Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2020 19:05

Marnix schreef:De meesten denken dat het wel bijdraagt, maar niet op hele grote schaal. Uit onderzoek lijkt te blijken dan het gedrag van mensen er verder niet echt door verandert.

- Misschien is 97 procent wel een mooi getal ja. Op 10000 besmettingen op een dag scheelt het dan 300 besmettingen. Zoals ik al zei, alle beetjes helpen.


Mensen begrijpen blijkbaar niet hoe exponentiële groei werkt. Elke afname, hoe klein ook, heeft een enorme impact op lange termijn. Het verschil tussen een R van 1,1 en 1,5 is enorm na een paar maanden!

Een pandemie heeft nou eenmaal nadelen, daar ontkom je niet aan.


Plus nu opeens maakt men zich zo zorgen om de doven en slechthorenden! In 2019 had niemand het over de positie van deze mensen, maar nu het "ONS gezonde mensen" raakt, is bescherming van die andere groep ineens ontzettend belangrijk!

Weet je, dat is misschien nog wel het ergste; dat de kwetsbare groepen in de samenleving zo lang zo stelselmatig worden genegeerd, maar nu ineens is het o zo belangrijk dat ik geen mondkapje op hoef omdat die andere mensen het zo zwaar hebben. Als je gehandicapt bent en in 2019 wilde telewerken, was de kans bijzonder groot dat de baas zou zeggen "tja, lastig, kost geld, etc, etc, nee, we doen het niet" maar toen alle gezonde mensen het ineens nodig hadden was het "een kans om de kantoorcultuur te hervormen" of wat dan ook. En als het straks allemaal achter ons ligt, zullen er weer bedrijven zijn die zeggen "tja, lastig, kost geld, etc." Kunnen mensen zich voorstellen dat dit voor de gehandicapten in de samenleving ontzettend ontluisterend en vervreemdend is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 09 dec 2020 00:04

Mortlach schreef:
Plus nu opeens maakt men zich zo zorgen om de doven en slechthorenden! In 2019 had niemand het over de positie van deze mensen, maar nu het "ONS gezonde mensen" raakt, is bescherming van die andere groep ineens ontzettend belangrijk!

Weet je, dat is misschien nog wel het ergste; dat de kwetsbare groepen in de samenleving zo lang zo stelselmatig worden genegeerd, maar nu ineens is het o zo belangrijk dat ik geen mondkapje op hoef omdat die andere mensen het zo zwaar hebben. Als je gehandicapt bent en in 2019 wilde telewerken, was de kans bijzonder groot dat de baas zou zeggen "tja, lastig, kost geld, etc, etc, nee, we doen het niet" maar toen alle gezonde mensen het ineens nodig hadden was het "een kans om de kantoorcultuur te hervormen" of wat dan ook. En als het straks allemaal achter ons ligt, zullen er weer bedrijven zijn die zeggen "tja, lastig, kost geld, etc." Kunnen mensen zich voorstellen dat dit voor de gehandicapten in de samenleving ontzettend ontluisterend en vervreemdend is.



Inderdaad Mortlach. En dat is dus waarom ik hoop dat de zogenaamde "crisis" nog een aantal maandjes duurt. Laat de gewone maatschappij er ook maar even flink last van hebben dan weten ze ook eens wat het is.

Hier op de uni ook. Ik wilde een cursus volgen via afstandsonderwijs. Nou nee hoor, dat kon AB-SO-LUUT niet. Wat ik wel niet dacht om dat te vragen, belachelijk zeg. Uitzonderingen doen we niet aan, veel te veel moeite, en bovendien is het heel belangrijk dat je minimaal 20 uur in de week met elkaar in hetzelfde gebouw zit. Dat is voor de samenhang ofzo, geen idee.

Vervolgens breekt er compleet de pleuris uit omdat China heeft lopen klooien.

Binnen 2 dagen was de hele uni online. Want ja. " het is toch wel erg belangrijk dat we met zijn allen thuisblijven hoor. Zeker in deze tijden".

Stel achterlijke hypocrieten. Dat soort waardeloos gedrag, daar kan ik me nou kwaad om maken.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 09 dec 2020 10:22

Dorpeling schreef:Okee. Ik was in de veronderstelling dat er meer testen afgenomen worden vanaf 1 december. Ook van mensen die geen symptomen hebben, maar alleen in contact geweest met. En of dat dan betrouwbaar is? Hoe dan ook, de cijfers blijven stijgen. Ik heb er zo m'n vragen bij.


Klopt er wordt meer getest. Ik dacht zelf dat het juist steeds minder werd, maar das niet waar.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 09 dec 2020 10:27

irmo schreef:Inderdaad Mortlach. En dat is dus waarom ik hoop dat de zogenaamde "crisis" nog een aantal maandjes duurt. Laat de gewone maatschappij er ook maar even flink last van hebben dan weten ze ook eens wat het is.

Hier op de uni ook. Ik wilde een cursus volgen via afstandsonderwijs. Nou nee hoor, dat kon AB-SO-LUUT niet. Wat ik wel niet dacht om dat te vragen, belachelijk zeg. Uitzonderingen doen we niet aan, veel te veel moeite, en bovendien is het heel belangrijk dat je minimaal 20 uur in de week met elkaar in hetzelfde gebouw zit. Dat is voor de samenhang ofzo, geen idee.

Vervolgens breekt er compleet de pleuris uit omdat China heeft lopen klooien.

Binnen 2 dagen was de hele uni online. Want ja. " het is toch wel erg belangrijk dat we met zijn allen thuisblijven hoor. Zeker in deze tijden".

Stel achterlijke hypocrieten. Dat soort waardeloos gedrag, daar kan ik me nou kwaad om maken.


Beetje vreemd dat iedereen nu blijkbaar maar even moet voelen wat jij voelt?

Ik heb me altijd geïnteresseerd in doven en slechthorende en ik probeer er altijd rekening mee te houden als ik iemand tegen kom om contact te maken. Dus vind de vlieger niet opgaan.
En online lessen is in geval van nood heel fijn maar ergens is het ook gewoon lastig. Ook om zowel de klas als online te moeten volgen voor docenten. Kan me goed voorstellen dat het niet kon toen je dat vroeg en nu opeens wel. Het was ook niet hun idee om dit zo te regelen. Als je 2 jaar geleden had gevraagd aan mensen dat ze met mondkapje op boodschappen zouden doen zouden 99% je uitlachen. Natuurlijk niet.. en zie nu

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 11:17

Wat dat meer testen en zo betreft, prima. Maar als er alleen mensen zonder symptomen bij het aantal besmettingen zou komen zou dat geen gevolgen moeten hebben voor het aantal patienten in het ziekenhuis en op de IC. Die cijfers zijn niet afhankelijk van hoeveel er wordt getest. Maar ik ben bang dat dit wel zorgt dat het aantal opgenomen mensen toeneemt of in ieder geval niet daalt terwijl dat wel moet. Je kan ook kijken naar het procentuele aantal besmettingen van het aantal afgenomen testen. Als er meer mensen positief worden getest omdat mensen zonder symptomen ook worden getest zal het percentage positieve testen eerder dalen dan stijgen want de kans dat iemand zonder symptomen toch positief is is kleiner. Daarnaast wel goed dat die mensen worden getest en de cijfers meetellen, ook al hebben ze zelf geen symptomen, toch kunnen we wel weer anderen besmetten. Sterker nog, als mensen niet weten dat ze positief zijn zullen ze meer contactmomenten met anderen hebben dan wanneer ze het wel weten. Ik weet niet hoe goed je het kan overdragen als je geen symptomen hebt maar het lijkt me dan beter om even niet op bezoek te gaan bij anderen bijvoorbeeld.

lammetje schreef:Beetje vreemd dat iedereen nu blijkbaar maar even moet voelen wat jij voelt?

Ik heb me altijd geïnteresseerd in doven en slechthorende en ik probeer er altijd rekening mee te houden als ik iemand tegen kom om contact te maken. Dus vind de vlieger niet opgaan.
En online lessen is in geval van nood heel fijn maar ergens is het ook gewoon lastig. Ook om zowel de klas als online te moeten volgen voor docenten. Kan me goed voorstellen dat het niet kon toen je dat vroeg en nu opeens wel. Het was ook niet hun idee om dit zo te regelen. Als je 2 jaar geleden had gevraagd aan mensen dat ze met mondkapje op boodschappen zouden doen zouden 99% je uitlachen. Natuurlijk niet.. en zie nu


Precies. Dat zijn dingen die je niet voor de lol doet maar alleen omdat het niet anders kan. Ik kan me voorstellen dat er na de crisis wil meer ruimte komt voor het volgen van lessen vanuit huis maar alleen maar vanuit huis, dat is niet het idee van een universiteit. Het gaat om meer dan alleen lesstof opnemen. Als je dat wil kan je het beter bij de LOI of zo proberen Irmo :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 09 dec 2020 11:34

irmo schreef:En dat is dus waarom ik hoop dat de zogenaamde "crisis" nog een aantal maandjes duurt. Laat de gewone maatschappij er ook maar even flink last van hebben dan weten ze ook eens wat het is.

Hier op de uni ook. Ik wilde een cursus volgen via afstandsonderwijs. Nou nee hoor, dat kon AB-SO-LUUT niet. Wat ik wel niet dacht om dat te vragen, belachelijk zeg. Uitzonderingen doen we niet aan, veel te veel moeite, en bovendien is het heel belangrijk dat je minimaal 20 uur in de week met elkaar in hetzelfde gebouw zit. Dat is voor de samenhang ofzo, geen idee.

Vervolgens breekt er compleet de pleuris uit omdat China heeft lopen klooien.

Binnen 2 dagen was de hele uni online. Want ja. " het is toch wel erg belangrijk dat we met zijn allen thuisblijven hoor. Zeker in deze tijden".

Stel achterlijke hypocrieten. Dat soort waardeloos gedrag, daar kan ik me nou kwaad om maken.


Kortzichtig en kleinzielig. Wees gewoon blij dat er eindelijk aandacht voor is. Maar anderen slechte dingen toewensen is niet echt christelijk Irmo. Misschien moet je aan je opgekropte boosheid werken.

Op een negatieve manier aandacht vragen, is ook aandacht vragen. Maar misschien kun je het beter positief benaderen. Al besef ik dat het niet altijd makkelijk is. En nee, ik begrijp inderdaad jouw situatie niet, want ik kan gewoon naar mijn werk, en af en toe kan ik wat sociale contacten onderhouden, en in het dagelijks leven slechts wat relatief kleine aanpassingen. Ja, daarmee voel ik me gezegend en ben daar ook dankbaar voor.

Ik wens je toe dat je meer uit de dankbaarheid kunt gaan leven in plaats van uit je boosheid. Dan heb je het echt veel beter voor jezelf, en heb je meer oog voor de zegeningen die er nog wél zijn.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 09 dec 2020 13:41

Jullie hebben het echt zo totaal niet begrepen. Jammer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 13:53

irmo schreef:Jullie hebben het echt zo totaal niet begrepen. Jammer.


Of jij begrijpt het niet, er zijn wel verdacht veel mensen die je precies het zelfde proberen duidelijk te maken. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 09 dec 2020 14:35

Dat denk ik niet Marnix, ik hoor verdacht veel gehandicapten hetzelfde zeggen als ik. Maar dat wordt toch nooit opgemerkt, dus het verbaast me ook niets dat de "normale' maatschappij dat niet snapt. :roll:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 09 dec 2020 14:37

Marnix schreef:De meesten denken dat het wel bijdraagt, maar niet op hele grote schaal. Uit onderzoek lijkt te blijken dan het gedrag van mensen er verder niet echt door verandert.
Het RIVM, premier Rutte en minister de Jonge waren er dit voorjaar in alle toonaarden heel stellig over: niet-medische mondkapjes werken niet en zorgen voor schijnveiligheid en daarom heeft het geen zin om ze te dragen.
Op wetenschappelijk gebied is er sindsdien op dit punt niets veranderd, maar die mondkapjesplicht is er uiteindelijk toch gekomen, mede met als argument dat het het gedrag zou beinvloeden (wat je dus weer ontkent).
Ik snap wel dat mensen (en daar hoor ik ook bij) dit zwalkbeleid niet snappen.
Mortlach schreef:Mensen begrijpen blijkbaar niet hoe exponentiële groei werkt.
Van exponentiele groei was sprake gedurende een korte periode in maart. Dat is momenteel niet aan de orde: eerder lineaire groei en dat hangt dan vooral af van het aantal testen dat uitgevoerd wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 09 dec 2020 14:57

En nee, ik juich het helemaal niet toe dat mensen besmet raken, ziek worden en doodgaan. Dat vind ik ook volkomen waardeloos. Om maar even duidelijk te zijn.

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 15:19

Dorpeling schreef:Inderdaad.. de bemettingen stijgen. Met én zonder mondkapje. Dus wat is hier onzinnig aan?


De overheid heeft net als diverse experts altijd gezegd dat mondkapjes geen enkele toegevoegde waarde hebben. Maar veel mensen hebben erom gevraagd en we zitten voor de verkiezingen en Rutte staat het hoogst in de peilingen. Wie wil scoren bij het kiesvolk neemt populaire maatregelen.

De enige toegevoegde waarde zou gedragsverandering zijn. Nou die gedragsverandering maken wij in onze omgeving mee. Mensen komen weer nog net niet tegen je aan staan in de supermarkt. Het omgekeerde van wat ze ermee beogen.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 15:22

irmo schreef:Inderdaad Mortlach. En dat is dus waarom ik hoop dat de zogenaamde "crisis" nog een aantal maandjes duurt. Laat de gewone maatschappij er ook maar even flink last van hebben dan weten ze ook eens wat het is.

Hier op de uni ook. Ik wilde een cursus volgen via afstandsonderwijs. Nou nee hoor, dat kon AB-SO-LUUT niet. Wat ik wel niet dacht om dat te vragen, belachelijk zeg. Uitzonderingen doen we niet aan, veel te veel moeite, en bovendien is het heel belangrijk dat je minimaal 20 uur in de week met elkaar in hetzelfde gebouw zit. Dat is voor de samenhang ofzo, geen idee.

Vervolgens breekt er compleet de pleuris uit omdat China heeft lopen klooien.

Binnen 2 dagen was de hele uni online. Want ja. " het is toch wel erg belangrijk dat we met zijn allen thuisblijven hoor. Zeker in deze tijden".

Stel achterlijke hypocrieten. Dat soort waardeloos gedrag, daar kan ik me nou kwaad om maken.


Ik kan me je gevoelens wel goed voorstellen. En ik hoop voor je dat mensen nu zullen gaan nadenken en zich na de crisis soepeler zullen gaan opstellen tegenover uitzonderingsgevallen. Ik ben in veel opzichten ook blij met de coronacrisis. De lucht is vaak schoner en de mensen dringen minder in de supermarkt. Hoewel door de gezichtsbedekking het dringen weer sterk aan het toenemen is.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 15:35

Dorpeling schreef:En het heeft ook andere nadelen. Denk alleen maar aan doven en slechthorenden die het moeten hebben van non-verbale communicatie, die het met het verplichten hiervan gediscrimineerd worden, omdat deze groep mensen nu (nog) minder deel kunnen nemen aan de maatschappij.


Hallo Dorpeling,

Deze mensen vallen onder de uitzonderingen en mogen gewoon een winkel binnen. Dat is niet bij iedereen bekend hoewel de overheid daar wel informatie over heeft staan op haar website en het afgelopen twee weken regelmatig in een aantal programma’s op tv aan bod is gekomen. Ik doe regelmatig boodschappen voor en soms met iemand van 80 die onder andere aan cardiomyopathie lijdt en geen kapjes of schermen kan dragen. Dan heb ik het kaartje van de overheid bij me - wat niet nodig is maar ik had het toevallig uitgeprint - en ga ik vooraf zelf met mondkapje de winkel in om te vragen of zij zonder kapje binnen mag. Tot nog toe mag dat bij alle winkels waar zij, na driekwart jaar geen enkele winkelstraat meer te hebben gezien, naar binnen wil. Wij ontmoeten tot nog toe alleen maar goodwill, maar er komen ook heel schrijnende misstanden in het land voor waar mensen met een handicap niet worden binnengelaten in een winkel.

Ik heb voordat de mondkapjesplicht inging schriftelijk (mail) contact gehad met een medewerker van de overheid hierover en daarom wist ik dat deze mensen gewoon in winkels mogen binnengaan en de winkeliers geacht worden soepel om te gaan met deze mensen en dat die geen kapje op hoeven. Het antwoord van de overheid heb ik bewaard in mijn mail.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 09 dec 2020 16:10

Marnix schreef

Je kan niet van de volgende golf zitten...........

7 dec 11.53

Had al gelijk het gevoel dat jij mij ff op mn plaats moest zetten, zoals zo vaak en zovelen.
Gommers zei vanmorgen dat hij bang is dat NL een 3e golf kan verwachten in januari 2021.

Ben ik nu zo dom?!
Volgens velen wel.
I dont care.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten