Moeite met 'geen kinderwens'

Moderators: Memmem, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor krid » 15 jan 2017 19:00

Kapoentje92 schreef:Ik zou graag een kinderwens willen hebben. Het ontbreken daarvan bezorgt mij een wat weemoedig en verdrietig gevoel.
Ook omdat ik mij afvraag: is het niet Bijbels om kinderen te krijgen en op te voeden tot eer van God? Doe ik God er verdriet mee dat ik geen kinderen wil?


Het wel of niet hebben van een kinderwens heeft niets met Gods Wil of de Bijbel te maken. God heeft een plan voor ieder mens, en soms hoort een kinderwens niet bij dat plan. Andersom gebeurt ook: hoeveel mensen nemen of krijgen kinderen terwijl het de vraag is of het volgens Plan is?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

welling82

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 15:00

@Kapoentje92;

Is het Bijbels om kinderen te krijgen en op te voeden? Ja, dat is het, het is de natuur dat uit de echt kinderen voortkomen, God geeft ons deze verantwoordelijkheid, daarom mogen we geen anti conceptie gebruiken, want God zegt de mens ook 'vermenigvuldigd u'.

We zoeken de echt omdat het beter is 'dan te branden van verlangens'. God heeft de vrouw voor de man geschapen, en er zijn er maar weinigen die verlost zijn 'van de macht van de vrouw', wat mannen aangaat. Zo zijn er denk ik ook weinig vrouwen die niet willen trouwen. Hoewel dat best mag hoor, niet willen trouwen!

1 Korinthiërs 7:

9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

27 Zijt gij aan een vrouw verbonden, zoek geen ontbinding; zijt gij ongebonden van een vrouw, zoek geen vrouw.

37 Doch die vast staat in zijn hart, geen noodzaak hebbende, maar macht heeft over zijn eigen wil, en dit in zijn hart besloten heeft, dat hij zijn maagd zal bewaren, die doet wel.

38 Alzo dan, die haar ten huwelijk uitgeeft, die doet wel; en die ze ten huwelijk niet uitgeeft, die doet beter.

Dit gehele boek geeft wel veel duidelijkheid!

Dus als je een verantwoordelijkheid voelt naar God toe aangaande opvoeding van kinderen, is dat gezond en om niet meteen een heel hok vol kinderen te willen, is gezonde voorzichtigheid, het is ook een zware verantwoording omdat je ze inderdaad in de Heere moet opvoeden!

Voel je de verantwoordelijkheden als er constant achteraan lopen als reden om geen kinderen te willen, dan is dat indirecte zelfliefhebberij, je wilt wel de geneugten van het huwelijk alleen wat er van nature uit voortkomt wil je niet, dat is niet goed.

Zo ook dat 'kinderen willen'. God geeft kinderen, of God geeft ze niet. Het is wel zwaar om daar over te willen bepalen!

Dat je geen kinderwens hebt is op zichzelf niet kwalijk. Sommigen zeggen dat het onnatuurlijk is, nu ja, misschien iets, alleen er zijn zoveel mensen, zoveel gezichten, een vrouw zonder kinderwens zie ik in de Bijbel nergens veroordeeld worden. Je zou kunnen proberen je dusdanig te onthouden, dus gemeenschap buiten de ovulatie periode te houden, en het zou je man wel sieren als hij je hierin helpt! Voor de Bijbel moet hij wel proberen hier rekening mee te houden, als je zo bang voor de verantwoordelijkheid bent.

Belangrijker is ervoor te bidden, om Kracht en Licht, niet zozeer om je eigen wensen vervuld te zien, bid liever om te mogen leren bidden en om Kracht en Licht, antwoord! En bedenk je dat zelfs al probeer je gemeenschap buiten de ovalitieperiode te houden, God bepaald en als God je een kind geeft, dan kan je ook wel onverwacht toch zwanger worden. Gemeenschap betekend in feite dat je de verantwoording tot kinderen al geaccepteerd hebt.

Als je geen kinderwens hebt, zul je niet de eerste vrouw zijn die opeens heel erg blij met haar kinderen is, misschien nog wel meer dan die een kinderwens zegden te hebben!

Is het niet Bijbels om geen kinderwens te hebben? Nee hoor, dat kan en mag allemaal gerust. Alleen het is wel zo dat je bij gemeenschap met je man de verantwoordelijkheid tot kinderen in feite al geaccepteerd hebt. Het is ook niet zo dat je man daar boos om mag worden, je bent zijn vrouw en hij heeft je te helpen en te ondersteunen in de moeilijkheden die je ervaart.

Het is niet Bijbels om het natuurlijke gevolg van de echt, kinderen, op voorhand niet te willen vanwege zelfliefhebberij zoals de drukte die eraf komt. Het is ook niet Bijbels om aan anticonceptie te doen. Als je bang bent van kinderen krijgen breek je niet de regels van de Bijbel als je je onthoud van gemeenschap gedurende de ovulatie periode, alleen dat is geen garantie en zo mag dat ook niet bekeken worden. Het principe is eenvoudig, als je gemeenschap hebt accepteer je praktisch ouderschap, als je gemeenschap hebt kan God je kinderen geven.

En God is machtig. Veel vrouwen vooral tegenwoordig hebben niet zo'n kinderwens en blijken verassend genoeg in een keer behoorlijke moederkloeken wanneer ze ze toch krijgen! Een zwangerschaps depressie, of een post natale depressie zegt niet zoveel, mensen hebben hun moeilijkheden, praktisch bijna alle vrouwen met postnatale depressie blijken toch wel heel blij met hun kinderen hoor, achteraf. Je man hoort je gewoon te ondersteunen en te helpen, en jij hoort daar je zorgen neer te leggen en ook neer te kunnen legen in overtuiging van wederzijds begrip, en dan samen tot God bidden.

Bij Hem is uitkomst!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2017 20:15

Omdat ik nog weinig reacties zie van 'lotgenoten' wil ik wel even reageren. Ik weet al heel lang dat ik geen kinderen wil en heb mijn man dit ook verteld voor we trouwden, inmiddels 10 jaar geleden. Hij staat helemaal achter deze keuze. Natuurlijk heb ik ermee geworsteld, omdat het toch 'normaal' wordt gevonden dat je kinderen wilt. Maar als je eens googlet dan vind je zoveel verhalen van mensen zonder kinderwens. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je dat wilt. Bovendien beïnvloedt het je leven ontzettend, dus het maakt nogal uit welke weg je hierin gaat. Inmiddels heb ik in mijn vriendenkring ook mensen die bewust kinderloos zijn, om verschillende redenen. Het is fijn om te weten dat je niet de enige bent.

Ik geloof er niks van dat God wil dat iedereen zomaar kinderen krijgt. Hij heeft me toch zelf gemaakt, dus als Hij wilde dat ik een kind kreeg had ik die wens er wel bij gekregen, denk ik dan. Verder moet je er ook de fysieke gesteldheid voor hebben om dat allemaal aan te kunnen.

Het lijkt me wel ontzettend lastig als je als echtpaar zo verschilt op dit punt. Hopelijk lukt het jullie om er samen uit te komen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2017 23:15

Lalage schreef:Ik geloof er niks van dat God wil dat iedereen zomaar kinderen krijgt. Hij heeft me toch zelf gemaakt, dus als Hij wilde dat ik een kind kreeg had ik die wens er wel bij gekregen, denk ik dan.

Ga je op deze wijze met ieder aspect, dat je in het leven tegenkomt, om?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2017 11:28

Lijkt me wel toch? Je vraagt wat Gods plan is met je leven en of Hij je dat duidelijk wil maken. Dan geeft Hij toch ook antwoord op je vragen?

Ik heb het idee dat je wedervraag voortkomt uit een denkbeeld dat God wil dat ieder echtpaar dat kinderen kan krijgen, ook daadwerkelijk kinderen krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Chaya » 14 feb 2017 12:08

Marnix schreef:Lijkt me wel toch? Je vraagt wat Gods plan is met je leven en of Hij je dat duidelijk wil maken. Dan geeft Hij toch ook antwoord op je vragen?

Nee. Maar zo vatte ik die opmerking van Lalage niet op, ik hoop dat ze wil antwoorden.
Marnix schreef:k heb het idee dat je wedervraag voortkomt uit een denkbeeld dat God wil dat ieder echtpaar dat kinderen kan krijgen, ook daadwerkelijk kinderen krijgt.

Nee, je haalt wel veel uit één vraag van mij.
En voordat ik hetzelfde doe met de opmerking, zou ik graag een verduidelijking willen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2017 12:24

Ik ben ook wel benieuwd waar je wedervraag dan precies vandaan komt en waarom je die in deze context stelt. Zo vreemd is die vraag toch niet? Het is toch niet zo vreemd dat als je iets niet wil, ergens totaal geen verlangen naar hebt, je je afvraagt of dat dan wel voor jou is? Stel, je wil totaal geen relatie, dan ga je toch ook niet met tegenzin een relatie beginnen? Of je hebt totaal niet de wens om op te gaan backpacken in Australie. Dan denk je toch niet: Nou, God zal wel willen dat ik ga backpacken in Australie? :) En ja, dan kan het zijn dat God een plan met je heeft waar je zelf totaal niet aan denkt of misschien zelfs geen zin in heeft, maar dan maakt God je dat wel duidelijk. En vaak, ook al is het niet altijd, denk ik dat God dan ook dat verlangen in je legt. Zo vreemd is het volgens mij niet om Gods wil hierin ook te koppelen aan een verlangen, of Hij dat geeft of niet. En anders maakt God het je wel op een andere manier duidelijk. Als het bijvoorbeeld zwart op wit in de Bijbel staat dat het de opdracht voor stellen is om kinderen te krijgen. Maar dat zie ik zo niet terug. Ik volg Lalage hier al heel wat jaren en denk niet dat ze deze keuze alleen maar van het wel of niet hebben van een verlangen heeft laten afhangen maar ook wel op andere manieren zoekt naar het plan van God met haar en haar man.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor juf89 » 14 feb 2017 19:07

Ik denk dat je een jaar of 24,25 bent? Zo aan je naam te zien?! Ik denk dat het helemaal niet raar is dat je nog geen kinderwens hebt! Ik denk dat het juist belangrijk is om er relax mee om te gaan. En dat je zegt nu nog niet. Zelf ben ik ook pas een paar jaar getrouwd en heb zelfs soms ook zoiets, help ik heb nog geen kinderwens. Wat ik geleerd heb is, om er relax mee om te gaan, dat scheelt een heel eind. Wij spreken gewoon per jaar af en dat is heel relax voor mij.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2017 20:06

Chaya schreef:Ga je op deze wijze met ieder aspect, dat je in het leven tegenkomt, om?

Ja, ik vertrouw erop dat God door mijn intuïtie werkt. Weet je, ik heb geprobeerd dit heel rationeel te benaderen, maar kon alleen maar redenen verzinnen waarom ik geen kinderen zou willen. De enige reden zou zijn omdat je dan iemand hebt die later als je oud bent misschien voor je kan zorgen. Ik merkte dat ik me eigenlijk alleen maar af zat te vragen waarom anderen in hemelsnaam wel een kind willen. Zoals anderen een oergevoel hebben dat ze kinderen willen, heb ik datzelfde oergevoel de andere kant op. Opvallend is dat mensen die mij goed kennen bijna nooit vragen of wij kinderen willen, omdat ze op één of andere manier blijkbaar wel zien dat dat niet past. (Overigens vind ik het een nogal onbeleefde vraag, maar ik krijg hem best vaak van mensen die ik niet zo goed ken.)

Ik wist dit eigenlijk al toen ik 24 was en hield toen de optie wel open dat het nog zou veranderen. Voordat ik 30 werd heb ik er nog eens heel goed over nagedacht en besloten dat het een definitief nee zou worden. Dat gaf een heel opgelucht gevoel! Inmiddels zou het trouwens om medische redenen ook lastig worden, maar ik heb daar geen enkel probleem mee.

Overigens ben ik wel apetrots op mijn kleine nichtje van bijna 1 jaar, de dochter van mijn zusje :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Chaya » 14 feb 2017 21:02

Lalage schreef:Ja, ik vertrouw erop dat God door mijn intuïtie werkt.

Weet je, je intuïtie kan je gewoon bedriegen.
Lalage schreef: Weet je, ik heb geprobeerd dit heel rationeel te benaderen, maar kon alleen maar redenen verzinnen waarom ik geen kinderen zou willen. De enige reden zou zijn omdat je dan iemand hebt die later als je oud bent misschien voor je kan zorgen.

Nee, zo werkt het niet. Kinderen zijn geen verzekeringen voor een onbezorgde oude dag.
Ten eerste kan het zo zijn dat jij je kinderen overleeft en ten tweede is het zo dat je kinderen hun eigen weg kiezen, soms heel ver weg van hun ouders.
Toen ik jouw leeftijd had, wilde ik ook geen kinderen en eigenlijk overviel de zwangerschap mij behoorlijk.
Ik wist helemaal niet of ik nu blij moest zijn.
Vantevoren kun je niets inschatten, ik vond kinderen (van anderen dus) vaak best wel irritant en druk en overweldigend.
Hoezeer ik ook hield van mijn nichtjes en neefjes (van mijn broers en zussen), toch was ik weer blij als ik naar huis kon.
Een kind van een ander is heel anders dan een kind van jezelf.
Dat klinkt misschien egoïstisch, maar ergens tussen bevruchting en geboorte groeit iets moois, iets speciaals. En soms is dat er niet eens vlak na het doorknippen van de navelstreng (hoe symbolisch is dat?), maar komt het pas later.

Het gaat erom, denk niet dat God je gedachten stuurt op deze manier. Soms moet het juist door veel strijd heen, of door tegenwerking.
Je krijgt geen kind voor jezelf! Maar je mag meebouwen aan het koninkrijk van God, als het ZIjn plan met jouw leven is!
En dan ga je er heel anders instaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2017 22:08

Wat een lompe reactie, Chaya. Ik stel mij hier heel kwetsbaar op, door het over heel persoonlijke zaken te hebben. Ik doe dat om een ander te helpen, niet om in discussie te gaan of een oordeel over me heen te krijgen.
Bovendien lees je niet goed. Ik ben inmiddels 35 en mag om medische redenen niet zwanger worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2017 09:28

Chaya schreef:Weet je, je intuïtie kan je gewoon bedriegen.


Ratio kan je ook bedriegen. Een bepaalde interpretatie van de Bijbel kan ook onjuist zijn.


Nee, zo werkt het niet. Kinderen zijn geen verzekeringen voor een onbezorgde oude dag.
Ten eerste kan het zo zijn dat jij je kinderen overleeft en ten tweede is het zo dat je kinderen hun eigen weg kiezen, soms heel ver weg van hun ouders.
Toen ik jouw leeftijd had, wilde ik ook geen kinderen en eigenlijk overviel de zwangerschap mij behoorlijk.
Ik wist helemaal niet of ik nu blij moest zijn.
Vantevoren kun je niets inschatten, ik vond kinderen (van anderen dus) vaak best wel irritant en druk en overweldigend.
Hoezeer ik ook hield van mijn nichtjes en neefjes (van mijn broers en zussen), toch was ik weer blij als ik naar huis kon.
Een kind van een ander is heel anders dan een kind van jezelf.
Dat klinkt misschien egoïstisch, maar ergens tussen bevruchting en geboorte groeit iets moois, iets speciaals. En soms is dat er niet eens vlak na het doorknippen van de navelstreng (hoe symbolisch is dat?), maar komt het pas later.

Het gaat erom, denk niet dat God je gedachten stuurt op deze manier. Soms moet het juist door veel strijd heen, of door tegenwerking.
Je krijgt geen kind voor jezelf! Maar je mag meebouwen aan het koninkrijk van God, als het ZIjn plan met jouw leven is!
En dan ga je er heel anders instaan.


Tja ik vond het ook eng en nu geweldig. Een eigen kind is inderdaad wel veel specialer nog dan de kinderen van anderen. Maar daarmee is het niet de enige juiste keuze. En ook niet de enige manier om te bouwen aan Gods koninkrijk. Dat wordt veel te weinig benadrukt in de kerken, daar krijg je soms het idee alsof door kinderen krijgen aan Gods koninkrijk te bouwen, de enige goede manier is, tenzij je geen kinderen kan krijgen of je single bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2017 09:44

Lalage schreef:Wat een lompe reactie, Chaya. Ik stel mij hier heel kwetsbaar op, door het over heel persoonlijke zaken te hebben. Ik doe dat om een ander te helpen, niet om in discussie te gaan of een oordeel over me heen te krijgen.
Bovendien lees je niet goed. Ik ben inmiddels 35 en mag om medische redenen niet zwanger worden.

Het is absoluut niet lomp bedoeld. Het is een heel teer onderwerp en ik heb me net zo goed kwetsbaar opgesteld door te zeggen dat ik eigenlijk geen kinderwens had. Ik kon er destijds met niemand over praten, want dat werd echt niet begrepen en was een onderwerp dat not done was.
Excuses als e.e.a. niet goed is overgekomen bij je.
Op een forum zie je maar een klein stukje van iemand en niet de komplete achtergrond. Dat is enerzijds wel goed, anderzijds kan dat ervoor zorgen dat je onbedoeld iemand kwetst. Nogmaals sorry daarvoor en ik hoop dat je mijn excuses wilt aanvaarden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor tulp » 15 feb 2017 12:01

Chaya schreef:Weet je, je intuïtie kan je gewoon bedriegen.


Dat is een waar woord: je intuïtie kan je bedriegen.
Tegelijk is het een dooddoener en een verdachtmaking om je gesprekspartner de mond te snoeren.
Wie zegt dat de worsteling die mensen met de Heere hebben wel echt een worsteling met de Heere is? Je intuïtie kan je bedriegen. Je gevoel kan je bedriegen.
Wie zegt dat de stem die sommige mensen aan de Heere toeschrijven ook echt van de Heere is?
Wie zegt dat de worsteling die je soms met je eigen gevoelens hebt van de Heere is?
Dat zijn dingen die je weet, die op een gegeven moment helder worden. Waar je veel voor gebeden hebt.Ook dat ‘weten’ kan je bedriegen.
Uiteindelijk is het een nietszeggende dooddoener. Het zijn ware woorden, alleen: wanneer zet je ze in? In welke situatie gaat hij op?

Het is moeilijk om gevoelens te vergelijken.
Sommige mensen hebben geen kinderwens en zijn dolgelukkig als de kleine er eenmaal is. Vader/moedergevoelens kunnen groeien.
Sommige mensen hebben geen kinderwens en weten dat die wens er ook niet komt (inderdaad: die intuïtie de je kan bedriegen).
Sommige mensen hebben geen kinderwens en krijgen toch kinderen, staan open voor de kinderzegen, waarvan je later denkt: had ze maar nooit gekregen.

Wie zijn wij om tegen een ander te zeggen: die blijdschap komt wel hoor, bij mij kwam hij ook.
Misschien was jouw gebrek aan kinderwens, hoe sterk je die ook voelde, een stuk oppervlakkiger dan het gebrek aan kinderwens van een ander? Hoe wil je dat meten? Hoe weet je dat wat voor jou geldt, ook voor een ander zal gelden?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2017 12:15

Chaya schreef:Op een forum zie je maar een klein stukje van iemand en niet de komplete achtergrond. Dat is enerzijds wel goed, anderzijds kan dat ervoor zorgen dat je onbedoeld iemand kwetst. Nogmaals sorry daarvoor en ik hoop dat je mijn excuses wilt aanvaarden.

Excuses aanvaard. Inderdaad zie je maar een beetje van elkaar. Het kwam zo op mij over, maar ik vind het fijn te lezen dat je het niet zo bedoelde!

@Tulp dank voor je aanvulling en nuancering.

Geen idee of de topicstarter hier nog meeleest, maar ik weet zeker dat dit voor veel mensen een moeilijk thema of zelfs taboe is en hopelijk hebben ze er iets aan om hier van verschillende mensen te horen hoe ze hiermee omgaan.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten