Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's


Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 05 okt 2020 16:18


tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 05 okt 2020 16:33

Tja, je kunt de grenzen opzoeken, je vastbijten in: volgens de richtlijnen mocht het! En dan verongelijkt reageren à la: ze moeten ons ook altijd hebben!/ Ja maar hullie deden het ook!
Vind ik onvolwassen. Regeren is vooruitzien en met dit virus zou ik vuurbang zijn om zo dicht mogelijk tegen de grenzen aan te schurken.
uiteindelijk komt het er bij dit virus op aan dat we zorg hebben voor elkaar en zelf dingen laten opdat een ander niet ziek wordt.
Al houdt niemand zich aan de regels, ik wil voor mezelf weten dat ik er zoveel mogelijk aan gedaan heb om geen besmetting over te dragen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 17:15

MoesTuin schreef:Wat een geïsoleerd gebeuren binnen die gemeente, dat illustreerd wel hetgeen binnen de dienst aan de gemeente werd opgedragen om in naam van God niet met de pers in gesprek te gaan...

Je moet het niet verdraaien, dat was niet in naam van God. En ook geen verbod.

Ze hadden de pers gewoon binnen moeten laten na de dienst bijvoorbeeld....had de Heere Jezus ook gedaan...

Na de dienst? Wat dacht je van tijdens de dienst? Dan zagen ze meteen met eigen ogen hoe het in het werk ging, en was meteen alle commotie overbodig gewroden. Er is echt een zee van ruimte over met 600 man. Overigens zitten er in de praktijk niet eens 600.

Neem je verantwoording allen persoonlijk, maar juist zeker ook als kerken...


Nogmaals, niemand wordt verplicht om binnen te komen. En mondkapjes dragen is niet verboden ofzo.
En als je daar binnen gaat, uit eigen keuze, weet je dat er een risico is dat je besmet raakt (dat heb je overigens ook bij het binnengaan van een supermarkt en waarschijnlijk nog meer, maar dat terzijde). Maar wat nu wanneer je, zoals die jongeman, mag getuigen niet bang te zijn omdat God alles in Zijn hand houdt, ook jou leven? In gezondheid en ziekte, in leven en dood. Is dat een onverantwoordelijk geloof?

Overigens vind ik het erg mooi wat ik ook ergens las, dat deze gemeente de aandrang voelt om de boodschap van verlossing en bekering te blijven verkondigen, juist nu. Ondanks alle tegengas, tóch blijven uitdragen dat alleen bij Jezus het leven te vinden is.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 17:33

Marnix schreef:. Dat er dan voor kerken een uitzondering wordt gemaakt is mooi, maar als dan blijkt dat je gewoon 3x met 600 man samenkomt en gewoon net zoveel bent blijven zingen als je deed, dan snap ik wel dat dat voor wat gefronste wenkbrauwen zorgt. Van jaloerse buitenstanders maar ook wel van andere kerken waar ze al maandenlang met maximaal 100 man samenkomen, direct het advies voor mondkapjes bij het bewegen in het kerkgebouw hebben geadviseerd. die al maanden lang het offer brengen om niet te zingen. (want je kan doen alsof andere kerken dat gewoon niet belangrijk genoeg vinden maar dat is onzin, het is voor veel mensen best een offer wat ze brengen maar dat moeten we allemaal tijdens deze pandemie. Maar gevolg is dat het zoveel commotie veroorzaakt dat alle kerken er nu de dupe van zijn. En dan kan je zeggen: Volgens de regels hebben ze niks fout gedaan. En dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze heel wijs en verstandig hebben gehandeld. Als dat wel was gedaan had dit voorkomen kunnen worden.
(..)
En al die kerken die in kleine groepen samenkomen, alleen nog maar voorzangers hebben of youtube-filmpjes en smachten naar samenzang... en dan komt "wij komen met 600 man samen zingen uit volle borst mee (even teruggeluisterd) want we hebben een uitzonderingspositie en mogen het" misschien wel wat pijnlijk over.

Het is de keus van iedere gemeente / kerkverband zelf geweest wanneer ze gezegt hebben om met 100 man te komen, een mondkapje te dragen, niet te zingen etc. Dat waren 'offers' die men zichzelf dan opgelegd heeft, want er was geen verbod vanuit de overheid.
Wanneer een andere gemeente ervoor kiest om wél te zingen en met meer personen in een gebouw te gaan zitten, omdat het kan volgens de richtlijnen is dat niet meteen onverstandig en onverantwoord.
De dupe zijn van andermans handelen is dus wel een beetje ver gezocht, m.i. Elke gemeente/kerkverband heeft veel moeten inleveren, óók Staphorst! Het gaat hier om enorme aantallen, maar het is dan ook een immens grote gemeente en kerkgebouw.
En dan is dit niet veel anders dan wanneer je een kerkgebouw hebt waar max 400 man in kunnen, en er nu maar 100 komen.

Maar goed, ik reageerde ook een beetje vanuit emotie omdat andere kerken er ook de dupe van zijn geworden, maar ik wil ook niet te hard zijn, ik snap dat met een enorm grote kerk je best met een hoop mensen op veilige afstand kan zitten. Maar dat geldt ook voor een stadion, een concertzaal, een groot theater.

Dat is ook waar, maar de beslissing geweest vanuit de overheid die je een kerkenraad niet kunt aanrekenen. Van mij mogen stadions ook gerust met 600 man gevuld worden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Bessensap » 05 okt 2020 17:36

Dorpeling schreef:(...)

Maar wat nu wanneer je, zoals die jongeman, mag getuigen niet bang te zijn omdat God alles in Zijn hand houdt, ook jou leven? In gezondheid en ziekte, in leven en dood. Is dat een onverantwoordelijk geloof?

Overigens vind ik het erg mooi wat ik ook ergens las, dat deze gemeente de aandrang voelt om de boodschap van verlossing en bekering te blijven verkondigen, juist nu. Ondanks alle tegengas, tóch blijven uitdragen dat alleen bij Jezus het leven te vinden is.


Helemaal mee eens. Die jongeman gaf een prachtig getuigenis waar ik helemaal achter kan staan. Wat een rust dat wij ons afhankelijk mogen weten van de Heere Jezus!
Echter wordt er ook van ons verwacht dat wij verantwoordelijkheid nemen. We kunnen en mogen ons leven en dat van anderen niet moedwillig in gevaar brengen. (ik sluit niet uit dat er onder die 600 kerkmensen ook personen waren met lichte klachten die afgeschoven worden op "najaarsverkoudheid". Als mensen dat doen in de randstad waar de besmettingen stijgen, doen ze dat zeker in Staphorst)

En ja, de kerk in Staphorst heeft zich aan de regels gehouden, ze hebben m.i. flink de grenzen van het toelaatbare opgezocht.

Zie het als een stoplicht: bij oranje mág ik doorrijden, het is voor mijzelf en anderen veiliger om te stoppen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 17:51

Bessensap schreef:Echter wordt er ook van ons verwacht dat wij verantwoordelijkheid nemen. We kunnen en mogen ons leven en dat van anderen niet moedwillig in gevaar brengen. (ik sluit niet uit dat er onder die 600 kerkmensen ook personen waren met lichte klachten die afgeschoven worden op "najaarsverkoudheid". Als mensen dat doen in de randstad waar de besmettingen stijgen, doen ze dat zeker in Staphorst)

Er wérd verantwoordelijkheid genomen! Er is zorgvuldig over nagedacht en nagerekend hoe dit verantwoord aan te pakken, en toch tegelijk de gemeenteleden een keer per zondag de kans te geven onder het Woord aanwezig te mogen zijn. Heb je de website al gezien? Pagina's vol voorschriften!

En wie verkouden was, mocht niet komen. Een hele duidelijke regel. Waarom zouden ze zich daar, 'zeker in Staphorst', niet aan houden?

En ja, de kerk in Staphorst heeft zich aan de regels gehouden, ze hebben m.i. flink de grenzen van het toelaatbare opgezocht.

Zie het als een stoplicht: bij oranje mág ik doorrijden, het is voor mijzelf en anderen veiliger om te stoppen.


Dat is m.i niet de grenzen opzoeken, maar staan voor datgene en Degene waar je in gelooft. Geen bang of angstig geloven, maar een sterk geloof in een God die alle macht heeft en ons hele leven in Zijn handen houdt. En dat naar buiten toe uitdragen en laten zien.
Is dat grenzen opzoeken?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 05 okt 2020 17:59

Ze hebben absoluut niet de grens opgezocht, er zijn kerken waar ze 140 of meer mensen door 1 deur naar binnen laten gaan, in Staphorst hebben ze max 450 mensen door 6 deuren naar binnen laten gaan, de rest zaten in andere gebouwen. Heel veel kerken zitten al maanden met een derde of meer in de kerk en zongen ook en de besmettingen via de kerk zitten op 0,3 procent
In Carre mogen ze 450 - 500 mensen binnen laten terwijl er plek is voor 1750 mensen en meer schouwburgen en theaters hebben een uitzonderingsregel. In treinen en vliegtuigen zitten ze dichter op elkaar. Daar hoor je niemand over. Maar dat is commercieel.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Bessensap » 05 okt 2020 19:11

Dorpeling schreef:Er wérd verantwoordelijkheid genomen! Er is zorgvuldig over nagedacht en nagerekend hoe dit verantwoord aan te pakken, en toch tegelijk de gemeenteleden een keer per zondag de kans te geven onder het Woord aanwezig te mogen zijn. Heb je de website al gezien? Pagina's vol voorschriften!

En wie verkouden was, mocht niet komen. Een hele duidelijke regel. Waarom zouden ze zich daar, 'zeker in Staphorst', niet aan houden?



Dat is m.i niet de grenzen opzoeken, maar staan voor datgene en Degene waar je in gelooft. Geen bang of angstig geloven, maar een sterk geloof in een God die alle macht heeft en ons hele leven in Zijn handen houdt. En dat naar buiten toe uitdragen en laten zien.
Is dat grenzen opzoeken?


Jazeker, ik heb de website bekeken. En ik zie idd dat ze zich keurig aan de afspraken houden. Ze nemen de regels in acht.
Ga de discussie hierover verder niet aan. Je lijkt nl. niet te begrijpen of te horen wat er gezegd wordt. (nl. dat regels opvolgen niet automatisch betekend dat je ook verantwoordelijkheid neemt voor deze specifieke situatie)

Wat je laatste alinea betreft: ik denk dat je beide los moet koppelen. De manier waarop je met maatregelen omgaat en hoe je tegen de werkwijze van deze gemeente in Staphorst aankijkt heeft totaal niets te maken met of je wel of niet (sterk) gelooft.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 05 okt 2020 19:24

Vind de reactie op de kerk in Staphorst zwaar over trokken. Ze hielden zich aan de regels. Maar....

Toch hadden ze anders moeten optreden. Waarom ging de kerkenraad niet gelijk het gesprek aan met de pers na de dienst? Nu werdt er vanaf de preekstoel gezegd dat er niet met de pers mocht worden gesproken. Je staat gelijk 1-0 achter.
Ook de grote stroom mensen vanuit de deur, geen mondkapjes en gewoon zingen. En tsja, 600 man is een hoop volk.
Ik snap dat de seculieren hier niets van snappen.

Kijk de situatie mocht, maar toch stinkt het een beetje.
Had dan niet gezongen, of mondkapjes, of maar 300 man.
Dat had toch anders over gekomen. Vind het niet slim, en vervelend voor iedereen die graag naar de kerk gaat.

Moet eerlijk zeggen dat een kerk met 2300 man, ik kan me het amper voorstellen. Bij ons maar 300 denk ik.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 19:43

Memmem schreef:Ze hebben absoluut niet de grens opgezocht, er zijn kerken waar ze 140 of meer mensen door 1 deur naar binnen laten gaan, in Staphorst hebben ze max 450 mensen door 6 deuren naar binnen laten gaan, de rest zaten in andere gebouwen. Heel veel kerken zitten al maanden met een derde of meer in de kerk en zongen ook en de besmettingen via de kerk zitten op 0,3 procent
In Carre mogen ze 450 - 500 mensen binnen laten terwijl er plek is voor 1750 mensen en meer schouwburgen en theaters hebben een uitzonderingsregel. In treinen en vliegtuigen zitten ze dichter op elkaar. Daar hoor je niemand over. Maar dat is commercieel.


Is dat zo? In alle kerken waar ik ben geweest, heb gekeken / geluisterd was geen gemeentezang. Blijkbaar komt dat dan in de ene flank veel meer voor dan in de ander?

Dorpeling schreef:Het is de keus van iedere gemeente / kerkverband zelf geweest wanneer ze gezegt hebben om met 100 man te komen, een mondkapje te dragen, niet te zingen etc. Dat waren 'offers' die men zichzelf dan opgelegd heeft, want er was geen verbod vanuit de overheid.
Wanneer een andere gemeente ervoor kiest om wél te zingen en met meer personen in een gebouw te gaan zitten, omdat het kan volgens de richtlijnen is dat niet meteen onverstandig en onverantwoord.
De dupe zijn van andermans handelen is dus wel een beetje ver gezocht, m.i. Elke gemeente/kerkverband heeft veel moeten inleveren, óók Staphorst! Het gaat hier om enorme aantallen, maar het is dan ook een immens grote gemeente en kerkgebouw.
En dan is dit niet veel anders dan wanneer je een kerkgebouw hebt waar max 400 man in kunnen, en er nu maar 100 komen.

Dat is ook waar, maar de beslissing geweest vanuit de overheid die je een kerkenraad niet kunt aanrekenen. Van mij mogen stadions ook gerust met 600 man gevuld worden.


Hm nee maar als je overal nog met 30 man binnen mag komen en je krijgt een uitzondering, dan is opeens 3x 600 man op een dag met zingen misschien wel wat veel van het goede. Naar de letter van de wet toegestaan maar naar de geest van de wet misschien niet zo handig. De uitzondering is er doorgaans ook niet omdat het prima kan maar omdat men bang is om teveel aan de vrijheid van godsdienst te zitten. Maar goed, genoeg erover gezegd, het wordt nu ook wel weer heel erg overtrokken en het is absurd dat er tal van mensen bedreigingen naar die gemeente hebben gestuurd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2020 20:32

Dorpeling schreef:Je moet het niet verdraaien, dat was niet in naam van God. En ook geen verbod.

(...)


Ik noemde het ook geen verbod :wink:
Verdraaien ook niet, aan mijn oren mankeert niets.
Beluister vanaf minuut 2.10




Gelukkig luistert niet iedereen naar de kerkenraad en volgen er mooie gesprekken en getuigenissen met de aanwezige pers....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 05 okt 2020 20:46

Marnix schreef:Is dat zo? In alle kerken waar ik ben geweest, heb gekeken / geluisterd was geen gemeentezang. Blijkbaar komt dat dan in de ene flank veel meer voor dan in de ander?


Wij hebben nog gezongen afgelopen zondag.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 05 okt 2020 20:46

MoesTuin schreef:Ik noemde het ook geen verbod :wink:
Verdraaien ook niet, aan mijn oren mankeert niets.
Beluister vanaf minuut 2.10




Gelukkig luistert niet iedereen naar de kerkenraad en volgen er mooie gesprekken en getuigenissen met de aanwezige pers....

Ze kunnen goed knippen en plakken, dit was na een hele reeks mededelingen en afkondigingen

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 05 okt 2020 20:51

Marnix schreef:Is dat zo? In alle kerken waar ik ben geweest, heb gekeken / geluisterd was geen gemeentezang. Blijkbaar komt dat dan in de ene flank veel meer voor dan in de ander?



Hm nee maar als je overal nog met 30 man binnen mag komen en je krijgt een uitzondering, dan is opeens 3x 600 man op een dag met zingen misschien wel wat veel van het goede. Naar de letter van de wet toegestaan maar naar de geest van de wet misschien niet zo handig. De uitzondering is er doorgaans ook niet omdat het prima kan maar omdat men bang is om teveel aan de vrijheid van godsdienst te zitten. Maar goed, genoeg erover gezegd, het wordt nu ook wel weer heel erg overtrokken en het is absurd dat er tal van mensen bedreigingen naar die gemeente hebben gestuurd.

Ja, ik hoor in heel de regio dat er gezongen word en dat er ong een kwart tot een derde van de gemeente aanwezig is. Ik weet zelfs vaneen gemeente waar de hele gemeente samenkomt en ze ook zingen. En nee, er is daar geen hoog besmettingsgevaar en


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten