Zorgstelsel

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Zorgstelsel

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2017 16:55

Gelezen in Trouw:
Nederlanders hebben weinig vertrouwen meer in het zorgstelsel dat elf jaar geleden is ingevoerd. De meerderheid, 57 procent, vindt dat de overheid de zorg weer moet gaan regelen, in plaats van de verzekeraars.

Zo blijkt het SP-plan voor een 'nationaal zorgfonds' ook onder VVD-kiezers steun te krijgen. Van hen antwoordt 48 procent 'ja' op de vraag of er één zorgfonds van de overheid moet komen.

Wat vinden jullie? Terug naar het oude systeem van het ziekenfonds - voor mensen tot een modaal inkomen, daarboven particulier verzekeren?
En maandpremie verhogen of verlagen?
Eigen risico afschaffen, verhogen of verlagen?
Ik kan helaas geen peiling aanmaken.

Als je het hele artikel wilt lezen:
https://beta.trouw.nl/samenleving/kieze ... t~a4117ce1
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Boanerges » 07 feb 2017 00:30

Wanneer je terug wilt naar de situatie van 11 jaar geleden dan moet je ook eerlijk zijn en genoegen nemen met de stand van de wetenschap van dát moment. Dat zal dan dus betekenen dat er veel behandelingen die 11 jaar geleden nog niet mogelijk waren niet kunnen worden uitgevoerd. Ook zal je in dat geval genoegen moeten nemen met de opvattingen van 11 jaar geleden. Ik noem maar even een voorbeeld: iemand van 85 kreeg destijds waarschijnlijk geen nieuwe heup of knie meer vanwege de leeftijd. Tegenwoordig doen we dat wel. Zo zie je maar: vooruitgang is mooi maar het kost een lieve duit.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor elburger » 24 okt 2019 14:38

Chaya schreef

Nederlanders hebben weinig vertrouwen meer in het zorgstelsel dat elf jaar geleden is ingevoerd.


Maar eens even gezocht of er een topic betreffende ons zorgstelsel was.
En inderdaad, Chaya had er 1 geopend in 2017.
Heel actueel weer.
Vandaag kwam het plan van de SP dat het eigen risico, de zorgtoeslag en de zorgpremie maar moet worden afgeschaft en daarvoor in de plaats moet er een inkomensafhankelijke zorgkosten.
Heb via NPO radio 1 dit eens met belangstelling gevolgd.
En wat blijkt, volgens het Centraal Plan Bureau - CPB- gaan de lagere - en middeninkomens er respectievelijk 3,5, en 4,2 % op vooruit mocht dit plan werkelijkheid worden.

De hoogste inkomens daarentegen leveren 3.9% in, maar dan heeft men het over de inkomens van + 80.000 euro.

Hier valt genoeg over te discussieren op dit forum.

Wat mij stoorde heden morgen was het antwoord van een inbeller, die vertelde dat hij ruim boven die grens zit, qua verdiensten, maar dat hij het hele plan niets vind. ( let wel , dit was één van de bellers )
Hij zei: " als de mensen die niet zoveel verdienen eerst eens gezonder gaan leven/eten, meet gaan sporten en nog een paar punten dewelke ik niet 1.2.3. paraat heb, dan was hij er wel een voorstander van. O, ja, suiker tax.

Hij is een gezonde man, maakt nauwelijks gebruik van de zorg dus was het eigenlijk te gek voor woorden dat dit plan er dan zou komen.
Nee, de zorgbehoeftige moest maar gezonder gaan leven, etc.

Nu werd er in de studio terecht opgemerkt door een gast, dat veel mensen gezond leven en eten en toch veel zorg nodig kunnen hebben door bijv een ernstige ziekte.
Kanker kan ieder gezond levend mens krijgen, stelde zij als voorbeeld.

Nu kan ik hier wel een lang persoonlijk verhaal gaan ophangen, maar ik laat onze refoweb gezellen eerst een reageren.

Begint u maar!

@Chaya, bedankt voor het opstarten van dit onderwerp! :-)
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 22:04

En probleem is ook dat mensen met weinig geld daardoor vaak ook niet kunnen sporten, gezond eten enz.

Ik ben zeker niet tegen het idee, denk wel dat het beter kan worden maar we moeten niet de illusie hebben dat het weer wordt zoals vroeger. Mensen stemmen nog wel eens met een “vroeger was het beter-gedachte” maar we vergrijzen, we worden gemiddeld veel ouder, de medische mogelijkheden worden steeds groter. Die factoren zorgen ervoor dat de zorgkosten per persoon fors stijgen en het dus niet zomaar weer wordt zoals vroeger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 06:43

Maar natuurlijk, het moet weer inkomensafhankelijk van de SP. Moet je straks bij de supermarkt ook inkomensafhankelijk je boodschappen gaan afrekenen?

Verder ben ik het er mee eens dat het huidige stelsel wel eens grondig herzien mag worden of vervangen voor iets wat goedkoper is voor de burgers.

Yoshi

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 06:46

Marnix schreef:En probleem is ook dat mensen met weinig geld daardoor vaak ook niet kunnen sporten, gezond eten enz.

Hardlopen kost niet zoveel hoor. Wandelen een uurtje per dag kan je zelfs doen in je eigen omgeving zonder enige kosten te maken. Of fietsen op de fiets die je toch al hebt kost je ook zeer weinig geld.

Gezond eten hoeft echt niet duur te zijn. Zeker als je niet elke dag meer vlees gaat eten.

Het is vaak ook een cultuur dingetje.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor hans0166 » 25 okt 2019 10:50

Yoshi schreef:
Het is vaak ook een cultuur dingetje.


het is eigenlijk zomaar 1 generatie geweest die alles veranderd heeft ..

van het kopje koffie zijn we naar meerdere mokken koffie gegaan
van water en een glaasje fris, naar liters frisdrank in een week
van een schaaltje chips op zaterdagavond, naar een zak iedere avond
eenmaal per week hachee of stampot met de restjes ..
enz.. enz..

het zou idd allemaal wel wat gezonder en minder kunnen ... maar kúnnen/willen we dat zelf nog?
Bij mezelf zie ik dat het eigenlijk heel moeilijk is... er zit wekelijks meer in m'n boodschappenkarretje dan nodig.

Yoshi

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 11:37

hans0166 schreef:het is eigenlijk zomaar 1 generatie geweest die alles veranderd heeft ..

van het kopje koffie zijn we naar meerdere mokken koffie gegaan
van water en een glaasje fris, naar liters frisdrank in een week
van een schaaltje chips op zaterdagavond, naar een zak iedere avond
eenmaal per week hachee of stampot met de restjes ..
enz.. enz..

het zou idd allemaal wel wat gezonder en minder kunnen ... maar kúnnen/willen we dat zelf nog?
Bij mezelf zie ik dat het eigenlijk heel moeilijk is... er zit wekelijks meer in m'n boodschappenkarretje dan nodig.

Natuurlijk kunnen mensen dat nog. Het is echter de vraag of ze de noodzaak ertoe hebben of ervan inzien.

Tot voor kort dronk ik dagelijkse 1 of meerdere glaze Cola Zero. Daar ben ik mee gestopt. We halen nu 6 blikjes per week en dat is het. Die bewaar ik dan voor het weekend. Boodschappen halen we via de Jumbo app om vervolgens in de winkel op te halen. Dat voorkomt dat ik van alles en nog wat in een winkelwagentje prop wat niet gezond is voor mij of wat ik niet nodig heb. Hier in huis liggen geen koekjes, snoepjes of chocola. Ligt het er wel dan eet ik het namelijk allemaal binnen korte tijd op. :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Chaya » 25 okt 2019 13:10

hans0166 schreef:het is eigenlijk zomaar 1 generatie geweest die alles veranderd heeft ..

van het kopje koffie zijn we naar meerdere mokken koffie gegaan
van water en een glaasje fris, naar liters frisdrank in een week
van een schaaltje chips op zaterdagavond, naar een zak iedere avond
eenmaal per week hachee of stampot met de restjes ..
enz.. enz..

het zou idd allemaal wel wat gezonder en minder kunnen ... maar kúnnen/willen we dat zelf nog?
Bij mezelf zie ik dat het eigenlijk heel moeilijk is... er zit wekelijks meer in m'n boodschappenkarretje dan nodig.

Dat klopt Hans.
Ik heb wat aanvullingen:
mijn moeder braadde op zondag een hele kip of sudderlapjes, daar aten we dan van. Op maandag aten we het restant.
Op dinsdag soms een stukje rookworst bij de stamppot of een gekookt ei bij de spinazie of sla, met het restant van de jus van zondag.
Wij mochten wel melk drinken, maar er was geen limo in huis. Zomers wel een fles ranja.
Chips kenden we niet, soms haalde vader een zak pelpinda's, spreidde de krant op tafel en pelde op zijn gemak de pinda's.
We kregen dagelijks een appel, dat wel.
Maar met kerst een sinaasappel, in het zakje van de zondagsschool. Daar keek je het hele jaar naar uit.
In mei de radijsjes en in juli kwamen de aardbeitjes.

Alles was dus beperkt, werd als luxe gezien.

Mijn ouders haalden de boodschappen op de fiets, maar er kwam wel een bakker, een melkman en een olieman aan de deur.

Er is teveel aanbod. En dat is nog tot daaraan toe, mensen kunnen geen weerstand bieden als ze voorbij een koffietentje of ijszaakje komen.
Ze trakteren zichzelf niet op een simpel broodje, meteen heel bord luxe lunch met alles er op en eraan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2019 14:48

hans0166 schreef:het is eigenlijk zomaar 1 generatie geweest die alles veranderd heeft ..

van het kopje koffie zijn we naar meerdere mokken koffie gegaan
van water en een glaasje fris, naar liters frisdrank in een week
van een schaaltje chips op zaterdagavond, naar een zak iedere avond
eenmaal per week hachee of stampot met de restjes ..
enz.. enz..

het zou idd allemaal wel wat gezonder en minder kunnen ... maar kúnnen/willen we dat zelf nog?
Bij mezelf zie ik dat het eigenlijk heel moeilijk is... er zit wekelijks meer in m'n boodschappenkarretje dan nodig.


Minder koffie? Nooit!

Verder kan ik me er op zich wel in vinden, sinds ik in Canada woon en de producten niet ken, eet ik een stuk minder en dat begin je te merken. Maar dat is dus wel een element: als je wilt dat mensen minder gaan consumeren, schroeven we dan ook de marketing en reclame terug?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2019 14:52

Chaya schreef:Maar met kerst een sinaasappel, in het zakje van de zondagsschool. Daar keek je het hele jaar naar uit.


Och, daar willen we toch niet naar terug?

Er is teveel aanbod.


Moet je eens in een Canadese supermarkt komen kijken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Chaya » 25 okt 2019 16:01

Mortlach schreef:Och, daar willen we toch niet naar terug?

Neuh, dat niet.
Maar we waardeerden het wel meer.
Nu lijkt het er weleens op of iedereen alles kan kopen, en wel meteen. Zonder moeite.
Desnoods met behulp van het brommetje van thuis.bezorgd. en el
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2019 16:21

Chaya schreef:Neuh, dat niet.
Maar we waardeerden het wel meer.
Nu lijkt het er weleens op of iedereen alles kan kopen, en wel meteen. Zonder moeite.
Desnoods met behulp van het brommetje van thuis.bezorgd. en el


Ja, maar vergeet daarbij niet ook dat in gezinnen tegenwoordig meestal beide partners (fulltime) werken. En het huishouden is niet minder geworden dus dat moet ook gebeuren. Dan is het niet heel verrassend dat er ergens ook wat extra gemak wordt gezocht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor elburger » 26 okt 2019 08:03

Chaya schreef

mijn moeder braadde op zondag een hele kip of sudderlapjes, daar aten we dan van. Op maandag aten we het restant.


Wij kregen thuis 1x per week een half balletje gehakt.
Op zaterdagavond werd echte soep gemaakt met runderpoulet en balletjes, en daar kregen wij dan een koje van en op zondag een bordsoep.
Dat was het vlees wat wij kregen.
Later kwamen er wel eens kniestukken bij in de snert, en balkenbrij.
Verder veel vis.

Dat het zorgstelsel langzamerhand kapot gaat zag ieder weldenkend mens wel aankomen.
Afgelopen week ook weer het bericht dat een ??? tal ziekenhuizen in financiële nood verkeerd.
Niets geleerd van het drama met het Slotervaart ziekenhuis en met het de "de Winter ziekenhuis in Lelystad, en de poliklinieken in Emmeloord'? ?

Even op mijn situatie inzoomen.
Eind januari is mijn eigen risico al bijna verbruikt.
Daar vraag ik niet om.

Kan nog wel meer schrijven, ....misschien later...

Wat ik hier echter mee wil zeggen is dat ik er 1 ben van die honderdduizenden!!!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 08:14

Gelukkig hoor ik bij de laatste jaren van de patatgeneratie. \:D/


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten