zaaddonor

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 21:00

Ik snap wel wat Chaya bedoeld met die vrijheid van haar ouders om zelf te kiezen om als nog ingeënt te worden.
Het is helaas, hoe triest ook, niet altijd zo. Dat als je wel laat inenten, dat je dan niet meer welkom bent in de familie.
Dus ik begrijp het wel.
Lijkt me inderdaad een flink kruis als je weet dat je kinderen grotere kans hebben op vroegtijdig overlijden.

Blijft dan een lastige keuze wanneer je er voor kiest wanneer je de medische wetenschap laat zijn voor wat het is. En die wetenschap gaat steeds verder.

En dan valt het me op dat niemand een probleem heeft met een nieuwe hartklep BV. Of stands in een ader plaatsen. Allemaal totaal niet natuurlijk.
Maar dan ligt er toch een groot vergrootglas/taboe op alles wat met voortplanting te maken heeft. Als God je geen kinderen geeft, mag je er niets aan doen. Als God je een slecht hart geeft mag je het wel repareren zodat je langer leeft.
Dat begrijp ik dan niet zo goed.
Vandaag is het gisteren van morgen.

welling82

Re: zaaddonor

Berichtdoor welling82 » 30 aug 2019 01:47

Ik mag het een schandalige kwestie te weten krijgen, op meerdere manieren.

Wanneer men geen kinderen krijgt, is dat wat men krijgt van God Die de harten en de nieren doorzoekt.

Waarom is men ontevreden met wat men krijgt, men mag het namelijk ter lering krijgen OF men krijgt het ter veroordeling, er is geen tussenweg.

Men behoort dus de lering te zoeken, en wanneer ik zo vrij mag krijgen te zijn, gemakkelijke lessen zijn meestal niet de meest leerzame, brutaal gezegd.

Daarom kreeg men vroeger misschien wel vaker dan nu te zeggen 'een gezegend leven is een moeilijk leven'

Nu krijgt men moeilijkheden, vanwege 'eigengerechtigheid' en 'eigenliefde', niet omdat men zich aan Gods wetten hield en tevreden mocht krijgen te zijn, want dan krijgt men zulke moeilijkheden niet. Men krijgt dus ook nog waarschuwingen, zo lijkt het wel, want zouden zulke moeilijkheden geen waarschuwingen zijn?

Hoe 'wil men kinderen' zonder 'eigengerechtigheid' en 'eigenliefde'?

En wanneer men mag krijgen te begrijpen dat ieder mens vanaf de zondeval in zonde geboren en ontvangen wordt, wil men dan nog kinderen in deze tijd waar men ook zonder kinderen pensioen uitbetaald krijgt? Zouden bekeerde ouders niet te weten krijgen wat die kinderen vervolgens te wachten staat?

Zoals een getrouwde vrouw de haar gegeven man IN de Waarheid behoort te dienen, dus niet per definitie doen wat de man wil en zelfs de wil van de man weigeren als dat tegen de wil van God is, behoren ook medemensen jegens elkaar ter stichting te werken.

Wie zou dan nog zaad willen doneren?

Welk ziekenhuis zou dan nog zulke ontevredenheid, eigengerechtigheid en eigenwilligheid en eigenliefde willen voeden door bijvoorbeeld aan kunstmatige inseminatie te doen?

Welke mensen zouden dan daar niets van te zeggen krijgen, terwijl ze te weten krijgen dat een deel van de belasting die ze krijgen te betalen aan zulke zaken gespendeerd wordt?

Die biologische vader, zoals men dat tegenwoordig noemt, heeft een kind gekregen. En hoe die biologische vader dat wil zien, of niet wil zien, veranderd NIETS van Gods inzettingen! En God vereist dat die man jegens de hem gegeven kinderen zoveel mogelijk de hem gegeven vaderrol voldoet, dus hoe zou die man weigeren de hem gegeven kinderen te willen (er)kennen?

Er behoort van de mens zelf niets bij te zijn, dus die wil van de mens zelf is iets waar men niet aan behoort toe te geven en ook iets waar men vaker eens ernstig over na behoort te denken. Een zeer verradelijke wil, die van de mens zelf.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 30 aug 2019 05:21

Een hele preek. Jammer dat het niet duidelijk overkomt vanwege het onduidelijk taalgebruik. Een Herziene Vertaling van de lap tekst zou op zijn plaats zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: zaaddonor

Berichtdoor pindas83 » 30 aug 2019 05:59

Dit mag je niet zeggen K80. De wijze lessen van Geert (ik mag tutoyeren) zijn niet gemakkelijk maar des te leerzamer voor degene die het krijgen te verstaan. Snappie?

Verder ben ik geen voorstander van zaaddonatie. Ik begrijp dat alleenstaande vrouwen wellicht ook kinderen willen maar vind dat eigenlijk niet opwegen tegen het feit dat een kind niet opgroeit met z’n biologische vader.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 30 aug 2019 09:48

Mortlach schreef:Als volwassene maak je toch je eigen beslissingen? Waarom zou je daarvoor 'vrijheid' van je ouders moeten krijgen?

Ik respecteerde mijn ouders en zij kenden me wel zo goed dat ze wisten dat ik hen niet wilde schofferen.
Wat is daar mis mee?
654321 schreef:Ik mis hier (in een reformatorisch forum) echt de zoektocht naar wat Gods wil is. Wat zegt Hij (in de Bijbel)? Heere, wat is U weg die ik zal gaan?

Dit forum is zo reformatorisch niet meer. Ik sta hier regelmatig alleen in.
Mortlach schreef:Vooral omdat die vergissingen of niet blijkbaar vrij nauwkeurig te voorspellen zijn. En je kind in (niet) opstand komen? Wat bedoel je daarmee? Soms is er niet eens genoeg tijd om dat uberhaupt van toepassing te laten zijn; en als dat wel het geval is, tja, kinderen met lichamelijke uitdagingen zullen daarmee moeten leren leven. Je kunt het feit dat dat ze lukt dan vervolgens niet gebruiken om te beweren dat het allemaal zo'n zegen is, vind ik.

Omdat jij uit een andere bron put als ik.
Bij jou moet het kloppen, beredeneerd zijn, wetenschappelijk onderbouwd.
Ik mag het (lukt niet altijd) overgeven in de Handen van de Schepper. Hij weet wat goed voor ons is.
Er zijn helaas genoeg ouders die in diep verdriet leven omdat hun kind het niet eens kon worden met zijn handicap, ziekte, tekortkoming.
Wiens kind een einde aan het leven heeft gemaakt.
Of God de rug toegekeerd hebben, omdat ze boos zijn, omdat ze niet mooi, sterk, fit en gaaf zijn.
K80 schreef:Dat als je wel laat inenten, dat je dan niet meer welkom bent in de familie.

Waarom moeten toch altijd die zeldzame uitwassen uitgemeten worden?
Verreweg de meeste refo's laten hun kinderen inenten!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2019 11:02

Chaya schreef:Ik respecteerde mijn ouders en zij kenden me wel zo goed dat ze wisten dat ik hen niet wilde schofferen.
Wat is daar mis mee?



Maar je kreeg zelf de keuze om je alsnog in te laten enten. Dus als je er voor had gekozen dat wel te doen, op goede gronden, zou je hen toch niet schofferen? Dat je je ouders respecteert zegt natuurlijk niet dat je al hun denkwijzen moet overnemen. Elkaar respecteren (en dat geld voor kinderen naar ouders maar ook andersom als je kinderen volwassen worden) houdt ook in dat je elkaar en elkaars keuzes respecteert, ook als je dan andere keuzes maakt. Ik snap dus je zin over het schofferen niet zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 30 aug 2019 11:35

Marnix schreef:Maar je kreeg zelf de keuze om je alsnog in te laten enten. Dus als je er voor had gekozen dat wel te doen, op goede gronden, zou je hen toch niet schofferen?

Nee het was andersom. De polio brak uit, er werd een oproep gedaan in de media om, indien je niet gevaccineerd was, dit alsnog te laten doen.
Dus toen ik uit mijn werk kwam zei mijn vader: voel je gerust vrij om je te laten inenten, als jij dat wilt.
Het ontroerde mij.
Hoeveel ouders zullen niet anders reageren, zonder begrip, of boos?
Marnix schreef:Dat je je ouders respecteert zegt natuurlijk niet dat je al hun denkwijzen moet overnemen. Elkaar respecteren (en dat geld voor kinderen naar ouders maar ook andersom als je kinderen volwassen worden) houdt ook in dat je elkaar en elkaars keuzes respecteert, ook als je dan andere keuzes maakt.

Ik heb toch gezegd dat ik zelf de keuze gemaakt heb om mijn kinderen wel te laten inenten? Dat heb ik niet vooraf besproken met mijn ouders.
Marnix schreef:Ik snap dus je zin over het schofferen niet zo goed.

Schofferen doe je als je plompverloren meldt dat je je alsnog hebt laten inenten, omdat je nu lang genoeg onbeschermd hebt rondgelopen. Zoiets.
Ik hoor volwassen kinderen vaak dingen zeggen tegen hun ouders, die ik ronduit schofferend vind.

Ik heb er ook eentje bij die weleens over de grens van het betamelijk heengaat, om zo te zeggen.
Dan voel ik me door hem op het matje geroepen en dat geeft m.i. geen pas.
Als ik andersom dergelijke dingen tegen hem zou zeggen, zou hij maandenlang boos zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: zaaddonor

Berichtdoor elburger » 30 aug 2019 12:50

Chaya schreef

Deze casus begrijp ik niet. Als een vrouw miskramen krijgt, gaat er iets niet goed w.b. innesteling en het behouden van het vruchtje.
En heeft dus niets met onvruchtbaarheid van de man te maken.


Dat klopt, dat heeft er niets mee te maken.
Mag ik het dan zo stellen?
Ik ken vrouwen om mij heen dewelke doordat men één of meerdere miskramen hebben gehad, niet meer zwanger kunnen worden, door medische complicaties.
Mag een man dan niet zijn sperma doneren aan bijvoorbeeld de zus van de vrouw?
Weet dat het wel eens gebeurd.
Dat de man met de zus geslachtsgemeenschap heeft kan uiteraard niet, maar de zus kan toch als draagmoeder fungeren?
Dan is de man toch ook een zaaddonor?
In deze casus dus niet anoniem.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 30 aug 2019 13:47

elburger schreef:Mag een man dan niet zijn sperma doneren aan bijvoorbeeld de zus van de vrouw?
Weet dat het wel eens gebeurd.
Dat de man met de zus geslachtsgemeenschap heeft kan uiteraard niet, maar de zus kan toch als draagmoeder fungeren?
Dan is de man toch ook een zaaddonor?

Ook dit kan ik niet beslissen voor iemand anders, maar ik zou het zelf nooit doen.
Ik weet wat zwangerschap en bevalling met je doet, lichamelijk en psychisch.
Ik zou mijn kindje nooit kunnen afstaan, ook al zou dat aan mijn zus zijn.
Ik zou dan tegen de wil van de Heere ingaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2019 14:51

K80 schreef:Een hele preek. Jammer dat het niet duidelijk overkomt vanwege het onduidelijk taalgebruik. Een Herziene Vertaling van de lap tekst zou op zijn plaats zijn.


Dat het iegelijk al horende gegeven mag krijgen geworden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2019 14:54

pindas83 schreef:Verder ben ik geen voorstander van zaaddonatie. Ik begrijp dat alleenstaande vrouwen wellicht ook kinderen willen maar vind dat eigenlijk niet opwegen tegen het feit dat een kind niet opgroeit met z’n biologische vader.


Opgroeien met je biologische vader is echter niet in alle gevallen een zegen hoor. Wij zijn blij dat we van de knakker van mijn dochter af zijn.

Onderzoek wijst uit dat een hecht, liefdevol en veilig gezin belangrijk is en dat de compositie van dat gezin niets uitmaakt, of dat nu MM, MV of VV is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2019 15:03

Chaya schreef:Omdat jij uit een andere bron put als ik.
Bij jou moet het kloppen, beredeneerd zijn, wetenschappelijk onderbouwd.
Ik mag het (lukt niet altijd) overgeven in de Handen van de Schepper. Hij weet wat goed voor ons is.


Dat wijs ik af. Ik zou eerder zeggen dat er bij mij geen wil achter zaken hoeft te zitten, geen doel. Bij jou wel. Mij overkomen zaken omdat het universum kil en onpersoonlijk is; jij moet in het reine komen met het idee dat God blijkbaar wil wat jou overkomt. Hoe dieptrieste zaken als miskramen 'goed' voor je zouden moeten zijn, is me een raadsel. Maar ik hoef me dat dan ook niet af te vragen.

Er zijn helaas genoeg ouders die in diep verdriet leven omdat hun kind het niet eens kon worden met zijn handicap, ziekte, tekortkoming.
Wiens kind een einde aan het leven heeft gemaakt.
Of God de rug toegekeerd hebben, omdat ze boos zijn, omdat ze niet mooi, sterk, fit en gaaf zijn.


Ja, dat is in- en intriest. Dat eerste dan, dat laatste maak ik me niet zo veel zorgen om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 30 aug 2019 15:17

Mortlach schreef:Dat wijs ik af. Ik zou eerder zeggen dat er bij mij geen wil achter zaken hoeft te zitten, geen doel. Bij jou wel. Mij overkomen zaken omdat het universum kil en onpersoonlijk is;

Dat vind ik heel erg voor je. Want waar moet je dan troost uit putten?
Dan wordt het al snel een facebook neptroost: sterkte hoor! Hou je taai! Na regen komt zonneschijn.
Mortlach schreef: jij moet in het reine komen met het idee dat God blijkbaar wil wat jou overkomt. Hoe dieptrieste zaken als miskramen 'goed' voor je zouden moeten zijn, is me een raadsel. Maar ik hoef me dat dan ook niet af te vragen.

Dat in het reine komen kan soms lastig zijn, geef ik direkt toe.
Maar ik mag mijn verdriet in Zijn handen leggen.
Als ik mijn hele leven zelf uitgestippeld zou hebben, zou ik nu op een puinhoop van ellende zitten.
Mortlach schreef:Dat eerste dan, dat laatste maak ik me niet zo veel zorgen om.

Denk niet te snel dat het je niet kan overkomen, zeker als je nog "koren op het veld" hebt staan, zoals jij met de 2 meisjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2019 15:38

Chaya schreef:Dat vind ik heel erg voor je. Want waar moet je dan troost uit putten?
Dan wordt het al snel een facebook neptroost: sterkte hoor! Hou je taai! Na regen komt zonneschijn.


Dat is inderdaad neptroost; je kunt het leed dat anderen ervaren ook gewoon erkennen/bevestigen zonder het meteen te hoeven verminderen. En waar moet je troost uit putten? Ach, er is altijd het idee dat ik tenminste niets heb gedaan om het leed te verdienen of dat het is opgelegd om me te testen - of erger nog, dat iemand een weddenschap is aangegaan en mij daarom expres in het leed stort. Op de vraag "Waarom ik?" is "Waarom niet?" een mogelijk antwoord.

Daarnaast mag ik ook gewoon boos zijn en zit ik niet met "God is perfectie en alles wat Hij doet is Goed en heeft een Reden voor mijn bestwil of Zijn Eer, dus daar mag je niet tegen in verzet komen. Voel jezelf eens extra schuldig omdat je boos bent!"


Dat in het reine komen kan soms lastig zijn, geef ik direkt toe.
Maar ik mag mijn verdriet in Zijn handen leggen.
Als ik mijn hele leven zelf uitgestippeld zou hebben, zou ik nu op een puinhoop van ellende zitten.


Mwa, misschien, maar misschien ook niet. Ik vind de "zonder God zou ik..." nooit zo overtuigend. Tal van mensen stippelen hun leven zo goed en zo kwaad als het gaat zelf uit en dat is echt niet voor iedereen ondoenlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zaaddonor

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2019 16:36

Chaya schreef:Nee het was andersom. De polio brak uit, er werd een oproep gedaan in de media om, indien je niet gevaccineerd was, dit alsnog te laten doen.
Dus toen ik uit mijn werk kwam zei mijn vader: voel je gerust vrij om je te laten inenten, als jij dat wilt.
Het ontroerde mij.
Hoeveel ouders zullen niet anders reageren, zonder begrip, of boos?

Ik heb toch gezegd dat ik zelf de keuze gemaakt heb om mijn kinderen wel te laten inenten? Dat heb ik niet vooraf besproken met mijn ouders.
Schofferen doe je als je plompverloren meldt dat je je alsnog hebt laten inenten, omdat je nu lang genoeg onbeschermd hebt rondgelopen. Zoiets.
Ik hoor volwassen kinderen vaak dingen zeggen tegen hun ouders, die ik ronduit schofferend vind.

Ik heb er ook eentje bij die weleens over de grens van het betamelijk heengaat, om zo te zeggen.
Dan voel ik me door hem op het matje geroepen en dat geeft m.i. geen pas.
Als ik andersom dergelijke dingen tegen hem zou zeggen, zou hij maandenlang boos zijn.


Helder verhaal. Ben ik wel benieuwd waarom je koos om jezelf niet in te laten enten maar je kinderen wel.als je daar iets over wil zeggen natuurlijk.

Overigens zeg je ergens dat verreweg de meeste refo’s hun kinderen laten inenten maar dat klopt niet helemaal, het percentage ligt (of lag in 2013) op 60 procent maar dat is inclusief de behouden flank van de PKN en CGK bijvoorbeeld.

Verband, leden en percentage:

Protestantse Kerk in Nederland (PKN)
?*
>85%
Gereformeerde Bond binnen de PKN
?*
>85%
Christelijke Gereformeerde Kerken
18.000**
>85%
Hersteld Hervormde Kerk
53.000
50-75%
Gereformeerde Gemeenten
103.000
50-75%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
24.000
<25%
Oud Gereformeerde Gemeenten
21.000
<25%
Totaal
250.000***
60%
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten