Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 16:59

elbert schreef:Het RIVM, premier Rutte en minister de Jonge waren er dit voorjaar in alle toonaarden heel stellig over: niet-medische mondkapjes werken niet en zorgen voor schijnveiligheid en daarom heeft het geen zin om ze te dragen.
Op wetenschappelijk gebied is er sindsdien op dit punt niets veranderd, maar die mondkapjesplicht is er uiteindelijk toch gekomen, mede met als argument dat het het gedrag zou beinvloeden (wat je dus weer ontkent).
Ik snap wel dat mensen (en daar hoor ik ook bij) dit zwalkbeleid niet snappen.


Dat klopt niet helemaal. Allereerst heeft het RIVM nooit met zekerheid gezegd dat mondkapjes schijveiligheid zouden bieden, dit was een sterk vermoeden. Men heeft dit onderzocht en in dat onderzoek werd dat vermoeden niet bevestigd, men hield juist iets meer afstand (waarbij ik me wel weer afvraag in hoeverre dat blijvend is, toen nog haast niemand een mondmasker droeg viel het meer op als iemand dat wel deed wat dat kan verklaren). Zoals je weet is op basis van dat voortschrijdend inzicht ondanks dat het RIVM altijd terughoudend is geweest, er wel een mondkapjesplicht in het OV gekomen. Toen de besmettingen weer opliepen laaide de discussie weer op en dat er steeds meer geluiden opgingen om het te verplichten zal vast een rol hebben gespeeld om te besluiten het toch in te voeren, maar voortschrijdend inzicht (dat het niet leidt tot minder afstand houden en steeds meer data dat het wel wat lijkt te werken in gesloten ruimten, waar afstand houden wat moeilijker mogelijk is (was bijvoorbeeld ook wat Fauci adviseerde aan NL)) en dat alle beetjes die helpen welkom zijn. En verder idd: Afstand houden is veel belangrijker, als je afstand houdt hoef je eigenlijk geen mondkapje te dragen. Maar die theorie en de praktijk gaan niet altijd hand in hand. Ik vind het vrij duidelijk en ik noem dat geen zwalkbeleid. Het is rechte lijn van een nee naar een voorzichtige ja op basis van voortschrijdend inzicht met een beetje maatschappelijke druk erbij. :-)

LordJava schreef:Ik kan me je gevoelens wel goed voorstellen. En ik hoop voor je dat mensen nu zullen gaan nadenken en zich na de crisis soepeler zullen gaan opstellen tegenover uitzonderingsgevallen. Ik ben in veel opzichten ook blij met de coronacrisis. De lucht is vaak schoner en de mensen dringen minder in de supermarkt. Hoewel door de gezichtsbedekking het dringen weer sterk aan het toenemen is.


Ik weet niet waar jij woont maar hier houden mensen net zoveel afstand, is er nog steeds een maximum aantal mensen wat naar binnen mag en wordt er niet aan dringen gedaan in de supermarkten. Zeker niet meer dan voor de mondkapjesplicht. En ja, het virus heeft wel voordelen voor de lucht, milieu, minder files etc.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 dec 2020 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 17:10

elburger schreef:7 dec 11.53

Had al gelijk het gevoel dat jij mij ff op mn plaats moest zetten, zoals zo vaak en zovelen.
Gommers zei vanmorgen dat hij bang is dat NL een 3e golf kan verwachten in januari 2021.

Ben ik nu zo dom?!
Volgens velen wel.
I dont care.


Sneu om te zien hoe je alles zo negatief op jezelf betrekt. Je hoeft niet zo negatief over jezelf te zijn hoor. Ik wilde je ook niet op je plek zetten zoals je beweert.

Uiteindelijk ligt het er natuurlijk aan hoe je "golf" definieert. Als je een grafiek tekent van corona afgelopen jaar, zie je wel twee golven, een in het voorjaar en een in het najaar. Maar stel, we blijven een beetje tussen de 4000 en 7000 besmettingen hangen en in januari gaan we weer naar de 10000 besmettingen en je tekent dat uit, dan is de vraag natuurlijk: Zie je dan een golf of zie je er twee. Misschien niet zo zinvol aangezien "golf" beeldspraak is die ook niet altijd goed te lading dekt. Visueel gezien moet je om de tweede golf te laten stoppen, net als in de zomer een tijdje praktisch geen besmettingen hebben, anders blijf je dezelfde golf zitten. Maar ja, aan de andere kant heeft 1 golf dorgaans ook niet "2 pieken / koppen". Dus het is duidelijk wat er wordt bedoeld, het meer een taalkundige vraag wanneer je van een golf spreekt, wanneer de tweede golf voorbij is enz. Mooi artikel over coronataal:

https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... nataal.htm
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 17:13

Marnix schreef:Ik weet niet waar jij woont maar hier houden mensen net zoveel afstand, is er nog steeds een maximum aantal mensen wat naar binnen mag en wordt er niet aan dringen gedaan in de supermarkten. Zeker niet meer dan voor de mondkapjesplicht. En ja, het virus heeft wel voordelen voor de lucht, milieu, minder files etc.


Met dringen bedoel ik niet om naar binnen te komen, maar in de supermarkt zelf dicht tegen je aan komen staan om iets te pakken. Dat noem ik dringen. Niet even netjes wachten tot de persoon gepakt heeft wat ie aan het pakken is, maar hupsakee, dringen. Net als voor Corona. Wat dat betreft hebben veel mensen er niets van geleerd. Nog net zo ongeduldig en dringerig als voorheen, om tien seconden eerder bij je graf of de teevee te zijn.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 17:17

LordJava schreef:Met dringen bedoel ik niet om naar binnen te komen, maar in de supermarkt zelf dicht tegen je aan komen staan om iets te pakken. Dat noem ik dringen. Niet even netjes wachten tot de persoon gepakt heeft wat ie aan het pakken is, maar hupsakee, dringen. Net als voor Corona. Wat dat betreft hebben veel mensen er niets van geleerd. Nog net zo ongeduldig en dringerig als voorheen, om tien seconden eerder bij je graf of de teevee te zijn.


Ja dat snap ik dat je dat bedoelt. Dat is hier met mondkapjes niet anders dan zonder mondkapjes. Mensen zijn niet meer gaan dingen, ook niet echt minder heb ik het idee. Dat klopt wel weer. Iedereen lijkt altijd haast te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 17:19

Marnix schreef:Ja dat snap ik dat je dat bedoelt. Dat is hier met mondkapjes niet anders dan zonder mondkapjes. Mensen zijn niet meer gaan dingen, ook niet echt minder heb ik het idee. Dat klopt wel weer. Iedereen lijkt altijd haast te hebben.


Bij ons overduidelijk wel. Heel duidelijk. Het was net zo lekker rustig boodschappen doen toen die kapjes er nog niet waren.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 09 dec 2020 17:27

LordJava schreef:Met dringen bedoel ik niet om naar binnen te komen, maar in de supermarkt zelf dicht tegen je aan komen staan om iets te pakken. Dat noem ik dringen. Niet even netjes wachten tot de persoon gepakt heeft wat ie aan het pakken is, maar hupsakee, dringen. Net als voor Corona.


Wat vervelend!
Nu ik dit lees, prijs ik me gelukkig dat ik dit gedrag niet herken en ook niet meegemaakt heb. Niet in de supermarkt en ook niet in andere winkels. Natuurlijk zijn er altijd mensen die wel eens te dichtbij komen, ik vergis me ook wel eens maar over het algemeen merk ik dat veel mensen goed proberen om afstand te houden.

Sterkte met al die lompe mensen om je heen, dat zal niet makkelijk zijn.

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 17:33

tulp schreef:Wat vervelend!
Nu ik dit lees, prijs ik me gelukkig dat ik dit gedrag niet herken en ook niet meegemaakt heb. Niet in de supermarkt en ook niet in andere winkels. Natuurlijk zijn er altijd mensen die wel eens te dichtbij komen, ik vergis me ook wel eens maar over het algemeen merk ik dat veel mensen goed proberen om afstand te houden.

Sterkte met al die lompe mensen om je heen, dat zal niet makkelijk zijn.


Dankjewel. Ik heb engelengeduld (laat iedereen vrijwel altijd voorgaan die voor wil gaan) en ben niet bang voor Corona, dus ik vind het niet moeilijk met die mensen om te gaan. Maar de verandering na de gezichtsbedekking is wel opvallend. Ik denk dat veel mensen toch een gevoel van schijnveiligheid hebben nu.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 17:48

LordJava schreef:Dankjewel. Ik heb engelengeduld (laat iedereen vrijwel altijd voorgaan die voor wil gaan) en ben niet bang voor Corona, dus ik vind het niet moeilijk met die mensen om te gaan. Maar de verandering na de gezichtsbedekking is wel opvallend. Ik denk dat veel mensen toch een gevoel van schijnveiligheid hebben nu.


Ik denk van niet, het is wetenschappelijk onderzocht en dan blijkt dat het geen negatief effect heeft. Is denk ik vooral perceptie, als je tegen mondkapjes ben ga je als mensen wel eens binnen 1,5e meter komen denken: zie je wel! Terwijl dat voor het gebruik van mondkapjes net zo goed gebeurde. Omdat ze voor of tegen mondkapjes zijn kunnen ze het niet objectief beoordelen. Ga maar eens onderzoeken of mensen vinden dat er minder afstand wordt gehouden door mondkapjes. Dan zeggen de voorstanders van mondkapjes: er is niets veranderd. En de tegenstanders zeggen: mensen houden minder afstand. Gelukkig zijn er dan nog wetenschappelijke onderzoeken op basis waarvan je kan zien wat feitelijk, objectief gezien de gevolgen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 18:53

Marnix schreef:Ik denk van niet, het is wetenschappelijk onderzocht en dan blijkt dat het geen negatief effect heeft. Is denk ik vooral perceptie, als je tegen mondkapjes ben ga je als mensen wel eens binnen 1,5e meter komen denken: zie je wel! Terwijl dat voor het gebruik van mondkapjes net zo goed gebeurde. Omdat ze voor of tegen mondkapjes zijn kunnen ze het niet objectief beoordelen. Ga maar eens onderzoeken of mensen vinden dat er minder afstand wordt gehouden door mondkapjes. Dan zeggen de voorstanders van mondkapjes: er is niets veranderd. En de tegenstanders zeggen: mensen houden minder afstand. Gelukkig zijn er dan nog wetenschappelijke onderzoeken op basis waarvan je kan zien wat feitelijk, objectief gezien de gevolgen zijn.


Ik denk dat dit een vooroordel is van jou. Het afstand respecteren heeft niets met voor of tegenstanders te maken. Mensen die altijd netjes afstand hielden, ook al voor Corona, merken dit op. Ongeacht hun positie ten aanzien van de noodzaak of niet noodzaak ten aanzien van kapjes. En dit kan niet op een degelijke wijze wetenschappelijk onderzocht zijn in 8 dagen. Maar er wordt tegenwoordig nogal snel iets wetenschappelijk genoemd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 19:17

LordJava schreef:Ik denk dat dit een vooroordel is van jou. Het afstand respecteren heeft niets met voor of tegenstanders te maken. Mensen die altijd netjes afstand hielden, ook al voor Corona, merken dit op. Ongeacht hun positie ten aanzien van de noodzaak of niet noodzaak ten aanzien van kapjes. En dit kan niet op een degelijke wijze wetenschappelijk onderzocht zijn in 8 dagen. Maar er wordt tegenwoordig nogal snel iets wetenschappelijk genoemd.


Zoals ik al zeg, voor of tegen mondkapjes zijn zegt wel iets over wat je ziet en niet, wat je opvalt en wat niet, hoe je naar dingen kijkt.

En dat dat zo is wordt bewezen doordat mensen die voor mondkapjes zijn zeggen: er word niey minder afstand gehouden. Mensen die tegen mondkapjes zijn zeggen dit wel. Een van beiden groepen moet ongelijk hebben en dat is wel objectief meetbaar. Dat is in de zomerperiode daar door verschillende partijen wereldwijd flink onderzoek naar gedaan, meerdere onderzoeken en niet in een paar dagen tijd... en daaruit blijkt dat mensen niet minder afstand houden. Dat is ook mijn ervaring. Blijkbaar niet te jouwe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 09 dec 2020 19:23

LordJava schreef:Met dringen bedoel ik niet om naar binnen te komen, maar in de supermarkt zelf dicht tegen je aan komen staan om iets te pakken. Dat noem ik dringen. Niet even netjes wachten tot de persoon gepakt heeft wat ie aan het pakken is, maar hupsakee, dringen. Net als voor Corona. Wat dat betreft hebben veel mensen er niets van geleerd. Nog net zo ongeduldig en dringerig als voorheen, om tien seconden eerder bij je graf of de teevee te zijn.


Dat doe ik ook 8-[ sommige mensen staan echt zo lang voor het schap, sorry maar mijn tijd is kostbaar. Ik laat oudere mensen bij de kassa graag voor gaan, maar ik pak wel gewoon wat ik nodig heb ondanks dat er iemand net ook daar is. Ik duw ze gelukkig nog net niet opzij :wink:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 09 dec 2020 20:32

Marnix schreef:Ja maar wat is precies je punt? Iemand heeft wat plannen, wat er precies van gaat gebeuren is de vraag. Voor een deel zit er ook wel wat in het verhaal, het systeem met de verantwoordelijkheid bij de banken en een overheid met een torenhoge schuld heeft inderdaad wat zwakte en als men bij blijft lenen wordt dat problematisch. Dat er op dat vlak wat mag veranderen klopt wel, zeker omdat de tijden ook veranderen en het grote geld steeds meer naar de bedrijven verschuift.

Dat is trouwens niet nieuw, staat los van dit virus. Overigens is het ook zo dat momenteel de economische crisis vrij groot is maar nog niet onoverkomelijk. Vergelijkbaar met ruim 10 jaar terug, in kortere tijd maar de crisis lijkt door deze omstandigheden ook korter te duren, volgend jaar wordt er weer economische groei verwacht.


Mijn punt is vooral dat iedereen (alleen jij nu :wink: :) ‘complottheorie ‘ schreeuwt terwijl de info open en bloot is te krijgen, uit eerste hand en de media zwijgt erover als het graf. Vind ik opmerkelijk. The great reset is een voorbeeld wat ik behoorlijk nieuwswaardig vind (zeker voor een talkshow interessant) maar ook de onlangs masale protesten in Denemarken tegen de wet (nu ingetrokken) die vaccinatie zou verplichten voor delen van de bevolking.
Ik weet niet of jij het op het journaal of in de krant heb gelezen maar ik niet.
Misschien dat er een krant is geweest die er een bericht over heeft geplaatst maar bij het grote publiek onbekend.
Maar natuurlijk zal er ook voor deze dingen een hele logische verklaring zijn... :-k

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 09 dec 2020 20:34

lammetje schreef:Dat doe ik ook 8-[ sommige mensen staan echt zo lang voor het schap, sorry maar mijn tijd is kostbaar. Ik laat oudere mensen bij de kassa graag voor gaan, maar ik pak wel gewoon wat ik nodig heb ondanks dat er iemand net ook daar is. Ik duw ze gelukkig nog net niet opzij :wink:


Zo vervelend wanneer iemand voor je neus het laatste lamsrackje met 35% korting weggrist :(

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 09 dec 2020 20:38

irmo schreef:Dat denk ik niet Marnix, ik hoor verdacht veel gehandicapten hetzelfde zeggen als ik. Maar dat wordt toch nooit opgemerkt, dus het verbaast me ook niets dat de "normale' maatschappij dat niet snapt. :roll:


Niet zo sip irmootje, gooi een nieuw kleurtje in je haar en schaf jezelf een nieuwe bezem aan voor kerst en ‘t komt allemaal wel weer voor mekaar, nietwaar?! :wink:

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 dec 2020 20:45

tulp schreef:Sterkte met al die lompe mensen om je heen, dat zal niet makkelijk zijn.

Sorry hoor, ik ga stuk hier.... manmanman hysterisch-smile
lammetje schreef: Ik duw ze gelukkig nog net niet opzij :wink:

Echt lomp hoor!
LordJava schreef:Bij ons overduidelijk wel. Heel duidelijk. Het was net zo lekker rustig boodschappen doen toen die kapjes er nog niet waren.

Bij ons zeeen van ruimte nu die kapjes verplicht zijn... en de bezorgdiensten draaien overuren.
LordJava schreef:
Deze mensen vallen onder de uitzonderingen en mogen gewoon een winkel binnen.

Ja, dat zal wel, maar daar doelde ik niet op. Omdat ze doof/slechthorend zijn, zien ze niet wat iemand zegt. Liplezen dóór een mondkapje is nog steeds niet mogelijk. Daarnaast is de gezichtsuitdrukking verborgen, emotie grotendeels onzichtbaar en dat maakt nog meer machteloos en onzeker.
Gtn schreef:Kortzichtig en kleinzielig. Wees gewoon blij dat er eindelijk aandacht voor is. Maar anderen slechte dingen toewensen is niet echt christelijk Irmo. Misschien moet je aan je opgekropte boosheid werken.

Voor deze ene keer ben ik het roerend met je eens.
pindas83 schreef:Niet zo sip irmootje, gooi een nieuw kleurtje in je haar en schaf jezelf een nieuwe bezem aan voor kerst en ‘t komt allemaal wel weer voor mekaar, nietwaar?! :wink:

Een bezem?? :schaterlach:
pindas83 schreef:Zo vervelend wanneer iemand voor je neus het laatste lamsrackje met 35% korting weggrist :(

Voor je neus? Dan kom je te dichtbij. Of bedoelde je voor je lapje?
Marnix schreef: Hoe vaak moet jij een mondkapje op? Of ik? Als ik boodschappen doe in de supermarkt en als ik me verplaats op het werk. Als ik de kleine ophaal bij de opvang. Half uur per dag of zo? Met heel veel tussenpozen. Prima dat je tegen bent maar hou op met fabeltjes vertellen om je gelijk te willen halen. (...)

Dat jij nu andere onderzoekers en hun uitkomsten slimmer acht, wil niet zeggen dat tegenovergestelde onderzoeken, feiten en beweringen direct naar het land van de fabeltjes verwezen kunnen worden.
En uh.. hoe vaak ik een mondkapje op moet? Niet.
Marnix schreef:Ik niet. (..) Logisch dat die mensen dan een bekeuring krijgen toch? Deze mensen gingen meerdere winkels in en uit, weigerden gehoor te geven aan het verzoek van winkeliers om een mondkapje te dragen, werden vervolgens op straat gezet, daar ging de politie het gesprek met ze aan. Ze weigerden te luisteren, ze weigerden zich de identificeren, daar vroeg te politie om, ook omdat ze zich niet hielden aan de maximale groepsgrootte. Ze weigerden mee te werken en kwamen in opstand, schrijft de regionale krant. Tja, sorry hoor maar dan vraag je er ook gewoon om.

'Schrijft de regionele krant'. Juist, en de 'krant' zit doorgaans geen geluid bij... Beeld Youtube geeft toch iets anders aan.
Mortlach schreef:Plus nu opeens maakt men zich zo zorgen om de doven en slechthorenden! In 2019 had niemand het over de positie van deze mensen, maar nu het "ONS gezonde mensen" raakt, is bescherming van die andere groep ineens ontzettend belangrijk!

Vooroordeel. Wie zegt dat doven en slechthorenden etc. bij 'ons' anders niet in the picture zijn?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten