Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 07 okt 2020 08:22

https://www.nu.nl/coronavirus/6082123/forse-stijging-aantal-opnames-en-positieve-tests-half-oktober-afname-verwacht.html
Er liggen 190 mensen met covid op de IC.

100 mensen in een gebouw was ongeregistreerd, geregistreerd mochten er meer naar binnen, dat was maatwerk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 08:25

Memmem schreef:https://www.nu.nl/coronavirus/6082123/forse-stijging-aantal-opnames-en-positieve-tests-half-oktober-afname-verwacht.html
Er liggen 190 mensen met covid op de IC.

100 mensen in een gebouw was ongeregistreerd, geregistreerd mochten er meer naar binnen, dat was maatwerk.

Dank voor je bron, ik had er naar gezocht, maar het niet kunnen vinden. Dat houdt dus in dat mensen gemiddeld genomen korter op de IC liggen.
Dat is in elk geval positief nieuws!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 07 okt 2020 08:39

StillAwake schreef:Dank voor je bron, ik had er naar gezocht, maar het niet kunnen vinden. Dat houdt dus in dat mensen gemiddeld genomen korter op de IC liggen.
Dat is in elk geval positief nieuws!

Precies, en van de ruim 27000 besmette mensen liggen er 1200 in het ziekenhuis.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 07 okt 2020 08:41

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
Hier ooit veel over gehoord?
We moeten covid niet onderschatten maar ook niet overschatten.
Ik las ergens dat er al weken sprake is van ondersterfte ipv oversterfte. Dit moet op te zoeken zijn bij het Rivm

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 07 okt 2020 09:00

de berichtgeving is altijd vertraagd...
Het virus is al lang dan weer vele stappen verder.
Daarom is het zo belangrijk en zo simpel...
Neem de adviezen ter harte.
ipv de discussie en indruk wekken, het valt allemaal wel mee...(ja zolang het je eigen deurtje voorbij gaat wel....)

Dan nog....kleine moeite...volg de eenvoudige uitvoerbare voorzorgs adviezen.
En als je dat niet voor jezelf nodig vind, doe het dan voor je naaste, je medemens...
Zeker omdat niemand de juiste vinger op het virus kan leggen...

Dit zegt een zeer nuchter persoon :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 09:10

Memmem schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
Hier ooit veel over gehoord?
We moeten covid niet onderschatten maar ook niet overschatten.
Ik las ergens dat er al weken sprake is van ondersterfte ipv oversterfte. Dit moet op te zoeken zijn bij het Rivm

Ja hoor, dit is indertijd met de mexicaanse griep redelijk uitgebried in het nieuws geweest.
Het grote verschil tussen Covid en griep zit hem vooral in het feit dat de mortaliteit van Covid ongeveer een kwart hoger ligt (exacte getallen weet ik even niet uit het hoofd), en dat er tegen griep toch een bepaalde vorm van groepsimmuniteit bestaat.
En het klopt dat de oversterfte erg laag is (er is dit jaar inderdaad een tijd sprake geweest van ondersterfte, deels verklaard door het feit dat de griepgolf dit jaar ook is tegengehouden door de corona-maatregelen, deels ook verklaard met de afname van verkeersdoden door de afgenomen verkeersdruk).

De meeste mensen die dit soort artikelen aanhalen doen dat alleen maar om de huidige covid-golf te bagatelliseren, wat niet van heel veel wijsheid getuigt.
Focussen op randzaken toont over het algemeen alleen maar domheid en/of angst aan.
En dat zie ik ook in de tweets getoont op dit forum, en in de reacties van bepaalde personen.
Focussen op de Brabanthallen ontslaat ons christenen van onze verantwoordelijkheid blijkbaar.
Focussen op de griep maakt Covid niet minder aanwezig.
Focussen op de vraag of het CIO wel mandaat had maakt het besluit wat ze genomen hebben niet minder wijs...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 09:16

MoesTuin schreef:de berichtgeving is altijd vertraagd...
Het virus is al lang dan weer vele stappen verder.
Daarom is het zo belangrijk en zo simpel...
Neem de adviezen ter harte.
ipv de discussie en indruk wekken, het valt allemaal wel mee...(ja zolang het je eigen deurtje voorbij gaat wel....)

Dan nog....kleine moeite...volg de eenvoudige uitvoerbare voorzorgs adviezen.
En als je dat niet voor jezelf nodig vind, doe het dan voor je naaste, je medemens...
Zeker omdat niemand de juiste vinger op het virus kan leggen...

Dit zegt een zeer nuchter persoon :wink:

mee eens.
en stop ook eens met die focus op : "ja maar zij doen/mogen meer dan wij"
Dat deed ik als klein kind ook als het om de afwas ging. En je mag toch hopen dat diegenen die in staat zijn hun mening te ventileren dat niveau inmiddels te boven zijn.
Focus je op je eigen verantwoordelijkheid, daar heb je vooralsnog genoeg aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 09:20

Memmem schreef:Precies, en van de ruim 27000 besmette mensen liggen er 1200 in het ziekenhuis.

De ellende is alleen dat dit soort getallen altijd een week of twee achter loopt.
Mensen die vandaag besmet raken draaien pas over twee a drie weken het medische circuit in.
En aangezien het aantal besmettingen in de afgelopen weken geexplodeerd is is het niet onrealistisch om aan te nemen dat dit aantal enorm toe zal nemen.
Hetzelfde geldt voor de maatregelen die genomen worden: pas na een kleine twee weken kun je er iets zinnigs over roepen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2020 13:55

Memmem schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
Hier ooit veel over gehoord?
We moeten covid niet onderschatten maar ook niet overschatten.
Ik las ergens dat er al weken sprake is van ondersterfte ipv oversterfte. Dit moet op te zoeken zijn bij het Rivm


Dat zou kunnen. Zo heeft het zuidelijke halfrond nauwelijks last van griep gehad door de corona-maatregelen, omdat mensen afstand houden, mondkapjes dragen en thuisblijven als ze verkouden zijn. Dat effect ga je hier denk ik ook wel krijgen. Maar als je geen maatregelen had gehad was dat niet het geval geweest en had je veel meer coronadoden gehad en wat je normaal van griep hebt er bovenop. Met de griepepidemie van 2018 was het wel druk in de ziekenhuizen maar die konden het, ook al was het net, nog wel aan. Zonder dat er veel opgeschaald is. Dit jaar was er een enorme uitbreiding van het aantal IC-bedden nodig om het aantal patienten aan te kunnen en door de strenge maatregelen van maart hadden we daar net genoeg aan. Zonder die maatregelen waren we heeeeeel veel tekortgekomen en was het sterftecijfer ook vele malen hoger geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Jess » 08 okt 2020 07:49

Van jongs af aan ben ik heel de wintertijd verkouden. Nu maar binnenblijven tot maart?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2020 08:20

Jess schreef:Van jongs af aan ben ik heel de wintertijd verkouden. Nu maar binnenblijven tot maart?

Je kunt je ook laten testen ;-)
Maar anders komt het daar inderdaad op neer....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Jess » 08 okt 2020 08:38

dan kun je me naar het gesticht brengen

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 08 okt 2020 08:45

Jess schreef:Van jongs af aan ben ik heel de wintertijd verkouden. Nu maar binnenblijven tot maart?

Heb ik ook. Knap vervelend. Op het moment hoest ik ook mijn longen er zo ongeveer uit (en nee.. ik ben zondag niet naar de kerk geweest!), test gaf gelukkig negatief aan. Maar dan nog voel je je wel staan in de supermarkt als er zo'n enorme kriebel opkomt.
Ik denk erover een jas aan te schaffen met de tekst 'ja ik hoest, maar ik ben niet gevaarlijk' oid. Man man, wat een blikken heb ik al moeten incasseren. Een hoestje maakt je al verdacht. We gaan de herfst/winter in, dus dat wordt nog wat.

StillAwake schreef: En daarbij blijft het punt staan: deze sector heeft zijn zaken goed voor elkaar. Wellicht een voorbeeld aan nemen in plaats van kritiek op leveren.

En daarbij blijft het punt staan: deze kerk heeft zijn zaken goed voor elkaar. Wellicht een voorbeeld aan nemen in plaats van kritiek op leveren.

StillAwake schreef:Dan ben ik toch benieuwd of het verder genuanceerd is, of dat dit het enige is wat er over solidariteit gezegd is. En als je dat niet op een openbaar forum wilt zetten: het mag ook in PB (ik hoef geen heel preekverslag, maar vraag me af hoe hier verder mee omgegaan is.

Een vervolgstukje wat openbaar gedeeld mag worden:
https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734

Gezien de genuanceerde en getuigende reactie van die jonge man zal het wel meevallen met hoe vaak. Ik heb ook wel eens redelijk onverwacht een cameraploeg voor mijn neus gehad waar ik echt niet op zat te wachten. Toch heb je voldoende tijd om je primaire reactie van het wegslaan van die camera opzij te zetten.

Niet helemaal goed op de hoogte.https://www.rtvoost.nl/nieuws/1318217/S ... oe-kan-dat

Staphorst had wel lak aan de adviezen, aangezien er gewoon gezongen werd.
Staphorst had wel lak aan de adviezen, aangezien er meer dan 100 man in de zaal zaten.
Staphorst had wel lak aan de adviezen, omdat het mondkapjesadvies van afgelopen vrijdag genegeerd werd.
Ze hadden geen lak aan de regels, omdat die er niet zozeer waren (en zijn, want ook de 30 man die nu "mag" is slechts een advies).

Dat is niet te kwalificeren met 'lak aan adviezen hebben', het is een zorgvuldige afweging geweest van wat van wezenlijk belang is voor een kerkelijke gemeente.

Veel mensen lopen nu wel zo af te geven op die kerk, maar misschien moeten we kijken naar de regels zelf en daar een aanpassing in maken. Gelukkig wordt dat nu ook steeds meer in gezien. Onderscheid maken brengt altijd verdeeldheid.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2020 09:23

Lijkt me lastig maar dat is toch ook niet normaal? Is daar niets aan te doen? Nu is het extra vervelend maar normaal is dat toch ook niet normaal en ook niet gezond? Doorgaans wordt dit namelijk door virussen veroorzaakt. Niet door het weer of zo. Dus blijkbaar ben je daar heel vatbaar voor of is er op een ander vlak wat mis?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2020 09:57

Dorpeling schreef:Heb ik ook. Knap vervelend. Op het moment hoest ik ook mijn longen er zo ongeveer uit (en nee.. ik ben zondag niet naar de kerk geweest!), test gaf gelukkig negatief aan. Maar dan nog voel je je wel staan in de supermarkt als er zo'n enorme kriebel opkomt.
Ik denk erover een jas aan te schaffen met de tekst 'ja ik hoest, maar ik ben niet gevaarlijk' oid. Man man, wat een blikken heb ik al moeten incasseren. Een hoestje maakt je al verdacht. We gaan de herfst/winter in, dus dat wordt nog wat.
Heel herkenbaar. een collega omschreef het als "hoestschaamte". Ook ik blaf af en toe de longen uit mijn lijf, maar heb het gelukkig in het openbaar nog steeds kunnen voorkomen.
Wel ben ik (doordat ik meer binnenzit?) minder verkouden dan andere jaren, dat is dan wel weer een prettige bijkomstigheid.
Dorpeling schreef:En daarbij blijft het punt staan: deze kerk heeft zijn zaken goed voor elkaar. Wellicht een voorbeeld aan nemen in plaats van kritiek op leveren.
Daarover verschillen we dan van mening. Als ze het echt zo goed voor elkaar zouden hebben was er vast wel een nuancering gekomen op de ophef. Die heb ik nog steeds niet langs horen komen. De adviezen zijn met voeten getreden (en de regels inderdaad niet), iets wat in mijn ogen niet van wijsheid en "het goed voor elkaar hebben" getuigt.
Dorpeling schreef:Een vervolgstukje wat openbaar gedeeld mag worden:
https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Daar zegt de man wel wijze dingen. Waarmee nog steeds niet gezegd is dat de diensten zoals hij ze graag voor zich ziet een Goddelijke instelling zijn.
Dit komt in elk geval minder dom en ongenuanceerd over, hoewel ik het met de kern van zijn betoog nog steeds niet eens ben. Natuurlijk heeft hij gelijk dat een online kerkdienst minder verbondenheid geeft dan een fysieke dienst, maar ouden van dagen die ook buiten coronatijd op de kerktelefoon aangewezen waren waren dankzij de techniek toch nog steeds op hun manier betrokken.
En het is maar zeer de vraag of een kerkdienst zoals wij die in onze gezindte zien een goddelijke instelling is (hoewel het zeker een waardevolle instelling is)...
Dorpeling schreef:Niet helemaal goed op de hoogte.https://www.rtvoost.nl/nieuws/1318217/S ... oe-kan-dat
Dat is me dan altijd ontgaan. Overigens vermoed ik dat hetzelfde geld voor plaatsen als Urk (waarvan ik die indruk af en toe wel heb).
Blijft staan dat Staphorst in dit geval zelf de grenzen heeft opgezocht (en mijns inziens overschreden).
Dorpeling schreef:Dat is niet te kwalificeren met 'lak aan adviezen hebben', het is een zorgvuldige afweging geweest van wat van wezenlijk belang is voor een kerkelijke gemeente.
Hoe kan het dan dat er een heleboel kerkgemeenschappen zijn die wel een alternatief voor het zingen (door middel van een voorzanger) hebben gevonden, die wel rekening houden met de geadviseerde maximale groepsgrootte? Die wel aan hun leden vragen een mondkapje te dragen?
Die wel mogelijkheden hebben gevonden om de dienst op zo'n wijze in te richten dat de mensen tuis het via internet kunnen meemaken, en die wel opletten welke uitstraling ze hebben naar de mensen die om deze kerk heen wonen en die wel opletten hoe ze de houding die we als christen horen te hebben proberen aan te nemen.

Hebben deze gemeenten geen zorgvuldige afweging gemaakt?
Ontgaat het wezenlijke van een kerkdienst hen?

Of is de hele insteek van "Staphorst" (en anderen, wat dat betreft is het jammer dat het nu om 1 gemeente lijkt te gaan) van den beginne al geweest om de grenzen zo ver mogelijk op te zoeken om zo min mogelijk onderbreking van het "oude normaal" te hebben?
Is de eerste insteek van dergelijke gemeenten de volksgezondheid geweest? De uitstraling die ze op anderen hebben? Het ambassadeurschap van Christus, is dat de eerste insteek geweest? Of stiekem toch de eigen gewoonten, die ze (getuige het tweede deel van Huijzer wat je plaatste) tot goddelijke instelling gebombardeerd hebben?
En daarbij bewust het risico nemend dat, door hun onverantwoord gedrag (gezien het feit dat er al op vrijdag een gesprek geweest is met de minister en een afgevaardigde van deze kerk) en hun stijfkoppigheid alle kerken in Nederland nu gestraft worden voor de misstappen van 1 gemeente?
Dorpeling schreef:Veel mensen lopen nu wel zo af te geven op die kerk, maar misschien moeten we kijken naar de regels zelf en daar een aanpassing in maken. Gelukkig wordt dat nu ook steeds meer in gezien. Onderscheid maken brengt altijd verdeeldheid.

Dat laatste ben ik met je eens. We moeten eens kijken naar de regels. En op plaatsen waar het goed gaat moet er ruimte kunnen zijn voor verruiming, en op plaatsen waar adviezen met voeten worden getreden moet ruimte zijn voor inperking.
toen het fout liep bij Feyenoord in de Kuip hebben alle sportclubs een publieksverbod gekregen. Nu het goed gaat in de evenementenbranche is er ruimte voor kleine versoepelingen.
Clubs waar het wel goed ging (de overgrote meerderheid dus), lijden nu onder het onverantwoorde gedrag van 1 supportersgroep. En als er ergens in Nederland grenzen overschreden worden in de evenementenbranche zullen de regels ook daar weer aangescherpt gaan worden.
Als het spaak loopt in het uitgaansleven wordt er een avondklok ingesteld voor de horeca, maar waar restaurants juist veel regels wel juist toegepast hebben is deze beperking zo ingesteld dat restaurants er minder last van hebben dan cafe's.
Horecainstellingen waar het wel goed ging lijden nu onder het onverantwoorde gedrag van 1 groep instellingen waar de muziek nog steeds te hard stond, en mede door alcoholgebruik de regels met voeten getreden werden.
Als kerken de grenzen te veel opzoeken wordt dat een halt toegeroepen, maar toen de kerken zich wel verantwoordelijk gedroegen werd hen geen strobreed in de weg gelegd.
Kerken waar het wel goed ging (de overgrote meerderheid dus), lijden nu onder het onverantwoorde gedrag van 1 gemeente waar het dus wel de spuigaten uitliep.
In al deze gevallen komt vertrouwen echter te voet, en gaat het te paard. Het duurt langer voordat er voldoende vertrouwen bestaat om de regels te versoepelen, waar een aanscherping wel (vrijwel) per direct ingevoerd kan worden.

Waar ik persoonlijk wel moeite mee heb is dat alle kerken in Nederland nu solidair moeten zijn met "Staphorst", waar juist "Staphorst" zich weigerde solidair te verklaren met wie dan ook.
Wrang, maar in wezen niet anders dan wat Feyenoordhooligans voor het voetbal betekend hebben, en studenten voor het uitgaansleven.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 08 okt 2020 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten