Kwalzalverij of niet?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2018 15:24

Deze week begeleidde ik iemand naar een intakegesprek bij een behandelaar die een atlascorrectie uitvoert.
Ze heeft besloten dat ze dit gaat doen.
Ik heb echter zo mijn bedenkingen hierbij.
Voor wie er nog nooit van gehoord heeft - ik dus ook niet voordien - hier kun je er over lezen:
http://www.vitaalbalans.nl/atlascorrectie

Ik heb persoonlijk niets tegen het zgn. alternatieve behandelcircuit, omdat ik er hele goede resultaten van heb gezien.
Zeker bij langdurige en/of onbegrepen klachten, waarbij mensen maar moeten leren leven, kan het heel fijn zijn als er toch iemand is die je er vanaf helpt.

Maar wanneer valt iets nu onder het begrip kwakzalven? Is het gevaarlijk om je over te geven aan een therapeut?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor hans0166 » 10 feb 2018 15:51

als ik de lijst met symptomen van een disbalans van de atlas zie denk ik.... geef mij maar een echte dokter ...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2018 16:13

hans0166 schreef:als ik de lijst met symptomen van een disbalans van de atlas zie denk ik.... geef mij maar een echte dokter ...

Maar die kunnen dit soort langdurige kwalen vaak niet oplossen. Dat is dus het probleem!
Mensen gaan dan hun heil zoeken in het alternatieve circuit, al dan niet met resultaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor Niagara » 10 feb 2018 17:36

Het lijkt mij sterk dat wat ze beweren waar is. ADHD wordt echt niet veroorzaakt door een scheve nekwervel...
Ook lijkt mij dat als je last hebt van stressklachten, het een beter idee is om de bron van de stress aan te pakken dan om je nekwervel te laten balanceren, omdat als het klopt dat die wervel scheefstaat door de stress, dat ding na behandeling zo weer scheefstaat als je verder je oude leefpatroon aanhoudt.
Zo ben ik zelf in een ver grijs verleden naar de osteopaat geweest die beweerde dat de naadgewrichten van mijn schedel vast zatten. Dan maakte ze die wel los, maar elke volgende sessie zat het weer even vast. Zo’n massage is niet vervelend hoor, maar ik had toch meer gehad aan een psycholoog die de depressie had gediagnostiseerd waarmee ik de stress kon aanpakken die een groot deel van mijn klachten veroorzaakte, waaronder de hoofdpijn die volgens de osteopaat kwam door de vaste naadgewrichten van m’n schedel.
In het geval van onverklaarbare lichamelijke klachten is er óf geen oplossing omdat de wetenschap simpelweg nog niet in staat is te meten wat eraan scheelt, zoals epilepsie voor de uitvinding van hersenscanners ook als bezetenheid of hysterie werd bestempeld, óf het heeft te maken met een ongezonde leefstijl in lichamelijk, geestelijk of emotioneel opzicht en dan is een oplossing meer te zoeken in passende voeding, beweging, balans tussen in- en ontspanning, leren herkennen van en omgaan met jouw en andermans behoeftes, emoties en grenzen, God op de eerste plaats krijgen in je leven en je door Hem laten leiden, etc.
Bij deze therapie lees ik ook iets over chakra’s waar ze in geloven, weet niet in hoeverre je daarmee in aanraking komt maar het je verre houden van occultisme lijkt me meer aan te raden dan de instelling ‘baat het niet dan schaadt het niet’.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2018 18:29

Als ze door aan je nek te sjorren je voeten kunnen verbeteren, is dat een behoorlijk groot waarschuwingssignaal. Je moet altijd uitkijken als er van die enorme lijsten met ongerelateerde aandoeningen verschijnen die zogezegd kunnen worden verholpen met iets alternatiefs.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor hans0166 » 10 feb 2018 19:14

Mortlach schreef:Als ze door aan je nek te sjorren je voeten kunnen verbeteren, is dat een behoorlijk groot waarschuwingssignaal.


wat te denken van dit?: meteen dronken na 1 glas alcohol

goed nieuws als je door wil zakken... ff naar de "hulpverlener" en je kunt ertegenaan..

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Kwalzalverij of niet?

Berichtdoor lammetje » 17 jul 2021 13:54

Tja... Door aan mijn nek te sjorren heb ik geen steunzolen meer nodig.
Ik geloof zeker niet dat je door een atlascorrectie van allerlei vage klachten af kan komen, maar door mijn nekbehandeling zijn mijn beide benen bewezen even lang (bekken staat recht, rug ook. Voorheen niet als ik op blote voeten stond). Bewezen door middel van een röntgenfoto vóór én na de behandeling... Enige wat ze in het ziekenhuis zeiden was, het zal wel weer terug komen. Tot nu toe niet, maar wie weet. Dan ga ik gezellig nog een keer want alles beter dan de rest van je leven steunzolen :-oo


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten