zaaddonor

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

zaaddonor

Berichtdoor elburger » 28 aug 2019 17:47

Weer eens iets anders, en misschien denkt u wel, waar komt die Elburger nu weer mee aan?
Wel, het doneren van sperma staat weer volop in de belangstelling aangezien met indertijd kon doneren met de gegevens van de donor of men doneerde anoniem, en men kreeg een code, bijv. ZD13.
Nu is het zo dat vandaag een jonge vrouw een ziekenhuis voor het gerecht heeft gedaagd met de bedoeling om achter de identiteit van haar "vader" te komen.
Het ziekenhuis had/heeft die gegevens maar de donor heeft eind jaren 90 te kennen gegeven, dat hij toch liever anoniem wil blijven.
Mijn vraag is eigenlijk, wat vinden jullie hiervan?
Als iemand anoniem zaaddonor is geweest moet/mag het ziekenhuis of een ieder welke kliniek dan met de gegevens komen van die donor?
Desbetreffende donor kan wel gedoneerd hebben om echtparen die geen kinderen konden krijgen vanwege onvruchtbaarheid, zonder zelf ooit in beeld te willen komen als donor.
Hij of zij deed het om andere mensen te helpen.
Want stel je eens voor dat er iemand is waarvan nu 20 kinderen rondlopen.
Daar sta je dan met jouw goede intenties?

Ben heel benieuwd hoe hierop gereageerd wordt, te meer omdat dit een actueel "probleem" is.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 28 aug 2019 18:23

Anoniem is anoniem. Jammer voor die vrouw, had haar moeder eerder aan moeten denken.

Zoiets is ook wel eens bij Spoorloos en Vermist op tv geweest.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2019 21:40

"Had haar moeder maar eerder aan moeten denken", daar heeft het kind natuurlijk niet zo veel aan.

Het is een lastige afweging: heb je het recht te weten wie je biologische ouders zijn? Het is op zich ook wel belangrijke informatie, niet alleen emotioneel maar ook voor potentiële medische zaken. Aan de andere kant zullen er misschien donoren zijn die niet meer zullen meewerken. Ik weet niet of er een tekort is, maar zo ja, dan zal het openbaar maken dit alleen maar verergeren.

De ethici zullen zich erover moeten buigen, denk ik, want ik durf niet te zeggen wiens belang er zwaarder weegt in dit geval, maar ik ben geneigd te zeggen niet openbaar maken, maar wellicht in de toekomst anoniem doneren niet meer mogelijk maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: zaaddonor

Berichtdoor irmo » 28 aug 2019 23:01

Ik vind dat die muts gewoon niet zo oeverloos moet lopen zeuren. Maar zoals me vandaag is verteld, schijnt dat een oppervlakkige mening te zijn…. :o

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: zaaddonor

Berichtdoor elburger » 29 aug 2019 05:51

Mortlach schreef

De ethici zullen zich erover moeten buigen, denk ik, want ik durf niet te zeggen wiens belang er zwaarder weegt in dit geval, maar ik ben geneigd te zeggen niet openbaar maken, maar wellicht in de toekomst anoniem doneren niet meer mogelijk maken.


Een nadeel van het anoniem laten doneren en dat opheffen is dat er volgens mij nog maar heel weinig mannen/vrouwen zullen zijn die hun zaad/eicel willen doneren.
Het risico dat op een bepaald moment iemand zich meldt die zeg ik ben jouw zoon/dochter neemt daartoe enorm toe.
Desbetreffende donor heeft het gedaan om echtparen/stellen te helpen die hun kinderwens niet zelf mogelijk kunnen maken.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 05:59

Ok denk ook dat er een hoop minder donoren zouden zijn als het niet meer anoniem kan.
Tuurlijk begrijp ik dat dit lastig is voor het kind. Lijkt me dan ook dat hier heel de opvoeding ook duidelijkheid moet zijn naar het kind hierover.
Een vriendin van mijn vrouw heeft ook pas een kindje met haar vriendin gekregen. Van een donor dus. Vraag me af wat dat kind nog mee te maken gaat krijgen. Zee weet niet wie pappa is, maar wel dat ze twee mama's heeft.
Maar goed, haar ouder zijn dolgelukkig dat ze op deze manier een kindje hebben gekregen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: zaaddonor

Berichtdoor Kvinna » 29 aug 2019 07:10

Ik denk dat de belangen van de dochter groter zijn dan de belangen van de donor. Hij heeft altijd geweten dat er een keer kon gaan spelen dat men hem wilde gaan kennen, maar zij heeft nergens voor gekozen en zit nu opgescheept met het probleem. Willen weten waar je vandaan komt, is zo'n basisbehoefte, dat is echt heel sterk. Kijk maar eens een paar afleveringen van DNA Onbekend.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 10:36

Hoe groeit het kind op? Ik kan me voorstellen als een kind opgroeit in een fijn gezin met vader en moeder dat de wens klein is.
Juist als je opgroeit met alleen een moeder of twee moeders kan ik me voorstellen dat je je vader wilt vinden.
Ik geloof niet dat er vrouw met rammelende eierstokken nadenkt over hoe het voor het kind zal zijn.
Die wil alleen maar een baby.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2019 10:45

K80 schreef:Hoe groeit het kind op? Ik kan me voorstellen als een kind opgroeit in een fijn gezin met vader en moeder dat de wens klein is.
Juist als je opgroeit met alleen een moeder of twee moeders kan ik me voorstellen dat je je vader wilt vinden.
Ik geloof niet dat er vrouw met rammelende eierstokken nadenkt over hoe het voor het kind zal zijn.
Die wil alleen maar een baby.


Het is volgens mij niet zo dat de mensen die op zoek gaan naar hun biologische vader / ouders meestal niet in een fijn gezin opgroeien. Ook als dat wel het geval is komt er op een gegeven moment vaak soms de wens om je biologische vader / ouders te ontmoeten, om te weten wie ze zijn, want je hebt toch die genen in je. Misschien heb je halfbroers / zussen. Lastige is dat als je zou verplichten dat donoren niet anoniem mogen blijven, het aantal donoren sterk af zal nemen (zo'n 70 procent geeft aan niet te willen doneren al hun anonimiteit niet gewaarborgd wordt) dus als je de anonimiteit heeft dat ook gevolgen. En daarnaast, kan je iemand onder de voorwaarde van anonimiteit heeft gedoneerd later zeggen: Sorry maar daar houden we ons niet aan? Terwijl die persoon anders nooit zou hebben gedoneerd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 10:52

Verschrikkelijk!
God schenkt het leven op Zijn tijd en wijze, daar moet je als mensen dus niet mee gaan rommelen in een laboratorium.
Steeds is in het nieuws te lezen hoeveel leed dit veroorzaakt heeft.
Mensen zijn op zoek naar hun biologische vader, blijkt er een arts zijn kwakje in de rietjes te hebben gestopt, zodat mensen opeens tientallen broers en zussen hadden. Of wil het ziekenhuis geen openheid geven over het rietje van K48, vanwege de wet op de privacy.
Echt de wereld op zijn kop.
Op grond van de Bijbel zul je dit af moeten wijzen, ik kan er niets anders van maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 10:59

Ja vanuit de bijbel.

Daar hebben niet gelovigen weinig mee. Als er een grote kinderwens is en een zaaddonor is de enige oplossing kan ik begrijpen dat mensen dit willen doen.
Zou het alleen liever zien in een normale gezin situatie.

@chaya, ben je dan ook tegen ivf omdat je het over laboratoria hebt?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 13:27

K80 schreef:Ja vanuit de bijbel.
Daar hebben niet gelovigen weinig mee.

Dat weet ik en dat begrijp ik op zich wel. Maar wij zijn hier op een christelijk forum, vandaar mijn antwoord.
K80 schreef:@chaya, ben je dan ook tegen ivf omdat je het over laboratoria hebt?

Absoluut!
En ik sta niet van verre, wij hebben er mee te maken gehad. Althans, de beslissing daarvan i.v.m. een ernstige erfelijke ziekte.
Dat kunnen ze in het lab voorkomen door een gezonde zaadcel te koppelen aan een gezonde eicel.
Ook prenatale onderzoeken wijs ik (voor mezelf!) af.
Als ik een kindje verwacht is dat van harte welkom, ongeacht of het gezond is, een afwijking heeft of anderszins.
Ik heb daar mijn vertrouwen meer op gesteld dan op de knappe medici.
Je moet best sterk in je schoenen staan hoor, want er wordt op een bepaalde manier wel op je ingepraat, al respecteert men uiteindelijk je keuzes.
Blijkbaar was ik in staat om dat goed uit te leggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2019 14:29

Marnix schreef: En daarnaast, kan je iemand onder de voorwaarde van anonimiteit heeft gedoneerd later zeggen: Sorry maar daar houden we ons niet aan? Terwijl die persoon anders nooit zou hebben gedoneerd?


Daarom ook alleen veranderingen opleggen voor de toekomst maar het verleden laten voor wat het is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2019 14:34

Chaya schreef:Verschrikkelijk!
God schenkt het leven op Zijn tijd en wijze, daar moet je als mensen dus niet mee gaan rommelen in een laboratorium.
Steeds is in het nieuws te lezen hoeveel leed dit veroorzaakt heeft.


Als je zelf gelovig bent, en kinderloos, dan kun je dat inderdaad doen. Voor mensen die niet in God geloven, zijn er dan nog de laboratoria. En in het nieuws lees je nooit alle fantastische verhalen waar het gewoon allemaal goed gaat.

Mensen zijn op zoek naar hun biologische vader, blijkt er een arts zijn kwakje in de rietjes te hebben gestopt, zodat mensen opeens tientallen broers en zussen hadden. Of wil het ziekenhuis geen openheid geven over het rietje van K48, vanwege de wet op de privacy.
Echt de wereld op zijn kop.
Op grond van de Bijbel zul je dit af moeten wijzen, ik kan er niets anders van maken.


Tja, en toch is het eenzelfde modern fenomeen als chirurgie. Misschien dat ze destijds een been konden afzetten of een kies konden trekken, maar tegenwoordig transplanteren ze complete organen! Wijs je dat dan ook af? Want God schenkt het leven, dus ook die defecte lever of hart, daar moet je dan toch niet meer rommelen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2019 14:35

Mortlach schreef:Daarom ook alleen veranderingen opleggen voor de toekomst maar het verleden laten voor wat het is.


Dat denk ik ook. Ik neem aan dat het juridisch is vastgelegd dus dan wordt het erg lastig om te veranderen (dat blijkt ook wel uit het verleden want toen hebben ze dat wel eens geprobeerd)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten