Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 19 mar 2020 17:32

Wat ik vooral zorgelijk vind, is dat alleen vandaag al 100 personen die in de zorg werken positief hebben getest. Dit op een totaal aantal van 409 personen. Is dus gewoon een kwart.
Ook ongeveer een kwart van alle besmettingen zijn mensen in de zorg.
Maak me ook zorgen om mijn zus, die nu op de IC moet werken. Staat normaal op de OK.

In Italië zijn ook al verschillende IC artsen en verpleegkundigen gestorven omdat ze er zo veel bloot aan staan.

Maar ik denk net als Mortlach, dat we moeten wachten op een vaccin of medicatie.
En dan maar hopen dat er geen weigeraars zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 17:42

K80 schreef:Wat ik vooral zorgelijk vind, is dat alleen vandaag al 100 personen die in de zorg werken positief hebben getest. Dit op een totaal aantal van 409 personen. Is dus gewoon een kwart.
Ook ongeveer een kwart van alle besmettingen zijn mensen in de zorg.
Maak me ook zorgen om mijn zus, die nu op de IC moet werken. Staat normaal op de OK.

In Italië zijn ook al verschillende IC artsen en verpleegkundigen gestorven omdat ze er zo veel bloot aan staan.


Ik denk dat de volgende keer dat het verplegend personeel in actie moet komen voor arbeidsvoorwaarden, loonsverhogen, etc, wanneer deze crisis voorbij is, dat heel snel geregeld zal zijn.

Maar ik denk net als Mortlach, dat we moeten wachten op een vaccin of medicatie.
En dan maar hopen dat er geen weigeraars zijn.


Die zullen er altijd wel zijn, en weet je, op het moment dat er voldoende groepsimmuniteit is, gaan ze hun gang maar. Wat mij veel meer stoort zijn de religieuzen die hun kerkdiensten gewoon laten doorgaan onder het mom "God beschermt ons wel"; die lui zijn net zo fout bezig als de jongeren die het uitgaan niet kunnen laten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 19 mar 2020 19:18

Mortlach schreef: Wat mij veel meer stoort zijn de religieuzen die hun kerkdiensten gewoon laten doorgaan onder het mom "God beschermt ons wel"; die lui zijn net zo fout bezig als de jongeren die het uitgaan niet kunnen laten.



Snap ik ook niet, gaan ze met 99 man in de kerk zitten want dan mag het wel. Onbegrijpelijk. Dan zijn er ook nog kerken die meerdere beurten doen waardoor 3x100 man de kerk in kan.
Dus de eerste 100 eruit, kunnen de volgende 100 erin.
Echt, je verzint het niet.

En nu de verzorgingshuizen dicht, begrijpelijk hoor.

Ons ma wordt 72 en is nog heel fier gelukkig. Verveeld zich kapot.
Geen kleinkinderen over de vloer, kinderen bijna niet, geen zwemclub, sportclub, bijbelclub, vrouwenvereniging en kerk.
Daarnaast gaat ze normaal veel de hort op naar vrienden en familie.
Elke dag beld ze uren, en gelijk heeft ze.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2020 21:02

K80 schreef:Snap ik ook niet, gaan ze met 99 man in de kerk zitten want dan mag het wel. Onbegrijpelijk. Dan zijn er ook nog kerken die meerdere beurten doen waardoor 3x100 man de kerk in kan.
Dus de eerste 100 eruit, kunnen de volgende 100 erin.
Echt, je verzint het niet.

En nu de verzorgingshuizen dicht, begrijpelijk hoor.

Ons ma wordt 72 en is nog heel fier gelukkig. Verveeld zich kapot.
Geen kleinkinderen over de vloer, kinderen bijna niet, geen zwemclub, sportclub, bijbelclub, vrouwenvereniging en kerk.
Daarnaast gaat ze normaal veel de hort op naar vrienden en familie.
Elke dag beld ze uren, en gelijk heeft ze.


Ik snap niet zo goed dat men niet kiest voor alternatieven. Want de kerkdienst kan je best op afstand volgen. Niet ideaal maar het is even niet anders. Kijk als men in een grote kerk waar normaal honderden mensen zitten, met 99 man gaan zitten, met meer dan voldoende ruimte tussen elkaar, dan is dat op zich best veilig. In de supermarkt lopen meer mensen rond en soms met minder ruimte ertussen. Maar online zijn er toch meer dan voldoende mogelijkheden? Of betreft het mensen die geen tv en internet hebben? Dan snap ik het nog een beetje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 21:20

Marnix schreef:Ik snap niet zo goed dat men niet kiest voor alternatieven. Want de kerkdienst kan je best op afstand volgen. Niet ideaal maar het is even niet anders. Kijk als men in een grote kerk waar normaal honderden mensen zitten, met 99 man gaan zitten, met meer dan voldoende ruimte tussen elkaar, dan is dat op zich best veilig.


Tot er iemand hoest en daarna de rugleuning van het bankje voor hen aanraakt. De mensen die als tweede 'ploeg' komen en die allemaal die rugleuning vastgrijpen tijdens het aanschuiven...

In de supermarkt lopen meer mensen rond en soms met minder ruimte ertussen.


Naar de supermarkt ga je nu ook alleen omdat je anders verhongert. Natuurlijk is het zielenheil ook heel belangrijk, maar toch is het net niet helemaal hetzelfde, in mijn ogen.

De gouverneur van New York, Cuomo, zegt nu te rekenen op een piek over 5 tot 6 weken van 110.000 ziekenhuisopnamen (waarvan 25 tot 37.000 mensen IC-hulp nodig hebben). Spoiler, zo veel vrije bedden heeft New York niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 19 mar 2020 21:23

Mortlach schreef: Wat mij veel meer stoort zijn de religieuzen die hun kerkdiensten gewoon laten doorgaan onder het mom "God beschermt ons wel"; die lui zijn net zo fout bezig als de jongeren die het uitgaan niet kunnen laten.


wat opvallend is dat juist het instituut dat sacramentele waarde aan de diensten toekent , de RK, eigenlijk de enige is die gewoonweg alles tot na Pasen gesloten heeft, zelfs het Vaticaan is gesloten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 21:34

hans0166 schreef:wat opvallend is dat juist het instituut dat sacramentele waarde aan de diensten toekent , de RK, eigenlijk de enige is die gewoonweg alles tot na Pasen gesloten heeft, zelfs het Vaticaan is gesloten.


Het officiële standpunt van de Grieks-Orthodoxe kerk is blijkbaar dat mensen gewoon met zijn allen dezelfde kelk kunnen gebruiken om de euchrastie-wijn te drinken omdat - I kid you not - "de kelk geen drager van ziekten kan zijn".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 19 mar 2020 21:52

Mortlach schreef:Het officiële standpunt van de Grieks-Orthodoxe kerk is blijkbaar dat mensen gewoon met zijn allen dezelfde kelk kunnen gebruiken om de euchrastie-wijn te drinken omdat - I kid you not - "de kelk geen drager van ziekten kan zijn".


bij de communie in de Ooster Orthodoxe kerken is het meestal zeldzaam dat gelovigen direct uit de kelk drinken, meestal worden er buisjes gebruikt die bij iedere gelovige gewisseld worden. Ook komt het voor dat de voorganger een lepeltje gebruikt waar het brood en wijn tezamen gegeven worden, ook daar bij iedere communicant een schoon lepeltje.

Bij de geunieerde orthodoxie practiseerd men vaak de RK communiritus, die is vaak met indompeling van het brood, of zonder wijn voor de gelovige zoals eigenlijk ook voorgeschreven voor alle communicanten, alleen de voorganger gebruikt de kelk.

De sluiting van de kerken staat los van wat je aanhaalt, het gaat echt over de besmettings gevaren voor grote groepen die bijeen zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 21:59

In Italië (Bergamo) is ondertussen het leger ingezet om de stoffelijke overschotten van mensen op te halen omdat de ziekenhuizen en mortuaria geen ruimte meer hebben. Ondenkbaar, maar toch de realiteit daar nu.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2020 22:14

Wat je algemeen hoort, is dat wanneer je sterk en gezond bent, en niet tot de ouderen behoort, dat je dan weinig te vrezen hebt van Covid-19. Dan zul je maar milde klachten krijgen. Dus ik voelde me wel veilig. Tot ik gisteren dit zag: Spoedarts over corona: "Beelden van longen zijn angstaanjagend" | Terzake :shock:
Dat gaat over gezonde mensen, zonder medisch verleden, die sportief leven. Zo kun je mij wel beschrijven. En in die genoemde leeftijdscategorie val ik ook! 8-[
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 19 mar 2020 23:01

hans0166 schreef:wat opvallend is dat juist het instituut dat sacramentele waarde aan de diensten toekent , de RK, eigenlijk de enige is die gewoonweg alles tot na Pasen gesloten heeft, zelfs het Vaticaan is gesloten.


Nouja zeg. Als zelfs Pasen is afgelast,dan is het ernstig.

Mortlach schreef:In Italië (Bergamo) is ondertussen het leger ingezet om de stoffelijke overschotten van mensen op te halen omdat de ziekenhuizen en mortuaria geen ruimte meer hebben. Ondenkbaar, maar toch de realiteit daar nu.


Elk halfuur een begrafenis las ik net. Holy *censuur*, dat verzin je toch niet. Je zal maar begrafenisondernemer zijn dar heb je toch helemaal geen ruimte voor.

Sidenote:

Nu we allemaal binnen moeten blijven door die crisis, heb ik wel meer tijd om te leren. Ik zou naar spanje gaan april, maar dat gaat nou dus niet door. Ik kom hier toch niet weg. Achja, dan maar andere dingen doen. Ik heb nog 2 leertrajecten om te doen, een trainingstraject, mijn website is een zooitje, mijn huishouden ook, een hoop projecten om af te maken en ik kan ook nog anderen helpen met hun bedrijf opzetten.

Ik hou mezelf wel bezig :P

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2020 00:08

Boekenlezer schreef:Wat je algemeen hoort, is dat wanneer je sterk en gezond bent, en niet tot de ouderen behoort, dat je dan weinig te vrezen hebt van Covid-19. Dan zul je maar milde klachten krijgen. Dus ik voelde me wel veilig. Tot ik gisteren dit zag: Spoedarts over corona: "Beelden van longen zijn angstaanjagend" | Terzake :shock:
Dat gaat over gezonde mensen, zonder medisch verleden, die sportief leven. Zo kun je mij wel beschrijven. En in die genoemde leeftijdscategorie val ik ook! 8-[


Je moet ook vooral weten/onthouden dat met 'mild' alles wordt bedoeld van thuis herstellen tot ziekenhuisopname maar geen beademing nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 20 mar 2020 07:54

Boekenlezer schreef:Wat je algemeen hoort, is dat wanneer je sterk en gezond bent, en niet tot de ouderen behoort, dat je dan weinig te vrezen hebt van Covid-19. Dan zul je maar milde klachten krijgen.


het is over het algemeen ook zo, maar niet als vaste regel.
Net zoals de mogelijkheid dat er duizenden, of zelfs honderdduizend mensen in NL kunnen overlijden .. dat hoort niemand graag.
Las ergens al dat Italie op een slordige 7 a 8 % zit .. dát wil je echt niet verkondigen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 20 mar 2020 10:49

Mortlach schreef:Het officiële standpunt van de Grieks-Orthodoxe kerk is blijkbaar dat mensen gewoon met zijn allen dezelfde kelk kunnen gebruiken om de euchrastie-wijn te drinken omdat - I kid you not - "de kelk geen drager van ziekten kan zijn".
Bron?
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2020 11:08

Pcrtje schreef:Bron?

Ik hoorde dat ook, dat komt voort uit de gedachte dat zilver in zichzelf bacteriedodend zou zijn. In de oudheid zetten ze colloidaal zilver in immers, om ziekte te bestrijden. Het is nog steeds te koop trouwens, ik heb ook een flesje in de kast staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten