Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2020 21:45

Wij wonen op 2 uur rijden van de Amerikaanse grens en hebben tal van vrienden en bekenden daar wonen. Ook wij houdens ons hart vast voor hen en alle Amerikanen. Het is lastig voor te stellen hoe Trump in november opnieuw wordt verkozen met deze 'body count', maar die verkiezingen zijn al lang niet eerlijk meer, dus het hangt er van af wie er het beste valsspeelt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 17 apr 2020 07:59

Mortlach schreef:Wat is er in België aan de hand?
Ik denk dat ze in België beter tellen dan in Nederland. Veel doden in Nederland worden niet in de statistieken van het RIVM meegenomen omdat ze niet getest zijn op het coronavirus. Vooral in bejaarden- en verpleegtehuizen is het sterftecijfer dramatisch. Daarom vertrouw ik meer op de cijfers van het CBS, die een oversterfte melden die ongeveer het dubbele is van de aantallen waar het RIVM mee komt. Als je dat meeneemt, dan wijkt België nauwelijks af van Nederland.
Mortlach schreef:Wij wonen op 2 uur rijden van de Amerikaanse grens en hebben tal van vrienden en bekenden daar wonen. Ook wij houdens ons hart vast voor hen en alle Amerikanen. Het is lastig voor te stellen hoe Trump in november opnieuw wordt verkozen met deze 'body count', maar die verkiezingen zijn al lang niet eerlijk meer, dus het hangt er van af wie er het beste valsspeelt.
Zonder deze uitbraak was Trump gegarandeerd herkozen, nu is dat nog maar zeer de vraag.
De body count in de VS als geheel is trouwens relatief gezien lager dan in Nederland. Eigenlijk volgt de VS de lijn van alle andere westerse landen. Alleen New York steekt erboven uit als hotspot.

Je ziet nu dat onze pers de loftrompet opsteekt over premier Rutte. Waarom is me niet duidelijk: er is te laat gereageerd, er werd initieel voor de verkeerde strategie gekozen, er zijn te weinig beschermende spullen. Het zou me dus niet verbazen als de VVD in Nederland weer de verkiezingen wint volgend jaar. Maar de media spelen hier in Nederland dan ook een weinig journalistieke en bedenkelijke rol, getuige deze uitspraken van de hoofdredacteur van het AD.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2020 08:59

elbert schreef:Ik denk dat ze in België beter tellen dan in Nederland. Veel doden in Nederland worden niet in de statistieken van het RIVM meegenomen omdat ze niet getest zijn op het coronavirus. Vooral in bejaarden- en verpleegtehuizen is het sterftecijfer dramatisch. Daarom vertrouw ik meer op de cijfers van het CBS, die een oversterfte melden die ongeveer het dubbele is van de aantallen waar het RIVM mee komt. Als je dat meeneemt, dan wijkt België nauwelijks af van Nederland.
Zonder deze uitbraak was Trump gegarandeerd herkozen, nu is dat nog maar zeer de vraag.
De body count in de VS als geheel is trouwens relatief gezien lager dan in Nederland. Eigenlijk volgt de VS de lijn van alle andere westerse landen. Alleen New York steekt erboven uit als hotspot.

Je ziet nu dat onze pers de loftrompet opsteekt over premier Rutte. Waarom is me niet duidelijk: er is te laat gereageerd, er werd initieel voor de verkeerde strategie gekozen, er zijn te weinig beschermende spullen. Het zou me dus niet verbazen als de VVD in Nederland weer de verkiezingen wint volgend jaar. Maar de media spelen hier in Nederland dan ook een weinig journalistieke en bedenkelijke rol, getuige deze uitspraken van de hoofdredacteur van het AD.



Toch zie je dat als je vergelijkt met andere landen, de reactiesnelheid ook vrijwel gelijk is. Bijna alle europese landen reageren (achteraf gezien) te laat. Dat is niet iets specifiek Nederlands. En als je dan bijvoorbeeld vergelijkt met Belgie doen we het met minder strenge maatregelen toch vergelijkbaar goed, het aantal ziekenhuisopnamen (en die worden goed geregistreerd in beide landen) daalt nog wat sneller hier. Dat moet je de regering wel nageven, ondanks kritiek uit sommige landen waaronder Belgie op onze aanpak zijn de resultaten vergelijkbaar. Men heeft niet blind de complete lockdown overgenomen.

En Rutte scoort natuurlijk goed op het feit dat hij een goede crisismanager is, die rustig en nuchter blijft in zo’n situatie. In ben toch erg blij in dit soort situaties dat we geen Donald Trump aan de macht hebben.... of een Baudet of Wilders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 17 apr 2020 09:11

Marnix schreef:Toch zie je dat als je vergelijkt met andere landen, de reactiesnelheid ook vrijwel gelijk is. Bijna alle europese landen reageren (achteraf gezien) te laat.
Dat is onjuist. Een land als Oostenrijk bijvoorbeeld was er veel sneller bij dan Nederland. Maar dat land wordt geregeerd door een uitstekende bondskanselier (Kurz). Hetzelfde geldt voor Tsjechie. In Tsjechie was men al 2 weken lang verplicht aan het thuiswerken toen men in Nederland nog lacherig deed over handenschudden. Dan heb je verder Duitsland nog natuurlijk, waar er veel getest wordt en er op tijd maatregelen zijn genomen. Het resultaat is relatief minder doden dan in Nederland.
Marnix schreef:En Rutte scoort natuurlijk goed op het feit dat hij een goede crisismanager is, die rustig en nuchter blijft in zo’n situatie. In ben toch erg blij in dit soort situaties dat we geen Donald Trump aan de macht hebben.... of een Baudet of Wilders.
Waar blijkt dat goede crisismanagement dan uit, als ik vragen mag?
Ik zie niets concreets.
Ja, hij was te laat (deed eerst nog lacherig over de ernst van de situatie), kwam met de verkeerde strategie op de proppen (groepsimmuniteit), moest draaien over het dichtgaan van scholen (was eerst tegen het sluiten van scholen, maar werd gedwongen door de bevolking!) en had bovendien niet voldoende medische voorraden (IC bedden, mondkapjes enz) voorhanden. Hij bleek bovendien niet bereid om te luisteren naar bevindingen uit het buitenland en volgde blind de visie van zijn vriend Jaap van Dissel van het RIVM.
Als je bij een bedrijf een reeks van deze fouten maakt, word je ontslagen. Maar daarom is hij dan ook politicus.
Je kunt niets in Baudet en Wilders zien, maar zij waren wel de eersten die het gevaar van deze crisis inzagen, dit op de kaart zetten (Baudet wilde eind januari al een spoeddebat) en ze waren ook degenen die het eerst voor stevige maatregelen pleitten. Maatregelen overigens die Rutte met vertraging heeft moeten overnemen. Juist die vertraging is tragisch, want dit zorgde voor onnodige verspreiding van het virus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2020 11:59

elbert schreef:Dat is onjuist. Een land als Oostenrijk bijvoorbeeld was er veel sneller bij dan Nederland. Maar dat land wordt geregeerd door een uitstekende bondskanselier (Kurz). Hetzelfde geldt voor Tsjechie. In Tsjechie was men al 2 weken lang verplicht aan het thuiswerken toen men in Nederland nog lacherig deed over handenschudden.
Waar blijkt dat goede crisismanagement dan uit, als ik vragen mag?
Ik zie niets concreets.


Hoezo? In Oostenrijk werden de eerste twee corona-besmettingen op 25 feb vastgesteld. Op 16 maart werd er een lockdown afgekondigd. In Nederland werd de eerste besmetting vastgesteld op 27 feb en op 16 maart een intelligente lockdown afgekondigd. Je ziet over het algemeen in verschillende landen een redelijk gelijke tijdlijn als het gaat om wanneer welke maatregelen genomen worden.

Ja, hij was te laat (deed eerst nog lacherig over de ernst van de situatie), kwam met de verkeerde strategie op de proppen (groepsimmuniteit), moest draaien over het dichtgaan van scholen (was eerst tegen het sluiten van scholen, maar werd gedwongen door de bevolking!) en had bovendien niet voldoende medische voorraden (IC bedden, mondkapjes enz) voorhanden. Hij bleek bovendien niet bereid om te luisteren naar bevindingen uit het buitenland en volgde blind de visie van zijn vriend Jaap van Dissel van het RIVM.
Als je bij een bedrijf een reeks van deze fouten maakt, word je ontslagen. Maar daarom is hij dan ook politicus.
Je kunt niets in Baudet en Wilders zien, maar zij waren wel de eersten die het gevaar van deze crisis inzagen, dit op de kaart zetten (Baudet wilde eind januari al een spoeddebat) en ze waren ook degenen die het eerst voor stevige maatregelen pleitten. Maatregelen overigens die Rutte met vertraging heeft moeten overnemen. Juist die vertraging is tragisch, want dit zorgde voor onnodige verspreiding van het virus.


Met Baudet of Wilders aan het roer hadden we een volledige locckdown gehad zonder dat dat een bewezen effect heeft. En achteraf kan hij natuurlijk roepen dat hij het veel beter had gedaan (en met smeergeld overal op de wereld testen en dergelijke zou kopen) maar dat is makkelijk praten. Hij probeert vooral zelf beter te worden van deze crisis en gelukkig wordt hij daar door de kiezer wel op afgerekend.

Ps het gaat om hoe Rutte in een crisis met de omstandigheden omgaat, hoe hij communiceert. Het feit dat hij niet blind de complete lockdown heeft opgevolgd terwijl de maatregelen desondanks wel werken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Boekenlezer » 17 apr 2020 20:37

Vanavond heb ik deze video gezien: #2 Ab Gietelink I Kritiek en alternatieven voor de Coronadictatuur!
Best wel lange video. Duurt ongeveer een half uur. Maar wel lekker duidelijk en gestructureerd, en het geeft stof tot nadenken. Kortom: interessant!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2020 21:18

Het is zo bizar dat het altijd wordt aangedragen dat 'alleen de ouderen' die toch al zwak waren aan COVID overlijden. Nu is het COVID, anders was het wel hart- en vaakziekten of kanker geweest. Wat ongelooflijk bot, alsof het leven van deze mensen minder waard zijn dan jongeren. En daarbij, voor zover ik weet is kanker niet besmettelijk.

Verder kun je natuurlijk geen voorgaande volledige kalenderjaren vergelijken met 3 maanden in 2020. 280.000 AIDS-doden wereldwijd in 2018. En 'slechts' 150.000 doden aan COVID-19. Ja, maar het is pas half april! Ik geloof dat er voor Amerika was berekend dat als er niets zou worden gedaan, geen sociale afstand, geen lockdown, etc. 150 miljoen mensen besmet zouden raken en 2,2 miljoen doden, alleen in Amerika!

Verder nog wat geëmmer over Corona-dictatuur en dat het idee dat we afstand moeten houden een dictatuur zou zijn. Ik vraag me af of deze man het ook een dictatuur vindt dat je kleren aan moet op straat. Of dat dan weer niet, want dat zijn we nu eenmaal gewend. Maar eigenlijk is het een arbitraire 'regel' zonder nut die de overheid wel afdwingt.

Verder zijn kinderen wél besmettelijk en hoewel het in veel gevallen inderdaad voor hen het ziekteverloop meevalt, maar er sterven dus ook gewoon kinderen aan COVID-19. En ze besmetten wel opa en oma.

Ik vraag me oprecht af dat als deze meneer COVID krijgt, of zijn zoon waar hij het over heeft, of hij dan net zo makkelijk zegt dat het 'de natuurlijke levenscyclus' is. Als zijn blindedarm ontsteekt en hij niet geopereerd kan worden, dat hij dan zeg "ach, het moet geen heilige koe worden"
Laatst gewijzigd door Mortlach op 17 apr 2020 22:28, 3 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2020 22:04

Hier een grafiek waarin doodsoorzaken en aantal redenen per miljoen inwoners tegen elkaar worden afgezet, per week.

Afbeelding

Dan zie je de corona-gevallen ineens heel anders. Het valt echt niet mee en dit minimaliseren is levensgevaarlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 18 apr 2020 05:34

Interessante grafiek.

Ik denk dat het mensen eigen is te bagaliseren. Zo hou je iedereen een beetje op zijn gemak. Als iedereen in paniek vliegt, weet je ook niet wat je mee maakt.

Maar er sterven zeker ook jongere aan. En als we 300 jaar terug zoude gaan en dit brak uit, stierven er veel meer mensen, omdat toen de overheden minder georganiseerd waren en er weinig communicatie middelen waren om de mensen te instrueren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 18 apr 2020 06:09

Mortlach schreef

Die verkiezingen zijn allang niet eerlijk meer.....


Ik vraag mij af waarop jij dat baseerd. Er is tot op heden nooit enig bewijs geleverd dat presidentsverkiezingen in de VS gemanipuleerd zijn. Beinvloeding, misschien. Maar de VS zijn geen Rusland, Turkije, China, Venezuela en meer van die dictaturen die claimen dat men democratisch zijn. Maar als jij dat kunt staven zal ik jou op jouw "blauwe " ogen geloven.
Wat ik wel denk is dat deze corona crisis het hakblok wordt voor DT. You love him or you hate him. Maar m.i. komt hij hier niet meeweg. Teveel doden, foute inschattingen, enorme werloosheid en een economische crisis dewelke zijn weerga niet gekend heeft. Ook in de geo-politieke wereld heeft hij nog maar een paar vrienden. Het tijdperk DT zal er een zijn die niet als mooi te boek zal staan. Ben benieuwd naar zijn boek, als hij dat gaat schrijven, maar weet zeker dat er een stortvloed van boeken over zijn ambtstermijn zullen verschijnen.
Als Amerika "kenner" en volger sinds R.M.Nixon heb ik vele presidenten zien gaan en komen. Een ieder met zijn fouten, maar toch ook zijn goede zaken. Maar van oneerlijke verkiezingen die tot in het stemhokje gemanipuleerd zouden zjjn, daarvan is voor zover ik weet geen enig bewijs. Dat het getracht wordt, dat is zeker.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2020 08:57

elburger schreef:Ik vraag mij af waarop jij dat baseerd. Er is tot op heden nooit enig bewijs geleverd dat presidentsverkiezingen in de VS gemanipuleerd zijn. Beinvloeding, misschien. Maar de VS zijn geen Rusland, Turkije, China, Venezuela en meer van die dictaturen die claimen dat men democratisch zijn. Maar als jij dat kunt staven zal ik jou op jouw "blauwe " ogen geloven.
Wat ik wel denk is dat deze corona crisis het hakblok wordt voor DT. You love him or you hate him. Maar m.i. komt hij hier niet meeweg. Teveel doden, foute inschattingen, enorme werloosheid en een economische crisis dewelke zijn weerga niet gekend heeft. Ook in de geo-politieke wereld heeft hij nog maar een paar vrienden. Het tijdperk DT zal er een zijn die niet als mooi te boek zal staan. Ben benieuwd naar zijn boek, als hij dat gaat schrijven, maar weet zeker dat er een stortvloed van boeken over zijn ambtstermijn zullen verschijnen.
Als Amerika "kenner" en volger sinds R.M.Nixon heb ik vele presidenten zien gaan en komen. Een ieder met zijn fouten, maar toch ook zijn goede zaken. Maar van oneerlijke verkiezingen die tot in het stemhokje gemanipuleerd zouden zjjn, daarvan is voor zover ik weet geen enig bewijs. Dat het getracht wordt, dat is zeker.


Misschien doelt Mortlach op de pogingen tot omkopen door mensen geld te geven met zijn naam eronder in de hoop zijn gebrek aan competentie af te kopen. Hopelijk zorgt de corona-crisis ervoor dat Trump toch niet wordt herkozen. Het is raar dat daar een corona-virus voor nodig is dan... maar goed. Zo’n leider wil je toch niet? https://twitter.com/mauricevdbosch/stat ... 32257?s=21
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 apr 2020 12:00

Mortlach schreef:Het is zo bizar dat het altijd wordt aangedragen dat 'alleen de ouderen' die toch al zwak waren aan COVID overlijden. Nu is het COVID, anders was het wel hart- en vaakziekten of kanker geweest. Wat ongelooflijk bot, alsof het leven van deze mensen minder waard zijn dan jongeren. En daarbij, voor zover ik weet is kanker niet besmettelijk.



Nou Mortlach, als ik zie dat de nederlandse regering de laatste tien jaar alle mogelijke manieren heeft verzonnen om de zorg op alle fronten te verminderen omdat het teveel geld kost, dan kan ik inderdaad niet anders dan tot die conclusie komen. Je leven is alleen iets waard als je werkt en de economie steunt. Met andere woorden, als wij aan je kunnen verdienen. Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel. En eerlijk gezegd, vind ik dat een schofterig standpunt.

Voor sommige mensen is het leven van een ander echt minder waard. Daar ben ik er een aantal van tegengekomen. En het is echt schokkend, wat die lui uitkramen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2020 12:18

irmo schreef:Nou Mortlach, als ik zie dat de nederlandse regering de laatste tien jaar alle mogelijke manieren heeft verzonnen om de zorg op alle fronten te verminderen omdat het teveel geld kost, dan kan ik inderdaad niet anders dan tot die conclusie komen. Je leven is alleen iets waard als je werkt en de economie steunt. Met andere woorden, als wij aan je kunnen verdienen. Zo niet, dan hebben we altijd nog euthanasie, want je kost te veel. En eerlijk gezegd, vind ik dat een schofterig standpunt.

Voor sommige mensen is het leven van een ander echt minder waard. Daar ben ik er een aantal van tegengekomen. En het is echt schokkend, wat die lui uitkramen.

Op radio 1 was deze week een vraaggesprek met een arts.
Er werd aan hem gevraagd hoe het toch komt dat Duitsland vijf keer zoveel I C bedden heeft als Nederland?
Omdat in Duitsland het leven nog heilig is, was het antwoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 apr 2020 12:32

Chaya schreef:Op radio 1 was deze week een vraaggesprek met een arts.
Er werd aan hem gevraagd hoe het toch komt dat Duitsland vijf keer zoveel I C bedden heeft als Nederland?
Omdat in Duitsland het leven nog heilig is, was het antwoord.



Exact. Ik heb wel eens het idee dat sommige Nederlanders maar al te graag wat programma's uit WO2 zouden laten herleven. Als mag ik dat natuurlijk niet hardop zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2020 12:35

irmo schreef:Exact. Ik heb wel eens het idee dat sommige Nederlanders maar al te graag wat programma's uit WO2 zouden laten herleven. Als mag ik dat natuurlijk niet hardop zeggen.

Ik schrik weleens van sommige uitspraken. Dat mensen levensmoe zijn (zonder dat ze echt ziek zijn, heb ik het dan over, maar er gewoon geen zin meer in hebben) Dat er gediscussieerd moet worden wie nog in aanmerking komt voor een operatie en/of I C bed.
Gelukkig zijn er nog artsen die gerust een pacemaker in een 97jarige man plaatsen en hem een jaar later nog aan een liesbreuk opereren. Dat is gebeurd bij een oom van me.

Ik mag niet op controle komen in het ziekenhuis, maar intussen gaan de abortussen gewoon door....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron