zaaddonor

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: zaaddonor

Berichtdoor irmo » 30 aug 2019 23:31

Mortlach schreef:Tja, hoe leg je dat uit? Ik kan je alleen maar mijn eigen situatie beschrijven waarin A) geen geloof in God is, en B) geen gebrek aan gevoel van verbinding, met mijn naasten, met mijn buurt en land, met vrienden en vreemden, de natuur, etc.

Sommige gelovigen lijken soms te denken dat ongelovigen allemaal maar emotioneel afgestompte, lege hulzen zijn die als zombies door het leven strompelen, op zoek naar de ene ervaring na de andere om behoeften te bevredigen. Niet dat jij zo iemand bent, uiteraard. Dat gevoel van verbinding hebben we allemaal; ik vraag me soms af of gelovigen dit gevoel niet "God" hebben genoemd. En ja, als dat zo is, en je denkt dat weg, dan is het gevoel van verbinding ook weg. Maar noem je dat gevoel niet zo, dan dus niet.



Dat is wel wat ik bij de meeste mensen die in de wereld leven zzie ja. Ze hebben niks om zich op te richten als kompas dus ze zwalken maar wat.

Ik denk dat wat jij bedoelt met verbinding niet is wat gelovigen God hebben genoemd;ik denk dat God daarbovenuit stijgt. Ik denk niet dat de verbinding met familie - om maar een voorbeeld te geven - op hetzelfde nivo staat als de verbinding met God. Of naar God.

Ik zie dat een hoop mensen zonder doel, zonder verbinding leven en ik begrijp dat oprecht niet. Ik vind het erg zonde, er is zoveel meer.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 31 aug 2019 10:05

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met het zwalken van mensen als ze geen geloof hebben.
Het verschil zit denk ik in de gedachten gang dat gelovig en dit leven leven zodat ze in de hemel komen.
Ongelovigen richten ze op het hier en nu om in dit leven het geluk te halen. Dat is ook een doel.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: zaaddonor

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 13:58

elburger schreef:Mijn vraag is eigenlijk, wat vinden jullie hiervan?
Als iemand anoniem zaaddonor is geweest moet/mag het ziekenhuis of een ieder welke kliniek dan met de gegevens komen van die donor?
Desbetreffende donor kan wel gedoneerd hebben om echtparen die geen kinderen konden krijgen vanwege onvruchtbaarheid, zonder zelf ooit in beeld te willen komen als donor.
Hij of zij deed het om andere mensen te helpen.
Want stel je eens voor dat er iemand is waarvan nu 20 kinderen rondlopen.
Daar sta je dan met jouw goede intenties?

Ben heel benieuwd hoe hierop gereageerd wordt, te meer omdat dit een actueel "probleem" is.



Een kind van een zaaddonor heeft altijd het recht om te weten wie zijn biologische vader is.
De belangen en rechten van het kind gaan hierin voor alles wat mij betreft.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2019 14:05

irmo schreef:Dat is wel wat ik bij de meeste mensen die in de wereld leven zzie ja. Ze hebben niks om zich op te richten als kompas dus ze zwalken maar wat.

Ik denk dat wat jij bedoelt met verbinding niet is wat gelovigen God hebben genoemd;ik denk dat God daarbovenuit stijgt. Ik denk niet dat de verbinding met familie - om maar een voorbeeld te geven - op hetzelfde nivo staat als de verbinding met God. Of naar God.

Ik zie dat een hoop mensen zonder doel, zonder verbinding leven en ik begrijp dat oprecht niet. Ik vind het erg zonde, er is zoveel meer.


Bij de meeste mensen? Het zal een verschillend perspectief zijn. Kijk, aan de andere kant zie ik wel eens gelovigen waarvan je gewoon kunt zien dat ze "in de Heere" zijn. Je weet vast wat ik bedoel; half in trance, voorhoofd glimmend van het zweet, een glazige blik. Die kerel die de Ark heeft nagebouwd, dat is het beste voorbeeld dat me te binnen schiet. Of recent een tv-uitzending gezien van homo's en lesbiennes die met hetero's waren getrouwd met alle ellende van dien. Waarbij een lesbische vrouw zich om de zoveel tijd moest laten verkrachten omdat haar hetero-man het anders zo zwaar zou hebben. Eerlijk gezegd, liever zwalken dan dat ik mijn leven op zo'n manier weggooi.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 31 aug 2019 14:49

MoesTuin schreef:Een kind van een zaaddonor heeft altijd het recht om te weten wie zijn biologische vader is.
De belangen en rechten van het kind gaan hierin voor alles wat mij betreft.....


Ik snap dat je dit vind.
Maar als iemand anoniem zaad heeft afgestaan, heeft hij toch ook het recht om anoniem te blijven?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: zaaddonor

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 14:59

K80 schreef:Ik snap dat je dit vind.
Maar als iemand anoniem zaad heeft afgestaan, heeft hij toch ook het recht om anoniem te blijven?

Wat is anoniem?
Ik denk dat je als je jou sperma hebt gedoneerd je ook wel enigszins er over hebt nagedacht over de houdbaarheid van anoniem hierin.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zaaddonor

Berichtdoor hans0166 » 01 sep 2019 13:09

MoesTuin schreef:Een kind van een zaaddonor heeft altijd het recht om te weten wie zijn biologische vader is.
....... wat mij betreft.....


hoop dat je laatste woorden "wat mij betreft" ook op de eerste zin slaat, want de praktijk sinds dit jaar is dat donoren weer beschermd worden in hun anonimiteit als ze dat wensen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2019 09:57

Marnix schreef:Helder verhaal. Ben ik wel benieuwd waarom je koos om jezelf niet in te laten enten maar je kinderen wel.als je daar iets over wil zeggen natuurlijk.

Dat had ik al gedaan. Omdat deze kinderen een fragiele gezondheid hebben. De gezonde in je gezin moet je dan ook laten inenten, om zo een bescherming te vormen als het ware.
Het is dus puur op medisch advies.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: zaaddonor

Berichtdoor MoesTuin » 04 sep 2019 11:03

hans0166 schreef:hoop dat je laatste woorden "wat mij betreft" ook op de eerste zin slaat, want de praktijk sinds dit jaar is dat donoren weer beschermd worden in hun anonimiteit als ze dat wensen.

Jammer dat dit zo is....
Kind hoort nummer 1 te zijn in de rechten ook vind ik, maar ja, helaas!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 04 sep 2019 19:33

Blijft lastig wie het grootste recht heeft, kind of donor.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zaaddonor

Berichtdoor hans0166 » 05 sep 2019 10:08

MoesTuin schreef:Jammer dat dit zo is....
Kind hoort nummer 1 te zijn in de rechten ook vind ik, maar ja, helaas!


ook in de regulier relaties noemt ongeveer 1 tot 2 op de 100 de verkeerde man pappa ... :-oo
die paar donorkinderen kunnen er ook wel bij dan.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: zaaddonor

Berichtdoor MoesTuin » 05 sep 2019 17:39

hans0166 schreef:ook in de regulier relaties noemt ongeveer 1 tot 2 op de 100 de verkeerde man pappa ... :-oo
die paar donorkinderen kunnen er ook wel bij dan.


Ja dat heb je inderdaad ook meer dan we vermoeden wellicht....
Lastige materie allemaal.... :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: zaaddonor

Berichtdoor elburger » 06 sep 2019 11:22

Hans0166 schreef

ook in de regulier relaties noemt ongeveer 1 tot 2 op de 100 de verkeerde man pappa .


Dat kan zomaar waar zijn.
Wat een last heeft de moeder dan mee te dragen?!
Ook hier komt dan weer de vraagstelling naar voren, in hoeverre is men anoniem?
Zaaddonor is de man in dit geval ook geweest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 06 sep 2019 15:09

hans0166 schreef:ook in de regulier relaties noemt ongeveer 1 tot 2 op de 100 de verkeerde man pappa ... :-oo
die paar donorkinderen kunnen er ook wel bij dan.


Als de vrouw onbeschermd is vreemd gegaan kan dit gebeuren.
De voorbeelden zijn bv genoeg op tv programma's gezien geweest.
Erg hoor, als 1 iemand van het gezin zich niet 100% voelt of hij wel van dezelfde vader is. En dit na dna onderzoek ook blijkt waar te zijn.
Wist moeder prima natuurlijk, maar vaak uit schaamte en schuld gevoel, gaan ze pas nakijken als de ouders niet meer leven.
Kan je ook niet meer vragen aan je moeder wie je werkelijke vader is, omdat ze dat geheim mee in het graf hebben genomen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: zaaddonor

Berichtdoor elburger » 02 okt 2019 07:29

K80 schreef

Als de vrouw onbeschermd is vreemd gegaan kan dit gebeuren.
De voorbeelden zijn bv genoeg op tv programma's gezien geweest.
Erg hoor, als 1 iemand van het gezin zich niet 100% voelt of hij wel van dezelfde vader is. En dit na dna onderzoek ook blijkt waar te zijn.
Wist moeder prima natuurlijk, maar vaak uit schaamte en schuld gevoel, gaan ze pas nakijken als de ouders niet meer leven.
Kan je ook niet meer vragen aan je moeder wie je werkelijke vader is, omdat ze dat geheim mee in het graf hebben genomen.


Wat er gebeurde is natuurlijk vreselijk.
De vrouw en misschien ook wel de man, beiden getrouwd of alleen de vrouw hebben zich door hun wellust laten leiden en van daaruit is men in een situatie gekomen dat de vrouw zwanger is geraakt.
Schaamte, ja ik denk dat er heel vaak schaamte is en een schuldgevoel.
Echter kan het ook zo zijn ( ervaringen die ik herken ) dat de vrouw de zwangerschap doorzet omdat zij nog van haar man houdt en het gezin niet wil "opblazen".
Slachtoffer in deze is het kindje wat geboren gaat worden.
Het kan maar zo zijn dat hij of zij er nooit achter komt, maar in onze tijd is dat welhaast onmogelijk.
Als er zich een situatie aandient dat er een ziekenhuisopname komt dan kan het maar zo zijn dat het aan het "licht" komt.
Vreselijk om die "zwijgplicht"het hele leven met je te moeten meedragen.
En dan is er natuurlijk nog het gegeven dat bij de geboorte van het kind de herkenningstekens meer op iemand anders wijzen als jouw echte man.

Hoorde afgelopen week dat men zelf al via internet een spermadonor kan zoeken.
Dat er websites voor zijn waar het enkel draait om sperma alsof je iets besteld bol.com.
In hoeverre is/blijft dat anoniem?1
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten