homeopathy

Moderators: Memmem, Moderafo's

tessavandebroek
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2017 01:20

homeopathy

Berichtdoor tessavandebroek » 13 dec 2017 01:58

Al sinds ik klein ben heb ik last van ecceem. Er zijn er meer in ons gezin die hier last van hebben en mijn ouders gingen met ons naar een homeopaat. De Beste man heeft mij er niet vanaf kunnen helpen maar 2 van mijn zusjes wel. (teminste zo goed als. in de bubertijd hebben ze hier nog een enkele keer last van gehad.) Nu ben ik absoluut niet tegen homeopathy en andere vormen van natuurlijke geneeskunde. Toch krijg ik vaak van mensen uut de kerk te horen dat zij er niet achter staan omdat het of onzin of occult is. maar als ik uitleg dat mijn zusjes en anderen die ik ken er al met kleine kinderen heen gingen die nog geen flauw benul hadden van wat homeopathy nou is. en waar bij het geholpen heef, krijg ik een vage reactie dat het gewoon niet oke is. Nu ben ik er zelf van overtuigd dat dit niet zo is. maar ik ben wel benieuwd wat nou de precieze reden is waarom men er niet achter staat. dus wie staat er niet achter en kan mij hier wat van uitleggen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: homeopathy

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2017 12:51

tessavandebroek schreef:Al sinds ik klein ben heb ik last van ecceem. Er zijn er meer in ons gezin die hier last van hebben en mijn ouders gingen met ons naar een homeopaat. De Beste man heeft mij er niet vanaf kunnen helpen maar 2 van mijn zusjes wel. (teminste zo goed als. in de bubertijd hebben ze hier nog een enkele keer last van gehad.) Nu ben ik absoluut niet tegen homeopathy en andere vormen van natuurlijke geneeskunde. Toch krijg ik vaak van mensen uut de kerk te horen dat zij er niet achter staan omdat het of onzin of occult is. maar als ik uitleg dat mijn zusjes en anderen die ik ken er al met kleine kinderen heen gingen die nog geen flauw benul hadden van wat homeopathy nou is. en waar bij het geholpen heef, krijg ik een vage reactie dat het gewoon niet oke is. Nu ben ik er zelf van overtuigd dat dit niet zo is. maar ik ben wel benieuwd wat nou de precieze reden is waarom men er niet achter staat. dus wie staat er niet achter en kan mij hier wat van uitleggen?


Het enige effect van homeopatische middelen (oftewel gewoon water of suikertabletjes) is het placebo-effect. Dat placebo-effect is bijzonder interessant en bijzonder 'krachtig'; het blijkt uit te maken welke kleur je neppilletje heeft en of je dokter een witte jas aan had of niet toen hij/zij het voorschreef.

Het is bewezen dat baby's en zelfs dieren worden beïnvloed door het placebo-effect, dus het argument dat kleine kinderen niet weten wat het is, is niet relevant. Zelfs bij baby's werkt het, blijkt uit onderzoek.

Mijn grootste bezwaar tegen homeopathie is dat het mensen geld afhandig maakt voor een nepmiddel. En als je het geld hebt, ga gerust je gang, maar ik ken ook mensen die moesten kiezen tussen een echt medicijn en homeopathie omdat ze geen geld hadden voor beide en dat laatste kozen. Dat het wordt vergoed door verzekeraars is trouwens helemaal bizar.

Het principe achter homeopatie is al onzin (gelijk geneest gelijk). Verder heeft water blijkbaar de magische eigenschap dat het zich herinnert wat er ooit heeft ingezeten. Gek alleen dat water zich niet herinnert dat het ooit rioolwater was. Lijdt water aan selectief geheugenverlies?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: homeopathy

Berichtdoor Pcrtje » 13 dec 2017 12:54

Hoi Tessa,

Toevallig heb ik daar onlangs nog kort over gediscussieerd op het forum. Dat was met Mona en je kunt het hier teruglezen. (Lees ook de berichtjes die erna nog komen.) Mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd een privéberichtje sturen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: homeopathy

Berichtdoor mona » 13 dec 2017 16:50

Hoi Tessa,

Pcrtje heeft al doorverwezen naar de discussie die wij een paar maanden geleden met elkaar gevoerd hebben.
Daarin kan je ook mijn onderbouwing lezen waarom ik niet meer achter homeopathie kan staan, nadat ik de achtergrond onderzocht had.
Er is een groot verschil tussen homeopathie en fytotherapie. Achter de laatste kan ik van harte staan.

Als je na het lezen van de link van Pcrtje, nog wat wilt weten dan hoor ik het graag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: homeopathy

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2017 12:16

Ik heb het gelezen. Vraag me sterk af of homeopathie je op een subtiele manier bij Christus vandaan haalt. Ik denk dat het niet dat effect heeft op de meeste mensen. Daarnaast geloof ik dat bepaalde natuurlijke producten wel werkzame stoffen hebben die goede dingen kunnen doen. Het gevaarlijke is alleen dat er totaal geen controle op plaatsvindt dus wat wel werkt en wat niet is niet vastgesteld (in tegenstelling tot bij medicijnen het geval is). Daarnaast heb je inderdaad ook het placebo-effect.... wat natuurlijk prima is. Maar ja, dan kan je beter gaan geloven dat het helpt als je iedere ochtend een dansje doet dan iedere keer dingen kopen die verder geen effect hebben. Dat is een stuk goedkoper en als iets werkt omdat je er in gelooft maakt het niet zoveel uit of dat dan een homepatisch product is of iets anders ;)

Alles is geoorloofd maar niet alles is nuttig. En bij Homeopathie is dat helemaal het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: homeopathy

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2017 13:42

Marnix schreef:Ik heb het gelezen. Vraag me sterk af of homeopathie je op een subtiele manier bij Christus vandaan haalt. Ik denk dat het niet dat effect heeft op de meeste mensen. Daarnaast geloof ik dat bepaalde natuurlijke producten wel werkzame stoffen hebben die goede dingen kunnen doen.


Uiteraard. Bast van een wilgenboom bevat bijvoorbeeld aspirine en dat werkt hardstikke goed. Het grootste probleem met homeopathie is dat hun producten juist géén werkzame stoffen bevatten maar dat het water zich die stof 'herinnert'. Bij sommige extreme verdunningen is het alsof je 1 molecuul aspirine in de Atlantische oceaan gooit, dan aan de andere kant van de oceaan wat water aftapt en dan zegt dat dat water pijnstillende werking heeft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: homeopathy

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2017 16:11

Ja dat is waar. Ik was in de war met natuurlijke producten maar dat valt hier inderdaad niet onder. Nou ja, ik geloof niet dat homeopathie slecht is in de zin dat het christenen bij Jezus weg zou halen of zo... dat je door het gebruik van zo'n middel je geloof kwijtraakt (dan zou het toch nog iets van een werking hebben). Ik geloof vooral dat het slecht is voor je portemonnee zonder dat je er wat voor terugkrijgt, hooguit een placebo-effect omdat je er zelf in gelooft. Maar geloof dan gewoon dat water je er vanaf helpt. Dat is een stuk goedkoper.

En het is natuurlijk achterlijk dat zorgverzekeringen dit soort rommel vaak nog vergoeden ook.

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: homeopathy

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2017 10:31

Dat placebo-effect is nog veel bizarder dan ik dacht. Het blijkt nu dat zelfs als iemand je vertélt dat je een placebo neemt, dat toch nog steeds effect heeft.

http://www.telegraph.co.uk/science/2017 ... ummy-pill/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: homeopathy

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2017 09:41

De scepsis van de farmacie ten opzichte van homeopathie grenst aan arrogantie en de verklaarde vijanden van homeopathie zijn nog dogmatischer dan verstokte Jehova's Getuigen.

Zelf gebruik ik al jaren echinaforce van Dr. Vogel. Dat is begonnen toen ik nog "op" Maasland woonde. Ik had bovenmatig last van bronchitis en kreeg steeds penicilline voorgeschreven. Deze kwam er van onderen net zo hard weer uit als dat-ie er in kwam. De toenmalige huisarts gaf aan dat ik toen maar eens echinaforce moest gebruiken. Dat was in de jaren tachtig en mijn moeder heeft dit toen maar gekocht. Sindsdien nog maar één keer bronchitis gehad. Het was abrupt over met dat drankje. Ook bij verkoudheid en griep werkt het bij mij perfect.

Hooikoorts: zelfde verhaal. Rond mijn twintigste hooikoorts ontwikkeld, erg fijn als je in een polder woont. Naar de huisarts, pillen voorgeschreven gekregen. Hooikoorts zakte wel iets, maar vooral last van slaperigheid gekregen. Alternatief gezocht: polinosan. Braaf geslikt van 1 april tot eind juni. Nauwelijks nog last en de laatste paar jaar nemen de klachten af. Dat laatste zal wellicht niet het gevolg van het medicijn zijn, maar het is wel prettig.

De farma-maffia moet niet denken dat zij het rijk alleen heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: homeopathy

Berichtdoor Pcrtje » 22 dec 2017 12:03

Optimatus schreef:De scepsis van de farmacie ten opzichte van homeopathie grenst aan arrogantie en de verklaarde vijanden van homeopathie zijn nog dogmatischer dan verstokte Jehova's Getuigen.
En met recht.

Optimatus schreef:Zelf gebruik ik al jaren echinaforce van Dr. Vogel. Dat is begonnen toen ik nog "op" Maasland woonde. Ik had bovenmatig last van bronchitis en kreeg steeds penicilline voorgeschreven. Deze kwam er van onderen net zo hard weer uit als dat-ie er in kwam. De toenmalige huisarts gaf aan dat ik toen maar eens echinaforce moest gebruiken. Dat was in de jaren tachtig en mijn moeder heeft dit toen maar gekocht. Sindsdien nog maar één keer bronchitis gehad. Het was abrupt over met dat drankje. Ook bij verkoudheid en griep werkt het bij mij perfect.
Echinaforce is niet een homeopathisch middel en heeft een wetenschappelijk bewezen werking. A. Vogel verkoopt niet alleen homeopathische middelen maar ook kruidengeneeskundige middelen. In die laatste categorie bevinden zich ook middelen die wel werken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: homeopathy

Berichtdoor Chaya » 22 dec 2017 12:46

Optimatus schreef:De scepsis van de farmacie ten opzichte van homeopathie grenst aan arrogantie en de verklaarde vijanden van homeopathie zijn nog dogmatischer dan verstokte Jehova's Getuigen.

Zelf gebruik ik al jaren echinaforce van Dr. Vogel. Dat is begonnen toen ik nog "op" Maasland woonde. Ik had bovenmatig last van bronchitis en kreeg steeds penicilline voorgeschreven. Deze kwam er van onderen net zo hard weer uit als dat-ie er in kwam. De toenmalige huisarts gaf aan dat ik toen maar eens echinaforce moest gebruiken. Dat was in de jaren tachtig en mijn moeder heeft dit toen maar gekocht. Sindsdien nog maar één keer bronchitis gehad. Het was abrupt over met dat drankje. Ook bij verkoudheid en griep werkt het bij mij perfect.

Je moet inderdaad verschil blijven zien tussen de fytotherapie (zoals de echinaforce die ik altijd in huis heb en voor veel dingen inzet) en de echte homeopathie, waarbij veel verschillende verdunningen worden gebruikt.
En dan heb je trouwens nog de huismiddeltjes, die heel onnozel lijken omdat ze uit grootmoeders boekje komen, maar wel degelijk effectief, veilig en goedkoop zijn!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: homeopathy

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2017 16:58

Bij Omroep Max was laatst een item over deze huismiddeltjes. Het ene middel werkte goed tegen huidaandoeningen, het andere werkte nergens tegen. Het is in elk geval goed om de oren en ogen open te houden en niet alleen maar achter de reguliere farma aan te hollen of uitsluitend in kruidenboeken te snuffelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: homeopathy

Berichtdoor Chaya » 22 dec 2017 17:04

Optimatus schreef:Bij Omroep Max was laatst een item over deze huismiddeltjes. Het ene middel werkte goed tegen huidaandoeningen, het andere werkte nergens tegen. Het is in elk geval goed om de oren en ogen open te houden en niet alleen maar achter de reguliere farma aan te hollen of uitsluitend in kruidenboeken te snuffelen.

Jij kent vast de helende werking van mooie orgelmuziek. Bewezen toch? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: homeopathy

Berichtdoor Johan100 » 22 dec 2017 20:35

Afbeelding
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: homeopathy

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2017 09:16

Een uiterst domme vergelijking, want water heeft geen geheugen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten