en toe ook even je handen vrij.

Ja, gaan we ook doen. Maar of dat de bedoeling is.. :D

MoesTuin schreef:Tja, het is hoe het is....(...)
Maar kijk toch wel even over mn eigen bubbel heen en zak niet weg in de kortzichtigheid van gezins belang.

Bubbel? Kortzichigheid? Zeg je dat, naast tegen kleuters, scholieren en studenten, ook tegen de mensen in de horeca, ouderen en kwetsbaren, kappers, winkeliers, nagelstudio's, bloemisterijen, bouwmarkten, failliete bedrijven enz? Gewoon over je 'bubbel' heenkijken? :shock:

Ik weet niet of je het doorhebt, maar heel Nederland is al 10 maanden over zijn 'bubbel' heen aan het kijken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 dec 2020 10:17

lammetje schreef:Tis denk ook een beetje cultuur, normaal breng je ze ook niet naar de opvang (veel werkende moeders alleen over schooltijd) dus nu ook niet :-k

Idd, zit ook in dat parket. En thuiswerken kan in mijn geval niet, heb geen vitaal beroep en oppas regelen door oma is niet de bedoeling. Dus maar een paar weken niet gaan? Is mijn werkgever vast blij mee. Gelukkig zitten er twee weken vakantie tussen, en daarna zien we wel weer.

Als ik jou was, zou ik wel van die mogelijkheid gebruik maken. Omdat het kan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 10:19

Dorpeling schreef:Ja, gaan we ook doen. Maar of dat de bedoeling is.. :D


Op zich mag je nog gewoon 2 gasten per dag ontvangen. Kinderen niet meegerekend. Zoals al is aangegeven: Jonge kinderen spelen nauwelijks een rol in de verspreiding van het virus. Het enige belang om de kinderen niet naar school te laten gaan is zodat de ouders ook thuis moeten blijven. Dus ik voel me totaal niet schuldig als mijn kinderen af en toe bij een ander gezin gaan spelen of er af en toe kids van anderen bij ons over de vloer komen. Dat mag en is totaal niet onveilig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 dec 2020 10:24

Marnix schreef:Op zich mag je nog gewoon 2 gasten per dag ontvangen. Kinderen niet meegerekend. Zoals al is aangegeven: Jonge kinderen spelen nauwelijks een rol in de verspreiding van het virus. Het enige belang om de kinderen niet naar school te laten gaan is zodat de ouders ook thuis moeten blijven. Dus ik voel me totaal niet schuldig als mijn kinderen af en toe bij een ander gezin gaan spelen of er af en toe kids van anderen bij ons over de vloer komen. Dat mag en is totaal niet onveilig.

Gelukkig denken veel ouders er zo over, maar er zijn er ook die echt heel krampachtig zijn en er op staan dat hun kinderen ook echt 5 weken alleen maar thuis blijven. En dan is het wel erg sneu. Want voor verspreiding via die kleintjes hoef je echt niet bang te zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 10:28

Dorpeling schreef:Idd, zit ook in dat parket. En thuiswerken kan in mijn geval niet, heb geen vitaal beroep en oppas regelen door oma is niet de bedoeling. Dus maar een paar weken niet gaan? Is mijn werkgever vast blij mee. Gelukkig zitten er twee weken vakantie tussen, en daarna zien we wel weer.

Als ik jou was, zou ik wel van die mogelijkheid gebruik maken. Omdat het kan.


Hm ja, toch een beetje samen verdelen, af en toe met andere ouders, evt toch af en toe een dagje met opa en oma regelen als die gezond / vitaal zijn. En hopen dat de werkgevers er ook een beetje soepel mee omgaan, je kan van al die mensen die nu weer kids thuis krijgen lopen en ze moeten vermaken, thuisonderwijs geven etcetera niet verwachten dat je net zo productief bent als normaal.... of dat je je avonden (en je laatste restje energie) daar allemaal maar aan op gaat offeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 dec 2020 12:31

StillAwake schreef:Rutte heeft vast accuratere cijfers dan jij en ik. En wie weet heeft hij vanavond bij zijn toespraak wel een heel goede uitleg.
Bovendien draagt Rutte een verantwoordelijkheid die jij en ik gelukkig niet dragen. Daarnaast heeft Rutte (ik denk meer dan jij, mar daar kan ik niet over oordelen) ook meer rekening te houden met het feit dat de wereld groter is dan Nederland, en het gegeven dat we niet op een eiland zitten.
Helaas heb ik gisteren die heel goede uitleg niet gehoord. Met uitleg bedoel ik niet statements als "het is heel erg en dus doen we dit", maar dan bedoel ik een cijfermatige onderbouwing. Die heb ik dus niet gehoord. De cijfers die we kennen geven er voor zover ik kan zien ook geen aanleiding toe, eerder een dalende trend dan een sterk stijgende. Bovendien denk ik inderdaad dat Rutte het beleid wil gelijktrekken met bijv. Duitsland. Daar gaat het land ook op slot en dus moet Nederland mee, zoals Nederland wel vaker Duitsland volgt. Alleen is Nederland dan vaak zo dat we het dan nog drastischer willen doen, want Duitsland gaat een week korter in lockdown (tot 10 januari) en bovendien hebben de Duitsers de bevolking er beter op voorbereid (ruim van tevoren aangekondigd).
StillAwake schreef:Elk nieuw virus wordt vergeleken met de Spaanse griep. En ik heb niet de indruk dat een echte viroloog een Corona-virus met een Influenza-virus vergelijkt.
Bovendien was bij de Spaanse griep de mortaliteit zo hoog omdat het virus een cytokinestorm veroorzaakte. Wat een corona-virus voor zover ik begrepen heb niet kan doen.
De virologen vergeleken onder andere het besmettingscijfer en de mortaliteit. De combinatie van beide bepaalt hoe groot het probleem is van een besmettelijke ziekte. De berichten uit China gaven in februari aanleiding om de vergelijking met de Spaanse Griep te maken. Nu blijkt dat de Chinezen met de cijfers hebben zitten knoeien, dus is men daar van teruggekomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 dec 2020 13:08

Ik hoef er zelf gelukkig geen gebruik van te maken, ik kan gaan wanneer ik wil. Man of oudste dochters zijn thuis.
Waar ik dan echt geen zin in heb is 4 laptops op tafel met teams 8-[ pfft moet dat nu echt? Wat mij betreft krijgen ze video's met uitleg ipv live online les. Moet nog even afwachten wat het gaat worden hier...

Over je bubbel heen kijken is lastig. Ene kant had ik die opmerking ook kunnen maken. Andere kant is het knap lastig als je nu door deze weken in financiële nood komt. Natuurlijk, das lang niet zo erg als je beide ouders verliezen aan corona, maar iedereen voelt zijn eigen ongemakken hé... En wat voor de ene heel zwaar en moeilijk is, is voor de andere een peulenschil.
Denk dat het vooral bedoeld is over het niet naar school kunnen van kleuters. Hoe breng je dat. Hier waren ze tot nu toe wel blij, school vinden ze heel leuk maar thuis is beter :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 13:16

elbert schreef:Helaas heb ik gisteren die heel goede uitleg niet gehoord. Met uitleg bedoel ik niet statements als "het is heel erg en dus doen we dit", maar dan bedoel ik een cijfermatige onderbouwing. Die heb ik dus niet gehoord. De cijfers die we kennen geven er voor zover ik kan zien ook geen aanleiding toe, eerder een dalende trend dan een sterk stijgende. Bovendien denk ik inderdaad dat Rutte het beleid wil gelijktrekken met bijv. Duitsland. Daar gaat het land ook op slot en dus moet Nederland mee, zoals Nederland wel vaker Duitsland volgt. Alleen is Nederland dan vaak zo dat we het dan nog drastischer willen doen, want Duitsland gaat een week korter in lockdown (tot 10 januari) en bovendien hebben de Duitsers de bevolking er beter op voorbereid (ruim van tevoren aangekondigd).


De uitleg is gewoon: "We doen de scholen ook gewoon dicht om ouders te dwingen om thuis te werken". Dat zei Hugo de Jonge gisteravond in het programma Feiten en Fabels over het Coronavirus. In plaats van strenger te handhaven op thuiswerken worden kinderen opgeofferd om ouders daartoe te dwingen. En de overheid heeft misschien aanvullende cijfers maar niet andere cijfers dan het RIVM hier zelf over publiceert

Daarnaast communiceren ze een lockdown van 5 weken waarbij ze die ook voor een kortere termijn kunnen afkondigen om vervolgens te kijken of verlengen noodzakelijk is en op welke vlakken. Nou denk ik dat als de cijfers hard dalen, er wel tussentijds gekeken gaat worden wat er mogelijk is, maar communiceer dat dan ook gewoon duidelijk. Stel dat dat over 19 dagen het aantal besmettingen nog maar de helft is van wat het vandaag is bijvoorbeeld, dan kan je toch kijken wat er weer mogelijk is. Dan kan je bijvoorbeeld besluiten om alleen de scholen weer te openen na de kerstvakantie en de rest nog even te laten zoals het is?


De virologen vergeleken onder andere het besmettingscijfer en de mortaliteit. De combinatie van beide bepaalt hoe groot het probleem is van een besmettelijke ziekte. De berichten uit China gaven in februari aanleiding om de vergelijking met de Spaanse Griep te maken. Nu blijkt dat de Chinezen met de cijfers hebben zitten knoeien, dus is men daar van teruggekomen.


Het is sowieso lastig te vergelijken, de omstandigheden waren totaal anders, de medische mogelijkheden waren compleet anders, er was door de Eerste Wereldoorlog een hoop armoede, ondervoeding, gebrek aan personeel etcetera. Maar het klopt wel dat de cijfers zijn bijgesteld, je ziet ook dat dat na de eerste golf weer is veranderd omdat men beter weet hoe je het kan behandelen, hoe je kan voorkomen dat het virus overspringt etcetera. Als je geen ingrijpende maatregelen had genomen en geen vaccins had gehad, hoeveel slachtoffers zouden we aan het eind dan in Nederland hebben? Bij de Spaanse griep was dat geschat 38000 op 6,6 miljoen inwoners dus omgerekend naar de huidige bevolking zouden dan bijna 100000 mensen zijn. Daar zitten we gelukkig nog lang niet maar zonder al die maatregelen was het aantal wel veel hoger geweest dan de 10000 officiele slachtoffers die we nu hebben, wat er officieus natuurlijk al wel een hoop meer zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 13:21

lammetje schreef:Ik hoef er zelf gelukkig geen gebruik van te maken, ik kan gaan wanneer ik wil. Man of oudste dochters zijn thuis.
Waar ik dan echt geen zin in heb is 4 laptops op tafel met teams 8-[ pfft moet dat nu echt? Wat mij betreft krijgen ze video's met uitleg ipv live online les. Moet nog even afwachten wat het gaat worden hier...

Over je bubbel heen kijken is lastig. Ene kant had ik die opmerking ook kunnen maken. Andere kant is het knap lastig als je nu door deze weken in financiële nood komt. Natuurlijk, das lang niet zo erg als je beide ouders verliezen aan corona, maar iedereen voelt zijn eigen ongemakken hé... En wat voor de ene heel zwaar en moeilijk is, is voor de andere een peulenschil.
Denk dat het vooral bedoeld is over het niet naar school kunnen van kleuters. Hoe breng je dat. Hier waren ze tot nu toe wel blij, school vinden ze heel leuk maar thuis is beter :lol:


De mijne was vanochtend in tranen omdat hij het kerstontbijt vrijdag mist. Die wil dolgraag leren en met zijn vriendjes en vriendinnetjes spelen, veel liever dan thuisblijven. Daar is hij op woensdag en in het weekend ook al :-)

Online les snap ik wel maar kunnen ze dat niet gewoon op hun kamer volgen? Voor de concentratie misschien ook beter. Koptelefoon op, les op je kamer en tussen de lessen door lekker beneden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 15 dec 2020 13:24

Marnix schreef:De uitleg is gewoon: "We doen de scholen ook gewoon dicht om ouders te dwingen om thuis te werken".


Niet zeuren nu. De mondkapjes zijn ook enkel voor “gedragsverandering”. En kinderen zijn wel degelijk een besmettingsbron. Dat heeft je overheid bij monde van de GGD gezegd. Veel mensen met Corona geven aan waarschijnlijk op de scholen besmet te zijn geraakt. Dus je kinderen naar een ander gezin sturen is asociaal. Gewoon je mondkapje op en je kindjes thuis houden. Braaf zijn Herr Biedermann.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/op ... ogle.nl%2F

Scholen en kinderdagverblijven worden bij de GGD's steeds vaker gemeld als de plekken waar mensen denken dat ze besmet zijn geraakt.

https://www.nu.nl/coronavirus/6096730/k ... erken.html



Kinderen kunnen ook als ze geen symptomen hebben of maar een beetje ziek zijn, veel deeltjes van het coronavirus in hun neus hebben. Dat maakt hen tot een potentiële bron voor verdere verspreiding van het virus.

https://nos.nl/artikel/2344936-onderzoe ... ebben.html
Laatst gewijzigd door LordJava op 15 dec 2020 13:34, 4 keer totaal gewijzigd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 13:24

elbert schreef:Helaas heb ik gisteren die heel goede uitleg niet gehoord. Met uitleg bedoel ik niet statements als "het is heel erg en dus doen we dit", maar dan bedoel ik een cijfermatige onderbouwing. Die heb ik dus niet gehoord. De cijfers die we kennen geven er voor zover ik kan zien ook geen aanleiding toe, eerder een dalende trend dan een sterk stijgende. Bovendien denk ik inderdaad dat Rutte het beleid wil gelijktrekken met bijv. Duitsland. Daar gaat het land ook op slot en dus moet Nederland mee, zoals Nederland wel vaker Duitsland volgt. Alleen is Nederland dan vaak zo dat we het dan nog drastischer willen doen, want Duitsland gaat een week korter in lockdown (tot 10 januari) en bovendien hebben de Duitsers de bevolking er beter op voorbereid (ruim van tevoren aangekondigd).
De virologen vergeleken onder andere het besmettingscijfer en de mortaliteit. De combinatie van beide bepaalt hoe groot het probleem is van een besmettelijke ziekte. De berichten uit China gaven in februari aanleiding om de vergelijking met de Spaanse Griep te maken. Nu blijkt dat de Chinezen met de cijfers hebben zitten knoeien, dus is men daar van teruggekomen.

Ik vond de uitleg niet heel duidelijk inderdaad. En laten we eerlijk zijn, afgezien van het idee dat de kinderen 2 en een halve week niet naar school gaan verandert er effectief voor de meeste mensen niks. Ikzelf zit al vanaf maart met een laptop op mijn slaapkamer, en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Lastig dat de kinderen er de komende week omheen stuiteren, maar als dat nu het enige is...
Ik heb al vanaf eind oktober buiten mijn vader om niemand meer fysiek gesproken, en ben sinds het einde van de zomervakantie het dorp pas 1x uitgeweest. Maar anderen die het lakser opnamen, en feitelijk op de oude voet doorgingen hebben het nu ineens zogenaamd zwaar.
Daarin is mijn situatie misschien niet gemiddeld, maar als we het allemaal wat serieuzer hadden genomen hadden we nu niet deze tweede lockdown voor de kiezen gekregen.
Juist mensen die het virus proberen weg te bagatelliseren hebben deze tweede lockdown veroorzaakt, en zijn daarmee verantwoordelijk voor de economische schade die voorkomen had kunnen worden.
En Duitsland heeft geen einddatum voor haar lockdown gemeld, maar gezegd dat deze tenminste tot 10 januari duurt. Duitsland kennende duurt dat langer dan ze nu zeggen.
En of de Duitsers er nu echt zo op voorbereid waren vraag ik me af, het ging daar niet heel veel anders dan hier in de aanloop naar de lockdown.
En dat de Chinezen met cijfers gerommeld hebben: Absoluut, maar ze hebben in alle gevallen het risico van het virus lager ingeschat dan het daadwerkelijk was. Nooit hoger.
En als jij me een link van een gerespecteerd viroloog kan sturen die al in maart van dit jaar een vergelijking maakte met een totaal ander type virus: I stand corrected.
Maar tot die tijd heb ik de indruk dat in de media, in publicaties in medische hoek (ik ben geen medicus overigens), in het groepsdenken en in de politiek het virus onderschat is, in plaats van overschat.

Waar jij een dalende lijn in de cijfers ziet is me nog steeds een raadsel overigens. In het meest optimistische geval kan ik er een gelijkblijvende lijn uit destilleren, maar eigenlijk is wel duidelijk dat de getallen stijgen. Van de eerste golf hebben we vrijwel geen cijfers, dus die vergelijking gaat wat mank, maar het percentage positief geteste personen vlakt niet af (wat je wel zou verwachten nu mensen zonder klachten getest mogen worden), de mortaliteit neemt niet af (wat je wel zou verwachten nu behandelaars beter weten wat te doen, nu ook mensen met milde klachten "ziek"-verklaard worden).
Al met al zitten we voorlopig met een probleem...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2020 13:39

Marnix schreef:De uitleg is gewoon: "We doen de scholen ook gewoon dicht om ouders te dwingen om thuis te werken". Dat zei Hugo de Jonge gisteravond in het programma Feiten en Fabels over het Coronavirus. In plaats van strenger te handhaven op thuiswerken worden kinderen opgeofferd om ouders daartoe te dwingen. En de overheid heeft misschien aanvullende cijfers maar niet andere cijfers dan het RIVM hier zelf over publiceert
Tja, ouders die dus weigerden thuis te werken (waar het wel kon) en werkgevers die die mogelijkheid niet boden (waar het technisch wel mogelijk was) hebben het verbruid voor de rest van de maatschappij.
Hoe vaak is er in de afgelopen tijd niet opgeroepen om thuis te werken? En hoe veel mensen lapten dat aan hun laars? Echt niet alleen de noodzakelijke beroepen hoor...
Marnix schreef:
Daarnaast communiceren ze een lockdown van 5 weken waarbij ze die ook voor een kortere termijn kunnen afkondigen om vervolgens te kijken of verlengen noodzakelijk is en op welke vlakken. Nou denk ik dat als de cijfers hard dalen, er wel tussentijds gekeken gaat worden wat er mogelijk is, maar communiceer dat dan ook gewoon duidelijk. Stel dat dat over 19 dagen het aantal besmettingen nog maar de helft is van wat het vandaag is bijvoorbeeld, dan kan je toch kijken wat er weer mogelijk is. Dan kan je bijvoorbeeld besluiten om alleen de scholen weer te openen na de kerstvakantie en de rest nog even te laten zoals het is?
Ik snap dat je baalt van de situatie, en dat doen we allemaal. Maar blijkbaar hebben Nederlanders het nodig om op deze manier achter de vodden gezeten te worden. Persoonlijk verwacht ik eerder dat de lockdown langer gaat duren dan dat hij korter gaat duren, maar als ze hem voor drie weken hadden afgekondigd, en dan een keer extra hadden moeten verlengen had heel Nederland tweemaal op zijn achterste benen gestaan.
Ik snap dat het lastig voor je is, en dat het voor je kinderen echt vervelend is, maar veel mensen zitten al maanden in de problematiek waar jij nu heel even aan kunt ruiken.
Marnix schreef:
Het is sowieso lastig te vergelijken, de omstandigheden waren totaal anders, de medische mogelijkheden waren compleet anders, er was door de Eerste Wereldoorlog een hoop armoede, ondervoeding, gebrek aan personeel etcetera. Maar het klopt wel dat de cijfers zijn bijgesteld, je ziet ook dat dat na de eerste golf weer is veranderd omdat men beter weet hoe je het kan behandelen, hoe je kan voorkomen dat het virus overspringt etcetera. Als je geen ingrijpende maatregelen had genomen en geen vaccins had gehad, hoeveel slachtoffers zouden we aan het eind dan in Nederland hebben? Bij de Spaanse griep was dat geschat 38000 op 6,6 miljoen inwoners dus omgerekend naar de huidige bevolking zouden dan bijna 100000 mensen zijn. Daar zitten we gelukkig nog lang niet maar zonder al die maatregelen was het aantal wel veel hoger geweest dan de 10000 officiele slachtoffers die we nu hebben, wat er officieus natuurlijk al wel een hoop meer zijn.

We zitten al wel een eind in die richting, ten eerste is deze pandemie in het meest gunstige geval pas op de helft, en als je de volledige oversterfte aan het virus wijdt (wat in de schattingen rond de Spaanse griep wel gedaan wordt) zitten we momenteel zo rond de 28.000 (de precieze cijfers). Als je dat vermenigvuldigt met 2 (omdat we halverwege de pandemie zitten (wat me al een optimistische aanname lijkt) zit je procentueel zo rond de helft van "de Spaanse Griep". En dat is met alle vooruitgang die de medische wereld in de afgelopen eeuw geboekt heeft, de mondiale samenwerking in medische hoek, de hoop op een vaccin (wat het einde van de pandemie minimaal versnelt) best een schrikbarend getal).
Hoe dan ook: de vergelijking met de Spaanse griep is vooral door sensatiezoekers gemaakt in eerste instantie, maar de getallen liggen er dichter bij dan de cijferwirwar die we om de oren krijgen doet vermoeden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 dec 2020 13:48

StillAwake schreef: Tja, ouders die dus weigerden thuis te werken (waar het wel kon) en werkgevers die die mogelijkheid niet boden (waar het technisch wel mogelijk was) hebben het verbruid voor de rest van de maatschappij.
(..)
Maar blijkbaar hebben Nederlanders het nodig om op deze manier achter de vodden gezeten te worden.

Kijk, de oorzaak is al gevonden.. :cry:
elbert schreef:Helaas heb ik gisteren die heel goede uitleg niet gehoord. Met uitleg bedoel ik niet statements als "het is heel erg en dus doen we dit", maar dan bedoel ik een cijfermatige onderbouwing.

Inderdaad. En dat is ook waarom de heftigheid en noodzakelijkheid van deze harde maatregelen door veel mensen niet begrepen wordt. Want die aantallen, tja. En daar gaat je bedrijf voor dicht, ga je misschien zelfs failliet, wordt je operatie weer uitgesteld, kun je je oude oma geen goede kerst gaan wensen, moet je een schooljaar voor over doen.. Iedereen wordt er door geraakt, zij het de een meer dan de ander. Ik begrijp die frustratie wel, voel dat zelf ook.
Maar goed, ik hoor om me heen best wat kritiek op Rutte, maar uiteindelijk doet hij dit niet alleen. Hij wordt ook weer aangestuurd en mensen hijgen in zijn nek als hij niet deze dingen aankondigde. En rr zal ook wel een politiek luchtje aan hangen, want de verkiezingen komen eraan.

Trouwens ergens wel lachwekkend dat de onderbroeken bij de Hema niet verkocht/afgedekt moeten worden, maar babyspullen wel. En bij de Bruna wel pakketjes opgehaald mogen worden, maar voor een tijdschrift moet je naar de naastgelegen supermarkt.
Ik bedoel, 'goede' ontwikkeling voor die zaken hoor maar waar gáát dit nog over?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten

cron