zaaddonor

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: zaaddonor

Berichtdoor coby6 » 02 okt 2019 08:32

K80 schreef:Blijft lastig wie het grootste recht heeft, kind of donor.

Het is waardeloos dat ze er ooit mee begonnen zijn. Daar is gewoon niet over na gedacht.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 19:09

Mortlach schreef:"Had haar moeder maar eerder aan moeten denken", daar heeft het kind natuurlijk niet zo veel aan.

Het is een lastige afweging: heb je het recht te weten wie je biologische ouders zijn? Het is op zich ook wel belangrijke informatie, niet alleen emotioneel maar ook voor potentiële medische zaken. Aan de andere kant zullen er misschien donoren zijn die niet meer zullen meewerken. Ik weet niet of er een tekort is, maar zo ja, dan zal het openbaar maken dit alleen maar verergeren.

De ethici zullen zich erover moeten buigen, denk ik, want ik durf niet te zeggen wiens belang er zwaarder weegt in dit geval, maar ik ben geneigd te zeggen niet openbaar maken, maar wellicht in de toekomst anoniem doneren niet meer mogelijk maken.



Je hebt geen recht om te weten wie je ouders zijn. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien. Ook grappig dat kinderen van zaaddonor zich nooit afvragen waarom de moeder hen in deze situatie heeft gebracht. Het is altijd de vader die afwezig is en dat zij hem moeten kennen. De rol van de vader staat centraal niet de Roo van de moeder die dit kind in deze situatie heeft gebracht. Die heeft gewoon een kindswens uitgevoerd en dat kind die was gewoon kind van de rekening. Van haar eigen behoefte.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 19:13

MoesTuin schreef:Jammer dat dit zo is....
Kind hoort nummer 1 te zijn in de rechten ook vind ik, maar ja, helaas!



Ik ga anoniem zaad doneren in België. De rechten van het kind? Die moeder is de schuldige zij stopt bewust sperma in haar "daaronder". Ik vind het gwn een leuk idee om veel nageslacht te hebben. De overheid kan wel voor dat kind zorgen dat doen ze immmers nu toch al met alleenstaande gescheiden moeders.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zaaddonor

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 19:27

Biblebeltkeel schreef:Ik ga anoniem zaad doneren in België. De rechten van het kind? Die moeder is de schuldige zij stopt bewust sperma in haar "daaronder". Ik vind het gwn een leuk idee om veel nageslacht te hebben. De overheid kan wel voor dat kind zorgen dat doen ze immmers nu toch al met alleenstaande gescheiden moeders.

Zijn je ballen al ingedaald dan?

Misschien inderdaad beter als jij de opvoeding van kinderen niet zelf ter hand neemt.

Ben overigens benieuwd welke topics je nog meer van je onfeilbare en oneindig wijze rechtsdraaiend commentaar gaat voorzien...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 19:29

StillAwake schreef:Zijn je ballen al ingedaald dan?

Misschien inderdaad beter als jij de opvoeding van kinderen niet zelf ter hand neemt.

Ben overigens benieuwd welke topics je nog meer van je onfeilbare en oneindig wijze rechtsdraaiend commentaar gaat voorzien...


Ik heb al kinderen en vrouwtje. Ik ga mijn kinderen goed opvoeden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zaaddonor

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 19:32

Biblebeltkeel schreef:Ik heb al kinderen en vrouwtje. Ik ga mijn kinderen goed opvoeden.

Ik hoop het echt.
Maar als ik zie hoe je hier schreeuwt over je ouders, hoe je een linkse denkwijze over erfenissen promoot, hoe je haast Lebensborn achtig over zoveel mogelijk nageslacht bazelt en hoe je er meest fascistische theorieën spuit: ik heb er niet zo veel vertrouwen in...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 19:49

StillAwake schreef:Ik hoop het echt.
Maar als ik zie hoe je hier schreeuwt over je ouders, hoe je een linkse denkwijze over erfenissen promoot, hoe je haast Lebensborn achtig over zoveel mogelijk nageslacht bazelt en hoe je er meest fascistische theorieën spuit: ik heb er niet zo veel vertrouwen in...



Vrouw-tje ook. Maar goed, je moet daar natuurlijk niet te feministisch over doen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: zaaddonor

Berichtdoor lammetje » 06 jan 2022 22:12

Ik vind niet dat ze mogen zeggen wie de vader is. Hij heeft niet voor niets voor anoniem gekozen. Wel kun je vragen of zij die anoniem waren dit alsnog bekend te willen maken, maar verplicht kan niet, vind ik. Misschien is het beter om niet al te open te zijn tegen je kind, zeg gewoon dat je niet meer weet wie het was 8-[ om zoektocht en rechtzaak te voorkomen.

Maar ik ben dan ook geen voorstander van zaaddonatie.

Ivf en prenataal onderzoek tot op zekere hoogte wel
Vooral de 'normale' echo's van 12+20 weken zijn zinvol. Laatst in terdege een stukje over open ruggetje wat ontdekt was, in de baarmoeder geopereerd en voor ergere handicaps bewaard (kindje heeft nog wel beperkingen, maar veel minder dan verwacht als er niet geopereerd zou zijn)
Maar ook hier geldt, tot op zekere hoogte want niet alles wat kan moet je willen. Maar ik zou bijvoorbeeld wel graag willen weten of het verstandig is om in het ziekenhuis te bevallen ipv thuis omdat er iets ontdekt is op een echo.

Maar wat een vreemde reacties van Biblebeltkeel :roll:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 23:31

lammetje schreef:Ik vind niet dat ze mogen zeggen wie de vader is. Hij heeft niet voor niets voor anoniem gekozen. Wel kun je vragen of zij die anoniem waren dit alsnog bekend te willen maken, maar verplicht kan niet, vind ik. Misschien is het beter om niet al te open te zijn tegen je kind, zeg gewoon dat je niet meer weet wie het was 8-[ om zoektocht en rechtzaak te voorkomen.


Liegen tegen je kinderen? Dat kan de oplossing toch niet zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: zaaddonor

Berichtdoor meribel » 07 jan 2022 09:15

lammetje schreef:Ik vind niet dat ze mogen zeggen wie de vader is. Hij heeft niet voor niets voor anoniem gekozen. Wel kun je vragen of zij die anoniem waren dit alsnog bekend te willen maken, maar verplicht kan niet, vind ik. Misschien is het beter om niet al te open te zijn tegen je kind, zeg gewoon dat je niet meer weet wie het was 8-[ om zoektocht en rechtzaak te voorkomen.
:roll:


Ik geloof niet dat je dat echt vind toch?



Ik vind het overigens een goede zaak dar in nl anoniem doneren verboden is en ethisch ontzettend verwerpelijk dat nl vrouwen wel anoniem eicellen en zaad uit bijv apanje kunnen halen legaal. Echt treuriger dan treurig

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zaaddonor

Berichtdoor hans0166 » 07 jan 2022 09:54

bij dit serieuze onderwerp een paar "luchtige films over dit onderwerp

Starbuck 2011

Delivery Man 2013

Vince Vaughn speelt een man die er op een dag achter komt dat hij als spermadonor al 533 kinderen op aarde heeft gezet. Enkele honderden daarvan willen plotseling dolgraag hun biologische vader ontmoeten.

films de 2013 versie is een Amerikaanse remake van de eerste (Canadees)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: zaaddonor

Berichtdoor lammetje » 07 jan 2022 15:04

Mortlach schreef:Liegen tegen je kinderen? Dat kan de oplossing toch niet zijn?


Nee, anonieme zaaddonatie is dus geen optie

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: zaaddonor

Berichtdoor lammetje » 07 jan 2022 15:12

meribel schreef:Ik geloof niet dat je dat echt vind toch?



Ik vind het overigens een goede zaak dar in nl anoniem doneren verboden is en ethisch ontzettend verwerpelijk dat nl vrouwen wel anoniem eicellen en zaad uit bijv apanje kunnen halen legaal. Echt treuriger dan treurig


Nou, het eerste meen ik wel, als iemand anoniem zaad geeft mag die persoon niet opeens niet meer anoniem zijn. Tis inderdaad erg lastig, maar in zo'n geval vind ik toch echt dat het kind aan het kortste eind trekt. Of dat je dus de anonieme zaaddonors oproept om zich alsnog bekend te maken. Maar ik ben van mening dat je als moeder hier eerder over na had moeten denken en dus inderdaad misschien nog beter kan zeggen dat je niet weet wie de vader is ipv te zeggen dat het via anonieme zaaddonatie is gegaan. Maar inderdaad, het is geen oplossing voor het probleem en ten alle tijde is niets eerlijk tegenover het kind.

Je valt van het ene probleem in het andere. Ik denk dat ik de afkomst zou verzwijgen in dit geval. Maar ik kan me totaal niet verplaatsen in zo'n situatie dus eerlijk gezegd heb ik geen oplossing voor dit probleem.

Er zijn alleen maar verliezers en ik vind het heel verstandig dat dit niet met mogelijk is.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: zaaddonor

Berichtdoor meribel » 07 jan 2022 20:43

Als je verhalen leest van kinderen die niet weten wie hun vader is, en vooral als de moeders blijven zwijgen en ze dat verschrikkelijk vinden. Kan ik me niet voorstellen dat zwijgen in het belang van het kind is
Zeg dan, ik heb zaad gebruikt van een anonieme donor. Dan weten ze iig dat hun vader iemand was die zaad heeft gedoneerd ipv de wildste verhalen die ze zelf gaan bedenken


Maar goed ik vind het belang van een kind zwaarder wegen dan anonimiteit van een donor. Zijn ook diverse rechtzaken over geweest maar heb gelezen van zaken waar de anonimiteit opgeheven moest worden en ook andersom waar donor anoniem mocht blijven. Ik persoonlijk vind dat recht om te weten van kind zwaarder weegt


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten