Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2020 21:12

lammetje schreef:Sorry verkeerd verwoord denk.

Ik bedoel, als je geen vaccin haalt ben je daarmee geen gevaar voor anderen, alleen voor jezelf. Behalve als je daardoor anderen nog met bepaalde maatregelen moeten blijven leven. Maar de strekking dat je je voor anderen moet laten vaccineren gaat niet op. Als alle kwetsbare mensen zich laten vaccineren zouden de ziekenhuizen niet overvol raken. Het percentage van gezonde mensen die ermee in het ziekenhuis komen is vrij klein tov het aantal positief geteste personen.

En over de antistoffen tegen corona bedoel ik,dat ik niet geloof dat je daarmee voor een jaar of langer beschermd bent. De anti stoffen zijn heel snel je lichaam uit dus ik geloof niet dat je veilig bent vanwege antistoffen als je eenmaal corona hebt gehad. Dat is mij iig verteld toen ik dit vroeg omdat ik zelf corona heb gehad. Ik ben niet meer beschermd vertelde mijn arts. Hij wilde daarom ook geen bloedtest doen omdat dit niet betrouwbaar zou zijn en ook geen zin heeft omdat het niet zoals hep b voor lange tijd zou gelden.
Er hier in ons dorp zijn er al meerdere die het 2 keer hebben gehad. Eerste golf en nu weer. Beide keren bewezen positief.


Er zijn weinig officiele voorbeelden van herbesmetting bekend. Wel een aantal maar niet veel. De kans op herbesmetting is niet 0 maar we heel klein. Verder, om echt van het virus af te komen heb je een vaccinatiegraad van een procent of 70 nodig. Dan kn het virus zich goed meer verspreiden en verdwijnt het op den duur omdat per besmette persoon er veel minder dan 1 nieuw persoon wordt besmet. Daarnaast werkt het vaccin voor zo’n 95 procent en niet voor 100 procent dus je kan nog steeds mensen besmetten, zeker als de maatregelen die er nu nog zijn, niet meer zijn. Dat zijn twee redenen om je alsnog in te enten, niet alleen voor jezelf maar ook voor je dierbaren, gemeenteleden, mensen waar je voor zorgt enz.


LordJava schreef:Nou en? Met zes mondkapjes over je hoofd kan jou en mij dat ook overkomen. Ziekte maakt geen onderscheid tussen mensen.

Volgens mij ben jij verschrikkelijk bang voor de dood. Waarom is dat?


Raar, je kan ook stoppen voor rood licht, een gordel dragen enz. Ben je dan ook bang voor de dood? Nee. Waarom dan wel als je je aan coronamaatregelen houdt om je te beschermen? Ja het kan je overkomen maar de regels die er zijn, zijn er om die kans klein te maken. Als iemand dan tegen alle regels vindt en het onzin vindt is het niet zo gek als je dan besmet raakt. Hopelijk zet het zo iemand aan het denken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 13 dec 2020 21:56

Mortlach schreef:Thanks!

Het gebeurt wel vaker dat mensen denken dat ik christen ben omdat ik hier zit. Dat is op zich te verwachten. Maar dit is volgens mij de eerste keer dat als iemand erop wordt gewezen dat ik GEEN christen ben, ze daarover gaan bakkeleien want zij weten dat blijkbaar beter dan ik zelf. Ik vind het allemaal ontzettend vermakelijk in ieder geval.



Zo af en toe zitten we nog wel eens op 1 lijn :) Niet al te vaak, dan is het niet leuk meer :D

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 13 dec 2020 21:58

LordJava schreef:Ik sprak een gedachte uit, geen oordeel. Ken je het verschil?

Overigens hangt er net vanaf wat je onder christen verstaat. Eens gedoopt blijft gedoopt. Zeggen ze wel eens.


Daar leek het anders niet op, met je gedachtes.

Dat tweede, dat klopt dan wel weer. Al ben ik ook niet gedoopt, mijn ouders hadden ruzie met de predikant toen ik geboren werd. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 14 dec 2020 09:27

LordJava schreef:Mijn studieboeken (medisch ook) waarin dit heel genuanceerd werd uitgelegd heb ik een aantal jaren weggegeven
Wat heb je gestudeerd? Wat ben je van beroep (geweest)?

LordJava schreef: Maar er is hier op deze site geen nuance aanwezig dus ik ga geen moeite doen.
. Volgens mij is dit een gemoedelijk forum waar meestal best aardig en met nuance gediscussieerd wordt, hoewel er ook forummers zijn die minder genuanceerde meningen hebben.
"Een libelle zweeft over het water..."

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 14 dec 2020 09:30

irmo schreef:Daar leek het anders niet op, met je gedachtes.

Beter lezen, @Lordjava had het over 'volgens mij'. Dat definieer ik als een gedachte.
Daarbij was ook zijn andere vraag (''soms vraag ik mij af hoe ver christenen bereid zijn om te gaan in het opofferen van hun vrijheid om zich fysiek door de staat veilig te laten stellen'') misschien niet specifiek aan @Mortlach gericht?
Ik begrip die vraag eerlijk gezegd ook niet helemaal (waarom juist christenen?) en staat de vraag van 'christen' zijn of niet nu los van het al dan niet bang zijn voor de dood? @Lordjava?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 14 dec 2020 11:17

Dorpeling schreef:Beter lezen, @Lordjava had het over 'volgens mij'. Dat definieer ik als een gedachte.
Daarbij was ook zijn andere vraag (''soms vraag ik mij af hoe ver christenen bereid zijn om te gaan in het opofferen van hun vrijheid om zich fysiek door de staat veilig te laten stellen'') misschien niet specifiek aan @Mortlach gericht?
Ik begrip die vraag eerlijk gezegd ook niet helemaal (waarom juist christenen?) en staat de vraag van 'christen' zijn of niet nu los van het al dan niet bang zijn voor de dood? @Lordjava?


Mijn vraag over angst voor de dood staat inderdaad volkomen los van het wel of niet christen zijn en was gericht aan Mortlach. De opmerking hete hoofden koude harten heeft ook niet specifiek met christenen te maken. Hete hoofden zijn niet aan christenen voorbehouden.

Niet voor niets schreef ik de opmerking over christenen in een apart berichtje en ongericht. Maar het was misschien toch wat te onduidelijk. Lichaamsgefixeerde mensen blijken bereid te zijn onvoorstelbaar ver te gaan in het opgeven van vrijheden om het lichaam coûte que coûte te behouden. Dat vind ik het zorgwekkende van deze tijd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 12:41

LordJava schreef:Mijn vraag over angst voor de dood staat inderdaad volkomen los van het wel of niet christen zijn en was gericht aan Mortlach. De opmerking hete hoofden koude harten heeft ook niet specifiek met christenen te maken. Hete hoofden zijn niet aan christenen voorbehouden.

Niet voor niets schreef ik de opmerking over christenen in een apart berichtje en ongericht. Maar het was misschien toch wat te onduidelijk. Lichaamsgefixeerde mensen blijken bereid te zijn onvoorstelbaar ver te gaan in het opgeven van vrijheden om het lichaam coûte que coûte te behouden. Dat vind ik het zorgwekkende van deze tijd.


Hoezo? Een mondkapje dragen omdat dat wordt gevraagd? Je laten vaccineren met een volledig veilig vaccin? Sociaal contact vermijden? Is dat onvoorstelbaar ver gaan in het opgeven van je vrijheden of het lichaam te behouden als dat voor een poos moet om daarmee tal van mensenlevens te redden, te voorkomen dat ziekenhuizen overvol raken en mensen er niet meer geholpen kunnen worden, je moet gaan kiezen wie je nog wel wil behandelen en wie niet? De keuzes maken een hoop mensen niet alleen om zichzelf te beschermen maar juist ook om anderen te beschermen. Dat vergeten mensen nog wel eens in deze pandemie, vooral critici. Ach, ik ben toch gezond, ik heb weinig kans om heel ziek te worden door corona. Dus waarom zou ik me al die dingen laten opleggen? Dan kunnen we kijken naar een leider vane en anti-corona-beweging die vervolgens zelf ernstig ziek wordt en zeggen: Zie je wel, je kan je maar beter aan die regels houden. Maar veel pijnlijker is dat dat soort mensen die het niet zo nauw nemen met de maatregelen vervolgens hun ouders, opa en oma en andere kwetsbaren besmetten....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8826
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 14 dec 2020 12:54

We krijgen dus een harde lockdown. De spreekbuis van de regering (de NOS) komt ermee, dus is dat al besloten.
Dat is het beste bewijs dat alle maatregelen tot nog toe (dus inclusief de mondkapjesplicht etc.) niet of nauwelijks geholpen hebben.
Verder ben ik niet zo overtuigd van de beschuldiging dat het allemaal komt door de bevolking die zich niet aan de maatregelen heeft gehouden. Dat komt wel erg gemakkelijk op me over. Want ik ken maar weinig mensen die zich niet aan de anderhalve meter regel of de mondkapjesregel houden. Het maakt allemaal niet zo bar veel uit blijkbaar. Het is het seizoen (nl. winter) voor coronabesmettingen en dus krijgen we die ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 12:57

lammetje schreef:Oh ja, wat mij betreft gaan de scholen een weekje langer dicht. Basisschool valt hier nog wel mee maar het VO 8-[ :-k halve klassen in quarantaine omdat ze in contact zijn geweest met een besmet iemand. En een paar echt ziek, onderwijs in de klas én gedeeltelijk digitaal is eigenlijk niet te doen. Ik vind het echt chaotisch voor de kinderen zo. Heb ik liever thuiswerk met de mogelijkheid om contact op de nemen bij vragen. Maar goed, wie ben ik :mrgreen:


Dorpeling schreef:Nee, alsjeblieft niet! Ik heb hier al pubers lopen met een achterstand waarvoor bijles gevolgd moet worden en twee van hen moeten dit jaar nog examen doen ook.. :( Gelukkig gaat dat vooralsnog niet gebeuren omdat ingezien wordt dat dat echt problemen op kan gaan leveren.


Ik ben er bang voor, de geruchten dat we een dikke maand in lockdown gaan worden steeds sterker. Geen weekje langer dicht maar zo'n 3 weken dan. Dat zou wel weer heel triest zijn, zeker voor mensen met kleine kinderen want net als in de eerste golf komt er van werken dan ook weinig meer terecht. Op de middelbare scholen kan je nog prima online lesgeven maar probleem peuters en kleuters bijvoorbeeld maar eens te leren en ondertussen zelf ook nog je werk te blijven doen, dat is niet te doen. Ik had gehoopt dat ze in ieder geval de kinderopvang en de basisscholen open zouden houden en middelbare scholen en hogescholen zouden overstappen op online onderwijs maar het lijkt erop dat men Duitsland achterna wil gaan. Totaal onbegrijpelijk gezien de impact en het feit dat er heel weinig besmettingen op basisscholen en kinderopvang lijken te zijn. Hopelijk wordt het nog genuanceerd maar ik vrees met grote vreze....

Sneu, omdat mensen massaal gaan shoppen met Black Friday, Sinterklaas gaan vieren met teveel mensen want dat zijn we nou eenmaal gewend enz... en de regels niet zo nodig vinden.... en de kids en veel ouders die zich wel aan de regels houden zijn er de dupe van...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 13:04

elbert schreef:We krijgen dus een harde lockdown. Dat is het beste bewijs dat alle maatregelen tot nog toe (dus inclusief de mondkapjesplicht etc.) niet of nauwelijks geholpen hebben.
Verder ben ik niet zo overtuigd van de beschuldiging dat het allemaal komt door de bevolking die zich niet aan de maatregelen heeft gehouden. Dat komt wel erg gemakkelijk op me over. Want ik ken maar weinig mensen die zich niet aan de anderhalve meter regel of de mondkapjesregel houden. Het maakt allemaal niet zo bar veel uit blijkbaar. Het is het seizoen (nl. winter) voor coronabesmettingen en dus krijgen we die ook.


Ik denk niet dat alle besmettingen te verklaren zijn vanuit het je niet houden aan de regels... maar als je ziet hoe druk het rond Black Friday en Sinterklaas was in het centrum van steden en als ik hoor hoeveel mensen toch in te grote kringen Sinterklaas hebben gevierd, als je ziet hoe druk het weer op de weg is in de spits, verklaart dat volgens mij wel een groot deel van het probleem. Natuurlijk speelt het seizoen een rol (maar waarom steeg het aantal besmettingen in oktober, daalde het in november en gaan ze cijfers nu weer omhoog? Dat heeft niet alleen met het seizoen te maken maar ook met de maatregelen en hoe mensen daarmee omgaan.

Wat de maatregelen betreft kan ik er voor een groot deel wel in meegaan maar de belofte dat de scholen alleen dicht zouden gaan als het echt niet anders kon (helemaal nadat men tegen hun wil in dat in Maart al deden) wordt wel heel makkelijk overboord gegooid. In oktober / november bleek dat zonder die maatregelen de cijfers best flink naar beneden konden gaan. Daarnaast zijn er weinig besmettingen naar kinderopvang en basisscholen te herleiden, precies de categorieen waar je thuis geen passende alternatieven voor kan bieden. Ik hoop dus dat ze hierin niet blind Duitsland gaan volgen en basisscholen en kinderopvang open gaan houden, anders heeft dat weinig effect en hele hoge kosten... en voorspel ik dat het ziekteverzuim te komende tijd naar ongekende hoogte gaat stijgen.

Dat er extra maatregelen nodig zijn snap ik wel, niet-noodzakelijke winkels sluiten: Uitstekend. Dierentuinen, Musea, Theaters etcetera, het is niet anders... Strenger handhaven op thuiswerken en dergelijk, lijkt me goed. Want men houdt zich ook gewoon vaak niet aan de regels. Maar kinderopvang en basisscholen dicht waar is gezegd dat dat echt niet meer snel zal gebeuren, alleen als het echt niet anders kan? En het weinig gaat helpen... dat lijkt me hier een stap te ver. Er is totaal niet aangetoond dat dat echt niet anders meer kan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 13:08

Een harde lockdown van 5 weken dus.
Heftig.

Voor de kinderen ook wel een dingetje.
Aan de andere kant: als ik hoor hoeveel besmettingen er bij de kinderen op school waren snap ik ook niet zo goed waarom gedacht werd dat kinderen niet meededen in de verspreiding van het virus.
Op de middelbare school van mijn zoon een aantal klassen met tot 80% zieke leerlingen (gelukkig wel mild), en op de basisschool van mijn andere zoon 6 leerlingen uit groep acht die allemaal met corona thuiszitten (een vriendinnengroepje).

Dat wordt dus thuiswerken met een peuter die overal het fijne van wil weten...
Nooit gedacht dat ik werken in het buitenland en de bijbehorende eenzaamheid ooit zou gaan missen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 13:12

Marnix schreef:Ik denk niet dat alle besmettingen te verklaren zijn vanuit het je niet houden aan de regels... maar als je ziet hoe druk het rond Black Friday en Sinterklaas was in het centrum van steden en als ik hoor hoeveel mensen toch in te grote kringen Sinterklaas hebben gevierd, als je ziet hoe druk het weer op de weg is in de spits, verklaart dat volgens mij wel een groot deel van het probleem. Natuurlijk speelt het seizoen een rol (maar waarom steeg het aantal besmettingen in oktober, daalde het in november en gaan ze cijfers nu weer omhoog? Dat heeft niet alleen met het seizoen te maken maar ook met de maatregelen en hoe mensen daarmee omgaan.

Wat de maatregelen betreft kan ik er voor een groot deel wel in meegaan maar de belofte dat de scholen alleen dicht zouden gaan als het echt niet anders kon (helemaal nadat men tegen hun wil in dat in Maart al deden) wordt wel heel makkelijk overboord gegooid. In oktober / november bleek dat zonder die maatregelen de cijfers best flink naar beneden konden gaan. Daarnaast zijn er weinig besmettingen naar kinderopvang en basisscholen te herleiden, precies de categorieen waar je thuis geen passende alternatieven voor kan bieden. Ik hoop dus dat ze hierin niet blind Duitsland gaan volgen en basisscholen en kinderopvang open gaan houden, anders heeft dat weinig effect en hele hoge kosten... en voorspel ik dat het ziekteverzuim te komende tijd naar ongekende hoogte gaat stijgen.

Dat er extra maatregelen nodig zijn snap ik wel, niet-noodzakelijke winkels sluiten: Uitstekend. Dierentuinen, Musea, Theaters etcetera, het is niet anders... Strenger handhaven op thuiswerken en dergelijk, lijkt me goed. Want men houdt zich ook gewoon vaak niet aan de regels. Maar kinderopvang en basisscholen dicht waar is gezegd dat dat echt niet meer snel zal gebeuren, alleen als het echt niet anders kan? En het weinig gaat helpen... dat lijkt me hier een stap te ver. Er is totaal niet aangetoond dat dat echt niet anders meer kan.

Toch zie je de schoolvakantie heel mooi terug in het staatje met besmettingscijfers. kijk maar na: twee weken later hadden we een "lokaal minimum" in de grafiek te pakken...
Bovendien: brugklassen hebben aardig wat besmettingen (in heel Nederland). Het verschil tussen een brugmug en een achtstegroeper is nou ook weer niet zo groot. Persoonlijk heb ik (hoewel het in ons geval alleen maar fijn was) nooit echt gezien waarom de (basis)-scholen open bleven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8826
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 14 dec 2020 13:33

Marnix schreef:Ik denk niet dat alle besmettingen te verklaren zijn vanuit het je niet houden aan de regels... maar als je ziet hoe druk het rond Black Friday en Sinterklaas was in het centrum van steden en als ik hoor hoeveel mensen toch in te grote kringen Sinterklaas hebben gevierd, als je ziet hoe druk het weer op de weg is in de spits, verklaart dat volgens mij wel een groot deel van het probleem. Natuurlijk speelt het seizoen een rol (maar waarom steeg het aantal besmettingen in oktober, daalde het in november en gaan ze cijfers nu weer omhoog? Dat heeft niet alleen met het seizoen te maken maar ook met de maatregelen en hoe mensen daarmee omgaan.
Een deel van de verklaring kan ook worden gevonden in het aantal testen dat is afgenomen: die piekte eind oktober (321.654 in de week van 19 t/m 25 oktober). Niet toevallig piekte het aantal gemelde besmettingen ook rond die periode. Ter vergelijking: 4 weken later (dus november) werden er maar 250.000 tests per week afgenomen. Niet vreemd dat het aantal gemelde besmettingen toen ook afnam.
Daarom vind ik de hoeveelheid besmettingen per dag/week ook misleidend. Het gaat ook om de hoeveelheid besmettingen per afgenomen tests.
De meest betrouwbare indicator vind ik het aantal opgenomen mensen in het ziekenhuis en het aantal overledenen. Die piekten begin november en namen sindsdien af.
Het zou kunnen dat die op dit moment weer stijgen, maar ik zie de meest recente cijfers nog niet in die grafieken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 13:47

elbert schreef:Een deel van de verklaring kan ook worden gevonden in het aantal testen dat is afgenomen: die piekte eind oktober (321.654 in de week van 19 t/m 25 oktober). Niet toevallig piekte het aantal gemelde besmettingen ook rond die periode. Ter vergelijking: 4 weken later (dus november) werden er maar 250.000 tests per week afgenomen. Niet vreemd dat het aantal gemelde besmettingen toen ook afnam.
Daarom vind ik de hoeveelheid besmettingen per dag/week ook misleidend. Het gaat ook om de hoeveelheid besmettingen per afgenomen tests.
De meest betrouwbare indicator vind ik het aantal opgenomen mensen in het ziekenhuis en het aantal overledenen. Die piekten begin november en namen sindsdien af.
Het zou kunnen dat die op dit moment weer stijgen, maar ik zie de meest recente cijfers nog niet in die grafieken.


Ja, dat roep ik inderdaad ook al een poos, dat zijn de cijfers die echt aangeven hoe het ervoor staat. Die cijfers gaan overigens wel stijgen want dat loopt 1-2 weken achter op de besmettingscijfers. Maar een lockdown van een maand incl opvang en basisscholen is in mijn ogen onnodig en te rigoreus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 13:54

elbert schreef:Een deel van de verklaring kan ook worden gevonden in het aantal testen dat is afgenomen: die piekte eind oktober (321.654 in de week van 19 t/m 25 oktober). Niet toevallig piekte het aantal gemelde besmettingen ook rond die periode. Ter vergelijking: 4 weken later (dus november) werden er maar 250.000 tests per week afgenomen. Niet vreemd dat het aantal gemelde besmettingen toen ook afnam.
Daarom vind ik de hoeveelheid besmettingen per dag/week ook misleidend. Het gaat ook om de hoeveelheid besmettingen per afgenomen tests.
De meest betrouwbare indicator vind ik het aantal opgenomen mensen in het ziekenhuis en het aantal overledenen. Die piekten begin november en namen sindsdien af.
Het zou kunnen dat die op dit moment weer stijgen, maar ik zie de meest recente cijfers nog niet in die grafieken.

Toch zitten we al een poos in een flow waarin het aantal besmettingen procentueel blijft toenemen.
een steeds groter percentage van de geteste mensen test positief, en dat is in mijn ogen zorgelijker dan het toenemend aantal besmettingen an sich.
Ziekenhuisopnames zijn niet echt aan het stijgen, sterftecijfers wel (maar lopen 15-17 dagen achter op de besmettingscijfers.

The worst is yet to come.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten